Näytä tavallinen näkymä : Viileällä ja sateisella kelillä jalkaan
Miten ootte ratkonu hoisu politiikan viileällä ja sateisella kelillä? Takiksi voi vetästä sateen sattuessa vaikka selkätaskusta ohuen hikipusakan (sadetakin) päälle, mutta miten ohuiden pitkien housujen päälle saisi matkalla jotain ylimääräisen veden ehkäisyä päälle? Kun lämpötila on jossakin 3-10 asteen tienoolla niin märät jalat viimassa kyllä viilenee aikalailla. Yläkroppa pysyy lämpöisenä kyllä tolla hikipusakalla kun se blokkaa tuulen mutta mä en oo keksinyt mitään vielä noille jaloille. Pitäiskö olla selässä jotkut Sportfulin norain lämmikkeet tms. jaloille?
Kyllä jalat pysyy lämpiminä noissa lämmöissä kun polkee reippaasti. Tietenkin jos huono verenkierto niin sitten vaan kerrosta väliin.
Sama täällä, minäkään en tunnista tuollaista ongelmaa. Tänäänkin pärjäsi normaaleilla irtolahkeilla ja lyhyillä housuilla vaikka aamulla lähtiessä ei tainnut olla kuin 6°C mittarissa ja tiet osin kosteat. Kengänsuojiin sen sijaan panostaisin jos on sitä sateen uhkaa. Ääreisistä se jäähtyminen alkaa ja varpaiden/sormien jäätyminen on myös kaikista ikävintä ajaessa. Ja sitten taas kääntäen, jos se sade ei tulekaan ja olosuhde on oletettua lämpimämpi, sellaiset kohtuudella vettä ja tuulta pitävät suojat on harvoin niin kuumat että siitä olisi oikeasti haittaa.
Itse en ainakaan ole niin kuumaverinen, että polkisin alle kymmenessä asteessa vielä kesäshortseissa, mutta kukin tavallaan...
Mä katselisin ketjun aloittajan tilanteessa softshell-bibsien suuntaan. Esim. Northwaven valikoimista löytyy erittäin ohutvuorisia "talvi"-trikoita, jotka soveltuvat täydellisesti välikausivaatteeksi Suomen oloihin. Tykkään Northwaven "Selective Protection" -konseptista, jossa softshell on rajattu minimalistisesti polviin, etureisiin ja nivusiin. Tuollainen suojaus riittää vallan mainiosti kolean päivän kuurosateisiin (muttei tietenkään kaatosateessa ajamiseen).
Kiitos vinkeistä. Mä tätä aihetta mietin kun työmatkaliikenteessä menee reilu puoltoista tuntia sivu ja jos sade osuu kohdalle niin kylmä siinä tulee helposti. Viime syksynä meni yllättäen hyvin noiden sateiden suhteen :-). Mutta joo pitää kokeilla jotain softshell kamaa jaloille tarvittaessa.
orc biker
04.05.2015, 12.09
Kiitos vinkeistä. Mä tätä aihetta mietin kun työmatkaliikenteessä menee reilu puoltoista tuntia sivu ja jos sade osuu kohdalle niin kylmä siinä tulee helposti. Viime syksynä meni yllättäen hyvin noiden sateiden suhteen :-). Mutta joo pitää kokeilla jotain softshell kamaa jaloille tarvittaessa.
Ota reppuun toiset housut sateen varalle. Vedät ne sitten päälle tarvittaessa. Ei varmaan ole mukavin ajaa jossain tuulipuvun housuissa, mutta mukavampi kuin trikoot märkinä vain muutaman asteen lämmössä. Samoin kengille ohuet suojat.
Riittäisikö hengenpitimiksi shortsimitta jos muotipoliisia ei tarvi pelätä eikä halua kokonaan uusia bibsejä?
Ohuehkosta softshellimateriaalista tehdyt kohtalaisen tyköistuvat shortsit eivät hulluna lepata eivätkä pahasti rynttäänny satulan kontaktipintaan, mutta lämmittävät isoja lihasryhmiä ihan ohutta tuulipuvun matskua paremmin vaikka kastuvatkin koska ajoviima stoppautuu. Pakkautuvat pienempään tilaan kuin kokopitkät ja tavallisten ulkoiluvaatteiden alennuksista noita saa hyvinkin edukkaasti. Joskus aamuisin on tullut laitettua suojaksi shortsit, kun alle 10C viima on ollut liikaa pelkille ajohousuille.
sledgehammer
04.05.2015, 15.01
Mulla on ikuisena ongelmana munien jäätyminen. Muuten kyllä tarkenis lyhkäsillä tai 3/4 pitkillä, mutta palleille puhaltava viima ei oo kivaa. Siksi tulee ajeltua pitkillä välikelin housuilla niin kauan, että tarkenee sitten kunnolla mennä shortseissa. Edestä ws suojatut bib-shortsit olis kyllä varmaan hyvä lääke tähänkin vaivaan. Menis pitkälle syksyyn ja sais aikaisin keväällä käyttöön. Polvilämppäreillä voisi pidentää vielä käyttöaikaa. Oikeastaan noi 3/4 bibit on tyhmin mahdollinen keksintö. Sitten kun viiman puolesta ne voi ottaa käyttöön, voi ajaa yhtä hyvin lyhyissäkin. Lenkillä kastuminen meninaa vaan sitä, että lisätään sen verran löylyä, ettei tartte palella. Se on sitten eri juttu, jos on jollain pidemmällä jotoksella, eikä tämmöstä voi tehdä.
Rainlegs voi olla jollekin sopiva ratkaisu. Ne on vyötärölle rullattavat "sade-etumukset". B-D:stä muistaakseni heltiää alle 30e:lla. Lämmittävät yllättävän hyvin märällä ja kylmällä, kulkevat helposti kyydissä ja ovat nopsat ottaa käyttöön.
Tansseihin niillä on turha lähteä..
Sent from my iPhone using Tapatalk
WetWillie
04.05.2015, 16.20
Mulla on ikuisena ongelmana munien jäätyminen..
Huovutettu villalappunen cojonesin suojaksi 😊😊
sledgehammer
04.05.2015, 17.42
Arvaa onko ollut käytössä :D Ongelma on lähinnä hikoilu, joka sitten kastaa paikat ja viima viimeistelee lopputuloksen kylmentämällä kostean kankaan. Pitää olla semmonen kangas, josta hiki nousee pintaan, mutta viima ei pääse läpi. Pearl Izumin elite barrier sarjan kledjut ovat olleet tässä mielessä hyviä.
Mulla on ikuisena ongelmana munien jäätyminen. Samasta vaivasta kärsivänä olen kokeillut monia eri vaihtoehtoja. Pelkät WS-bibsit eivät riitä suojaamaan omia sukukalleuksia kylmän viiman puhaltaessa vastaan, varsinkin maantien laitaa ajattaessa. Maastossa ongelma ei ole niin paha. Parhaaksi suojaksi on itselle osoittautunut pitkäpunttiset WS-boxerit WS-bibsien alle:
http://static2.vertaa.fi/fotos/183x160/4/0/0/6/craft-boxer-thermo-windstopper-zwart-active-extreme-gunde-heren--26734006.jpg
Muotipoliisien mielestä tietysti täysin laiton ratkaisu, mutta kunhan se toimii itselle, se on tärkeintä. WS-boxerien pitää olla tarpeeksi pitkälahkeiset ja istuvat, muuten ne saattavat alkaa hiertää. Tärkeää on myös asetella ne kunnolla bibsien alle ja korjata tarvittaessa. Satasen lenkkejä olen ajellut tällä kombolla - ilman mitään hiertymiä tms.
sledgehammer
05.05.2015, 12.11
Mulla on tommoset ja oon niitä joskus kokeilumielessä alla pitänytkin. Hiihtokäyttöön jäivät ja siinä palvelevat ihan hyvin, mutta saumat ja ylimääräinen kangas perseen ja säämiskän välillä ei miellyttänyt. Eipä nääkään kyllä kalliit olis jos kokeilis. http://www.wiggle.co.uk/dhb-active-thermal-padded-bib-short/
Mulla on tommoset ja oon niitä joskus kokeilumielessä alla pitänytkin. Hiihtokäyttöön jäivät ja siinä palvelevat ihan hyvin, mutta saumat ja ylimääräinen kangas perseen ja säämiskän välillä ei miellyttänyt. Eipä nääkään kyllä kalliit olis jos kokeilis. http://www.wiggle.co.uk/dhb-active-thermal-padded-bib-short/
Viileämmän kelin lyhyitä ajohousuja löytyy kyllä muiltakin valmistajilta. Itsellä hyviä kokemuksia Castellin Claudio -housuista, joita ei kai enää valmisteta; vastaava taitaa nykyisin olla Castelli Nanoflex Bib Short. Claudiot on tehty paksummasta, talvilaadun trikoosta ja ne ovat lisäksi vettä hylkivät. Kylmillä sadekeleillä claudiot alle ja WS-trikoot tai Mavicin Hydro-sadetrikoot päälle, sillä kyllä tarkenee.
roadking
05.05.2015, 15.04
http://www.altura.co.uk/products/detail/AL30ATKB3
Tollasia olen käyttänyt. Kulkee helposti repussa. Myös monella muulla valmistajalla on vastaavia.
Rainlegs voi olla jollekin sopiva ratkaisu. Ne on vyötärölle rullattavat "sade-etumukset". B-D:stä muistaakseni heltiää alle 30e:lla. Lämmittävät yllättävän hyvin märällä ja kylmällä, kulkevat helposti kyydissä ja ovat nopsat ottaa käyttöön.
Eivät muuten pöljemmän oloiset. Vaikuttavat kuitenkin vähän hakuammunnalta...eli joko toimivat, tai sitten jäävät pölyttymään. Varmaankin tyhjää paremmat.
Tansseihin niillä on turha lähteä..
Kertatestin perusteella ihan toimivat kapistukset ainakin kaupunkipyöräilyssä, miksei pidemmälläkin matkalla. Työn jälki ei ole kaksista mutta ei ole hintakaan kauhea. Tekivät mitä lupasivat, eli muutaman kilsan kevyessä sateessa ajo kasteli ainoastaan säärien etuosat, eikä jalat päässeet hikoamaan.
Pidemmällä matkalla tai tuulella roiskevesi saattaa kastella jalat, mutta ajoviima kuitenkin pysyy poissa etureisiltä. Näillä saattaisi pärjätä kesäisillä pyöräretkillä ilmankin erillisiä kokosadehousuja, jos ei ole tarvetta seisoskella ajon jälkeen sateessa.
Heh, itsekin olen yllättynyt siitä miten positiivisesti nuo yllättivät [emoji1]
Käytössä, jossa pääsee ajelun jälkeen sisälle kuivaan nämä ovat ok. Jos pitäisi jäädä leiriä rakentamaan tai telttaa pystyttämään rankkasateessa, niin eivät pärjää.
Sent from my iPhone using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.