PDA

Näytä tavallinen näkymä : city/cyclocrossrenkaat 26" maastopyörään



seppo_taalasmaa
28.04.2015, 22.11
Heipä hei, onko mahdollista vaihtaa 26" maastopyörään paremmin rullaavat citykumit maastopyörän vanteisiin. Pyöränä on Cresent Edge. Pyörällä ajataan lähinnä hiekkateitä ja asfalttia ja olisi kiva jos pienellä investoinnilla saisi parempaa rullaavuutta ja kevyempää ajoa. Mistäs tälläisiä renkaita olisi mahdollista hankkia? motonetista ainakin löytyi jonkunlaista kumia. mielellään hintaluokassa alle 40e/pari.

orc biker
28.04.2015, 22.42
Toki se onnistuu. Jättäisin Motonetin renkaat rauhaan. Tämä on mielestäni paras rengas tuollaiseen tarkoitukseen. Rullaavuutta ja tärinänvaimennusta samassa paketissa. Alhaiset rengaspaineet suosivat myös hiekkatietä (rullaa vielä paremmin siellä verrattuna koviin ja kapeisiin renkaisiin).

http://www.schwalbe.com/en/tour-reader/big-apple.html
http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-big-apple-performance-2%2C15-wire-52219

Tuosta voi vielä lukea, miksi: http://www.balloonbikes.com/en/advantages.html

jperala
28.04.2015, 22.49
Omassa nokia pacer S, mitkä rullaa aika mukavasti, kestävyydestä en osaa sanoa vielään mitään :)

seppo_taalasmaa
29.04.2015, 00.36
orc_biker kerros tälläselle tyhmemmälle talonmiehelle mihin toi hyvä rullaavuus perustuu eikö suurempi pinta-ala kosketuksessa tarkoita suurempaa vierimisvastusta? Jos vielä ajaa 2bar paineilla ja rengas joustaa luulisi sen olevan tuskainen polkea. Sopiikos tuollainen ihan noku mtb sisäkumin kanssa normaalille mtb vanteelle ?

orc biker
29.04.2015, 00.55
orc_biker kerros tälläselle tyhmemmälle talonmiehelle mihin toi hyvä rullaavuus perustuu eikö suurempi pinta-ala kosketuksessa tarkoita suurempaa vierimisvastusta? Jos vielä ajaa 2bar paineilla ja rengas joustaa luulisi sen olevan tuskainen polkea. Sopiikos tuollainen ihan noku mtb sisäkumin kanssa normaalille mtb vanteelle ?
Sopii ihan normaalille vanteelle normaalin sisäkumin kanssa. Kannattaa lukea tuo aiemmin laittamani linkki tuollaisten renkaiden eduista. Mutta jos et malta, niin lyhyesti sanottuna leveä rullaa hyvällä pinnalla alhaisemmilla paineilla yhtä hyvin kuin kova kapea, mutta mukavammin. Huonolla pinnalla leveä rullaa kapeaa paremmin. Huonolla pinnalla leveä pienillä paineilla rullaa paremmin kuin leveä isoilla paineilla.
http://www.backcountry.com/wp-content/uploads/2014/02/Rolling-Resistance-Conti-571x440.jpg

oem
29.04.2015, 01.15
En halua olla ilonpilaaja ja luulen ymmärtäväni tuon ajatuksen. Valmistajien sketseihin ja väittämiin kannattaa aina suhtautua varauksella. Vierintävastukseen vaikuttaa paljon kumiseos, sisärengas, kuvio ja se millä kuormalla mittaus tehdään. Harvalla on mahdollisuus ajaa kiillotetulla teräslevyllä varsinkaan pitempiä reittejä.
Kunpa löytyis ulkopuolisen tahon mittaustuloksia joissa kuormaa olis 50kg ja alustana asfaltti ja sora.

orc biker
29.04.2015, 01.48
Edittiä. En jaksa. Ostakoon kuka tahansa mitä tahansa. Mitäpä se minulle kuuluu.

nure
29.04.2015, 07.22
^Kerrankin olet oikeassa! Schwalbe Kojak 1.3" itsellä toisessa ja rullaa kuin hirvi ja kestää...!

oem
29.04.2015, 08.14
Tuossa joitakin renkaita ajettuna 770mm teräsrummulla ja 42.5kg kuormalla. http://www.bicyclerollingresistance.com/ Yhteistä pienemmän vastuksen renkaille on niiden korkeampi hinta.

marmar
29.04.2015, 09.11
Heipä hei, onko mahdollista vaihtaa 26" maastopyörään paremmin rullaavat citykumit maastopyörän vanteisiin. Pyöränä on Cresent Edge. Pyörällä ajataan lähinnä hiekkateitä ja asfalttia ja olisi kiva jos pienellä investoinnilla saisi parempaa rullaavuutta ja kevyempää ajoa. Mistäs tälläisiä renkaita olisi mahdollista hankkia? motonetista ainakin löytyi jonkunlaista kumia. mielellään hintaluokassa alle 40e/pari.

Rullaavuuteen vaikutta eniten renkaan runkorakenne, sen jälkeen kuvio ja vasta viimeisenä leveys. Pistosuojaus heikentää aina rullaavuutta.

Ehdotettu Big Apple on varmasti alle 20€ hintaluokan pahaimmistoa. Kakkoseksi halvassa alle 20€ luokassa ehdottaisin Smart Samia (http://esim: http://www.bike24.com/1.php?content=13&navigation=1&menu=1000&search=smart+sam).

Jos Motonetista haluaa kuminsa hakea, niin Race king (https://www.motonet.fi/fi/tuote/380861/Continental-Race-King-20-polkupyoran-ulkorengas-50-559-26-x-20) voisi olla hyvä vaihtoehto. Rullaa ja pitää, mutta ei mene budjettiin.

nure
29.04.2015, 10.23
Kannattaa tsekata esim. Bike-Discountin tarjoukset http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-kojak-performance-26-x-1%2C35-folding-39071/wg_id-47 ja jos pullukkaa kaipaa niin melko mukavan rullaava sellaiseksi http://www.bike-discount.de/en/buy/continental-race-king-2%2C2-wire-36689/wg_id-47 Hinnatkin kestää kilpailua postikuluineen...

cobbo
29.04.2015, 10.35
Big Applelle myös ääni. Hiekka/soratie märkänä ja mutaisena on pikkasen haasteellinen sille, mutta millepä sileähkölle renkaalle ei olisi. Pistosuojakin tuntuu olevan kohtalainen. Kun pyörän saa vauhtiin niin 2-2.3 barin paineilla BA rullaa paremmin kuin odottaisi ja imee tärinän maagisesti. Edessä 2.15 ja takana 2.0 leveä, siis maksimit mitä haarukka salli. Hivenen harmittaa että taakse ei mahtunut 2.15, siinä ilmatila ja vaimennus on aika paljon suurempi kuin 2-tuumaisessa.

lansive
29.04.2015, 13.07
Minulla on Big Apple 2,35 tuumaisena, kun se vielä mahtui pyörimään. Oikein hyvin rullaava rengas.

nure
29.04.2015, 13.12
Tärinöitä kyllä vaimentaa, rannevaivaiselle exälle täysjäykkään eteen niin kyllä helpotti... Itse joskus tuota Wormdriveä kuolannut jos paksulle urbaanille tarvetta...

seppo_taalasmaa
29.04.2015, 13.37
Nyt on kyllä vaikeuksia päättää :D http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-big-apple-performance-2%2C15-wire-52219 vai http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-marathon-47-559-tube-sv13-set-of-2-223907 Pyörä on siis perus marketti mtb 26" Cresent Edge ja neiti haluaisi kevyempää polkemista pikkubudjetilla.

orc biker
29.04.2015, 14.18
Nyt on kyllä vaikeuksia päättää :D http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-big-apple-performance-2%2C15-wire-52219 vai http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-marathon-47-559-tube-sv13-set-of-2-223907 Pyörä on siis perus marketti mtb 26" Cresent Edge ja neiti haluaisi kevyempää polkemista pikkubudjetilla.
Ei ole mitään ongelmaa päättää noiden välillä. Big Apple voittaa rullaavuudessa ja mukavuudessa Marathonin ihan minä päivänä vain. Marathon ei ole kovin kiva rengas. Se kestää kulutusta ja pistosuojaus on paras mahdollinen, mutta siihen ne hyvät puolet loppuvatkin. Se on myös profiililtaan aika kapea, joten hiekkateillä meno ei ole oikein turvallisen oloistakaan. Tiedän ihan kokemuksestakin. Uppoaa herkästi irtosoraan.

nure
29.04.2015, 15.12
Ainoa ongelma mitä Omppujen kanssa voi tulla että jos pyörässä on esim. lokasuojat niin voi olla pyöriminen ahdasta. Uskon että Marathoneillakin tulee toimeen, itsellä ainakaan Racereilla ollut mitään ongelmia, hieman painavat ainoastaan.

seppo_taalasmaa
29.04.2015, 17.00
Tällä hetkellä maastokumit 56-559 ja lokarit, joten en usko että omenoillakaan ongelmia siinä mielessä. Sitä paitsi suunnitelmissa on että renkaiden vaihdon jälkeen voisi myös vaihtaa ehjät uudet lokarit niin nehän voi sitten katsoa että mitkä sopii uusien renkaiden kanssa.

lansive
29.04.2015, 17.16
Tällä hetkellä maastokumit 56-559 ja lokarit, joten en usko että omenoillakaan ongelmia siinä mielessä. Sitä paitsi suunnitelmissa on että renkaiden vaihdon jälkeen voisi myös vaihtaa ehjät uudet lokarit niin nehän voi sitten katsoa että mitkä sopii uusien renkaiden kanssa.

Jos kiinteitä lokareita suunnittelet, niin SKS Bluemels (http://www.bike-discount.de/de/kaufen/sks-radschutz-set-bluemels-mountain-range-b65-schwarz-30715/wg_id-1823) 65 milliä leveänä on sopinut hyvin omppujen kanssa, tosin levyjarrujen takia piti vähän sovitella aisojen asennusta.

seppo_taalasmaa
29.04.2015, 20.25
Laiton omenat tilaukseen. Toivottavasti on parempaa tavaraa kuin se haukattu omena :D Katson sitten asennuksen jälkeen lokareita ja xxl:stä näyttää saavan noita sks:n ihan hyvään hintaan.

nure
29.04.2015, 22.29
Ehkä Ompun kuviottomuus vaikuttaa mutta 2.2" RalliKunkun ahtaat takalokasuojan kanssa, fiksaten onnistui...

N-Man
08.05.2015, 16.26
Sopii ihan normaalille vanteelle normaalin sisäkumin kanssa. Kannattaa lukea tuo aiemmin laittamani linkki tuollaisten renkaiden eduista. Mutta jos et malta, niin lyhyesti sanottuna leveä rullaa hyvällä pinnalla alhaisemmilla paineilla yhtä hyvin kuin kova kapea, mutta mukavammin. Huonolla pinnalla leveä rullaa kapeaa paremmin. Huonolla pinnalla leveä pienillä paineilla rullaa paremmin kuin leveä isoilla paineilla.
http://www.backcountry.com/wp-content/uploads/2014/02/Rolling-Resistance-Conti-571x440.jpg

Tätä on varmaan puitu jo lukemattomia kertoja mutta parantumaton skeptikko kun olen niin yllä oleva kuva vaikutti kovasti mainosmiehen laatimalta. Ja jujuhan on siinä että kuvassa sanotaan molempien renkaiden paineiden olevan samat. Mutta tämähän ei lainkaan vastaa todellisen elämän tilannetta hyvin kapean ja hyvin leveän renkaan kanssa.
Tein siis hyvin epätieteellisen kokeen ääripäiden kumeilla todellisen elämän paineilla. 29"/2.25 maastokumi 2.2bar paineella ja 23mm leveä maantiekumi 8bar paineella.
Laitoin hienoa hiekkaa betonikiveykselle ja pyörät sen päälle ajajan painon kanssa.
Lopputulos oli että maantierenkaan kuvion pituus oli vain reilut puoli senttiä pidempi (n.10.0/9.5 cm) kuin maastorenkaan mutta maastorenkaan 2.5 kertaa leveämpi kuin maantierenkaan. Kuviot eivät siis vastanneet lähellekään mainoksen kaaviota vaan kuvion pituusero oli paljon pienempi tosimaailman paineilla.
Toki mittaukseni oli hyvin epätarkka ja epätieteellinen mutta osoitti kyllä minusta että mainosten kaaviot ovat usein eroja liioittelevia.

orc biker
08.05.2015, 17.07
Ja jujuhan on siinä että kuvassa sanotaan molempien renkaiden paineiden olevan samat. Mutta tämähän ei lainkaan vastaa todellisen elämän tilannetta hyvin kapean ja hyvin leveän renkaan kanssa.

Aivan. Eli todellisessa elämässä se leveämmällä renkaalla ajava ajaa yhtä rullaavasti, mutta mukavammin ja turvallisemmin. Ideana ei ole päästä leveämmällä renkaalla rullaavammin, vaan alhaisemmalla rengaspaineella yhtä rullaavasti. Toki sitten asvaltilta poistuttaessa leveä alhaisella paineella on lisäksi myös nopeampi.



Toki mittaukseni oli hyvin epätarkka ja epätieteellinen mutta osoitti kyllä minusta että mainosten kaaviot ovat usein eroja liioittelevia.

Tuon kaavion tarkoitus on osoittaa idea, eikä olla 100 %:n tarkka esitys todellisuudesta.

Tämä on hyvä artikkeli leveän renkaan käytön ideasta: https://janheine.wordpress.com/2014/01/01/tires-how-wide-is-too-wide/

Minä yleensä pyrin painottamaan välineiden tarkoituksenmukaisuutta. Vain aniharva meistä on kilpaurheilija, joten näitä käytännön hyötyjä olisi minusta useammin hyödyllistä pohtia. Esteenä on suuresti ollut tuo virheelliseksi osoittautunut myytti kapean renkaan ylivertaisesta nopeudesta. Tässä on kyse enemmänkin siitä, että ymmärretään, että leveä ei ole hidas (joten sitä voi huolettaa käyttää ja siten hyötyä muista leveiden renkaiden eduista) kuin siitä, että leveämpi olisi nopeampi. Onhan se sitäkin välillä, mutta kaikki riippuu tien pinnasta, aerodynamiikasta ja nopeudesta.

N-Man
08.05.2015, 18.34
Tuohon voisi kuitenkin lisätä jälleen todellisen elämän osalta että käytännössä leveimmät kumit ovat suurelta osin voimakkaasti kuvioituja joka "nappulakumien" osalta kyllä taas heikentää tuota rullaavuutta. Toki sileä leveä kumi varmaan rullaa varsin hyvin sopivilla paineilla.
Toisaalta pitää vielä ottaa huomioon että leveämmät kumit lisäävät massaa pyöriviin massoihin niin kumien kuin vanteidenkin osalta eikä tämäkään ole haluttu ominaisuuus.
En siis halua kiistää että leveä kumi voisi olla niin teoriassa kuin käytännössäkin ihan hyvä. Haluan vain muistuttaa että käytännön elämässä muuttujia on melkoisen paljon ja jokaisella kumilla on se oma alueensa jossa siitä saadaan todellinen hyöty ja se hyöty heikkenee kun mennään tämän alueen ulkopuolelle. Mainosten yksiselitteinen "tämä on paras joka paikassa" väitteisiin kannattaa aina suhtautua skeptisesti ja se on tuon liioittelevan kaavion kritisoinnin pointti.
Sama valmistaja tuskin laittaisi omien maantiekumiensa mainokseen samaa kaavioita vaan löytää sinne ihan omat käppyrät joilla taas se on ylivertaisen hyvä...

orc biker
08.05.2015, 21.00
Mainosten yksiselitteinen "tämä on paras joka paikassa" väitteisiin kannattaa aina suhtautua skeptisesti ja se on tuon liioittelevan kaavion kritisoinnin pointti.

Ei tuo ole mainos, vaan vastaus usein kysyttyyn kysymykseen. Se on selitys ilmiölle, enkä ole nähnyt tuota kuvaa minkään renkaan myymisen yhteydessä. Rengasvalmistajat tekevät renkaita joka lähtöön. Heille on varsin sama, myyvätkö he kapeaa vai leveää. Luultavasti kapean myyminen on edullisempaakin heidän kannaltaan, koska se vie vähemmän materiaaleja, mutta hinnan pitämiselle samalla tasolla ei ole mitään lähtökohtaista estettä -> profit. Ongelmana vain on se, että uusi tieto on ulkona. Jos siihen ei reagoi, niin kilpailijat reagoivat.

Missään en ole nähnyt tuollaista "tämä on paras joka paikassa" -väitettä, joten en oikein ymmärrä, mitä vastaan nyt kritisoit. Olkiukoltahan tuo vaikuttaa. Sopivin rengas on vaatimuksista ja olosuhteista riippuvainen. Tämä uusi tietous leveämmän paremmasta rullaavuudesta on antanut mahdollisuuden tehdä järkevämpiä päätöksiä. Ennen, ja edelleenkin monella, mielikuva oli se, että jos haluaa nopean renkaan, niin sen on oltava kapea ja kova. Nyt tiedetään paremmin ja voidaan ottaa esim. mukava ja hiekkateistä hyvin suoriutuva rengas tietäen, että ei tarvitse harmitella nopeuden menetystä, koska sitä ei tule tai se on hyvin vähäistä huomioiden myös ilmanvastuksen ja painon. Voi jopa olla, että nopeus kasvaa. Etenkin, jos homma ei ole ihan sekunneista kiinni, kuten ei useimmilla harrastelijoilla ole, niin tätä tietoa voi hyödyntää tosi kivasti. Esim. ottaa cyclocrossariin sen 42 mm ja nauttii monenlaisista reiteistä, eikä aja jollain kivikovalla 25-millisellä tien laitaa taajamassa peläten viereisen kelvin pieniä routavaurioitakin autoilijoiden hermoillessa takana. Eikä ahdista, kun tietää, että se rullaa yhtä kovaa, mutta ilmanvastuksessa häviää ehkä 0,07 km/h tyypillisessä ajonopeudessaan. Ja ehkä ne ylimääräiset muutamat sadat grammat tuovat muutaman sekunnin tappion tunnissa.

N-Man
08.05.2015, 21.27
Ei tuo ole mainos, vaan vastaus usein kysyttyyn kysymykseen. Se on selitys ilmiölle, enkä ole nähnyt tuota kuvaa minkään renkaan myymisen yhteydessä. Rengasvalmistajat tekevät renkaita joka lähtöön. Heille on varsin sama, myyvätkö he kapeaa vai leveää. Luultavasti kapean myyminen on edullisempaakin heidän kannaltaan, koska se vie vähemmän materiaaleja, mutta hinnan pitämiselle samalla tasolla ei ole mitään lähtökohtaista estettä -> profit. Ongelmana vain on se, että uusi tieto on ulkona. Jos siihen ei reagoi, niin kilpailijat reagoivat.

Missään en ole nähnyt tuollaista "tämä on paras joka paikassa" -väitettä, joten en oikein ymmärrä, mitä vastaan nyt kritisoit. Olkiukoltahan tuo vaikuttaa. Sopivin rengas on vaatimuksista ja olosuhteista riippuvainen. Tämä uusi tietous leveämmän paremmasta rullaavuudesta on antanut mahdollisuuden tehdä järkevämpiä päätöksiä. Ennen, ja edelleenkin monella, mielikuva oli se, että jos haluaa nopean renkaan, niin sen on oltava kapea ja kova. Nyt tiedetään paremmin ja voidaan ottaa esim. mukava ja hiekkateistä hyvin suoriutuva rengas tietäen, että ei tarvitse harmitella nopeuden menetystä, koska sitä ei tule tai se on hyvin vähäistä huomioiden myös ilmanvastuksen ja painon. Voi jopa olla, että nopeus kasvaa. Etenkin, jos homma ei ole ihan sekunneista kiinni, kuten ei useimmilla harrastelijoilla ole, niin tätä tietoa voi hyödyntää tosi kivasti. Esim. ottaa cyclocrossariin sen 42 mm ja nauttii monenlaisista reiteistä, eikä aja jollain kivikovalla 25-millisellä tien laitaa taajamassa peläten viereisen kelvin pieniä routavaurioitakin autoilijoiden hermoillessa takana. Eikä ahdista, kun tietää, että se rullaa yhtä kovaa, mutta ilmanvastuksessa häviää ehkä 0,07 km/h tyypillisessä ajonopeudessaan. Ja ehkä ne ylimääräiset muutamat sadat grammat tuovat muutaman sekunnin tappion tunnissa.

No kyllä tuo kaavio esittää aika lailla yksiselitteisenä totuutena että leveämmässä on pienempi vierintävastus. Ja se on esitetty hyvin liioitellusti. Jos kuvasta voi päätellä että kapeassa kontaktipinnan pituus on kaksinkertainen leveään nähden mutta käytännössä se on 5-10 prosenttia pidempi, asian vaikutus alkaa äkkiä tuntua marginaaliselta, varsinkin kun asiaan vaikuttavia tekijöitä on lukuisia. Juuri siksi tuo vaikuttaa mainokselta ja joku tarkoitus sen tekemisellä on ollut, luultavimmin myyminen tavalla tai toisella. Ainakin valmistajan logo on laitettu selvästi näkyviin eli pelkkää tiedettä se ei ole. Se ei toki kumoa sitä että siinä on myös oikeaa asiaa.
Enkä minä edelleenkään sano ettei leveä olisi varmaan hyvä ja ihmisten kannattaa aina kokeilla ennakkoluulottomasti eri vaihtoehtoja. Mutta jos uusi totuus on että leveä on hyvä ja tällä korvataan vain totuus kapean hyvyydestä, ollaan yhtä lailla yhden totuuden mallissa.

Enkä minä kyllä oikein usko että olisi olemassa mitään cyclon rengasta joka selviytyy loistavasti kaikista mahdollisista tilanteista, oli sitten leveä tai kapea. Kyllä vaativammat olosuhteet vaativat cyclossakin karkeampaa kuviota joka alkaa vääjäämättä syödä rullaavuutta.

seppo_taalasmaa
11.05.2015, 23.52
Itse rullasin tänään ekaa kertaa schwalben big applella ja kyllä se nätisti kulkee! Tosi merkittävä ero maastopyörän vanhaan renkaaseen! Mukavasti niillä tuntuu pärjäävän hiekalla ja kevyellä metsäpolulla.

orc biker
15.05.2015, 14.19
Itse rullasin tänään ekaa kertaa schwalben big applella ja kyllä se nätisti kulkee! Tosi merkittävä ero maastopyörän vanhaan renkaaseen! Mukavasti niillä tuntuu pärjäävän hiekalla ja kevyellä metsäpolulla.
Hyvä, että olet tyytyväinen. Minkä version ostit?

seppo_taalasmaa
17.05.2015, 11.44
http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-big-apple-performance-2%2C15-wire-52219 . On kyllä todellakin positiivinen yllätys. Alkoi nyt himottamaan omaan hybridiin jos saisi tuollaiset samanlaiset 28 tuumaisena. Ajossa tuntuu ikävästi kaikki tärinä alumiinirungon läpi ja jo hiekalla ajo tärisee ilkeästi. Täytyypä mitata noita haarukoita jos sellasen 50mm ompun voisi vaihtaa. Mites muuten maastopyörän renkaat onko jotain hyvää ideaa rullaavasta yleisrenkaasta maastokäyttöön? Tällä hetkellä ajan rabid rob/tough tom combolla.

marmar
18.05.2015, 11.01
http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-big-apple-performance-2%2C15-wire-52219 . On kyllä todellakin positiivinen yllätys. Alkoi nyt himottamaan omaan hybridiin jos saisi tuollaiset samanlaiset 28 tuumaisena. Ajossa tuntuu ikävästi kaikki tärinä alumiinirungon läpi ja jo hiekalla ajo tärisee ilkeästi. Täytyypä mitata noita haarukoita jos sellasen 50mm ompun voisi vaihtaa. Mites muuten maastopyörän renkaat onko jotain hyvää ideaa rullaavasta yleisrenkaasta maastokäyttöön? Tällä hetkellä ajan rabid rob/tough tom combolla.

Jos omppu ei mahdu, niin little big ben (http://www.schwalbe.com/en/tour-reader/little-big-ben.html) voisi olla vaihtoehto (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;search=little+big+ben ;menu=1000%2C2%2C103%2C105;product=39766). Jos hybridissä on nyt kapea ja jäykkäkuminen, niin tuollakin saa todennäköisesti mukavuutta paljon lisää.

Maastoajoon rullava, mutta kohtuullisesti pitävä on Schwalben Rocket Ron. Yksi suosittu kombo on Rocket Ron edessä, Racing Ralph takana.

Contilla on omansa, jotka ei välttämättä ole sen huonompia. Tällä hetkellä itsellä edessä Rocket Ron (evo), takana X-king (halvin mahdollinen, 2,4 leveänä). Kun tuo X-king kuluu loppuun, niin seuraavaksi taidan kokeilla Rocket Ron+Smart Sam yhdistelmää. Eli taakse Smart Sam. Smart Sam puhtaasti hinnan takia. Halpa ja kestää hyvin kulutusta. Lisäksi reunanappulat on sen verran leveällä, että se lisää kantavuutta märässä. Mulla tulee asfalttiajoa sen verran, että viime kesänä ennen nastarengaskautta ajoin takana loppuun Racekingin ja Rocket Ronin.

Kokonahan mulla on levein mahdollinen 29 tuumainen, eikä siitä kapeampaan vaihdeta luultavasti koskaan...