Näytä tavallinen näkymä : trek boone
palikka86
05.04.2015, 18.21
Moi
Millaisia kokemuksia porukalla on trek boone sarjan pyöristä? Itse olisin kiinnostunut tosta boone 5 disc mallista. Pyörä tuli työmatka ajoon ja maantie lenkkejä tulis välillä heitettyä. Miten hyvin mahtaa sopia maantie lenkeillä?
PyöräIle
06.04.2015, 19.43
Tuo vitonen tulee aika halvoilla ja raskailla levarikiekoilla, jotka ei kyllä ole ihan optimaaliset maantielenkeille. Harmi kun Trek on hinnoitellut tuon 9 Disc -mallin 900e kalliimmaksi; Vaikka miten laskisi, niin päivityksessä ei saisi kyllä rahoilleen vastinetta.
Millainen työmatkasi on, pitääkö ajaa talvella, onko hiekkatietä ja muhkuraa, ja kuinka turvalliseen säilöön saat töissä tuon pyörän? Jos cyclocross-ominaisuudet eivät ole aivan pakollisia, niin miten olisi vaikka Trek Domane 4.5 Disc? Siinä vähän halvemmalla saisi paremmat kiekot ja Ultegraa mukavuudesta ja nestelevareista tinkimättä. Tai jos vannejarrut kävisivät, niin esim. Canyonilta voisi kolmella ja puolella tonnilla tilata vaikka omat pyörät työmatkaan ja maantielenkeille.
palikka86
06.04.2015, 21.29
Olen domanea itsekin mietti. Työmatka on kokonaan asvaltti Ja läskipyöräkin löytysi tallista että vois ajaa talvi ajot sillä. Mutta mahtuuko domanee sellaiset renkaat että pystyis ajamaan myös keväällä/syksyllä kun sepeliä on pyöräteillä?
PyöräIle
06.04.2015, 23.20
Edit: BikeRadarin Domane Disc -kestotesti:
"Trek only officially approves the Domane Disc frame for use with 25mm-wide tyres but we were able to easily run 30mm treads with room to spare"
http://www.bikeradar.com/road/gear/category/bikes/road/product/review-trek-domane-disc-6-9-14-48549/
Jos ajaisin Boonella 5:llä paljon maantielenkkiä, niin hankkisin siihen kyllä kepoisammat kiekot jollain 28mm semislikseillä. Sittenhän se olisi kyllä todellinen all in one -ratkaisu. Tässä uudessa mallissa kun on edessä läpiakseli ja takana pikalinkku, niin kiekkosettiä tilatessa saa olla tarkkana.
palikka86
07.04.2015, 23.36
Nyt näyttää siltä että trekki jää kauppaa. Meinasin pitää tilaukseen huomenna tällaisen http://www.rosebikes.fi/bike/rose-xeon-dx-3000-756067/aid:756069?forcedefaulttemplate=true
Aika näyttää kannattiko säästää muutama satanen vai ei.
harmaahylje
08.08.2016, 23.41
Onko ko. pyörän omistajia? Ajattelin myydä maantiekiitäjän pois ja hommata tilalle tämän pyörän kaksilla renkailla. Edes Juutubesta ei löydy oikein arvosteluita/videoita ko. vehkeestä. Vaihtoehtona olen miettinyt Felttejä myöskin.
On joo siis Trek Boone 7. Vannejarruilla otin koska enemmän valinnan varaa ja maantiekiekkoja helppo siirrellä. Painaa 7 jotain vakiona ja tubeles kehät.
Sikahieno ja nopea !
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160809/b048127255888c1fc2f3bd23ad4c903d.jpg
Boone 5 , hyvä ajaa, nopeudesta en tiedä kun ei ole kisattu, varmasti parempi kuin kuski. Nyt street legal, kilikello ja valo edessä että takana. Kiekot vaihdettu alkuperäisistä DT:n kiekkoihin.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18449&d=1473068339
Tuli hommattua Boonen levyjarrullinen runkosetti ja siihen 175mm satulamasto. Huomasin nyt, kun kokosin pöyrää, että 135mm satulamasto olisi riittänyt hyvinkin.
Kysymykseni kuuluukin, että kuinka syvälle tuon satulamaston uskaltaa työntää ja onko tästä jotain haittaa ajamiselle tai vaaraa rungolle?
Haluttu satulan korkeus tulee n. 2cm ennen vaakaputkeen osumista ja asteikko loppuu aikaa ennen sitä.
Pahoittelut vääristä termeistä jo etukäteen. Rungossa on siis jo valmiiksi integroitu tolppa ja siihen päälle tulee seat cap. :)
Jami2003
01.05.2017, 22.59
Paljonko runkosetistä köyhtyy. Oon haaveillut yhdistäväni maantiepyörän ja cyclon.
Mä ostin tämän, tullee näinä päivinä.
https://www.leisurelakesbikes.com/11295/products/trek-crockett-9-disc-cyclocross-bike-2016-charcoal-white.aspx
http://archive.trekbikes.com/us/en/2016/Trek/crockett_9_disc#/us/en/2016/Trek/crockett_9_disc/details
Paljonko runkosetistä köyhtyy. Oon haaveillut yhdistäväni maantiepyörän ja cyclon.
Nyt kun on enemmän kokemusta myös kuituisesta maantiepyörästä, niin osaan verrata tuota crockettiin, joka siis on geoltaan sama mitä boone, mutta alurunkoinen.
Enää en ottaisi crocketin runkoa alakanttiin mitoitettuna. 178/83inseam mitoilla valitsisin 56 boonen. Crokcett oli 54. Suurin ero Crockettin ja cayon välillä tulee varmastikkin rungon pituudesta. Cayo on selvästi vakaampi varsinkin putkelta ajaessa. Tähän voi kyllä vaikuttaa myöskin etuhaarukka, joka on cayossa selvästi jäykempää tekoa. Uudessa boonessahan on jo kyllä läpiakseli edessä, tuokin varmasti auttaa.
Eli... Boone on takuulla soiva maantiepyörä, kun rakennat geon kohdilleen. Sen jälkeen se ei vaan ole enää soiva cyclo. On aika urakka muuttaa pyörän geo aina maantielle ja cycloreissuille. Kerran unohdin vaihtaa stemmin lyhempään ja sen jälkeen makasin pari viikko sängyssä. Lopettaisin kyllä tuollaisen haaveilun ja ostaisin tonnilla alu cyclon ja reilun tonnin kuituisen katupyörän. Boonen hinnalla saat nuo molemmat.
Jami2003
02.05.2017, 23.01
Hyvä mielipide paaton :)
Mulla löytyy tällä hetkellä kuituinen kisa geometrian maantiepyörä mikä on vielä kaikenlisäksi kohtuu mukava. Ja teräs cyclo jossa on erittäin rento ajoasento. Ja onhan noi geometriat kyllä kuin eri planeetoilta. Muistan kun vertasin pyöriä ekaa kertaa vierekkäin ja ihmettelin miten ne niin kaukana voikin olla toisistaan vaikka molemmat oikeilla mitoilla.
Tullut vaan mieleen varsinkin tänä keväänä kun ei tuota maantiepyörää meinaa saada pihalle ollenkaan.
Ehkä jatketaan näillä.
Ehkä jatketaan näillä.
Näin se kannattaa tehdä. Minä kyllä tykkäsin ajaa crocketillakin maantietä, mutta sitten ei tosiaan ollut sitä cycloa valmiina, kun tuolle olisi ollut tarvetta.
Boone olisi lisäksi ainakin minun käyttööni vähän liian bling kuituisena. Ei silllä haluttaisi kaatuilla kivikkoon, eikä kiskoa kärriä ja laukkuja kesän reissuilla.
Jos ylimääräiset rahat polttaa taskussa, niin osta maantiefillariin laadukkaat kuitukiekot. Noiden hankkimisen jälkeen se teräsrunkoinen cyclo pysyy kyllä tallissa :)
Itse olen kyllä eri kannalla tämän asian suhteen. Käytännössähän Boonessa on hyvin maantiepyörämäinen geometria ja itse kyllä ajelen sujuvasti sekä maantie- että cycloajelut samalla set-upilla.
Boonessa on kahdet kiekot ja kyllä hyvin vaikea on eroa huomata käytännössä maantiepyörään. Ja jos maantielläkin tavoitteet enemmän kuntoilussa kuin kisojen kärkikahinoissa ja cycloajelut
enemmän hiekkatie- ja latupohjapainotteisia, niin itse en ole missään olosuhteissa kokenut tarvetta asennon muutoksiin maantie vs. cyclo. Ja kyllä samoilla säädöillä on VPCX:ääkin koitettu, mutta ei
tuo maastopyöräily cyclolla kyllä sytyttänyt. Nummelan Probikessä kävin fitissä ja sieltä Boonenkin ostin ja kovasti olisi siellä laittanut samat säädöt cycloon kuin varsinaiseen maantierassiin, mutta itse kyllä sitten
vähän nostin ja lyhensin.
Itse olen kyllä eri kannalla tämän asian suhteen. Käytännössähän Boonessa on hyvin maantiepyörämäinen geometria ja itse kyllä ajelen sujuvasti sekä maantie- että cycloajelut samalla set-upilla.
Boonessa on kahdet kiekot ja kyllä hyvin vaikea on eroa huomata käytännössä maantiepyörään. Ja jos maantielläkin tavoitteet enemmän kuntoilussa kuin kisojen kärkikahinoissa ja cycloajelut
enemmän hiekkatie- ja latupohjapainotteisia, niin itse en ole missään olosuhteissa kokenut tarvetta asennon muutoksiin maantie vs. cyclo. Ja kyllä samoilla säädöillä on VPCX:ääkin koitettu, mutta ei
tuo maastopyöräily cyclolla kyllä sytyttänyt. Nummelan Probikessä kävin fitissä ja sieltä Boonenkin ostin ja kovasti olisi siellä laittanut samat säädöt cycloon kuin varsinaiseen maantierassiin, mutta itse kyllä sitten
vähän nostin ja lyhensin.
Minulla oli cyclo ajossa sentin lyhempi stemmi, kahvat käännettynä hivenen ylöspäin ja satula erillainen, sekä sentin edempänä.
Maantiesäädöissä paino jäi aivan liian eteen, eikä satulan taakse päässyt tiputtautumaan, tai jos pääsi niin sieltä ei päässyt pois :)
Tosin kyllähän tuolla cyclosäädöissäkin maantiellä ajoi. Asento on vaan pystympi.
Lopettaisin kyllä tuollaisen haaveilun ja ostaisin tonnilla alu cyclon ja reilun tonnin kuituisen katupyörän. Boonen hinnalla saat nuo molemmat.
Tämä nyt riippuu aika paljon siitä miten paljon sillä cyclolla ajaa. Itsellä on myös Focuksen perus-alucyclo ja kyllä se on todellinen traktori verrattuna Booneen ja ajonautinto aivan toista luokkaa Boonessa.
Itse tuli siirryttyä maantieltä enemmän gravel grinding -tyyppiseen vauhdikkaaseen ajoon Boonen hankinnan jälkeen, lenkkireitit monipuolistu ihan oleellisesti, sillä tuota latupohjaa ja soratietä riittää ja pääsee
paljon monipuolisemmin ajamaan ja kunnon pyörällä vauhdissakaan ei häviä ja ajaminen maistuu.
Tämä nyt riippuu aika paljon siitä miten paljon sillä cyclolla ajaa. Itsellä on myös Focuksen perus-alucyclo ja kyllä se on todellinen traktori verrattuna Booneen ja ajonautinto aivan toista luokkaa Boonessa.
Itse tuli siirryttyä maantieltä enemmän gravel grinding -tyyppiseen vauhdikkaaseen ajoon Boonen hankinnan jälkeen, lenkkireitit monipuolistu ihan oleellisesti, sillä tuota latupohjaa ja soratietä riittää ja pääsee
paljon monipuolisemmin ajamaan ja kunnon pyörällä vauhdissakaan ei häviä ja ajaminen maistuu.
Juu, takuulla mainio pyörä.
Oikea ratkaisuhan on tietenkin ostaa boone cycloksi, jos sellaista mieli tekee. Jättää sitten maantiepyörän maantielle ja teräsrunkoisen reissukäyttöön :)
^näinpä, sehän siitä kiinni paljonko kompromisseja on valmis ja joutuu tekemään ja missä kukin nyt sitten tykkääkään ajaa.
Jami2003
03.05.2017, 20.15
Mulla ehkä nuo pyörän yhdistämis ajatukset ovat siitä pulpunneet että aikoinaan ajoin maantiepyörällä ja contin 25mm 4000ii ihan menestyksekkäästi sorateitäkin. Täällä kun alle 100 km lenkkejä ei voi ajaa asfaltilla kuin edes takaisin. Ajaisin varmaan vieläkin sillä soralla jos yhtään leveämmät renkaat mahtuisi alle.
Sitten ostin teräs cyclon lähinnä fiilis syistä mutta täytyy tunnustaa että sydän on paljon lähempänä keveitä hipo muovipyöriä. Lisäksi sähkövaihteet, tehomittari jne jne ois kivaa mutta kahta pyörää ei viitsi varustella ja toisen ajokausi on pitkä kun taas toisella ajetaan ne kesän parhaat lenkit.
Siitä on helppo päästä ajatukseen yhdestä pyörästä ja kaksista tai jopa kolmista renkaista jolla hoitaisi kaikenlaiset tieajot.
No nämä on tällaisia mietintöjä, maastopyörä taitaa olla tämän kauden päivitys kierteessä :)
Boone 5 kotiutui toissapäivänä ja reilu 100 km nyt takana. Koska pyörä tuli ympärivuotiseen käyttöön kaikenmoisilla alustoilla (ja toki talvisin tarvittaessa nastat alla), toiset kiekot ovat harkinnassa. DT Swiss -kiekoista on vain hyviä kokemuksia ja R23 Spline Disc -setti onkin tämän hetken suosikkini (https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-r-23-spline-disc-ta-11s-shimano-wheelset-502783).
Olenhan oikeassa kun oletan, että tuo linkattu paketti sisältää tarvittavat muunnoskappaleet, jotta kiekot sopivat Booneeni?
Boone 5 kotiutui toissapäivänä ja reilu 100 km nyt takana. Koska pyörä tuli ympärivuotiseen käyttöön kaikenmoisilla alustoilla (ja toki talvisin tarvittaessa nastat alla), toiset kiekot ovat harkinnassa. DT Swiss -kiekoista on vain hyviä kokemuksia ja R23 Spline Disc -setti onkin tämän hetken suosikkini (https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-r-23-spline-disc-ta-11s-shimano-wheelset-502783).
Olenhan oikeassa kun oletan, että tuo linkattu paketti sisältää tarvittavat muunnoskappaleet, jotta kiekot sopivat Booneeni?
Minä myös OLETAN, että olet oikeasssa. Teknisissä tiedoissahan sanotaan näin:
>Scope of delivery:
>5/135mm End caps
Ja minun ymmärrykseni on, että tuo 5/135 tarkoittaa nimenomaan QR:ää vaikka sitä ei siinä niin selvästi sanotakaan.
Olenhan oikeassa...
Minä myös OLETAN, että olet oikeasssa...
Asia on todellakin tuolla tavalla.
^^Näin sen itsekin noista weppisivun spekseistä päättelin. Kun on itse pari kertaa "standardien" kanssa sekoillut (isot valmistajat näyttävät välillä soveltavan standardeja), ajattelin nyt kerrankin varmistaa josko joku tietäisi paremmin.
DT Swiss R23 -kiekkosetti kotiutui eilen ja suureksi harmiksi takakiekon jarrulevy asettuu eri paikkaan alkuperäistakakiekkoon verrattuna ja edellyttää jarrusatulan uudelleenasemointia (vaihtajan säätötarvetta en ole vielä tsekannut). Eihän tuo iso homma ole, mutta maasturin ja läskipyörän kiekkojen kanssa ei ole moista koskaan tarvinnut tehdä. Etukiekokon kanssa ei ole ongelmia.
Löytyyköhän tähän ongelmaan mitään ratkaisuvinkkiä?
DT Swiss R23 -kiekkosetti kotiutui eilen ja suureksi harmiksi takakiekon jarrulevy asettuu eri paikkaan alkuperäistakakiekkoon verrattuna ja edellyttää jarrusatulan uudelleenasemointia (vaihtajan säätötarvetta en ole vielä tsekannut). Eihän tuo iso homma ole, mutta maasturin ja läskipyörän kiekkojen kanssa ei ole moista koskaan tarvinnut tehdä. Etukiekokon kanssa ei ole ongelmia.
Löytyyköhän tähän ongelmaan mitään ratkaisuvinkkiä?
https://www.bike24.com/p226069.html
Edit: DT:n kiekot ovatkin centerlockilla, eli noihin shimmit eivät tietenkään käy. Ovatko orginaalit 6-pulttiset ja onko säädettävä suunta niin päin, että voisit sen shimmailla alkuperäisiin kiekkoihin?
Heittääkö levyjen paikka sitten niin paljon, ettei muutama pumppaus kahvasta riitä? Nestejarruthan boonessasi on?
mackaiweri
23.05.2017, 09.22
Ja jos haluaa säästää, niin ei muuta kun leikkelee esim. oluttölkistä shimmit
^^^sama ongelma samojen kiekkojen ja wigglen halpis cosinejen kanssa. Toisaalta r23 on rt99 jarrulevyillä ja toiset rt86, joista rt99 kapeampi. Ratkaisuna ollut vain työntää männät taakse kiekkojen vaihdon yhteydessä. Toimii mutta vähän turhauttavaa.
https://www.bike24.com/p226069.html
Edit: DT:n kiekot ovatkin centerlockilla, eli noihin shimmit eivät tietenkään käy. Ovatko orginaalit 6-pulttiset ja onko säädettävä suunta niin päin, että voisit sen shimmailla alkuperäisiin kiekkoihin?
Heittääkö levyjen paikka sitten niin paljon, ettei muutama pumppaus kahvasta riitä? Nestejarruthan boonessasi on?
Levyn paikka heittää niin paljon, että pelkkä pumppaus ei riitä.
Alkuperäiset ovat myös centerlock-kiekot. DT-kiekoissa mulla on 6bolt-levyt ja DT:n centerlock-6bolt -adapterit. DT:n takakiekossa jarrulevy tulee liian ulos, joten shimmistä ei ole iloa.
Mutta mutta, itseasiassa voisinpa kokeilla, josko DT:n adapteri kävisi alkuperäiskiekkoon. Tällöin tuo mainitsemasi shimmi voisi toimiakin.
Eli molemmat ovat centerlockeja?
Itse kyllä heittäisin kaikilla adaptereilla vesilintua ja ostaisin molempiin kiekkoihin samanlaiset centerlock levyt.
Blackborow
23.05.2017, 16.39
Eli molemmat ovat centerlockeja?
Itse kyllä heittäisin kaikilla adaptereilla vesilintua ja ostaisin molempiin kiekkoihin samanlaiset centerlock levyt.
Eipä tuokaan takaa mitään, jos navat ei ole identtiset.
tchegge_
24.05.2017, 12.05
En tiedä kuinka tarkka centerlockien mitoitus on, mutta olen joutunut simmittämään 6 pulttiset sramin x9 navat kakkoskiekoista vaikka olivat samaa mallia alkuperäisten kanssa.
Lähetetty minun ONE A2003 laitteesta Tapatalkilla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.