Näytä tavallinen näkymä : Pyörän runko alkaa kiemurtelemaan isoissa alamäissä
Olen Teneriffalla maantiepyöräilemässä ja nyt on käynyt jo useamman kerran niin, että pyörän runko alkaa ikään kuin kiemurtelemaan alamäessä. Kiemurtelu on ensin nopeaa ja ”lyhyttä” vauhdin ollessa kova, mutta muuttuu hitaammaksi ja ”laajemmaksi” vauhdin laskiessa. Kiemurtelu loppuu vasta vauhdin hidastuessa todella alas ja loppuvaiheessa liike on niin laaja, että pyörän hallinnassa pitäminen menee kamppailuksi. Olen kokenut tämän kerran aiemmilla etelän reissuilla, mutta nyt sitä tapahtuu jo joka lenkillä, muttei silti jokaisessa mäessä. En ole varma mikä ilmiön aiheuttaa, mutta jotenkin tuntuu, että se liittyisi epätasaiseen päällysteeseen, sivutuuleen ja jarruttamiseen.
Osaako joku kertoa mistä on kyse ja onko pyörässä jotain vikaa? Entä miten tulisi toimia, kun kiemurtelu alkaa? Jotenkin tuntuu, että jarruttaminen pahentaa kiemurtelua, mutta toisaalta ei uskalla irrottaa jarruiltakaan, koska pää käskee pudottamaan vauhdin.
jartsuli
21.03.2015, 19.36
Minkälaisesta nopeudesta oli kyse?
JohannesP
21.03.2015, 19.42
Speed wobble?
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=VfngbsIUSj8#t=27
Pyörän käyttäytyminen näyttää samalta kuin videolla, mutta tänään se tuli jo aika alhaisella nopeudella, ehkä noin 45 km/h. Aiemmin tullut noin 60 km/h nopeudessa. Erona videoon on myös se, että rungon sivuttaisliike on korkealla nopeudella pienempää ja suurenee vasta nopeuden laskiessa. Ei siis ihan täsmää ilmiöön, mutta jos se on tuo speed wobble, niin mikä sen aiheuttaa ja miten se tainnutetaan?
Alottelia-14
21.03.2015, 22.45
Tuon videon kommenteissa joku sanoo näin:
"Getting out of the saddle and clamping the top tube with my knees stopped it."
Jos saat ilmiön esiin noinkin usein, niin koitahan?
Ilmeisesti tyypillisin syy on kiekon, keulan ja rungon ajonaikaisen resonanssin osuminen epämiellyttävällä tavalla yhteen siten, että ne alkavat kasvattaa toisiaan. Voi johtua löysästä pikalinkusta, rakenteellisesti löysästä kiekosta, renkaan epätasapainosta vanteella (jota heitot kehällä voivat korostaa), kehän heitoista (jotka voivat vaikuttaa vannejarrun toimintaan), ohjainlaakerin löysyydestä, rakenneviasta keulassa, rakenneviasta rungossa tai ajajan painopisteestä suhteessa kaikkiin muihin tekijöihin.
https://www.youtube.com/watch?v=SHzOHafr59c oisko tossa mitään järkee? Niinku ukko tossa sanoo, niin tasapainotetaanhan autonrenkaatkin.
Muistan kanssa aikoinaan maantiepyörällä moisen, suht inhoittava tunne, kun se alkaa niin parempi hidastaa sovinnolla.
Tässä nähdään taas maantiepyöräilyn vaarallisuus. Pyörät on tehty niin heppoisiksi, että lujaa ajaessa alkaa rakenne pettää.
Tässä nähdään taas maantiepyöräilyn vaarallisuus. Pyörät on tehty niin heppoisiksi, että lujaa ajaessa alkaa rakenne pettää.
Just.
Tuo on yleistä myös moottoripyörissä, googlettamalla löytyy videoita. Muistatko miten jarrutit kun etupää alkoi kiemurrella, pelkällä etu/takajarrulla?
Eipä ole tapahtunut ikinä mulle. Pyörässä jäykkä runko, jäykät kuitukiekot ja linkut tiukalla. Venttiilin vastapuolella magneetti pinnassa tuomassa tasapainoa. Vauhtiakin on pidetty isoissakin alamäissä.
Voi olla ilkeän tuntuinen jos sattuu tuollainen kohdalle.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onko alkuperänen keula?
Tai suunnittelijan vika jättää jättö liian pieneksi.
tai jotain löysällä.
Näyttäs olevan tyypillistä teneriffalle. Mulla kävi muutaman kerran samoin tammikuussa ja vauhtia varmaan >60. Täytyy ens kerralle mennä kanarialle. No woplaamisesta elikäs resonanssista on kyse. tuulen, montun tms herätteen toistumisnopeus osuu yhteen sun kokonaisuuden ominaistaajuuden kanssa. lähinnä koko paketin poikittaisjäykkyys ja massa ovat avain asemassa. mulla näyttäs cervelo S5 ja avozipp 404 muodostavan sellaisen parin, jonka saa woplaa suht herkästi. mulla rauhoittuu kun laittaa polvet vaakaputkeen hetkeksi kiinni. kokeile sitä. toki jos tilanne muuttunut samoilla kiekoilla ja paino pysynyt sama, kantsii tutkia olisko kiekoissa tai rungossa vaurio, joka muuttanut jäykkyyttä.
Löysin aiheesta kirjoitettua tekstiä. Ilmeisesti ilmiö on tyypillinen kaksipyöräisille ja eikös moottoripyörissä käytetä ohjausiskaria juuri tämän takia. Takapainoinen pyörän säätö on yksi syy ilmiöön.
http://cyclingtips.com.au/2011/03/speed-wobble-when-the-bike-shakes-its-head/
Tasapainotuksesta.
http://ritcheylogic.com/cross/wheels/wcs-apex-60mm-cllincher-road-bike-wheels.html
Hommasin tommoset keikot ja pyörään asennetuani huomasin pyörän roikkuessa telineessä ja kammista kierroksia laittaessani että pyörä pomppi telineessä helvetisti.
Reilusti epätasapainossa olivat, takakiekko paha etunen ei niin paha.
Tasapainotin kiekot ja rundeja voi laittaa nyt kammista isommalla vaihteella niin paljon kun käsin jaksaa pyörittää ja ei pompota.
Ilmeisesti noita löytyy noista korkeista aerokiekoista kuten videossa höpistiin.
Vannenauhan alle pinnojen kohdalla oleviin reikiin asensin painoiksi M6 ruuveja joista hion kannat niin mataliksi ja pieniksi etteivät mahdu putoomaan kuitukehän sisään.
Vannenauhaan jää painon kohtaan pieni kohouma joka ei ole aiheuttanut kumeissa mitään haittaa (300km ajettu).
Takakiekkoon meni 2 kappaletta M6X45 pulttia eikä heitto ole ihan venan vastapuolella, eli mun mielestä heittää aika paljon (ei tasapainotettu mitenkään tehtaalla).
Hioskelin pussillisen töissä noita erimittaisia pultteja varastoon jos joskus tarttee.
Onhan toi ihan perseestä kun ostaa kalliit je kevyet kiekot ja joutuu laittaan terästä sisään.
Omissa FFWD F6R kiekoissa ei ollut heittoa ilman renkaita lainkaan. Renkaiden laiton jälkeen painotin venttiilin vastapuolen pinnamagneetilla. Nyt on täysin balanssissa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Muistelisin että ainakin On-One 29" Carbon Race on aika herkkä tuohon väpätykseen, kun polkee pystyssä niin että nojaa taaksepäin. Koskaan ei ole millään pyörällä noin käynyt ajaessa kädet tangolla. Alamäkeen on kertynyt Suomessa maastopyörällä maastossa parhaimmillaan jotain vajaa 70km/h ainakin Tahkolla ja Finlandiassa. Maantiepyörällä saman verran saa jo melkein joka lenkillä isommassa mäessä.
Kiitos vastauksista! Tänään on ollut lepopäivä, mutta huomenna vielä viimeinen lenkki edessä. Aiempiin reissuihin verrattuna ainoa muutos on vaihdetut kiekot (Campan Scirocco), joten epäilen niiden olevan liian heppoiset tähän menoon. Googlettelin myös ilmiötä ja taitaa tosiaan olla yleensä monen asian summa. Täytyy koittaa huomenna laskea polvi rungossa kiinni, välttää käsien jännittämistä suoraksi ja istua mahdollisimman edessä. Ja jos alkaa wopplata, niin sitten katsoa riittäkö kantti nousta polkimille ja iskeä molemmat polvet yläputkeen.
Tarkista myös ettei ohjainlaakerissa ole klappia. Muistaakseni sekin voi aiheuttaa tutinoita.
Antti Salonen
23.03.2015, 02.54
Tästä keskusteltiin (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47851-speed-death-wobble) pitkän kaavan mukaan viimeksi pari vuotta sitten. Epäilijät epäilivät ja varmaan tekevät sitä vieläkin, mutta ilmiö on täysin mahdollinen aivan ehjällä pyörällä. Kyse on siitä että rungon etupää rupeaa värähtelemään sivusuunnassa. Nimimerkki Marsusram tiivisti fysiikan viestissään (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47851-speed-death-wobble&p=1978273#post1978273) oikein hyvin:
Värähtelysysteemissä on pelkistettynä aina massa + jousi + vaimennin + herätevoima.
Massa = yleensä pyöräilijä merkittävin massa
Jousi = runko merkittävin
Vaimennin = kaikki värähtelyyn kitkaa synnyttävät osat, vastavoimat
Herätevoima = yleensä kiekkojen pyörimisestä syntyvät voimat (voi vaikka koittaa miten pyörivä kiekko käsin akselista pitämällä vikuroi)
Rungon jousivakioita muuttamalla jäykempään suuntaan, menee ominaisvärähtelytaajuus korkeammalle, yleensä korkeammalla nopeudella syntyvälle taajuudelle.
Alla olevassa videossa on demonstroitu ilmiö otollisessa tilanteessa, eli:
- Vaimentavat voimat ovat minimissä, eli kaveri istuu koko painolla satulassa, paino lähinnä takarenkaalla. Edessä on maantiepyörän sileä, kova rengas rullailemassa kevyesti asfaltilla.
- Herätevoima on vähintään riittävä, eli avokämmenestä emäputken kylkeen.
http://www.youtube.com/watch?v=xODNzyUbIHo
Minä törmäsin viikonloppuna ilmiöön ihan maastopyörällä. Reilun 50 ajetun kilometrin jälkeen olin juuri siirtynyt asfaltille lyhyelle tiesiirtymälle. Vauhtiakin oli varmaan alle 20 kilsaa tunnissa. Seuraavaksi mentiinkin ison näreen alle tuulen suojaan ja kaivettiin rihtausavain esiin. Takakiekko oli löystynyt lenkin aikana.
Vilhelm V
24.03.2015, 22.50
Tämä alkaa olla palstan usein toistuvia puheenaiheita. Pääsyyllinen tähän resonanssiongelmaan on runko. Hyvin suunniteltu ja toteutettu maantiepyörä ei mene resonanssiin ainakaan alle 100 km/h nopeuksissa. Hankkiutuisin resonanssiongelmaisesta rungosta välittömästi eroon. Tuo ilmiö kun iskee kriittisellä hetkellä hankalassa paikassa niin se on helposti henki höllässä.
Tästä keskusteltiin (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47851-speed-death-wobble) pitkän kaavan mukaan viimeksi pari vuotta sitten.
Joo, viimeinen lenkki tuli ajettua toissapäivänä ja wopplausta ei ilmennyt, kun tulin alas 1350 metristä. Laskin pääosin oikea polvi yläputkessa kiinni, vasen poljin alhaalla ja mahdollisimman edessä istuen. Ihan täysillä en uskaltanut vieläkään laskea, mutta pyrin pitämään kädet rentoina.
Tuon aiemman ketjun aloittaneen kokemukset vastaavat hyvin omiani. Ensimmäinen wopplaus säikäytti niin pahasti, että varmaankin laskin sen jälkeen koko vartalo jaskanjäykkänä ja paino liian takana. Tämä yhdessä voimakkaan sivutuulen ja shakkiruutumaisen päällysteen kanssa johti wopplaukseen alhaisillakin nopeuksilla. Luottamuksen menettäminen siis pahensi entisestään tilannetta.
Vaikka ilmiö on todella säikäyttävä, niin positiivista on, että eipä täällä juuri tunnu kukaan kertoneen kaatuneensa wopplauksen seurauksena. Selvää kuitenkin on, että jatkossa lasken Suomessakin vähän isommat mäet oikea jalka putkessa kiinni.
Mikä runko ja mitkä kiekot sinulla oli?
Edit. Kiekothan tuossa jo mainitti7nkin. En kyllä olis uskonut että sciroccot oikeilla pinnan kireyksillä olis ongelman syynä. Mutta se on varmaan niiden, rungon mukaan lukien haarukan yhteisvaikutus.
Runko on Bianchi 928 Carbon B4P ja tuolla rungolla on siis tullut laskettua aiemmin ilman woplausta. Pyörä vuosihuollettiin ennen matkaa enkä löydä silmällä mitään vaurioita tai klappeja.
Wobble ja Weave:
https://www.youtube.com/watch?v=fvsDIq3WwVA
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.