PDA

Näytä tavallinen näkymä : Parhaat 25mm ja 28mm "endurance" renkaat?



van damme
17.03.2015, 15.30
Eli maantiepyörään ns pitkän matkan renkaat missä mukavuus, rullaavuus, kestävyys ja paino on parhaiten kohdillaan. Tässä ilmeisesti parhaat vaihtoehdot:

http://www.schwalbe.com/en/road-reader/durano.html
http://www.schwalbe.com/en/road-reader/durano-dd.html
http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/race/Grand_Prix_4000_S_II.html

Kokemuksia? Tulevassa pyörässä on 25mm GP 4000 S II:t valmiina ja mietin vaan että olisko nuo Duranot paremmat. Mitenkäs 25mm ja 28mm renkaat eroaa käytännössä?

kauris
17.03.2015, 16.28
Gp 4000 s gummeja on pitkään pidetty parhaiten rullaavina, aika kivasti kestävinä ja myös sateella hyvin pitävinä maantierenkaina. Ajotuntumaltaan ne eivät ole aivan yhtä hyvät kuin joidenkin muiden merkkien parhaat. Itselläni kokemusta saman sarjan 1-versiosta vahvistaa noita näkemyksiä. Vertailuina mm. Michelinin silloiset pro2racet ja schwalben ultremo r:ät. Ajotuntumaan vaikuttaa kuitenkin myös sisäkumi ja sen materiaali, jossa tuntumaa parantaa lateksi mutta edellyttää päivittäistä pumppaamista. Olenkin työmatkamaantiepyörässä painottanut helppoutta ja kestävyyttä ja valinnut tavalliset sisurit ja vielä kestävämmät 25 mm Contin fourseasonit. 28 mm ei mahdu pyörimään.
http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/race/gp4season_en.html

Ykkösmaantiepyörässä on nykyään tuubit ja sen avovarakiekoissa juurikin 23 mm Gp 4000 Ässät.

25 mm vs. 23 mm lisää ajomukavuutta, koska ilmatila on suurempi ja painetta voi olla tyyliin 0,5 - 1 baria vähemmän. Kiekon leveydestä riippuen ilmanvastus saattaa jopa pienentyä. Samoin rullaavuuskin kuulemma voi parantua 25 mm kumilla karkealla asfaltilla. 28 mm lisää entisestään mukavuutta ja mahdollistaa paineenlaskun mutta renkaan paino toki nousee. Joissain rungoissa mahtuminen voi myös olla ongelma. Ja huom. renkaan todellinen leveys ja korkeus vaihtelee valmistajien ja mallien välillä. 25 mm Conti esim on aika kapoinen vielä.

Ohiampuja
17.03.2015, 17.19
Tässä edellinen topicci, melkein samasta aiheesta. :)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50703-Pistosuojattu-rengas-maantiepy%F6r%E4%E4n/page2

van damme
17.03.2015, 17.22
Tässä edellinen topicci, melkein samasta aiheesta. :)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50703-Pistosuojattu-rengas-maantiepy%F6r%E4%E4n/page2

Tuossa on kyse astetta järeämmistä renkaista :/

izmo
17.03.2015, 20.59
Vähän samaa mieltä mitä tuolla pari laatikkoo yläpuolella sanotaan jos asvaltti on karkeaa niin levee rullaa paremmin ja itte tein kokeiluja 25 mm kumilla 6 bar ja 8 bar karkeella asvaltilla ja tämmösen 66 kg alla 6 bar rullaa paremmin ja voisin kuvitella että 28 mm ei ois huonompi karkeella

jarit
18.03.2015, 15.34
Pari lenkkiä on nyt takana Contin halpis Grand Prix 25mm renkailla, jotka ovat asennettu 23mm (ulkomitta) vanteella.
Yllättävän hyvän tuntuiset nuo ovat kun olen ajellut noin parisataa kilometriä 5,5-6bar paineilla (78kg kuski). Hommasin nämä ns kevään ja syksyn kurjille rapakeleille, mutta kyllä nämä voisivat toimia ihan muutenkin.
https://www.bike-components.de/en/Continental/Grand-Prix-Drahtreifen-p20046/

Vuosi sitten ajelin 28mm Contin Gatorskineillä, mutta nämä oli jotenkin epämiellyttävät enkä löytänyt paineiden säädöllä hyvää tuntumaa.

Ohiampuja
18.03.2015, 16.32
Tässä olisi pari 25mm Verkkokaupan ehdokasta.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/50183/fkssn/Michelin-PRO4-Endurance-musta-maantiepyoran-rengas-28
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/32600/fmkxk/Continental-Grand-Prix-4000-II-S-musta-maantiepyoran-rengas

Ja tässä 28 mm ehdokas.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/35266/fmkxt/Continental-Grand-Prix-4000-II-S-Reflex-musta-maantiepyoran

Kuinkahan noiden Contien leveydet menee, ainakin MTB puolella tuppaavat olemaan nimellismittaa kapeampia.

HarryH
18.03.2015, 16.36
Itse ajoin 2014 3 brevettiä noilla 25 mm Contin 4000 s:llä, ilman rengasrikkoja ja muutenkin olen noihin renkaisiin ollut hyvin tyytyväinen. Tuollaiset GT:t pisti Contin sivuilla silmään, voisi jossain vaiheessa kokeilla... kuvaus on ainakin osuva
http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/race/grand_prix_GT_en.html

Ohiampuja
18.03.2015, 18.04
Kuinkahan tiukille takahaarukan uskaltaa "mitoittaa". Nyt RubinoPro on 24 mm leveä ja takahaarukkaan jää väliä 4,5 mm. Eli takahaarukan kokonaisleveys on n 33 millimetriä ja jarrupalat aukeavat noin 27 mm leveäksi.

Kyllä tuo 25 mm taitaa olla se maksimileveys...

jj-60
20.03.2015, 20.47
Tollaset vaihdoin http://www.rosebikes.fi/product/detail/aid:554100#product_detail_info_tabs kun misukan pro 3 ei sepeliä kestä 28mm
jäykkä runko rullaa paljon paremmin karkealla tienpinalla.

arctic biker
21.03.2015, 00.01
Tollaset vaihdoin http://www.rosebikes.fi/product/detail/aid:554100#product_detail_info_tabs kun misukan pro 3 ei sepeliä kestä 28mm
jäykkä runko rullaa paljon paremmin karkealla tienpinalla.

Jos näin kohteliaasti sanon jotta olet väitteessäsi totaalisen väärässä. Joustavarunkoinen maantierengas omaa kaikissa olosuhteissa pienimmän vierintävastuksen.

jj-60
21.03.2015, 07.28
Jos näin kohteliaasti sanon jotta olet väitteessäsi totaalisen väärässä. Joustavarunkoinen maantierengas omaa kaikissa olosuhteissa pienimmän vierintävastuksen.

Tehdään kisa sinä ajat pehmeällä hiekkatiellä 23mm renkaalla ja minä 47mm renkaalla kumpi on maalissa ensin.

Kilpailuun sileille asvalteille mahdollisimman aerodynaaminen siis ohut ja kevyt rengas muille teille MINUN perstuntuman mukaan 28mm mukava,kestävä ja vakaampi ajettava.Ohut rengas kun täytetään 8-9bar se on kova kuin kivi.

twentyniner
21.03.2015, 09.21
Herra jj-60 kirjoittaa ensin , että jäykkärunkoinen rengas rullaa aina paremmin , sitten kun joku tästä esittää eriävän ja vielä paikkaansa pitävän mielipiteen , aletaan sössöttää 47mm rengas vastaan 23mm rengas pehmeällä hiekkatiellä juttuja.

Herra jj-60 herrasmiehenä myöntää tietämättömyytensä ja pysyy topiikin aiheessa :)

jj-60
21.03.2015, 10.34
Joustavuus on kaukana kilparenkaassa mitä pehmeämpi kudos/paine sitä suurempi kitka,yksinkertaista niin kuin minäkin.

Frosty
21.03.2015, 12.59
Joustavuus on kaukana kilparenkaassa mitä pehmeämpi kudos/paine sitä suurempi kitka,yksinkertaista niin kuin minäkin.
Joo ei.

Ihan aiheeseen liittyen, 28 mm taittuvan tämänvuotisen Duranon ja 25 mm Continental GP4000s:n (I-versio) välille en saanut mitää havaittavaa eroa rullaavuudessa. Alustana asfaltti ja enimmäkseen maantie. Sekä vanha että uusi versio tuosta Contista ovat toistaiseksi toimineet luotettavasti, Duranon kanssa ehkä edelleen vähän kilometrejä kovin pitkälle meneviin johtopäätöksiin. Periaatteessa Durano ja GP4000s eivät ole toistensa suoria kilpailijoita, vaan ehkäpä GP vs. One, Gatorskin vs. Durano ja Gator Hardshell vs. Durano DD olisivat loogisimmat vastinparit.

Takamisakari
20.04.2015, 13.04
Mä vaihdoin osittain testimielessä Schwalben 23mm Ultremot GPX 28millisiin, eka satanen takana. On kyllä huikean mukavat renkaat, yritin "tunnustella" eroja rullaavuudessa, käytännössä en kyllä huomannut mitään eroa mutta ehkä todellisuus on toinen? Eturengas mahtui hyvin Kanjoniin, takarengaskin mahtuu just ja just pyörimään mutta se on todellakin "siinä kintaalla". Harmi kun tuossa uusimmassa F-lehden testissä ei ollut mukana yhtään 28millistä, olis kiva tietää dataa minkälaisia eroja 23-25-28millisillä olisi tullut. Melkein voisi tuon testin perusteella arvata että jos 23-25millisten erot on joitakin watteja, ei 28:t voi olla ainakaan kovin paljon hitaampia. Ehkä.

timppa_234
01.05.2015, 09.32
GP 4000 S2 28 mm puhkesi eilen ensimmäisen kerran. Kilometreja sillä takana 110. Imee hurjasti kiviä ja varmaan joku niistä lävisti takarenkaan. Schwalbe Ultremo (= One) puhkesi kahdesti eka lenkillä pari viikkoa sitten.

Kisaan ehkä S2:set litkutettuna ja treeneihin jotkut muut. Mikähän olisi pehmeä ja vähemmän kiviä imevä malli noin 28 milliä leveänä?

deee
01.05.2015, 11.52
Mikähän olisi pehmeä ja vähemmän kiviä imevä malli noin 28 milliä leveänä?

Itse vaihdoin eilen 28mm Duranot (http://www.schwalbe.com/en/road-reader/durano.html) ja ihan hyvältä tuntui. Rullaavuudessa en huomannut eroa 25mm GP 4000 S II:n kanssa, mutta hieman pehmeämmältä Duranot tuntuivat. Leveydessä noilla ei ole eroa kuin vajaa milli, mutta korkeudessa vähän enemmän.

Frosty
01.05.2015, 16.10
GP 4000 S2 28 mm puhkesi eilen ensimmäisen kerran. Kilometreja sillä takana 110. Imee hurjasti kiviä ja varmaan joku niistä lävisti takarenkaan. Schwalbe Ultremo (= One) puhkesi kahdesti eka lenkillä pari viikkoa sitten.

Kisaan ehkä S2:set litkutettuna ja treeneihin jotkut muut. Mikähän olisi pehmeä ja vähemmän kiviä imevä malli noin 28 milliä leveänä?
Mielestäni GP4000sII imee aiemman mallin tavoin varsin vähän kiviä pintaansa. Tosin omat kokemukseni ovat 23-millisestä, mutta tuskin eri leveyksissä mitään eri kumireseptejä käytetään. Durano ei ainakaan sen vähempää kiviä ime. Ei siinä, 28 mm Duranon olen itsekin kokenut varsin miellyttäväksi ajaa, eikä uudehkolla renkaalla ole tullut flatteja märälläkään.