PDA

Näytä tavallinen näkymä : Teräsrunkoinen maantiepyörä

Raemix
06.03.2015, 17.56
Mulla olis hakusessa ensimmäinen oikea pyörä, ja kaipaisin siihen vähän avustusta. Oon tässä noin vuoden pyöräilly jonkun 6km matkaa päivittäin vanhalla citymarketmaasturilla, ja totesin että olisi aika vaihtaa. Kallistunen maantiepyörään, koska tykkään polkea kovaa ja mökki on saaristossa, joten sielläkin tulisi varmaan pidempiä reissuja pyöräiltyä ainakin pari kertaa vuodessa. Rahaa käytettävissä olisi maksimissaan 1000e edestä ja tarkoitus olis sijoittaa sellaiseen mitä voi sitten tulevaisuudessa päivitellä paremmaksi sen mukaan miten rahatilanne sallii.

Nyt kun näitä pyöriä on about viikon katsellut niin totesin että en yhtään tykkää uusien pyörien runkojen virtaviivaisesta, futuristisesta muotoilusta, vaan kaipaisin jotain vähän retrompaa. Tämän takia nyt sitten oon ettimässä suorilla teräsputkilla (saa olla alumiiniakin, mut suorat putket) varustettua maantiepyörää. Tietenkin vaihtoehto olis kyttäillä toria ja ebaytä, mutta sieltä en ole ainakaan toistaiseksi löytänyt mitään mikä ois oikeen kokoinen, hyväkuntoinen ja hyvälaatuinen, niin että siihen on järkeä lähteä laittamaan nykyaikaisia osia. Oon törmännyt sellaisiin vaihtoehtoihin, kuten Wilier Strada (http://www.wiggle.co.uk/wilier-strada-2015/) tai Raleigh Gran Tour (http://www.wiggle.co.uk/raleigh-gran-tour-2015/), kuulisin mielelläni ajatuksia näistä pyöristä. Jos tulee muita pyöriä mieleen, jotka täyttää nämä speksit niin olen kuulolla! Myös omia vehkeitä saa tarjota, kokoni lienee 55cm (competetive cyclistin kokolaskuri antoi seat tube cc 55-55,4cm ja top tube 54,7-55,1cm).

Ulkorengas
06.03.2015, 18.51
Kona Honky Tonk on yksi vaihtoehto:

http://www.bikeshop.fi/Kona_Honky_Tonk/ekauppa/pKOHT/&listpos=4

Jos 56 on sopiva koko, 2014 malli on tarjouksessa, värikin on minun mielestäni parempi:

http://www.bikeshop.fi/Kona_Honky_Tonk_2014/ekauppa/pKOHT14/&listpos=1

V-P.V
06.03.2015, 19.08
Toi Kona on vielä melko siedettävän hintainen. Nykyään teräsrunkoisesta maantiepyörästä joutuu maksamaan kyllä melkoisesti "extraa" versus alumiini- tai hiilikuituiseen. Osasarjoissa on huikea ero. Jos katsoo mitä touhutonnilla saa vaikka Canyonin nettikaupasta niin huh, puhettakaan jos laittaa vielä muutaman satasen lisää..

Jos ei ole peukalo aivan keskellä kämmentä niin ostaa hyväkuntoisen ja laadukkaan 80-90 luvun raamin ja siihen keskitason komponentit niin pääsee parempaan lopputulokseen ja mahdollisesti halvemmalla kuin suoraan kaupasta ostettuna.
Näissä tietysti pitää tietää mitä ostaa ja mitä tekee.

IncBuff
06.03.2015, 19.13
Oon nyt talven ajellu tuolla Claris-osasatsilla olevalla pyörällä ja tullu siihen tulokseen, että ei sillä osasarjalla ole peruslenkkeilijän kannalta paskankaan merkitystä loppujen lopuksi. Aivan hyvin tuo Clariskin vaihtaa.

V-P.V
06.03.2015, 19.23
^kaikki osasarjat halvimmasta alkaen toimittaa tehtävänsä mutta vähänkään pyöräilyä harrastavat ja näihin asioihin perehtyneet tietää mistä ne erot tulee. Tuskin niitä tarvitsee tähän ruveta listaamaan. Itsekkin ajan tyytyväisenä mm. Soralla ei siin mtn.

izmo
06.03.2015, 19.24
Entäs titaani runkoinen maantiepyörä... titaani on ajaton

IncBuff
06.03.2015, 19.27
^kaikki osasarjat halvimmasta alkaen toimittaa tehtävänsä mutta vähänkään pyöräilyä harrastavat ja näihin asioihin perehtyneet tietää mistä ne erot tulee. Tuskin niitä tarvitsee tähän ruveta listaamaan. Itsekkin ajan tyytyväisenä mm. Soralla ei siin mtn.No mä en sitten harrasta vissiin ollenkaan, kun en oikein hoksaa muuta eroa ton maantiemenijän 105:een kuin että 105:ssa on pari pykälää enemmän.

V-P.V
06.03.2015, 19.32
IncBuff. Jos haluat jonkun jänkkäämään kanssasi tästä asiasta niin se en oo mie.

edit. Tarkennetaan että tarkoitan osasarjalla = components, johon itse lasken myös kiekot mukaan.
"Tonnin" alumiini pyörää saa jo Mavicin Aksiumeilla tai muilla laadukkailla kiekoilla. Teräspyörissä ne on luokkaa Alexrim tms.. Ja jos noissa ei huomaa ajossa eroa niin jo on kumma!

IncBuff
06.03.2015, 19.51
En minä halua tästä jänkätä vaan ihmettelen vaan kun julistetaan, että kaikki huomaa ne erot, mutta itse en ole erikoisia eroja huomannut.

Hippo
06.03.2015, 20.41
Evanssilla on Jamiksen Quest mallia hyvillä hinnoilla. Ittellä kutkuttaa, koska geo on passelin oloinen vikaantuneeseen ruhooni ja runkomateriaalina juurikin patarauta.

Raemix
06.03.2015, 21.16
Entäs titaani runkoinen maantiepyörä... titaani on ajaton

Kyllä titaanikin kelpaa, jos sen hyvällä muotoilulla saa. Esimerkkiä vaan kehiin!

JohannesP
06.03.2015, 21.21
Kyllä titaanikin kelpaa, jos sen hyvällä muotoilulla saa. Esimerkkiä vaan kehiin!
Titaaniin tarvii sit jo ainakin tuplata tuo 1000€ budjetti.

Raemix
06.03.2015, 21.30
Titaaniin tarvii sit jo ainakin tuplata tuo 1000€ budjetti.
Sitä vähän meinasinkin.

Tassu
06.03.2015, 21.36
Oli jossain toisessa langassa missä toin esiin ja tuodaan täälläkin eli Singular Osprey (http://shop.singularcycles.com/products/singular-osprey) on ihan mallikas. Ite oon tykänny tai siis itse asiassa on ihan mahtava pyörä. Pyörähuollosta (http://www.pyorahuolto.com/shop/) ostin rungon, nyt ei löytyny. Kuukkelihaulla löytyy varmaan muutakin tietoa.

izmo
06.03.2015, 23.06

http://www.vannicholas.com/79/Ventus_SE/bike.aspx

ittellä oli Van Nikolaksen Amatson ja oli pähee pyörä... möin sen rahapulassa, tilantarve ja uuden tieltä

Ulkorengas
07.03.2015, 06.15
Oon nyt talven ajellu tuolla Claris-osasatsilla olevalla pyörällä ja tullu siihen tulokseen, että ei sillä osasarjalla ole peruslenkkeilijän kannalta paskankaan merkitystä loppujen lopuksi. Aivan hyvin tuo Clariskin vaihtaa.

Paljonko tuossa ajassa on tullut kilometrejä ja onko jotain tarvinnut säätää/korjata? Itsekään en osaa selkeää mielipidettä sanoa toiminnasta uutena. Uskon kuitenkin kalliimpien osien kestävän paremmin käyttöä ja vaativan vähemmän huoltoa, joten siksi olen valinnut hiukan lähtötasoa kalliimmat palikat. Ja onhan pieniä eroja myös eri sarjojen vivuissa. Honky Tonkin Sorassa taisi olla pienet peukalovivut, Tiagrassa vaihdetaan jarruvivulla ja sen takaa olevalla toisella vivulla, Apexissa yhdellä jarrun takana olevalla vivulla jne. Makuasia, mistä pitää, mutta vaihtoehtoja riittää.

nure
07.03.2015, 06.56
Osasarjojen käytön ja keston erot usein sitä mihin tottunut... Huolsin/modifoin yhden Alivio/Acera tasoisen 2000-luvun alin Konan ja kaikki toimi kunnolla vaikka pyörällä oli ajettu +20K ja omistaja tyytyväinen. Lainasi omaani XO tasoista ja ihmetteli että kuinka toimiin niin erillailla ei hän tälläiseen ole tottunut...
Melkein joka sarjalla kyllä pärjää mutta noita eroja huomaa vasta kun kehittyy ... Usein yksittäisten komponenttien vaihto sentään suht edullista joten ei kannata antaa heikomman osasarjan olla esteenä pyörän hankinnalle... Itse titaanipyörän omistavana arvostan mareriaalia yli kaiken mutta kai turha suositella kysyjälle moista kun pelkästään runkojen hinta melkein tuplat budjettiin verrattuna.
Ps. Kysymykseen viitaten, eiks mys Genesikseltä löydy tyylikästä terästä?

IncBuff
07.03.2015, 09.59
Paljonko tuossa ajassa on tullut kilometrejä ja onko jotain tarvinnut säätää/korjata? Itsekään en osaa selkeää mielipidettä sanoa toiminnasta uutena. Uskon kuitenkin kalliimpien osien kestävän paremmin käyttöä ja vaativan vähemmän huoltoa, joten siksi olen valinnut hiukan lähtötasoa kalliimmat palikat. Ja onhan pieniä eroja myös eri sarjojen vivuissa. Honky Tonkin Sorassa taisi olla pienet peukalovivut, Tiagrassa vaihdetaan jarruvivulla ja sen takaa olevalla toisella vivulla, Apexissa yhdellä jarrun takana olevalla vivulla jne. Makuasia, mistä pitää, mutta vaihtoehtoja riittää.Olisiko jotain 700-800km tullut, en pidä kovin tarkkaa kirjaa hyötyajometreistä. Kerran jossain 200-300km välillä kiristin vaijeria vajaa neljäsosakierroksen ja sillä siisti. Clariksessa vaihdetaan ihan samalla tavalla kuin kalliimmissakin Shimanoissa. Sorassakin on 2015 vuonna sama systeemi eikä noita peukalovipuja. Ainoa ero tuossa suhteessa kalliimpiin on pyykkinarut.

Voihan se tietenkin olla siitäkin kiinni mihin on tottunut. Ennen tuota Claris-pyörän hankintaa olen ajanut kippuralla 7000-8000km 105-osasatsilla. Se on totta, että Sram toimii eri tavalla, mutta on makuasia kumpi niistä tavoista on se parempi.

JackOja
07.03.2015, 10.30
Ps. Kysymykseen viitaten, eiks mys Genesikseltä löydy tyylikästä terästä?

Juu... Equilibrium ja Volare.

maalinni
07.03.2015, 10.33
Konalla on myös Kapu.

http://www.konaworld.com/kapu.cfm

IncBuff
07.03.2015, 10.42
Pakkohan se on ehdottaa tuota omaa lenkkimankeliakin http://www.wiggle.co.uk/charge-plug-4-2015/

Tää on vähän tavallista maantiemenijää monikäyttöisempi kun rengastilaa on. Itse olen erittäin tykästynyt.

izmo
07.03.2015, 22.43
en nää kumin mittaa tossa ja mikä max kumi ?

IncBuff
08.03.2015, 18.56
28mm on vakiot ja menisköhän tuohon nyt 37-38mm maksimissaan. Juu ismo ei tää oo talvipyörä.

Raemix
08.03.2015, 20.54
Jos oon 175cm niin onko satulatolppa 55cm c-t ja 56cm ylätolppa c-c mulle ok? Kattelin ebaysta jotain hyväkuntoista ysäripyörää, ja oisin vähän kallistumassa siihen. Toinen vaihtoehto olis tietty toi Wilier Strada. Ebay-pyörät sentään on alunperin valmistettu euroopassa.

Raemix
08.03.2015, 23.05
Noniin, enhän mä sitten jaksanut odotella. Eli tälläinen (http://www.ebay.de/itm/Rickert-Rennrad-Reynolds-753-aus-1-Hd-in-seltenem-schwarz-RH-55-c-t-/151611951137?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2047675.l2557&nma=true&si=iNRLExuLDdaRJntoRBMe1o3oRDs%253D&orig_cvip=true&rt=nc) tulossa.

V-P.V
09.03.2015, 07.28
Ööh siis... tiesitkö nyt ihan tarkkaan mitä olit ostamassa, tai siis ostit?

Raemix
09.03.2015, 11.31
Ööh siis... tiesitkö nyt ihan tarkkaan mitä olit ostamassa, tai siis ostit?

Juu, toi on siis aika kuuluisa saksalainen pyörävalmistaja (siis yks äijä), jonka raamit tossa on. Tehnyt pyöriä tilauksesta joku 40 vuotta kunnes sai kolmannen aivoinfarktin.

V-P.V
09.03.2015, 11.49
Juu, toi on siis aika kuuluisa saksalainen pyörävalmistaja (siis yks äijä), jonka raamit tossa on. Tehnyt pyöriä tilauksesta joku 40 vuotta kunnes sai kolmannen aivoinfarktin.
ok mulle tuntematon merkki mutta lähinnä että tuotahan ei kannata eikä pidäkkään lähteä nykyaistamaan kahvavaihtajilla tms.
Tuollaisenaan siis hieno pyörä! Hienot osat jne. Ja pääsee tutustumaan tuubikiekkojen ihanuuteen ;)
Onneksi olkoon uudesta pyörästä!

V-P.V
09.03.2015, 11.55
ok mulle tuntematon merkki mutta lähinnä että tuotahan ei kannata eikä pidäkkään lähteä nykyaistamaan kahvavaihtajilla tms. Aloitus tekstistä sai vaan käsityksen että "hieman" toisenlainen teräskiituri olisi kiikarissa.
Tuollaisenaan siis hieno pyörä! Hienot osat jne. Ja pääsee tutustumaan tuubikiekkojen ihanuuteen ;)

V-P.V
09.03.2015, 12.00
Puhelin sekoilee..

V-P.V
09.03.2015, 12.02
Nyt on puhelin sekaisin..

V-P.V
09.03.2015, 12.06
...ttu!! No olennainen tuli varmasti selväksi :)

Raemix
09.03.2015, 12.18
ok mulle tuntematon merkki mutta lähinnä että tuotahan ei kannata eikä pidäkkään lähteä nykyaistamaan kahvavaihtajilla tms.

Kiitos, toivotaan että tää nyt ei ollu kaikista hölmöin ostos. Oon asunu joskus sillä seudulla mistä toi on kotoisin, nii sikäli heritage jotenkuten tuttu. Ehkä jos tota alkaa uudistamaan nii sitten pitää olla ihan överit osat. Täällä (http://www.studiobrisant.com/fahrraeder/stahlrahmenklassik-rennraeder/rickert-753/index.htm) vastaavasta pyörästä pimped out -yksilö.

Taneli79
13.05.2016, 13.25
Harkinnassa otsikon mukainen fillarihankinta ns. kurjan kelin asfalttilenkkipyöräksi, sekalaiseen asiointiin sulan maan aikaan sekä mahdollisesti pyöräretkille. Pyörä olisi ns. kakkosmaantiepyörä ja ajot tosiaan pääasiassa kosteissa olosuhteissa asfaltilla loka-joulukuussa ja maalis-huhtikuussa. Pitkät lokarit, 28-30mm nakit, levarit, naksumaton kierrekeskiö, varmasti toimivat, mutta huokeat osat jne.

Genesis Equilibrium 10 Disc irtoaisi 1500 eurolla. Onko muita vastaavia valmiita kokonaisuuksia? Hinta korkeintaan tuon 1,5k€.

Taneli79
13.05.2016, 16.43
Niin ja mielelläni luen kokemuksia tuosta Equilibriumista.

Peesi
13.05.2016, 22.04
Harkinnassa otsikon mukainen fillarihankinta ns. kurjan kelin asfalttilenkkipyöräksi, sekalaiseen asiointiin sulan maan aikaan sekä mahdollisesti pyöräretkille. Pyörä olisi ns. kakkosmaantiepyörä ja ajot tosiaan pääasiassa kosteissa olosuhteissa asfaltilla loka-joulukuussa ja maalis-huhtikuussa. Pitkät lokarit, 28-30mm nakit, levarit, naksumaton kierrekeskiö, varmasti toimivat, mutta huokeat osat jne.

Genesis Equilibrium 10 Disc irtoaisi 1500 eurolla. Onko muita vastaavia valmiita kokonaisuuksia? Hinta korkeintaan tuon 1,5k€.

Trek 520 Disc, hinta Trekin suomenkielisten sivujen mukaan 1399 €.

Hippo
14.05.2016, 01.05
Jamis Questillä oln ajanut hyviä kilometrejä vuoden verran. Päivittelin osasarjan itselle mieluisaksi, muuta ei ole tarvinnut tehdä. Evanssi myy, tai ainakin möi en ole nyt katsellut. Hyvä setti; kokokuitukeula, passeli geo köpömmällekin ja mahtuu lokarit, joille myös kinnikeet.