Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäinen yksivaihteinen(?)
Tekis mieli kevään tullessa kokeilla polkea jollakin muullakin kuin tuolla nykyisellä 24-vaihteisella jokapaikanhöylä-hybridillä. Toi on nyt viis vuotta vanha ja mun ainut oma pyörä oikeastaan sitten ala-asteen. Kaveri osti viime kesäks jonkun Feltin cyclocrossin ja kehu ainakin kovasti että mukava polkee niin ajattelin että miksei itekkin hankkis samantyylistä pyörää kapeilla renkailla. Budjetti mulla on kovin rajallinen, n. 700e joten täytyy varmaan jättää vaihteet pois jotta pyörän laatu ei ihan romahda, vai? Kannattaako nykysin tilata ulkomailta fillari vai saako kotisuomesta hyviä pyöriä? Tilanne on vähän paska siinä mielessä kun asun itärajan lähellä ihan landella ja lähimpään kaupunkiin on matkaa lähemmäs 50km, jossa ei taida edes olla pyöräkauppaa.
Auttakaa miestä mäessä, tai oikeastaan pyöräkuumeessa :)
van damme
04.03.2015, 00.41
Vähän vielä lisää niin saa jo todella hyvää maantiepyörää: https://www.canyon.com/en/roadbikes/bike.html?b=3577
Eikös nuo sinkulat menneet muodista jo aikoja sitten.
Muodista mä en tiiä mitään, jos tietäisin niin tuskin hybridillä polkisin. Ajattelin et jos pyörästä karsii vaihteet niin sen luulis saavan halvemmalla, ja luulis et noissa ois vielä vähemmän huollettavaaki. Voi olla kyl et oon ihan väärässäki, ku en oo seurannu ollenkaan pyörien hintoja. Hieno on pyöräsi, mut jos hinta sivuilla on tonni, niin paljo maksaa että se on mulla tossa pihassa siinä kunnossa et hyppään selkään ja lähden polkemaan?
Tonnilla tosiaan saa jo hienohkoja saksalaisisesta postimyynneistä, 105-osaa ja kaikkea. Mutta jos on pakko halvelmmalla niin vaikka
http://www.bike-discount.de/en/buy/fuji-sportif-2.5-262504/wg_id-110
http://www.bike-discount.de/en/buy/fuji-declaration-260283/wg_id-37
Jos pahastikin 1-v kuume kuumottaa niin ideoita veljesfoorumilta (http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/)
Marsusram
04.03.2015, 01.51
Sinkulointi on ihan järkevää hommaa sekin, yksinkertaistamisen hyötyihin pyrkiessään.
Sinkulalla ei ole sen kovempaa kiirettä kuin mitä ruisvaihteella pääsee ja pohkeetkin vahvistuu kummasti.
Pyörän yksinkertaisuus tekee siitä toimintavarmemman.
Kona Paddy Wagon (http://www.konaworld.com/paddy_wagon.cfm) tarjouksia ei taida nyt enää löytyä ylivuotisista, tai ei vaan osunut silmiin.
Oikea välitys on sitten se omaan ajoon sopiva, eli pitää varautua vaihtelemaan rattaita sopivaa välitystä hakiessa.
Sinkulalle vahva kannatus täältä. Usein ne jotka yksivaihteisia isommin dissaa eivät ole itse kokeilleet. Imo Zen on vahvempi kun ei tartte miettiä vaihteita, vain polkea :) - sitten kun se ittelle sopiva välitys on löytynyt.
http://www.evanscycles.com/products/charge/plug-2-2015-singlespeed-bike-ec073772 Plugeista ovat monet tykänneet. Kannattaa tsekata muukin Evansin sinkulatarjonta. Kauppana ei ole moittimista.
Tuolla enempi sinkulajorinoita http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/ Tsek. Rompetori jos jtkn sopivaa käytettyä löytyisi. Ostoilmo saattaisi myös tuottaa tulosta.
Keskiäkäinen lohjalainen
04.03.2015, 08.25
Muodista mä en tiiä mitään, jos tietäisin niin tuskin hybridillä polkisin. Ajattelin et jos pyörästä karsii vaihteet niin sen luulis saavan halvemmalla, ja luulis et noissa ois vielä vähemmän huollettavaaki. Voi olla kyl et oon ihan väärässäki, ku en oo seurannu ollenkaan pyörien hintoja. Hieno on pyöräsi, mut jos hinta sivuilla on tonni, niin paljo maksaa että se on mulla tossa pihassa siinä kunnossa et hyppään selkään ja lähden polkemaan?
Postitus (pahvilaatikkoineen) plus polkimet tulee tuohon päälle. Vajaa satanen niihin menee.
Sitten tietysti tulee hankittavaksi kaikki muu puolipakollinen sälä, kuten ajohousut ja -kengät. Pari-kolmesataa niihin pitää varata. Lidlistä voi saada muutaman viikon päästä suht. kelvollista kamaa halvemmalla.
Budjetti mulla on kovin rajallinen, n. 700e joten täytyy varmaan jättää vaihteet pois jotta pyörän laatu ei ihan romahda, vai? Kannattaako nykysin tilata ulkomailta fillari vai saako kotisuomesta hyviä pyöriä?
Full support sinkulalle myös täältä, mutta tylsä tosiasia taitaa olla sellainen, että koska sinkula aina vaatii erikoisratkaisuja rungon suhteen, mikä taas kasvattaa kustannuksia, ei 700 eurolla saa juurikaan sen laadukkaampaa sinkulaa kuin mitä saa vaihteellisenakaan.
Genesiksen Day One levyillä tai ehkä ilmankin olisi varmaan ihan hyvä peli käyttösinkulaksi. Levareilla hinta lienee jossain 900 euron paikkeilla ja V-annejarruilla vähän vähemmän. Halvoilla BMX-tyyppisillä vapaarattailla varustettuja sinkuloita kannattaa ehkä välttää, sillä niiden kanssa sinkulaelämän helppous ei aina välttämättä toteudu.
Genesistä pitäisi saada myös Suomesta (maahantuoja Tom Sports Turussa, osaa kertoa paikalliset jälleenmyyjät). Mutta jos ei pääse itse liikkeestä hakemaan, ulkomailta tilaaminen voi tulla rahtien suhteen edullisemmaksi kuin Suomen sisällä lähetteleminen.
All City Nature Boy disc toinen ilmeisen perushyvä yksivaihdekrossipeli vähän Genesistä hienommilla yksityiskohdilla varustetulla rungolla ja kaiketi ihan kelvollisilla osilla, mutta hinta pompsahtaa jo reiluun tonniin. Myös sitä saa Suomesta, maahantuoja Foxcomp, myöskin Turussa.
Reilulla 800 eurolla saa rungon laadultaan ja osiltaan tuollaista noin 800 euron terässinkulaa vastaavan teräsvaihdekrossarin myös, joten siinä mielessä sinkulan kanssa ei varsinaisesti säästä kuin ehkä ptikässä juoksussa voimansiirron kulutusosien kanssa kenties vähän. Esim Wiggleltä pyörä tulee Suomeen kuluitta, tuosta tosin vain s-kokoa saatavilla juuri nyt: http://www.wiggle.co.uk/verenti-substance-cx11-sora-2014/
"Landeja" on tietysti monenlaisia ja pikitie verkosto Suomessa hyvä mutta ehkä kysyjän tarpeisiin saattaisi sopia silti paremmin cyklocross- tyylinen yksivaihteinen (siis V- jarrut, cantileverit tai levyt). Tai jopa 29er kevyellä rengastuksella.
Noissa Plugissa ja Paddy Wagonissa näyttäisi olevan melko rajallinen rengastila sekä maantiejarrut.
Itärajan tuntumassa landella lienee vähän reilumpaa nousua ja sorateitäkin tarjolla mitä on mukava cruisailla. En kyllä ihan heti lähtisi jotain Paddy Wagonia tuonne ostamaan. Joku cyclocross vaihteilla olisi minun valintani. Muodikas sinkula on ihan kiva kaupungissa jne. mutta tonne ei.
Muodikas sinkula on ihan kiva Tahkollakin. Se ei pelaa, joka pelkää ja jos asenne on oikea, sinkulalla pärjää siellä, missä vaihdepyörälläkin. Suomesta kun mitään vuoria ei kuitenkaan löydy niin, se missä tiesinkulalla ottaa takkiin (ja ajoittain myös pattiin) vaihteelliseen verrattuna, on loivat alamäet ja pitkät myötätuulipätkät, joissa kadenssi ei riitä.
Niin niiden parin fanaatikon mielestä. 99,5% pyöräilijöistä on toista mieltä. Aloittelijalle se kääntyy varmasti varsin pian sille ei kiva osastolle mäkisessä maastossa.
Pidempi aikainen vastatuuli pistää jo helposti vituttamaan sinkuloidessa.
perttime
04.03.2015, 09.16
Yksivaihteista (omaani) olen joskus sanonut vakionopeuspyöräksi. Siis: on olemassa jonkin verran rajoittunut nopeusalue, jolla sitä on hyvä polkea. Se, onko tuo hyvä vai huono asia riippuu omista tarpeista ja mieltymyksistä.
Yksivaihteisella pidät tasaista vauhtia, mutta rasitus vaihtelee.
Monivaihteisilla useimmat pitävät tasaista rasitusta ja vauhti vaihtelee.
^^ Juu totta - 99,5% pyöräilijöistä on toista mieltä, vaikka eivät ole sinkulaa edes kokeilleet. Jos tosissaan kokelisivat, osa voisi itselleenkin yllätykseksi olla toista mieltä. Tällä foorumilla törmää aloittelija helposti sellaiseen arvomailmaan, että maastossa ei pysty polkemaan ilman täysjoustoa tai vähintään läskipyörää, maantielle on turha lähteä ilman hiilikuitua ja ultegraa ja ilman vaihteita ei pysty ajamaan missään ellei ole vähintään masokistisia piirteitä.
Jos sinkula-ajatus kiinnostaa, minusta sitä kannattaa kokeilla, mutta säästämismielessä ei. Motiivi pitää olla jossain muualla.
Heitetään nyt vaihteellisista pyöristä budjettiin sopiva Rove AL (http://www.konaworld.com/rove_al.cfm). Saa tilattua Suomesta muutamastakin kaupasta. Mielestäni siinä on aika paljon pyörää tuolla hinnalla, ja sopii monenlaiseen ajeluun. Täällä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46799-Kona-Rove/page8) löytyy keskustelua kyseisestä pyörästä, tuosta alumiiniversiosta ainakin viimeiseltä parilta sivulta.
Jos hakusessa on varmasti sinkula eikä vaihdepyörä, voi tämän viestin ohittaa.
Liikuva shikaani
04.03.2015, 10.23
Minäkin olen miettinyt kakkospyörää läskin rinnalle, ajo siis satunnaista työmatkaa yms. pk-seudulla. Mitä mieltä raati näistä http://www.bike-discount.de/en/buy/felt-brougham-233179/wg_id-37 http://www.bike-discount.de/en/buy/se-bikes-lager-266300/wg_id-37
Varsinkin jälkimmäinen mielyttää silmää kovasti.
Yksivaihteista (omaani) olen joskus sanonut vakionopeuspyöräksi. Siis: on olemassa jonkin verran rajoittunut nopeusalue, jolla sitä on hyvä polkea. Se, onko tuo hyvä vai huono asia riippuu omista tarpeista ja mieltymyksistä.
Yksivaihteisella pidät tasaista vauhtia, mutta rasitus vaihtelee.
Monivaihteisilla useimmat pitävät tasaista rasitusta ja vauhti vaihtelee.
Niin se on sitten kiva kun kunto ei riitäkään pitämään sitä tasaista vauhtia nousussa kun rasitus nousee punaisen puolelle. Vaikka jokainen fillarifoorumilainen on ajanut Alpe De Huezin ylös 50-15 välein ilman, että nousee edes putkelle niin vähemmän ajaneelle Suomestakin löytyy ihan varmasti sellaisia nousuja, joissa sinkulalla (jos välitys edes jollain tavalla järkevä tasaiselle) ei jaksa koko matkaa pitää tasaista vauhtia eikä tarvitse mennä edes Lappiin :rolleyes:
Heitetään nyt vaihteellisista pyöristä budjettiin sopiva Rove AL (http://www.konaworld.com/rove_al.cfm). Saa tilattua Suomesta muutamastakin kaupasta. Mielestäni siinä on aika paljon pyörää tuolla hinnalla, ja sopii monenlaiseen ajeluun. Täällä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46799-Kona-Rove/page8) löytyy keskustelua kyseisestä pyörästä, tuosta alumiiniversiosta ainakin viimeiseltä parilta sivulta.
Tämä on järkevä ehdotus. Jotenkin meni itseltä ohi, vaikka juuri ajoin töihin moisella.
Minäkin olen miettinyt kakkospyörää läskin rinnalle, ajo siis satunnaista työmatkaa yms. pk-seudulla. Mitä mieltä raati näistä http://www.bike-discount.de/en/buy/felt-brougham-233179/wg_id-37 http://www.bike-discount.de/en/buy/se-bikes-lager-266300/wg_id-37
Varsinkin jälkimmäinen mielyttää silmää kovasti.
No SE jälkimmäinen onkin disainattu kusemaan harjaantumattomaan silmään. "Skenessä" tuon kanssa joutuu auttamatta naurunalaiseksi eikä pelkästään siksi, että SE on tunnetusti ehtaa paskaa suoltava halpabrändi. Feltti on lähempänä sitä, mikä nykyään koetaan muodikkaaksi ja muutenkin brändi, joka tekee myös kunnollisia fillareita, vaikkei se mikään laadun tae olekaan (ajan Langsterilla, tiedän nää hommat).
400€ fillarit on päivitysaihioita tai ns. oppirahapyöriä. Eli niillä ajetaan jonkin aikaa ja sitten aletaan vaihtamaan parempia osia, kun paljastuu mitä kuraa tehtaalla on niihin kiinni laitettu. Kun kyseessä on vielä ensimmäinen yksivaihteinen, niin fillarin jälleenmyyntiarvo on hyvä pitää mielessä, koska eka ei koskaan ole se oikea. SE menee metallinkierrätykseen, Feltti menee kaupaksi.
^Just tuli sama mieleen hi-ten rungot painoa varmasti lähelle 16kg, siinä sitä iloa vaihteettomalle. Jos olisi pakko siirtyä evoluutiossa taaksepäin ja hankkia sinkula niin esim. oman titaanin duunaisin ja pääsis tuonne kuuden kilon nurkille, sellaista vois harkita jo polkea.
Liikuva shikaani
04.03.2015, 12.01
No näinhän se varmaan on että halvalla ei hyvää saa tässäkään tapauksessa mutta ei tämäkään http://www.evanscycles.com/products/charge/plug-0-2015-singlespeed-bike-ec073770 juuri kalliimpi ole ja ylempänä todettiin että olis kelpo peli? Mulle pyörä tulis selkeästi kakkospyöräksi jonka uskaltaa jättää kaupan pihaan(lukittuna), läskissä alkaa olemaan niin kalliita osia että sitä en jätä mihinkään muualle kuin lukittuun tilaan.
Harryupp
04.03.2015, 12.05
Jos tekis sinkulan siitä Cannondale R900 rungosta joka pehmeni sen verran vuosien mittaan että rupesi vaihtamaan ihan itsestään. Siitä sais pienellä vaivalla 7,5 kiloisen sinkulan.
^^mä onnistuin löytämään tuosta sen hieman paremman "1"-version reilulla kolmellasataa syksyllä (ovh ~600). Se vaikuttaa varsin pätevältä. Noita Chargen sinkuloita löytää brittikaupoista aika hyvillä alennuksilla toisinaan. Painaa muuten L-koossa 9,6kg. Ei mikään enkelipölykeiju.
Highlander
04.03.2015, 12.35
Niin se on sitten kiva kun kunto ei riitäkään pitämään sitä tasaista vauhtia nousussa kun rasitus nousee punaisen puolelle. Vaikka jokainen fillarifoorumilainen on ajanut Alpe De Huezin ylös 50-15 välein ilman, että nousee edes putkelle niin vähemmän ajaneelle Suomestakin löytyy ihan varmasti sellaisia nousuja, joissa sinkulalla (jos välitys edes jollain tavalla järkevä tasaiselle) ei jaksa koko matkaa pitää tasaista vauhtia eikä tarvitse mennä edes Lappiin :rolleyes:
Mulla oli Pirkassa sinkulassa 46/17 välitys ja silläkin ohitteli vaihdepyöriä siellä. Keskinopeus oli aika lailla tasan 30 km/h. Jaa niin Pirkassa ei ole mäkiä ja tuosta on aikaa pari kolme vuotta. Nykykunnolla ei uskaltaisi lähteä haastamaan kun maksakin on taas turvonnut varmaan reilusti!
^^mä onnistuin löytämään tuosta sen hieman paremman "1"-version reilulla kolmellasataa syksyllä (ovh ~600). Se vaikuttaa varsin pätevältä. Noita Chargen sinkuloita löytää brittikaupoista aika hyvillä alennuksilla toisinaan. Painaa muuten L-koossa 9,6kg. Ei mikään enkelipölykeiju. Myös Chargen vaihteellisia löytyy todella hyvillä alennuksilla brittiläisistä nettikaupoista. Esim. Plug 3:sta myydään nyt ~ 1000€, mutta heinä-elokuussa tarjoukset voi olla 750-850€. Tämä oli tosin viime kesän tilanne, kun omaani tilasin.
Itseäni alkoi sinkulassa (Paddy Wagon) ottamaan pannuun se että omalle rapakunnolle sopivaa välitystä ei vaan oikein löytynyt. Semmoinen välitys millä mun duunimatkan mäet pääsee oksentamatta ylös oli sitten tasamaalla noin 25 km/h maksimivauhtia. Ja se ei riitä :) Vaihteellinen maantiepyörä siis tilattu nyt... Kannattaa siis hieman pohtia missä sillä sinkulalla aikoo ajella ennen kuin ostaa vaan sen takia että täällä suositellaan semmoista.
Mulla oli Pirkassa sinkulassa 46/17 välitys ....
Kuin myös mun ex-Aerossa (Rostsekissa 38/15, joka on kukakuinkin sama). Etelä-Suomessa ei ole tullut vastaan yhtään asphalttimäkeä, joka ei mene ajamalla (Santapakanmäki vain Rinnekodin puolelta *nolomio*). Hiekkateillä kyllä senkin edestä. Pisin lenkki 2vrk/ reilu 300km, eikä ahistanut ollenskans, päinvastoin. Jos olisi ollut aikaa niin toinen mokoma.... Tosin toisella kerralla väärin suunniteltu reissu meinasi alkaa uituttamaan oikeesti; 5h n.10m/sek vastatuuleen. Sen jälkeen jalat oli enempi kuin al dente. Vaikka sinkulasta kovasti tykkään niin tunnustan että se oli hyvä päivä ingenjöörille kun pyörän vaihteet keksi:)
van damme
04.03.2015, 14.09
Sitten tietysti tulee hankittavaksi kaikki muu puolipakollinen sälä, kuten ajohousut ja -kengät. Pari-kolmesataa niihin pitää varata. Lidlistä voi saada muutaman viikon päästä suht. kelvollista kamaa halvemmalla.
Ite ainakin ajelisin maantiepyörälläkin ihan tavallisilla shortseilla ja lenkkareilla. Mikä siinä on että kun käyräsarvisella tangolla varustettuun pyörään lisätään vaihteet ja kapeat kumit niin samalla pitäisi vaihtaa vaatetuskin ihonmyötäisiin trikoihin.
^ se on niitä muotipoliisi-juttuja.
Mulla oli Pirkassa sinkulassa 46/17 välitys ja silläkin ohitteli vaihdepyöriä siellä. Keskinopeus oli aika lailla tasan 30 km/h. Jaa niin Pirkassa ei ole mäkiä ja tuosta on aikaa pari kolme vuotta. Nykykunnolla ei uskaltaisi lähteä haastamaan kun maksakin on taas turvonnut varmaan reilusti!
No hieno homma. Varmaan moni muukin 10k vuodessa ajanut tohon pystyy, mutta entä ne jotka on ajanut aiemmin pari sataa vuodessa.
Ai lenkkareilla, jos jossain niin sinkulassa on lukkopolkimista tosiaan apua kun täytyy saada voimaa peliin.
perttime
04.03.2015, 14.49
No hieno homma. Varmaan moni muukin 10k vuodessa ajanut tohon pystyy, mutta entä ne jotka on ajanut aiemmin pari sataa vuodessa.Laittaa kevyemmän välityksen ja tyytyy hitaampaan keskinopeuteen.
Epäurheilijana olen pyörätiepyörässä päätynyt välitykseen, jolla Pirkanmaan pikkumäissä ajelee pari tuntia n. 25 km/h -pintaan. Ja maastopyörään ihan jotain muuta...
Highlander
04.03.2015, 15.05
No hieno homma. Varmaan moni muukin 10k vuodessa ajanut tohon pystyy, mutta entä ne jotka on ajanut aiemmin pari sataa vuodessa.
Tuo nyt on väitteenä vähän niin ja näin...eipä niillä ajokilometreillä ole juurikaan mitään tekemisestä sen kanssa kuinka pyörä kulkee. Mulla oli tässä pointtina vain se, että ei sillä sinkulalla jää vaihdepyörien alle kuntoajoissa eli pyöränä se on maantielläkin ihan käyttökelpoinen peli.
Laittaa kevyemmän välityksen ja tyytyy hitaampaan keskinopeuteen.
Eikun nostaa kadenssia. Mulle on sinkuloinnissa ollut se hyvä puoli, että on ollut pakko opetella pyörittämään kunnolla, muuten ei jaksa.
Mutta säästösyistä en aloittelijalle sinkulaa suosittele. Ne on asennepyöriä; ylämäessä voi päättää että kärsiikö nopeasti vai pitkästi, ei armoa. Siinä voi varsinkin mäkisemmässä maastossa tulla äkkiä muut harrastukset mieleen.
Dasser, väliaikatietoja projektista?
Tosiaan tuo Kona Rove Al. Olisi varmaan itselläkin ostoslistalla jos sen tapasista olisin tarvitsemassa. Eteen jossain vaiheessa 1-lehtinen narrow-wide jos (kun) siltä tuntuisi ja mainio parempi arkihybridi olisi siinä :)
Itse päädyin kuitenkin Planet X On One Pompino -perussikunkulaan, mutta omalta kohdalta käytännön kokeilut ja pohdinnat vaihteet vai ei -kysymykseen on tehty ja vaihtelunhalun varalta tallissa siis on yksi maantiepyöräkin.
http://www.wiggle.co.uk/charge-plug-2-2014/ Halpa Plugi, jos koot M ja L natsaa.
Liikuva shikaani
10.03.2015, 12.15
^Kiitos vinkistä, laitoin tilaukseen! Tuosta saa tod. näk. omansa pois jos ei miellytä.
^ No eipä ole Plug hinnankirossa. Onnet hankinnalle. Setämiesten sinkulajunalenkuraa kunhan kunnolla keväistyy?
Liikuva shikaani
10.03.2015, 12.40
Täytyy katsoa miltä maistuu, ihan uus tuttavuus tuokin!
edit, mä haluaisin tuohon "Bullhorn" stongan ihan ulkonäkösyistä mutta menee ainakin jarrukahvat vaihtoon, tuskin kuitenkaan vaikea tahi kallis operaatio.
^Poikkea kierrätyskeskuksessa, osta normi doppitanko tai 2, asenna nurinperin ja sahaa sopivaksi. Barend-jarrukaffat ehkä maksaa vähän, mutta ns. lisäkahvat on halpoja. Tsek. Fillaritori ja yksivaihde.net Rompetori.
Liikuva shikaani
10.03.2015, 14.44
Kiitti vinkeistä kmw, tosiaan käyräsarvistahan saa tehtyä tuollaisen tangon! On tää kauheeta, heti pitää ruveta tuunaan vaikka koko pyörää ei ole edes tullu...
edit, mä haluaisin tuohon "Bullhorn" stongan ihan ulkonäkösyistä mutta menee ainakin jarrukahvat vaihtoon, tuskin kuitenkaan vaikea tahi kallis operaatio.
Bullis on vaihe. Kaikki käyvät sen läpi. Se menee ohi. Sille ei ole rokotetta.
^Tjooh, mää pääsin tänään vaiheeseen https://lh6.googleusercontent.com/-iiyUPReNR3E/VQHpaVJrSHI/AAAAAAAAE-A/m7RDeTwSvz8/s640/image.jpg
Liikuva shikaani
18.03.2015, 10.37
Saattaapa seurannan mukaan tänään Plugi kotiutua. Saa nähdä missä kunnossa tulee kun on aika reissun tehnyt, lähtö Southampton UK, Gatwick UK, Aarhus Denmark, Copenhagen Denmark, Stockholm Sweden, Turku ja nyt Helsinki.
Kaippa tämä on ihan normaali käytäntö mutta hirvittää jos joka välissä on heitelty kontista toiseen..
twentyniner
18.03.2015, 17.26
Bullis on vaihe. Kaikki käyvät sen läpi. Se menee ohi. Sille ei ole rokotetta.
Ilmeisesti lähipiirissä olleet bullikset ovat antaneet minulle immuniteetin niitä kohtaan :)
Saattaapa seurannan mukaan tänään Plugi kotiutua. Saa nähdä missä kunnossa tulee...
Wigglestä? Ollos huoleti, ainakin mun oli hyvin pakattu.
Ilmeisesti lähipiirissä olleet bullikset ovat antaneet minulle immuniteetin niitä kohtaan :)
Onko se tosiaan ihan dorka ja katuepäuskottava? Pitäisikö harkita vaihtoa ;(
Mullon ollut bullhorn nyt muutaman lenkin ja tuntuu hyvältä kun nyrkit rungon suuntaisesti saan enempi yläkroppaa peliin ilman että ranteet vikisee. Droppitanko on vaan aina tuntunut vähän vieraalta eikä selkä taivu alaotteelle. Bulliksen vaihtoehto olisi flatbar + nousukaffat. Vaihtoehtokombo tulee kokeiluun jossakin vaiheessa.
Liikuva shikaani
18.03.2015, 22.26
Wiggleltä tuli ja oli tosiaan hyvin pakattu! Yllärinä mukana tuli sellainen kuusiokolomonitoimityökalu:) Pyörä olis nyt kasattu sen mitä siinä nyt kasaamista oli ja jos huomenna pikku lenkin kerkeäis heittää.
Hienoltahan se uutuuttaan kiltävänä näyttää mutta luulenpa kanssa että käyräsarvet saa lähteä, sen verta oudolta tuo alaote tuntuu.
... Pyörä olis nyt kasattu ....
Jos ei kuvaa niin ei uskota.
Hienoltahan se uutuuttaan kiltävänä näyttää mutta luulenpa kanssa että käyräsarvet saa lähteä, sen verta oudolta tuo alaote tuntuu.
Totuttelisin muutaman tonnin ajan, on aika ässä alamäkeen rullatessa ja vastatuulipätkillä. Mutta kukin tietysti mielensä mukaan, eli saa laittaa bullhornit jos on sisäinen pakko.
Liikuva shikaani
19.03.2015, 21.56
[QUOTE=kmw;2345506]Jos ei kuvaa niin ei uskota.[/Q
8ZZpaWEu0BPxSC8GRDxlG01AB93_0dUgHSd7togy=w293-h219-p-no (https://lh3.googleusercontent.com/8ZZpaWEu0BPxSC8GRDxlG01AB93_0dUgHSd7togy=w293-h219-p-no)
Enpä saanut kuvaa näkymään mutta linkin takaa pitäis aueta, oonko niin sössö näitten kanssa mutta jotenkin helvetin hankalaa tää kuvien liittäminen.
Pikku lenkin kävin ajamassa ja pikkuisen ristiriitaiset fiilikset, pienen jyrkähkön mäen jälkeen mietin että miten hitossa tällä selviää isommat mäet…? Kotona huomasin että ilmeisesti siinä mäeässä putkelta polkiessa oli takapyörän asento oli kääntynyt niin että makas jarru päällä, tätä ihmettelin jo kasatessa että silmälläkö takapyörä laitetaan suoraan? ilmeisesti pitää myös kiristää aika kovasti että myös pysyy suorassa vai onko tässä joku jippo?
Yellow Me
19.03.2015, 22.20
[QUOTE=kmw;2345506]Jos ei kuvaa niin ei uskota.[/Q
8ZZpaWEu0BPxSC8GRDxlG01AB93_0dUgHSd7togy=w293-h219-p-no (https://lh3.googleusercontent.com/8ZZpaWEu0BPxSC8GRDxlG01AB93_0dUgHSd7togy=w293-h219-p-no)
Enpä saanut kuvaa näkymään mutta linkin takaa pitäis aueta, oonko niin sössö näitten kanssa mutta jotenkin helvetin hankalaa tää kuvien liittäminen.
Pikku lenkin kävin ajamassa ja pikkuisen ristiriitaiset fiilikset, pienen jyrkähkön mäen jälkeen mietin että miten hitossa tällä selviää isommat mäet…? Kotona huomasin että ilmeisesti siinä mäeässä putkelta polkiessa oli takapyörän asento oli kääntynyt niin että makas jarru päällä, tätä ihmettelin jo kasatessa että silmälläkö takapyörä laitetaan suoraan? ilmeisesti pitää myös kiristää aika kovasti että myös pysyy suorassa vai onko tässä joku jippo?
Kyllä se siitä kevenee, kun saa kilometrejä alle :) Tarvittaessa voi sitten vaihtaa takaratasta isommaksi. Itselläni Paddy Wagonissa 42/17 tuntuu mukavammalta kuin 42/16.
Nätti on Plug. Tangon taivuttelu on hämmentävä. On kuin ratatanko johon ei ole jarruja tarkoitettukaan. Mullon joutilas droppi jossa on maltilliset mitat. Saa yyveellä kysellä lainaan.
Kyllä ne mäet menee. Jos ei niin sitten tunkataan. Ei se sen kummempaa ole:) En tod. ole vahva teräsjalka ja Velskolantie pohjoisesta etelään meni. Ei mitenkään pantanimaisesti, mutta kuitenkin. Santapakanmäki Rinnekodin puolelta samoin. Toisinpäin en aio edes kokeilla. Piantsissa 46/17 fix.
Liikuva shikaani
19.03.2015, 23.06
Lenkki oli tosiaan hyvin lyhyt mutta esim.jarrujen käyttö kovin hankalan tuntuista ja teho, tai pikemminkin sen puute maasturin levareihin tottuneena hämmentää. No mutta totutellaan pikkuhiljaa ja tuunaillaan mieleiseksi, mistäs tuohon kannattais muuten takaratasta katsoa ja mikähän malli siihen käy?
Ajoitko Shikaani fixedinä vai vapaalla? Itse kokeilin aluksin fixinä, mutta alamäessä alkoi pyörimään liika vinhasti. Raskaammalla välityksellä voisi olla parempi. Wigglessä on fixed-takarattaita, esim.
http://www.wiggle.co.uk/lifeline-12t-20t-fixed-gear-track-sprocket-18/
Jarrut ei tosiaan ole kovin herkät.
Miltä tuntui tankonauha? Mun mielestä luvattoman ohut.
kmw, ilmeisesti Chargen mielestä retrotanko on hipsterimpi :(
Marsusram
19.03.2015, 23.56
Plugin DNP vapaaratas (http://dnpgears.webnode.com/products-/single-speed-freewheel/a16t-single-fw/)näyttää normaalilta, eli muutkin valmistajat käy tilalle.
Kannattaako sitä ratasta vielä alkaa vaihtaa kun on yhden pienen koeajon tehnyt? Jos kokeilis lisää?
Liikuva shikaani
20.03.2015, 10.40
Vapaalla ajoin ja tankonauhasta en kyllä osaa sanoa vielä mitään siitäkään. Ja juu, toki täytyy ajella lisää ennen kuin mitään suurempaa johtopäätöstä pyörästä voi tehdä mutta ei toisaalta haittaa jos on vähän keveämpää välitystä aluksi, mulle toi pyörä on kuitenkin enempi kakkospyörä jolla ajellaan satunaisesti töihin ja fiilistellään kauniina päivinä maisemia katsellen.
Jaksa kooklailla, mut jos Plugissa on 135mm perä niin mikä vain 29" kiekko käy. Siihen spacerit ja sinkularatas, täältä löytyy kokeiluun 13-21t. Sillä kombolla päättää ittelleen sopivan välityksen ja sit ostaa White Industries vaparin. On paras. Dicta on edullinen, mutta imo ihan sysipaska. Mää 5 erilaista särjin ennen kuin ymmärisin ettei tässäkään kohdassa köyhällä ole varaa halpaan.
Semmoisen huomion olen tehnyt että kun aikansa yhdellä vaihteella itteensä kurittaa niin vaihdepyörät alkaa kulkea rivakammin.
perttime
20.03.2015, 16.07
Jaksa kooklailla, mut jos Plugissa on 135mm perä niin mikä vain 29" kiekko käy.Taitaa olla 120 mm.
Liikuva shikaani
20.03.2015, 16.15
Ajellaan nyt hetki ihan vakiovälläreillä mutta silmäilin jo rattaita ja suuri on hintahaitari! En taida raaskia kuitenkaan Whiteä laittaa mutta mites nuo BLB:n rattaat?
Olispa näissä moottorivehkeistä tutut ketjunkiristys systeemit niin helpommin sais ketjulinjan suoraan pyörä pysyis myös paikoillaan.. Nää on niitä nöösien nurinoita.
Wigglen Q & A:n mukaan
"I can confirm the rear spacing should be 120 mm."
Itse mietin aavistuksen raskaampaa välitystä, mutta se kostautuisi sitten ylämäessä.
Hmmm, ylämäessä noustaan putkelle. Ja nämä meidän mäet loppuu aika äkkiä.
Kumiluoti Kalliossa (ihana kauppa) myy BLB:n komponentteja. Sieltä olen 2 vaparia ostanut. W.I. Velobiasta.
Kiekon paikoillaan pysymiseen auttaa ekaks Shitmanon pikalinkku. Tokaks vetopuolelle Tuggnut.
Olispa näissä moottorivehkeistä tutut ketjunkiristys systeemit niin helpommin sais ketjulinjan suoraan pyörä pysyis myös paikoillaan.. ...
Mä olin sinkulanöösinä viimesyksynä hämmästynyt kuinka kireelle ne mutterit saa vetää.
Kiekon paikoillaan pysymiseen auttaa ekaks Shitmanon pikalinkku. Tokaks vetopuolelle Tuggnut.
Mutterien tilalle pikalinkku? Ei kai sentään?
Tuggnut? Pitääpä kooklata.
edit: palasin googlesta, joo wau! Vaikuttaa juuri siltä mitä tarviin, vaatikohan tuo tuon cowled-dropoutin. Ja pullonavaaja kuuluu hintaan, mainiota! Saakohan noita Iskuterapiasta?
Plugissa pulttinapa? Jos niin niin oikke hjuva. Pitkävartinen lenkkiavain ja rohkeesti vääntöä. Mulla Piantsissa takana pikalinkku ja Shimano pitää kiekon paikoillaan.
Toikkala myy Tugnutteja. Jaska kattelee että sen saa dropouttiin mahdutettua. Sträkleriin ei saa. Rostsekissa joku välitys ei ollut mahdollinen kun Tugnut vie säätövaratilaa.
Liikuva shikaani
20.03.2015, 21.01
Vieläkään en kunnon lenkille ole kerennyt mutta sen verta kyllä että voin sanoa tuon stongan olevan kauhea, paras ote on ylhäältä vaakaputkesta mutta silti ajo tuntuu huteralta ja kun on tottunut maasturilla siihen että jarrut on sormilla niin tuntuu suorastaan pelottavalta liikenteen seassa ajaa tuolla. Stonga menee siis kyllä vaihtoon, täytyy vielä pähkäillä vaihtoehtoja.
Mää tässä kerkesin jo bullikseen tangonpääjarrukaffan laittamaan. Ei mennyt strömsöläisittäin. Vanhan droppitangon sahasin ja kaarevuutta on silleen että suora holkki ei uppoa pohjaan asti. Doh, väkivalta auttaa kun sitä käyttää tarpeeksi.
Liikuva shikaani
20.03.2015, 21.17
Mä taas meinasin jos bullikseen päädyn laittaa kahvat suoralle osalle niinkuin tässä http://www.evanscycles.com/products/charge/plug-2013-single-speed-bike-ec042796 en nyt parempaa kuvaa löytänyt linkiksi mutta tuosta selvinnee mitä tarkoitin.
Halpa pyörä käymässä kalliiksi? :)
BLB:n kalliimmat vapaarattaat kai ihan hyviä, Halo Clickster myös. Itse vaihdoin Shimanosta Whiteen, eikä oo kaduttanut. Shimanotkin tuntuvat ajaessa niin laaduttomilta, että ajamisesta menee ilo. Lonksuvat, skippailevat ja klikkejäkin niin vähän, että ärsyttää.
Itellä kävi ainakin niin, että ajaminen muuttui paljon hauskemmaksi, kun vaihdoin kevyempään välitykseen. 42:16 tuntui tahmealta liikkeellelähdössä ja vastatuulessa.
Tugnutillekin löytyy halvempia vaihtoehtoja, kun hakee "chain tensioneria". Ilmankin pärjää, mutta kiristäjällä on kyllä vaivattomampaa saada ketjukireys kohdilleen ja kiekko suoraan. Ilman kiristäjää pultit saa kyllä vääntää ronskiin momenttiin, muuten ei pysy paikallaan.
Liikuva shikaani
20.03.2015, 22.01
Yritän pitää aisoissa tän tuunamisen. Stongan, vivut ja rattaan jos vaihdan niin tuskin paljoa yli satasta saa menemään jos sitäkään, on se tosin pyörän hintaan nähden suhteessa paljon mutta ei mitään sen rinnalla paljonko on läskiin menny...
Edit, mikä välitys sulla Puskis nyt on?
42:18. Oli vähän arpomista, että tilaanko 17t vai 18t -vapaarattaan. Oisin varmaan voinut valita toisinkin, mut tolla ainakin jaksan veivata pidemmän aikaa bonkkaamatta. Harvemmin mulla on minnekään niin kiire, että se on siitä yhdestä piikistä kiinni, mutta vastatuuleen ajaessa valintaa osaa arvostaa.
Jos sulla on vaihdepyörä, niin siitä ehkä löytyy suunnilleen vastaavat välitykset, joilla voi koettaa selvittää itselle sopivampaa. http://www.bikecalc.com/gear_ratios
http://www.surplace.fr/ffgc/ tää on imo näppärin välityslaskuri.
Vieläkään en kunnon lenkille ole kerennyt mutta sen verta kyllä että voin sanoa tuon stongan olevan kauhea, paras ote on ylhäältä vaakaputkesta mutta silti ajo tuntuu huteralta ja kun on tottunut maasturilla siihen että jarrut on sormilla niin tuntuu suorastaan pelottavalta liikenteen seassa ajaa tuolla. Stonga menee siis kyllä vaihtoon, täytyy vielä pähkäillä vaihtoehtoja.
Toihan tosiaan näyttää ratadropilta, ei sen kanssa jarrut oikein toimi. Onhan tollanen stonga ihan staili mutta ainoa paikka missä se on järkevä on velodromi ja silloin tietty tarkoitus painaa pelkästään alaotteelta.
Bullis tollasilla cx lisäkahvoilla toimii sinänsä juu, mutta silloinkin ajelet aika kaposella stongalla suuren osan ajasta jos haluat jarruille yltää. Jos ajaa fiksinä, hommat bulliksen kanssa toimii paremmin koska jarruja tarvitsee aika paljon harvemmin. Sinkulaan laittaisin ihan maantiedropin jonka kanssa nuo jarrukahvat pelittää, tai sitten jonkun 50-60cm leveän riserin/flatbarin, asianmukaisilla jarrukahvoilla.
Ja fiksinä kannattaa ehdottomasti koittaa, harva kääntää takaisin sinkulaksi..
Karmean näköinen tuo ratatanko jarrukahvoilla. Tosin niinhän ne ratavehkeet yleensäkin.. Munmielestä tärkeintä on säätää ajoasento kahvoilta ajelu fokuksena, sieltähän sitä kuitenkin 90% ajelee. Ite varmaan 99%. On nii laiska ja kankea ettei tartte alaotteelta ku harvoin alamäessä tai vastatuuleen.
Mulla on wanhasta Tunturi Aerosta tehty maantiezinkula. Michen halpiskammet oli 48T rattaalla joten takaratasta joutui aluksi hieman arpomaan. Lopulta 18T takarattaasta löytyi sopiva välitys työmatka- ja hupiajeluihin. Yllättävän hyvin pysynyt kiekko paikoillaan ihan perus pikalinkulla. 28mm renkailla mitä mukavin ajopeli! Etenkin kun koko ja ajoasento osuu niin pirun hyvin nappiinsa. Vanhat Dura-Acen jarrut korvasin moderneilla satavitosilla. Kauniina kesäiltana asvalttitiellä ajelu: uuh aah..
Ketjun alkupään horinoihin: jotain hienoa sinkulalla ajelussa on. Jotenkin osuu omaan mielenlaatuun hyvin yhdellä vaihteella ajelu. Ymmärrän kyllä jos ei ihan jokaisella toimi. Hommasin tässä talvella maastosinkulankin: siinä täytyy vielä vähän tunnustella onko se kiva vai täytyykö asentaa takavaihtaja.
Jotta tämä olisi kokonaisvaltaista offtopikkia niin laitetaan vielä kuva:
https://lh3.googleusercontent.com/-l5OQVknYzeU/VQyWPt3hQ5I/AAAAAAAABI4/YEfe6d4ceKs/w689-h449-no/WP_20140713_018.jpg
Maalatahan tuo pitäisi.
Ja fiksinä kannattaa ehdottomasti koittaa, harva kääntää takaisin sinkulaksi..
Jeps, kannattaa koittaa sitäkin ennen kun parempaa vapaaratasta tilailee, jos vaikka jääkin sille tielle. Fiksinä pitäisin myös välityksen ehkä ennallaan.
Pahoittelen todella myöhäistä päivitystä threadiin. Pääsin tuossa testaamaan viikon päivät yksivaihteista ja olihan se vähän ristiriitainen kokemus. Parhaimmillaan hyvin nautittavaa, mutta heti kun maaston muoto tai tuulen suunta on epäedullinen niin olipahan tahmean tuntuista. Ei oo meikäläisen juttu. Varsinkaan kun nyt on sitten polvi niin sökönä kun liian harvalla kadenssilla joutui runttaamaan, että saa nähdä joudutaanko leikkauspöydälle asti. Tuossa iltapäivällä lenkille lähtiessä viiden minuutin jälkeen vähän varoitti kun ensimmäisen kerran kun laitoin voimaa peliin ja tästä ehkä kymmenen minuuttia vastatuuli-puuskan iskiessä vastaan vihlaisi toisen kerran, isosti. Piti kääntyä takaisin kotia kohti ja pyöritellä yhdellä jalalla loppumatka. Nyt on sitten vasurin polvi turvoksissa ja todella arka, onneksi kerkesin lääkäriin ennen pyhiä.
Siirtyy tuo pyörän hankinta reippaasti eteenpäin ja täytyy laittaa kesän edetessä sitten joskus uusi tyhmien kysymysten threadi liittyen vaihteellisesta maantie/cyclocross pyörästä.
Sellaista. Vituttaa.
Liikuva shikaani
02.04.2015, 23.43
No voihan perse! Toivottavasti ei nyt ihan romuksi polvi menny. Itse en ole vielä omallani juurikaan ajanut enkä välityksiä muuttanut, odottelen vähintääkin kuivaa ajokeliä kun en halua tuohon mitään lokareita laittaa. Hyvä kyllä tiedostaa että tuommoinenkin vaara on olemassa jos kovin harva välitys on.
Voi **ttu. Paranemista ja woimaa & malttia toipumiseen @Dasser.
Nivelet on tiukilla kiinteällä runtatessa eli jos on oireilua polvien alueella, ei ole sinkulointi tai fixeily se oikea juttu.
Vähän kuin autolla vedättäisi ylämäkeen kolme pykälää liian isolla vaihteella niin kytkinhän siinä alkaa savuamaan.
kaakulla hieno Tunturi ! Toi Aero taitaa olla kohtalaisen harvinainen peli. Jos joskus olet luopumassa niin laita ehdottomasti yyveetä! Sopisi hienosti kaveriksi mun Urbanille :) Tai oikeastaan niitä on kaksi mutta toisesta on jo adoptiopaperit kirjoitettu mun veljelle.
Liikuva shikaani
03.04.2015, 10.21
Mietin miksi polvi tykkää kyttyrää tuosta runttaamisesta, todennäköisesti satulasta runttaaminen on pahempi? Tehdäänhän sitä voimaharjoittelussa jatkuvasti mutta ei istualtaan, putkelta runttaaminen muistuttaa enempi voimaharjoittelua ja siinä polvikulma on mielestäni sellainen jotta kestää painetta paremmin. Mitä mieltä muut?
perttime
03.04.2015, 10.54
Musta tuntuu, että istuen ja seisten on jäsenissä ja nivelissä vipusuhteet erilaiset. Itsellä on iät ja ajat ollut polvet vähän arka paikka. Kun kierrosluku alkaa hidastua raskaan puolelle, otan herkästi takapuolen irti penkistä, vaikka ajankin aika köröttelyvälityksillä. -> Ei pyöräilyn aiheuttamia polvivaivoja.
Alkaa mennä ihan offariksi, mutta menköön.
Kaakulla hieno Tuntsa. Taitaa olla ihan sama kun mun ex. Pari vuotta ajelin Aerolla kunnes viimein myönsin että olen n. 5cm liian lyhyt:( Se jatkaa eloaan vaihteelisena hyvässä kodissa.
https://lh3.googleusercontent.com/-HYiZsRGR17w/UD20JI_xSSI/AAAAAAAADbk/DtTnjeZK0x0/s512/Valokuva1387.jpg
Ekaa sinkula-setuppia väsätessä välitysvaihtoehtoja oli hyvin rajallisesti. 1. lenkki 42/14. Runko on niin jäykkä että vahvajalkaisen alla voisi toimiakin. Mulla Kuninkaanmäessä meinasi hajota polvet, nilkat, ranteet, keuhkot..... Sittemin n.2,7 väli on osoittautunut mulle hyväksi, so. 46/17 ja 38/14. Se on niiin henkilökohtainen juttu että itte se on löydettävä. Parempi aloittaa kevyestä päästä, edetä varovaisesti ja kuunnella kroppaa herkällä korvalla. Fix/SS-foorumit voivat olla vaarallisia. Siellä on oikeita ajomiehiä joillle +3 välitys on luonnollinen ja sopiva. Eivät kelpaa nöösille esimerkiksi.
runttaamisesta..runttaaminen.. Mitä mieltä muut?
Kevyemmät välit ja opettelee pyörittämään.
Blb vapareita uskallan suositella. Ainakin jos valitsee vähintään 60 clickisen. Veloshopista saa tilailtua jos suomalaista yritystä haluaa tukea. Takarenkaan saa tosiaan laittaa lenkkiavaimella poskitärinäkireydelle ja jos fixeilee niin muistaa kattoa että ketjukin on kireällä. Ei tuu ikäviä yllätyksiä. Fixeily rasittaa polvia vielä enemmän kun sinkulointi enkä ite pysty sitä koko aikaisesti tekemään. Ainakaan välityksillä joilla on kivaa ajaa myös alamäkeen.
Kaupunkiajossa tullu suosittua riseriä. Röykkysen mukulakiven yms vastaanottaminen paljon mukavempaa. Pidemmille lenkeille miettisin ehkä jotain muuta vaihtoehtoa.
Henk koht en ole käyttöpyörässä osannu vaihteita kaivata sen jälkeen kun niistä luovuin. Paitsi kovassa vastatuulessa =) Monella tavalla huolettomampaa mutta ei tosiaan ainakaan hirveän paljon halvempaa.
Slim_Jim
07.04.2015, 08.51
Päivitystä, Genesistä ja Nature Boyta pääkaupunkiseudulla irtoaa mm. Bike Companysta ja Velobiasta. Ja varmaan Shock Therapysta.
Pohtinut tuota Genesis Day One Discin hankkimista, vaan millaiset talvirenkaat siihen saisi laitettua.
^ kompliittiä myydään 35mm rinkuloilla ja G:n sivulla luvataan generous clearance, joten ynnää siitä:) Soitto kauppiaalle niin tartte arvuutella.
Noi Genesikset on livenä hienoja vehkeitä, kannattaa käydä tsekkaamassa.
...Tuggnut...
Kappas vaan, Tuggnuttille on myös vaihtoehto. Näyttää kätevältä.
http://www.velobia.fi/mks-ketjunkiristin
http://www.velobia.fi/images/products/mks8x10ca_prpage.jpg
sledgehammer
08.04.2015, 11.36
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3814036/Fillarit/link/Photo%2027.8.2014%2021.57.34.jpg
Sinkulahan on mitä mainioin kulkupeli. Hetki meni, että sai välitykset kohdalleen, mutta nyt tuolla vetelee 27km työmatkaa +30km/h keskarilla. Pari kilsaa häviää vaihdepyörälle vauhdeissa, kun ei alamäissä saa sitten millään samoja kyytejä. Ihan kamalla vastatuulella ylämäessä on kyllä töitä. Pääsääntöisesti välitykset ovat aika sopivat kaikkeen ajoon. En nyt ihan varmaksi muista, mutta oliskohan 48/17. Tuleepahan harjoiteltua pyörittämistäkin ihan pakon sanelemana. Hiukan kutkuttais vaihtaa toi runko langster track versioon. Toisaalta vaimo on ollut tuohonkin ihan tyytyväinen. Mulle se on hieman pieni.
Liikuva shikaani
08.04.2015, 11.52
Aika kilpurin näköinen peli! Tuossa nyt viikonloppuna muutaman kympin Plugilla ajelin 42/16 välityksillä ja jotenkin vaan tuntuu että voisi tiuhempi olla, loivaan alamäkeen pystyin polkemaan vauhdin 47km/h enkä tosiaan ymmärrä mitään mistään pyöritystekniikasta. Riittäis kyllä pienempi huippunopeus mulle.
Pähee Spessu Sledgehammerilla.
Liikkuva voi päästä halvemmalla jos etulimpun vaihtaa pienemmäksi, ehkä. Mutu ja etiäinen on vaffa notta kun enempi asphalttia niin 42/16 on kohta ihan soppeli.
perttime
08.04.2015, 12.19
Mutta miltäs 42/16 Plugi tuntui loivaan (tai tyypilliseen) ylämäkeen?
Highlander
08.04.2015, 12.33
Kevyemmät välit ja opettelee pyörittämään.
Tää olisi pitänyt olla tuolla ekassa viestissä - olisi ehkä yhdet polvet säästyneet.
Nimenomaan ja putkelta saa ja kannattaa ajaa pienemmätkin ylämäet.
Komppaan kmw:n kommentti eli välitys 46/17...lähtee tarvittaessa kaupungissakin vielä liukkaasti ja sillä ajaa hyväkuntoinen n. 28-30 km/h keskaria maantiellä. 48/17 oli välillä, mutta kaupungissa liian hidas/raskas. 48/16 oli seitsemän vuotta sitten fiksissä ja henkisen vammaisuuden aste oli melko korkealla :mad:
Liikuva shikaani
08.04.2015, 12.42
Mutta miltäs 42/16 Plugi tuntui loivaan (tai tyypilliseen) ylämäkeen?
Kyllä nuo mäet nousi putkelta polkien suht hyvin mutta kun tuntuu että 90% ajasta jalat pyörii melko verkkaisesti, saati liikkeelle lähdöt vaikka valoista on kyllä tahmeita. Olisin tosiaan valmis tässä vaiheessa tinkimään tuosta maksimivauhdista muun hyväksi.
sledgehammer
10.04.2015, 23.18
Ainakin Langsterin kiihtyvyys muttui aika kivasti uusilla kiekoilla. Alkuperäiset oli jotkut +2kg ankkurit.
Liikuva shikaani
11.04.2015, 18.56
Testissä takakiekko jossa 17 piikkinen ratas, ajattelin ettei yhden piikin muutosta edes huomaa mutta yllättäin tuntui aika hyvältä...:seko:
Voi olla renkaastakin johtuvaa. Chargen normirengas 32 mm @75 psi on vähän lörpöhkö. Ainakin mulla vauhti parani kun laitoin 25-gatorit. Ylämäet nousee melkeinpä leikiten.
Tuntuu se 1 piikki. Sträkleriin vaihdoin 20 -> 21 ja on parempi poluilla. Siirtymiä ei mielellään yhtään.
Liikuva shikaani
18.04.2015, 17.07
Nyt Plugi saanut uutta päivytystä, stonga, renkaat ja taakse 18 piikkinen ratas. Nyt tuntuu välitys aika sopivalta. Kävin testaamassa noin 25km lenkin töihin ja takas, menomatkalla mietin että tuliko jo liian tiheä välitys mutta toisaalta tuleepahan opeteltua pyöritystä.
No takaspäin tulessa selviskin että oli tullessa myötätuuli ja ei enää tuntunut lainkaan liian tiuhalta mutta ei myöskään murharaskaalta eli vaikuttais sopivalta kompromissiltä tuolle matkalle kun siinä on kuitenkin osa hiekkakelviä, muutama kiva mäki ja lukuisia liikennevaloja.
https://lh4.googleusercontent.com/-indY4YCoifs/VTJTD0B_GSI/AAAAAAAAAFk/L2fxKSgkOrI/w903-h677-no/IMG_0802.JPG
Plug ON nätti.
Liikuva ei ymmärtänyt lähteä tänään yksijalkaisten Hki-Por-Hki -retkelle. Siellä oli oikein mukavata:)
Toteutin uhkaukseni ja tässä se nyt on. "Sinkula" jossa pelastava vaihde. Tai siis neljä vaihdetta yhteensä ,toistaiseksi.
Saako näin tehdä? No en tiedä mutta tein kumminkin.
Edessä 42 ja takana 21-17-16-15. Tarkoitus jättää 2 tai 3 lehteä taakse kunhan saan testailtua sopivat välitykset.
Tuossa mun suosikki lenkurassa kun on sen verran timakoita nousuja jotta yhdellä vaihteella ajamisessa ei ole tolkun häivää niin päädyin tällaiseen ratkaisuun.
Vipu on sen takia hieman hassussa paikassa jotta sitä ei hamua kuin pakon edessä :) Idea olisi kuitenkin edetä pääasiassa yhdellä vaihteella. Saa ampua!
http://i1327.photobucket.com/albums/u662/huuhaa1/Mobile%20Uploads/2015-04-20%2019.20.11_zpsyrlprdld.jpg (http://s1327.photobucket.com/user/huuhaa1/media/Mobile%20Uploads/2015-04-20%2019.20.11_zpsyrlprdld.jpg.html)
^ Jos/kun toimii niin se on hyvä. Ellei peräti paras:)
perttime
21.04.2015, 10.21
Edessä 42 ja takana 21-17-16-15. Tarkoitus jättää 2 tai 3 lehteä taakse...
... Saa ampua!
Ei oo sinkula! Täähän on ihan pyhäinhäväistys :D
(huomatkaa hymiö)
Liikuva shikaani
21.04.2015, 10.37
Minä taas olen ihmetellyt että en sellaista ole kellään nähnyt missä olis edessä vaikka kaks lehteä, niitä kaikkein pahimpia nousuja varten:seko:
perttime
21.04.2015, 12.36
Kaksi lehteä edessä vaatii kiristimen, jossa on varaa aika pitkälle pätkälle ketjua. Melkein sama sitten laittaa taakse vaihtaja, joka hoitelee ketjun pituuden.
Jonkin verran ihmisillä on"dinglespeedejä", joissa on kaksi vähän eri kokoista lehteä edessä ja takana. Hampaitten luku valitaan niin, että samalla ketjulla onnistuu kaksi yhdistelmää ilman isoja kiristimiä. Vaihtaminen vaatii yleensä takakiekon löysäämisen, että ketjun saa siirrettyä.
Liikuva shikaani
21.04.2015, 12.46
Tosiaan tuon ketjunkireys homman unohdin kokonaan, ilmankos ei tälläisiä virityksiä ole näkynyt.
Ei oo sinkula! Täähän on ihan pyhäinhäväistys :D
(huomatkaa hymiö)
Ristitään tää nyt sit vaikka sitten sellaiseksi Dinkulaksi tai Twinkulaksi. Kuulostaa hyvältä.
Ensi lenkkien perusteella kuitenkin toimiva systeemi. Yhdellä vaihteella ajon idea toteutuu hyvin, koska tuota vipua ei tule käytettyä kuin ainoastaan silloin kun sitä oikeasti tarvitsee. Sen verran hankalassa paikassa se on :) Ajamisesta tulee nautinnollisempaa kun pääsee ne muutamat pahat mäet tunkkaamatta ja kiroilematta ylös (ja polvet kiittää)
Luulen että tulen päätymään 42/21-17 komboon.
Kuullut myös että 'alan skenessa' tällaiset monilehtiset on jopa jossainmäärin hyväksytty, sillä edellytyksellä että ketju siirretään käsineen rattaalta toiselle ja kiristys käsin dropouteista tai tai jonkinlaisella kiristäjällä.
Mikä on mun mielestä kuitenkin liian sotkuista ja hankalaa kun sen voi tehdä näinkin.
Silläkin hinnalla että tätä ei voi enää sinkulaksi kutsua ;)
noniinno
21.04.2015, 16.31
Mulla oli lurkkerissa takana 16 ja 18 -piikkiset. Parinkympin siirtymä polun päähän oli nipalkauhian kivampi ajaa tuolla 16 piikkisellä. Dropouteissa riitti tuohon kiristysvara mainiosti. Kyllä koin silti ajavani sinkulalla. Shimanon pikalinkku piti akselin hienosti paikallaan vaakadropoutissa, edes kiristimiä ei tarvittu.
Rostsekissä oli niin pitkä dropoutti että 15 ja 19t meni samalla ketjulla.
Kuullut myös että 'alan skenessa' tällaiset monilehtiset on jopa jossainmäärin hyväksytty, sillä edellytyksellä että ketju siirretään käsineen rattaalta toiselle ja kiristys käsin dropouteista tai tai jonkinlaisella kiristäjällä.
Mikä on mun mielestä kuitenkin liian sotkuista ja hankalaa kun sen voi tehdä näinkin.
Silläkin hinnalla että tätä ei voi enää sinkulaksi kutsua ;)
Juu kyllä se raja menee viimeistään vaihtajassa. Onko sulla etuvaihtaja muuten ohjurina vai?
Juu kyllä se raja menee viimeistään vaihtajassa. Onko sulla etuvaihtaja muuten ohjurina vai?
Juu, vanha 600 vaihtaja hoitaa ohjurin virkaa. NW ratas tulee varmaan jossain vaiheessa jos tämä osoittautuu toimivaiksi.
perttime
22.04.2015, 12.17
Ristitään tää nyt sit vaikka sitten sellaiseksi Dinkulaksi tai Twinkulaksi. Kuulostaa hyvältä.
Kuullut myös että 'alan skenessa' tällaiset monilehtiset on jopa jossainmäärin hyväksytty, sillä edellytyksellä että ketju siirretään käsineen rattaalta toiselle
Nelilehtisenä Quadkula, Fourkula tai Nelkula?
... Skeneistä niin tiedä... Pitäisköhän huolestua, kun en osaa kovasti ahdistua siitä, jos jollain toisella on erilainen pyörä kuin itsellä?
Nostetaanpas tätä vähän kun on itselle ajankohtainen. Eli tarkoituksena on päivittää nykyinen sekaajonpyörä ( kauppa, 3-vee pojan kuljetus turvaistuimessa etc.) sinkulaan. Tällä hetkellä 2003 Kona Cinder Cone kapeilla renkailla. Omaan silmään on osunut Felt Brougham, Plug Charge 0 ja 1 ( mikä ero ?), Charge Grater 0, SEn pyörät ( kuraa??), fixie inc ( kuraa?). Ajoasento ei kovin hyökkäävä tarvis olla ja mielellään ei käyräsarvia. Ehdotuksia ja kommentteja? Niin ja hintaluokka 5-600€, ja omat mitat 192/91 inseam.
Sent from my iPhone using Tapatalk
...Plug Charge 0 ja 1 ( mikä ero ?)...
Väri. Lisäksi nollassa runko on "Charge Steel" ja ykkösessä "Cro-Mo", muutenhan täysin samat, liekö käytännön eroa tuolla runkomatskulla? £70 hintaero.
Liikuva shikaani
06.05.2015, 11.20
Tuo turvaistuimen kiinnitys voi olla aika haastavaa ainakin Chargeen, en tosin tiedä miten nykypäivän istuimet kiinnitetään, ennen piti olla joku tarakkateline.
Tuo turvaistuimen kiinnitys voi olla aika haastavaa ainakin Chargeen, en tosin tiedä miten nykypäivän istuimet kiinnitetään, ennen piti olla joku tarakkateline.
Tulee sellanen pieni "telakka" pystyputkeen kiinni mihin satulan tukirauta sit kliksautetaan kiinni. Eli voi laittaa ihan perus maastopyöräänkin, ei tarvi tarakkaa.
Felt miellyttää silmääni. Vaan aikas taakilla välityksellä tulee kompliitti pyörä. 47/17 on vahvajalkaiselle oiva maantielenkille, mutta kommuutointi vekara kyydissä voi olla työläämpi.
Liikuva shikaani
06.05.2015, 13.08
Emmä noista osaa muuta sanoa kuin sen että Charge on ihan hintaansa nähden hyvä pyörä, vakionakin vähän järkevämpi välitys 42/16 mutta mielestäni sekin on kauppa/lastenkuskaukseen turhan harva. mulla on nyt 42/18 ja hyvin toimii työmatka-ajossa. Edelleenkin ihmettelen noita aavikkovälityksiä mitä toisilla pyörissään on...
Plug on hyvä ja kiva. Eikä hinnan kiroissa.
Tämä välitysjuttu olikin kanssa yks mikä mietityttää. Onko rattaat vaikea vaihtaa (tuskin) ja onko kiinnitys jotenkin standardi? Vai jokaisella omanlaisensa?
Liikuva shikaani
06.05.2015, 13.28
Vähän nöösi olen tässäkin mutta viisaammat korjaa jos olen väärässä eli vapaaratas on kierteillä navassa ja pääasiassa taitaa lähes kaikissa olla vaikka tämmöinen http://www.velobia.fi/blb-vapaaratas Helppo vaihtaa mutta vaatii mielellään avaustyökalun.
Kaikki sanoo että Dictaa kannattaa välttää ja Shimanokin olis huono, saa nähdä, Chargessa vakiona Dicta ja vaihdoin tilalle Shimanon... Toki eturattaitakin voi vaihtaa mutta yllättävän arvokkaita nekin on.
Highlander
06.05.2015, 14.18
^ Joo, työkalu vapaarattaan irroitukseen on kätevä eikä tarvitse soveltaa. Olen ajanut tuhansia kilometrejä Shimanon MX30 vapaarattailla. Joku on ollut äänekkäämpi kuin toinen (naputusta) mutta kaikki ovat kyllä olleet todella kestäviä. Eturattaan pultit ovat melko usein kuusiokolopultteja. Pultin vastakappale voi vaatia oman työkalun mikäli lovettu eikä kuusiokolo kummallakin puolella...onnistuu kyllä myös ruuvitaltalla tms. Kannattaa huomioida myös, että riippuen paljonko välityksiä muuttaa voi joutua joko lyhentämään tai pidentämään ketjua (uusi ketju)
Ainaskin Dicta, BLB ja White Industries vaparit vaativat kukin oman irroiutustyökalunsa. Ei oleö tuo kohta pyörässä vielä standardisoitunut. Jos ostos tehdään kivijalassa niin uskon että korvaus asennuksesta ei ole iso.
Jos päätös on vaihtaa eturieska niin Surlyn tuotteita suosittelen. Ovat tanakkaa terästä ja kun kulumaa alkaa näkyä voi rattaan kääntää ja matka jatkuu.
perttime
06.05.2015, 16.21
Varmuuden vuoksi: yksivaihteisissa on erilaisia toteutustapoja.
- yllä puhutaan vapaarattaasta
- sitten on vapaanapa, joka on samanlainen tai sama, kuin nykyaikaisissa monivaihteisissa, mutta käytetään vain yhtä ratasta ja jotain muuta täyttämässä yli jäänyt tila.
Plugi täälläkin, muutaman vuoden käytettynä ostin ekaksi sinkulaksi vuosi sitten ja oon tykännyt. Takana alkoi alkuperäinen vapaaratas paukkumaan niin vaihtui 16->17. Istuu myös uuteen vähän mäkisempään työmatkaan paremmin. Stemmi piti vaihtaa L-kokoon (tai mikä nyt isoin olikaan) vähän pidemmäksi ja loivemmin alas kääntyväksi. Hetken kokeilin fiksinäkin mut ei tuo ihan mulle jokapäiväiseen ajoon istunut, vaikka kivasti erilaista olikin. Syksyn jäljiltä nyt vielä lokarit mutta eiköhän pian vapauteta kesäasuun:
https://lh3.googleusercontent.com/-oMfQkojrUoo/U32WsbkdaLI/AAAAAAAAbvk/ghasvABbdWo/s1280/20140516_171214.jpg
Jos päätös on vaihtaa eturieska niin Surlyn tuotteita suosittelen. Ovat tanakkaa terästä ja kun kulumaa alkaa näkyä voi rattaan kääntää ja matka jatkuu.
Hmm, onnistuisikohan tämä kääntö myös tuolla alkuperäisellä Suginon rieskalla... Mistä muuten olette noita eturieskoja ostaneet?
Ainaskin Dicta, BLB ja White Industries vaparit vaativat kukin oman irroiutustyökalunsa. Ei oleö tuo kohta pyörässä vielä standardisoitunut. Jos ostos tehdään kivijalassa niin uskon että korvaus asennuksesta ei ole iso.
Jos en nyt ihan väärin muista, niin FR-6 tai vastaava avaa kyllä useimmat vapaarattaat. Ite oo irrottanut sillä Shimanoja, Dictan ja Whiten. Blb:ssä on lukemani mukaan tuplamäärä lovia, mutta sama kalu toimisi siihenkin. Blb:n työkalu taas ei toimi muihin.
Ja nyt kun vähän surffaili niin verkkokalvoille piirty Spessun Langster... Hieno laite ja varmaan laadukaskin?? Jossain luki että se olis flipflop navalla mutta ilman vapaaratasta. Nyt oon iham pihalla...
Ja nyt kun vähän surffaili niin verkkokalvoille piirty Spessun Langster... Hieno laite ja varmaan laadukaskin?? Jossain luki että se olis flipflop navalla mutta ilman vapaaratasta. Nyt oon iham pihalla...
Ilmeisesti siinä on pelkkä kiinteä ratas, eli vapaaratas pitäisi ostaa erikseen. Kahden jarrun kanssa nuo silti myydään jonkun lakimääräyksen vuoksi, joten muuten sen pitäisi olla valmis sinkulointiin.
Evansilla väittävät kylläkin takanavan olevan flipflopin sijaan fixed/fixed, mutta saapi sen vapaarattaan niillekin kierteille.
Joku muu vois kyllä vielä vahvistaa, etten puhu höpöjä.
Flipflop = navan kummallakin puolella ratas. Toisella fix + lukkorengas jolle omat kierteet, toisella kiinni ruuvattava vapaaratas. Googlettamalla enempi tietoa + kuvia.
Langster ei ole pöllömpi vaihtoehto.
edit. Puskis oli nopeampi :) Jos fix-rattaan kierteitä on niin paljon että vapari menee siihen kokonaan niin onnistunee.
Sinkulan rungon kannattaa syödä standardia maantiekiekkoa, jos ei kyse jostain baaripyörästä. Hinta/laatu/saatavuus esim käytettynä on vähän eri tasolla.
Jos mahdollista, kannattaa valita napa joka on fixed/fixed eikä fixed/free. Fixed/fixed navassa on molemmilla puolilla jengat sekä kiinteälle rattaalle ja lukkorenkaalle. Jos innostuu fiksuttelusta ja lukkorenkaan kierteet korkkaa niin on toinen puoli vielä ehjä. Jos lukkorenkaan kierteet korkkaa niin vapaarattaan voi aina ruuvata tilalle.
Tuolta lisäinfoa:
yksivaihde.net
ai niin, hyviä ostospaikkoja:
http://www.singlespeedshop.com/
http://www.velosolo.co.uk/
...
ai niin, hyviä ostospaikkoja:
http://www.singlespeedshop.com/
http://www.velosolo.co.uk/
Kai kotimaisia esimerkkejäkin saa mainita vaikka nettiaikaa elämmekin...
http://www.velobia.fi/
http://kumiluoti.fi/
^ Saa ja pitääkin. Olisi pitänyt lainata viestiä sillä se oli vastaus hecelle mistä olen eturieskoja ostanut silloin kun tietää mitä haluaa ja varsinkin jos pulttijako on italialaista alkuperää...
Nyt kun on asiaa miettinyt niin alkaa tuo Felt Brougham oleen ykkönen. Monesta jutusta käsittänyt että tuossa olis ihan päivittämisen arvonen runko kun alkaa osia oleen vaihtokunnossa. Tosin saatavuudesta oon vielä skeptinen koska XL useasta paikasta loppu. Tosin bike discount kertoo että " will be ordered for you". Sit kysymykset. Jos nyt BD:stä tilaan niin voitteko linkata pyörään sopivia takarattaita? Olis helpoin tilata samalla pari eri kokoa niin saa sit testata mikä olis itelle paras. Entä mahdollinen vapaaratas? Netistä luin että joillekin on tullut fix/fix ja toisille vapaarattaalla :( .
Pikainen selaus BD:n sivulla tuotti sen tuloksen että sieltä et niitä takarattaita saa mutta ostospaikkoja löytyy jo pari postausta ylempänä.
Feltissä näyttäisi olevan välityssuhde 47/17=2,76. Jos tohon otat kaveriksi esim 19 piikkisen niin ollaan lukemassa 2,47.
Siinä on sulla kesä- ja talvi/hyydyin lenkillä-välitykset joilla pääsee alkuun/takaisin kotiin. Oma valinta olisi 18 piikkinen joka vastaa omaa lempparia eli noin 2,6 mutta itseäni 20 vuotta nuoremmat suosittelevat jotain ihan muuta.
Käytä esim tätä laskuria:
http://www.surplace.fr/ffgc/
Voit kokeilla millä tahansa vaihdepyörällä miltä ne välitykset tuntuu kun laskurissa on myös rengaskoko. Jos koepyörä on vaikka 26-tuumainen niin et tuijota välityssuhdetta vaan kuinka pitkälle mankeli etenee yhdellä kampikierroksella.
Tietämätön
13.05.2015, 12.42
Jos sinkula-ajatus kiinnostaa, minusta sitä kannattaa kokeilla, mutta säästämismielessä ei. Motiivi pitää olla jossain muualla.
Miten niin? Mun ainoa tavoite sinkulan ostossa oli säästö, nimenomaan romppaamisessa ja huoltamisessa. Haluan vain ajaa, enkä huoltaa.
Homma on toiminut lähes täydellisesti, ei se nyt ihan huolto tai korjausvapaa ole, mutta nekin osat mitkä kuluvat siinä kuin vaihdepyörässäkin, ovat kestävämpiä ja yksinkertaisempia.
En ole kyllä ajanut nykyistä Helkaman Oivaa, mutta jos se on yhtä raskassoutuinen ja hidas kuin parikymmentä vuotta sitten, niin kevyt yksivaihteinen kulkee paremmin kuin seitsenvaihteinen Oiva.
Tietämätön
13.05.2015, 12.53
Toteutin uhkaukseni ja tässä se nyt on. "Sinkula" jossa pelastava vaihde. Tai siis neljä vaihdetta yhteensä ,toistaiseksi.
Saako näin tehdä? No en tiedä mutta tein kumminkin.
Edessä 42 ja takana 21-17-16-15. Tarkoitus jättää 2 tai 3 lehteä taakse kunhan saan testailtua sopivat välitykset.
Tuossa mun suosikki lenkurassa kun on sen verran timakoita nousuja jotta yhdellä vaihteella ajamisessa ei ole tolkun häivää niin päädyin tällaiseen ratkaisuun.
Vipu on sen takia hieman hassussa paikassa jotta sitä ei hamua kuin pakon edessä :) Idea olisi kuitenkin edetä pääasiassa yhdellä vaihteella. Saa ampua!
Oikeastaan ihmettelen, että miksi ei kaupallisesti ole myynnissä jotain "kevyt vaihdepyöriä". Joku neljä vaihdetta on juuri sopiva ja voi käyttää paksumpia kejuja ja kun rattaat hajoaa, niin vaihtaa vain yksitellen uusiksi.
Itse olen ajellut tämän vuoden täälläkin mainitulla All-City Nature Boy Discillä ja olen erittäin tyytyväinen. Bike Company ostopaikkana.
Tyyris verrattuna massamerkkeihin, mutta mukava, toimiva ja tyylikäs. Kaupungillakin ovat jo tulleet kehumaan fillaria.
Itse hankin surkeiden kelien pyöräksi, mukaanlukien talvi. Ainakin 240-nastainen Conti Nordic Spike menee alle. Kuitenkin niin tykästynyt, että maantiepyörä on vielä toukokuussakin kaivamatta kellarista.
Siinä on jotain vain selittämätöntä taikaa, kun ajatustakaan ei tarvitse vaihteille antaa. Ja reidet kasvaa ylämäkiä runtatessa.
Reisistä puheenollen, talven pahimmilla keleillä oli pakko vaihtaa välitys 42/16 -> 39/16.
Liikuva shikaani
19.05.2015, 11.15
Nyt on nöösi taas ihmeissään, ajoin testimielessä työmatkan(12km) vanhalla mutta ehjällä hybridillä käytännössä täsmälleen samaan aikaan kuin sinkulalla, matkalla on pari nousua ja laskua jossa kuvittelin vaihdepyörällä tekeväni selvän eron sinkulaan mutta ei!? Ajoasento suht sama, sinkula noin kilon keveämpi ja oletettavasti rullaavammat renkaat mutta silti kyllä yllätyin varsinkin koska oikeasti ajoin "kovempaa" kuin sinkulalla vaikka ei olis pitänyt, halusin jotenkin todistaa itselle että vaihdepyörä on nopeampi...
Jos haluat tehdä lisää ihmiskokeita niin huomaat että välityksen vaihto raskaampaan ei välttämättä tee sinkulasta nopeampaa, vain kadenssi laskee.
Jos ajat koko talvikauden työmatkat kiinteällä olet keväällä siinä kunnossa ettei sua voita kukaan. Kokeile.
Tietämätön
22.05.2015, 15.16
Nyt on nöösi taas ihmeissään, ajoin testimielessä työmatkan(12km) vanhalla mutta ehjällä hybridillä käytännössä täsmälleen samaan aikaan kuin sinkulalla, matkalla on pari nousua ja laskua jossa kuvittelin vaihdepyörällä tekeväni selvän eron sinkulaan mutta ei!? Ajoasento suht sama, sinkula noin kilon keveämpi ja oletettavasti rullaavammat renkaat mutta silti kyllä yllätyin varsinkin koska oikeasti ajoin "kovempaa" kuin sinkulalla vaikka ei olis pitänyt, halusin jotenkin todistaa itselle että vaihdepyörä on nopeampi...
Ei liity nyt täysin yksivaihteisiin, mutta pyörien nopeuksiin kuitenkin. Sattui jossain kahvilan asiakaslukemistosta käteen joku 80-luvun Tekniikan Maailma käsiin, jossa kyseisen vuoden jonkun luokan Suomenmestaruuden voittanut pyöräilijä testasi samalla lenkillä kolmea erilaista pyörää. Yksi oli hänen oma kilpapyöränsä, yksi oli kohtuullisen pystyllä ajoasennolla varustettu ihan ok vaihdepyörä. Oliskohan ollut joku retkipyörän tapainen. Ja se kolmas peli oli muistaakseni joku yksivaihteinen karsea peli, jota ei kai kukaan haluaisi polkea vapaaehtoisesti. Ettei olisi joku armeijan marssipyörän tapainen tonnin painoinen keilukainen ja vielä mainittiin erikseen pirun huonosti rullaavat renkaat.
Koeajolenkki oli kai jotain 15 kilsaa. Hitaimman pyörän keskinopeus oli jotain kolmekymppiä, seuraavan jotain 35 ja nopein meni jotain 42 km/h. Pyörien nopeusjärjestys on juuri sellainen kuin sen voi kuvitellakin, mutta kyllä se veti sillä yksivaihteisella aivan käsittämätöntä vauhtia etenkin, kun kuvan perusteella se pyörä oli ihan väärän kokoinenkin ja ajoasento täysin pysty, vaikka kuinka koittaisi kyyristellä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.