Näytä tavallinen näkymä : Auton vuokraus pyörälomilla ulkomailla
rokkisukka
24.02.2015, 21.38
Tähän ketjuun sen isomman pyöränkuljetuslaatikon aka auton vuokraamiseen ulkomailla liittyvät kysymykset ja kokemukset.
Aloitan: Mahtuuko hatcback-Golfiin penkit kaadettuna Evoc ja pari normaalia matkalaukkua sekä kuski ja kartturi? V:mahtuu
Kiovan Dynamo
25.02.2015, 00.32
Yksi sellainen käytännön juttu, mikä meidän reissuissa on onnistunut jo useampaan kertaan. Muista kertoa tiskiltä autoa noutaessasi, että sulla on ne fillarit mukana, vähänkin palvelualttiimpi vuoraushenkilö saattaa tarjota isomman auton käyttöön samaan hintaan. Viimeksi näin kävi Munchenin kentällä ja yhtäkkiä alla oli Mitsun mukamaasturi, vaikka varattuna oli Astra-kokoluokan farkku. :)
Evoc-laukku on tähän mennessä mahtunut ulkomaan reissuilla ainakin Fiat Pandaan (2012-) ja Ford Fiestaan (2009-).
okahkonen
25.02.2015, 23.38
VW Poloon mahtuu hienosti kahden hengen fillarit kovissa laukuissa (Scicon Aerotech) matkalaukkuineen. Kannattaa suosia pehmeitä matkalaukkuja niin lasti liiku niin herkästi.
Ollaan kerran kaverin kanssa otettu reissuun alle Peugeot Partner, josta sai penkit kaatamalla tilaa niin paljon, että vuokrafillareita sai kuskattua edes kiekkoja irrottamatta pitkin Rhone Alpesia. Hintalaatusuhde mielestäni oli oikein passeli. Tilaa paljon enemmän kuin farkussa, ajomukavuus aika lähellä sitä Fiat Pandaa..
Juu, noi Partnerit ja vastaavat minipakut on varsin näppäriä. Varattiin Gardan reissulle "VW Golf tai vastaava" eBookersista, saatiin Fiat Doblo minne vuokramaasturi meni ihan heittämällä- mukava yllätys näinpäin. Ei niitä Golffeja siellä ees näkynyt vaan rivi noita Hiivatteja. Jenkkilään meneville fillaristeille suosittelen suoraan varamaan autovuokraamon omien sivujen kautta, noiden ebookerisin tapaisten välitysfirmojen valikoimissa ei ole esim. mini-vaneja juurikaan tarjolla. Otettiin syksyllä suoraan Aviksen kautta minivan ja alle saatiin Kia Sportage johon vuokramaasturi (Gigantin Transsi) meni kanssa tosi näppärästi. Epsanjaan menijöille voi suositella Seat Altea XL:ää, siitäkin saa penkit kaatamalla kelpo "minipakun". Vähän pienemmän ja tommosen tila-auton vuokrahinnoissa on tietty jonkin verran eroa, mutta käyttömukavuuden kannalta ero on melkoinen.
Ketjureaktio
02.03.2015, 12.58
Asia muuttuu mutkikkaaksi kun mukana on kaksi lasta, kaksi aikuista, kaksi pyörälaukkua ja 3-4 matkalaukkua. Ei taida mahtua Galaxy/Sahran-kokoluokan autoon? Minibussi on ainoa vaihtoehto?
anttipietila
02.03.2015, 13.08
Asia muuttuu mutkikkaaksi kun mukana on kaksi lasta, kaksi aikuista, kaksi pyörälaukkua ja 3-4 matkalaukkua. Ei taida mahtua Galaxy/Sahran-kokoluokan autoon? Minibussi on ainoa vaihtoehto?
Citroen Berlingoon meni ainakin pyörälaukku + 2 matkalaukkua ns heittämällä (vai pitikö kumminkin kaataa yksi taka-istuin?). Autoliikkeeseen vähän mittailemaan?
Ongelmia oli vain siinä kun vuokraamon tytöt katsoi että kortissa oli sekä 'Debit' että 'Credit', ja väittivät ettei tällaisia korttejqa Belgiassa ole ja jos muutaman tonnin katevaraus menee 'Debit' puolelle rahoja et enää näe... Ja tietty seuraavassa maksupäätteessä mikä reissussa tuli vastaan oli normaalit Debit / Credit valinnat tietty.
Otetaan tämä vanha postaus käyttöön.
Muutama kysymys auton vuokraamisesta.
Kannattaako suosia näitä isoja vuokraamoja : Europcar, Hertz yms. vai paikallisia pieniä toimijoita ?
Mitä vuokrafirmaa suosittelette Mallorcalla ? Majoitus Can Pastillassa joten jos läheltä löytyisi ois kiva.
Kiitos vastaajille :).
Coasting
17.02.2018, 17.43
Tuo on kinkkisempi kysymys.
Itse käytän pienepiä. Mallulla Goldcar. MUTTA... saa olla tarkkana ettei tule lisäkuluja esim naarmuista mitä ei ole huomannut. Mallulla tuota ei ole käynyt mutta mannerespanjassa yrittivät. Goldcar Mallulla myös hidas palvelu. Mutta hinta lähes sama kuin bussilla hotellille.
Isot vuokraamot ehkä vähän varmempia mutta on niiltäkin tullut ikäviä ylläreitä. Työmatkoilla käytän Herz ja Europcar.
Itse käytän pienepiä. Mallulla Goldcar. MUTTA... saa olla tarkkana ettei tule lisäkuluja esim naarmuista mitä ei ole huomannut. Mallulla tuota ei ole käynyt mutta mannerespanjassa yrittivät. Goldcar Mallulla myös hidas palvelu. Mutta hinta lähes sama kuin bussilla hotellille.
Isot vuokraamot ehkä vähän varmempia mutta on niiltäkin tullut ikäviä ylläreitä. Työmatkoilla käytän Herz ja Europcar.
Varmaan auto kannattaa kuvata ennen lähtöä, ettei joudu maksamaan toisten kolhuista. Onkos mielestäsi paikallisilla vuokraamoilla ja Herzillä eroa autojen kunnossa ja palvelussa muuten ? Lasivakuutukset ja muut kannattaa varmaan ottaa ? Mitäs ikäviä ylläreitä voi sitten odottaa myös isommilta vuokraajilta ?
Coasting
17.02.2018, 22.24
Kuvaaminen kannattaa aina. Kaikki josta voi kuvitella tai ei edes voi kuvitella tulevan ongelmia.
Europcarilla myös tullut valitusta klommosta joka autossa oli saadessa. Ja suurin ongelma oli muistaakseni Sixt jonka Bemarista puhkesi rengas. Eikä siinä muuta ongelmaa kuin että kesätakit on runflat mutta alla tavis talvirenkaat eikä paikkausvehkeitä saati vararengasta.
En halpisfirmoista ikinä ota mitään extraa. Ja aina pelottelevat että omaisuus menee jos jotain sattuu. Lisävakuutus helposti kalliimpi kuin itse vuokra.
okahkonen
19.02.2018, 12.55
Juuri näin. Itse olen päätynyt käyttämään isoja (Europcar / Sixt), koska tällöin aina samat ehdot, ja jo basic tason kortilla pääsee suoraan jonon ohi, eli aikaa säästyy merkittävästi. Aikaa säästyy myös siinä, että hintavertailun tekee vain kahden toimijan välillä. Erot välillä huomattavia, vaihtelee satunnaisesti kumman eduksi. Oman kokemukseni mukaan Sixtillä paremmat autot, mutta Europcarsin homma jotenkin selkeempää.
Juuri näin. Itse olen päätynyt käyttämään isoja (Europcar / Sixt), koska tällöin aina samat ehdot, ja jo basic tason kortilla pääsee suoraan jonon ohi, eli aikaa säästyy merkittävästi. Aikaa säästyy myös siinä, että hintavertailun tekee vain kahden toimijan välillä. Erot välillä huomattavia, vaihtelee satunnaisesti kumman eduksi. Oman kokemukseni mukaan Sixtillä paremmat autot, mutta Europcarsin homma jotenkin selkeempää.
Mitäs itse ajattelet noista lisäturvista ? Kannattaako niitä ottaa vai onko kolarin sattuessa korvausvaatimus tuhansia jos niitä ei ole ottanut ?
okahkonen
20.02.2018, 10.08
Mitäs itse ajattelet noista lisäturvista ? Kannattaako niitä ottaa vai onko kolarin sattuessa korvausvaatimus tuhansia jos niitä ei ole ottanut ?
Tuo kai on henkilökohtainen kysymys. Yleisesti ottaen on kannattavampaa olla vakuutusyhtiö kuin vakuutuksenottaja; vuokra-autojen kohdalla vielä voimakkaammin näin koska vuokrafirma ottaa varsin ison preemion vakuutuksen myynnistä..
Tuo kai on henkilökohtainen kysymys. Yleisesti ottaen on kannattavampaa olla vakuutusyhtiö kuin vakuutuksenottaja; vuokra-autojen kohdalla vielä voimakkaammin näin koska vuokrafirma ottaa varsin ison preemion vakuutuksen myynnistä..
Onko noissa sitten ilman vakuutusta tuhansien eurojen korvausvelvoite, jos vaikka tulee mällättyä joku Fiat 500 ?
Onko noissa sitten ilman vakuutusta tuhansien eurojen korvausvelvoite, jos vaikka tulee mällättyä joku Fiat 500 ?
Jos sä mälläät vuokra-auton ilman vakuutusta joudut maksamaan sen auton korjauskulut.
Jos sä mälläät vuokra-auton ilman vakuutusta joudut maksamaan sen auton korjauskulut.
Ote Sixt car rental sivuilta. Itse ymmärrän tuon että jos toinen osapuoli on syyllinen, et joudu maksamaan mitään. Toisaalta jos olet aiheuttanut itse jotain pientäkin, voivat veloittaa minimissään tuon 650 €. Ymmärsinköhän nyt tuon oikein ?http://tinypic.com/r/w98969/9
http://tinypic.com/r/w98969/9http://i68.tinypic.com/w98969.jpg
okahkonen
20.02.2018, 10.42
No tää on vähän se mun pointtini käyttää tuttuja firmoja: opettelee niiden ehdot, niin ei tarvi joka kerta erikseen ottaa ehdoista selvää - säästyy ihmeen paljon aikaa.
Kysymykseesi en osaa vastata, koska en henk koht suosi ylenmääräistä vakuuttamista.
Markku Liitiä
20.02.2018, 13.45
Toisaalta jos olet aiheuttanut itse jotain pientäkin, voivat veloittaa minimissään tuon 650 €.
Veikkaan, että etenkin pikkuvuokraamot (jollainen Sixt ei ole) mieluusti pyrkivät veloittamaan asiakkaalta esim. 650 euroa naarmusta tai lommosta, eivätkä rahat saatuaan tee yhtään mitään vaurion korjaamiseksi. Hyvä tienesti. Ajelin taannoin nelisen vuotta vanhalla vuokra-Kia Picantolla, jolla oli ajettu aika tarkkaan 100 000 km. Etupäässä oli klappia joka paikassa, kaasuvaijeri nakitti, kytkin otti liian ylhäältä yms. Kotteron käypä arvo oli varmaan alta tonnin ja vuokrahinta 150 euroa/viikko. Jos vuokraaja pääsee lisäämään tuohon vaikka 600 euroa, saa kärryn arvon kuitattua viikossa.
Coasting
20.02.2018, 14.02
Ei mikään korjaamo fiksaa noita klommoja ellei haittaa ajoa.
Espanjassa jos autolla yli 3000 kilsaa mittarissa ne on ihan rusinan näköisiä.
Mun tutulla on autovuokraamo suomessa ja KV ketjun pulju. Ulkomailla hänkään ei käytä omaa lafkaa koska henkilökunta-alennuksenkin jälkeen tuplasti kalliimpi kuin halpikset.
Sanotaan jos lentää finskillä bisneksessä niin ehdottomasti iso firma ja täydet vakuutukset. Me säästölinjalaiset norskilla valitaan kyllä mielellään halvempi.
Katsoin juuri seuraavan Mallukeikan auton. Goldcar 62,- ja Europcar 275,- Ei mulle vaikea valinta.
Mallorcalla on tullut myös käytettyä pikkuvuokraamoita. Sen verran olen ollut nettikirjoittelun perusteella varovainen että pyydän vuokrauksen päättyessä kuittauksen leimoineen vuokrapaperiin. Jollakin firmalla oli sellainen "jätä auto tuonne" ja "avaimet tähän lokeroon"...tarkastamme auton myöhemmin. No en jätä kun on luottokorttilla annettu "piikki auki". Taisi olla Goldcar:lla kun jouduin vähän tuijottamaan virkailijatyttöä palvelun saamiseksi. Ja ainakin yhden kerran on vuokralapun "olemassaolevat lommot" kuvaan lisätty virkailijan kanssa muutama merkintä. Mun neuvo on että varaa varmuuden vuoksi hiukan aikaa siihen auton palauttamiseen.
Hieman offtopic mutta joutuuko pyörälaukusta maksamaan Mallorcalla extraa jos matkustaa taksilla? Tekisi mieli ottaa oma pyörä mukaan muttei viitsisi sen kuljettamiseksi ottaa suurta vuokra-autoa.
Taksi oli muistaakseni noin 3,5€ ekat kolme kilsaa ja sen jälkeen jotain 0.6€/km. Ei tarvitsisi murehtia paikoituksesta, lommoista yms.
Joidenkin halvimpien vuokraamoiden autoilla (esim, Firefly) ei saa ajaa Espanjasta Andorraan. Arvatkaa oliko edullista vuokrata auto Barcelonan lentoasemalta ilman etukäteisvausta?
(Vinkkinä: ei ollut.)
okahkonen
26.02.2018, 14.19
Joidenkin halvimpien vuokraamoiden autoilla (esim, Firefly) ei saa ajaa Espanjasta Andorraan. Arvatkaa oliko edullista vuokrata auto Barcelonan lentoasemalta ilman etukäteisvausta?
(Vinkkinä: ei ollut.)
Tässä juuri yksi tyyppiylläri, jota pyrin välttämään käyttämällä aina samoja vuokraamoita :/
Superflyer
27.02.2018, 23.58
Jos omavastuut mietityttää niin suosittelen ottamaan omavastuuvakuutuksen. Itsellä on ollut käytössä Car Hire Insurance (https://www.icarhireinsurance.com/), joka ei maksa juuri mitään (60 puntaa/vuosi) ja vetää omavastuun nollille. En tosin ole joutunut kertaakaan vielä käyttämään, mutta ainakin on saanut hyvät arvostelut.
Sitten kysymys: mahtuuko Fiat 500:seen Evocin laukku? Mukaan pitäisi saada kaksi matkustajaa ja yksi pyörä Evocin laukussa. Ja niin tietenkin matkatavarat (2 pientä laukkua).
Superflyer
28.02.2018, 00.06
Ote Sixt car rental sivuilta. Itse ymmärrän tuon että jos toinen osapuoli on syyllinen, et joudu maksamaan mitään. Toisaalta jos olet aiheuttanut itse jotain pientäkin, voivat veloittaa minimissään tuon 650 €. Ymmärsinköhän nyt tuon oikein ?http://tinypic.com/r/w98969/9
http://tinypic.com/r/w98969/9http://i68.tinypic.com/w98969.jpg
Juristina totean että olisi hyvä nähdä koko teksti. Jos oikein ymmärrän tuon, niin ilman tuota "Loss damage waiveria" (joka muistaakseni Sixtillä on lisämaksullinen palvelu) asiakas maksaa omavastuuna 4000 euroa. Loss Damage Waiwerilla saa omavastuun (deductible) 650-4000 euroon, siitä ylittävät kulut menee vakuutuksesta. Jos vahinko on aiheutettu tahallaan tai TÖRKEÄN huolimattomasti, omavastuuta ei sovelleta tai suurennetaan. Tuota "third party" hommaa en ihan ymmärrä mutta ilmeisesti edellytetään että asiakas osoittaa jotenkin syntyneen vahingon aiheutuneen kolmannen osapuolen toimesta. Tämä varmaan vaatii vähintään poliisi-ilmoituksen tekemistä.
Itse en käytä Sixtiä koska useamman kerran vuokratessani olen törmännyt heidän näihin korvausehtoihin ja todennut ne aivan liian riskipitoisiksi.
EDIT: näin suomalaiset ehtotekstit jotka olivat vähän selkeämmät.
Itse en käytä Sixtiä koska useamman kerran vuokratessani olen törmännyt heidän näihin korvausehtoihin ja todennut ne aivan liian riskipitoisiksi.
EDIT: näin suomalaiset ehtotekstit jotka olivat vähän selkeämmät.
Kiitos hyvistä ajatuksista.
Mitäs yhtiötä sitten suosit ja mistä syistä ?
Tässä juuri yksi tyyppiylläri, jota pyrin välttämään käyttämällä aina samoja vuokraamoita :/
Minä opin sen vasta muutaman satasen lisämaksun jälkeen.
Sitten kysymys: mahtuuko Fiat 500:seen Evocin laukku? Mukaan pitäisi saada kaksi matkustajaa ja yksi pyörä Evocin laukussa. Ja niin tietenkin matkatavarat (2 pientä laukkua).
Mahtuu. On tullut useampaan otteeseen kuskattua. Itsellä Evocin laukku, vaimolla Fiat 500.
En tosin suosittele kovin pitkille matkoille. Matkustamisen mukavuus ei ihan paras mahdollinen, mutta onnistuu tosiaan käännettäessä takapenkit nurin.
Coasting
28.02.2018, 12.41
Mahtuuko tosiaan? Aika yllättävää kun paksiin ei mahdu edes tavallista laukkua. Onko molemmilla kyseessä 500 eikä 500L (varmaan, koska siihen nyt ainakin mahtuu)
Hyvä tieto jos mahtuu!
Mahtuuko tosiaan? Aika yllättävää kun paksiin ei mahdu edes tavallista laukkua. Onko molemmilla kyseessä 500 eikä 500L (varmaan, koska siihen nyt ainakin mahtuu)
Hyvä tieto jos mahtuu!
Fiat 500. Evoc Bike Travel Bag Pro.
Useamman reissun kokemuksella. Mahtuu.
Superflyer
28.02.2018, 21.50
Fiat 500. Evoc Bike Travel Bag Pro.
Useamman reissun kokemuksella. Mahtuu.
Kiitokset tiedosta! Eli halvimmalla vaihtoehdolla siis päästään.
Vuokrafirmoista olen suosinut Avisia ja Hertziä. En oikeasti osaa sanoa, ovatko ns. parhaat diilit vakuutusten ja muiden hintojen kera. Hollannissa nämä olivat vaan halvimmat ja selkeimmät aikanaan ja sen vuoksi jäänyt näiden asiakkaiksi. Yhtiöissä on maittain suuria eroja joten aina kannattaa kilpailuttaa.
Itse otan aina valokuvat autosta ja myöskin siitä vauriokirjasta ennen kuin siitä erotetaan ne kaksi kopiota. Lisäksi lähetän kuvat itselleni sähköpostilla jotta pystyn hyvin todistamaan kuvien ajankohdan. Ei ole vielä tullut ongelmia, kerran yrittivät Europcarilta periä ylimääräisiä kuluja jostakin naarmusta mutta onneksi oli kuvat.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.