Näytä tavallinen näkymä : Ongelmia sopivan maantiesatulan löytämisessä
Takakumi
01.02.2015, 16.14
Hyviä satulavinkkejä otetaan vastaan. Nyt neljäs satula alla, eikä tuntuma meinaa vieläkään olla hyvä. Ostaessa pyörässä oli kiinni Pro Falcon, joka oli kaikista epäsopivin neljästä kokeillusta jakkarasta. Sitten Pro Turnix, tuntuma jo parempi, mutta n. 30-45 min trainerilla ajamisen jälkeen kipua ja puutumista. Pron Griffon tuntui hyvin samanlaselta alla kuin Turnix. Fizik Aliante oli alkutuntumaltaan paras. Reilu 30 min tuntui täydelliseltä, mutta sitten samat tuntemukset kuin muissakin. En toki oleta etteikö hyväkin satula aiheuttaisi jotain tuntemuksia, mutta useamman tunnin ajoon kaipaisi ripauksen mukavuutta.
Jos olet itse kamppaillut vastaavien tuntemusten kanssa, niin kerro ihmeessä millä homma muuttui paremmaksi.
WetWillie
01.02.2015, 16.19
Kipaise takaliston mittaukseen, sieltä selviää istuinluiden mitat, asiansa osaava pyöräliike antaa kyllä satuloita testiin, niin ainakin Porvoossa 😃
Takakumi
01.02.2015, 16.23
Mitattu on kahdessa paikassa ja Pro Turnixin pitäisi olla sen mukaan sopiva, mutta kun ei vaan meinaa olla :)
Henkimaailman hommia, tuskin kukaan toisen persuksen mieltymyksistä osaa sanoa... Itse kumarran Tunen nimeen, myös vanha kunnon Flite toiminut.
Mulla ei toimi sama satula ulkona ja trainerillä.
kuovipolku
01.02.2015, 20.18
PRO:lla on oma satulanvalitsemisproseduuri: http://www.pro-bikegear.com/en-gb/saddle-selector/ ja monilla muillakin kuten esim Fizikilla: http://www.fizik.it/spineconcept/ tai Specializedilla: http://www.specialized.com/fi/en/ftb/saddle-finder/ tai Selle Italialla: http://www.selleitalia.com/en/idmatch/discover-idmatch/ ja vaikka niiden antamiin ehdotuksiin ei ehkä kannata luottaa sokeasti, voi jotain osviittaa saada jo siitä kun pähkäilee minkälaisia satuloita ne ovat ehdottaneet ja mitä yhteisiä ominaisuuksia ehdotetuilla satuloilla mahdollisesti on. Mutta jos mitään punaista lankaa ei noiden avulla hahmotu ja valinta on edelleen pelkkää hakuammuntaa eri valmistajien ja mallien viidakossa, tulee onneksi nykyinen nopea kehitys älypuhelinten ja sovellusten alalla avuksi: http://flowmountainbike.com/post-all/innovation-saddle-selection-app-unveiled/
Mutta satulahan on siitä hankala hankinta että omaa takapuoltaan on huomattavasti vaikeampi huijata kun aivojaan eli keskinkertaista satulaa ei voi oikein itselleen uskotella loistavaksi tai ainakaan vakuuttaa itseään siitä että sopimaton satula on sopiva. Toinen vaikeus taitaa olla siinä että vaikka tietäisi minkälaisia tuntemuksia ja mihin paikkaan kokeillut satulat ovat aiheuttaneet, ei siitä yleensä ole kovin paljon apua sopivamman satulan etsimisessä.
SQlabsin 611 on täällä luetun perusteella yllättävän monelle sopiva satula ja itsellänikin on sellainen, joten sitä voisi suositella kelle tahansa ainakin koeajoon. Toinen satuloistani on sellainen "josta en luovu" eli Selle SMP:n Forma enkä siitäkään ole googlaamalla löytänyt ainuttakaan kovasti tyytymätöntä käyttäjää. Mutta kuten edellä on jälleen kerran muistutettu, suosituksista ei ole iloa jos satula ei ole hyvä oman perseen alla.
Harryupp
01.02.2015, 22.14
Tuo Warlordin huomio on sama jonka minäkin olen tehnyt. Että se satula joka on hyvä maantiellä ja metsässä ei aina toimi trainerillä ajettaessa. Kun minä aloitin pyöräilyn Raleigh Royale pyörällä vuonna 1972 siinä oli Brooksin nahkainen satula. Se oli ekana vuonna aika epåmukava mutta sitten olikin ihan mukava käyttää noin 4 vuotta kunnes väärä hoito ja satulan kastuminen useaan otteeseen teki siitä taas sangen epämukavan.
Sinä aikana kaikkiin pyöriin oli tullut sellaisia kevyesti pehmustettuja muovisatuloita, ja minä luulin että tämä on varmaan sitä kehitystä ja ostin sellaisia kait kolme kpl, päällys meni nopeasti rikki ja olivat liukkaita ja väärän muotoisia ja aina vaan teki häijyä.
No sitten sain päähän ostaa aivan uusi kilpuri 1985 ja ihan vain piruuttain valitsin San Marco Rolls satulan koska se ol makeen näköinen "Rolls" logoillaan.
Onnekseni se satula toimi taas hyvin että sillä saattoi tehdä jopa 300 km päivälenkkejä ja jo seuraavana päivänä olin valmiina ajoon eikä olleet paikat kipeinä.
Sitten ton satulan valmistus loppui ja oli pakko koittaa jotakin muuta merkkiä.
Taas löytyi aivan naurettava satula Selle Italia Novus Ferrari jossa oli muoto hyvä ja aivan ärsyttävä ulkonäkö,mutta jälleen onnisti! Tämä Novus Ferrari oli jopa Rollsia parempi käytössä.
Mutta tämänkin satulan valmistus loppui ja löytyi sellainen satula kuin Selle Italia Flite Trans Am ja sitä mallia tuli käytettyä monta vuotta. Erittäin mukava.
Mutta just sitä Trans Am mallia nahkapäällysteisenä ei enää valmistettu.
Ja taas löytyi aivan naurettavan näköinen Specialized Toupé satula joka ei mitenkään näyttänyt mukavalta mutta oli kapea edestä ja 143 mm leveä takana. Aivan mahtava satula joka sattuikin sopimaan aivan mainosti mun pyöräni väriin kun oli sinivalkoinen ja se vieläpä myytiin samanvärisen sinisen tankonauhan kanssa.
Mutta nyt ovat mun pyöräilytavat muuttuneet ja nämä vanhat tutut eivät tunnu matkapyöräilyssä niin mukavilta. Että taas on edessä satuloitten kokeilua.
Toivottavasti löydän hyvän satulan nopeammin nyt kuin viimeksi, kun kesti 35 vuotta ennenkuin se Spessu satula tuli silmien eteen ja siitä perseen alle.
Ajoasento ja istuinluitten väli määrää satulan leveyden ja jos on aika jykevät jalat satulan pitää olla kapea edestä muuten häiritsee polkemista.
Mutta muista että se mikä toimi minulle ei tarvii ollenkaan toimia sulle. Onnea oikean satulan etsinnässä!
Spessun satuloita saa päivän- parin koeajoon ainakin Larun pyörähuollosta. Taisi olla kolmas sieltä testissä ollut jakkara jonka kanssa sitten tärppäsi, nyt jo kymppitonneja takana ja edelleen tyytyväinen😊
http://www.pyorahuolto.com
Anaxagore
02.02.2015, 10.07
Spessun satulat on ylihintaisia laatuun ja mukavuuteen nähden. Ja se spessun perseenleveysmittaus on yksi vitsi. Se suosittelee tietynlevyiselle hanurille kapeampaa satulaa kuin istumaluiden leveys on. Morjens.
Spessun satulat on ylihintaisia laatuun ja mukavuuteen nähden. Ja se spessun perseenleveysmittaus on yksi vitsi. Se suosittelee tietynlevyiselle hanurille kapeampaa satulaa kuin istumaluiden leveys on. Morjens.
;)
Eiköhän tuo mukavuus ole täysin persekohtainen asia ja paha mennä tuolla tavalla yleistämään :D
Laadultaanhan nuo ei tosiaan ole kovin kummoisia :(
Anaxagore
02.02.2015, 11.47
;)
Eiköhän tuo mukavuus ole täysin persekohtainen asia ja paha mennä tuolla tavalla yleistämään :D
Laadultaanhan nuo ei tosiaan ole kovin kummoisia :(
Tämä on ihan käypä tapa yleistää. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/wink.png
Paria Spessun satulaa koittanut/käyttänyt... Aika äkkiä meni vaihtoon.
Paria Spessun satulaa koittanut/käyttänyt... Aika äkkiä meni vaihtoon.
No sittenhän niillä ei tee mitään kun herra suurtietäjälle ei kelvannut.
Tuota, mennään jo viestissä #14 (tää mun viesti) eikä kukaan ole maininnut taikasanaa?
BROOKS
Mitä ihmettä siis? Originaali kysyjä menee siis Club Brooks ketjuun tutustumaan aiheeseen.
sledgehammer
02.02.2015, 13.26
Mulla palat loksahti kohdalleen, kun sain fillariin fizikin Arionen versus satulan. Antares ja normi arione olivat olleet ihan ok, mutta jotenkin vaan tuntui, että vähän parempikin voisi olla. Toi versus versio oli ihan helvetin hyvä. Yks 300km setti tuli jo tuolla ajettua ja perse ei ilmoitellut mitään sen reissun aikana. Yks juttu mihin on tullut kiinnitettyä huomiota on se, että mitä kovemmalla kadenssilla polkee, sitä varmemmin satulapuolen ongelmat alkavat konkretisoitua. Rullilla nopealla kadenssilla vähemmän sopiva satula saa perseen ihan tuleen jo tunnissa. Kai se johtuu siitä, että ihan kaikki paino makaa satulan päällä ja kuorma ei kevene toisin kuin vähän hitaammin vääntävillä kuskeilla. Noita versus testisatuloita saa ebaystä aika edullisesti, jos haluaa testata. Mäkin ostin ensin sellaisen ja sitten myöhemmin vaihdoin pyörään väreiltään paremmin sopivan. Oli Brooksi kuinka hyvä tahansa, niin mä en kyllä sellaista niittokoneenpenkkiä kilpuriini laita...
Onko aloittaja ajanut niitä pitkiä lenkkejä jo pitkäänkin? Semmoista satulaa ei olekaan, jolla kaiken saa ilmaiseksi. Kyllä se takalisto pitää tavoille opettaa pienten kärsimysten kautta.
Annan äänen myös SQLab 611. Se on vaativa satula, koska koko paino menee istuinluille. Mutta kun ne tottuu niin puutumisongelmia ei tule edes ala-asennossa ajaessa.
Oli Brooksi kuinka hyvä tahansa, niin mä en kyllä sellaista niittokoneenpenkkiä kilpuriini laita...
http://www.spiritindustries.net/assets/images/products/bigThumb.jpg
tunkkari
02.02.2015, 15.33
Entä housut?? Onko housut varmasti sopivat ja hyvin istuvat. Se ratkaisi itsellä varsin paljon. Oikea satula ja persauksen parkkiintuminen loput. Nyt pystyy ajamaan sellaisellakin, millä ei olisi kuvitellutkaan joskus muutama vuosi sitten. Mutta housut ovat ne jotka ovat yleensä takamuksen ja satulan välissä :)
^Vaippahousut voi hieman helpottaa muttei satulasta johtuvaa ongelmaa poista, huonot ajohousut aiheuttaa enemmän tuskaa muulla yleensä kuin suoraan istumalihaksissa, toisaaltaan mistäs mä tiedän millaisia samettiperseitä porukka on... Frp puhuu myös asiaa, ei pikkulenkkien perusteella satulaa kannata hylätä, on vain hakusta yhteensopivuuden kanssa.
Itse kun aloin ajaa pidempään taas vuosien tauon jälkeen niin ensimmäisenä kesänä ei etumus kestänyt yli 50km reissuja ilman lepoa välissä. Levoksi riitti toki ihan kahvittelutaukokin, mutta yhtä soittoa ei voinut millään ajaa ilman tunnotonta etumusta. Hiertymiä en varsinaisesti saanut aikaan ja persus nyt saa olla kipeä jos on :)
Sitten löysin useiden kokeilujen jälkeen nuo Selle SMP satulat. http://www.sellesmp.com/smp4bike/en/products/saddles
Nuo auttoivat minulla tunnottumuuten kun etuosa on alas kaartuva ja keskellä on tuo rako. Samoin persus ei juuri nykyisin ole kipeä ajojen jälkeen - kesällä ajelen yleensä joku 600km ja talvella 200km viikossa. Noita on laaja valikoima eri levyisinä ja itselle tuntui sopivan parhaiten levein satula vaikka mittaaja väittävät muuta. Avantilla olen siis nyt ajanut jo kohta 25000km ja edelleen satula on iskussa. Siirtelin sitä pyörästä toiseen kunnes viime vuonna aloin ajaa vain tuolla cc:llä.
Vähän koomisen näköisiä nuo ovat ja usein joku päättää laittaa kävyn tms. pystyyn noihin kun näkee jossain parkissa :)
Eli kannattaa kokeilla mikä itseä mielyttää. Itse jouduin tilaamaan tuon ensimmäisen Selle SMP:n summamutikassa kun ei kenelläkään ollut tuota Suomessa myynnissä saati sitten testattavissa. Mutta kannatti. Kevyitä nuo eivät kaikki ole :rolleyes:
tunkkari
02.02.2015, 20.09
^Vaippahousut voi hieman helpottaa muttei satulasta johtuvaa ongelmaa poista, huonot ajohousut aiheuttaa enemmän tuskaa muulla yleensä kuin suoraan istumalihaksissa, toisaaltaan mistäs mä tiedän millaisia samettiperseitä porukka on... Frp puhuu myös asiaa, ei pikkulenkkien perusteella satulaa kannata hylätä, on vain hakusta yhteensopivuuden kanssa.
Kyllä satulankin pitää olla sopiva tietty, mutta kyllä mun täysin sopimattomat pökät hiersivät satulan istuinluiden välistä persauksen rikki. Nyt kun on sopiva satula ja Castellin Free aerot kävivät vanhaksi, niin samaa vaivaa alkoi pukkaamaan. Ja uusilla ja uusilla housuilla ei ongelmaa. Ei niillä sopimatonta satulaa hyväksi muuta ja niin en väittänytkään. Mutta oikea satula ja oikeat housut... sekä parkkiintuminen ;) Ehken vielä tässä järjestyksessä.
Se nyt yleensä käytäntö ja oletus että käytetään pyöräilyyn sopivia housuja, eivät yleensä tarvi olla kummoisetkaan kun ei hierrä ja pysyvät paikoillaan. Itsellä ajohousut olleet välillä Lidl/Biltsu - Assos/Castelli ja homma aina toiminut, satulat sitten olleet aivan eri luku, samoilla housuilla eri satula ei toimi siis missähän yleisimmin vika?
Istuuko vaivoja potevat oikeassa kohtaa satulaa. Istuinkyhmyjen pitäisi asettua melkoisen tarkasti satulan tukevimpaan takaosaan. Ei ole vielä sattunut sellaista, josta erikoisemmin olis tullut vaivoja. No joskus on pitänyt ajaa jollain liian pehmeällä lainavälineellä. Halvimmat hyvät, ei keveimmät, eikä hipot Planet X lähettämät Selle San Marco Ponzat molemmissa. Muitakin noissa väliin pyörii, mutta toimivat. Tämä on hyvin persoonakohtainen kokemus, tätä ei pidä yleistää, pitäiskö edes julkisesti tunnustaa.
^Tosiaan, ainoat satulat joista todella vaivoja syntynyt on olleet liian pehmeät löysät satulat, ongelma jota SpeedNeedlessä ei esiinny :-) Usein väärässä kohtaa istuminen johtuu mielestäni satulan väärästä asennosta, nokka joko liian alhaalla tai sitten ylhäällä.
tunkkari
03.02.2015, 14.45
Se nyt yleensä käytäntö ja oletus että käytetään pyöräilyyn sopivia housuja, eivät yleensä tarvi olla kummoisetkaan kun ei hierrä ja pysyvät paikoillaan. Itsellä ajohousut olleet välillä Lidl/Biltsu - Assos/Castelli ja homma aina toiminut, satulat sitten olleet aivan eri luku, samoilla housuilla eri satula ei toimi siis missähän yleisimmin vika?
Tätähän juurikin koitin selittää ;) Itsellä ei kyllä toimi kaikki housut, se on testattu. Ja huonot hiertää satulasta riippumatta. Kaikki pyöräilyhousut eivät ole kaikille pyöräilyyn sopivat. En edes testimielessä enää aja muilla kuin Castellin Free Aeroilla. On rautapersiitä, jotka ajaa satulalla kuin satulalla ja niin pois päin... ;)
^Lähinnä olet hakenut vikaa housuista... Et varmaan liian pienissä/suurissa housuissa muutenkaan kulje? Ainoat huonot "Ajohousut" olivat ns. ajoalushousut jotka hiersivät nivusista, olen joka hyvin istuvilla boxereilla ja shortseilla ajanut kohtuullisen pitkiä lenkkejä ilman ongelmia.
Nyt vain on erotettava satulasta ja housuista johtuvat tuskat, yleensä toinen hiertää ja toinen painaa mutta kai tuollaisella mummomallisella saisi kaiken kipeäksi... Toisaaltaan kuten sanoit, toiset samettia, toiset rautaa ;-)
tunkkari
03.02.2015, 15.46
En nyt mielestäni ole hakenut vikaa pelkistään housuista. Lainaus ensimmäisestä viestistä "Oikea satula ja persauksen parkkiintuminen loput" Itse en saanut vaan mitään satulaa tuntumaan hyvälle ennen kunnon housuja. Tosin olen ajanutkin vasta n. 5 vuotta. Ja tunnustan reilusti kuuluvani niihin sametti peppuihin ;) Tosin pystyn nykyisellä kombinaatiolla ajamaan ilman ongelmia yli 13h. Pidempään en ole kokeillut, ehkä ensi kesänä...
Itse paininut saman ongelman kanssa.
BV:n kompressiohousut tuntuneet parhaalta. Tiukat. Hyvä pehmuste.
ISM Prologuen hankin mittausten ja sovittelun jälkeen. Vaikka kuinka mittausten mukaan piti olla just sopiva, ei ollut. Istuinkyhmyt kipeytyivät reippaasti. Piti vaihtaa pois. Ajelin muutama sata km, ei passannut.
Kauppaan ja uusi pyörään kiinni. Se tuntu nyt passaavan loppusyksyn lenkeillä.
Suurimpana ongelmana on ollut pallien puutuminen. Myöskin istuinkyhmyjen kipeytyminen.
Tähän ei kyllä ole mitään yleispätevää ohjetta. Niin moni asia vaikuttaa, kuten ed on todettu:
- housut
- satula
- ajoasento
- ajetut kilometrit
tunkkari
03.02.2015, 18.42
Kyllähän minäkin kokeilin satuloita ihan muutamaa, ennen kuin löytyi sopiva. Muistaakseni yhdeksäs oli hyvä. Onneksi ei tarvinnut ostaa niitä, vaan sai testisatuloita ja kavereilta testiin. Mutta se lopullinen niitti oli ne housut :) Kyllä nyt kelpaa. Ainut huoli alkaa olemaan se, että kun tuo hyvä on Selle Italian Flite Gel Flow. Ja sitähän ei enää mistään saa. Ja kun ei loputtomiin kuitenkaan kestä :( Ehkä siitä jokin noista uusista versioista toimii. Pitääkö vähentää ajoa, ettei tule liian pian satulan uusiminen vastaan ;)
Huomasin viime kesänä kuitenkin, että kun housut alkoivat lösähtämään, niin alkoi vanhaa ongelmaa pukkaamaan takaisin. Uudet pökät ja taas tuntui meno hyvälle...
Ei tuo Fliten versiot paljoa muuttuneet itsellä muutama ollut ja oikeastaan nuo geeli/rakoversiot tuntuneet huonoimmilta, yhden jopa myin äkkiä pois. Vanha kunnon Ti Flite vieläkin parasta Tunen jälkeen...
tunkkari
03.02.2015, 20.06
Kiva kuulla ja näin olen olettanut/toivonut. Ti Flite on kyllä hyvä satula. Fillaritorilla olen kytännyt, että jos sattuis vielä joku myymään vähän ajettua, niin heti ostan varalle. Eipä ole näkynyt, eikä taida enää tullakaan...
sledgehammer
03.02.2015, 22.03
Täältä vois myös löytyä jotain sopivaa
http://www.cobbcycling.com/content/home
^Aika vekkuleita, ei ole itselle ainakaan yksikään leveänokkainen sopinut, ehkä on noiden siro reitisten tyyppiä.
sledgehammer
04.02.2015, 08.02
Kai noissa kaikissa leveissä on vähän se juttu, että satulaa ei saa nostaa ihan niin ylös kuin tavallisella satulalla. Sitten jää sisäreidetkin rauhaan.
Erilaisia satuloita on tullut kihnutettua vuodesta 1980 alkaen. Myös paino on noussut vuosien mittaan, ei onneksi kuitenkaan läskin vaan lihasten muodossa alkupainosta 65-70kg noin 90kg pintaan. Painon lisääntyminen on vaikuttanut valtavasti satulan valintaan. Kynäniskana ajaessa oli likimain sama, mitä perseen alla oli. Nyt on oltava hyvinkin tarkkana siitä, etteivät nivustaivealueen verisuonet ja hermot painu kasaan. Tämä aiheuttaa ns. pallien puutumisen, joka voi olla jopa haitallista mieskunnon suhteen pahaksi äityessään.
Markkinoilla on puutumisen estämiseen pari hyvää vaihtoehtoa: halkiosatulat ja triathlon-satulat. Itse suosin halkiosatulaa ja omassa käytössä on Selle Italian SLR Superflow. Sillä on puksutettu yhtä soittoa mm. Vätternrundan ilman virtsaamis tms. puutumisesta johtuvia ongelmia. Triathlon-satulat taas sallivat mm. satulan keulalla istumisen, joska ne ovat useimmiten keulalta halkaistuja ns. kaksihaaraisia, eivätkä myöskään tuki nivustaipeenverenkiertoa.
Satulaa valitessa tärkeää on satulan oikea leveys. Se ei saa olla liian kapea, koska taas nivustaive on kovilla eikä liian leveä.
Jos pakaralihakset tai luut kipeytyvät, niin se on enempi tottumuskysymys ja saattaa mennä ohi kilometrien myötä. Puutumiseen ei kannata totutella, koska se voi viedä mennessään erektion ja aiheuttaa virtsaamisongelmia.
Sellaista satulaa ei ole keksittykään, jolla ajelee ylipitkiä lenkkejä ilman mitään huolia.
Joka muuta väittää, on pölhöpopulisti.
Näiden lukuisten "satulaketjujen" lueskelu on hauskaa ajankulua, mutta vielä pitäisi perustaa satulaketju, joihin listataan vain:
- ikä
- paino/pituus
- pyörän tyyppi (maantie, maasto jne.)
- mitattu istuinluiden leveys
- satulamalli (leveys, jos satulamallista on useita leveyksiä)
- pyöräilyhousujen malli, jota käytetään
- kommentit satulasta
Loppuun voi sitten turista muusta aiheeseen liittyvästä ja laittaa vaikka linkkejä satulaa myyvään kauppaan.
Olisiko kannatusta?
+1 (ja tähän puuttuvat merkit jotta viesti lähtee)
Oatmeal Stout
04.02.2015, 14.28
Näiden lukuisten "satulaketjujen" lueskelu on hauskaa ajankulua, mutta vielä pitäisi perustaa satulaketju, joihin listataan vain:
- ikä
- paino/pituus
- kommentit satulasta
Notkeus, raajojen ja torson pituus uupuvat siinä missä ajoasennos syvyyskin.
Pesuman hankkinut 20-25 kiloa pelkkää lihasta lisää. Kuulostaa maallikosta täysin uskomattomalta.
Nim. Itse ollut aina 67 -72 kiloinen ja epäilen että itsellä nykyinen 70 -72 välillä heiluminen on rasvatilanteesta riippuvainen. Ainakin housun kireys korreloi painon kanssa :)
Hyvä idea, eikun uutta ketjua pystyyn.
Listalle voisi lisätä vielä lenkkien "pituudet" (itse olen huomannut, että melkein kaikilla satuloilla mitä minulla on ollut niin maantiellä 100:en menee hyvin, mutta siitä pidemmillä matkoilla alkaa satuloiden erot korostumaan)
- ikä
- paino/pituus
- kommentit satulasta
Loppuun voi sitten turista muusta aiheeseen liittyvästä ja laittaa vaikka linkkejä satulaa myyvään kauppaan.
Olisiko kannatusta?
adelaine
05.02.2015, 16.30
Kipaise takaliston mittaukseen, sieltä selviää istuinluiden mitat, asiansa osaava pyöräliike antaa kyllä satuloita testiin, niin ainakin Porvoossa
Itse mittasin geelitäytteisen tyynyn päällä istuen. Joku nyrkkisääntö satulan leveyteen taisi olla istuinluiden keskiosien etäisyys toisistaan + 20mm.
Oikean leveyden löydyttyä, pitää vielä kokeilla eri muotoja. Pariin kolmeen vuoteen noin kymmenen satulaa iteroituani olen huomannut parhaiksi penkit, joissa takaosassa on pieni "vippi" (esim. Charge Spoon). Samanlevyinen mutta profiililtaan täysin littana satula ei taas sitten käykään (meikäläiselle).
WetWillie
05.02.2015, 19.03
Maantiepyörässäni S-Worksin hiilarisatula, lättänät sopivat takaliston alle.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.