PDA

Näytä tavallinen näkymä : MTB kumin vaihto?



ambient
17.01.2015, 15.09
Kyllä on pään räjähdys lähellä ja sormet palasina ku yrittäny tässä saada tota helvetin päälikumia paikalleen.. Viimeks tarvi olla kaveri pitämässä kiinni kun vaihdoin eteen nastakumin ja nyt taakse vaihdoin sisurin nii en saa tota prkelee kumia takasi millään yksin. Mitään kunnon ohjetta löydy mistään. Tolla rengasraudalla kun yritän vääntää paikoillee nii lähtee toisesta päästä yli vanteen ja välillä tuntuu et meinaa koko muovilelu katketa käsiin. :mad:

Olisko siis jotain kunnon videoo tai hyvin selitettyä ohjetta noille ylikireille kumeille? Pulassa olis jos noita joskus tien päällä joutuu iteksee vaihtaan..

ben
17.01.2015, 15.21
Rauhallinen ja perusteellinen selostus:
https://www.youtube.com/watch?v=-XUFVrl0UT4 How to fit a Marathon Plus Tyre.mp4

ambient
17.01.2015, 15.58
KIITOS! :D Noi remmi viritykset autto kummasti nii pääsin rengasmuovilla katkasematta kampeen kumin sisään. Huhhuh! No nytpä sen osaa tehdä sitte tienki päällä tarvittaessa, mut tommoset remmit pitää olla kans mukana. Ei jostain syystä menny ihan tasaseen vanteelle kumi nii onko siihen jotain kikkaa miten sen sais? Löin 4bar painetta, mutta vielä on pieni heitto. Niinkun ei olis noussu kunnolla yhdestä kohtaa..

tirsintarsi
17.01.2015, 19.27
Ei jostain syystä menny ihan tasaseen vanteelle kumi nii onko siihen jotain kikkaa miten sen sais? Löin 4bar painetta, mutta vielä on pieni heitto. Niinkun ei olis noussu kunnolla yhdestä kohtaa..

Saippuavetta olen itse käyttänyt.

ambient
17.01.2015, 20.29
Näköjään haki paikkansa ihan ittekseen kun anto olla jonku aikaa kovilla paineilla.

juho_u
17.01.2015, 20.35
Aivan älyttömät paineet laitoit. 2bar pitää riittää mtb renkaaseen asentaessa.

CamoN
17.01.2015, 20.45
Onhan noita "mtb renkaita" moneen lähtöön. Esimerkiksi taittuvakylkinen kisarengas nousee vähän kevyemmin kuin jämäkällä reunanauhalla varustettu nastarengas.

Kiovan Dynamo
17.01.2015, 20.52
Ja vannekehissä on aivan älyttömiä eroja.

FillaRilla
17.01.2015, 21.36
Alkuperäinen ongelma oli kai, ettei rengasta meinannut saada vanteelle? Kyllä tuo videokin näytti melkoiselta tuhertamiselta. En ole ikänä, vaikka kuinka tiukka kumi olisi ollut kyseessä, tarvinnut mitään remmejä.
Videotähti ei laskenut yhtään painetta pois, kun alkoi ahistaa. (Sopiva paine, jos sitä haluaa alkuvaiheessa käyttää, on se mitä saa puhallettua, ei enempää. Siis sen verran ettei kumi pääse mihinkään ulkorenkaan ja vanteen väliin) Siis kannattaa tässä kohassa vähän suhauttaa, niin ahistus lakkaa ja tulee tilaa ulkokumille mennä vanteen vastapuolen uraan. Sitten vaan painaa sieltä vastapuolelta renkaan reunaa peukulla ja pitäen vanteen uraan, kun samaan aikaan jatkaa rengasrauvoilla työstämistä, . Menee kyllä yleensä ihan itekseen. Kumin nousuun sitten vanteelle menon jälkeen helpottaa, kun on valmiiksi laittanut vähän Fairyvettä renkaan ja/tai vanteen reunaan ympäriinsä molemmin puolin. Jos siis on kyseessä tiukanpuoleinen rengasmalli.
Se, ettei mikään ylitiukka kumi videolla ollut kyseessä, todistuu sillä, että eka puoli meni sormin päälle... Toinen ei, kun oli liikaa painetta, joka esti renkaan reunan (toispuolella) asennustillaa antavan alhaalla urassa pysymisen.
Jos oikein haluaa harjaantua kumin vaihtoon, voi sitä tehdä harjoitusmielessä useita kertoja peräkkäin oikein ajatuksen kanssa. Ja toistot vasta sitten kun homma alkaa sujua. Näin tekee motskarienskan harrastajat ja etenkin ammattilaiset. Kuminvaihto kun on olennainen osa kilpailusuoritusta.

kuovipolku
18.01.2015, 00.29
Tähän ilmeisesti pakolliseen kommenttiin kuuluisi tietenkin vastata etten ole ikinä tarvinnut mitään rengasrautoja vaikka kuinka tiukka kumi olisi ollut kyseessä.

No, mä joudun tunnustamaan että ilman remmiä/kengännauhan pätkää/avattavaa nippusidettä en olisi saanut uusia Durano Plussia vanteille lman sisuria, koska ne halusivat niin itsepintaisesti hypätä pois (eli palata siihen muotoon jossa ne pakkauksessaan olivat). Marathon Wintereidenkin asennuksessa nippusiteen käyttö kolmantena kätenä osoittautui sen verran työtä helpottavana ettei olisi yhtään haitannut tieto että saatan näyttää tuhertajalta.

Sisurista voi tosiaan laskea ilmaa ennenkuin edellisen kirjoittajan sanoin alkaa ahistaa, Sisuri ei enää siinä vaiheessa kovin herkästi jää vanteen ja ulkorenkaan väliin. Rengasrautojen varomaton käyttö tosin rikkoo sisurin samalla todennäköisyydellä kuin sisuriin ei olisi aluksi laittanut lainkaan ilmaa.

ambient
18.01.2015, 01.55
Tuli siitä sisurista ilmoja päästeltyäkin siinä äheltäessä, mutta joka tapauksessa tarvin remmiä ja rautaa, että sain vanteelle.. Toisen kerran vasta kumia vaihdan nii ei oo taito vielä iha näpissä, mut haluaisin kyllä nähdä ku joku ton tosta vaan painelee sormin.. (ei sitte varmana) :D

Katoin että rengas kestää 4bar paineen nii sen verran annoin mennä. Toki sieltä vähensin käyttöön ottaessa, mut aattelin et noilla paineilla ainaki hakee paikkansa ja hakihan se, eikä räjähtäny.

FillaRilla
18.01.2015, 13.31
No en usko minäkään, että ilman rautoja kuitenkaan. Ihan vaan sarkastisena huomiona tähän (vaikkei nyt 100% asiaan liitykkään), että kaveri tässä ei tuherra:): https://www.youtube.com/watch?v=2IC5mviTegk

Dalmore
18.01.2015, 13.41
^^Kannattanee pitää mielessä että se vanne ei välttämättä kestä samaa painetta kuin rengas, vaan halkeaa. Vanteissa on yleensä merkintä max. paineesta vanteelle. Pyörämekaanikko mulle kerran kertoi kun aihetta sivuttiin, että ihmiset on halkaisseet vanteita liian isoilla paineilla kumia nostaessaan. Aiemminkin mainittu fairyvesi liukasteena kannattaa myös pitää mielessä.

ambient
20.01.2015, 02.31
Hups! Enpä oo tommostakaan tajunnu. Hyvä kun mainittit niin osaa jatkossa toimia toisin.. 2.1" kumille 50psi eli vähä vajaa 3,5bar lupaa vanteet.. Kyllä olis siepannu jos olisin vaanteen saanu vielä rikki tossa...

J T K
20.01.2015, 14.56
Onhan niissä kehissä tosiaan melkoisia eroja. Itsekin olen jokusen renkaan vaihtanut erinäisille vanteille ja yhdet olivat sellaiset, että hermoromahdus oli lähellä joka kerta operaatiota suorittaessa. Niin tiukat ne kehät olivat, ettei maastossa olisi huumori riittänyt siihen tuhertamiseen. Yleisesti ottaen rengasta asentaessa muistaa sen, että kun saa sen 3/4 rengasta vanteelle niin leipoo sen osuuden kunnolla sinne uran pohjaan vetämällä kumia toiseen reunaan mihin sitä asentaa. Se viimeinen pätkä on sitten helpompi saada paikoilleen ja menee pääsääntöisesti ilman rengasrautojakin. Toki voi vaatia näppivoimaa.

Voiteleehan ne autonrenkaan asentajatkin sen renkaan sisäkehän kunnon rasvalla asentaessaan niitä vanteelle, että tuota fairy-vesi-juttua kannattaa käyttää hyväkseen.

HarMi
29.01.2015, 22.28
Mä olen pyytänyt autonrenkaan vaihdon yhteydessä rengasrasvaa mukaan. Pahvimukillinen riittää vuosikausiksi polkupyöräkäytössä. Makuuhuoneessa käytettävä liukuvoide on myös hyvää ainetta renkaan vaihdossa.

arctic biker
31.01.2015, 13.38
KIITOS! :D Noi remmi viritykset autto kummasti nii pääsin rengasmuovilla katkasematta kampeen kumin sisään. Huhhuh! No nytpä sen osaa tehdä sitte tienki päällä tarvittaessa, mut tommoset remmit pitää olla kans mukana. Ei jostain syystä menny ihan tasaseen vanteelle kumi nii onko siihen jotain kikkaa miten sen sais? Löin 4bar painetta, mutta vielä on pieni heitto. Niinkun ei olis noussu kunnolla yhdestä kohtaa..
Pitkästä aikaa jouduin maantiellä sisärenkaan vaihtoon, pakkasta vajaa -10. Mullon yksi irtohihna satulalaukun lisätukena, joskus tarpeen kun jotain tullut ostettua, sitonut sillä kiinni. Tarpeen oli rengastöissäkin!

arctic biker
31.01.2015, 13.52
HarMin rengasrasva on tietysti hyvä kun sitä laittaa mahdollisimman vähän. Voisin teoretisoida jotta riskillä kuskilla päälirenkaan pyörähtäminen vanteella olisi todellinen mahdollisuus. Saattaa sitten sisurin venttiilin repiä irti.