Näytä tavallinen näkymä : GT Grade
Hei,
Kuka myy suomessa GT Grade pyörää tai mistä saa tilattua luotettavasti Suomeen? Malli olisi todennäköisesti tuo Alloy x tai Carbon 105
TetedeCourse
16.01.2015, 09.09
Tällä voi hakea dealereita: http://www.gtbicycles.com/int_en/dealer-locator/ - kysy tuoko joku Suomeen ???
Englannista voi kysyä Evansilta taikka Wiggleltä, taikka Ruotsista http://www.cykellagret.se/
Ainakin yksi GT Grade on tiettävästi jo Suomessa - Jukepa postasi kuvan Gravel Grinding -ketjuun. Olen nähnyt tuon pyörän livenä, oli tosi hieno - tiedä vaikka omasta tallista löytyisi piakkoin samanlainen :-)
Kiitoksia. Tuo GT vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. Roselta mietin myös Marathon Disc maantiepyörää (http://www.rosebikes.fi/bike/rose-xeon-cdx-3000/aid:765919) mutta siihen verrattuna GT:ssä on leveämmät munkit eli olisi ehkä monikäyttöisempi. Tai sitten tietenkin cyclo (http://www.rosebikes.fi/bike/rose-pro-dx-cross-3000-hydraulic/aid:770985) on varma vaihtoehto. Vaatimuksena on kuitenkin, että pitää taipua myös maantielle kivasti.
Nyt täytyy vielä päättää että alu vai kuitu...
TetedeCourse
16.01.2015, 11.27
OT:na pannaan tähän artikkeli, mikä oikein on GG -pyörä ja miksi voisit tarvita sellaisen ?
http://roadcyclinguk.com/gear/gravel-bike-might-need-one.html/1#cGDHE4OrGLWRjsdL.97
TetedeCourse
28.04.2015, 22.59
Vihdoin tuli oma GT Grade :cool:
https://farm9.staticflickr.com/8718/17301437532_32e91b81c6_z.jpg (https://flic.kr/p/smSoB7)
En pääse yli enkä ympäri - mielestäni tuo Graden hiilikuituraami on muotoilultaan yksi kauneimmista ikinä. Samassa paketissa yhdistyvät sekä modernit että klassiset linjat ja tietynlainen käyttöesineeltä toivottava työkalumaisuus.
Harmittavasti emäputki on vähän korkea omaan makuun. Mikäli olisin hankkimassa kippurasarvista jokapaikanhöylää, listalla olisi muutama geometrialtaan matalampi runko.
Aivan samaa mieltä kuin CamoN tuosta GT:stä. Käyttökokemuksista oli vielä hyvä kuulla. Minkä kokoinen runko TetedeCoursen GT:ssä?
TetedeCourse
29.04.2015, 12.16
Koko on XL eli 58
TetedeCourse
29.04.2015, 14.39
Jukepa on ajellut tuolla Gradella (ultegran osasarjalla) jo useamman kuukauden. Kehuu pyöräänsä maasta taivaaseen, mun malli on 105:n osasarjalla, koska tehtaalta oli loppunut nuo kalliimman osasarjan pyörät. Kerron mielelläni (ajo)kokemuksia kun niitä kertyy...
Isä nitro
11.05.2015, 07.26
Jukepa on ajellut tuolla Gradella (ultegran osasarjalla) jo useamman kuukauden. Kehuu pyöräänsä maasta taivaaseen, mun malli on 105:n osasarjalla, koska tehtaalta oli loppunut nuo kalliimman osasarjan pyörät. Kerron mielelläni (ajo)kokemuksia kun niitä kertyy...
Tämä pyörä kiinnostaa kovasti, ja on tällä hetkellä ykkösvaihto kaluston uusimisessa. Brittilehti Cycling plus (netissä tietääkeni Bikeradar) kehuu konkelon maasta taivaaseen. Kysynkin nyt, että onko ajokokemuksia jo päässyt kertymään ja lisätiedustelen henkilökohtaisuuksia eli mitä kokoluokkaa edustat kun otit xl 58 koon?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
TetedeCourse
11.05.2015, 10.04
https://farm8.staticflickr.com/7799/17487782346_60b42245cf_c.jpg
3 X GTGrade Krapihovissa lauantaina 9.5.2015 Onko pk-seudulla muita GTGradeja ??
TetedeCourse
11.05.2015, 10.17
"Kysynkin nyt, että onko ajokokemuksia jo päässyt kertymään ja lisätiedustelen henkilökohtaisuuksia eli mitä kokoluokkaa edustat kun otit xl 58 koon?"
On ajokokemuksia kestynyt runsaalta 300 kilometriltä, kaverini on ajellut tuolla ultegra gradella runsaat 700 km. Päädyin kokoon 58 siksi koska olen 194 pitkä, Cerveloni on 61, mutta tässä 58 on aivan riittävä koko. Pyörä painaa mulla 9.6 kg - sitä voisi hieman moittia, mutten kuitenkaan ala sitä ainakaan vielä keventämään.
Pyörä on erittäin tukeva, voima menee juuri sinne minne pitääkin, eikä runko notku - ei ole kuitenkaan epämukava, koska 28 mm renkaat suodattavat epätasaisuudet tiessä. Ohjaustanko tuntui alussa hieman oudolta, kun se levenee ulospäin, mutta siihen tottuu. Hydrauliset levyjarrut ovat aivan mahtavat - käytännössä jarruttelen luottavaisesti aina yhdellä sormella. Pyörällä on tosiaan hauska ajaa - lauantaina ajelimme runsaan 100 km lenkin kimpassa kolmella GTGradella - lopussa gravel grindingia parikymppiä Keskuspuiston hiekkateillä. Tässä se hauskuus onkin, pyörällä voi ajella oikeastaan, missä vaan (renkaiden pito huomioonottaen) - mukavuuden kuitenkaan kärsimättä. Oikeastaan enduroad, niin kuin GT tuota pyörää kutsuukin, olisi pyörä jonka valitsisin, jos pitäisi olla vain ja ainoastaan yksi pyörä.
Vielä siis kootusti plussat ja miinukset:
+ tukevuus
+ laadukas kokonaisuus/hyvä työnjälki
+ mukava ajotuntuma kaikilla alustoilla
+ kaunis runko
+ aito monikäyttöpyörä
+ hydrauliset levyjarrut
- paino (9.6 kg koko 58 105 -osasarjalla)
- aluksi omituinen ohjaustanko
Isä nitro
11.05.2015, 10.43
Kiitos pikaisesta ja erittäin kattavasta selvityksestä, joka tukee aikaisempia havaintojani. Turhamainen kun olen, niin erityisesti minua viehättää pyörän ulkonäkö. Mutta kun kukaan ei ole ajettavuudestakaan mitään pahaa sanonut, niin ei kai tässä ole mitään epäselvää.
Ainoana miinusseikkana olen minäkin pistänyt merkille tuon painon Olemme saman mittaisia, ja olen katsellut juuri tuota kokoa 58. Sinulla näyttäisi olevan hiilikuituversio (?). Onkos sekin noin penteleen painava? Tietysti hydrauliikka tuo oman painonsa ja muut yksittäiset ratkaisut. Niin ja mistäpä muuten ostit/ostitte kulkimenne?
noniinno
11.05.2015, 10.52
Mahtaakohan alurunkoisena olla 70kg kuskilla kova? Mitähän tuo pitkä akseliväli vaikuttaa, onko "maantiepyörääisen" herkkä? Verkkokauppa.com myy 105 osasarjalla Euroopan parhaaseen hintaan.
Tuossa Tetedecourse laittoikin jo kaikki tärkeimmät. Olen todella tyytyväinen hankintaan. Hiekalla toimii todella loistavasti ja ero cyclolla ajeluun on huomattava. Maantiellä on sgementtiajat olleet suurinpiirtein samat kuin viime kesänä Focus Cayolla. Minun runkokoko on 56 ja pituuteni on 184. Pyörässä tuli 12 cm stemmi, jonka olen vaihtanut 11 cm pituiseksi. Ajoasentoa on miellyttävä ja pyörän päällä sitä jaksaa paljon pidempään kuin sohvalla.
PuffySticker
25.05.2015, 21.49
Juu, kaipaisin kommentteja, jos joku on kerännyt kokemuksia alu-runkoisesta 105 -versiosta. Tuota ajattelen nyt mahdolliseksi yleispyöräksi, myös kaupunkiajoon.
Mulla on nyt noin 500km alla Alu-105:llä, ja olen erittäin tyytyväinen pyörään. Runko on mukava ja jämäkkä, kulkee riittävän kovaa mun tarpeisiini ja rengastilaa on riittävästi. Jarrut ovat toimineet ainakin tähän asti todella mallikkaasti, ja mekaanisiin en noita vaihtaisi millään. Renkaat vaihtuivat 32mm Clement Xplor Mso:hin, kun hiekkatietä tulee vedettyä enemmän. Kuvassa on vielä rospuuttokauden jäljiltä lokarit (50mm, etulokaria piti vähän kaventaa että mahtui haarukkan) ja satulan kulma on päin helvettiä, sen takia kuvaustauko :)
https://lh5.googleusercontent.com/-CFhPlAkoxQY/VWQ-NQQMG0I/AAAAAAAAB2E/HbxFhsG73CI/w1064-h798-no/IMG_20150526_123425.jpg
Kyllä tolla kaupungissakin pärjää ihan kivasti, ajoasento on riittävän pysty että näkee mitä ympärillä tapahtuu. Tarakan asentaminen vaatii pientä kikkailua, seatstay putkissa kun ei ole kiinnikkeitä sille.
PuffySticker
29.05.2015, 17.24
Kiitos reportaasista ja tervetuloa voorumille! Arvon edelleen tulevan pyörän valintaa, kisassa mukana GT ja Kona.
Rapakaaria tai hälläriä en ole aikeissa asentaa. Olettehan samaa mieltä, että kaupungissakin riittää että sadepäivinä käytetään pikakiinnitettävää lokaria? Ass saver -tyyppinen roiskeläppä taasen ei ole mielestäni kovin huomaavainen ratkaisu taajamassa. Tai sitten ne 3km/h etenevät lastenrattaat ohitetaan enintään nopeudella 4km/h, jolloin ei vesi lennä?
Olettehan samaa mieltä, että kaupungissakin riittää että sadepäivinä käytetään pikakiinnitettävää lokaria?
Ei toimi käyttöpyörässä, lenkkipyörässä toki ok.
Täällä yksi uusi GT Grade-fani... fillarikuumeen taltuttamiseksi ostin Carbon 105:n koossa 55 (kuski 179). Vähän sattumalta löysin tämän pyörän nettiselailujen perusteella ja koeajomahdollisuus samaisella koolla Lahdessa sinetöi lopulta ostopäätöksen. Leppäsen Pyörää voi suositella lämpimästi, jos kotimaasta tahtoo ko. pyörän järkevään hintaan. Itse fillari on kahden päivän lyhyellä tutustumisella jotain aivan superhauskaa... maantiepyörä ja cyclo menevät myyntiin, koska niitä tuskin tulee enää ulkoilutettua tämän ostoksen jälkeen. Pyöräni koeajo onnistuu tarvittaessa Kuopiossa.
Isä nitro
07.06.2015, 20.58
Vilpittömät onnitteluni? Tippuiko hinta kovastikin listahinnasta, jos sopii kysyä?
Kiitos! Tuo hinta oli omana verrokkina: http://www.thebikeshop.de/Grade-Carbon-105/en. Mahdollisuus ostaa koeajolla kivijalasta painoi itselläni eniten, mutta kauas tuosta hinnasta ei jääty. Toki savolainen on asialla, joten tarkka hinta jääköön salaisuudeksi...
Isä nitro
07.06.2015, 21.24
Juu, liikesalaisuuksia ei kannata paljastaa (edes savolaisen). Tuo Bikeshop myy kyllä ilmeisen hyvään hintaan, ja saamieni tietojen mukaan nettihinnasta voi vielä neuvotella. Itselläni kiikarissa hiilikuitu-ultegra, mutta jotenkin pidän lähtöhintoja vähän turhan suolaisina. Saatan odotella (turhaan) niiden tippumista.
Isä nitro
07.06.2015, 21.40
Ja hetkinen. Saksanmaalla Ultegran ja 105n ero 1000 euroa. Muuta eroa (siis noiden Simanskin settien lisäksi) en heti löytänyt kuin että kalliimmassa on DTSwissin navat 105n Formuloita vastaan. Aika kovalta vaikuttaa tuo hintaero.
Onko kukaan gt graden omistaja ajanu spessu divergeä? Ei pääse gt:tä koeajamaan mutta oon ajanu divergellä et onko gt miten samantyylinen/parempi? Käytännössä sama hinta gt 105 ja deverge comp smartweld..
Penseilijä
03.07.2015, 12.58
Ei ole kukaan sattunut näkemään missään ko fillaria xs-koossa (51 cm) alumiinisena tai hiilikuitusena? Thebikeshopissa on listattuna, mutta kun valitsee, niin tarjoavat ei oota. Oma varsi on 167 cm pitkä ja jalan sisämitta 77, joten voi tuo seuraava koko olla iso :(
EDIT: Jahas, Wigglen size guide mukaan S-koko olis mulle sopiva, olen jopa vielä S-koon yläpäässä. Hassua, kun jopa tuossa XS:ssä on korkeampi pystyputki kuin vanhassa Ridleyn crossarissa (koko 48, keskiö kutakuinkin samalla korkeudella). Ohjaamon pituus on XS:ssä Ridleytä lyhyempi, mutta S:ssä se on pidempi. Ota näistä nyt selvää.
Isä nitro
23.07.2015, 09.11
Kävin kyselemässä Graden saatavuutta ja hintapolitiikkaa eräältä päijäthämäläiseltä pyöräkauppiaalta. Oma kokoni (58 cm) taitaa olla kuituisena loppu, samoin ostotapahtumaan vaadittava pääoma, kaikkialta Euroopasta. Kumpikin tilanne muuttunee kuukauden päästä.
Tämän piti olla helppoa. Ostan GT graden. Sitten innostuin vähän tsekkaamaan vaihtoehtoja. Jotenkin on viime aikoina omissa ajoissa korostunut hiekka- ja metsätieajelu eli gravel grinding. Sateinen ja kylmä kesä ei ole houkutellut maantielle. Olen ostamassa työmatkatykin ohella pyörää juuri tähän käyttöön. Siis maamme hiekkapinnoille, jotka ovat varsin kovia. Niillä pitää päästä etenemään myös tukkirekoilla. Maastoa varten on sitten omat filonsa. Gravel grinding-palstan miehet vannovat teräksen nimeen, eikä siellä kuolata näiden hiilikuitujen perään.
Kysymys kuulukin että miten käy kuitu-Gradelta hiekkatie siten kuin me suomalaiset asian koemme? Minä etsin levyjarrullista ja suht nopeaa sekä kevyttä tykkiä, jolta toivon myös mukavuutta juuri tuolla alustalla. Kiitelty on pyörää, mutta entä nyt kun pyörä on ollut käytössä useamman kuukauden. Haluaako sillä ajella maaseututeillä vai onko se sittenkin "vain" huonojen asfalttiteiden pyörä.
TetedeCourse
14.09.2015, 13.11
Päivitetäänpä lisää infoa GT Graden käyttökokemuksista. 'Pyöräseuramme' The Groupetto jatkoi joka syksyisiä seikkailuitaan ja ajoi 8 päivän etappiajon #genice15 (josta ehkä matkaosiossa myöhemmin lisää) Chamonix-Nizza välillä: melkein 850 km, runsaat 20 000 nousumetriä ja 20 luokiteltua nousua.
Asiaan - mukana 8 pyörän joukossa oli 3 GT Gradea, yksi Ultegran osasarjalla ja 2 105:lla. Gradella pärjäsi mainiosti, mitään huippuvauhtia ylös ei pääse (koska pyörällä on painoa, taikka Grade kuskit olivat lihavia ja huonokuntoisia :-)), alamäet sujuivat nautinnollisesti 28 mm renkaiden mahtavan pidon ja hydraulisten levyjarrujen kanssa (tosin jarrupalat tietenkin kuluivat lukuisten laskujen seurauksena). Kaiken kaikkiaan yhä mahtava pyörä.
Alla Grade Col de la Bonetten huipusta 2808 m hieman alempana - suuntana Nizza (joka tuossa kyltissä lukee)
https://farm6.staticflickr.com/5625/20845223714_c35961dd1c.jpg
Ja Monacon GrandPrix radalla Juan Manuel Fangion patsaalla
https://farm6.staticflickr.com/5772/20845104034_5a4620bf03_z.jpg
Jaksaisikos joku hiilikuitu-Graden omistajista mittailla jotkut ihan aikuisten oikeat haarukoiden sisäleveydet ja arvioida renkaiden maksimileveydet? Internet tarjoaa vähän ristiriitaista tietoa. Yhtäällä ilmoitetaan 35mm, toisaalla vain 30mm (ehkä lokasuojavaralla?) eikä ne ensiasennusnakit ole kuin sen 28mm...
TetedeCourse
06.10.2015, 10.44
Voisin illalla mitata (jos muistan) - vkonloppuna kaverillani oli Gradessa Schwalben Racing Ralph 33 mm renkaat
https://instagram.com/p/8XxbiePgnu/
Isä nitro
06.10.2015, 16.36
CamoN esitti kysymyksen, joka kiinnostaa minuakin ihan vietävästi. Tämä mahdollinen rengastilan puute on ainoa syy, miksi en ole vielä tilannut Gradea itselleni. Netistä en ole löytänyt tähän yhdenkään eläväisen empiirisiin havaintoihin perustuvaa toteamusta. GTn oma linja on puhua epäämäräisesti "even plus 35". Ja tosiaan ensiasennusrenkaat kertovat aina jotain.
TetedeCourse
06.10.2015, 19.40
https://c2.staticflickr.com/6/5832/22006465571_560a8d01db.jpg
Yllä kuva rullamitalla mitattuna, mittasin myös työntötulkilla
En vastaa mittauksen oikeellisuudesta/tarkkuudesta:
Työntötulkilla karkeasti mitattuna takana tilaa 43,7 mm ja edessä 44,5 mm
37mm leveä nasta- tai nappularengas 19mm sisäleveyksiselle kehälle nostettuna on varmaan aivan siinä ja siinä mahtuuko järkevästi? Kaipa sitä voisi elää 35mm leveiden renkaiden kanssa.
Lauantaina on muuta asiaa Lahteen, pitää samalla käydä siellä Leppäsen pyörässä tarkistamassa ettei vaan olisi jotain sopivan kokoista koeajettavaa. Jos on, voi tietää rahanmenoa. Vaikka pitäisi varmaan pistää jäitä hattuun kun kohta pitäisi aloittaa ainakin parin viikon totaalilepo. Ja sitten syö miestä jos ensi vuodelle putkahtaakin uusi runkomalli jossa myös takana on läpiakseli ja vaijerivetoja on viety sisäisiksi.
Isä nitro
06.10.2015, 21.59
Kilpailun johtajalle kiitokset mittailusta. Ja CamoN: jos käyt Lahdessa, voitko kysäistä Leppäseltä mihin hintaan Ultegra GT lähtee ja milloin olisi saatavilla. Kesällä sain jo spekulatiivisen hinnan. Josko olisi tarkentunut. Kiitos.
Tässä mieli muuttuu tiuhaan, näin tunnin miettimisen jälkeen Kona Private Jake tuntuu aivan hyvältä rospuuttopyörältä. Saatan raapaista Lahdesta Helsinkiin Hi5Bikesiin ja haen sellaisen. Katsotaan.
Isä nitro
07.10.2015, 13.35
Thebikeshop Saksanmaalta on liike, josta tietojeni mukaan jokunen tämän palstan lukija/kirjoittaja on GTnsä ostanut. Sinne tuli jo jokunen viikko sitten meikäläisen kokoa (58 cm) olevia 2015 Ultegra-malleja myyntiin. Gradesta on tullut uusia versioita tälle vuodelle, mutta toistaiseksi en ole onnistunut löytämään mitään eroa tämän ja viime vuosien mallien välillä koskien hiilikuituisia 105- ja Ultegra-malleja. Onkohan jotain jäänyt huomaamatta?
Oon pälyilly 2016 Alloy X:ää kakkos/talvipööräksi. Miten tähän löytyy päivityskiekkoja, kun takana on 135mm qr ja edessä 15mm thru axle?
Isä nitro
17.10.2015, 23.25
Otin pari kaljaa ja päätin sitten vihdon ostaa sen ultegraaniaanisen Grade GTn Thebikeshopista Saksasta. Eli viime vuoden mallia ja mielestäni sangen kohtuulliseen hintaan. En jaksanut odottaa Jamis Renegaden saapumista Eurooppaan (due 27.11.), ja toisaalta Evansin britit eivät uskaltaneet luvata mitään alennusta. Olen koko ajan pähkäillyt Graden ja tämän Jamiksen välillä, ja nyt sai jahkailu loppua. Tässähän on hyvä GG kausi vasta alkamassa ja töissäkin pitää käydä. Samalla päätin, että 35 milliset saavat riittää minulle. Tähänkään mennessä en ole tarvinnut cyclossani kolmekolmosia isompia. Nyt otan sen kolmannen oluen, ja alan jahkaamaan olisiko sittenkin pitänyt...
Isä nitro
05.11.2015, 11.45
Olen Allroad, enduroad jne. palstalla jo kehunut Gradeni taivaisiin, joten pidän sitä nyt jotenkin kaikkien tiedossa olevana asiana.
Ennusteet lupaavat sateita, ja niitähän tässä onkin odoteltu. Olettekos asentaneet omaanne lokasuojia ja jos niin minkälaisia? Yhdestä oli kuvat tämän ketjun alkupuolella. Edessä ei ole (muistaakseni) yläkiinnikettä ollenkaan, että mitenkäs se sitten...
Isä nitro
06.11.2015, 16.08
Kiitti. Kuvasi vaan eivät näy. Olisi kiva nähdä DeFenderit käytännössä.
http://aijaa.com/pYj2Xc
Näkyykö nyt? http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16921&d=1446804580
Isä nitro
07.11.2015, 15.31
No perhana, eipä näy. Muut ketjun kuvat kyllä näkyvät, joten... Älä nyt suotta vaivaa näe minun takiani. Koita pistää vaikka privaattia jos haluat/jaksat
TetedeCourse
07.11.2015, 19.01
Kyllä näkyy
Ootko isä nitro näihin tutustunu http://m.motonet.fi/fi/tuote/381196/Zefal-Maantiepyoran-lokasuojasetti-Shield-Rm30
Cyclossa passas 28mm gatorskinien kans ku nenä naamaan. Eteen yläkiinnitys tuli kylläkin maantiejarrusta ripustamalla. Tuossa tuli kylläkin kaikenlaisia kiinnitysklipsuja ja vaihtoehtoja mukana...
Pituuttahan noissa oli tosi hyvin.
Isä nitro
08.11.2015, 08.04
Jakkokille kiitti vinkistä. Saatanpa käväistä Motonetissa. Ja Viimalle tiedoksi että jälkimmäinen kuva tosiaan näkyy, mikä riittää vallan mainiosti.
Saako tuohon Gradeen kiinni kokopitkiä lokareita? Itse suosisin ehdottomasti sellaisia, jos meinaan näin syksyisin/keväisin ajella enemmänkin matka- tai hyötyajoja. Mulla on tollasista pätkälokareista (SKS Raceblade) vähän huonoja kokemuksia - niiden asentamisessa ja asemoimisessa oli aina kikkailua ja kiinnityskohdat piti aina suojata vielä teipillä, jottei maaliin tule jälkiä (käytännössä asennus olis siis kiinteä, kun niiden kanssa oli aina kikkailua). Onnistuneen asennuksen jälkeen nuo suojasivat hieman kehnosti, kun pituus ei kuitenkaan ihan riittänyt, lisäksi pyörä ja etenkin voimansiiro oli lenkkien jälkeen aivan kurassa, kun lokari eivät ohjaa vettä koko matkalta, vaan mm. takarenkaasta poistuva vesisuihku osuu suoraan ketjuun. Pätkälokarit suojaa siis just sen selän (jos pituus riittää) ja sääret, mutta roiskii edestä kuskin kengille ja haarukasta riipuen vielä etukautta namalle sekä takaa takareisiin/pohkeisiin sekä selkään jos pituus ei riitä. Enkä eniten noissa ärsytti ehkä kuitenkin se, että koko pyörän sai aina pestä sadekelin jälkeen ja ketjuja sai puhdistaa/öljytä jatkuvasti.
Kannattaa muuten varmistaa, että lokareissa on levyttä riittävästi, oletettavasti esim. tuollainen 30mm Zefal toimii huonosti +30mm renkaan kanssa.
Isä nitro
11.11.2015, 06.44
Olen tullut Kallen kanssa viime päivinä samaan tulokseen, eli että ne ovat sitten ihan kunnon pitkät ja kiinteät lokarit tai ei lokareita ollenkaan. Cyclossa minulla on kätevät ja helposti pois otettavat vain yhdestä kohtaa runkoon kiinnitettävät n. 3/4 loksut. Miestä ne suojaavat kohtuullisesti, mutta voimansiirtoa eivät. Herkkä mieleni ei jaksa kuunnella ketjuista ja rattaista välittyvää hiekan narskuntaa. Kengätkin kastuvat suotta.
Ajattelin hakea klassikot eli SKSn 45 milliset Bluemelsit ja kokeilla onneani. Noin leveät siksi, että minulla on nyt alla (käytännössä) 35 milliä leveät Spessun Trigger prot. Löysin hyllystä juuri tuon levyisen pelkän lokarin ilman kiinnikkeitä ja se näyttäisi taipuvan myös alakiinnikkeeseen keskiön tuntumaan. Ja löytyihän sieltä GTn etuhaarukastakin yläkiinnike. Se on vain takapuolella, mikä edellyttänee nikkarointia.
Raportoinen jatkosta
Mites tällaiset: http://www.wiggle.co.uk/crud-roadracer-mk2-mudguard-set/ - riittävän pitkät ainakin?
Isä nitro
11.11.2015, 13.23
Jollen aivan väärin muista niin noista Crudeista on todistettu myönteisiä asioita. Ovat minun käyttööni vain liian kapeat eli ovat ensisijaisesti tehtyjä tiukkoihin paikkoihin, joita maantiepyörissä erityisesti tavataan.
kuovipolku
11.11.2015, 17.20
Crudracerien huonoksi puoleksi mainitaan yleisesti että ne ovat kovin helposti särkyviä. Mark II on ilmeisesti tässä suhteessa tosin edeltäjäänsä hieman parempi, mutta nekin sopinevat silti paremmin siistiin maantiekäyttöön.
Mites tällaiset: http://www.wiggle.co.uk/crud-roadracer-mk2-mudguard-set/ - riittävän pitkät ainakin?
Kannattaa tosiaan katsoa valmistajan sivuilta (http://www.crudproducts.com/roadracer-mk2/) nuo asennusohjeet ja pohtia, että miten noi sopii ostikon mukaiseen fillariin, epäilisin itse (Gradea omistamatta) että ei sovi, ainakaan jos käytössä on "Allroad-tyyliset" renkaat.
Mulla on ollu ko. lokarit asennettuna sinkulassa ja maantiefillarissa, joissa ne toimivat joten kuten välttävästi kun mitkään muut täyspitkät eivät mahtuneet maantiejarrujen kanssa fillariin. Melkoista säätöä ja kikkailua noidenkin asennus oli ja hankaamaton asennuskin vaati aina pientä säätöä lenkeille lähtiessä ja välillä kesken lenkinkin. 23mm renkaiden kanssa noi toimi parhaiten, 25mm taisi just mahtua, mutta 28mm oli jo ahdas. Mulla meni kerran takalokarin aisat ihan päreiksi, kun kelvillä ollut ohut oksa tarttasi pinnojen väkiin ja teki siitä täyden 360 asteen kierroksen, varaosia sai sentään kohtuu hintaan, mutta kyllä noi todella huterat on. Toi oksakin oli niin ohut, että ei sen kyllä pitäs milestäni lokareita rikkoa.
Tieltä tartuva pienikin hiekka, lehdet, roskat jne. tarrasi myös noihin todella herkästi kiinni, joten niitä sai olla monesti kesken lenkin putsailemassa, jotta renkaan pyörivät hankaamatta.
Nyt noi on seissy varastossa pitkään käyttämättä, jatkossakin laitan ne alle vaan, jos olen lähdessä maantiefillarilla pidemmälle reissulle (=useempi päivä reissua tai +150km) ja ennuste on todella huono. Maantiefillarilla kesärenkailla kesäkelissä on kuitenkin mukavempi ajaa ilman laahaavia lokareita, vaikka vähän vettä tulisikin. Sanoisin melkein, että lokareita on kahdenlaisia:
a) kunnon täypitkän kiinteät
b) pikalokarit esim. Crud Twinpac (http://www.crudproducts.com/twinpac/)
Kaikissa välimalleissa joita oon itse koittanut yhdistyy sitten näiden lokarityyppien huonot puolet.
Isä nitro
12.11.2015, 22.04
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16948&d=1447354813
No niin. SKSn Bluemelsit asennettuna. Siinä meni noin kaksi tuntia. Piti sovitella ja katkoa puikkoja, ja taas sovitella ja etsiä tippuneita osia kellarin lattialta. Myyjä sanoi, että jos olet tupakkimies niin sitä palaa. Piipulisen poltin. Lopputulos on ehkä vähän turhan slim fit, etenkin edessä, mutta täytyy myöntää, että nuo mattamustat lokarit ovat ulkonäöksellisesti kyseiseen pyörään niin sopivat kuin vain voivat olla. Ja huokuvat laatua
PS. Pahoittelen jälleen huonoa kuvanlaatua ja asettelua.
Maastopyöräilyä usean vuoden harrastaneena ovat hydraulisten levyjen hyvä tuntuma estänyt hankkimasta maantiepyörää. Nyt sekään ei ole enää tekosyy ja lisäksi GT Graden arvosteluja lukeneena haaveilen saavani nykyistä Cannondale Bad Boy -pyörää mukavampaa ja pehmeämpää kyytiä. Renkaat ovat samankokoiset Cannondalessa (700x28), mutta runko tuntuu jotenkin kovalta huonoselkäiselle. Nuoruusvuosina omistin yhden käyrätankoisen pyörän ja hiukan mietityttää olisiko nyt hyvä syy päivittää arkikäytössä olevaa pyörää.
Osaisiko joku GT Graden omistava suositella kokoa 191/95 mittaiselle kaverille, olisiko 56/L vai 58/XL oikea koko?
TetedeCourse
15.11.2015, 15.04
Olen 194/91 ja ajelen 58/XL kokokoisella Gradella, mulle just sopiva koko
Isä nitro
15.11.2015, 15.16
Samoja mittoja edellisen kanssa ja niinpä 58 on myös minun suositukseni
Huomenna pääsee koittamaan kivijalkaan 56 kokoa alumiinirungolla. Isompaa 58 kokoa ei ollut nyt tarjolla, joten katsotaan tuo pienempi näin aluksi.
185cm ja n.91 jalka. 56 grade Carbon on oikein sopiva. Mainio pyörä. Ehkä omaan makuun inan verran liikaa stackkiä. Vaikka stemmi ihan pohjassa tuntuu aavistuksen korkealta. Enkä oikein viitsisi laittaa miinuskulmaista, kun ei sovi teemaan. Harmittavasti pamahti vaihtavan korvake poikki kolme viikkoa sitten ja ajot olleet sen tähden vähissä. Kyllästyin odottamaan kotimaasta ja laitoin myös Saksan tilauksen menemään katsotaan kumpi ehtii ensin.
Isä nitro
17.11.2015, 10.37
Yleensä kun on asentanut lokasuojat, niin samalla on julistettu historian pisin kuiva kausi alkaneeksi. Vaan ei nyt. Ajelin tänään sateessa töihin Grade + Bluemels viritelmällä ja täytyypä myöntää, että koskaan en ole ollut perillä yhtä kuivana. Osansa oli toki uudehkolla vaatetuksellani, mutta esimerkiksi sukat olivat kastuneet vain yläosastaan. On ne lokarit silti karmean näköiset ja vievät jotenkin fiilistä. Lujaa piti ajaa etteivät ihmiset näkisi.
Sellaista piti kysymän, että millä rengastuksella ajelette Gradeillanne? Alkuperäisillä Conteillako? Ne olivat yllättävän hyvät gummit, mutta nyt minulla ovat alla siis litkujen kera Spessun Trigger Prot 33 mm (oikeasti 35 mm). Ovat mukavat ja nopeat, mutta sittenkin ehkä turhan järeät minun käyttööni. Niinpä ajattelin kevääksi laittaa alle joko Hutchinsonin Secteurit tahi Schwalben Onet. Nämä siis 28 millisinä ja litkutettuina.
Alkuperäisillä kiekoilla pyörii Maxiksen mud wrestlerit 120tpi 33mm tubeles ready litkutettuna ja toisissa kiekoissa (Alpha 400 Stanin navoilla) on Contin four seasonit 28mm misukan lateksi sisureilla. Molemmat toimivat kivasti. Kyllähän tuo gt noilla kesäkiekoilla lentää.....
twentyniner
29.11.2015, 14.46
Ei lienee paha hinta?
http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-claris-2015/
Itselläni ei tarvetta moiselle, mutta ehkä joku kaipaa
Ei lienee paha hinta?
http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-claris-2015/
Itselläni ei tarvetta moiselle, mutta ehkä joku kaipaa
Työmatka-ajokki olisi hakusessa ja tuo hinta kyllä houkuttaisi. Kertokaas kokeneemmat cyclo-miehet/naiset, tuleeko tuon osasarjan kanssa piankin fiilis, että parempia pulikoita olisi saatava alle? Aiempaa kokemusta cycloista ei ole, tähän asti 10km työmatka on edennyt lähinnä focuksen jäykkäperällä ja sileillä renkailla.
twentyniner
02.12.2015, 10.33
Oli muuten linkatessani alle 500e :)
Oli muuten linkatessani alle 500e :)
Niin tuo oli tuon viestin lähetyksenkin aikaan, illalla hinta sitten pompsahti :(. Vielä vaikeammaksi tulee päätöksenteko.
Munarello
02.12.2015, 15.22
Työmatka-ajokki olisi hakusessa ja tuo hinta kyllä houkuttaisi. Kertokaas kokeneemmat cyclo-miehet/naiset, tuleeko tuon osasarjan kanssa piankin fiilis, että parempia pulikoita olisi saatava alle? Aiempaa kokemusta cycloista ei ole, tähän asti 10km työmatka on edennyt lähinnä focuksen jäykkäperällä ja sileillä renkailla.
Sanoisin savolaisittain että saattaapi tulla taikka saattaapi olla että ei tule. Kyllä clarisilla työmatkaa ajaa siinä missä millä tahansa muullakin osasarjalla. Tokihan se kahdeksanpykäläisyys tarkoittaa isompia hyppyjä välityksiin, mutta tuskin se työmatka-ajossa mikään kynnyskysymys on. Käyttökokemus ei varmaan ole yhtä sulavaa kuin kalliimmissa palikoissa. Haittaako se sitten, se on jokaisen itse päätettävä. GT:n sivuilta kuikuilemalla näyttäisi olevan samat kiekotkin clarisista tiagraan ja 105:ssäkin on samat kehät. Runkohan noissa alumiinisissa taitaa olla kaikissa sama joten jos ei osasarjoilla hifistely kiinnosta niin mikä ettei.
Linkit GT:n sivuille:
http://www.gtbicycles.com/usa_en/2016/bikes/pavement/grade-alloy-claris
http://www.gtbicycles.com/usa_en/2016/bikes/pavement/grade-alloy-sora
http://www.gtbicycles.com/usa_en/2016/bikes/pavement/grade-alloy-tiagra
http://www.gtbicycles.com/usa_en/2016/bikes/pavement/grade-alloy-105
Noin kahden kuukauden mietiskelyn ja interwebin selailun jälkeen päädyin lopulta eilen hakemaan oman 105 alu gradeni Suomen Turust. Ja kyllä kannatti!
Tänään ensimmäiset 30 km takana ja on kyllä hyvä. Jopa Schwalben Active Winter 30 mm nastoillakin rullaa pirun nätisti. Eikä ole hiekoillakaan mikään kivireki.
Ilmakin oli kuin morsian. Lämpötila +/- 0 ja räntää vaakasuoraan 😜
Kysyn nyt tästäkin threadistä näistä kokoista. Eli 187cm pitkä ja 91cm inseam. Tuoma72 on pari senttiä lyhyempi ja hänellä 56:n. Riittääkö se myös minulle vai pitäisikö siirtyä 58:aan?
Velosportissa on kaikki koot loppu eikä uusia ole lähiaikoina tulossa. Vaikeaksi menee tämä valinta. :-)
Minulla on aika tarkkaan samat mitat (187 cm, 90 cm). Vertasin 56 GT Grade Carbonin geometriaa nykyiseen SuperX:ääni ja oikea koko GT Grade Carbonissa olisi minulla ehdottomasti 56.
www.thebikeshop.de sanoo, että 56-kokoa on varastossa.
Minulla on aika tarkkaan samat mitat (187 cm, 90 cm). Vertasin 56 GT Grade Carbonin geometriaa nykyiseen SuperX:ääni ja oikea koko GT Grade Carbonissa olisi minulla ehdottomasti 56.
www.thebikeshop.de (http://www.thebikeshop.de) sanoo, että 56-kokoa on varastossa.
Kiitos! Evansilla myös varastossa ja 100EUR halvempi.
TetedeCourse
02.03.2016, 20.57
The BikeShopista kannattaa kysyä Oliverilta vielä erikseen tarjousta - voit yllättyä iloisesti :)
Isä nitro
02.03.2016, 22.17
Velosportissa on kaikki koot loppu eikä uusia ole lähiaikoina tulossa. Vaikeaksi menee tämä valinta. :-)
Onpa taas. Myyjä sanoi että mikä siinä pyörässä oikein on kun sitä jatkuvasti kysellään. Jos ei raha kelpaa, niin ei sitten. Eikä kannata voivotella sitä, että ihmiset ostavat pyöränsä ja tarvikkeensa netistä. GT tulee kuulemma meille Cannondalen kylkiäisinä ja niitähän kyllä liikkeessä piisaa. On ilmeisesti joku kiintiöpakolainen tyyliin 50 Kännäriä ja 1 GT.
Täältä tilasin omani liki ilmaisilla postimaksuilla (olikohan 15e), hyllyssä vm 2015 kokoa 56 järkevään hintaan. Toimitus 5 arkipäivää, suosittelen.
http://www.biker-boarder.de/shopware/Grade-Carbon-105-2015-matte-trans-black-Rennrad-Groesse-L-56-cm_detail_67190.html?utm_source=idealo&utm_medium=cpc&utm_campaign=idealoC01&campaign=idealo/Grade-Carbon-105-2015-matte-trans-black-Rennrad-Groesse-L-56-cm
Täältä tilasin omani liki ilmaisilla postimaksuilla (olikohan 15e), hyllyssä vm 2015 kokoa 56 järkevään hintaan. Toimitus 5 arkipäivää, suosittelen.
http://www.biker-boarder.de/shopware/Grade-Carbon-105-2015-matte-trans-black-Rennrad-Groesse-L-56-cm_detail_67190.html?utm_source=idealo&utm_medium=cpc&utm_campaign=idealoC01&campaign=idealo/Grade-Carbon-105-2015-matte-trans-black-Rennrad-Groesse-L-56-cm
Iso kiitos tästä vinkistä! Pyörä on nyt tilattu ja sainhan sen hyvään hintaan! :-)
Isä nitro
03.03.2016, 09.47
Ha haa! Onnittelut jo nyt. 2015 mallissa on (ainakin Ultegra-versiossa) päheemmät teipit kuin tämänvuotisessa.
Omani odottelee kovasti jo kevättä. Asensin alle tubeleksina Hutchsinsonin 28-milliset sectorit. Ensiasennusrenkaat yllättivät positiivisesti, mutta halusin tosiaan sisärenkaatonta optiota.
Onnittelut uudesta munahöylästä. Olen edelleen tyytyväinen omaani. Edelleen odottelen velosportin tilaamaa korviketta joka pantiin tilaukseen lokakuussa . Otin onneksi yhteyttä myös hankintapaikkaan thebikeshop . De ja Oliver laittoi uuden korvauksetta postilla tulemaan viikossa. Tuo on asiakaspalvelua! +++ Saksa --- suomi.
Isä nitro
04.03.2016, 15.39
Onnittelut uudesta munahöylästä. Olen edelleen tyytyväinen omaani. Edelleen odottelen velosportin tilaamaa korviketta joka pantiin tilaukseen lokakuussa ��. Otin onneksi yhteyttä myös hankintapaikkaan thebikeshop . De ja Oliver laittoi uuden korvauksetta postilla tulemaan viikossa. Tuo on asiakaspalvelua! +++ Saksa --- suomi.
Minulla taasen meni kierteet aikanaan Pinarellon korvakkeesta ja Cyclecenterin mukaan sinne ei saanut missään nimessä laittaa mitään muuta kuin alkuperäistä. Sitä odoteltiinkin sitten kuukausikaupalla. Onneksi oli talvi. Odotteluun kyllästyneenä tilasin omani derailleurhanger.comista. Sitten aikanaan tuli varalle centeristä uusi korvake, joka oli tilattu vastaavasta kaupasta. Tuolloin vakiintui sellainen huomio, että pyörää ostettaessa saattaa olla vielä hyvä palvelu, mutta että todellinen taso selviää jatkossa näiden kympin osien kanssa.
OT, mutta täällä samanlaisia kokemuksia eri merkistä ja kaupasta; korvaketta on odoteltu nyt neljä kuukautta. Ihmetyttää että maahantuoja ei nähtävästi voi tilata tuollaista pientä osaa ennen kuin koko merikontti on täynnä. No, onneksi jälleenmyyjä osasi ohjata tilaamaan korvakkeen Wigglestä.
Onko tuossa 2016 mallissakin vielä pikalinkullinen taka-akseli?
Onko tuossa 2016 mallissakin vielä pikalinkullinen taka-akseli?
GT:n sivuilta
GT Grade Carbon Ultegra: Hubs: R: DT Swiss 240 sealed bearing, centerlock, 135mm spacing
GT Grade Carbon 105: Hubs: R: Formula 4 bearing sealed, centerlock, 135mm spacing standard QR
Eli 105-mallissa kyllä, Ultegra-mallissa ei sanota. Ilmeisesti kuitenkin runko on sama, joten voinee olettaa, että pikalinkku on siinäkin.
Minusta näyttäisi siltä, että GT on valinnut 2016 105- ja Ultegra-mallien komponentit siten, että pyörissä on hieman enemmän eroa kuin 2015-malleissa. Mm. jarrukahva on nyt erilainen.
Olihan se siellä tekstissä, en ollu löytävinäni. Kiitos.
Iso kiitos tästä vinkistä! Pyörä on nyt tilattu ja sainhan sen hyvään hintaan! :-)
Pyörä tuli tänään perille UPS:n kyydissä. Eli 6 päivää (sis viikonloppu) 15 eurolla, ei paha. :-)
Valitettavasti en ollut itse paikalla mutta vaimo vastaanotti pyörän. Pääsen itse vasta kahden viikon päästä tarkistamaan pyörää työreissun takia :-(
Kuin katselin demo-pyörää GoExpo:ssa niin kuvittelin että tulen varmasti vaihtamaan mukavammat (paksummat) pyörät omaan yksilöön. Onkohan Schwalben One-G 35mm liian järeät, niitähän saa jopa 40millisenä?
http://www.bike24.de/1.php?content=8;product=143237;menu=1000,4,22,35
Tuo 28mm vakiorengas näyttää vaan niin pieneltä kun tulen täysjousto maastopyörästä :-)
Viikonloppuna alkoivat näyttää Biker-Boarderin sivut 2015-mallista tyhjää varastoa. Seuranta kertoo, että eilen on jotakin siirtynyt Tanskanmaalle ja jokin UPSin toimitusestimaatti on huomenna.. :)
Isä nitro
08.03.2016, 22.22
Onkohan Schwalben One-G 35mm liian järeät, niitähän saa jopa 40millisenä?
Tuo 28mm vakiorengas näyttää vaan niin pieneltä kun tulen täysjousto maastopyörästä :-)
Minulla oli alla Spessun 33-milliset trigger prot, jotka olivat oikeasti 35 mm eli mahtuvat kyllä. 40 mm eivät palstojen ja oman silmämääräisen arvioni mukaan enää mahdu. Ihan hyvät kumit nuo Spessut, mutta palasin 28-osastolle. Ne ensiasennus-Contit yllättivät positiivisesti, mutta halusin tubelekset.
seppo_taalasmaa
08.03.2016, 22.59
Käsittääkseni Spessulta on myös nyt tullut Roubaix pro tubeless 32mm slicksi maantierengas. Ajattelin itse laittaa keväällä gradeen kun ei noi ensiasennus kenda kwestit oikein nappaa ja 28mm mutta mitattuna ennemminkin 26mm.
Käsittääkseni Spessulta on myös nyt tullut Roubaix pro tubeless 32mm slicksi maantierengas. Ajattelin itse laittaa keväällä gradeen kun ei noi ensiasennus kenda kwestit oikein nappaa ja 28mm mutta mitattuna ennemminkin 26mm.
Nämä löysin itse tässä illan aikana. Hyviä kokemuksia Spessun renkaista maastopuolelta. Miten nämä Robaix:t tomii sitten sorateillä? Kesällä pitäisi päästä mökiltä asfaltille ja se tarkoittaa 5km soratietä.
http://www.bicycling.com/bikes-gear/previews/first-look-specialized-roubaix-pro-32mm-tire
Minulla on ollut gradecarbonissa nyt talvella edessä Suomi Tyresin w240 40mm leveänä tubelessinä ja takana saman virman 35mm leveä w106. Mahtuu takana vielä lokarinkn kanssa edestä piti ottaa pois.
seppo_taalasmaa
09.03.2016, 14.54
Nämä löysin itse tässä illan aikana. Hyviä kokemuksia Spessun renkaista maastopuolelta. Miten nämä Robaix:t tomii sitten sorateillä? Kesällä pitäisi päästä mökiltä asfaltille ja se tarkoittaa 5km soratietä.
http://www.bicycling.com/bikes-gear/previews/first-look-specialized-roubaix-pro-32mm-tire
No eihän se ideaali ole jos pelkällä soralla ajaa, mutta kyllä niillä varmasti satunnaista sora-ajoa kestää. Litkut, leveyttä ja keveyttä :)
Isä nitro
09.03.2016, 15.16
Tässähän etsitään nyt ymmärtääkseni kompromissiä asfaltin ja hiekan väliltä. Se on minunkin elämäni keskeinen balanssikysymys. Edellä kehumani Spessun Trigget prot hommasin ihan maastorymistelyä varten, mutta yllätyin miten hyvin ne rullasivat myös asfaltilla. Siinä oli leveyttä ja ennen kaikkea keveyttä ja litkut sisällä. Kieltämättä nuo Roubaix Prot voisivat olla sittenkin juuri ne etsimäni kumit. Mutta mistäs sitä vielä tietää, mihin herran tiet johtavat tulevalla kaudella.
Oli mukava kuulla, että Tuomo72 ajaa hiilikuituisellaan myös talvella. Tuolla on kyllä nyt sellaista loskansekaista paskaa, että odotan vielä omani ulkoiluttamista vähän aikaa. Pääradanvarren kokeilupätkä osuu kokonaisuudessaan työmatkani varrelle, mutta suolakylpyjä hieman karsastan. Toki on mukava vedellä paljaalla asfaltilla.
Tämä menee nyt (minun syy) rengastopicsi mutta voitko Isä nitro kertoa jos niillä Triggereillä oli paljon tilaa Gradecarbonissa? Ymmärsin että sinulla oli 33mm leveänä ja haluaisin tietää jos 38mm:t menisivät pyörään?
Yksi vaihtoehto tähän Grade:een on myös Schwalbe G-one. Esim 35mm leveänä taakse ja 40mm leveänä eteen.
En tiedä oikein mitä haen mutta luulen että tykkäisin renkaista missä olisi paljon ilmatilaa ja näin pyörä ei olisi niin herkkä iskuiille huonoilla tienpinnoilla.
Larry Laffer Cycling
09.03.2016, 22.32
Tilasin oman GT Grade:n Keravalta Pyöräliike Lundbergin kautta lähes Saksan tarjoushintaan. Alumiiiniversio Shimanon 105. Pieniä 51 cm runkoja tulee Eurooppaan ilmeisesti vain 3 kpl tätä mallia.
Isä nitro
09.03.2016, 22.43
Eipä minua haittaa vaikka menisi rengastopiikiksi. Hyvä pyörä kun tarvitsee kelvot gummit. Kyllä niissä Trigger Pro-renkaissa vielä tilaa oli sivuilla ihan kohtuullisesti ainakin minun käyttööni, kun ajelen pääsääntöisesti kovilla alustoilla enkä sentään mitään mutamöyrintää tällä pyörätyypillä harrastele. Laitankin nuo Spessut post-sepeli kaudella kakkoskiekkoihini. Mutta tuo G-one kiinnostaa kanssa. Ja sitten vielä kiinnostaa...
33 milliset Trigger prot (tai minun mauserissani siis 35t) voisivat sopia käyttöösi tuolla kuvauksella riippuen vähän missä ajelet. Vaikka rullasivat asfaltilla mukavasti, niin olivat omimmillaan hiekkateillä ja muilla suht kovilla alustoilla.
Ai niin. Tsekkaapa tämä Riding Gravel -palsta (http://ridinggravel.com/forum/?p=%2Fpost%2Fcarbon-gt-grade-max-tire-clearance-7366681), jossa pohditaan eri gumeksien sopimista Graden takahaarukkaan. Siellä mainitaan myös nuo 38t, jotka mahtuvat. Ne ovat sitten ilmeisesti aika eri renkaat kuin omani: huomattavastia painavammat (490 g) ja ilmeisesti paremmin iskuja kestävät. 335t painavat 355 g.
Pystyisikö joku laittaamaan kuvaa miten olette saaneet koko mittaiset lokarit kiinni gradeen?
Arvostaisin suuresti.
Esimerkiksi tällaiset: http://www.bike-discount.de/en/buy/sks-fender-set-bluemels-olympic-b42-black-31735/wg_id-1824
Tämä (http://www.gtbicycles.com/int_en/2016/bikes/pavement/grade-alloy-x) malli olisi lähdössä tilaukseen, mutta on tulossa jokapäiväiseen ajoon ympäri vuoden niin pitäisi 35 mm nastat mahtua talvella ja edellä mainitut lokasuojat.
Isä nitro
13.03.2016, 09.03
Pystyisikö joku laittaamaan kuvaa miten olette saaneet koko mittaiset lokarit kiinni gradeen?
Pystyn ja itse asiassa olen sen jo tehnytkin: tämän keskustelun topiikki #53. Niillä main on enemmänkin lokariasiaa. Minulla siis 45-milliset bluemelsit ja mattana. Sopivat niin kokonsa kuin ulkonäkönsä puolesta niin hyvin Gradeen kuin vain on ikinä mahdollista.
Tulin viime syksynä siihen tulokseen, että ne on joko täyspitkät ja "kiinteät" lokarit tai ei ollenkaan. En ole päätöstäni katunut.
Moro,
Sen verran kuumottava laite on kyseessä että pakko vielä kysellä muutama asia ennen kuin painaa enteriä.
Elikkäs:
-Onko nyt niin että 35mm rengas on maximi koko mikä mahtuu ja tällä tarkoitan sitä että lokareita en laita eli niille ei tarvi tilaa. Vai meneekö vielä leveämpi?
-Ilmeisesti toi pikalinkku takana on kohtuu tukeva kuitenkin vai huomaako että myötäilee?
-Ultegran osilla meinasin kun siinä on Dt:n navatkin jo ja ne ilmeisesti pystyy convertoimaan 12x142 tarvittaessa toiseen pyörään?
Kiitos jo ennakkoon jos joku jaksaa vastailla.
Reilu tonni on nyt ajettu GT Grade Carbonilla (105). Tarkoituksella on tullut ajettua kaikenlaisilla alustoilla ensiasennusrenkailla (28 mm Continental Grand Sport Race). Yleishavainto on, että hyvin toimii niin asfaltilla, hiekkatiellä kuin poluillakin. Kuraisilla poluilla on liukasta, mikä oli arvattavissa. Ainoa rengasrikko tuli, kun sisärengas poksahti nippelinreikään huonosti tehtaalla asennetun vannenauhan vuoksi.
Sivuille kääntyvä ohjaustanko on hieman erikoinen, mutta tuntuu tukevalta. Ehkä perinteisempi muotoilu on kuitenkin enemmän makuuni.
Levyjarruissa on hyvä tuntuma. Kerran sain alamäessä jarruttaessa aikaan keulan täristyksen kuin cantilevereillä ikään. Märällä ajaessa palat raapivat levyjä häiritsevästi, kun kuraa menee väliin. Taitaa olla kaikkien levyjarrujen ominaisuus, että niitä ei saa hiljaisiksi millään. Vannejarrut olisivat ehkä paremmat kokonaisuutena tällaisessa pyörässä?
En ole vielä päättänyt korvaako GT erillisen maantiepyörän ja cyclocross-pyörän.
Isä nitro
30.04.2016, 08.14
-Onko nyt niin että 35mm rengas on maximi koko mikä mahtuu ja tällä tarkoitan sitä että lokareita en laita eli niille ei tarvi tilaa. Vai meneekö vielä leveämpi?
Minulla on ollut 35t ja lokarit, mutta kyllä tuo leveys alkaa olla maksimi, jos haluaa että jää yhtään tilaa sivuille mahdollisia mutakylpyjä ajatellen. Tämä on mielestäni pyörän ainoa mahdollinen ongelmakohta, siis sille jolle se on. Minulla 35t puolestaan ehdoton maksiimi omaan käyttööni.
-Ilmeisesti toi pikalinkku takana on kohtuu tukeva kuitenkin vai huomaako että myötäilee?
Kai se vähän myötäilee ainakin ison miehen alla. Jos tarkoitat suhteessa thru-axleen, niin ei todellakaan ongelma.
-Ultegran osilla meinasin kun siinä on Dt:n navatkin jo ja ne ilmeisesti pystyy convertoimaan 12x142 tarvittaessa toiseen pyörään?
Juuri näin.
Kiitos jo ennakkoon jos joku jaksaa vastailla
Eipä kestä. Pyörään todella tyytyväinen. Minulla juuri tuo Ultegra. Tänään lähden porukkalenkille maantielle. Toissapäivänä ajelin hiekkateitä ja polkuja. On aivan uskomatonta miten runko suodattaa tärinät ja kuopat, ja on silti tiukka ja notkumaton peli perinteisessä maantierytistelyssä. Ja minä pidän kiistellystä stongasta.
.
Jos täällä hiljaista, niin tiedoksi että Naamakirjassa on tällekin vempeleelle oma ryhmänsä. Liityin klubiin pari viikkoa sitten.
noniinno
30.04.2016, 11.01
Ulkopuolisena täytyy todeta, että jotain on Gt osannut tehdä oikein ainakin fanien määrän ja fanaattisuuden perusteella. Harmi kun tuo rengastila on noin ahdas.
En koe rengastilaa mitenkään erityisen ahtaaksi. 40mm nakit pyörii moitteetta ilman lokareita ainakin omassa carbonissa. Hyvin on minusta tilaa maantievehkeelle. Olen ajellut tuolla 28mm nakeilla 35km/h porukkalenkkejä ja myös cyclotyyppistä ajelua tubeles crossirenkailla. Hyvin on toiminut kaikissa em. Tilanteissa. Tykkään. On mulla myös maantielle oma vehje jos pitää oikein rynkyttää. Tasaisella vedolla gt menee tosi pehmeästi mutta jos joutuu oikein repimään lähtee se maantiepyörään verrattuna liikkeelle hieman rauhallisemmin.
seppo_taalasmaa
30.04.2016, 11.44
Reilu tonni on nyt ajettu GT Grade Carbonilla (105). Tarkoituksella on tullut ajettua kaikenlaisilla alustoilla ensiasennusrenkailla (28 mm Continental Grand Sport Race). Yleishavainto on, että hyvin toimii niin asfaltilla, hiekkatiellä kuin poluillakin. Kuraisilla poluilla on liukasta, mikä oli arvattavissa. Ainoa rengasrikko tuli, kun sisärengas poksahti nippelinreikään huonosti tehtaalla asennetun vannenauhan vuoksi.
Sivuille kääntyvä ohjaustanko on hieman erikoinen, mutta tuntuu tukevalta. Ehkä perinteisempi muotoilu on kuitenkin enemmän makuuni.
Levyjarruissa on hyvä tuntuma. Kerran sain alamäessä jarruttaessa aikaan keulan täristyksen kuin cantilevereillä ikään. Märällä ajaessa palat raapivat levyjä häiritsevästi, kun kuraa menee väliin. Taitaa olla kaikkien levyjarrujen ominaisuus, että niitä ei saa hiljaisiksi millään. Vannejarrut olisivat ehkä paremmat kokonaisuutena tällaisessa pyörässä?
En ole vielä päättänyt korvaako GT erillisen maantiepyörän ja cyclocross-pyörän.
Cantileverit ovat huomattavasti levyjä heikommat, ainakin oman kokemuksen mukaan, varsinkin märällä ja mudassa. Tuntuma katoaa hetkittäin kokonaan ja muta voi estää jarrujen toimintaa Tuo raapiminen on tyypillistä myös maastopyörissä ja siitä pääsee eroon kun huoltaa pyörän lenkin jälkeen. Itse olen tosi tyytyväinen Grade AL-pyörään, muutin voimansiirron yhdelle eturattaalle, joka sopii omaan ajoon paremmin. Renkaaksi tuli Vittorian Voyager hyper 32mm joka rullaa aika mukavasti tiellä, ja silti toimii hyvin myös kevyessä polkuajossa. Mekaanisilla levyilläkin jarrutusteho on kyllä huomattavasti vanhoja vannejarruja parempi . Tuo Flair tyyppinen tanko on todella näppärä leveämmille hartioille ja tottelee paremmin maastopoluilla mentäessä. Stemmin vaihdoin 110mm->80mm, jolla sai ohjauksesta paremman polkuajelua varten, silti riittävän vakaa myös omalle maantielenkille. Erittäin onnistunut kokonaisuus. Takapakka vaihtuu tosin 25-> 32t kunhan saan vielä vähän lisää kilometreja alle.
Kyllä ne hydrauliset levyjarrut jarrutuksessa toimivat hyvin. Niissä vain on näitä haittapuolia. Kun sateisella kelvillä ohitin toista pyöräilijää ja jarrut rohisivat ilman jarrutusta kuin keuhkotautinen hevonen, niin piti melkein peittää nolostuneena kasvot ettei luulla huoltamattomalla pyörällä ajettavan. Cantit eivät rohise vastaavassa paikassa, ainoastaan sitten kun jarruttaa ja sorvataan vanteet ja jarrupalat. :)
Väärin ajettu.
Kun näet edellä selän, likaisten jarrujen laahaaminen tehdään sadan metrin päässä juurikin tuon sivuäänen peittämisen takia. 20 metrin päässä vaihdetaan vähän liian lyhyelle välitykselle, siten että kadenssi lähestyy sataa. Alle kymmenessä metrissä pyyhkäistään kurat naamasta, siirrytään alaotteelle ja lähdetään kiihdyttämään kevyesti mutta hallitun näköisesti. Vierellä kadenssi on vähän yli sata, sivusilmällä otetaan nopea katsekontakti, nyökätään vain sen verran että toinen tajuaa tulleensa morjenstetuksi ja suunnataan keskittyminen jälleen etusektoriin.
Ohitetulle jää vaikutelma niin kovan luokan proffasta, ettei mielessä käy edes häilyvää hajatelmaa peesiin lyöttäytymisestä.
Kyllä ne hydrauliset levyjarrut jarrutuksessa toimivat hyvin. Niissä vain on näitä haittapuolia. Kun sateisella kelvillä ohitin toista pyöräilijää ja jarrut rohisivat ilman jarrutusta kuin keuhkotautinen hevonen, niin piti melkein peittää nolostuneena kasvot ettei luulla huoltamattomalla pyörällä ajettavan. Cantit eivät rohise vastaavassa paikassa, ainoastaan sitten kun jarruttaa ja sorvataan vanteet ja jarrupalat. :)
Onko vapaaliike sitten hydr levareissa liian pieni, eli kura jää levyn ja palan väliin, vai mistä arvelet tuon johtuvan?
Mekaanisissa pidän itse vapaaliikkeen nykyään aika isona, juurikin sen vuoksi etteivät palat huuda ja kihnuta turhaan. Ylä otteeltakin saa vähän paremmin tehoa jarruihin, kun kahvat painuvat syvempään.
Joo noinhan se pitäisi tehdä. :)
Onko vapaaliike sitten hydr levareissa liian pieni, eli kura jää levyn ja palan väliin, vai mistä arvelet tuon johtuvan?
Rohiseva ääni kuuluu jonkin aikaa, kunnes palat hankaavat sen verran levyyn, että moskat lähtevät välistä. Näin arvelen, mutta en tiedä varmasti.
Isä nitro
30.04.2016, 21.46
Ulkopuolisena täytyy todeta, että jotain on Gt osannut tehdä oikein ainakin fanien määrän ja fanaattisuuden perusteella. Harmi kun tuo rengastila on noin ahdas.
Juu, täytyy myöntää että pyörä vastaa omia vaatimuksiani täydellisesti ja istuu meikäläisen alle kuin nyrkki silmään. Maantiepyörällä ajelut ovat jäänet minimiin, samoin varsinaisen GG/CX-vehkeen. Paras pyörä on se, jonka otat alle kun pitää lähteä. Hyvät waput kaikille!
pyöräsimo
02.05.2016, 23.40
Lahdessa loppui nyt pähkäilyt cyclohankinnan tiimoilta. Päätös Cannondale Caadx-Tiagran ja Grade-Tiagran välillä on tehty tämänpäiväisten koeajojen päätteeksi; Grade lähti uuteen kotiin. Pienen 20 km:n iltapyöräytyksen jälkeen tunnelma on varsin hyvä ja pyrki ajellessa jopa hymyilyttämään. Ensivaikutelma vahvasti plussan puolella. Nyt vaan lisää kovaa ajoa.
Just kyselin Oulun PyöräSuvalasta GT Graden tilannetta. Tällä hetkellä heiltä löytyy vain GT Grade Tiagra ja Grade X. Itsellä olisi juurikin Tiagra tai Sora-mallit hakusessa vaan kuulemma Soraa ei edes eurooppaan tuoda, joten se siitä (?).
GT Tiagran "ohjevähittäihinnan" ilmoittivat olevan 999 euroa. Taitaa irrota ulkomailta halvemmalla ellei jopa muista Suomen kaupoista, josta joku taisikin aiemmin mainita ?
Onko asento gradea ajettaessa kuinka hyökkäävä, saako sitä säädettyä pystymmäksi? Ainoaksi pyöräksi ajattelin jotain cycloa, lenkkien lisäksi tulisi kaupunkiajoa sen lisäksi (kauppa, koulu jne). Olen noviisi, mutta ajattelin panostaa pyörään jos sillä pääsääntöisesti sitten kulkisi (en omista autoa) eli ei rajoittuisi vain kesäaikaan se pyöräily.
seppo_taalasmaa
05.05.2016, 01.53
Onko asento gradea ajettaessa kuinka hyökkäävä, saako sitä säädettyä pystymmäksi? Ainoaksi pyöräksi ajattelin jotain cycloa, lenkkien lisäksi tulisi kaupunkiajoa sen lisäksi (kauppa, koulu jne). Olen noviisi, mutta ajattelin panostaa pyörään jos sillä pääsääntöisesti sitten kulkisi (en omista autoa) eli ei rajoittuisi vain kesäaikaan se pyöräily.
Aika rentohan se on. Maastopuolelta oli mukava siirtyä GT:n puikkoihin. Ekoilla lenkeillä tosin tulee kädet ja selkä kipeäksi kun ei ole tottunut, mutta nyt ajoasento sopii todella hyvin itselle. Stemmin vaihdoin toki 110mm->80mm, jolla sai pystymmän asennon ja lisää kääntyvyyttä satunnaisille poluille. Ei juurikaan vaikuttanut negatiivisesti tiellä ajoon. Itse tykkään myös kuin hullu puurosta. Ainoa miinus tulee Clariksen voimansiirrosta, jossa 2x8 ei toiminut kovin hyvin. Ketjulinja ja vaihtaja jotenkin viturallaan koko ajan niin että 34T toimi vain isoimmat takarattaat ja 50t vain 12t 15t ja 17t rattaat kunnolla. Heivasin nuo pois ja tilalle 40t eturatas ja nyt toimii kaikki hyvin kun vähän ketjulinjaa oikoi samalla. Syksyllä menee varmaan tilalle 105 voimansiirto, kun tuo pyykkilanka ehkä hieman häiritsee kahvassa. Nyt tosin ajellaan kesä ja katsotaan miltä tuntuu. Huikea pyörä muuten. Pidän erityisesti ohjaustuntumasta, ja siitä että pyörä on maastuirin lailla todella vakaa polkea ja ilman käsiäkin pystyy vaikka napostelemaan eväitä vauhdissa tai suoristamaan välillä selkää. Jos pyörää jossain kohtaa vaihtaisi parempaan, olisi ykkösvaihtoehto GT Grade kuituisena ja siihen 1x11 voimansiirto.
Harkitessani viime syksynä cykloa, GT Grade pysyi vaihtoehtojen joukossa ihan viimeisiin vaiheisiin saakka. Minä kuitenkin nimenomaan halusin hyökkäävän, maantiepyörämäisen ajoasennon ja Gradessa sellaisen rakentaminen olisi vaatinut pienen runkokoon ja pitkähkön, jyrkän stemmin, joten olisin ollut heti kättelyssä järkevän säätöalueen laidalla. Gradessa on melko korkea emäputki moneen vastaavaan runkoon verrattuna.
Gradeen on mielestäni saanut hyvin maantieajoasennon. Maantiellä tosin kaipaa tiukempaa takapakkaa kuin kuituisen 105:n mukana tulevasta vakio-2x11:sta löytyy. Perustakapakassa maantiellä pitäisi olla 11-19 yhden välein ja nyt puuttuvat 15, 17 ja 19. Toki skaala 11-32 on laaja ja mukava isommissa mäissä. Optimi olisi luultavasti 3x11 eli eteen 30-39-52(53) ja taakse 11-23 tai 11-25. Maantiepyörässä en käsitä lainkaan 1x11-välityksiä, koska vaihteet ovat aivan liian harvassa.
Hommasin talvella Britanniasta hullun halvennuksen innoittamana alu Claris -version. Meinasin, että syteen tai saveen, hinta on niin halpa, että kannattaa kokeilla. Täytyy sanoa, että kun kevät koitti ja pääsin tositoimiin GT:n kanssa, ovat muut pyörät olleet vähällä käytöllä. Maastopyörään meinaan koskea vasta oikein surkeiden rospuuttojen tullessa (varsinaista maastoajoa en edes harrasta). Ihan huikea peli! Alle laitoin 30mm cx-gummit ja toimii niin soralla kuin asfaltilla hienosti. Selkeästi suoraviivaisempi ajettava soralla kuin takajäykkismaasturi mutta toisaalta "löysempi" maantiellä kuin kilpuri. Totisemmat maantielenkit teen edelleen mielummin maantiefillarilla juuri siksi, että Gradesta puuttuu tietty napakkuus. Rentoon PK-ajeluun GT sopii kyllä mainiosti.
Claris on vaihteistona kyllä ihan pyllystä. Ei meinaa löytyä oikea vire millään ja säädöt pysyy heikosti kohdillaan. Epätarkka ja koko takapakan leveydelle ei meinaa säädöt osua millään kohillensa. Vaihto 105-palikoihin edessä kun pimahdan lopullisesti näihin nykyisiin. Myös stemmi menee vaihtoon. Nykyinen on muutaman sentin verran turhan pitkä. Saattas 80-90mm olla lähempänä oikeaa.
Kokemus on ollut voittopuolisesti positiivinen ja tässä meinaa olla kehittymässä jo suorastaan faniutuminen tähän laitteeseen.
pyöräsimo
09.05.2016, 19.45
Just kyselin Oulun PyöräSuvalasta GT Graden tilannetta. Tällä hetkellä heiltä löytyy vain GT Grade Tiagra ja Grade X. Itsellä olisi juurikin Tiagra tai Sora-mallit hakusessa vaan kuulemma Soraa ei edes eurooppaan tuoda, joten se siitä (?).
GT Tiagran "ohjevähittäihinnan" ilmoittivat olevan 999 euroa. Taitaa irrota ulkomailta halvemmalla ellei jopa muista Suomen kaupoista, josta joku taisikin aiemmin mainita ?
Omien s-postitarjousten perusteella 950-990, mutta maksoin ilman polkimia tasan 900, kun naamatusten juteltiin.
Isä nitro
11.05.2016, 11.02
MInä olen tosiaan ajellut Gradella ainakin kevään ekat maantielenkit, ja pyörä on yllättävän hyvä myös ihan perinteisessä maantiellä tapahtuvassa porukka-ajossa. Vaihdoin Ultega-settiini tiukemman takapakan, ja ainoa selkeä haittapuoli on, että ajoasennon ollessa todellakin ei-hyökkäävä ja pituuteni (runkokoko 58 cm) huomioiden olen muiden yläpuolella. Tämä siis konkreetissa mielessä.
Minulla on käytössä kahdet kiekot, joissa on hyvin erilaiset renkaat. Toisissa on Spessun Trigger prot (35 mm oikeasti), jotka ovat hyvin rullaavat, mukavat ja pitoa löytyy minun tarpeisiini. Ovat erittäin kevyet, mutta (siksi myös) herkät päästämään ilmat tai nesteet pihalle. Tappajasepelille ei mitään asiaa. Alkuperäisillä Stans no tubesin Graleilla alla ovat netissä kovasti kehutut Hutchinsonin sectorit, jotka levenivät 30-millisiksi. Ovat käytännössä slicksit, kuten alkuperäisasennetut Continentalit. Halusin jotkut tubelekset, mutta olen huomannut että ovat ketaleet aika kovat ajettavat verrattuna vaikkapa noihin Grand Prix-gummeihin. Näillä Sectoreilla olen ajellut maantielenkkejä, mutta myös hiekkateitä.
Renkaat vaikuttavat aina paljon pyörän ajotuntumaan, kuinka ollakaan, mutta tuntuu kuin Grade korostaisi tiettyjä seikkoja. Alkuperäisrenkaat olivat yllättävän hyvät, mutta kun haluan tubelekset niin eivät käy minule.
Penseilijä
20.05.2016, 07.43
Tuli sitten tilattua Grade X koossa XS ihan lonkalta, kun ei sitä realistisesti pääse kokeilemaan missään. Kuskilla pituutta 167 ja inseam 78cm.
Nyt olis Gradet aika edukkaina Wigglellä jos on gold member, kun saa 10% pois. Olikohan X:kin 1841e tjsp. Tosin ehdin tilaamaan omani just ennen tuota lisättyä tarjousta, mutta ei se huono diili ollut satasen kalliimmallakaan kun postejakaan ei tule.
mvk_nurmi
20.05.2016, 17.35
Odottelen omaani saapuvaksi ensi viikolla.
Sent from my iPad using Tapatalk
Penseilijä
28.05.2016, 20.48
Nyt kun on Grade kerännyt suuren kasan hehkutusta, niin oma ensikokemus ei ollut ihan niin positiivinen. Tilasin Wigglestä X:n ja heti satulaa virittäessä huomasin, että satulaputken sisällä on hitsauksen tms jäljiltä pikkuruinen möykky alumiinia, johon satulatolppa stoppasi. En uskaltanut lähteä viilaamaan, joten pätkäsin muutaman sentin satulatolpasta.
Seuraavana huomasin, että kun kääntää ohjaustankoa vähän enemmän, niin jarruletku hinkkaa renkaaseen, eli letkusta jätetty liian pitkä. Pikaratkaisuna laitoin sitä toiseen jarruletkuun kiinni nippusiteellä.
Kolmas probleema on Sramin Rival HydroR -jarrut. Sen sijaan, että ne olisi alkaneet toimia sisäänajon jälkeen, niin kahva alkoikin painua tankoon asti. Molemmissa jarruissa sama vika ja jarruteho on ihan surkea. Ei kai tässä auta kun ilmata jarrut.
Että näin. Positiivisena puolena voi sanoa, että fillari on todella kevyt ja kulkee kuin ohjus ja geometria on mukavan rento. Olisi toki toivonut, että se pysähtyiskin ilman että tarvitsee heti tehdä remonttia :)
mvk_nurmi
28.05.2016, 23.10
Tänään ajoin toisen lenkin. Kulkee vakaasti ja smootisti. Stemmi täytynee vaihtaa lyhyempään - 55 koon rungossa on 110mm. Aiemmassa fillarissa oli Sramin vaihteet/jarrut nyt Shimanot. Sramin tuntuma oli itselle enemmän mieleen.
PuffySticker
30.05.2016, 16.11
Nyt kun on Grade kerännyt suuren kasan hehkutusta, niin oma ensikokemus ei ollut ihan niin positiivinen. Tilasin Wigglestä X:n ja heti satulaa virittäessä huomasin, että satulaputken sisällä on hitsauksen tms jäljiltä pikkuruinen möykky alumiinia, johon satulatolppa stoppasi. En uskaltanut lähteä viilaamaan, joten pätkäsin muutaman sentin satulatolpasta.
Seuraavana huomasin, että kun kääntää ohjaustankoa vähän enemmän, niin jarruletku hinkkaa renkaaseen, eli letkusta jätetty liian pitkä. Pikaratkaisuna laitoin sitä toiseen jarruletkuun kiinni nippusiteellä.
Kolmas probleema on Sramin Rival HydroR -jarrut. Sen sijaan, että ne olisi alkaneet toimia sisäänajon jälkeen, niin kahva alkoikin painua tankoon asti. Molemmissa jarruissa sama vika ja jarruteho on ihan surkea. Ei kai tässä auta kun ilmata jarrut.
Että näin. Positiivisena puolena voi sanoa, että fillari on todella kevyt ja kulkee kuin ohjus ja geometria on mukavan rento. Olisi toki toivonut, että se pysähtyiskin ilman että tarvitsee heti tehdä remonttia :)
No ohhoh. Onkos tässä nyt käynyt niin että kun GT Grade on osuessaan todella hyvään saumaan ja saadessaan universaalisti ylistävää arvostelua, on pitänyt tuotannossa ja kokoonpanossa skaalata ylöspäin vähän liian nopealla aikataululla?
Tämä lienee yksi mahdollinen teoria.
Penseilijä
30.05.2016, 22.31
No ohhoh. Onkos tässä nyt käynyt niin että kun GT Grade on osuessaan todella hyvään saumaan ja saadessaan universaalisti ylistävää arvostelua, on pitänyt tuotannossa ja kokoonpanossa skaalata ylöspäin vähän liian nopealla aikataululla?
Tämä lienee yksi mahdollinen teoria.
Se voi olla tai sitten sattui vain maanantaikappale. Pyörä on tosin muutoin fantastinen. Alumiinimöykky on toki tehtaan jäljiltä, mutta liian pitkä letku/jarruongelmat voi olla Wigglekin aikaansannoksia. Voihan letku toki kerätä ilmaa matkallakin. Joskus olen saanut hydrauliset jarrut täysin käyttökelvottomiksi, kun olen unohtanut pyörän ylösalaisin yön yli.
Ilmasin jarrut ja kyllähän se nyt pysähtyy äkäisesti. Varmaan olis ilmapallon saanut aikaiseksi sillä ilmamäärällä mitä letkuissa oli :p Mutta kovaa ajoa anyhow tästä eteenpäin.
seppo_taalasmaa
30.05.2016, 23.12
Hommasin talvella Britanniasta hullun halvennuksen innoittamana alu Claris -version. Meinasin, että syteen tai saveen, hinta on niin halpa, että kannattaa kokeilla. Täytyy sanoa, että kun kevät koitti ja pääsin tositoimiin GT:n kanssa, ovat muut pyörät olleet vähällä käytöllä. Maastopyörään meinaan koskea vasta oikein surkeiden rospuuttojen tullessa (varsinaista maastoajoa en edes harrasta). Ihan huikea peli! Alle laitoin 30mm cx-gummit ja toimii niin soralla kuin asfaltilla hienosti. Selkeästi suoraviivaisempi ajettava soralla kuin takajäykkismaasturi mutta toisaalta "löysempi" maantiellä kuin kilpuri. Totisemmat maantielenkit teen edelleen mielummin maantiefillarilla juuri siksi, että Gradesta puuttuu tietty napakkuus. Rentoon PK-ajeluun GT sopii kyllä mainiosti.
Claris on vaihteistona kyllä ihan pyllystä. Ei meinaa löytyä oikea vire millään ja säädöt pysyy heikosti kohdillaan. Epätarkka ja koko takapakan leveydelle ei meinaa säädöt osua millään kohillensa. Vaihto 105-palikoihin edessä kun pimahdan lopullisesti näihin nykyisiin. Myös stemmi menee vaihtoon. Nykyinen on muutaman sentin verran turhan pitkä. Saattas 80-90mm olla lähempänä oikeaa.
Kokemus on ollut voittopuolisesti positiivinen ja tässä meinaa olla kehittymässä jo suorastaan faniutuminen tähän laitteeseen.
Komppaan, tuo claris on aivan susi ja kiekot ovat myös olleet heikon oloiset. Pinnoja on mennyt 2 poikki ja rihtausta on tarvittu useamman kerran normi ajossa.
fillaritorilta löytyy hiilariversio, jos on mainiota mankelia vailla..siinä 105-sarjan komponentit, jotka kyllä eri tasoa kuin clarikset.
Hei,
Olisi tarkoitus hankkia mahdollisimman monikäyttöinen pyörä niin työmatka-, harraste- kuin kevyeeseen retkipyöräilyyn. Kävin tuossa viikonloppuna koeajamassa GT Grade Alloy 105:sen ja hyvältähän tuo pyörä tuntui. Myyjä kuitenkin uhkaili, ettei pyörään saisi mitenkään fiksusti ja tukevasti tavaratelinettä eikä siten myöskään soveltuisi retkeilyyn. Olen kuitenkin nähnyt kuvia touring-pyöräksi modatuista gradeista, joten ainakin teoriassa sen pitäisi onnistua. Osaisiko kukaan asiasta enemmän tietävä, pyörän mahdollisesti omistava helpottaa tällaisen aloittelijan pohydintaa?
Isä nitro
07.06.2016, 10.37
Epäilen kykyäni tietää asiasta enemmän, mutta vastaanpa kuitenkin. Ensinnäkin GT Grade on erinomainen työmatka-, harraste- ja myös maantiepyörä.
Ja nyt minulla(kin) olisi tarkoitus kokeilla nimenomaan kevyttä retkipyöräilyä ensi viikon viikonloppuna. Tämä tarkoittaa, että en ole raahaamassa telttoja ja retkikeittimiä mukanani.Netissä olevien kuvien ja oman pyöräni rungon perusteella tavaratelineen asentamisen ei pitäisi olla ongelma. Vaikka minulla onkin telineitä paja pullollaan, ajattelin kokeilla nyt ihan toisenlaista viritystä. Tilasin eilen tätä varten tavaraa Blackburnilta (http://www.blackburndesign.com/en_eu/bags/outpost-bag-collection.html). Tuolta sivulta siis Outpost seat pack & dry pack ja Outpost frame bag large.
Hakukoneen kuvahakuun sanat "gt grade rear rack", niin sieltä löytyy jotakin.
Isä nitro
07.06.2016, 11.37
Jep. Seuraavanlainen tuote (https://www.kickstarter.com/projects/tailfin/tailfin-ultra-light-carbon-bike-rack-and-panniers/description) on ollut kehitteillä Kickstarter-tyyliin, ja taisivat saada rahat kasaan. Noin kauniin pyörän persiisen kun ei kehtaa ihan mitään Bilteman häkkyrää laittaa...
Epäilen kykyäni tietää asiasta enemmän, mutta vastaanpa kuitenkin. Ensinnäkin GT Grade on erinomainen työmatka-, harraste- ja myös maantiepyörä.
Ja nyt minulla(kin) olisi tarkoitus kokeilla nimenomaan kevyttä retkipyöräilyä ensi viikon viikonloppuna. Tämä tarkoittaa, että en ole raahaamassa telttoja ja retkikeittimiä mukanani.Netissä olevien kuvien ja oman pyöräni rungon perusteella tavaratelineen asentamisen ei pitäisi olla ongelma. Vaikka minulla onkin telineitä paja pullollaan, ajattelin kokeilla nyt ihan toisenlaista viritystä. Tilasin eilen tätä varten tavaraa Blackburnilta (http://www.blackburndesign.com/en_eu/bags/outpost-bag-collection.html). Tuolta sivulta siis Outpost seat pack & dry pack ja Outpost frame bag large.
Itselläni on tarkoitus kuljettaa mukana teltta yms. härpäkkeet, mutta mukana olisi yleensä myös muita, joiden kanssa tavarat voi jakaa. Matkat eivät olisi kauhean pitkiä, max 4 yön keikkoja. Nuo Blackburnin tarvikkeet näyttävät kyllä käteviltä, mutta myös kohtuullisen hintavilta verrattuna niiden tarjoamaan säilytystilaan. Jossain muistan lukeneeni, kuinka joku oli itse tehnyt juuri omaan pyörään sopivan runkolaukun.
Hakukoneen kuvahakuun sanat "gt grade rear rack", niin sieltä löytyy jotakin.
Itsekkin löysin nuo, mutta kaipaisin kuvien lisäksi myös jotain varmistusta Grade + tavarateline kombon toimivuudesta käytännössä. Esim. kestääkö kuvissa nähdyt viritykset käyttöä, ovatko huteria jne.
Jep. Seuraavanlainen tuote (https://www.kickstarter.com/projects/tailfin/tailfin-ultra-light-carbon-bike-rack-and-panniers/description) on ollut kehitteillä Kickstarter-tyyliin, ja taisivat saada rahat kasaan. Noin kauniin pyörän persiisen kun ei kehtaa ihan mitään Bilteman häkkyrää laittaa...
On kyllä tyylikkään näköinen vehje! Ei kyllä sovi ehkä ihan omaan budjettiin, mutta ehkä vielä joku päivä... :)
Isä nitro
07.06.2016, 11.51
Kyseisten Blackburnien hinta oli mielestäni kohtuullinen kun saan(en) kummatkin kotiin kannettuna 150 eurolla Wigglestä. Tuo on toki iso raha, mutta katsopas mitä Revelatet maksavat! Mutta mutta, keveys maksaa tälläkin osastolla.
Minulla oli aikanaan alucyclo, jossa ei ollut ensimmäistäkään kiinnikettä lukuun ottamatta polkimia, joilla kuski saatiin sidottua pyörään. Tubuksella on sovite (http://www.wiggle.co.uk/tubus-adapter-set-for-qr-axle-mounting/), jolla telineen sai alapäästään pikalinkun juureen kiinni. Ylempää teline oli kiinni Bilteman asennussiteillä. Ja tavaraa oli taatusti paljon eikä huteruutta ollut havaittavissa.
Komppaan, tuo claris on aivan susi ja kiekot ovat myös olleet heikon oloiset. Pinnoja on mennyt 2 poikki ja rihtausta on tarvittu useamman kerran normi ajossa.
Puhutaanko nyt samoista kiekoista? Mulla on ne simppelit Alexrimsin 470 sirkkelit. Mulla ei ole ollut mitään ongelmaa kiekkojen kanssa. Olen pitänyt niitä jopa aika sopivina rytinäajoon. Ihan surutta olen vedellyt rotvallien ja soratiekuoppien yli, eikä ole rihtaustarvetta esiintynyt. Melko painavat ne vaan taitaa olla... mutta toisaalta sitte ehkä just passaa rääsimiseen. Oisko laatuvaihtelut isoja näin edullisissa kiekoissa?
Isä nitro
16.06.2016, 10.39
FB-sivujen mukaan aika monella ovat pinnat menneet poikki (minullakin). Olisiko taustalla kuitenkin pikemminkin kasaamisen kuin tuotteiden laatuun liittyvä ongelma? Näyttäisi yhdistävän eri malleja, joissa pinnat, navat ja kehät ovat toisistaan poikkeavia. Edellisen ongelman lisäksi minun keskiölaakerini oli vähitellen hivuttautunut lähes auki. Ikävää että näin mainio tuote on kasattu huolimattomasti.
Tuossa aikaisemmin oli puhetta matkailusta. Eilen tuli Wiggleltä postissa Blackburnin kuljetusosastoa, jota jo illalla virittelin. Kyse on siis nimenomaan kevyeen matkailuun liittyvästä virityksestä eli matkalla mahdollisesti tarvittavien työkalujen sekä perillä tarvittavien hammasharjojen ja farkkujen mukana raahaamisesta. Notta tälläästä:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18109&d=1466058778
Siinä kasatessa tuli mieleeni, että hetkinen mitenkäs tuo runkolaukku mahtuu paikkaansa GTlle ominaisen kolmion vuoksi. Minulla on 58 runko, joten ahdasta ei tullut. Onhan se laukku tuosta kolmion viereisestä nurkasta tietysti hieman rutussa. Tankolaukku on Vauden ja on osa varsinaista retkisettiäni.
Sydän itkee verta kun noin kauniiseen runkoon kiedotaan tarranauhaa. Mutta todistaa aika vahvasti pyörän monikäyttöisyyttä.
Isä nitro
16.06.2016, 11.26
Samaa mieltä. Tosin huomisaamustahan sen vasta näkee, kuinka tositoimet onnistuvat. Tarkoitus on kyllä pysytellä pääsääntöisesti asfaltilla, mistä kielii renkaiden kuviottomuus. Testilenkki kotikadulla antoi hyvää osviittaa siitä, että tasapainoinen ajettava olisi.
Minne nitro piilottaa juomat?
pyöräsimo
16.06.2016, 13.09
Onko tuossa Blackburnissa paikka juomapussille? Itse tilasin Wiggleltä sellaisen S-koon Restrap-runkolaukun. Olisin ottant M:n, mutta kun runko on 53-kokoa ja siinä on tuo GT-kolmio, niin en tohtinut. Voi olla, että olisi mahtunutkin, mutta nyt mennään tällä. Ei tosn ole vielä itselläni mitään ihmeempiä reissusuunnitelmia, pientavaroille lähinnä vain hommasin. Jämäkkää tekoa on kyllä Restrapinkin tekele. Niillähän näkyy myös olevan tuollainen takalaukkuhärveli tarjolla.
Isä nitro
16.06.2016, 13.30
Blackburnissa on tosiaan paikka (tilaa) juomapussille ja erityisesti on mainostettu letkun ulostuloreikää. Sinne ajattelin juomani piilottaa. Joko pussissa tai sitten ihan perinteisessä pullossa. Kun ikkunasta katselee nyt ulos, niin pitääköhän tässä ruveta vielä lokasuojia asentelemaan...
Järki hintaisia nämä blackburnit. Laitahhan käytön jälkeen runkolaukusta kokemuksia. Satulalaukun laitoin jo tilaukseen.
Isä nitro
18.06.2016, 18.43
Käyttökokemuksia: lähdin sitten toisella pyörällä (planet X London road) liikenteeseen, siinä kun oli lokarit valmiina. Tulivat tarpeeseen. Laitoin tuon saman setin, ja vaihto kävi hetkessä. Ajettuani käytännössä koko 150 km sateessa on todettava, että runkolaukku päästi vähän vettä sisään. Siellä olivat juomapussi ja työkalut, joten no problem. Mahtui hyvin haarojen väliin. Satulalaukussa mökkivaatteet, jotka pysyivät täysin kuivina. Etulaukku on ongelmallisin, mutta jostain syystä pidän siitä. Ehkä vaakaputken päälle tuleva laukku olisi parempi.
Kevyessä myötätuulessa keskivauhti pysyi 26 km/h. Paikoin menin 35 km/h pitkiäkin matkoja. Lopputiivistyksenä toteaisin, että en käytännössä huomannut laukkujen läsnäoloa. Aivan kuin olisi ollut rauhallisella maantielenkillä.
Isä nitro
25.06.2016, 20.01
Vedin #131 kuvan setillä eli GT ja nuo laukut parin päivän aikana 370 km. Toimiva kokonaisuus ja GT kuin tehty tuollaiseen pidemmän matkan makusteluun. Hämeenlinnasta Tampereella ajoin sateessa ja satulalaukku toimi oivana lokasuojana.
Joku on moittinut pyörän sarvia. Minusta ne sopivat pyörään erinomaisesti ja toimivat niin maantie kuin rouheammassa rytistelyssä. Muut käyrikset tuntuvat nykyään oudoilta.
Kyllähän tässä alkaa varmistua se että jos saisi pitää vain yhden pyörän niin se olisi tuo Grade.
GT:llä (GT Grade Carbon 105) olen ehtinyt ajaa nyt noin kolme tonnia ja pitkän matkan ajoon se on minustakin erittäin sopiva peli. Minulta meni viikolla takakiekosta pinna poikki, joten täytyy selvittää meneekö takuuseen. Sarvet ovat mieltymiskysymys ja jos yhden osan vaihtaisin, niin laittaisin tavallisen ei-levenevän maantieohjaustangon pyörään. Joko en osaa kiertää ranteitani tai sitten vain jostakin muusta syystä pidemmällä lenkillä kämmenten ulkosyrjät alkavat ilmoitella itsestään tuolla levenevällä tangolla. Kahva on juuri sen verran kallellaan, että yläotteella vaihtajakahvan asento ei ole aivan optimi.
Kovan jarrutuksen jälkeen levyt laahaavat hetken jarrupaloihin. Laahaus loppuu hetken ajon jälkeen. Tämä lienee enemmänkin levyjarrujen ominaisuus kuin GT:n vika.
Isä nitro
26.06.2016, 09.37
Noita pinnoja on mennyt kyllä luvattoman monelta poikki.
Levareita täytyy silloin tällöin herkistellä. Palat pois ja vaikka rengasrauta (tai mieluummin muovi) toisessa kädessä mäntien painelua ja toisella kahvasta puristelua. Siis siten että toinen puoli saa hieman enempi painetta. Joskus mäntä ei palaa sijalleen ja silloin sitä täytyy vähän painella sitä sisään. Huolehdittava luonnollisesti siitä, että mäntä ei pääse pullahtamaan kolostaan pois. Tätä ikävää laahaamista on tapahtunut kaikissa omistamissani hydraulijarruissa jossain vaiheessa.
Solstace
30.06.2016, 09.34
Tervehdys
Olen uusi jäsen näillä sivuilla. Tähän mennessä olen tyytynyt Nishiki 501 pyörään johon en löydä kunnon ajoasentoa ja kädet puutuvat ja polvi kipeytyy. Harkinnassa on ollut cyclocrossin ostaminen mutta isojen kokojen löytäminen pääkaupunkiseudulta on hankalaa (olen ajanut Cannnondale caadx 105, Felt f65x ja jonkun Focuksen mallin). Kiinnostaisi tämä pyörä nyt erityisesti kehujen puolesta vaikka ei cyclocrossi olekaan eikä pyörää pääse koeajamaan missään.
Koko vähän arveluttaa. Joko xl (58) tai xxl (60). Mitat 194cm ja jalka 92cm Omasta mielestä olen persejalkainen ja yläkroppa on suhteessa pitkä.
Tuolta olen kokoa katsonut:
http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-carbon-105-2016/
Ja fillarin tilaus mahdollisesi tuolta:
https://www.evanscycles.com/gt-grade-carbon-105-2016-adventure-road-bike-EV240489
Siis mikä koko olisi sopiva? Ajo lähinnä työmatka-ajoa 30km eestaas ja pään tuuletusta näin aluksi 20-30m lenkeillä, asfaltti 90% ja kovat hiekkatiet 10%.
Isä nitro
30.06.2016, 09.40
Olen samoja kokoja ja minulla siis 58. Eikö tuota filoa ole tosiaan missään näytillä Suomen maassa että voisi edes mallata? Minun pyörää sopii toki kokeilla jonsei mistään löyry. Tarjolla Tikkurilassa. Pistä yksityispostia jos kiinnostaa tai olet maisemissa. PS. Ostin Graden edellisen väsyneen cyclocrossin korvikkeeksi.
TetedeCourse
30.06.2016, 09.53
Olen 194 - ehdottomasti suosittelen kokoa 58. Kannattaa kysyä vielä henkilökohtaista tarjousta Oliverilta TheBikeShop.de:stä.
http://www.thebikeshop.de/epages/62303450.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62303450/Categories/GT_Bicycles/GT_Rennraeder
Solstace
30.06.2016, 11.03
Isä nitrolle laitettu yv ja TheBikeShop.de lähetetty tarjouspyyntö Oliverille. Kiitos kommenteistanne.
Isä nitrolle laitettu yv ja TheBikeShop.de lähetetty tarjouspyyntö Oliverille. Kiitos kommenteistanne.
Tekikö hyvän tarjouksen?
seppo_taalasmaa
04.07.2016, 09.40
Evanssilla tosiaan hyviä tarjouksia Gradeista. AL X lähti tilaukseen :)
Solstace
04.07.2016, 09.50
Thebikeshopin tarjous (Sören) 2249€ simpan 540 polkimineen ja posteineen. Koeajo myös tehty jo viime viikolla, kiitos Isä nitro. Koko 58 näyttäisi olevan 194cm aika passeli mutta suhteettoman pitkän yläruodon takia stemmillä joutuu ehkä kikkailemaan. Myös muutamaan muuhun lafkaan olen laittanut postia, suosittelevat vain 60 runkoa joka sekoittaa pään. Evansin tarjoukseen en ole vielä tarttunut joka on tällä hetkellä paras.
Oiskohan koko 53 sopiva mulle? 180 pitkä ja sisämitta 81..
Bensakeuhko
04.07.2016, 11.20
Evanssilla tosiaan hyviä tarjouksia Gradeista. AL X lähti tilaukseen :)
Kerroppas sitten kokemuksia kun saapuu. ;)
Itsekkin olen miettinyt kyseisen sykkelin tilaamista kun on niin halpa tuolla. Itseä lähinnä mietityttää nuo kiekot, sillä ihan hirveästi niistä en tietoa löytänyt.
seppo_taalasmaa
04.07.2016, 11.51
Kerroppas sitten kokemuksia kun saapuu. ;)
Itsekkin olen miettinyt kyseisen sykkelin tilaamista kun on niin halpa tuolla. Itseä lähinnä mietityttää nuo kiekot, sillä ihan hirveästi niistä en tietoa löytänyt.
Mulla on tosiaan tällä hetkellä alla Toi GT Grade AL Claris ja runko on itselle liian iso kun aivan sairaan halvalla sain :D. Mutta tosiaan pyöränä olen pitänyt todella paljon.
Negatiivista:
Claris ihan susi.
Noi kiekot (ja myös tuon X:n kiekot) on aika kuraa. Pinnoja saattaa taas mennä poikki ja 2200g kiekkosetin paino. Mutta näistähän saa hyvät talvikiekot ja toimitetaan kyllä laadukkailla Clementin MXP:n crossirenkailla.
Mekaaniset jarrut myös aika huonot kun on hydraulisiin mtb jarruihin tottunut ja saa säätää harva se viikko.
QR haarukka flexaa kun 95kg kuski jarruttelee tiellä ja poluilla ( X:ssä läpiakseli :) )
Näistä voimansiirto, jarrut, flexaus ja koko ongelma korjaantuu tuolla X:n ostolla ja kiekot sitten erikseen ostettava. Ne Rivalin kahvat kauhistuttaa aluksi silmää, mutta sopii oikeastaan aika hyvin käteen.
Huomion arvoista tosiaan että noilla kurakiekoilla GT Grade X painaa 8,8kg. Eli aika pienellä budjetilla (350€) pystyy hankkimaan toisenkiekkosetin DT Swiss R24, kasetin, levyt ja GP 4k II 28mm:t ja tiputtamaan ton painon alle 8kg:n, joka on kyllä jo todella kevyt alu cycloksi. Kun tilalle vaihtaa vaikka DT Swiss RR21 Dicutit ja kuitutolpan ja Force 1x11 kammet (1000€) niin painon saisi 7,3kg paikkeille. Tarkoittaa aika pitkälti sitä, että tuo GT:n runko ei paina alumiinisenakaan paljon yli kiloa ja on aika tasoissa esim Cannondalen Caad 12 kanssa. Ja paketin hinta siis 2500€.
Vertailuarvoksi vaikka Cuben Attain carbon SL 9,1kg punnittuna kivijalassa kuiturungolla ja ultegralla. Ei lokarikiinnikeitä. 2400€. Ja edelleen ne ST505 kahvat shimanolta, jotka sopivat käteen kuin käsi sirkkeliin... Ja painavatkin vielä melkoisesti.
Bensakeuhko
04.07.2016, 13.49
^Oolrait, kiitoksia vastauksesta! :) Ois kyllä muuten ihan pätevä paketti tuo Grade Al X mutta ei huvittaisi ihan heti alkaa uutta kiekkosettiä hommaamaan uuteen pyörään, vaikka kyllä tuolla Evans Cyclesin ale-hinnan erotuksella alkuperäiseen hintaan kiekkoja osteleekin.
seppo_taalasmaa
04.07.2016, 14.05
^Oolrait, kiitoksia vastauksesta! :) Ois kyllä muuten ihan pätevä paketti tuo Grade Al X mutta ei huvittaisi ihan heti alkaa uutta kiekkosettiä hommaamaan uuteen pyörään, vaikka kyllä tuolla Evans Cyclesin ale-hinnan erotuksella alkuperäiseen hintaan kiekkoja osteleekin.
Olen tässä pari kuukautta kytännyt vaihtoehtoja, enkä usko että parempaa tarjousta tulee vastaan ainakaan ennen syksyn kurakelejä. Jos tosiaan miettii niin saat Pyörän kotiin kaksilla kiekoilla ja sekä krossi että maantie käyttöön yht noin 1800. Edelleen 300€ halvempi kuin pelkkä pyörä paikallisesta kivijalasta.
Voi tietty myös ajella tyytyväisenä noilla peruskiekoilla. Saattaa kestää ihan hyvin ja onhan niissä joku formulan napakin. Ja pyörän hinta jää luvattoman alhaalle.
Jos haluat vahvan paketin ilman kompromisseja niin Canyon on käytännössä ainoa vaihtoehto. Esim 2500€ maksavassa Giantin kuitukrossarissakin on vielä jotkut giantin omat ankkurikiekot. Lähes kaikki valmistajat toimivat samoin. Myös esim Cannondale Caadx ultegra +2k€ ja edelleen sitä samaa nonamekurakiekkoa.
Ei niissä oman merkin kiekoissa välttämättä ole mitään suurempaa vikaa. Voivat kestää kauan tavallista käyttöä, kunhan tiedostaa että ovat painavia ja kasauslaatu vaihtelee. Riippuu niin käyttötarkoituksesta onko nuo sopivat itselle. Nuo huonot kiekot on kyllä itselle se mieluisin kompromissi jos pitää joku valita.
Reiska_65
04.07.2016, 22.49
Evanssilta tilattaessa taitaa vaihtajat olla "väärin" päin. Näin peukalo keskellä kämmentä olevana mekaanikkona kysyisin, miten kova jumppa on vaihtaa ne "oikein" päin?
Vaihteenvaihto on kaikkialla samoin päin. Jarrut on Britanniassa kytketty yleensä takajarru vasemmalle ja etujarru oikealle kädelle. Käytännössä joudut avaamaan (vaihtamaan) tankonauhat, vaihtamaan jarruvaijerit ja -kuoret (voi ehkä saada käytettyä vanhat, mutta ei välttämättä onnistu) ja säätämään jarrut. Sitten tankonauhat paikoilleen. Ei kovin paha homma, mutta ekalla kerralla menee jonkin aikaa. Kannattaa kysyä myyjältä voidaanko pyörä koota täkäläisellä tavalla, niin säästyy aikaa ja vaivaa.
Jorge J. Sombrero
07.07.2016, 11.20
Oiskohan koko 53 sopiva mulle? 180 pitkä ja sisämitta 81..
Mulla 175cm pitkänä ja 83,5cm jalkaisena (suhteessa pitkät jalat?) on juuri tuo koko 53. Myyjä varovasti suositteli seuraavaa kokoa 55, mutta vain 53 oli kokeiltavissa ja se omaan kokemattomuuteeni tuntui hyvältä enkä ole katunut.
Aikaisempi fillarointikokemus on tosin jokusen vuoden takaa dirtiltä ja BMX puolelta, joten ehkä sitten pieneen pyörään on tottunut. :rolleyes:
Asiasta toiseen. Täälläkin on takavanteesta pinna katkennut sillä hetkellä verrattaen kevyessä työmatka-ajossa. Mitenkä myyjät yleensä suhtautuvat tälläseen asiaan?
Täälläkin on takavanteesta pinna katkennut sillä hetkellä verrattaen kevyessä työmatka-ajossa. Mitenkä myyjät yleensä suhtautuvat tälläseen asiaan?
Olen vaihtanut saksasta tilaamani GT Graden myyjän kanssa sähköposteja katkenneesta takakiekon pinnasta. He halusivat kuvia pyörästä ja tarjoutuivat korvaamaan 40 € kertaluonteisesti. Syynä tähän lienee se, että heille kiekon takuukorjaus maksaa postitusten kanssa luultavasti enemmän. En ole vielä vastannut tuohon tarjoukseen, koska mietin miten olisi järkevää toimia. Sinänsä takuukäsittely on ollut asiallista biker-boarder.de:llä.
mvk_nurmi
07.07.2016, 11.50
Mulla on 55 kokoinen Grade. Mittaa 181 ja jalan sisämitta 88cm (lyhyt selkä). 0 offsetin tolpan olen vaihtanut ja stemmi 11cm (originaalimitta)
Himottaisi Carbon Ultegra kovasti, mutta koko askarruttaa. Omilla mitoilla (178/86) suurin osa laskureista tarjoaa 56:a, jotkut jopa 58:a, mikä ei ole kovinkaan hyvin linjassa tässä säikeessä raportoidun kanssa. Olisko 55 passeli vai pitäiskö mennä jopa tuohon 53:een? Työmatka-ajot noin 60% asfalttia ja 40% soraa ja sitten satunnaista pidempää lenkkiä asfaltilla ja soralla fiiliksen mukaan.
Himottaisi Carbon Ultegra kovasti, mutta koko askarruttaa. Omilla mitoilla (178/86) suurin osa laskureista tarjoaa 56:a, jotkut jopa 58:a, mikä ei ole kovinkaan hyvin linjassa tässä säikeessä raportoidun kanssa. Olisko 55 passeli vai pitäiskö mennä jopa tuohon 53:een? Työmatka-ajot noin 60% asfalttia ja 40% soraa ja sitten satunnaista pidempää lenkkiä asfaltilla ja soralla fiiliksen mukaan.
Mitä laskureita olet käyttänyt?
TrailRider
18.07.2016, 14.09
Itsellä kyseinen pyörä vakiokokoonpanossa. Miehellä mittaa 183/66 ja runko 55cm. Sopivalta tuntuu, enkä isompaa ainakaan ottaisi...
Minä oon saman mittainen kun sinä, mutta jalka on 83 ja pyöräni on 56cm pitkä/100 mm stemmi, eli mulla on noin kolme cm pitempi selkä kun sinulla. Onko 53 koko kuinka pitkä?
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Bensakeuhko
24.07.2016, 16.50
Vähän ehkä off-topic mutta ajattelin tänään tilata tuon Grade Al-X:n niin kumpaa putiikkia suosittelette, Evans Cyclesiä vai Wiggleä?
noniinno
25.07.2016, 00.20
Noista mainitsemistasi ehdottomasti Wiggle.
Tukkasotka
25.07.2016, 02.14
^Winstanleytä http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/80138/GT_Grade_Alloy_Tiagra_2016_Bike
Noista mainitsemistasi ehdottomasti Wiggle.
Miten tuo liittyy kysyjän viestiin, kun kaupasta ei edes saa kysyjän haluamaa pyörää?
noniinno
25.07.2016, 23.02
Miten tuo liittyy kysyjän viestiin, kun kaupasta ei edes saa kysyjän haluamaa pyörää?
Pahoittelen, tein virheen. Nöyrimmät anteeksipyyntöni.
Bensakeuhko
26.07.2016, 16.22
Juu, Wigglestä lähti tosiaan sit pyörä tulemaan, mutta onko aivan tavatonta kyseiselle liikkeelle että tilausta käsitellään se kaksi päivää?
Tilasin pyöräkomponentteja ja muuta sälää Wigglestä sunnuntaina. Tänään tuli ilmoitus lähetyksestä, joten pari päivää meni tässäkin.
Tukkasotka
28.07.2016, 22.11
Olisi kyllä hienoa, jos joku Grade Alloy X:n omistaja voisi laittaa ensituntumia ja varsinkin kuvia. Nimim. lähellä tilausta.
Olisi kyllä hienoa, jos joku Grade Alloy X:n omistaja voisi laittaa ensituntumia ja varsinkin kuvia. Nimim. lähellä tilausta.
Kyllähän toi ihan kivasti kulkee. Väri ei vastaa kuvia, on huomattavasti tummemman sininen. Huomioi että ei ole myöskään forcen kuitukampia niinkuin kaikissa kuvissa. Tanko ei ole flair mallinen levenevä vaan normi crossitanko. Kiekot ovat todella jäykät, mutta aika painavat (2200g). Itse ostin evancyclesiltä.
TetedeCourse
04.08.2016, 13.24
No niin - nyt meni omastakin Gradesta takavanteesta ensin pari pinnaa poikki ja sitten kohta myöhemmin löytyi vanteesta noin 15 murtumaa pinnojen kohdilla. Ajettu runsaat 3K kilometriä. Täytyypä kysyä myyjäliikkeen Oliverilta Saksasta, voisiko mennä kuitenkin takuuseen taikka valmistusvirheen piikkiin ?
https://c1.staticflickr.com/9/8659/28141365014_611aa55fe0.jpg
Oliko tuossakin Stan's Notubes -kehät? Minulla on nyt mennyt kaksi pinnaa poikki omasta takakiekostani. Tämän perusteella pitääkin tutkia onko kehä haljennut.
TetedeCourse
04.08.2016, 19.16
Oliko tuossakin Stan's Notubes -kehät? Minulla on nyt mennyt kaksi pinnaa poikki omasta takakiekostani. Tämän perusteella pitääkin tutkia onko kehä haljennut.
Joo - oli!
Luulisi tuon menevän valmistajan virhevastuun piikkiin. Minulla on mennyt kolme kiekkoa (jokin halpisalukiekko, Mavic Ksyrium Equipe ja Mavic Cosmic Carbone) aivan samalla tavalla rikki. Tuosta Cosmicista otin yhteyttä myyjäliike Bike-Discountiin, joka lähetti kiekon Mavicille. Sieltä tuli uusi takakiekko ilman kustannuksia. Eli toivoa on. Saksalaiset firmat ovat hoitaneet kokemukseni mukaan takuuasiat yleensä hyvin.
Olen käsittänyt, että Stan's Notubes Grail -kehä pitäisi olla periaatteessa ok. Ainakin nettiarvosteluissa ne ovat saaneet hyviä arvosteluita. Harmi, että GT:ssä kiekot on koottu huonosti ja sen seurauksena pinnoja menee poikki.
Tukkasotka
06.08.2016, 14.41
Kyllähän toi ihan kivasti kulkee. Väri ei vastaa kuvia, on huomattavasti tummemman sininen. Huomioi että ei ole myöskään forcen kuitukampia niinkuin kaikissa kuvissa. Tanko ei ole flair mallinen levenevä vaan normi crossitanko. Kiekot ovat todella jäykät, mutta aika painavat (2200g). Itse ostin evancyclesiltä.
Wiggleltä tilattu viikko sitten, matkalla on vielä pyörä. Jännä tosiaan miten rungon väri vaihtelee kuvissa ja joissain esittelykuvissa on ne Forcen kammet. Saas nähdä mitä sieltä tulee. Reiluun tuhanteen näyttää irtoavan Euroopasta, kun Suomessa kivijalassa sen 2100€. Siinä on jo eroa.
Wigglellä on vielä se hienous, että tilattaessa (ainakin itseltä) tiedustellaan miten päin haluaa jarrukahvat asennettavaksi. Vähentää kummasti askartelua :)
Hurjia tarinoita noista kiekosta. Mulla vielä kaikki ehjää
TetedeCourse
26.08.2016, 11.53
No niin - nyt meni omastakin Gradesta takavanteesta ensin pari pinnaa poikki ja sitten kohta myöhemmin löytyi vanteesta noin 15 murtumaa pinnojen kohdilla. Ajettu runsaat 3K kilometriä. Täytyypä kysyä myyjäliikkeen Oliverilta Saksasta, voisiko mennä kuitenkin takuuseen taikka valmistusvirheen piikkiin ?
Uusi kiekko tuli takuuna Saksasta parissa vkossa - halusivat kuvia rikkoutuneesta kiekosta ja koko pyörästä. Erinomaisen laadukasta toimintaa
Heippa foorumille. Noin kuukausi sitten kotiutui Wiggleltä tilattu Al 105 Grade, eikä ostos ole kaduttanut. Aiempi pyöräilykokemus rajoittuu suurimmalta osin 26" jäykkäperiin, joten aluksi ajoasentoon tottumiseen meni pari lenkkiä.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160918/8c8316dc2361491355bd7d81c822b0b2.jpg
.. ajoasentoon tottumiseen meni pari lenkkiä.
Miltä tuntuu alhaalta levenevä tanko? Olen itse ajanut tänä vuonna noin neljä tonnia GT:llä eikä yläote kahvoilta tunnu oikein luontevalta. Alaote on ok.
Miltä tuntuu alhaalta levenevä tanko? Olen itse ajanut tänä vuonna noin neljä tonnia GT:llä eikä yläote kahvoilta tunnu oikein luontevalta. Alaote on ok.
Kokemusta eri mallisista kippurasarvista ei ole, joten olen tähän ihan tyytyväinen. Yläotteella ajan yleensä, alaote tuntuu vähemmän luontevalta.
Isä nitro
18.09.2016, 21.59
Minullehan tuo Grade on istunut käteen kertakaikkisen erinomaisesti ekasta lenkistä lähtien, ja aivan erityisesti olen tykännyt stongasta. Perinteiset käyrät tuntuvat nykyään omituisilta.
Tukkasotka
19.09.2016, 16.41
Jännä, että Wiggleltä tilatussa Alloy X:ssä on normaali stonga ilman levityksiä.
Heippa foorumille. Noin kuukausi sitten kotiutui Wiggleltä tilattu Al 105 Grade, eikä ostos ole kaduttanut. Aiempi pyöräilykokemus rajoittuu suurimmalta osin 26" jäykkäperiin, joten aluksi ajoasentoon tottumiseen meni pari lenkkiä.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160918/8c8316dc2361491355bd7d81c822b0b2.jpg
Oliko kahvat brittityyliin, takajarru vasemmalla?
Oliko kahvat brittityyliin, takajarru vasemmalla?
Ei ole. Wiggleltä tilattaessa pystyy kertomaan kuinka päin jarrukahvat haluaa.
Jännä, että Wiggleltä tilatussa Alloy X:ssä on normaali stonga ilman levityksiä.
Se on cyclocrossiin optimoitu malli muutenkin. Crossikumit ja kaikkea. Itselle sopii ainakin paremmin tuo X:n "normi" 42cm tanko kuin se kaareva rumilus. Makunsa kullakin, mutta dropeissa on mukavampi olla tiellä pitkiä aikoja kun ovat hartian levyiset.
Tukkasotka
21.10.2016, 14.54
Onpas hyvän näkösiä uutukaisia tulossa vuodelle 2017. Mm. Forcen kamoilla 1x11 cx-malli, SRAM Red osasarjalla kuiturunko, naisille oma 105-alloy ja Tiagra, ja hienoilla kuoseilla esim. carbon 105 ja x-alloy. :
http://www.29ercafe.com/wp-content/uploads/2016/09/2017-GT-Grade-Carbon-105-Gravel-Bike.jpg
http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/images/news/2016/08/02/gtcross-1470147295488-1b9hh4skv761r-630-354.jpg
https://i.ytimg.com/vi/rlzxH9J49EQ/maxresdefault.jpg
Isä nitro
21.10.2016, 19.37
Jep. Ennen oli retroa ja nyt melko discoa.
Jep. Ennen oli retroa ja nyt melko discoa.
Nätisti sanottu.
Aika karseita. Tuo hevosen kokoinen GT logo kruunaa kokonaisuuden.
Onpas hyvän näkösiä uutukaisia tulossa vuodelle 2017. Mm. Forcen kamoilla 1x11 cx-malli, SRAM Red osasarjalla kuiturunko, naisille oma 105-alloy ja Tiagra, ja hienoilla kuoseilla esim. carbon 105 ja x-alloy. :
http://www.29ercafe.com/wp-content/uploads/2016/09/2017-GT-Grade-Carbon-105-Gravel-Bike.jpg
http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/images/news/2016/08/02/gtcross-1470147295488-1b9hh4skv761r-630-354.jpg
https://i.ytimg.com/vi/rlzxH9J49EQ/maxresdefault.jpg
Onneksi ostin 2016 mallin koska noi on ihan järkyttävän rumia.
Näinpä. Nuo haarukat näyttää kuin olisi jostain eri mallista vedetty ylijäämäerä pyöriin kiinni. Oranssi alumiininen on ihan ok mutta ei mitenkään säväyttävä.
Näinpä. Nuo haarukat näyttää kuin olisi jostain eri mallista vedetty ylijäämäerä pyöriin kiinni. Oranssi alumiininen on ihan ok mutta ei mitenkään säväyttävä.
Oranssi on ainoa, jossa on värisävyt oikein päin. Ei haarukan kuulu olla se keskipiste. Sama juttu tarrojenkin kanssa.
Tuli ostettua keväällä oikea vuosimalli onneksi. :)
Tukkasotka
22.10.2016, 14.30
Itsellä myös retromalli, mutta omaan silmään nuo uudet istuvat myös. Varsinkin aiemmat mustat hiilikuiturungot ovat olleet mielestäni grafiikaltaan tylsiä ja oikeastaan jopa rumia.
Varsinkin aiemmat mustat hiilikuiturungot ovat olleet mielestäni grafiikaltaan tylsiä ja oikeastaan jopa rumia.
Niistä tosiaan saisi vielä hienommat poistamalla grafiikat kokonaan. Johonkin sopivaan paikkaan sentin korkuisella fontilla teksti GT ja eteen pieni logo. Muuten täysin mattamusta. Se näyttäisi upealta.
Tervehdys foorumille! Rekisteröidyin juuri tänne, hyvältä näyttää tämä keskustelu!
Hankin 2017 GT Grade Carbon SRAM Force 22 -mallin, se on aika sleeper värityksiltään verrattuna neon malleihin.
Ja hyvä niin, enemmän minun makuun:
http://media.performancebike.com/images/performance/products/product-hi/31-5613-CAR-ANGLE.jpg?resize=700px:700px&output-quality=85
terv. Maka
Isä nitro
31.10.2016, 22.17
Komia on. Hyvä että veloa saa nykyään myös SRAMilla varustettuna. Vuosi sitten oli kuitua tarjolla vain Shimanoilla. Tuleekin vuosi ja 5500 km täyteen näinä päivinä.
Herättelen tätä ketjua taas vähän henkiin kun tuli vastaan sopiva tarjous wigglessä (http://www.wiggle.com/gt-grade-al-105-2016/) alumiinisesta GT Grade 105:sta. Edellisen vuoden malli, mutta radikaaleja muutoksia ei tainnut vuoden 2017 malliin tulla, joten parempi säästää hieman pätäkkää ja tilata tuo kun ainoa jäljellä oleva kokokin sattuu olemaan oikea. Tarkoitus pääasiassa pendelöidä töihin ja takaisin + muuta sekalaista käyttöä joten lokarit tulen asentamaan. Vieläkö olet nitro tyytyväinen SKS Bluemelseihin? Onko pysynyt yleisesti hyvin paikoillaan vaikka on välillä ottanut pois ja laittanut taas takasin paikoilleen?
Tukkasotka
06.01.2017, 15.38
Laitoin Wigglen alumiiniset Cosinet maantielle kiekkosetiksi, hintaa 220 euroa. Noissa on Novatechin navat ja Alex-rimssin kehät. Vaaka näyttää Ashiman jarrulevyjen ja Ultegran pakan kanssa ~ 1950g. Kiekkosetin paino oli ilman linkkuja 1590g. Kiinni laitoin vielä Contin gp4000 II:set ja koko pyörän (alloy X) paino hieman yli 8kg. Toivottavasti on vielä hyvät ajaa. Ei paljoa vaatisi enään, että luku alkaisi seiskalla. :)
Vaihdoin nyt välipäivinä GT Gradeen tavallisen maantietangon. Yhden reilun kolmen tunnin lenkin perusteella vaihto kannatti ja nyt ote tuntuu siltä kuin pitääkin. Levenevän tangon alaote oli hyvä, mutta jotenkin kädet ovat luontevammassa asennossa kahvoilla tavallisella tangolla. Kahvoilta kuitenkin ajetaan suurin osa ajasta. Kahvat siirtyivät helposti uuteen tankoon, koska jarruputkia tai vaihdevaijereita ei tarvinnut säätää. Tankonauha meni tietysti uusiksi.
Isä nitro
08.01.2017, 17.03
Herättelen tätä ketjua taas vähän henkiin kun tuli vastaan sopiva tarjous wigglessä (http://www.wiggle.com/gt-grade-al-105-2016/) alumiinisesta GT Grade 105:sta. Edellisen vuoden malli, mutta radikaaleja muutoksia ei tainnut vuoden 2017 malliin tulla, joten parempi säästää hieman pätäkkää ja tilata tuo kun ainoa jäljellä oleva kokokin sattuu olemaan oikea. Tarkoitus pääasiassa pendelöidä töihin ja takaisin + muuta sekalaista käyttöä joten lokarit tulen asentamaan. Vieläkö olet nitro tyytyväinen SKS Bluemelseihin? Onko pysynyt yleisesti hyvin paikoillaan vaikka on välillä ottanut pois ja laittanut taas takasin paikoilleen?
Huomasin vasta nyt kysymyksesi. Sorry. Hyvät ovat ja tosiaan välillä otetaan pois ja sitten taas takaisin. Käytän nykyään pääsääntöisesti toisessa pyörässä, mutta sopivat siis Gradeenkin hyvin.
Huomasin vasta nyt kysymyksesi. Sorry. Hyvät ovat ja tosiaan välillä otetaan pois ja sitten taas takaisin. Käytän nykyään pääsääntöisesti toisessa pyörässä, mutta sopivat siis Gradeenkin hyvin.
Jees. Oma GT tuli eilen perille. Kasasin pyörän ja heitin nastat saman tien alle. 35mm on aika maksimi mitä alle näyttäis mahtuvan koska paljoa ei jää tilaa enää reunoille. Lokarit tulee tänään, joten huomenna pääsee heittämään testilenkkiä. Eilisen parin minuutin testin perusteella vaikutti kyllä hyvältä peliltä.
Isä nitro
11.01.2017, 19.53
Onnittelut omasta puolestani uuden GTn omistajalle.
Ostin juuri ennen talvikelejä Panracerin Gravel kingit 35 millisinä, jotka orkkisvantehilla eli Stans no tubesin Graileilla osoittautuivat 38 millisiksi. Pajalla kyllä pyörii ja pyörii takana lähes maksimipaineilla, mutta tosiolotesti jää kyllä kevääksi.
Onkos muilla ongelmia Graden takajarrun jäätymisen kanssa? Oma Grade on mallia alloy 105 2016.
Vaijeri kun lähtee satulalta alaspäin niin kosteus pääsee valumaan kuoren sisään ja seuraavalla lenkillä vaijerihan jämähtää 5 min jälkeen jos on vähänkin pakkasen puolella.
Nestejarrut olis tietty vaihtoehto, mutta kun ovat niin julmetun kalliita..
Hyviä vaihtoehtoisia (halpoja) ideoita otetaan vastaan :)
Tukkasotka
18.01.2017, 14.43
Voisiko ratkaisu olla jokin suojaava kumitussu, joka estäisi kosteuden pääsyn strategisiin paikkoihin? Velogilla ollut sama ongelma, sieltä tämä ratkaisuehdostus.
https://www.youtube.com/watch?v=hTzZcYSOc2c
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1362567711/Bicycle-font-b-brake-b-font-font-b-dust-b-font-cover-mountain-bike-font-b.jpg
Tilasin uudet jarrut (TRP Spyre SLC) hetki sitten ja niissä oli valmiina tuollaiset kumitussut. Niistä huolimatta jäätyi viime lenkillä. Saattoi kyllä olla, että oli jääny vanhojen satuloiden jäljiltä kosteutta kuoren sisään. Täytyy kuivata kertaalleen kunnolla ja katsoa mitä tapahtuu..
Isä nitro
19.01.2017, 18.22
Tuttu ongelma, tosin toisen pyörän kuin GTn kanssa. Tuo tupsukaan ei ratkaissut ongelmaa minulla. Niinpä laitoin aseöljyä vaijerin kuoreen. Sisäpuolelle siis. Sehän pysyy siellä minun jäätyvissä jarruissani, jotka ovat TRPn hydrot. On toistaiseksi toiminut.
Isä nitro
20.01.2017, 11.01
Täydennys edelliseen viestiini kohtaan "sehän pysyy siellä...". Hydro-TRPn rakenne sellainen, että vaijeri tekee mutkan ylös ennen kiinnityskohtaa. Tämän ansiosta ei pääse se vesikään sieltä kuoren ja vaijerin välistä pois. Niinpä sisukset täyteen aseöljyä (jotkut taitavat käyttää jäänestoa tai vastaavaa) eli varppi ui ei-jäätyvässä nesteessä.
Auton pakkasneste on siitä hyvä että mahdollinen vesi sekoittuu siihen eikä jäädy.
Haltiakeijo
26.01.2017, 01.03
Tuliko muilla kuituisen Graden omistajilla pyörän mukana seatstay-putkiin kiinnitettävä irroitettava lokasuojankiinnityssilta?
Mulla ei tullut, joten oletin, että se pitää ostaa erikseen, mutta tämän artikkelin (http://www.bicycling.com/bikes-gear/reviews/first-ride-gt-grade) mukaan tuon pitäisi kai tulla pyörän mukana. Oman yksilön toimituksessa oli kyllä muitakin ongelmia, joten pitää varmaan alkaa penäämään tuota vielä kauppiaalta, jos muille tuo on tullut pyörän mukana.
Tuliko muilla kuituisen Graden omistajilla pyörän mukana seatstay-putkiin kiinnitettävä irroitettava lokasuojankiinnityssilta?
Minulla tuli mukana. Kyseessä GT Grade Carbon 105, vm 2015.
Haltiakeijo
26.01.2017, 02.37
Minulla tuli mukana. Kyseessä GT Grade Carbon 105, vm 2015.
Kiitti, pitää laittaa myyjälle viestiä. Luulisi tuon 2016-malliinkin kuuluvan.
Isä nitro
26.01.2017, 08.13
Minulla ainakin tuli pyörän mukana, mikä ainakin vuosi pari sitten oli vallitseva käytäntö.
Vähän kysymystä Graden omistajille, kun itseäni tuo fillari kiinnostaisi kovasti, ja alu-versio kiikarissa.
- Onko kukaan kokeillut/käyttänyt lastenistuinta tuon kanssa? Mietin, että meneekö tuo "yläkolmio" niin alas pystyputkessa, että häiritsisi jo istuimen kiinnikkeen asennusta/laskisi istuimen liian alas?
- Uskaltaako joku veikata, olisiko koko 55 sopiva persjalkaiselle kuskille, joka on 181 pitkä mutta jalan sisämittä on vain joku ~82 cm..
Haaveena olisi hankkia yksi hyvä fillari korvaamaan maantiepyörä ja hybridi, mutta tuo mukula pitäisi saada myös kulkemaan mukana tai hybridi jää myymättä... Tai sitten pirpanan kanssa pitäisi mennä maastopyörällä, mikä sekin on vähän hassua :D
Tukkasotka
27.01.2017, 15.36
Itse en ole lastenistuinta asentanut, mutta tuollainen kuva käveli vastaan. https://www.instagram.com/p/BLnHxBSj6wG/?tagged=gtgradealloy
176/81 ja 55-kokoinen Grade alla itselläni. Voisi ehkä mennä 53:kin, mutta lyhyemmällä stemmillä tuo istuu kyllä.
Kiitos vastauksesta.
Mielenkiintoinen häkkyrä tuo istuin, itsellä on olemassa sellainen perinteisellä pystytankokiinnityksellä oleva malli, pitää yrittää katsoa mittanauhan kanssa näyttäisikö se menevän tuohon runkoon vai ei kun ei viitsisi uutta hankkia..
Nyt sitten kävi niin, että vuoden 2015 Grade Al Sora (2x9) lähti tilaukseen JE Jamesin (http://www.jejamescycles.com/gt-grade-alloy-sora-road-bike-2015.html) poistomyynnistä.
Poistomyyntihinta oli varsin kohtuullinen 400 £ + ~20 £ postit, nykykurssilla pyörä tulee kotiin 492 eurolla.
Tarjolla on vain kokoja 55 ja 56, taisin tilata eilen ainoan 55 kokoisen pois ja nyt näyttää Special order item 5-14 days, 56 kokoa heti hyllyssä.
Sitten kun vaan saataisiin niitä kesäkelejä, että pääsis kokeilemaan :D
Nyt sitten kävi niin, että vuoden 2015 Grade Al Sora (2x9) lähti tilaukseen JE Jamesin (http://www.jejamescycles.com/gt-grade-alloy-sora-road-bike-2015.html) poistomyynnistä.
Poistomyyntihinta oli varsin kohtuullinen 400 £ + ~20 £ postit, nykykurssilla pyörä tulee kotiin 492 eurolla.
Ei se mennykään niinkuin Strömssössä...
Firmasta ilmoitettiin, ettei tilaamaani kokoa olekaan oikeasti varastossa, ja 56 kokoa eivät suositelleet koska olisi luultavasti liian iso.
Kaupat peruuntuivat sitten sitä myöten ja jäin ilman halpaa pyörää :(
Isä nitro
07.02.2017, 17.29
Ei tuommoista saisi ihmiselle tehdä. Ensin heilutetaan tikkaria nenän edessä ja lupaillaan omaksi, ja sitten viedäänkin pois. Otan osaa. Ota sinä paukku tai pari murheeseen.
Mietin vain, olisiko 55 ja 56 välinen ero kovin ratkaiseva? Minulla 58. Muuten olisi sovittaminen onnistunut luonani.
Itsekin mietin ensin, että tilaan vaan sieltä sukkana sen 56 kokoisen mentaliteetilla "kyllä se menee", mutta sitten tarkistin vähän fillarin mittoja valmistajan sivuilta ja tulin toisiin aatoksiin.
Vielä kun liikkeestäkin suositeltiin olemaan ottamatta pyörää katsoin parhaaksi tehdä niin. Erikoisesti kokojen 55 vs 56 välinen ero oli monessa kohtaa suurempi kuin 55 vs 53, luultavasti jopa 53 koko olisi sopinut minulle paremmin kuin 56. Esimerkiksi stand over height on 56:ssa lähes sama kuin käyttäjän jalan mitta, niin aletaan olemaan väärässä kokoluokassa.
Ei kai tässä muu auta kuin jatkaa etsintää, kyllä sieltä joku sopiva fillari aina ennen pitkää vastaan tulee.
GT näyttää antavan paidan ja shortsit tai paidan (riippuen mallista), GT -pyörän 1.7.2016 jälkeen ostaneille. Grade myös mukana.
http://www.gtbicycles.com/eur_en/redeem-apparel
Tukkasotka
27.02.2017, 15.19
Harmi, että vaatelahjan saa vain pyöränsä kivijalasta ostaneet. :(
Isä nitro
02.03.2017, 08.52
Ihan heti en löytänyt kohtaa, jossa olisi mainittu tuo rajaus kivijalkakauppoihin? Ostin omani netistä (Saksasta) ja ajattelin kysäistä tuolta myyjältä että kun valmistaja ilmeisesti toimittaa vermeet hänelle, että voisiko pistää paketin puolestaan minulle. Voisihan noista ihan hyvillä mielin postikulut maksaa.
Mites teillä on runko koot osuneet kohdilleen? Mietin vaan, kun nyt katsonut kuvia pyöristä sekä pyöräkilpailuista. Näyttää siltä, että joka kilpakuskilla olisi liian pieni runko käytössään sillä satula on nostettu todella korkealle. Omat mittaukset ohjasivat 53-54 cm runkoon ja nyt on siis tuo 53. Mietin vaan olisiko tätä mallia pitänyt sittenkin olla se 51 cm ja siitä sitten lähteä asentoa hakemaan nostamalla satulaa ja stemmiä sun muuta?
Varmastikin oman kehon kankeus ja uusi ajoasento vaikuttaa vielä oudolta. Nyt käsillä täytyy vähän kurottaa, jotta yltää tangolle. Lähinnä väsyneempänä alkaa huomata, että asento voisi olla parempikin.
Jaa, että onko huono kunto vielä vaan? :)
Ammattilaisten ajoasento kertoo ettei pyörä saa olla yhtään liian pitkä kuskilleen, ei kait pyöräsi ole liian pitkä? Sentti stemmiä lyhyemmäksi vaikuttaa paljon, tai tangon vaihtaminen compactiin ellei jo olekin, hienosäätö putkiosilla onnistuu kun runko on oikean kokoinen.
Terun vastaukseen lisään vielä, ettei tavallisen kuntoilijan ei kannata lähteä kopioimaan maantieammattilaisen ajoasentoa. Toki siten tekemällä saa varmasti aikaiseksi varsin aerodynaamisen asennon, mutta sen ylläpito muuttuu hankalaksi jos ei ole totuttanut itseään matalaan asentoon muutamien kymmenien tuhansien kilometrien vuosivauhdilla, niin kuin ammattilaisilla on tapana.
Toisena asiana sitten se, että aika harvalla ammattilaistallilla on valikoimassaan Graden tapaista enduroad-pyörää.
Aivan hyvä tarkennus vaikka ymmärtääkseni kysyjä olikin tuosta jäljillä. Tällaiset täysin kisojen ulkopuolella olevat harrastajat kuten itsekin olen tavoittelevat muutaman sentin alle satulatason menevää tangon asentoa ei kahtakymmentä senttiä lähentelevää, kuten ainakin nuoremmilla kisakuskeilla näyttää ajoasento olevan. Meille tuo liika pituus on vielä enemmän myrkkyä, kun ylävartalo on hitusen pystymmässä.
Runkokokojen merkintä tuolla satulaputken pituudella, tai no ainakin lähes sillä on harhaanjohtava silloin kun noista suosituksista lähdetään haarukoimaan oikeaa kokoa. Vaakamitta ja emäputken mitta ovat keskeisimmät mitat normimitoituksisessa rungossa.
Toivottavasti meskun pyörään tulee hyvä asento pienillä putkiosien vaihdoilla, jos se osoittautuu pidemmän päälle ajoasennoltaan pitkäksi, jonkin aikaa vie totutella maantietankoiseen. Tilaakin kyllä tarvitaan, sen huomaa pidempää ajojaksoa ajaessaan, kun työntelee ahteria satulassa ihan oikeaan paikkaan.
Wigglen suositukset koonvalintaan näyttävät täsmäävän
http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-105-2017-adventure-road-bike/
Kiitti infosta kaikille. Täytyy siis hakea sitä asentoa pikku hiljaa. Siirtää satulaa ensin eteen ja muutenkin parempaan asentoon ja viimeisenä liikkeenä sitten uutta stemmiä tilalle. Ensin täytyy vielä heittää muutama pidempi lenkki sisäänajoa ja vähän tunnustella menoa. Wiglen puolesta sopi runkokoko 53-55
Tosiaan Tukkasotkalla on samat ruhon mitat kutakuinkin, mutta ajelee 55 runkoisella ja lyhyemmällä stemmillä.
Olen tosi tyytyväinen hankintaani, joka on varmasti paras pitkään aikaan. Paita on tilauksessa ja pyörällä on ilo ajaa vaikka ylämäessä tarvitaankin vielä sitä kuntoa. Toivotaan vanteiden kestävän ja muutenkin.
Mistä ihmeestä löytyis -18 vuodelle Graden mallit ja värit? Erityisesti aluversiot. Ei googlekaan oikein tunnu auttavan.
Voi toki myös vinkata jos on tiedossa 175cm mittaiselle (53 tai 54?) sopivaa alu gradea poistomyynnissä tms. Uuden kohdalla hankinta luultavasti Sportaxin kautta.
https://www.bunnyhop.de/de/fahrraeder/rennrad/gt-grade-tiagra-20172?action_ms=1
https://www.bunnyhop.de/de/fahrraeder/rennrad/gt-grade-tiagra-20172?action_ms=1
Kiitoksia! Rupes kyllä kiinnostamaan. Mulla on 175cm pituutta, inseam mittaa en nyt just muista. Maasturina on M-kokoinen joka oli aika selvä valinta, mut täs Grades näyttäisin jäävän joko 53 koon yläpäähän tai 55 alapäähän..
Kuume koki lievän kolauksen kun luin GT Grade faceryhmän juttuja. Olin kuvitellut et noilla vakio alexrims vanteilla pääsis edes ekan vuoden ajot ennenkuin tarttee päivittää, mut ainaki ton ryhmän perusteella saattaa pinnoja katketa jo alle 500 kilometrin..
Edelleen toki toi bunnyhop kaupan hinta on sen verran edukas et helposti kärsii kiekot päivittää. Ei vaan heti huvittaisi. :D
Tukkasotka
18.09.2017, 16.38
Uusi pinna katkenneen tilalle maksaa n. 0,75€ nippeleineen, joten en pitäisi tuota hankinnan esteenä. Myös Alloy X:n kiekkoja haukuttiin ankkureiksi ja huonolaatuisiksi, mutta ovat itsellä edelleen käytössä yhtenä kolmista kiekkopareista vuosi pyörän hankinnan jälkeen. Edelleen loistava pyörä mielestäni.
Uusi pinna katkenneen tilalle maksaa n. 0,75€ nippeleineen, joten en pitäisi tuota hankinnan esteenä. Myös Alloy X:n kiekkoja haukuttiin ankkureiksi ja huonolaatuisiksi, mutta ovat itsellä edelleen käytössä yhtenä kolmista kiekkopareista vuosi pyörän hankinnan jälkeen. Edelleen loistava pyörä mielestäni.
Joo ei toki yhden pinnan vaihto maksa juuri mitään, mut sain sen kuvan et niitä menis tämän tästä ja pahimmas tapaukses kehään tulee murtumia. Ei kovin mukavaa jos joka lenkillä napsahtaa.
Onkohan niis kiekois sit ollu runsaasti maanantaikappaleita vai mitä... Pyörä on kyllä varmasti hyvä!
Parhaillaan selvitellään myyjäliikkeen kanssa mitä tehdään GT Grade Carbonin takakiekolle, josta on kehä (Stans Notubes Grail) haljennut. Tuosta kiekosta on tullut vaivaa niin paljon, että en edes viitsi laskea työtunteja (4x katkenneen pinnan vaihto, työt, selvittely myyjän kanssa). Kehä näyttää maksavan noin satasen ja sen periaatteessa pitäisi olla ok, mutta on kai vain ollut huono yksilö tai huonosti tehty kiekko. Kiekkojahan saa kaupasta uusia eli en nyt sen vuoksi olisi ostamatta itse pyörää, jos se muutoin miellyttää.
Kiekkojen kanssa ei tule ongelmia, kun tekee jälkirihtauksen noihin hyvin nopeasti kasattuihin muutaman satasen ajon jälkeen, joko itse tai ammattilaisen tekemänä. Tasainen kireys on a ja o, kiekot kuin kiekot kestävät eikä pinnoja katkeile.
Kiekkojen kanssa ei tule ongelmia, kun tekee jälkirihtauksen noihin hyvin nopeasti kasattuihin muutaman satasen ajon jälkeen, joko itse tai ammattilaisen tekemänä.
Paitsi jos osissa on valmistusvirheitä. Minullakin on ollut yksi pyörän tehdaskokoonpanoon kuulunut kiekkopari josta murtui nippeleitä kuin ne olisi olleet valettu Wetabixistä. Ei sellaisen kanssa jaksa ruveta erityisen hienostuneisiin työnkulkuihin.
Paitsi jos osissa on valmistusvirheitä. Minullakin on ollut yksi pyörän tehdaskokoonpanoon kuulunut kiekkopari josta murtui nippeleitä kuin ne olisi olleet valettu Wetabixistä. Ei sellaisen kanssa jaksa ruveta erityisen hienostuneisiin
työnkulkuihin.
Näitä varten on tuotetakuu.
Mutta, jos pinnoja alkaa katkeilemaan näistä kohtalaisen keskinkertaisista alkuperäiskiekoista, on viisainta vaihtaa kaikki pinnat huolellisesti kokoamalla kiekko uudelleen. Ajaa noilla alkuperäiskiekoillakin - noin yleensä ottaen, tai sitten niitä voi käyttää vähemmän ajettavan pyörän nastarattaina, uudet kiekot muutaman vuoden ajettuun pyörään uusaa sitä mukavasti.😁
TetedeCourse
19.09.2017, 09.26
Mulla murtui GT:n alkuperäis-takakiekko (kahden vuoden ajon jälkeen) yhden katkenneen pinnanvaihdon jälkeen 13 eri kohdasta - sain ostopaikastani (saksasta) uuden kiekon takuuvaihtona, kunhan vain laitoin pari valokuvaa murtuneesta kiekosta!
sain ostopaikastani (saksasta) uuden kiekon takuuvaihtona, kunhan vain laitoin pari valokuvaa murtuneesta kiekosta!
Saako kysyä mikä liike oli kyseessä? Selvittelen omaa caseani biker-boarder.de:n kanssa.
TetedeCourse
19.09.2017, 10.31
Saako kysyä mikä liike oli kyseessä? Selvittelen omaa caseani biker-boarder.de:n kanssa.
thebikeshop.de
kuovipolku
19.09.2017, 10.49
Toivottavasti et ota tätä ilkeänä tai jälkiviisaana naljailuna, mutta ehkä oppina muille: Saksastakaan ei kannata tehdä kauppoja sellaisten liikkeiden kanssa joihin ei niiden maineen takia Suomessa jalallaan astuisi. Saksalaisten verkkokauppojen tasosta ja toiminnasta silloin kun kaikki ei mene ihan nappiin saa nopeasti melko hyvän käsityksen kun laittaa hakusanoiksi liikkeen nimen ja "Erfahrungen". Tämän kaupan osalta olisi ollut jonkin verran perusteita olla tarttumatta hyvältäkään näyttävään tarjoukseen
https://www.heise.de/preisvergleich/?sb=7409
https://de.trustpilot.com/review/www.biker-boarder.de
https://www.mtb-news.de/forum/t/biker-boarder-de-unserioes.614936/
Saksastakaan ei kannata tehdä kauppoja sellaisten liikkeiden kanssa joihin ei niiden maineen takia Suomessa jalallaan astuisi.
Ilman muuta kannattaa jättää huonomaineisen liikkeen kanssa asiointi tekemättä. Hankin biker-boarder.de:stä GT Grade Carbonin varsin edulliseen hintaan ja he hoitivat omaa osaansa pinnojen korjauksessa noin vuosi sitten palauttamalla tililleni rahaa. Nyt vanteen halkeamisen selvittely on ollut nihkeämpää. Katsotaan mihin lopputulokseen tässä päädytään. trustedshops.de:n asiakasarvio on 4.67/5.00 eli ei sitä tämän perusteella ainakaan osannut heittää roskakategoriaan. Näissä hankalammissa tapauksissahan se liikkeen hyvyys tietenkin punnitaan.
Tilasin oman GT Gradeni Saksasta, ja olen sitä päässyt testaamaan parin viikon työmatkapyöräilyjen verran (pääosin hiekkateillä). Ensituntuma: aivan erinomainen peli. Tilasin halpisversion (alu-Tiagra) lähinnä testatakseni pykälää pienempää kokoa, mikä ollut viime aikaisissa cc-pyörissäni. Tarkoitus oli sitten myydä tämä ja ostaa tilalle pykälää kahta parempi versio, kun koon sopivuus testattu. Mutta niin loistava jo tämäkin, että en ole lainkaan varma onko tarvetta vaihtaa parempaan. Positiivisesti yllättynyt esim. uuden Tiagra-vaihteiston tuntumasta. Ei jää yhtään 105:stä. Mikään superkevythän paketti ei ole, eikä mekaaniset levarit ole hydraulisten veroiset, mutta TRP Spyret välttää. Ja mikä hinta! Alle 700 toimituskuluineen Suomeen! :) Voi vain kuvitella, miten herkältä paremmat versiot GT Gradesta tuntuukaan!
Ja kokokeskustelu on omansa. Historiaa sen verran, että minulle on pyöräilyliikkeissä toistuvasti tyrkytetty isompaa runkoa, mitä itse olen toivonut. Lopputulos: ohjaamo tuntunut karkaavan jäykkäselkäiselle ja vanhalle (44 v.) fillaroitsijalle liian kauas. Olen myös käynyt bike fittingissä, jossa säädettiin silloista pyörää ja em. syystä vaihdettiin mm. stemmiä lyhemmäksi. Siitä huolimatta, että minulla oli toimittaa vanhat bike fitting -tulokset kivijalkaliikkeeseen, ei pienempää runkokokoa suositeltu. Vaihtoehdot olivat 53 ja 55. 53-runkokokoa mainostettiin minulle testiajossa "ihan lasten pyöränä". Really? Asiakasta ei pahemmin kuunneltu. Lopputulos oli, että tilasin kivijalassa testaamani pyörän satasia halvemmalla Saksasta ja olen pienempään kokoon erittäin tyytyväinen. GT Graden endurance-geometria passaa itselleni loistavasti ja koko 53 istuu just eikä melkein. Kyseisestä liikkeestä tullut pelkkää paskaa käteen aiemminkin (yhdet cc-pyöräkaupatkin tehty). En voi asiaa oikein ymmärtää, sillä kyseessä on yksi varmasti Suomen arvostetuimpia pyöräliikkeitä. Ilmeisesti matti meikäläisten asiakaspalveluun ei panosteta lainkaan, vaan pyöräostoksilla pitäisi olla rahaa mukana 3, 5 tai 7+ donaa. Tämä on oma tulkintani.
Oikean kokoinen, se on tärkeintä, alumiinipyörälläkin on sitten hauska ajaa. Samoin myyjä tarjonnut liian isoa, uutta pyörää valitessa täytyy ostajan olla tarkkana. GT on runkosarjaltaan hyvä ja sitä aikanaa voi päivittää vielä paremmaksi, kun osat on ajettu loppuun.
Kun noin tarkasti olet perehtynyt kokoon, voisitko keroa kokopituutesi ja haaramitan, siitä vois olla jollekin apua. Omat pyörät nyt kylläkin tyydyttävät.
Mihin hintaan alloy 105 on saanu tarjouksista briteistä?
Näyttäs velosportissä olevan 1150 2017 versio
http://velosport.fi/verkkokauppa/fin/gt_grade_al_105-p-59502-0
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Mihin hintaan alloy 105 on saanu tarjouksista briteistä?
Näyttäs velosportissä olevan 1150 2017 versio
http://velosport.fi/verkkokauppa/fin/gt_grade_al_105-p-59502-0
Sent from my ONEPLUS A5000 using TapatalkSieltä lähti 55 koon gt grade tilaukseen [emoji41]
Tukkasotka
31.10.2017, 09.46
Lycke till! Hyvä pyörä, itselläkin 55-kokoisessa alloy X:ssä kiinni 105 osasarja. Hieno joka paikan höylä.
Sieltä lähti 55 koon gt grade tilaukseen [emoji41]
Sent from my ONEPLUS A5000 using TapatalkTäytyypä melkeen kehaista Velosportin nopeutta, sunnuntaina tilasin ja just postipate soitteli että pyörä olis tänää toimituksessa (Vaasa).. eivät edes toimitusilmotusta ehtineet nakkaamaan Velosportilta, oletin että seisois vielä varastosssa [emoji23]
Onkos joku vaihtanut keulaa alu gradeen? Ja jos on niin mikä on tullut tilalle?
Ei tuossa mikään muu häiritse paitsi haarukan tilan puute lokareilla ja nastarenkailla. Yritin täksi vuodeksi ahtaa 35 mm marawinterin curanan kapeimman lokarin kanssa keulalle niin tilaa jää n. 1 mm lokarin kiinnikkeen niitin ja renkaan väliin vaikka niitti on hiottu minimiin. Jos lokari jostain syystä nytkähtää vähänkään alas päin niin se on heti renkaassa kiinni. Lokaria joutui myös hieman kaventamaan haarukan kohdalta. Viime talvena alla oli pykälää kapeampi schwalbe ja se sinne täytyy varmaan nytkin vielä vaihdella.
Ajattelin, että tuo leveämpi olisi hieman vakaampi ajettava, mutta tiedä hänestä sitten vaikuttaako tuo 5 mm mihinkään. Enempi nastoja tuossa toki on..
Ilman muuta kannattaa jättää huonomaineisen liikkeen kanssa asiointi tekemättä. Hankin biker-boarder.de:stä GT Grade Carbonin varsin edulliseen hintaan ja he hoitivat omaa osaansa pinnojen korjauksessa noin vuosi sitten palauttamalla tililleni rahaa. Nyt vanteen halkeamisen selvittely on ollut nihkeämpää. Katsotaan mihin lopputulokseen tässä päädytään. trustedshops.de:n asiakasarvio on 4.67/5.00 eli ei sitä tämän perusteella ainakaan osannut heittää roskakategoriaan. Näissä hankalammissa tapauksissahan se liikkeen hyvyys tietenkin punnitaan.
Case alkaa olla käsitelty loppuun. Asiakas ei ole tässä kohdassa kovinkaan tyytyväinen. :(
Eli Biker-Boarder vastasi takakiekon ongelmiin liittyvään yhteydenottooni, että pyörän pinnojen katkeilu ja vanteen halkeaminen useiden pinnojen juuresta on "using fault / wrong using" tutkimatta asiaa sen tarkemmin. Tämän jälkeen Biker-Boarder ei ole vastannut mihinkään yhteydenottooni eikä heiltä saanut vastausta myöskään Euroopan kuluttajakeskuksen (ECC) lakimies. ECC suositteli oikeusjutun nostamista, mutta se tuntuu liian järeältä toimenpiteeltä, kun kyse on kuitenkin harrastepolkupyörän perushintaisesta (muutamia satasia luultavasti) takakiekosta. Mielestäni tämä oli liikkeeltä ala-arvoista asiakaspalvelua, koska yhteydenotot ovat olleet kaikin puolin asiallisia ja perusteltuja.
En voi tämän perusteella suositella liikkeen kanssa asiointia.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.