PDA

Näytä tavallinen näkymä : shimano osasarjojen laatu/hinta ja käytettävyys



jussi 163
08.01.2015, 13.58
Hei

Pitäisi vaihtaa työpyörään vaihtajat (3x8)
kyseessä työmatka tunturi jossa on oikein passelin kokoinen runko.
paikallaan on tällä hetkellä jokin nimetön shimano vaihtaja.
tarvetta olisi ympärivuotiseen käyttöön

vaihtajia on tällä hetkellä löytynyt:

Altus esim.http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=97986;page=1; menu=1000,2,116;mid=0;pgc=2112:2114

tai Alivio http://www.probikeshop.com/shimano-alivio-rapid-fire-plus-controls-3x8-speed-sl-m410/67294.html
jolloin pitäisi laittaa myös uudet jarrukahvat.

Kysymys on että onko Alivio laatu merkittävästi parempi? esim talvella ym.

Tietenkin päivitys 3x9 on vaihtoehto. mutta silloin menee takapakka, takavaihtaja ja ketjut myös uusiksi.Mitkä on viime kesänä uusittu Alivio sarjan osilla.

Vielä olisin kysynyt että kun vaijerit ja kuoret menee myös vaihtoon niin onko niissä jotain huomioitavaa että saisi
mahdollisimman hyvin talvikäyttöön sopivan yhdistelmän.

Kriteerinä osasarjan valintaan on kyllä hyvä käytettävyys, kuukaudessa ajoa tulee 470 km.

Kiitos

Hiilari
08.01.2015, 14.36
Shimanon vaihtajien lumen-, pakkasen ja loskansieto kyllä paranee kun mennään parempiin. 3x9 päivitys ei oikein ole hyvä vaihtoehto koska ysistä on jo siirrytty 10- ja 11-lehtisiin takapäihin. Sinuna pitäisin kasin, ja laittaisin takavaihtajaksi vaikka talvikäytössä oivan Deore XT:n. On se vähän kalliimpi mutta 470 km kuussa talvella on ihan kelpo määrä eli kamat saa kyytiä. Paremmista etu- ja takavaihtajista on useita eri vaihtoehtoja eli niistä pitää vielä löytää se juuri oikea. Periaatteessa rissat (ne rullat joiden yli ketju menee) pitäisi myös vaihtaa kun ketju on leveämpi kasimalli mutta kapeammillakin rissoilla voi toimia ihan hyvin.

Vaijereissa tärkeintä minusta on välttää veden ja lian joutuminen kuoren sisään. Paras ratkaisu on silloin täypitkä kuori jossa vaijeri kulkee koko matkan yhden kuoren sisällä vivulta vaihtajaan. Se vaatii joskus hieman askartelua tai nippusiteitä, mutta on talvella hyvä. Teflonpintaiset vaijerit ovat poikaa, tai ainakin aseöljyä kuoren sisään, ei missään tapauksessa mitään paksumpaa öljyä.

Ja kun remontoimaan ryhdyt niin vaihda hyvä mies samalla ketjut. 7/8 ketjut saa Biltemasta tai Prismasta muutamalla eurolla.

nure
08.01.2015, 16.53
Yleensä ottaen varsinainen talvikelihän ei ole koskaan millekään vaihtajalle ongelma vaan nämä loskasäät jolloin sohjo sotkee ja jäätyy kaikkialle... Takavaihtajista XT jos Shitmanoissa pitää pysyä. Tuollaisen työmatkapyörän päivityksessä niin tarvetta noille 10-11 systeemeille, kasilla pärjää mainiosti jos ei halua laittaa rahaa turhaa menemään. Nuo Hiilarin suosittelemat yhtenäiset kuoret kyllä oiva vaihtoehto vaikkakaan niitä hieman joutuu virittelemään tosiaan nippareilla...

jussi 163
08.01.2015, 16.59
3x8 vaihteissa pysyminen kuulostaa minustakin hyvältä.

Löytyykö niisstä 3x8 vaihtajissa muuta kuin tuo Altus ja Alivio (Aliviotakin huonosti)

Koko pitkät kaapelit onkin seikka mitä ei ole tullut ajateltua, pitää tutkailla miten saa askarreltua.
Alivion takavaihtaja saa palvella loppuun asti. päivittää sit Deoreen.
Niin ja ketjut toki vaihdetaan :)

znood
08.01.2015, 17.05
Ne vaijerinkuoren pidikkeet voi useimmista rungoista porata auki, jotta voi pujottaa täyspitkän kuoren viimeiselle pidikkeelle saakka.

TuH
08.01.2015, 17.33
3x9 päivitys ei oikein ole hyvä vaihtoehto koska ysistä on jo siirrytty 10- ja 11-lehtisiin takapäihin.

Todella vakuuttavasti perusteltu.

Munarello
08.01.2015, 17.48
Liekö tarkoittanut vähäistä osien saatavuutta? Kun itse muutamien nettipuljujen tarjontaa olen selaillut, niin aika vaikealta tuntuu löytää esim juuri 3x8 sopivia Deore-sarjan palikoita. Sramilta osia löytyy, mutta eikö silloin menisi myös vaihtajat uusiksi?

TuH
08.01.2015, 18.07
Liekö tarkoittanut vähäistä osien saatavuutta? Kun itse muutamien nettipuljujen tarjontaa olen selaillut, niin aika vaikealta tuntuu löytää esim juuri 3x8 sopivia Deore-sarjan palikoita

Erityisesti Deore-SLX-XT-tasoista 3x9-kamaa on saatavilla pilvin pimein, niin uutena kuin käytettynä. Täyttä hintaa joutuu harvemmin maksamaan.

Munarello
08.01.2015, 18.34
Nojuu, näkyyhän noita ysivaihteisen palikoita vielä olevan. Minua vaan kiinnostaisi, mistä sen 3x8 sopivan Deore XT -takavaihtajan saisi kun esim B-D:lla valikoima on Shimanon osalta pyöreä nolla. Ihan vaan sillä, että saattaisin omaan pyörään sellaisen laittaa.

Mutta takaisin asiaan. Itsekin varmaan pysyisin edelleen kasivaihteisessa etenkin jos muut osat on vielä käyttökelpoiset. Eiköhän nuo A-kirjaimella alkavat osat toimi ihan riittävän hyvin työmatka-ajossa.

FillaRilla
08.01.2015, 19.10
Nojuu, näkyyhän noita ysivaihteisen palikoita vielä olevan. Minua vaan kiinnostaisi, mistä sen 3x8 sopivan Deore XT -takavaihtajan saisi kun esim B-D:lla valikoima on Shimanon osalta pyöreä nolla. Ihan vaan sillä, että saattaisin omaan pyörään sellaisen laittaa.

Mutta takaisin asiaan. Itsekin varmaan pysyisin edelleen kasivaihteisessa etenkin jos muut osat on vielä käyttökelpoiset. Eiköhän nuo A-kirjaimella alkavat osat toimi ihan riittävän hyvin työmatka-ajossa.

Oman kokemuksen mukaan ei ole niin nuukaa, mikä se takavaihtajan vaihdelukumäärä on. Riittää kunhan takapakan ja vipujen vaihdeluku on sama. Kasi tavaihtaja käy hyvin ysiin ja toisinpäin vielä paremmin ja ennenkaikkea varmemmin. Ja etuvaihtajan vaihdemäärä ei ainakaan merkkaa mitään takavaihtajan toimintaan.
Itse olen joskus sovittanut alunperin kuusivaihteisen vaihtajan kasipakan vaihtajaksi ja vielä jäi rajoitinruuveihin varaa niin, että olis menny ysipakallekin.
Työmatkakulkineessa pelaa tosiaan ihan hyvin Acerakin (vaihdettu joskus nuukuuksissaan hajonneen Alivion tilalle) ympäri vuoden.

nure
09.01.2015, 09.01
^Niinpä, Munarello, kyllä se on kahva joka käskyttää.

lansive
09.01.2015, 10.54
Erityisesti Deore-SLX-XT-tasoista 3x9-kamaa on saatavilla pilvin pimein, niin uutena kuin käytettynä. Täyttä hintaa joutuu harvemmin maksamaan.

Juuri näin. Pitääkin itse inventoida laatikot ja laittaa ylimääräiset osat myyntiin.


Nojuu, näkyyhän noita ysivaihteisen palikoita vielä olevan. Minua vaan kiinnostaisi, mistä sen 3x8 sopivan Deore XT -takavaihtajan saisi kun esim B-D:lla valikoima on Shimanon osalta pyöreä nolla. Ihan vaan sillä, että saattaisin omaan pyörään sellaisen laittaa.


Shimanolla oli ysiin saakka kaikki takavaihtajat yhteensopivia keskenään. Etupäässä oli eroja ketjun ulkoleveyden takia kasin (seiskan) ja ysin välillä, mutta pienellä säädöllä sai kyllä toimimaan tyydyttävästi.

Munarello
09.01.2015, 12.35
Erinomaista, taas oppi jotain uutta!

kide
09.01.2015, 15.34
Shimano tosiaan meni rikkomaan takavaihtajaharmoniansa 10-pykäläisellä Dyna-Syssillä. Sellainen vaihtaja toimii ainoastaan 10-pykäläisen maastopyörän vivun kanssa ja pakan on luonnollisesti myös oltava 10-rattainen. Ainakin 8sp ja 9sp maastovaihtajissa sekä 8sp, 9sp ja 10sp maantievaihtajissa on kaikissa sama vetosuhde eli riittää kun vivussa on sama määrä pykäliä kuin pakassa rattaita (enintään 9).

Katselin hiljattain, että uusi Alivio M4000 (9sp) tarjoaa hyvin pitkälle kaiken saman, mitä XT vuonna 2008. Takavaihtaja on erehdyttävän samannäköinen "shadow-malli", vivuissa 2-way release, kampisatsissa HT II -keskiö. Materiaaleissa ja sitä kautta painossa ja laadussa on varmasti vähän eroa, mutta käytettävyydeltään vaikuttaa ihan samalta kuin vanhahko XT.

jussi 163
09.01.2015, 15.46
Shimano tosiaan meni rikkomaan takavaihtajaharmoniansa 10-pykäläisellä Dyna-Syssillä. Sellainen vaihtaja toimii ainoastaan 10-pykäläisen maastopyörän vivun kanssa ja pakan on luonnollisesti myös oltava 10-rattainen. Ainakin 8sp ja 9sp maastovaihtajissa sekä 8sp, 9sp ja 10sp maantievaihtajissa on kaikissa sama vetosuhde eli riittää kun vivussa on sama määrä pykäliä kuin pakassa rattaita (enintään 9).

Katselin hiljattain, että uusi Alivio M4000 (9sp) tarjoaa hyvin pitkälle kaiken saman, mitä XT vuonna 2008. Takavaihtaja on erehdyttävän samannäköinen "shadow-malli", vivuissa 2-way release, kampisatsissa HT II -keskiö. Materiaaleissa ja sitä kautta painossa ja laadussa on varmasti vähän eroa, mutta käytettävyydeltään vaikuttaa ihan samalta kuin vanhahko XT.

Joo ei pirukaan ota selvää noista malleista ja mallinumeroista.
Ei ole harrastelijalle tehty helpoksi.

Hiilari
09.01.2015, 16.29
Valaiskaapas wanhaa: Shimanon 2015 kymppi vaihtajat ja vivut ovat näköjään mallia Dyna-Sys. Ne tunnistaa tuosta D kirjaimesta takavaihtajassa ja vivussa. Koetin katsoa videota josta ei vahingossakaan käynyt mikä varsinaisesti on muuttunut
(http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/global_cycle/en/nl/index/technologies/dynasys.html). Mutta onko nyt siis niin että Shimanolla on tarjolla eri vuosimalleina erilaisia kymppi-systeemejä jotka eivät sovi yhteen?

Tossa XT 10 vivut jotka eivät ole Dyna-Sys: https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-Schaltgriff-SL-T780-mit-Klemmschelle-3-10-fach-p32400/
Ja tässä XT kymppi-vivut jotka taas ovat Dyna-Sys: https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-Schaltgriff-SL-M780-mit-Klemmschelle-2-3-10-fach-p28506/

Onko tässä kyse oikeasta kehityksestä, vaiko taas jostain hemmetin valohoidosta jolla toimivat vermeent vanhennetaan väkisin? Vai onko tässä kyse yksinkertaisesti vaijerin vetosuhteesta?

Onneksi tämä sotku ei kosketa alkuperäistä kysyyjää. Joku hyvä 8/9 vaihtaja sinne taakse vain. Vaikkapa https://www.bike-components.de/en/Shimano/Deore-Schaltwerk-Shadow-RD-M592-9-fach-p22500/

kide
09.01.2015, 17.14
Tossa XT 10 vivut jotka eivät ole Dyna-Sys: https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-Schaltgriff-SL-T780-mit-Klemmschelle-3-10-fach-p32400/

Ööh, nuo trekking-osat on vähän harmaata aluetta. Tuon vivun pariksi kuuluvassa takavaihtajassa RD-T780 kuitenkin mainitaan tuo Dyna-Syltty. Luulisin, että D-logot on jätetty pois esteettisistä syistä eli tarkoituksena saada ulkonäkö vähemmän tekniseksi ja siten erottua maasto-osista.

Ilmeisesti alkuperäisellä kysyjällä oli haussa vivut tankoon ja vielä mieluiten jarrukahvoihin integroidut.

Yksi halpa 3x8-vaihtoehto on SRAMin gripparit:
http://www.bike-discount.de/en/buy/sram-mrx-comp-twister-shifter-8-speed-136165
http://www.bike-discount.de/en/buy/sram-mrx-comp-twister-shifter-3-speed-136203

Mulla on noi ollut keväästä asti yhdessä pyörässä ja onhan ne asiansa ajaneet. Vähän epämääräiset rimpulat toki, jos on joskus parempaan tottunut. Ja joutuu veistelemään tuppeja.

Halvat ja kevyet jarrukahvat:
http://www.bike-discount.de/en/buy/avid-fr-5-lever-63699

Mulla on noita kaksi paria käytössä.

nure
09.01.2015, 18.02
Virvelitehtaan tuotteet aina hämmentäneet yhteensopivuudella tai sen puuttumisella.

arctic biker
09.01.2015, 18.05
http://bike.shimano.com.sg/publish/content/global_cycle/en/sg/index/news/dyna-sys__shimano.html
Xt-trekkingsarjan 10-vivuissa ei ole vasemmassa vivussa valintanamiskaa 2/3rattaisille kammille, mutta vetosuhde on sama kuin varsinaisissa dynasyssareissa eli eivät passaa vanhojen vaihtajien kanssa. Onko sitten laatueroja materiaaleissa vaikka niin tiedä tuota.

Hiilari
12.01.2015, 18.11
On kyllä hieman sekavaa....vaikka virhelitehtaan paremman pään tuotteet pitävät kyllä meillä kotona pintansa. Täytyy vaan hamstrata 8-osia, vipuja, ketjuja, pakkoja ja rissoja, sellainen life-time supply että pärjää.

arctic biker
13.01.2015, 09.37
On kyllä hieman sekavaa....vaikka virhelitehtaan paremman pään tuotteet pitävät kyllä meillä kotona pintansa. Täytyy vaan hamstrata 8-osia, vipuja, ketjuja, pakkoja ja rissoja, sellainen life-time supply että pärjää.
Ketjuja tuskin, 9ketjut passaa 8pakalle aivan hyvin.

Hiilari
13.01.2015, 09.51
7/8 ketjuja saa joka paikasta, siis normi 3/32" levyisiä. Biltsusta, Prismasta, melkein kaikista nettikaupoista jne. Tuossa vaikkapa pelkästään Bike-componentsin 7/8 ketju valikoima: https://www.bike-components.de/en/Chains/7-8-Speed/

jussi 163
13.01.2015, 10.02
Ketjuja löytyy kyllä.
Vaihtajat on kiven alla.

kide
13.01.2015, 10.38
Yksi halpa 3x8-vaihtoehto on SRAMin gripparit:
http://www.bike-discount.de/en/buy/sram-mrx-comp-twister-shifter-8-speed-136165
http://www.bike-discount.de/en/buy/sram-mrx-comp-twister-shifter-3-speed-136203

Mulla on noi ollut keväästä asti yhdessä pyörässä ja onhan ne asiansa ajaneet. Vähän epämääräiset rimpulat toki, jos on joskus parempaan tottunut. Ja joutuu veistelemään tuppeja.

Eilen illalla eka testi näillä vähän viileämmässä kelissä paksuilla tuplarukkasilla. Täytyy sanoa, että vaihteiston operointi oli grippareilla hämmentävän vaivatonta, vaikka sorminäppäryys liki nollissa ja näpit jäässä. Väittäisin, että talvikäytettävyys on erinomainen.

Grippareiden ongelma joillakin kuskeilla on kuulemma tahattomat vaihtamiset hankalammassa maastossa. Mulla ei ole sitä ongelmaa ollut, kun onnistun tarvittaessa pitämään tupista sillä tavalla, ettei kahva kierry. Ehkä omatekoiset tupit on vähän pidemmät kuin viralliset gripparinysät. Ilmeisesti jussi 163:n pyörä on työmatkakäytössä eli ei luulisi olevan tahattoman vaihtelun riskiä.

Nuo siis ovat täysin Shimano-yhteensopivat. Mulla ne käskyttävät 9sp XT-takavaihtajaa ja Deore-etuvaihtajaa. Vasemmassa etuvaihtajan kahvassa on paljon pieniä pykäliä, mikä ainakin itsellä vaati totuttelua. Nyt on vain kaksi eturatasta, joten kahva on helppo vääntää aina vaan toiseen laitaan.

jussi 163
13.01.2015, 11.01
Eilen illalla eka testi näillä vähän viileämmässä kelissä paksuilla tuplarukkasilla. Täytyy sanoa, että vaihteiston operointi oli grippareilla hämmentävän vaivatonta, vaikka sorminäppäryys liki nollissa ja näpit jäässä. Väittäisin, että talvikäytettävyys on erinomainen.

Grippareiden ongelma joillakin kuskeilla on kuulemma tahattomat vaihtamiset hankalammassa maastossa. Mulla ei ole sitä ongelmaa ollut, kun onnistun tarvittaessa pitämään tupista sillä tavalla, ettei kahva kierry. Ehkä omatekoiset tupit on vähän pidemmät kuin viralliset gripparinysät. Ilmeisesti jussi 163:n pyörä on työmatkakäytössä eli ei luulisi olevan tahattoman vaihtelun riskiä.

Nuo siis ovat täysin Shimano-yhteensopivat. Mulla ne käskyttävät 9sp XT-takavaihtajaa ja Deore-etuvaihtajaa. Vasemmassa etuvaihtajan kahvassa on paljon pieniä pykäliä, mikä ainakin itsellä vaati totuttelua. Nyt on vain kaksi eturatasta, joten kahva on helppo vääntää aina vaan toiseen laitaan.


No ei kyllä olisi tullut mieleenkään tuollaisia grippereitä katsella.
Tahattomia vaihtoja ei varmaan tulisi, kun maastoon ei olla menossa, tiellä ja kevillä pysytään.
täytyy vakavasti harkita.

Bull88
29.01.2016, 18.28
Saako tätä 2-way relase toimintoa pois käytöstä? Vaikeassa maastossa tulee vahinko vaihtoja��