PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastoajotekniikkaa - ojan ylitys



pturunen
20.11.2014, 23.57
Miten oikeaoppisesti ylitetään pienehkö ja "renkaanmuotoinen" oja, joka usein tulee metsäpolun lopussa vastaan siirryttäessä takaisin pyörätielle? Pitääkö siitä keulia yli? Noihin tuppaa eturengas usein nappaamaan kiinni.:seko:

miku80
21.11.2014, 00.09
jalkaudut, nosta pyörä ilmaan, ylitä oja ;) ... tai sitten keulit eturenkaan ojan yli niin takarengas kyllä tulee perässä..

Vispe
21.11.2014, 00.33
Vauhtia vaan ja keulaa ylös, pientä bunnyhopin tynkääkin voi soveltaa jos paikka antaa periksi. Huonoin vaihtoehto tosiaan on koittaa ajaa koko pyörä ojan pohjalta :D

pturunen
21.11.2014, 00.41
Huomattu on, ettei kannata ojan pohjalta kokeilla. Pitäis päästä johonkin tekniikkakouluun vähäksi aikaa, jotta alkaisi homma luistaa kunnolla.

nure
21.11.2014, 08.06
Yleensä jos ajaa niin viistosti leikaten vauhdilla toivoen ilman OTB:tä.

CamoN
21.11.2014, 08.33
Voi ojan ajaa pohjaa myötenkin jos se on sen verran pyöreä ja leveä muodoltaan, ettei etupyörä tökkää täysin vastarinteeseen. Ennen etupyörän tiputtamista ojaan kyynärpäitä koukkuun, jolloin pyörän liikettä on mahdollisuus myötäillä eikä painopiste jää liian ylös kun se vastarinne kohdataan.

izmo
21.11.2014, 09.26
Syksyllä Tour De Porissa vetäjä antoi oppitunnin ojan ylityksestä... "tää on helppo tulkaa perässä"

Käytin itte tosin erinlaista tekniikkaan ojan ylityksessä ja siinä ei kastu reppu ja kypärä:seko:

HarMi
21.11.2014, 09.57
Sopivalla keulankevennys-hyppy-kombolla voi aina yrittää, sillä voi päästä jopa tangon yli.
Tai sitten ajaa viistosti ojan yli, jolloin reunat loivenee kummasti.

Vispe
21.11.2014, 11.13
"Pienehkö renkaanmuotoinen oja" lienee tässä se avainkohta. Paras tapa sellaisen ylitykseen on keula ylös tai hyppy yli. Jos taas puhutaan isommasta vallihaudasta niin pohjan kautta viistoon koukkaaminen on varmasti fiksuinta. Tai voihan sitä hypätä vastarinteeseen ja katsoa kuinka käy :D

MTBVespa
21.11.2014, 11.28
Tämä keskustelu on kuin suomalainen ammattikoulu miniatyyrikoossa. Koitetaan teoriassa opastaa käytännön asioita.

mutanaama
21.11.2014, 11.46
Kevennä keulaa ja nosta se ojan yli polkasemalla riittävän isolla vaihteella, kun eturengas on yli, kevennä vähän takapäätä, kun takarengas törmää vastapattiin. Säästyy pinnoja ja renkaita.

[ot]

P.S Mä suosittelen rakentamaan siihen sillan, jos se on jatkuvassa käytössä. Ei siksi että se olis helpompaa, vaan ettei se renkaankokoinen oja sorru hiljalleen 10m leveäksi mutaliejuksi.

pturunen
21.11.2014, 16.25
Tämä keskustelu on kuin suomalainen ammattikoulu miniatyyrikoossa. Koitetaan teoriassa opastaa käytännön asioita.

Höh, teoriaa voi soveltaa käytäntöön. Näin teoreetikkona olen varvemmalla pohjalla, kun on edes joku ajatus miten muut nuo klaaraavat. Kiitos vihjeistä, täytyy mennä testailemaan kunhan tuo valkoisen shaiban tulo lakkaa haittaamasta harrastustoimintaa.

Tuo Mutiksen pointti on hyvä. Ot:nä todettakoon, että ainakin itse olisin valmis johonkin pienimuotoiseen talkootoimintaan pääkaupungiseudulla yleisten metsäpolkujen kunnostukseen. Yksi, mitä kammoan kovasti ovat osittain katkotut oksat kaatuneissa puissa, joiden keskeltä jengi sitten ylittää puun. Siihen kun sopivasti tumpuloi, niin pääsee ilmarinann kera Meilahteen. Imo se ei skilliäaspektia kavenna, jos kävisi sahailemassa ne sojottavat tyngät pois.

Kare_Eskola
21.11.2014, 17.59
Ei tartte odotella että joku kutsuu sut polkuja kunnossapitämään. Voit ottaa retkisahan messiin ja mennä.

mutanaama
21.11.2014, 18.18
Jep, niin me muutkin tehdään. Oksa silloin ja toinen tällöin. Ei se sen kummempaa ole.