Näytä tavallinen näkymä : Nelikanttikeskiön irroitus
Kaveri on entisöimässä tyttärelleen vanhaa jopoa, mutta keskiötä irrottaessa ruostuneet hampaat käytännössä rutisivat pois keskiöstä. Saako tuollaista mitenkään irti ilman niitä hampaita siten, että runko ei mene pilalle?
Kuva:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/64432236/WP_20141028_09_26_18_Raw.jpg
Kuvasta ei selkeästi näy, kummalla puolella nuo hampaat ovat, mutta se näyttäisi olevan harmaata muovia eli juuri sellaista kuin halvimpien Shimanon keskiöiden vasemmassa lukitusmutterissa. Irroittaminen kuuluu aloittaa vasemmalta puolelta, jolla on tavallinen oikeakätinen kierre (aukeaa vastapäivään kiertämällä). Jäljistä päätellen sitä on yritetty vääntää myös myötäpäivään eli väärään suuntaan.
En oikein tiedä, auttaisiko tuon muovin halkaiseminenkaan, sehän on niin kapeassa raossa. Juuri pari viikkoa sitten vaihdoin vastaavan keskiön pyörääni. Jonkin verran sain taiteilla, sillä olen vetänyt takavalon johdon kulkemaan rungon sisällä, myös keskiön läpi.
Kun vasemmanpuoleinen lukitusrengas on irrotettu, keskiö lähtee irti pyörittämällä sitä rungon oikealta puolelta myötäpäivään (vasenkätinen kierre).
Pärkyleesti wd40stä kierteisiin. Lukitse tiukkaan ulosvetäjä paikalleen keskönakselin ruuvilla. Käännä vähän ja löysää ruuvia. Jos ei aukea vie korjaamolle.
Jos haluaa heti ottaa järeät konstit käyttöön niin hitsaa keskiöavaimen kiinni keskiöön. Avain pysyy varmasti kiinni vaikka hampaat olisi jo rikkikin ja toisekseen lämpö luultavasti avaa ruosteisen liitoksen. Keskiön kierteet joutuu kyllä luultavasti vähintään putsauttamaan tämän jälkeen kierretapilla(eli siis asiansa osaavassa pyöräliikkeessä).
Ja avaaminen pitää luonnollisesti aloittaa vasemmalta puolelta.
Lyömällä saattaa aueta, väkivaltaa vaan kehiin varoen kierteitä vahingoittamasta.
arctic biker
28.10.2014, 16.39
Yhtälö jopo ja Bsa-kierre vähän särähtää. Noo kai brittikierteellä on Jopoja tehty mutten ole kuullut. Josko ois Fauberkeskiöön asennettu ja näemmä päälimaalattu konversiosysteemi nelikanttikeskiölle????
Jossain vanhoissa peltirunkosissa jopoissa hyvinkin fauberi, nykyisissä ihan perus nelikantt,i kuten tuossakin.
Tuo mutterihan on muovia. Ei muutakuin sulattaa liekillä pois ja kiertää vetopuolelta veke.
Kokeile myös kiertää vetopuolelta, koska tuolla mutterilla ei ole mitään ihmeempää virkaa tuossa kokoonpanossa.
Kasetin jos saat kierrettyä vetopuolelta pois niin sen jälkeen tuon mutterin poistaminen vasaralla ja meisselillä on helppo homma.
arctic biker
28.10.2014, 17.28
Ei muovista holkkia ei tarvii edes irrottaa, se on nylonjotainsemmoista eikä siis ruostu keskiön teräsrunkoon kiinni. Seko vaan kiertää vetopuolelta samaan suuntaan kuin kammet ajaessa pyörii keskiön pois.
Yks vain etäisesti tähän keissiin liittyvä kikka jumiutuneen keskiön irroitukseen: avain kiinni ruuvipenkkiin ja runkoa _oikeaan_ suuntaan vääntäen.
Harryupp
28.10.2014, 19.16
Siihen jämähtäneeseen muoviholkkiin voi porata muutaman reijän aivan sen metallisen laakeriholkin viereen ja vetäistä hieman ohutta liukastetta niihin ja sen jälkeen irroittaa sen keskiön oikealta puolelta (tai siltä puolelta jolla se metallinen hylsy on ) Noissa halvemmissa laakereissa kun usein on se metallinen holkki samaa kappaletta kuin itse kasettilaakeripatruuna.
FillaRilla
28.10.2014, 19.25
Iroittaminen kuuluu aloittaa vasemmalta puolelta, jolla on tavallinen oikeakätinen kierre (aukeaa vastapäivään kiertämällä). Jäljistä päätellen sitä on yritetty vääntää myös myötäpäivään eli väärään suuntaan.
Aloita kuitenkin oikeanpuoleisesta keskiön korkista. Eli avaa myötäpäivään. Se aukeaa helpommin kun metallisena kestää vääntää, koska ei ole muovia. Työkalun paikoilleen asettumisen voi varmistaa naputtamalle se kevyesti vasaralla pohjaan. Auettua vedä akseli ulos ja riko vaikka vasaralla ja tuurnalla tuo pettänyt, muovinen korkki vasemmalta. Sen saattaa saada auki lyömällä tai naputtamalla esim. pieni ruuvari tai puukon kärki sisä- ja ulkokierteen väliin ja sitten vääntämällä muovikuppi rikki. Sitten voikin vetää kasetin ulos vasemmalla.Oikeanpuoleinen saattaa kuitenkin olla edelleen yhtä jumissa, mutta sen rikkomista voikin yrittää läpi keskiömuhvin lyömällä. Jos ei muuten irtoa...
putkitunnus
29.04.2020, 18.45
Nostan vanhaa ketjua, sori siitä.
Ekaa kertaa keskiötä vaihtamassa mihinkään pyörään. Muutamia pieniä ongelmia on jo ratkennut ja vanha akseli on irti, mutta vielä pitäisi saada vasemman puolen laakeri irtoamaan. Scottin ysärimaasturin rungossa näyttäisi olevan kiinni jonkinlainen kolottu rengas (katso kuva), jonka merkitystä en tunne. Osaako joku sanoa, pitääkö ko. rengas irrottaa ennen kuin laakerin saa kierrettyä ulos? https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200429/7759722f1ed7e48ca26d38bf41807461.jpg
Kyllä lukkorenkaan irroittaminen helpottaa kummasti. Vasara ja tuurna avuksi
putkitunnus
29.04.2020, 22.38
Kiitos! Rengas ei liikkunut mihinkään pienellä naputtelulla. Onko tuossa normaali vai vasenkätinen kierre?
hiilikuitumies
29.04.2020, 23.57
Kiitos! Rengas ei liikkunut mihinkään pienellä naputtelulla. Onko tuossa normaali vai vasenkätinen kierre?
Otapa käyttöön oikea työkalu. Tarvitset sitä kuitenkin uutta laittaessasi. https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyoran-huolto/pyoratyokalut/keskiolaakerin-asennustyokalu-2000023876
Vasemmalla aukeaa vastapäivään ja oikealla (rattaiden puolella) aukeaa myötäpäivään.
Kuten A.M. totesi, niin kait tuo lukkorengas ensiksi irroitetaan vaikka naputtelemalla tuurnalla ja vasaralla. Oikea työkalukin löytyy: https://www.bikester.fi/bbb-btl-24-multihook-keskion-lukkorenkaan-avain-korjaamovarusteet-harmaa-musta-9083.html
Tuossa ohjetta, eli vastapäivään aukeaa: https://www.youtube.com/watch?v=sEv8irsdQI8
hiilikuitumies
30.04.2020, 08.21
Kuten A.M. totesi, niin kait tuo lukkorengas ensiksi irroitetaan vaikka naputtelemalla tuurnalla ja vasaralla.
Ehkä, mutta miksi? Mihin se edes kiinnittyy? Ei kai rungossa ole mitään kierteitä tuollaiselle?
Katsoitko videon? Siinä keskiköpatruunan ulkopinnassa pitäisi olla kierteet.
putkitunnus
30.04.2020, 10.09
Otapa käyttöön oikea työkalu. Tarvitset sitä kuitenkin uutta laittaessasi. https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyoran-huolto/pyoratyokalut/keskiolaakerin-asennustyokalu-2000023876
Keskiötyökalu löytyy, muutenhan en olisi saanut vetopuolta jo auki.
^Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko tuossa säädettävä kuppi-kartiolaakeri, vai oletko rikkonut kasettikeskiön irrottamalla akselin jotenkin? Kuva muistuttaa kahden keskiötyypin sekoitusta, enkä tuosta oikein saa tolkkua.
Sää tarttet, kuules, tämmöisen ;https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyoran-huolto/pyoratyokalut/haka-avain-2000038267 .
Tosin vahva epäilys ,että vasara ja tuurna on suureksi avuksi, ja tietysti irroitusöljykään ei haitaksi ole.
putkitunnus
30.04.2020, 18.57
^Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko tuossa säädettävä kuppi-kartiolaakeri, vai oletko rikkonut kasettikeskiön irrottamalla akselin jotenkin? Kuva muistuttaa kahden keskiötyypin sekoitusta, enkä tuosta oikein saa tolkkua.
Esitit hyvän kysymyksen, johon nyt ymmärryksen lisäännyttyä osaan vastata. Vanha keskiö oli tosiaan vasemman kammen puolelta cup & cone ja vetopuolelta suljettu laakerointi, tilalle laitoin Shimanon kasettikeskiön: http://www.motonet.fi/fi/tuote/381704/Shimano-Keskiolaakeri-UN26-nelikantti-1225mm-akseli-D-NL68mm-BSA. Tönärillä mitattuna vanha akseli oli 124 mm ja uusi 122,5 mm, minkä johdosta etuvaihtajan joutuu säätämään uudelleen.
Sain siis lukkorenkaan auki vasaralla ja pienellä hylsyllä. Uusi keskiö on paikallaan ja nyt tietenkin jäi lukkorengas ylimääräiseksi, kun vasemman kammen puolelle tuli muovinen holkki. Aloin vain miettimään, että olisiko vanha keskiö ollut elvytettävissä puhdistamalla, rasvaamalla ja kiristämällä? Ilmeisesti klapin olisi saanut siten pois, mutta toisaalta ei se vetopuolikaan ihan sulavasti pyörinyt.
putkitunnus
30.04.2020, 19.03
Sää tarttet, kuules, tämmöisen ;https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyoran-huolto/pyoratyokalut/haka-avain-2000038267 .
Tosin vahva epäilys ,että vasara ja tuurna on suureksi avuksi, ja tietysti irroitusöljykään ei haitaksi ole.
Ostin jo säädettävän haka-avaimen, mutta hinta oli kerran käytettäväksi työkaluksi niin suolainen (20 €), että vasaroinnin onnistuttua jätin pakkauksen avaamatta ja meinaan palauttaa kauppaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.