Näytä tavallinen näkymä : Continental Nordic Spike 28" sopivuus hybritiin maantie/pyörätie ajossa
Pyörähuollossa minulle tarjottiin Schwalbe Winter renkaita joissa 120 nastaa... yön mietittyäni olisin halunnut Schwalbe Marathon Winter renkaat joissa 240 nastaa. Niitä ei kuitenkaan ollut liikkeessä tarjolla ja huoltomies sai minut ylipuhuttua ostamaan Continental Nordic Spike 240 nastaa renkaat.
Ainakin joskus nämä renkaat on kait valmistettu Suomessa?
Mutta kun näiden Nordic Spike renkaiden kuvio on minusta aika karkea, tulee mieleen maastopyörän kumit... ainakin jos niitä vertaa Schwalbe Winter renkaisiin.
Eli asian ydin on, että onko Continental Nordic Spike 240 nastaa renkaat liian raskaat polkea maantiellä ja pyöräteillä?
Olisko sittenkin Schwalbe Winter renkaat (120 nastaa) olleet paremmat rullaavuuden kannalta ja pidon kustannuksella?
Ajan kuitenkin myös talvella "täysillä" eli en halua alkaa varomaan "liukasta keliä", vaan keskittyä ottamaan hiki irti ja että myös maisema vaihtuu :)
Sitten noin yleisesti, mikä on nastarengas joka pitää hyvin, rullaa hyvin ja kestää "renkaan-tappaja" sepelin (jota kaadetaan tuonne pyöräteille tonnikaupalla)?
T. JR the city of Oulu
Ps. kuva Continental Nordic Spike 240 nastaa renkaista
http://www.mototukku.fi/images//webkuvat/011584900.jpg
Yhtään nastarengasta en ole saanut puhki vaikka ajanut kolmisenkymmentä talvea Turun nurkilla työmatkoja mutta toisaaltaan oon melkoinen Hannu Hanhi, ei rengasrikkoja pariin vuoteen muillakaan renkailla. Itse ajan 26":lla ja suosin tiheä nastaisia mutta kokeile sellaista kombinaatiota että taakse 120 ja eteen 240, vastaavaa joskus tuli käytettyä ja toimi. Talviajon rullaavuuteen vaikuttaa niin moni muu seikka kuin renkaat joten en ole pannut paljon painoa sille..
Winterin kaarrepito on aivan onneton ja se ei todellakaan sovi tuollaiseen ajoon. Hirveä rengas ajaa muutenkin kovan rungonsa ja huonon rullaavuutensa takia. Nuo Contit on aivan hyvät Oulun talveen.
Oulussa ei muuten enää kaadeta sitä tappajasepeliä kelveille.
En pysty Conteista kommentoimaan miten rullaavat ja toimivat lumikelillä. Ne odottavat vielä asennusta vaimon pyörään mutta sanoisin että ne ovat turvallisempi vaihtoehto kun Marathon Winterit.
Etsiskelen myös talvirenkaita. Minulla myös huonot kokemukset Schwalben renkaista
* huono sivuttaispito
* nastat kaatuvat turhan herkästi ja sen jälkeen irtoavat herkästi
* kaatuessaan menevät turhan herkästi renkaan koko runkorakenteen lävitse puhkaisten sisärenkaan (vaikuttaa turhan pehmeältä kumilta)
Muuta:
Schwalbe Marathon Winterin ulkorivin nastoista ei juuri ole mitään hyötyä, sillä nastat eivät osu asfalttiin asfaltilla käytetyllä (n. 4,5 baria) rengaspaineilla (jos rengas on vähän tyhjentynyt, silloin hyötyä ja ulkokehän nastatkin hieman kuluneet ja yksi irti) 100 nastaa keskialueella toimii tasan yhtä hyvin kuin 200 nastaa. Siinä vaiheessa kun renkaan ollessa maksimipaineinen sivunastat periaatteessa voisivat koskettaa asfalttia, olet itse asfaltin pinnassa! Tilanne, jossa reunastoista todella hyötyä on silloin, kun renkaan keskialue on kulunut - mutta tällöin keskialueen nastat tulevat jo rengaskudoksen läpi ja rengas itsessään on käyttökelvoton!
Perusnokialaisten rengaskuviointi ja nastoitus toimivampi, mutta:
* ei pistosuojausta (ei ole kyllä puhjennut ja vaikuttaa siltä, että nastat pysyvät hyvin paikoillaan eikä yksikään nasta ole lähelläkään tulla lävitse)
* liian kova kumi, josta seuraa halkeamia renkaan sivuilla ja käyttö arveluttaa
Ostin Nicetrack Snow Basic 100 -renkaan, mutta palautin sen, koska rengas ei sovellu asfalttikäyttöön, koska nastat ovat sivusuunnassa liian etäällä toisistaan (lähempänä Schwalbe Winterin ulompaa kuin sisempää nastasarjaa: n. 1,8 mm keskilinjasta, kun sisempi nastasarja on keskilinjalta yleensä n. 1 cm päässä ja ulompi n. 2 cm päässä keskilinjasta).
Continentalista en tiedä, mutta katsoin eräässä liikeessä. 120-nastaisia en uskaltaisi ostaa. Nastat ovat ulkokehällä (Schwalben vähempinastaisessa talvirenkaassa nastat ovat keskilinjan lähellä). Jos renkaaseen laittaa 4,5 baria, nastat tuskin osuvat asfalttiin. Eli jos itse ostaisin Continentalin, ehdottomasti 240-nastaisena, jolloin ainakin keskialueen nastat pitäisivät kovallakin rengaspaineella (eihän itsellänikään Schwalben nelirivisessä nastoituksessa ulkosyrjän nastat kuluneet juuri lainkaan, vaikka sisemmän jo irtoilivat ja olivat aika kuluneet).
Tein yhden kokeilun. Minulla oli keskeltä kulunut Schwalben pistosuojattu kesärengas. Televisiota katsellessa veistin sivulla olevaa "kulutuspintaa" (ei osu koskaan asfalttiin) pois ja liimasin reunoista leikatun nokialaisen joustavalla liimalla Schwalben päälle. On nyt pistosuojattu, mutta toimivan kulutuspinnan omaava rengas.
Tein yhden kokeilun. Minulla oli keskeltä kulunut Schwalben pistosuojattu kesärengas. Televisiota katsellessa veistin sivulla olevaa "kulutuspintaa" (ei osu koskaan asfalttiin) pois ja liimasin reunoista leikatun nokialaisen joustavalla liimalla Schwalben päälle. On nyt pistosuojattu, mutta toimivan kulutuspinnan omaava rengas.
Teit siis pinnoitetun renkaan! Kerro lisää. Ootko jo ajanu?
kuovipolku
25.10.2014, 18.13
4,5 baria vaikuttaa tarpeettoman korkealta rengaspaineelta oloihin joissa nastoja tarvitaan, Marathon Winterin minimipaine 35-millisenäkin on kaksi baria vähemmän. Silloin kun nastarenkaalla joutuu (laiskuttaan, jos ei muuten) ajamaan jäättömillä teillä voi paineita nostaa sen verran kuin on tarpeen kohtuulliseen rullaavuuteen pääsemiseksi, muuten kannattaa pysytellä suosituksen alarajoilla.
FWIW nastojen kaatumisen ja renkaan rikkoutumisen ongelma on jäänyt minulle tuntemattomaksi sekä Winterillä että Marathon Winterillä. Tähän on ehkä syynsä sillä että (a) olen ajanut renkaat sisään tunnollisesti ja kuivalla asfaltilla, ts. nastat ovat painuneet kunnolla sisään eikä hiekkaa ole päässyt tunkeutumaan nastankannan alle, ja (b) olen kevyt kuski, ja (c) en aja kovin kaameasti jarruttaen tai tiukasti kaartaen.
Alkuperäiselle kysyjälle antaisin saman neuvon kuin IncBuff: Winter sopii vain sileälle ja tasaiselle jäälle ja vain kuskille joka malttaa tehdä tiukemmat käännökset kieli keskellä suuta. (Tosin olen sitä mieltä että rengas kyllä rullaa nastarenkaaksi kohtuullisen hyvin ainakin 30-millisenä.)
arctic biker
25.10.2014, 19.10
Schwalbe Marathon Winterin ulkorivin nastoista ei juuri ole mitään hyötyä, sillä nastat eivät osu asfalttiin asfaltilla käytetyllä (n. 4,5 baria) rengaspaineilla
Kuovi kerkes jo sanomaan mutta ärhäkämmin toistan. Ei se asfaltti määrää rengaspainetta vaan kuski itte, eikä ne renkaan kyljen lukemat mitään kiveen hakattuja totuuksia ole. Kaksi nastariviä per puoli voittaa aina yhden, mietipä Tapio vaikkapa tilannetta jossa olet jäisestä urasta nousemassa. Ja faktinen hommahan on ettei markkinoilla ole kaahareille passelia cyclonastarengasta, kiitos UCI puulaakin. Kuovipolun speksit pätee myös itteeni ja näen että poika on kapoisten nastarenkaitten sielunelämän oikein oivaltanut.IMHO.
Koska ajan paljon yritän pitää vierintävastuksen kurissa, mistä syystä korkeahko rengaspaine.
Schwalben kohdalla neljä nastariviä urasta nousemiseen ei paljoa auta siksi, että jos uraan joutuu ja siitä yrittää Schwalben kanssa ulos, kaatuu helposti, vaikka yrittäisi nousta niistä varovaisestikin - ikäviä kokemuksia on! Vanha nokialainen on paljon vakaampi rengas.
Nastat kaatuivat Schwalbesta melko kuluneella renkaalla. Ajoin renkaat kyllä asianmukaisesti sisään, joten se ei ollut syy ongelmaan. Painoa pyörässä kyllä on (sähköavusteinen pyörä, jossa mukana tavaraa, mm. rengasrikkojen varalle). Renkaan kumi pehmeämpää kuin kesärenkaan. Rengasta ei voi suositella, jos on paljon painoa.
No Schwalbea en enää ikinä osta - tuli ostettua, koska sain edullisesti (Winterin 29 € ja Marathon Winterin tarjouksesta puoleen hintaan) ja piti olla pistosuojattu. Tuo pistosuojaus on kyllä aika epäuskottava.
Mitä Continentaliin tulee, siinä enemmän nastoja kuin Schwalbessa. Nastat vaikuttavan olevan kiinni riittävän tukevissa kuvioissa. Voisi ihan hyvin toimia, mutta kuten kerroin aiemmin, uskaltaisin ostaa vain 240-nastaisena, jotta voisi ajaa kovillakin paineilla (120-nastaisella voisi turvallisesti ajaa vain painesuositusten alarajan tuntumassa).
Pinnoitetusta renkaasta ei vielä ajokokemusta.
Mikä on UCI puulaaki?
arctic biker
25.10.2014, 20.34
UCI, liitän tähän lyhenteen kvg. Itse olen ajan ajanut nastoilla niin kauan kuin noita on ollut yliään saatavilla. Vasiten tallilla kävin kattomassa crossarin marawinterien nastojen sijoittelun, minusta aivan oikeaoppisesti.
arctic biker
25.10.2014, 20.39
Ja kun Tapio on salaperäisen UCI lyhenteen selvittänyt niin haulla uci spike tire cyclocross sitten loputkin selviää. Kerkesköhän Klaukkalan mies tilata?
Nyt pikaisen yhteenvedon paikka...
Schwalbe Wintereillä ei olisi tehnyt minun käyttötarkoituksessa mitään, muuta kuin murtanut parit luut.
Marathon Winterin liian pehmeä kumi ei anna nastoille kunnon kiinnityskohtia, vaan nastat "kaatuvat". Lisäksi näissä nastoituskuvio ei optimaallinen, sivunastat väärin sijoitettu ja lisäksi nastat eivät pysy kiinni, vaan irtoilevat.
Nordic Spike 240 nastaisena Oulun keleihin voi olla hyvinkin sopiva, toimii kovemmillakin paineilla (suositushan on 3.5-4.5bar) ?
Tarkoitus siis ajaa hikilenkkejä vauhdikkaasti läpi talven ja kelithän täällä päin vaihtelevat sulasta jäiseen ja parhaimillaan alla urainen jäinen pinta jonka päällä irtolunta... siinä onkin haastetta renkaille.
Tarviiko erikoisempaa sisäänajoa? Ainakin minulla maasturissa Hakkapeliitan nastarenkaat (ainakin 240 nastaa) ja en muista ajaneeni niitä sen kummemmin sisään ja taitaa silti olla nastat tallessa. Tuolla maasturilla ajelin talvet aiemmin, mutta kyllästyin kun hiki tulee, mutta maisemat vaihtuvat hitaasti... nihkeää hommaa!
Jossain mainostettiin että Nordic Spike olisi tehty Suomessa, onko valmistajasta raadilla tietoa? Toisaalta ei kait valmistajalla ole käytön kannalta mitään merkitystä, mutta jos kaksi yhtä hyvää, niin kannatan Suomalaista vaikka maksaisi pari euroa enemmän...
Ps. Oli kyllä Oulun pyöräteille jotain "tappaja", tms. sepeliä kaadettu, kun pistosuojattu Hybridin kesäkumi meni sen sepelin myötä.
Liikuttava
25.10.2014, 22.03
Itsekin olen tässä vaivihkaa etsinyt talveksi nastarenkaita. Muutin kesällä uuteen asuntoon ja työmatka piteni samalla. En yhtään tiedä millainen on työmatkan kunnossapito talvella, joten vielä en ainakaan ole vaihtamassa renkaita.
Tällä hetkellä fillarissani (29) on kiinni 55-622 nappulat, vaikken aja ikinä muualla kuin kevleillä. Talvella haluan edetä varmasti ja tukevasti lumella ja jäällä. Haluan siis mielellään yhtä leveät nastarenkaat.
Olen katsellut Suomi Tyresin W240 (http://www.suomityres.com/renkaat/?code=T201481&type=winter#specs_winter) -mallia 54-622 levyisenä ja Schwalben Ice Spiker Prota 57-622 levyisenä.
W240:ssa on 240 nastaa ja ISP:ssä kai 402. ISP tietääkseni paras mahdollinen nastarengas, on hyvä ajaa lumessa ja jäällä ja rullaa hyvin. Nastojen määrä taitaa vaan olla liian suuri, koska tulee kumminkin ajettua kevliä suurin osa matkasta. Kuulemma myös puhkeaa sepelistä usein. Se ei naurata kun 100€ rengas menee rikki!
Tuon W240:n voisi laittaa eteen ja taakse yhden ISP:n hinnalla. Kiinnostaa nyt, että miten tuo W240 käyttäytyy lumessa ja kestääkö sepeliä? Kokemuksia anyone?
Myös muita vaihtoehtoja kaipaisin näiden kahden rinnalle.
E: kenties Nokian Gazza Extreme 294 54-622 (http://www.bikeshop.fi/Nokian_Gazza_Extreme_294_54_62/ekauppa/pNO200881/&listpos=9) voisi olla vaihtoehto? Onko parempi kuin 240?
Mulla on 26" maasturissa noi W240:set. Hyvin pitää jäällä ja lumella. Nastat pysyy hyvin, ei irtoile. Ja ihan varmasti kestää kaikki sepelit. Hyvä talvirengas. Miinukset tulee painosta ja aikaslailla kehnosta rullaavuudesta. Kyllä kunto nousee, kun niillä painelet auraamatonta kelviä... :D
Tuo Gazza Extreme 294 voi olla paremmin rullaava, ku siinä on "skinwall". Ja pito jäällä ehkä vieläkin parempi, ku enemmän nastoja. Mutta en oo ajanu, siis en tiedä.
Antti Salonen
26.10.2014, 00.03
240-nastainen Continental Nordic Spike on mun mielestä ihan hyvä rengas. Pitoa riittää hyötyajoon, eikä korkeista nappuloista varsinaisesti haittaakaan ole. Ei tuo yhtä hyvin rullaa kuin Marathon Winter, mutta kuitenkin paremmin kuin ehkä se samankaltaisin verrokki eli Nokian W240 -- W240 on selkeästi huonoiten rullaava rengas, jolla ikinä olen ajanut.
En tiedä onko pistosuojaus sinänsä erityisen hyvä, mutta nappuloiden korkeuden ansiosta ei noista sepeli tunnu läpi tulevan. Esim. Marathon Wintereitä ihmiset tuntuvat saavan puhki enemmän.
Ainoa valittamisen aihe tulee leveydestä, eli 42-millinen Nordic Spike on tosiasiassa vain 37-millinen. Rungosta riippuen tämä voi olla hyvä asia, mutta pääsäntöisesti talvella leveämpi on parempi.
Antti Salonen
26.10.2014, 00.09
kenties Nokian Gazza Extreme 294 54-622 (http://www.bikeshop.fi/Nokian_Gazza_Extreme_294_54_62/ekauppa/pNO200881/&listpos=9) voisi olla vaihtoehto? Onko parempi kuin 240?
Extreme 294 on todella paljon parempi kuin W240. Kudos on notkeampi eli rengas rullaa PALJON paremmin, nastoja on enemmän ja ne ovat teräväkärkisiä kuten vaikkapa Ice Spiker Prossa. Jos rungossa on tilaa pistä ehdottomasti Extreme 294 tai sitten 29-2,25" Ice Spiker Pro. Kerran se vain kirpaisee, nastarenkaissa on oikeasti eroja ja ne kestävät monta talvea säännöllistäkin ajoa.
Liikuttava
26.10.2014, 00.21
^ Jännää, tuntuu kun tätä palstaa lukee, että mitä enemmän nastoja on, sitä paremmin rengas rullaa :D ISP rullaa kuin unelma, vaikka siinä on paaaaljon nastoja ja nappulat. Nokian Extreme 294 rullaa myös hyvin. Marathon Winter rullaa todella huonosti, pelkkä Winter varmaan vielä huonommin. Durano rullaa varmaan kaikista huonoiten?
Antti Salonen
26.10.2014, 00.39
Ei nastojen määrä vaikuta juurikaan renkaan rullaavuuteen, pitoon kylläkin. Renkaan vierintävastus syntyy kudoksen muodonmuutoksista, ja jostain syystä monet (varsinkin halvemmat) nastarenkaat ovat rakenteeltaan tarpeettoman järeitä. W240 on jäykästä kudoksesta rakennettu kumipintaisilla sivuseinillä varustettu rengas, joka odotusten mukaisesti rullaa täysin paskasti. Siihen verrattuna vaikkapa Ice Spiker Pron sivuseinät ovat hyvinkin ohuet ja notkeat, ja rengas rullaa aivan mainiosti. Tämä tästä.
J.Kottenberg
26.10.2014, 09.15
Minäkin olen tuuminut nastarenkaita maastopyörään (miten tämä asia nyt samaan aikaan kiinnostaakin niin monia?) ja tuossa aiemmin on mainittu Schwalben Ice Spiker ja Nokian Gazza Extreme. Onko näistä molemmista kokemuksia kenelläkään? Ja olisiko kenties ideaa "sekarengastuksesta"? Nokia on kai vähän halvempi ja kotimainen.
Itsellä ei omaa kokemusta muista kuin Nokian 240 nastaisesta ja sen huono(kunnonkohotuksen kannalta hyvä) rullaavuus on kyllä totta. Ei muuten hullumpi.
Vielä Nokiasta; Hakka 300 -mallihan löytyy 26 tuumaisena ja sitä on paljon kehuttu. Niinpä uteliaisuutesi heräsi että olisikohan semmoista tulollaan 29 tuumaisena. No tuumaasta toimeen ja otin puhelun erääseen rengastehtaaseen(parempi jättää nimet mainitsematta) ja sain lopulta langan päähän tuotantopäällikön. Ajattelin että nyt tulee faktaa onko Hakka tulossa kaksysinä pian vai ei koskaan tms.
Vastaus pudotti minut kuvitelmistani maan pinnalle. Päällikkö sanoi: "joku uusi muotti on tulossa, onkohan se sellainen?"
Koska minäkään en tiennyt vastausta tähän kysymykseen, emme kumpikaan olleet puhelun loputtua yhtään viisaampia.
ISP:t ovat liian hyvät renkaat kelveille, varsinkin kovalla pohjalla kuluu. Ota mielummin perus IceSpikerit, hyvä ja kestävä sekin.
Nappulakenka
26.10.2014, 11.06
ISP:t ovat liian hyvät renkaat kelveille, varsinkin kovalla pohjalla kuluu. Ota mielummin perus IceSpikerit, hyvä ja kestävä sekin.
IceSpiker on hyvä joka paikanhöylä(ei oikeastaan loista missään, mutta on tasainen suorittaja). Litkutettuna nuokin saa taas uusia ominaisuuksia :)
Marsusram
26.10.2014, 11.43
ISP on nykyään paras maasturin jääkelin rengas ja saatavuus monena eri kokoisena alkaa olla ok. Hybridiin ei helpolla mahdu.
Aiemmin oli kapeampi Hakka300 purevin (26").
Toisaalta Extremessä on tukevat reunanappulat joten profiili toimii lumella paremmin kuin nuo pyöreäprofiiliset, jotka syövät itsensä lumen sisään.
Continentalissa profiili näyttää olevan jotain siitä välistä, hybridiin saattaa sopia hyvinkin.
Unelma maasturin talvirengas olisi 29" Freddie's Revenz 2.4, jos sellaisia saisi.
Suomi-tyres näkyy päivittäneen verkkosivunsa ensimmäisen kerran noin 15 vuoteen, tosin sitä 4-5 vuotta kaupoissa ollutta, ilmeisesti uusinta malliaan eivät ole sinne vieläkään saaneet. Painoja katselin, niin W240 32-622 koossa painaa heidän mukaansa saman verran kuin 54-622, ja 40-millisenä hieman näitä enemmän. Aika loogista ja uskottavaa?
Tuolta löytyy 60mm leveitä ja 300 nastalla:
http://www.nicetrac.com/wp/winter-tires/snow-300s/ (myynnissä tuolla: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/nicetrac-snow-300-pro-foldable-60-622#spca)
Käyttökokemuksia ei ole, kun vasta harkinnassa hankkia 200 nastaisina crossariin. Minkä noita kaupassa hypistelin, niin kyljet tuntuu ainakin kohtuu notkeilta, mikä lupaisi hyvää. Kumiseos tuntuu kumilta, ei muovilta, ja kuvio näyttää riittävän rouhealta lumikeliin. Nastat on kiinni järeän kokoisissa nappuloissa, joten voi olettaa pysyvän. Kaikkihan on tietty arvailua siihen asti, kunnes käy hakemassa nuo ja lähtee ajamaan. Vaihtoehtoja kyseltiin, niin pistän esille.
Tuo Nicetrack Snow 200 Pro on kyllä mielenkiintoinen. Taitettava kumi joten voisi olla vähän joustavampi ajaa kuin nuo Mara Winterit, Contit sun muut ei-taitettavat. Hintakaan ei ole paha. Pitääpä melkein hakea alle. Miinuksena että saisi olla vähän leveämpi.
Phillari
26.10.2014, 14.23
Pyörähuollossa minulle tarjottiin Schwalbe Winter renkaita joissa 120 nastaa... yön mietittyäni olisin halunnut Schwalbe Marathon Winter renkaat joissa 240 nastaa. Niitä ei kuitenkaan ollut liikkeessä tarjolla ja huoltomies sai minut ylipuhuttua ostamaan Continental Nordic Spike 240 nastaa renkaat.
Ainakin joskus nämä renkaat on kait valmistettu Suomessa?
Ps. kuva Continental Nordic Spike 240 nastaa renkaista
Nordic Spike on made in Finland. Kuvassa on spike claw, jossa vähemmän nappuloita keskilinjassa.
Liikuttava
26.10.2014, 16.19
Spike Claw on kuulemma ihan sysipaska. Ei kannata edes harkita ostoa, ikinä. YouTubessa oli joku video jossa tämä näytettiin.
J.Kottenberg
26.10.2014, 16.42
Tuolta löytyy 60mm leveitä ja 300 nastalla:
http://www.nicetrac.com/wp/winter-tires/snow-300s/ (myynnissä tuolla: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/nicetrac-snow-300-pro-foldable-60-622#spca)
.
Kiitokset HMK:lle! Tämä varmaan kiinnostaa monia. Ainakin itseä. Nicetracista en ole koskaan kuullut edes nimeä mutta kannattaahan tuota kokeilla. Voi olla hyväkin, ei kai renkaiden valmistus mitään salatiedettä tai okkultismia ole enää nykyään, eli tilataan niin sittenpä tuo nähdään.
Honkongin kamaa näköjään, taytyis tsekata kumilaatu, saattaa olla täysin laadutonta Biltsukamaa tai sitten ei...
Phillari on oikeassa, topikiin alussa olevassa kuvassa ei Contin Nordic Spike 240... Nordic Spikessä hyvä tieheä nappularivi keskellä, joten voi jopa rullata joten kuten, tai nastarenkaaksi jopa kohtuullisen hyvin.
Mutta tässäpä olisi Nordic Spike 240:
http://images.esellerpro.com/2375/I/148/72/nordic-spike_zpsd22741f4.jpg
Noniin, nyt siten Hybridissä on alla Contin Nordic Spikes 240 renkaat. Leveys noin 700x40C eli tuumina leveys 1.6", hyvin kyllä istuu Hybridiin, ei yhtään liian leveä. Pitää antaa tänne kommenttia niiden toimivuudessa "hikilenkki" ajossa talvikeleillä. Nyt vain täälläkin Oulussa lumi lähti ja jäätä on vain hiukan paikkapaikoin, mutta nekin jäät sulanee huomiseksi pois.
Mutta eikähän nämä kurakelit kuiva jälleen pakkasen myötä ja nastoille on sitten tarvetta. Mutta saa nähdä kun käyn ajamassa tuolla märällä asfaltilla, että pysykö nastat paikollaan. Ajanko enka lenkin sulalla marällä kelvillä pienemmillä vai täysillä paineilla? Suositus on 3.5-4.5bar
Maasturissa Hakka W240 ja on kestänyt ajaa asfaltilla, jäällä ja lumella... nastat ovat pysyneet paikoillaan. Omasta mielestä niissä erittäin hyvä pito kelveillä kelillä kuin kelillä, ainut miinus että jos ajaa alle 4.5bar paineilla, niin eipä juuri voi sanoa että rengas rullaa. Paras pito alle 4bar paineilla, mutta silloin rullaa todella, siis todella nihkeästi.
Anyway, tavoite ajaa talvikelitkin lukoilla... maasturilla ja Hakka W240:sillä se onnistui, jos ei ollut jääpolannetta jossa vielä kerros lunta päällä...
Tulikin nyt äänestys arvoisalle raadille!
Moniko ajaa myös talvikelit lukoilla?
Lukot ovat vaaralliset jo kesällä saati sitten talvella!
Tulikin nyt äänestys arvoisalle raadille!
Moniko ajaa myös talvikelit lukoilla?
En aja, sopivalla kelillä nuoska lumi pakkautuu jääksi lukkoihin/klosseihin ja sitä saa potkia pois. Ei ole myöskään kunnon talvikenkiä.
Mukavuus ajaa ohi, kun fläteillä voi valita jalkineensa vapaasti. Ei palele koskaan ja kuvanakin pysyy. Mutta joo, jos sitä rahaa olis kylvettäväksi riittävän moniin pyöräilykenkiin, niin voisin ajaakin. Satoja euroja muutaksi kuukaudeksi tuntuu paljolta.
Ketjureaktio
27.10.2014, 10.01
For the record - Täähän aika pitkälti käytiin läpi viereisessä ketjussa: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52145-Talvirenkaat-krossariin
Tulikin nyt äänestys arvoisalle raadille!
Taasko?
Moniko ajaa myös talvikelit lukoilla?
Minä.
Kiovan Dynamo
27.10.2014, 12.36
Lukot ovat vaaralliset jo kesällä saati sitten talvella!
Vähän niinkö moottorisaha meikäläisen kourassa. Mutta, onko se sahan vika, on sitten eri juttu. ;)
Eli, kyllä ajan myös talvella lukkopolkimilla ja olen jopa investoinut ihan 70 euroa talviajokenkiinkin aikanaan. Tänä vuonna tulee seitsemäs talvi, eli 10 euroa/vuosi tulee kuluja, niin senkään takia ei tarvi pihistellä.
Noniin, nyt siten Hybridissä on alla Contin Nordic Spikes 240 renkaat. Leveys noin 700x40C eli tuumina leveys 1.6", hyvin kyllä istuu Hybridiin, ei yhtään liian leveä. Pitää antaa tänne kommenttia niiden toimivuudessa "hikilenkki" ajossa talvikeleillä. Nyt vain täälläkin Oulussa lumi lähti ja jäätä on vain hiukan paikkapaikoin, mutta nekin jäät sulanee huomiseksi pois.
Mutta eikähän nämä kurakelit kuiva jälleen pakkasen myötä ja nastoille on sitten tarvetta. Mutta saa nähdä kun käyn ajamassa tuolla märällä asfaltilla, että pysykö nastat paikollaan. Ajanko enka lenkin sulalla marällä kelvillä pienemmillä vai täysillä paineilla? Suositus on 3.5-4.5bar
Tästä nyt varmaan nousee taas kädenvääntö suuntaan jos toiseenkin, mutta muistitko renkaan datasheetissä mainitun 50 kilsan sisäänajon ilman kovia kiihdytyksiä/jarrutuksia. Pitäis kuulemma vielä olla kelinkin kuiva ja ajoalustan mieluiten kuivaa asfalttia.
Ostin tuollaiset Prismasta vuos sitten hintaan 35 € kappale, mutta enpä sitten ajanutkaan kuin tuon mainitun totutusajon kun into pyöräilyyn lopahti totaalisesti. Heinäkuussa ostamani läski sitten taas on ajoittain innostanutkin pyöräilemään tieverkoston ulkopuolellla. Tienlaitapyöräily jostain syystä sylettää edelleenkin ja pyöräteitä meilläpäin ei olekaan kuin parin kilsan pätkä,,,
J.Kottenberg
27.10.2014, 16.11
Olen aloittelemassa lukkopolkimien käyttöä reilu viisikymppisenä ja tuntuu että kyllä sen oppii. Hyvällä onnella on selvitty parista pikatilanteestakin. Aivan varmasti on kuitenkin vedettävä jossain vaiheessa klassiset spedulipat.
En nyt niitä sanoisi merkittävästi vaarallisemmiksi kuin polkupyöräily muutenkaan. Talvi voi mennä hyvinkin fläteillä.
Tästä nyt varmaan nousee taas kädenvääntö suuntaan jos toiseenkin, mutta muistitko renkaan datasheetissä mainitun 50 kilsan sisäänajon ilman kovia kiihdytyksiä/jarrutuksia. Pitäis kuulemma vielä olla kelinkin kuiva ja ajoalustan mieluiten kuivaa asfalttia.
Ostin tuollaiset Prismasta vuos sitten hintaan 35 € kappale, mutta enpä sitten ajanutkaan kuin tuon mainitun totutusajon kun into pyöräilyyn lopahti totaalisesti. Heinäkuussa ostamani läski sitten taas on ajoittain innostanutkin pyöräilemään tieverkoston ulkopuolellla. Tienlaitapyöräily jostain syystä sylettää edelleenkin ja pyöräteitä meilläpäin ei olekaan kuin parin kilsan pätkä,,,
Täytyy kääntää kalenteri pari kuukautta taaksepäin, niin voisi löytyä sopivat ja "speksien mukaiset" olosuhteet renkaiden sisäänajoon...
Nyt kävin nysväämässä tuolla pimessä ja märässä kelissä 30km. Vielä kun tuulta oli 11m/s (puuskat 14m/s) niin loput sisäänajosta jäi toiselle päivälle.
Ainiin, kelvillä vielä oli jotain sepeliä viime pakkasten aikana kylvettynä, tekee varmasti hyvää sisäänajossa oleville renkaille.
Onneksi jäi vielä muutama nasta lopulle sisäänajolle, ihan kaikki ei vielä olleet irronneet :)
On se ihme homma, että en etes tienyt mitään pyörän nastarenkaiden sisäänajosta, kun hankin W240:set maasturiin ja nastat ovat silti paikoillaan.
Jos näissä Nordic Spikeissä ei nastat pysy "huonon" sisäänajon vuoksi pysy paikoillaan, niin menen kyllä myyjäliikkeeseen ja ilmoitan haluavani w240:set myös Hybridiin!
Ei tarvi erikseen talvi-pyöräilykenkiä, kun saa hyviä ja toimivia kenkäsuojia jotka myös lämmittävät ja suojaavat myös nilkan, tässä esimerkiksi edullinen ja hyväksi todettu vaihtoehto (itse ostin Prismasta): http://www.motonet.fi/fi/tuote/4012575/First-Gear-Kengansuojat. Muitakin vaihtoehtoja on pyöräilytarvike liikkeissä useita.
Itsellä klossit aina kiinni, myös talvella jos ei ihan pääkallokelit. Kun polkimet SPD M324, niin helppoa vaihtaa klossit irti vain kääntämällä poljin.
Onneksi "lukkovalat" tehty ja vielä pariin kertaan ihan kesäkelillä.
Aivan varmasti on kuitenkin vedettävä jossain vaiheessa klassiset spedulipat.
Osta Multirelease klossit, niin ei tarvitse:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51CxD7rwG0L.jpg
SPD M324 polkimet, eikö tule multirelase klossit mukana? Vai pitääkö ne hankkia lisänä...
http://www.koga-signature.com/docs/SI-PD-M324_English.pdf
Tietääkseni ei koskaan tule mukana, vaan pitää aina ostaa erikseen. Helppo tunnistaa M-kirjaimesta.
J.Kottenberg
28.10.2014, 00.03
[QUOTE=ealex;2284645]Osta Multirelease klossit, niin ei tarvitse:
QUOTE]
Kiitos hyvästä ideasta.
Ostettujen M324:n mukana tuli klossit joissa oli juuri tuo "M" isolla, siis parit M324 satsit olen ostanut.
Tarkistin vielä molemmat ja niissä mukana tulleissa klosseissa on iso "M", just kuin ealex:n esille laittamassa kuvassa.'
Kaikissa omissa pyörissä vain lukkopolkimia kesät ja talvet maantiellä, maastossa ja hyötyajossa. Olen jo sen verran tottunut niihin, että mulla on turvaton olo, jos jalat eivät ole kiinni. Vähän kuin ei olisi sormia, joilla pitää kiinni ohjaustangosta taikka yrittäisi hiihtää ilman siteitä. Yhdet Shimanon klossit kuluivat niin, että alkoivat irrota tahtomatta. Se vasta vaarallista olikin, kun tiukassa ylämäessä kovaa ylös vetäessä kenkä pamahti irti. Mua ei siten henkilökohtaisesti multi-releasen idea oikein innosta. Haluan, että kenkä irtoaa vain ja ainoastaan sivulle kääntämällä, se on selkärangassa. Lukkoihin totuttelijalle voi ollakin ihan hyvät.
Aiheeseen... piti kokeilla Nordic Spike 120:siä, mutta taitaa jäädä koska norjalainen pulju myikin ei-oota 15 e tarjoukselleen. Tekisi vähän mieli pistää rahat mustaan hevoseen eli NiceTrac Snow 200 Pro Foldable 37-622. Kärkkäiseltä tilaamalla tulisi parille hintaa 88 euroa, mikä on kyllä hieman liikaa renkaista, joista oikein kellään ei ole kokemuksia.
Sitten olisi tämä nastaton vaihtoehto Contin Top Contact Winter II (Premium)
https://www.bike-components.de/de/Continental/Top-Contact-Winter-II-Premium-Faltreifen-p33190/
No niin, nyt Contin Nordic Spikes 240:set sisäänajettu ja pikaisen tarkastuksen jälkeen voin todeta, että nastat paikoillaan... vaikka ajoin sisään märässä, sepelissä ja vielä pimeässä.
Nyt vain paineiden nosto 4.5bar ja odotellaan niitä talvikelejä, kun klo. 20 kun tulin iltalenkiltä takaisin kotipihaan compuutterin lämpömittari näytti +9.9 astetta... reilusti enemmän kuin Juhannuksena! Ainut tuo pimeys, täytyy hankkia muutama Led tuikku lisää, toinen tankoon ja yksi vielä kypärään.
Itse harkitsin NiceTrack:ia henken aikaa, kun vielä myyjäliike kaupungissa (en arvannut ostaa, kun kuitenkin tunnetusti hyviäkin renkaita tarjolla):
http://www.nicetrac.com/wp/?lang=fi
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?25793-Nastarenkaat-n%E4in-yleens%E4-ottaen/page36
Eli on niitä hankittu jo vuonna 2011, mutta hiljaista on ollut sen jälkeen.................
Olis hyvä jos joku NiceTracki:lla ajanut kommentoisi renkaita, voi olla hyvätkin?
Taas tuli iltalenkki tehtyä, paikkipaikoin mustaa jäätä ja kuuraa, nastarenkaat oli ihan tarpeeseen. Toivat tarvittavan turvallisuuden tunteen, kun vielä ajan lukot kiinni.... lukot myös pysyvät kiinni, jos keli kuitenkaan ei ihan "pääkallokeli".
Tuossa kuurasta lisää juttua, mielenkiintoista sanoisin: http://blogi.foreca.fi/2014/10/kaunis-petollinen-kuura/
Nyt jotain negatiivistä sanottavaa Contin Nordic Spikes 240:stä, rullanut huonosti ja ainakin tuota alurunkoista ja jousittamonta Hybridiä täryyttänyt tuntuvasti. Tosin tärinä väheneen vauhdin kasvun myötä, mutta kun rengas ei rullaa, niin kuinka saa vauhtia?
Sanoisin että jopa maasturin W240:set rullaavat paremmin, tietysti niissä kesäkumeihin vertalukohta epäreilu Hybridiä kohtaan.
Tarkistin Nordic Spikes 240:ten rangaspaineet ja ne oli noin 4bar. Nostin ennen tämäniltaista ajelua paineet 4.5bar eteen ja 5.0bar taakse, eipä ollut apua rullaavuuteen. Joten paineiden vaikutus on testattu...
Mitä mieltä raati on mieltä Contin Nordic Spikesien rullaavuudesta?
Phillari
31.10.2014, 20.27
Punnitsin omat uudet Contin Nordic Spike 120 -renkaat, joille luvataan painoksi 850 g, ja vaaka näytti 975 g. Vaatimattomat 15 % yli luvatun.
Vaimon "hybriidiin" tuli laitettua Nordic spike 240 taakse ja ISP 2,35 eteen.
Rullaavudesta sen verran että kesärenkaina on muutenkin pistosuojatut Contin ankkurit joten ei Nordic Spike häviä niille yhtään.
Tuolla väitetään Nordic Spikes 240 ja 28" 1.6" eli noin 700 x 40C painoksi 900g, jos siihen lisätään se 15%, niin painoa olisi todellisuudessa 1035g
http://www.cycleways.com/store/product/61063/Continental-Nordic-Spike-240-28x1.6/
Tuolla suositeltavat paineet olisi 50psi eli 3.45bar ja max. paineet 65psi eli 4.5bar, joten painesuositukset ainakin samat kuin minulle annetut.
En tiedä, nyt ajon kumit sisään about 4bar painella ja rullasi huonosti... sisäänajon jälkeen nostin paineet 4.5bar eteen / 5.0bar taakse ja rullasi edelleen huonosti.
Voisko olla että rullaisi paremmin noilla 3.5bar painella? Vaikea uskoa kun kuitenkin pistosuojatut kumit ja ne rullaavat huonosti... yleensä kaikki pistosuojatut rullaavat parhaiten kun painetta riittävästi...
Miten Phillarilla ja muilla rullaa nämä Contin Nordic Spikes renkaat?
Näitähän myyty pilvin pimein, joten käyttökokemuksia pitöisi kyllä löytyä...
Phillari
01.11.2014, 14.57
Miten Phillarilla ja muilla rullaa nämä Contin Nordic Spikes renkaat?
Näitähän myyty pilvin pimein, joten käyttökokemuksia pitöisi kyllä löytyä...
En ole vielä laittanut alle, odetellaan talvikeliä ensin.
Talvikelit tuli... viimeyönä 15 cm lunta ja nyt illalla -10 astetta. Kävin ajamassa iltakenkin 1h 48min ja olisin ajanut pitempäänkin, mutta varpaat ja sormet jäätyivät.
Asiaan: Nordic Spikes 240 toimi hyvin pakkaantuneella lumella, jota on monesti auratulla kelvillä. Matkan varrella oli paikkapaikoin jäistä/uraista ajorataa ja myös sen NS240 hoiti hienosti. Ainostaan auraamattomilla pätkillä 28" NS240 ei olisi pärjännyt maasturin 26" W240:sille... umpisella irtolumella maasturin leveämpi kumi ja ehkä W240:sen harvempi kuvio olisi selkeästi parempi.
Summa surum, Contin Nordic Spikes 240 tuntuisi olevan jopa erittäin hyvä rengas Hybritiin vauhdikkaaseen talviajoon ja mikä etei myös Cyclorossin alle talviajoon.
Paineet kuskin mukaan, 3.5-4.5 bar on suositus, mutta esim. minulla 4.5 edessä ja 5.0 takana. Pito ei tunnu katovan paineiden myötä, vaan paineet kannattaa valita kuskin painon mukaan :)
Liikuttava
09.11.2014, 20.45
Kiitokset HMK:lle! Tämä varmaan kiinnostaa monia. Ainakin itseä. Nicetracista en ole koskaan kuullut edes nimeä mutta kannattaahan tuota kokeilla. Voi olla hyväkin, ei kai renkaiden valmistus mitään salatiedettä tai okkultismia ole enää nykyään, eli tilataan niin sittenpä tuo nähdään.
Joko löytyy kokemuksia Nicetraceista?
Väänsin ne Nordic Spike 120 tänään vanteille. Heti alkoi harmittamaan. Ihan jäätävät traktorinrenkaat, älyttömän jäykät kyljet, huonosti viimeistelty (käsillä joutui irroittamaan ylimääräistä kumia renkaan reunoista). Oikein "Made in Finland", eipä ollut mitään yhteistä Saksassa tehtyjen contien kanssa. Voin jo kuvitella kuinka paskasti noi rullaa, toivottavasti tulee nopeasti lumet maahan ja voi ottaa maasturin ja ISP:t alle. Miksi markkinoilla ei ole kohtuuhintaista, ohut- ja taittuvakylkistä 40mm nastarengasta, miksi?
Vertailukohtaa muihin nastarenkaisiin ei ole, mutta nämä keräävät keskiosaan aivan saatanallisen määrän sepeliä. Joka lenkin jälkeen saa nyppiä toistakymmentä pientä sepelipalasta irti per rengas. Toisaalta tämä syksy on ollut ainakin Keski-Suomessa sepeliterroristeilta kenties suurin overkill ikinä.
paskalokki
19.11.2014, 17.44
Oon vähän tuumaillut ostavani talveksi nastarenkaat työmatkapyörääni, Nishiki 401 (2012). Kannatan kohtuuhintaista, mutta toimivaa ratkaisua, koska työmatka on vain 2,7km suuntaansa, mutta haluan silti pysyä pystyssä tuollakin pätkällä.
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyoran-varaosat/pyoran-renkaat/nastarenkaat/continental-nordic-spike-240-42-622-28x1-6/p/1018223_1_style
Onko näistä vielä tai enää mihinkään? Nyt lähtisi aika huokeasti vrt. joihinkin n. 50 euron nastoihin mitä katselin viikko sitten. Olikohan Schwalbet, en muista juuri nyt. Ja toisekseen mietityttää, että mahtuuko nuo pyörimään kun vakiorengas on Nishikissä 40mm ja nuo on 42mm. Mitä mieltä? Vai onko vaihtoehtoista ratkaisua, renkaan kokohan on siis 28" eli 622.
On ne hyvät. Nuo on oikeasti jotain 37-38mm joten mahtuvat pyörimään.
paskalokki
19.11.2014, 18.13
On ne hyvät. Nuo on oikeasti jotain 37-38mm joten mahtuvat pyörimään.
Näin sanottiin tuolla irkin puolellakin, mutta mitäs peliä se sellainen on?
Miksi tuotetiedoissa ei ole Contilla sitten vaikka 38mm? Taidan laittaa tilaukseen kun parit suositukset nyt saanut ja nuo on kohtuuhintaiset kyllä. Saksassakin kympin kalliimmat per rengas kuin täällä.
Kyllä ne tuohon hintaan kannattaa ostaa, toimivat hyvin kunnon talvikeleillä... paitsi umpilumessa.
Täryyttävät hiukan asfaltilla, mutta talvikelillä ei niinkään. Ei myöskään täryytä jos saat kunnolla vauhtia, mutta taitaa vauti mennä näiden renkaiden myötä, rullaavat nimittäin todella raskaasti. Mun mielestä leveys noin 40.
Mutta ainostaan W40:set voisivat olla paremmat talvikelillä ja kyllä W40:nenkin täryyttää :)
paskalokki
19.11.2014, 19.11
Mikäli tilaan renkaat nyt niin saan ne tod. näk. ensi viikon alussa ja vaihdan ne viikolla (jos kerkeän yhdessä illassa taitojeni kanssa, en ole vaihtanut renkaita koskaan) tai sitten seuraavana viikonloppuna eli kuun viimeisenä. 50km piti ajaa noilla asfaltilla rauhassa, mutta jos 25km tulee työmatka-ajoa per viikko, pitäisi joulukuun puolivälissä tulla sitten jo lunta niin ei tarttisi ajella asfaltilla kerta rullaavat huonosti.
Ei tarvitse tai jopa ei kannata sisään ajaa nastat asfaltilla. Minun kokemuksen mukaan sillä ei ole mitään positiivista vaikutusta nastojen pysyvyyteen, mutta nastat pyöristyvät turhaan.
paskalokki
20.11.2014, 16.54
Pitää ottaa asennuksen kanssa sitten kyllä silti vähän ennakkoa, en usko ihan tuosta vaan asiaa hanskaavan, asennusta siis. Aion tosin ostaa nuo tänään Helsingissä käydessäni, onpahan sitten ainakin valmiina ihmeteltäväksi. Ei taida saada XXL:stä rengasmuovia, pitänee hankkia paikallisesta kivijalasta.
mthamala
21.11.2014, 14.34
Kun Nicetracistä ei ole jaettu vielä kokemuksia, niin nyt on hommattu XXL:stä nordic spike 240 nastalla cyclocrossariin. Hintakin tuossa houkutteli (alle 50 euroa/pari). Samoja renkaita näytti olevan siellä vielä hyvä nippu tuohon hintaan. Kohta pitäisi tulla tänne etelään jopa talvirengaskelejä, pääasia että pysyy pystyssä hyvin, vaikka vauhti kärsiikin.
Itsellä edessä Nokian W240. Paine vaikuttaa rullaavuuten myös. Käytän asfaltilla n. 4,2 barin paineilla, joten niillä rullaa kohtuullisesti. Vaikka ei lue pistosuojausta, vaikuttaa ok:lta.
Pistosuojauksen saa muuten lisäämällä sisäpuolelle suojauksen (saa pyöräliikkeistä rullana kahdelle renkaalle).
Takana "pinnoitetut" (Schwalbe Road Plus + Nokian vanha hakkapeliitta). On ollut ongelmia. Eka yritys väärällä aineella eikä pysynyt. Toka kerralla laitoin keskeltä pikaliimalla ja sitten kontaktiliimalla. Alukuun liima oli vähän vanhaa kontaktiliimaa, joka ei kunnolla pitänyt (purkissa oli liimaa vähän ja liuotinta haihtunut liikaa). Mukana uudempaa liimaa, jolla alkanut pitää kunnolla, mutta osittaisen huonomman liiman takia olen joutunut hieman jälkikäteen korjailemaan. Kaikkialta kuvio ei mennyt ihan keskelle, joten ilmeni hieman vetelyä, mutta koko ajan tullut paremmaksi kun rengas on kulunut. Ei takuulla mene sepelit tai lasit lävitse, mutta täytyy seurata, miten toimii jatkossa (en usko, että naulakaan lävistää; Schwalben Marathon kesärenkaasta meni kerran läpi naula).
paskalokki
24.11.2014, 17.59
Vetelin tänään töihin näillä ja ihan hyvinhän tuo sujui, mitä nyt pelko perseessä aina kun vauhti ylittää 10km/h tai eturengasta joutuu kääntämään yhtään, eli luottoa ei ole vielä nastoihin juurikaan. Laitoin paineiksi molempiin renkaisiin muistaakseni 3,65 baria, mutta 115kg:n alla nuo silti tuntuvat todella kovilta ja joustamattomilta, ts. pinta-ala maahan tuntuu olevan pieni. Alaraja taisi olla 3,5 baria ellen väärin muista renkaista katsoneeni? Haussa olisi enemmän maapinta-alaa ja nastoja maassa, vaikkakin tietysti rullaatuvuuden kustannuksella.
Tänään loska/lumi/jääkelissä Ice Spiker Pro edessä ja Nordic Spike takana.
Heitin vielä muksun kärryyn ja laitoin perään. Vähän Nordic Spike kiemurteli mutta ei haittaa kun Ice Spiker menee ku juna edessä.
Harmi ettei Nordic Spike ole vähän leveämpi. Olis oikeesti sen 42 leveä niin vois olla loistava gummi sekalaiseen ajoon myös edessä.
Vetelin tänään töihin näillä ja ihan hyvinhän tuo sujui, mitä nyt pelko perseessä aina kun vauhti ylittää 10km/h tai eturengasta joutuu kääntämään yhtään, eli luottoa ei ole vielä nastoihin juurikaan. Laitoin paineiksi molempiin renkaisiin muistaakseni 3,65 baria, mutta 115kg:n alla nuo silti tuntuvat todella kovilta ja joustamattomilta, ts. pinta-ala maahan tuntuu olevan pieni. Alaraja taisi olla 3,5 baria ellen väärin muista renkaista katsoneeni? Haussa olisi enemmän maapinta-alaa ja nastoja maassa, vaikkakin tietysti rullaatuvuuden kustannuksella.
Minulla paineet edessä 4.5 bar ja takana 5.0 bar ja painoa vähän alle 100kg... täällä Oulussa on päässyt testaan renkaat jo jäällä, pakkaantuneella lumella ja sohjossa umpilumessa. Noilla painella pitoa riittää ihan jopa vauhdikkaaseen ajoon, paitsi että sohjossa ja umpilumessa kiemurtelevat paljon enemmän kuin maasturin W240:set, mutta onhan ne tietty myös leveämmät renkaat. Jos sinulla painoa 115kg, niin minä kyllä nostaisin paineet vähintään siihen valmistajan suosittamaan ylärajaan 4.5 bar.
Tuolla vähän rajummat painesuositukset 7.5-8.5 bar: http://www.suomenurheilupyora.fi/tuote/84/1008/continental-nordic-spike-240-42-622-nastarengas
tuolla yhtä järeät painesuoritukset: http://www.powerfactory.fi/product_info2.php?products_id=14723
ja täällä kanssa: http://fillaricenter.valmiskauppa.fi/continental-ulkorengas-nordic-spike-42622-musta-p-3350.html
Herää kysymys korvaako myyjä räjähtäneen renkaan, kun asiakas on täyttänyt sen myyjän antamilla liian suurilla painella?
Myyjät voisivat käyttää vaikka netistä löytyviä laskureita, silloin kun muuntavat PSI:t -> Bar:eiksi :)
paskalokki
24.11.2014, 23.06
Tänään loska/lumi/jääkelissä Ice Spiker Pro edessä ja Nordic Spike takana.
Heitin vielä muksun kärryyn ja laitoin perään. Vähän Nordic Spike kiemurteli mutta ei haittaa kun Ice Spiker menee ku juna edessä.
Harmi ettei Nordic Spike ole vähän leveämpi. Olis oikeesti sen 42 leveä niin vois olla loistava gummi sekalaiseen ajoon myös edessä.
Vähän yllätyin itsekin kyllä, kun mietin ensin kuumeisesti mahtuuko tuo 42mm kumi pyörimään kun kesärenkaat ovat 40mm. Totuus on tosiaan lähempänä sitä 38mm kuin 42mm. No huomenna taas töihin aamusta, katotaan miten pysyy äijä pystyssä jos meinaa käydä pakkasella vielä. Sisäänajokin menossa sopivasti vielä näillä sekakeleilla.
paskalokki
25.11.2014, 17.38
11km(!) ajettu renkailla, mutta mistä johtuu, että takarenkaassa tuntuu jotain vispausta aika ajoin? Nastat eivät ole asettuneet vielä, nastarenkaan ominaisuus vai muu, mikä?
11km(!) ajettu renkailla, mutta mistä johtuu, että takarenkaassa tuntuu jotain vispausta aika ajoin? Nastat eivät ole asettuneet vielä, nastarenkaan ominaisuus vai muu, mikä?
Kato että rengas on kunnolla vanteella. Eli sisuri on kunnolla renkaan sisällä.
paskalokki
25.11.2014, 20.00
Kato että rengas on kunnolla vanteella. Eli sisuri on kunnolla renkaan sisällä.
Jollakin muullakin olin lukevinani, että samanlaisia ongelmia, mutta pitää vähän hypistellä tota.
Lukemat
[*=left]Suosituspaine: 50 psi/7,5 bar
[*=left]Maksimipaine: 65 psi/8,5 bar
50psi on n. 3,5 barja 65 psi noin 4,5 baria. annetut bar-lukemat ovat siis NOIN KAKSINKERTAISIA! Kamala ero - renkaat ovat tuollaisilla ylipaineilla vaaralliset.
paskalokki
10.12.2014, 00.00
Nyt on n. 60-70km ajeltu asfaltilla rauhallisesti ja löin äsken 4,2 baria eteen ja 4,4 baria taakse. Katotaan miten rullaa huomisesta lähtien asfaltilla. Tähän asti ollut tyytyväinen kyllä kaikin puolin, jäällä ei ole vain suoranaisesti luottoa vielä, koska ekat "talvi"ajot koskaan.
mthamala
14.12.2014, 20.36
Triviatietona Nordic Spike 240 mahtuu ainakin Felt F5X:ään, vaikka taakse ei montaa milliä jää ylimääräistä. Äsken asentelin, kyllä tuo aika paljon raskaammaksi tuli (verrattuna originaaleihin Vittoria Cross XL:iin). Katotaan ajokokemuksia huomisen työmatka-ajon jälkeen..
tienlaita
16.12.2014, 19.33
On ne hyvät. Nuo on oikeasti jotain 37-38mm joten mahtuvat pyörimään.
Näin sanottiin tuolla irkin puolellakin, mutta mitäs peliä se sellainen on?
Miksi tuotetiedoissa ei ole Contilla sitten vaikka 38mm?
Tuo on kyllä epäkohta, jonka olen tavannut ennenkin Continentalin renkaissa. Continental Contact 38mm mittasin 33-34mm. Noin iso virhe on järjetöntä eikä hyödytä ketään.
Hyvin näyttivät NS:t peilijäälläkin pitävän, jalankulkijat eivät meinanneet pysyä pystyssä samassa kohtaa :D Huomiseksi on luvattu oikein luntakin tänne Turun seudulle niin pääsee testaamaan pitävyyttä pakkaslumella. Hyvin mahtuivat Kona Jaken alle Bilteman lokareiden kanssa, jäi vielä lumirakokin. Hinta/laatusuhde näyttäisi olevan kohdillaan, tilasin XXL:n tarjouksesta 24,90€/kpl samalla äidinkin pyörään nastat, se kun kerkesi jo alkutalvesta kaatumaan polkupyörällä.
Tarvitseeko sen Nordic Spikes renkaan oll just tuon 40mm tai 42mm leveä?
Eikö "läski"pyörän kumit ole erikseen... toki minulla maasturissa yli 40mm leveät W240 (47mm) kumit ja niistä ainoastaan hyviä kokemuksia.
Mutta onhan tämä Contin NS240 hyvä kumi myös, täällä Oulussa sitä on päässyt testaamaan jo oikeissa tavikeleissä.
Toimii erittäin hyvin, ainostaan irtolumessa ja sohjossa voi tulla onglemia... anyway, Contin NS240 on hyvä talvirengas.
Kävin tänään ihan paikanpäällä katsomassa Nicetrac:keja ihan livenä myymälän hyllyssä... ja minun puolesta saa myös sinne hyllyyn jäädä.
Laatuero Contin NS 240 renkaisiin on jo silmämääräisesti ja käsin tunnustellessa todella suuri... Halpa on Halpaa :)
Kävin tänään ihan paikanpäällä katsomassa Nicetrac:keja ihan livenä myymälän hyllyssä... ja minun puolesta saa myös sinne hyllyyn jäädä.
Laatuero Contin NS 240 renkaisiin on jo silmämääräisesti ja käsin tunnustellessa todella suuri... Halpa on Halpaa :)
Jaa minun mielestä nissä ei nyt merkittävää laatueroa käsin hypistelemällä saanut. Jos ei noita Conteja olisi saanut 50 eurolla paria niin ihan hyvin olisin nuo Nicetrackit voinut ostaa.
Ei ole hirveästi ehtinyt Conteilla ajelemaan, mutta lumikelistä jäi kyllä hyvä kuva. Rengas toimii hyvin lumipöpperössä noin kapeaksi vrt. esim. käärmemäinen MW.
http://www.suomenurheilupyora.fi/uploaded/images/snow200.jpg
http://images.esellerpro.com/2375/I/148/72/nordic-spike_zpsd22741f4.jpg
Niin, onkohan noissa renkaissa jotakin eroa... huomaako sitä?
Reippailija
26.12.2014, 02.19
Mitäs rengasta 584 koossa suositeltais eteen Helkaman Jääkäriin?
Mitäs rengasta 584 koossa suositeltais eteen Helkaman Jääkäriin?
Riippuu minkälaiseen ajoon nastarengasta kaipaat?
Olit ilmeisesti ajatellut laittaa vain eteen nastarenkaan...
Suosittelen kuitenkin laittamaan vähintään 100/120 nastaisen renkaan myös taakse. Liukkaalla kelillä lähtee muuten perä alta ennen kuin ehdit kissaa sanoa :)
Myös uraisella tiellä perä pyrkii jäämään uriin, jos takana nastoja.
Ainiin, mikä rengas... se on nyt sinun tarpeesta kiinni. Jos muutaman kilometrin työ/kauppa ajoa, niin mikä ettei; kokeile vaikka Nicetrack renkaita, jos vaativampi tarve niin Contineltal tai Suomi Tyres.
Minä suosittelisin 200/240 nastaista kumia eteen ja 100/120 nastainen taakse. Renkaiden ei tarvitse olla samaa merkkiä, jos vaikeuksia löytää samalta valmistajalta sopivaa rengasparia.
Tämä oli vain minun mielipide, odotellaan foorumin raadilta muita mielipiteitä?
^ Tuskin kolmelta valmistajalta löytyisi 27,5” renkaita Jääkäriin sopivalla leveydellä ja vieläpä niin, että nastamääriä voi valita. ISP Evo olisi paras, mutta en tiedä mahtuuko (57-584). Suomityresin uutuus WXC voisi myös olla käyttökelpoinen, jos mahtuu (57-584). Nicetracilla näyttäisi olevan Snow 300 55-584, jos jostain löytyy ja jos mahtuu. Mutta voi olla että ikivanhaan Suomityres 62A joutuu tyytymään.
tienlaita
30.12.2014, 10.01
^ Jaa tännehän tulee tätä 27,5'' mummis/herrapyörä/jalkajarrujuttua outoon paikkaan. No onneksi luin, mutta voisiko laittaa tuonne lisää eturengas/takarengas -valintaa yms: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?43602-Nastat-talveksi-Oivaan&p=2304865#post2304865
Laadukas kotimainen Nordic Spike päätti sitten hypätä vanteelta 4 bar paineilla.
Laadukas kotimainen Nordic Spike päätti sitten hypätä vanteelta 4 bar paineilla.
Totesin saman.
Myös toinen renkaista viipottaa aikalailla ja naurettavan kapeatkin. Melko ikävästi hakee tiekarhun lanan urissa kapeuden takia.
Silti nää voittaa vielä MaraWintterit 6-0
paskalokki
08.01.2015, 12.31
Totesin saman.
Myös toinen renkaista viipottaa aikalailla ja naurettavan kapeatkin. Melko ikävästi hakee tiekarhun lanan urissa kapeuden takia.
Silti nää voittaa vielä MaraWintterit 6-0
Huomasin saman ja olen pelännyt, että onko yhtäkkiä takavanne mennyt solmuun kelveillä viimisen 120km aikana, mutta taitaa olla vanne siis ihan suorassa. No onneksi en maksanut kuin sen 25 euroa per rengas, toisinkuin jotkut maksaneet parikymppiä enemmän per rinkula.
Totesin saman.
Myös toinen renkaista viipottaa aikalailla ja naurettavan kapeatkin. Melko ikävästi hakee tiekarhun lanan urissa kapeuden takia.
Silti nää voittaa vielä MaraWintterit 6-0
Nuo omat ei sentään viipota, mutta perseestä on jos rengas ei pysy vanteella.
Nyt tullut ajettua Nordic Spikeillä jonkin verran enemmän. On kyllä paskat renkaat. Onnettoman kapeat joten hakee urissa jatkuvasti, pito ei kummoisesti MW:tä parempi jäisissä kohdin ja sitten se rullaavuus on jotain aivan jäätävän surkeaa. Tekisi mieli kaivaa varastosta lähes loppuunajetut MW:t alle. Niissä pystyi sentään jonkin verran kompensoimaan huonoa rullaavuutta paineilla, mutta Nordic Spikeillä ei pysty kun kumi nousee vanteelta. Onneksi en maksanut näistä kuin sen XXL:n tarjoushinnan tai muuten voisi vituttaa vielä enemmän. Pitäisi kai investoida Gravdalit, että saisi kunnon renkaat talveksi, mutta ajoja sen verran vähän tuolle mankelille ettei raski.
Komppaan IncBuff:ia... rullaavuus jotain ihan omaa luokkaansa, km/h keskinopeus lenkeillä tippunut "järkyttävän" paljon. Voihan olla että pyörän laakerointi ja ketju alkaa haramaan vastaan, mutta kun maasturissa W 240:set, niin ei silti se ole yhtä "nihkeä".
Paineiden lisäys ei tosiaan auta rullaavuuteen yhtään, sama oliko 3 vai 2 bar.
Takarengas "hakee" kokoajan urissa ja kun nousee putkelle, niin tuntuu että jarruttaisi eturenkaalla, niin huono on rullaavuus.
Ehkä huollatan vielä tuon pyörän ja katson että laakerit ja ketjut tulee voideltua synteettisellä öljyllä ja uusin ketjun sekä takapakan.
Jos on vielä houllon jälkeen yhtä "nihkeää", niin taidan hankia Hakkapeliitat tai odottaa kesää :)
En nyt ihan allekirjoittaisi paria edellä olevaa kommenttia Nordic Spike 240 -renkaan huonoudesta, tosin tuntuu tovereilla mielipiteet vaihtelevan huomattavasti päivästä riippuen....:seko:
Eihän noiden rullaavuutta nyt kovin voi kehua mutta mulle talvirenkaan tärkein ominaisuus on PITO ettei joka käänteessä ajoalustan hieman muuttuessa tarvi alkaa himmailla ja pelätä kellahdusta ja nämä on siinä suhteessa parhaat mulle eteen tulleet syklo/hybridirenkaat tähän asti. Omaa kokemusta tosin vain Nokian W106 renkaasta joka rullaa vieläkin huonommin eikä myöskään pidä sekä 100 -nastaisista Nicetrac -renkaista (teräskaapeliversio) joissa parempi rullaavuus mutta pitoon ei voi luottaa jos vähänkin jäätä tai uraa.
Mitään poikkeavaa uraherkkyyttä en noissa myöskään ole havainnut, tärkeintä mielestäni on että rengas myös nousee sieltä urasta jos se sattuu yllättämään, tässäkään suhteessa Nordic Spike ei ole itselleni tuottanut pettymystä seuraillessani kavereiden kellahduksia porukkalenkeillä paremmilla/rullaavammilla "talvi"renkaillaan.
Itse ajelen noilla 3-4bar paineilla jota säädän sitten hieman ajoalustan mukaan suuntaan tai toiseen.
Toki itsekin kevennän rengastusta heti kun kelit sen suinkin sallii; eteen miedompaa nastakiekkoa ja taakse pelkkää nappulaa kun noita kiekkoja erilaisin rengastuksin nurkista löytyy (turhankin) monta sarjaa.
arctic biker
24.01.2015, 19.06
Peesaan timoht:tä tässä nastojen määrässä. Sitten kun on se ääriliukas paikka kuten jäisestä urasta poispääsy niin nastojen määrällä on merkitystä, kärjistän. Mitä enemmän sen parempi.
Edit peesaan myös määreessä PITO.
Ei nuo mielestäni silleen erikoisesti pidä. Sama tuntuma lumikelviltä jäälle tultaessa kuin MW:llä. Pikkasen pitää varoa.
Kyllä nämä NS240:set on hyvät nastarenkaat... tosin päivästä ja kelistä riippuen :cool:
Tulipahan ostettua täydellä hinnalla 59eur per rinkula... hyvät on renkaat, mutta harkitsen tarkoin ostanko jatkossa näitä nastakumeja.
Voitte lukea vaikka rivienvälit... en moiti NS240 kumeja... :D
Ostin Prisman Contin Nordic Spike 240 -rengasparin. Jo nyt illan testilenkillä tykästyin noihin huomattavasti. Edeltäjät oli Nokian Hakkapeliitta A10, mutta niiden kohtaloksi tuli tappajasepeli. Tosin Ouluun oli vasta satanut reilusti lunta ja tiet oli vasta auratut, mutta hoitivat homman paremmin kuin edeltäjänsä. Ansiantunteva Myyjä ehdotti ensin 622-35, mutta halusin isommat renkaat, kun edelliset oli vain 622-30, jos muistan oikein. Lokareita piti hieman korottaa hybridistä, mutta se hoitu helposti ja pyöräkin mahtu paikoilleen kuin patonki messuhalliin. Odotan vielä pääkallokelejä ja koviksi tamppaantuneita teitä, mutta tänään pääsi kuitenkin keskustassa niitäkin vähän ǩokeilee ja oli paljon mukavampi ajaa. Vaikka nuo ovat raskaampi polkea, niin sehän vaan tegee gutaa reisile ja sisulle. Paineksi laitoin 4,5, koska pakkanen luonnollisesti pienentää paineita ja olen kuitenkin iso mies.
Jep... moottoritien alikulkuun oli m-tieltä aurattu lunta ja kun tunnetusti nämä NS240:set eivät luikertele umpilumessa, niin siitä luikerrus/koukkaus kevlin reunaan, jossa oli noin puolimetriä halkaisijaltaan "jääpallo". Pyörä heitti kuperkeikan eteenpäin kerien ja kuski lensi 2-3metriä kuin tikka. Paria mustelmaa lukuunottamatta sekä kuski, että kalusto selvisivät tästä nolosta kuperkeikasta :cool:
Umpi/irtolumessa nämä NS240 pakottavat kyllä himmailemaan, tai sitten tutustamaan tienpintaan lähemmin :)
Onkohan nuo XXL:n syksyllä halvalla myymät Nordic Spiket jotain laadunvalvonnassa hylättyä erää. Mä en vaan ymmärrä, kun ei näissä tunnu sitä pitoakaan olevan. Tuollaisella muhkuraisella jäällä jonka päällä vielä vettä niin erittäin epävarma kumi. MW meni paremmin... Tai sitten odotukset on vaan liian kovat tai vääränlainen vanne tai jotain.
Pikkasen off-toppicia - eli ei oo hyptritiä alla mutta olen ajelellut 4 viimeistä vuotta talven työmatkat Nordic Spikeilla ja nyt sitten vaihdoin eteen Schwalben Ice Spiker pron (2.1" )- takana edelleen Conti. Fillarina 26" maasturi jäykällä kuitukeulalla. Valtava ero pidossa ja suuntavakavuudessa Swalben hyväksi. No tosin onhan nuo Contit jo aika kulahtaneetkin ..mutta kehitys nastakumeissa näyttää menneen harppauksella eteenpäin. Ja onhan tuo Ice Spiker melkoinen "piikkisika" (360 nastaa vs. contin 240), mutta sen kanssa ei sitten tarvitse arpoa löytyykö pitoa vai ei edes vetisillä jäillä. Hinnakas gummi, mutta kyllä jättäisin Contit nyt suosiolla kauppaan vaikka halvalla saisinkin.
Nyt on noin 450 km tullut testailtua NS240:siä. Kyllähän niillä ajaa voi. Aikaisempia nastarengaskokemuksia on vain maastureista (Extreme 296, WXC300, ISP 2.1) ja niihin verrattuna meno on paljon epävarmempaa. Ei paljoa tee mieli kanttailla. Mutta kyllä niillä kumminkin pääsee vaikka millaisella muhkuraisella ja märällä jäällä, kun ottaa rauhallisesti. Rullauksesta on paha mennä mitään tarkkaa sanomaan. Ihan ensimmäiset testilenkit sulan maan aikaan meni yllättävän kovaa, mutta esimerkiksi tänään pk-lenkin keskinopeus oli huimat 16 km/h. Tuskinpa mikään cx-koon rengas olisi sohjoksi muuttuvalla jäällä merkittävästi paremmin kulkenut. Ja eihän näiden mitään kisarenkaita väitetäkään olevan, vaan vahvasti ollaan kommuutterikategoriassa. Kamalan kapeat nuo ovat (noin 38 mm reunanapeista ja 33 mm rungosta), mutta siten mahtuvat Bilteman lokareiden sisään.
Ketjureaktio
20.02.2015, 12.12
Noi on erityyppiset kumit. Nordic Spike, MW ja W240 on siviilipyörän/crossarin kumeja, Ice Spiker on maastokumi jossa on paljon isompi ilmatila, oikeat nappulat, avoin kuvio ja usein terävät nastat. Se on suunniteltu toimimaan talvikelissä maastossa, noi kapoisammat nakit on idealla "koitetaan saada talviajo edes jotenkin mahdolliseksi näissä pyörissä joihin ei kunnon kumit mahdu ja rullaavuus on jossain määrin merkittävä tekijä". Hybrideihinhän ei ISP mahdu.
Pikkasen off-toppicia - eli ei oo hyptritiä alla mutta olen ajelellut 4 viimeistä vuotta talven työmatkat Nordic Spikeilla ja nyt sitten vaihdoin eteen Schwalben Ice Spiker pron (2.1" )- takana edelleen Conti. Fillarina 26" maasturi jäykällä kuitukeulalla. Valtava ero pidossa ja suuntavakavuudessa Swalben hyväksi. No tosin onhan nuo Contit jo aika kulahtaneetkin ..mutta kehitys nastakumeissa näyttää menneen harppauksella eteenpäin. Ja onhan tuo Ice Spiker melkoinen "piikkisika" (360 nastaa vs. contin 240), mutta sen kanssa ei sitten tarvitse arpoa löytyykö pitoa vai ei edes vetisillä jäillä. Hinnakas gummi, mutta kyllä jättäisin Contit nyt suosiolla kauppaan vaikka halvalla saisinkin.
Kohta jo pari kuukautta ajaneena voin sanoa, että hyvät renkaat sain alennuksesta. Totta kai, ei nuo pärjää pidoissa oikeille maastorenkaille, kuten ISP:lle. Edes kevareiden sepelit eivät ole haitanneet menoa. Kyllä nuokin Contitkin sudittelee liukaimmilla jäillä, mutta ei ole tarvinnut kaatua niiden takia kertaakaan ja kohtalaista vauhtiakin on uskaltanut mennä mutkiin. Aikomuksena onkin hankkia ihan kunnon maasturi kunnon maastorenkaillakin. Nyt on tavoitteena ehtiä hyvät kesärenkaat, joita ei tarvii paikata koko aikaa ja joilla ei liukastele lehtien peittämillä teilläkään.
Olen ajanut lenkkiä about 6 x viikko Hybritillä, jossa NS240:set ja tähän asti olen niillä pärjännyt myös jäisellä tiellä hyvin. Ongelmia on ollut irtolumessa ja sohjossa... kerran kaaduin moottoritien alikulun alla pyörätiellä olleeseen sohjokasaan ja silloin vauriot lähinnä henkisiä :cool:
Tänään päivällä satanut vettä ja räntää. Lähdin lenkille illallla ja ajoin 30km lenkistä 25km ihan normaalisti, pientä epävarmuuta pidossa oli jo aiemmin kun sula kevli vaihtui jäiselle pätkälle, jossa vielä jään päällä vettä. Lämpötila oli kokoajan laskussa ja jäiset pätkät saivat jään päällä olevan veden luikastamaan jäätä entisestään.
Ajoin noin 30km/h myötätuuleen ja vastaan tuli kävelijä, juuri kohdalla, jossa tiellä olisi ollut 0.5m sulaa ja loput 2.5m jäätä. Arvatenkin kävelijä oli menossa sulaa pitkin ja jouduin koukkaamaan jäälle. Seurauksena etupyörä lähti heti luistamaan alta ja siitä tuli syöksy penkkaan, jossa oli jäätä missä hiekoitus sepeliä jäätyneenä pintaan kiinni.
Vauriot: Jäässä ollut sepeli repi talvipyöräily softshell housut puhki polvesta ja säärestä. Polvi ja sääri saivat "asfaltti ihottumaa", ranne ja kämmen saivat osansa tuta kaatumisesta. Myös toisen käden parit sormet sinipunaiset ja turvoksissa.
Voi tietysti olla, että NS240:sten nastat olivat jo pyöristyneet, tai keli liukkaampi jäällä kuin koskaan... kuka tietää :o
Kuten aiemmin totesin, maasturissa olevat W240 eivät ole kertaakaan ylläneet, en tiedä johtuuko se hiukan leveämmästä kumista?
Löytyishän tuolta Suomityresiltä 40mm leveä ja 28" tuumainen kumi jossa 240 nastaa... mutta onko Nicetrac Snow tai Schwalbe Marathon Winter parempia kuin edellä mainitut, vai vallitseeko hiljaisuus niiden osalta?
Alla linkki Suomityresin sivuille.
http://www.suomityres.com/renkaat/?code=T201281&type=winter#specs_winter
No niin, talvi takana NS240:sillä (42-622).
Enpä sanoisi, että ihan himmailemata voi vetää täällä Oulun seudulla talven joka kelillä :cool:
Nyt tämänpäivän lenkin jälkeen totesin, että ens viikolla vaihtuu kesärinkulat alle.
Taskulampun kanssa kävin nyt illalla renkaat läpi ja nastat pysyneet hyvin mukana matkassa.
Mutta kaksi riviä nastoja keskilinjan molemmin puolin, nastat jännästi taipuneet ulospäin... tämä voi ehkä selittää sen 3 viikon takaisen kaatumisen.
Renkaat saattavat olla ens talveksi vaihtokunnossa, pitää kuitenkin antaa jonkun "ammatilaisen" katsoa ne läpi.
Tallissa nyt 26" MTB ja Hybrit, voi olla että nyt lisäksi tulee Cyclocross... katsotaan syksyllä mahtuuko ISP:t ajopyörän alle, vai ajetaanko NS240:llä ja WS240:llä.
Tuosta mainitsemasti kahden keskirivin nastojen "taipumisesta" ulospäin haluaisin muiden kokemuksia?
Itselläkin muutama kuukausi kokemusta Nordic Spike 240:sta viime talvelta. Ei huonoa sanottavaa. Tuntuisi 47 mm Suomi Tyres W106:sta kevyemmin etenevän.
Mahtuu krossariin, jossa ilmoitettu maksimileveys 38 mm. Ja tilaakin jää. Toki sinkula antaa vähän enemmän pelivaraa dropoutin avulla.
Tasaisella jäällä, talviasfaltilla ja tamppautuneella lumella toimii hyvin. Sohjossa, muhkuralla ja lumihangessa enemmän vaikeuksia. Kerran kaaduin talvella, vauhtia 1 km/h, lumihanki aiheuttajana.
edit. onnistuin saamaan leveydet tuumiksi, korjattu.
Sent from my iPhone using Tapatalk
^ Ihan ei aukea minulle nuo rengaskoot ja leveydet?
Minulla Hybritissä 28" ja noin 38mm NS 240:set. Minulla samoin isoja ongelmia lumessa ja sohjossa :rolleyes:
Just kävin testaamassa miten NS:sät toimii suvella ja oli muuten tosi järkyttävää menoa, en suosittele :D
Mennään tämä kesä ja syksy nyt kesärenkailla... sitten selviää ajanko jälleen NS240:llä, vai onko ne vaihtuneet ISP:hen...
Korjattu aivopierut edellisestä viestistä.
Suositelkaa mulle edullista/järkihintaista rengasta Giant Escape city-hybridi-treckeriin. Siinä on nyt tehdasrenkaana jotkut Giantin SX3 nappulakumit 23mm leveänä (700-32) ja 28" kiegot. Renkaat saisivat olla ainakin 28mm leveät, en ole päättänyt vielä nappulalla vai ilman. Pidän siitä, että tuossa fillarissa kumeissa ei ole ihan niin paljon painetta ja niillä on mukavampi suhailla mukulakivet sun muut Helsingin keskustassa, jossa paljon sillä ajan, toisaalta ajan myös koiran kanssa keskuspuistossa yms. Eli tämmöiseen city-keskuspuistokäyttöön renkaat tulisivat. Kannattaisiko ottaa nappulalliset, esim cyclorenkaan tapaiset vai ihan cityrenkaat? Ihan ok noikin on vähillä ajoilla pärjänneet, mutta ei haittaisi, vaikka aavistuksen paremminkin rullaisi.
:rolleyes:Talvirengastopic niin kukaan ei ole vastannut. Mä lähtisin ainakin mahdollisimman suurta ilmatilaa hakemaan eli leveintä mitä järkevästi alle mahtuu. Joku Schwalbe Marathon versioista riippuen tietenkin mitä renkaalta haluaa painottaa; rullaavuutta, kestävyyttä jne.... 35-662 tai 40-662. Sitten jos asfalttia ajaa pääasiassa ja vauhtia lisää niin saman valmistajan Kojak 35-662 tai Vittoria Voyager Hyper 37-662 tai 40-662. Krossirenkaissa pääosin koot jää Uci-leagaliin eli max 33mm ja niistä rullaavia on mm Schwalben Racing Ralph 33-622 ja minusta rullaavin Challenge Grifo 33-622, mutta noissa tosiaan menetetään mukavuudessa pienemmän ilmatilan vuoksi.
^
Ah, oishan tuon voinut hoksata nimestä, mutta kun ei tahtonut sopivaa topikkia löytyä niin valitsin tämän, kun tuo Escape mennee hybridikategoriaan.
Noi vaikuttaisivat kaikki hyviltä. Tajusin juuri, että mullahan on yhet Challenge Grifo Proot vaikkakin 32mm, jotka tulivat cyclon mukana. Kun siinä on tällä hetkellä maantiekumeja voisin noita 32mm Grifoja testata Escapeen ja hommailla vaikka cycloakin varten Racing Ralphit. Jos Escapeen ostaisin valitsisin kyllä myös mielellään hieman leveämmät, jotta voin surutta kaahailla mukulakivet, katukiveykset ja joskus juurakotkin.
Huomaa, etten säilytä Escapea kotosalla kun ei meinaa muistaa miltä sen renkaat näyttävät. Nykyiset renkaat siis eivät ole nappulat (edellisessä Inserassani sen sijaan oli) vaan ainoastaan vahvemmin kuvioidut.
Jälleen alkaa kohta täällä pohjoisessa olemaan aika hankkia nastarenkaat...
Viime talven ajoin siis Nordic Spike 240:sillä ja en ollut niihin täysin tyytyväinen, ongelmia rullaavuudessa ja pidossa tietyissä olosuhteissa.
Nyt siis harkitsen Nokian W240 40-622 nastarenkaita, ne sais noin satasella pari...
Ihmettelen mistä porukat ovat hankkineet paljon kehuttuja Schwalbe Ice Spiker Pro renkaita, jotka sopivat 28" (700C) hybridiin??
Ihmettelen mistä porukat ovat hankkineet paljon kehuttuja Schwalbe Ice Spiker Pro renkaita, jotka sopivat 28" (700C) hybridiin??
Tuskin mistään, kun sellaisia ei taida olla.
Sähköpostilla kuitenkin eräs kauppias tarjosi minulle Schwalbe Ice Spiker Pro Evo 57-622 rengasta, joka on ymmärtääkseni
29 tuumainen?
Myyjän mielestä rengas sopii 28 tuumaiseen, jos vanne tarpeeksi leveä... mitenhän tuo vanteen leveys vaikuttaa renkaan kokoon?
Ja onko jollakkin kokemusta kuinka 57 leveä kumi sopii pyörimään hybritissä...
Juu on niitä kyllä 700C vanteille olemassa 2,25" leveänä. Mullakin on pari tuolla talvea odottamassa. Tuskin mahtuvat hybridiin pyörimään.
Huomio että 29" halkaisijaista vannetta ei taida edes olla, vaan jostain leveydestä ylöspäin olevia renkaita sanotaan 29":si vaikka vanteen halkaisija on sama kuin maantiepyörässä.
Molemmat on 622 lukemalla.
622-23 omassa maantiepyörässä ja 622-37 hybridissä, jossain 29" voisi olla 622-57 jne.
Vanteen leveys sitten vaihtelee pyörästä riippuen
Z3/Tapatalk
Miten on sitten olis hybritiin sopiva Nokia Tyres 54-622 ja 294 piikkinen rengas?
Tuossa IncBuff:n postaamassa kuvassa taitaa olla CC juuri 54mm kumit alla: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52145-Talvirenkaat-krossariin&p=2449368#post2449368
Miten on sitten olis hybritiin sopiva Nokia Tyres 54-622 ja 294 piikkinen rengas?
Tuossa IncBuff:n postaamassa kuvassa taitaa olla CC juuri 54mm kumit alla: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52145-Talvirenkaat-krossariin&p=2449368#post2449368
Kuvassa on Singular Peregrine, joka on ns. Moster Cross -runko, ihan jokaiseen CX- tai hyprid-pyörään tuollainen 54mm rengas ei sovi.
Tuo Nokialainen on varmaankin se ns. toiseksi paras rengas Ice Spikerin jälkeen, ainakin huonommalle jääkelille. Oletko mitannut paljonko tuossa sun hybridissä on tilaa haarukassa ja takakolmiossa?
Meneekö tuollainen 54mm leveä rengas sinne?
Paljonko lokarin alla on tilaa pystysuunnassa nykyisen renkaan kanssa?
Nyt 50 km:n sisäänajon + muutaman lenkin jälkeen täytyy todeta, että on noi kyllä aika karseat renkaat. Tuntuu, että cyclocrossarini ei liiku mihinkään kun on noi alla. Eikä noi edes pidä hyvin liukkaalla alustalla. Ainakin epätasaisella jäisellä polulla noista ei ollut mihinkään. Siitä on kyllä ajamisen ilo kaukana kun yrittää noilla jurnuttaa eteenpäin. :D
Jännästi maasturin 2,1" leveät Schwalben Icespiker Prot tuntuvat liikkuvan huomattavan kevyesti sekä pitävät älyttömän hyvin alustalla kuin alustalla noihin verrattuna.
maitohappo
12.01.2017, 21.34
Olen nyt pari kuukautta syklolla ajellut conteilla. Toimii hyvin polanteella ja varsinkin nollakelin polanteella. Jotkut tuossa moitti rullaavuutta mutta minulla ei ole ollut siinä ongelmia jos on painetta renkaassa. Jos pitää laskea paineita, rullaavuus häviää ihan tyystin. Niin kävi esim tänään kun painui muutaman plussapäivän jälkeen pakkaselle ja tiet ja kevlit on ihan jäisiä. Henkeni ja terveyteni puolesta peläten lipsuttelin niillä ekat pari kilsaa työmatkaa ja pysähdyin sitten laskemaan paineita. Pito parani hiukan mutta meno oli kuin tervassa. Edelleen olin kauhusta kankea kun rengas lipsahteli. Kotimatkalla mietin, onko näitä tarkoitus käyttää jäällä ollenkaan. Oli ihan rajoilla työntääkö jo pelkkä sivutuuli pyöräilijän ojaan. Huomenna maasturi alle ja Ice spikereista nauttimaan.
Long story short: Toimii nätillä lumipintaisella pyörätiellä tosi hyvin, kiiltävän jäisellä ei ollenkaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.