Näytä tavallinen näkymä : Pää lämpimäksi kypärän kanssa
Ensimmäinen talvipyöräilykausi alkamassa.
Pitääkö ostaa talvikypärä, tämän hyvin istuvan alle ei pipo oikein sovi?
supertele
07.10.2014, 17.53
Kaipa se pakko on, jos et meinaa pää paljaana polkea koko talvea. Tosin itse ainakin käytän pipoa, joka on melko ohut, mutta lämmittää silti tarpeeksi. Mutta jos ei mahdu, niin ei mahdu.
Minulla on Enduran kypärän alle laitettava "pipo" ja sitten panen ilmastointiteipillä kypärän reikiä umpeen.
Löfflerin windstopper pipo riittää itellä aika kylmillä keleillä.
Keijo Leppänen
07.10.2014, 18.33
Puolikkaalla buffilla menty pikkupakkaselle asti(-4*c).
Halloo halloo
07.10.2014, 18.52
Alkukaudesta ohut päähine tai buff, kylmemmillä vajaan puolen sentin fleece-lätsä. Tosi pakkasille yhdistän nuo ja lisään yhtälöön baklavan. Kypärän ilma-aukkoja en ole teippaillut. Talvikypärä on hitusen kesäkypärää suurempi ja painavampi, muttei haittaa.
Nappulakenka
07.10.2014, 18.52
Tuollaisella Haglöfsin kypäräpipolla olen ajanut jo monta monituista talvea. Ohut pipo mikä pitää tuulen loitolla, lämmittää ja hengittää.
http://www.outnorth.fi/20.0.0.0/3409/cache/3409_2cdb1b9aeda3acaa7a157fa83bddb25e.jpg
Kypärän tuuletusaukot voi teippaamisen sijaan tukkia myös kypärän päälle vedettävällä tuulen ja sateen pitävällä hupulla. Ei siis takin hupulla vaan tätä varten tehdyllä ja esim. neonkeltaisen tai kirkkaan punaisen värisellä. Oma on keltainen, Vaude merkkinen huppu. Lisäksi alle laitan Puffin tai erittäin ohuen fleece-pipon, kun lämpötila lähestyy nollaa. Pipoa tai puffia tarttee oikeestaan jo nyt tällaisilla 10 asteen kelillä korvien suojaamiseksi mutta vastaavasti huppua ei tartte ellei sada.
Juuri tuon tyyppisellä kuin nappulakenkä esitti pärjännyt kaikissa pakkasissa ilman mitään teippaamisia... Mahtuu mainiosti omaan normikypärään.
Hääppönen
07.10.2014, 19.15
Useampia vuosia tullut käytettyä (ja yhä käytän) silkkistä kypärän alushuppua (mallia lasten talvihuput), jolla pärjää -5 asteen tietämille. Tästä lämpömittarin osoittaessa kylmempiä kelejä, vaihtuu fleecestä tehtyyn Haltin myssyyn. Jostain -15 asteesta huppu alle ja fleece päälle. Hupun loistava ominaistuus on se, että suojaa myös niskaa/kaulaa. Kohdallasi vaatii kyllä talvikypärän hankintaa, jotta saa mahtumaan rompetta sinne alle.
Hyviä neuvoja. Tuota Haglöfsin kypäräpipoa kokeilen ensin nykyisen kypärän kanssa, nyt käyttämäni pipo onkin turhan paksu (sitä palloa nykyisessä pipossa ei sentään ole ). Sovittelen sitten ohuen pipon ja fleecehupun kanssa uuden talvikypärän.
Alkusyksystä huivi, sään kylmetessä Nappulakengän vinkkaaman mallinen wind stopper "kypäräpipo" joka tulee korville ja pakkasella tämän alle kypärän alushuppu. Se on ehdoton kaulan ja niskan suojaksi. Sama kypärä menee kuin kesällä, säätö riittää.
paskalokki
07.10.2014, 20.21
http://www.varusteleka.fi/fi/product/multi-function-head-wrap-yksivarinen/10561
Yksi tälläinen on kotona ja yksi buff, en huomaa eroa. Paitsi hinnassa. Toimii päässä loistavasti viileämmillä keleillä eikä ole hinnalla pilattu.
Merinobuffi näille keleille, pakkasella windstopper pipo päähän ja buffi suojaamaan kaulaa/ niskaa. Märkänä merinovilla on märkää keinokuitua paaaljon mielyttävämpi.
janne kuivakangas
08.10.2014, 01.17
Puffia Olen pitänyt kesät ja syksyt Pakkasella yoko windstopper kypäräpipo..☺
Harryupp
08.10.2014, 09.03
Jepp syyskeleillä riittää useimmiten sellainen ohut "kypäräpipo" jota motoristitkin käyttävät. Ja etumaiset tuuletusreijät kypärästä teipillä tukkoon. Sitten talvella sellainen goretex pipo tai samantapainen kuin se Haglöfin pipo. Buff kaulahuivikin toimii. Sellainen Vaude tai muu merkkinen ulkopuolinen kypäräsuoja toimii mainiosti.
paskalokki
08.10.2014, 09.07
Puffia Olen pitänyt kesät ja syksyt Pakkasella yoko windstopper kypäräpipo..☺
Ostin keväällä buffin ja kesällä meinasin pitää päässä, että sitoo hikeä ja paskat. Pää aivan tulessa ja kiehui kuumasta. Alle +15 asteen alan vasta tartteemaan.
tunkkireisi
08.10.2014, 11.18
Kyllästyin säätämään huppujen ja pipojen kanssa. Käytän pakkasilla Salomon Ranger laskettelukypärää.
Jossain vaiheessa tuollaisista kypäristä tulee talvipyöräilyyn vielä normi, eri nimellä vaan.
Hiljattain tilasin kiinan pojilta tällisen kypärän suojan, ei vielä päässyt testaamaan kun ei ole vielä ollut viileetä. Istuu kuitenkin napakasti kypärän päälle ja heijastelee kivasti.
http://www.ebay.com/itm/Neu-Rockbros-Wasserdicht-Staubdicht-Regen-Cover-MTB-Rennrad-Helm-Cover-Rot-/351190112541?pt=Sport_Radsport_Helme_Protektoren_A ccessoires&hash=item51c48fd91d
Tee-se-itse-tekijänä ilmoittaudun kypärän teippaajaksi. Musta kypärä ja aukot umpeen mustalla ilmastointiteipillä. Nätisti kun laittaa, niin on ihan siisti. Alle sitten tarpeen mukaan järjestyksessä kypärähuppu (silkkinen mp-malli), buffi ja viimeiseksi tarvittaessa ohut pipo. Niillä pärjään hyvin reilu kymmeneen pakkasasteeseen ja sen kylmemmässä annan itselleni luvan huilata. Ei niitä kovia pakkasia yleensä viikkotolkulla kestä.
"Under helmet" pipot ei paljoa maksa ja niillä tarkenee yllättävän hyvin, vaikka kovin ohuita ovatkin. Kannattaa katsoa ennemmin joku, jossa on pehmeää kangasta korvien kohdalla. Oma myssy pelkkää kovahkoa kangasta ja se rahisee korviin.
Vuoden ympäri kun tulee pyöräiltyä kelillä kuin kelillä niin haglöfssin windstopper/soft shell on osoittautunut oivaksi kaveriksi pakkaskeleille. Paikoillaan jos on niin ei ehkä se kaikista lämpimin mut ei tarvitse paljoa liikkua niin hyvin toimii ja tuohon kun iskee kypärän päälle niin saattaa alkaa jopa kattila kiehumaan :D.
Eli tämmöinen tapaus. http://www.outnorth.com/20.0.0.1/15656/cache/15656_b104de2138ba4b97f48ab2a43ba62904.png
okahkonen
09.10.2014, 14.36
Tee-se-itse-tekijänä ilmoittaudun kypärän teippaajaksi. Musta kypärä ja aukot umpeen mustalla ilmastointiteipillä. Nätisti kun laittaa, niin on ihan siisti. Alle sitten tarpeen mukaan järjestyksessä kypärähuppu (silkkinen mp-malli), buffi ja viimeiseksi tarvittaessa ohut pipo. Niillä pärjään hyvin reilu kymmeneen pakkasasteeseen ja sen kylmemmässä annan itselleni luvan huilata. Ei niitä kovia pakkasia yleensä viikkotolkulla kestä.
Teippaamista helpommalla pääsee kun pingottaa uimalakin kypärän päälle. Ylimääräisen materiaalin voi rullata niskaan. Tulee samalla halpa aerokypärä. Ei maksa paljoa, ja värejä sekä kuoseja on hyvin saatavilla.
Huom! Uimalakki, ei suihkumyssy, jotka nekin näkyvät jostain käsittämättömästä syystä yleistyneet liikenteessä.
Ketjureaktio
09.10.2014, 15.41
Ääni Buffille. Sehän on siitä kätevä että lämpimämmällä kelillä puoliksi leikattu buffi riittää, pikkupakkasilla kaksinkerroin taitettu Buffi. Oikein kylmällä laitan kypärähupun ja puolikkaan buffin vielä korville asti. Kypärähupissa on sellainen ikävä ominaisuus että monesti niiden naama-aukko on liian pieni, saa etsiskellä jos ei halua käyttää suun eteen tulevaa versiota. Itse tykkään vetää pärstä paljaana.
Nykyään saa myös hupullisia urheilupaitoja, niissä huppu voi tosin kerätä tuulta kaulalle, joten puolikas buffi kaulalle voi tulla kyseeseen.
Windstopperpäähineet on tosi ummehtavia, tulee märkä pää ja alkaa päähine haisemaan päälle...
Specialized Prevail Helmet Cover: http://youtu.be/MptjxxlREVQ
Uskaltaisikohan tälläistä kokeilla?
substitute
13.10.2014, 18.29
Pari vuotta takaperin ostin Prismasta Spectra-merkkisen alusmyssyn. Päälaki on huokoista materiaalia mutta otsan ja korvien tasolta kangas on täysin tuulenpitävää. Toimii mielestäni aika täydellisesti. Myssy on uimalakkimaisen tiukka ja peittää korvat täysin, joten viima ei pääse kylmettämään mutta mielestäni ei myöskään hiosta häiritsevästi.
Talvikypärään verrattuna näkisin aluslakin etuna sen, että lakin voi ottaa pois tai lisätä kesken matkan, mikäli tulee tehtyä lämpötilan suhteen virhearvio, tai esim. työmatkapyöräillessä keli lämpiää päivän mittaan ja paluumatkalla ei lakkia kaipaakaan.
arctic biker
13.10.2014, 19.05
Onneksi on kaksi pikkasen ylikokoista kypärää ja vähemmän onneksi ei yhtään ns oikean kokoista. Kypärään saa vaikka Vaudelta tai GWB:ltä myös sadesuojan nimellä kulkevaa, sillai kätevä että lämpimällä säällä saa nätimmin pois kuin potan sisäiset tuuletusaukkojen teippaukset. Ja sillai huono että kypärän sadesuoja hankaloittaa pottalampun käyttöä.
Reippaamman kokoinen kypärä on minusta oikeessa talvikäytössä hyvä idea.
Teippaamista helpommalla pääsee kun pingottaa uimalakin kypärän päälle. Ylimääräisen materiaalin voi rullata niskaan. Tulee samalla halpa aerokypärä. Ei maksa paljoa, ja värejä sekä kuoseja on hyvin saatavilla.
Huom! Uimalakki, ei suihkumyssy, jotka nekin näkyvät jostain käsittämättömästä syystä yleistyneet liikenteessä.
Miksi tehdä vaikeasti, kun voi tehdä paljon helpommin ja nätimmin? Markkinoilla on ollut jo kauan nimenomaan pyöräilykypärän päälle tarkoitettuja suojuksia. Sadesuojan nimellä myyvät, mutta toimii täydellisesti myös tuulisuojana. Itselläni ollut jo reilun vuosikymmenen käytössä Sportfiren suojus, ja kelien viiletessä menee päälle ennen aluspäähinettä, kun on mukavampi eikä haittaa kypärän istuvuutta.
Kun viilenee lisää, niin kypärän alle ensin ohut kankainen putkihuivi peittämään myös korvat, vielä kylmemmällä windstopper-alusmyssy.
twentyniner
14.10.2014, 00.06
Prismasta Vauden sadesuoja keltaisena alle 13e , Puffia, kypärämyssyä ja Haglöfssin Windstopper fleece tuotos, kuten tuossa edellä mainittiin. Näillä on menty, sopiva noista alle kelin mukaan.
paskalokki
14.10.2014, 01.25
Lidlistä tämän viikon torstaina 16. päivä alle neljällä eurolla juoksumyssyä mikä toimii varmaankin myös kypärän alla. Meinasin käydä yhden poistamassa, tuskin rahat ihan hukkaan menee: http://mainoslehti.lidl.fi/97dbdfca-f7d4-48c4-b1ff-2ff79c2070b4/#/10
Mulla on niin iso ja hankalan mallinen pää ettei sellaista hyvin istuvaa kypärää meinaa löytyä johon mahtuisi buffi / ohut pito alle. Yleensä olenkin ottanut pehmusteet pois jotta sinne väliin saa jotain. kesällä buffi ja talvella pipo. Toimii.
Joenranta
15.10.2014, 23.38
Ostin verkkokaupasta Löfflerin kypärän alle tarkoitetun mustan pipon postikuluineen hintaan 33,90 euroa. Toimitus tuli nopeasti.Istuu päähän tiukasti ja peittää hyvin korvat.Verkkokauppias oli Rtech suspension.
WetWillie
23.11.2014, 22.49
Talveksi pykälän suurempi kypärä, mahtuu alle mitä kulloinkin päänuppi kaipaa.
Buffin merinovillainen tuubi päässä tarkenee ja voi venytellä mieleisiin paikkoihin.
Ostin keväällä buffin ja kesällä meinasin pitää päässä, että sitoo hikeä ja paskat. Pää aivan tulessa ja kiehui kuumasta. Alle +15 asteen alan vasta tartteemaan.
Kesällä kun kastelee enne lähtöä ja rutistaa ylimääräiset vedet pois, niin ei tartte odottaa, että hiki kastelee. On viileämpi, kuin ilman. Alussa kastelu auttaa, myöhemmin sitoo hien, ettei valu hukkaan ja 100% päätyy päätä viilentämään.
Sama ohut kesä buffi on riittänyt vielä. Vetää vaan korvien yli suojaksi.
Juha Jokila
17.12.2016, 01.05
Nyt on sitten saatavilla varta vasten talvipyöräilyyn tehtyä kypärää, Giro Timberwolf. Tänään rahtiroope toi ja 3 tuntia kävin koestamassa -2 C kelissä. Oli lämmin mutta ei kuitenkaan sikakuuma. Venttiileissä pikasulkumekanismi, mutta jos reikiin tunkee kypärävalon velcrot, niin eihän niitä sitten enää voi sulkea. Kokeilematta tilasin ja suurin koko oli isopäiselle hyvä. Viime talvena koitin kaupassa kymmenkuntaa hiihtokypärää, mutta en loistavaa löytänyt ja jäi silloin hankkimatta.
Kuvia: https://goo.gl/photos/R6enn7KsWsTvd1at8
MP-osastolta (ja kelkkapelleiltä) löytyy myös järkeviä kypärämyssyjä.
Lapsuuden muistoja; korva paljaana, silmä piilossa:)
Volvospede
17.12.2016, 10.59
Mä laitoin kypärän tuuletusaukkoihin vaahtomuovia, leikkelin sopivia palasia. Estää viiman, mutta höyryt pääsee kuitenkin pihalle. Miellyttävämpi kokemus paljon hikoilevalle kuin aukkojen teippaus tms. Pienet miinuskelit menee ilman mitään kypärän alla, sitten buffia yksinkerroin kaksinkerroin jne. kunnes on hyvä. Paksumpi buff tyylinen merinovilla tuubi varustelekasta löytyy kans, mut se kyl vaatii aika kovat kelit tai tietty jos hinkkais pelkkää siirtymää vastatuuleen.
Minulla on Poc:in laskettelukypärä talviajoja varten. Ei palele päätä pakkasella ja jos nollakeleissä hiki tulee niin voi ottaa korvan suojat pois ja avata tuuletusaukkoja. Mitään ei tarvi alle laittaa mutta kyllähän siinä pää kieltämättä hikoaa pikkupakkasella:). Ja tarvittaessa myös "goglesit " pysyy päässä.
Giro laskettelukypärä (http://www.giro.com/eu_en/snow/mens/snow-helmets/rangemips.html) ollut kuukauden käytössä ja oompas ollu pöhkö kun vasta nyt. Kehtaan suositella.
Giro laskettelukypärä (http://www.giro.com/eu_en/snow/mens/snow-helmets/rangemips.html) ollut kuukauden käytössä ja oompas ollu pöhkö kun vasta nyt. Kehtaan suositella.
No vitsit, mullaha on tollane kans kellaris.
brilleaux
17.12.2016, 21.28
Kyllä mä olen pärjänny samalla Bellin Superilla kesät talvet.
Buffia pikkupakkasilla, Haglöfsin balaclavalla kylmällä.
Kyllä sen kosteuden pitää päästä poiskin sieltä kypärästä, en lähtis aukkoja tukkimaan. Ja en ole kokenut tarvettakaan. :)
noniinno
18.12.2016, 00.07
Mulla on talvisin "aero shell" jonka muovasin iskunkestävästä polystyreenistä lievällä alipaineella suoraan kypärän päälle.
Juha Jokila
18.12.2016, 01.21
Kyllä mä olen pärjänny samalla Bellin Superilla kesät talvet.
Buffia pikkupakkasilla, Haglöfsin balaclavalla kylmällä.
Kyllä sen kosteuden pitää päästä poiskin sieltä kypärästä, en lähtis aukkoja tukkimaan. Ja en ole kokenut tarvettakaan. :)
Kyllähän sitä aina on pärjäilty, mutta halusin kokeilla miten tollanen toimii käytännössä. Jo pelkästään se, että lasit saa nätisti päälle on iso plussa. Yöretkillä on hyvä, jos tuuletusaukoista ei menis lunta kypärämyssyä kastelemaan. Kovalla pakkasella on tarvinnut ahtaa myssyä ja pipoa päällekkäin. Tässä viimeksi hankitussa takissa huppu meni tosi hyvin kypärän alle, niin ei mene niskaankaan enää lunta.
brilleaux
18.12.2016, 09.37
^ Lumen meno kypärän alle on hyvä pointti. -27 asteessa pärjään häglöfsillä hyvin. Estää myös lumen menon niskaan. [emoji4]
Laskettelulasit istuu myös Bellin päälle hyvin.
Mun pää varmaan paistuis jonkun lämpimämmän potan alla. [emoji4]
Paksupolkija
17.08.2017, 19.02
Jos ajaisin talvella, niin laskettelunkypäräni vetäisin päähän. Bonuksena noissa on korvasuojat ja ajolastikin saa pysymään kiinni. Eikä halvat malli paljon maksa, mutta kukin tavallaan...
arctic biker
17.08.2017, 19.12
En ole lukenut tätä säiettä ollenkaan mutta eilen Joensuun reissulla ,158km, kaipasin kyllä unohtamaani ohutta buffia korvieni suojaksi. Humina aiheutti huonon olon.
Miksei tarjotut kelpaa. Esim tämä: https://www.k-rauta.fi/tuote/tyopaahine-buff-professional-tuubihuivi-windproof-reflect/8428927359513
Ainakin oma tuubihuivi on riittänyt kovillakin pakkasilla, vaikka se onkin ohuempaa mallia. Joskus on ollut ohut pipo lisänä ja tosi kylmällä alimmaisena korvalaput, joskin silloin on kypärä kiristänyt. Tuubista voi yrittää taitella naaman eteen mopomiehen tötterön.
Korvalapuissa on se ongelma että niissä on kovikkeena joko muovia (ei kestä pakkasissa) tai metallia (kylmenee pakkasissa). Lisäksi ne kovikeet painaa korvalehtiä ikävästi.
Hiihtopipoissa yleensä tuulenpitävä kangas ja muotoilu sellanen että tulee korvien päälle ilman että silmät jää pipon alle.
Hiihtopipoissa yleensä tuulenpitävä kangas ja muotoilu sellanen että tulee korvien päälle ilman että silmät jää pipon alle.
Haltin outletistä joskus ostin hiihtomyssyn. Lämmintä tuulenpitävää kangasta kokonaan. Aika loistava pakkasilla. Normaali kypärä, josta hikipanta edestä pois.
Tommi, tärkeä juttu on se tuulenpitävä materiaali. Kylmä viima läpäisee muuten pään. Eli pelkkä paksumpi fleece ei riitä.
Putkihuivi on liian kevyt mulle
OK. Erilaisia tarpeita. Itsellä paleltuu ensin kaula, joten käytän huivia kesälläkin.
No mutta tämähän on varmasti just hyvä. Windstopperia.
https://www.netrauta.fi/pipo-blaklader-2026-windstopper-musta
Suosittelen kyllä edelleenkin sitä laskettelukypärää. Sen alle ei tarvitse laittaa yhtään mitään vaan se on tarpeeksi lämmin sellaisenaankin. Nyt niitä varmaan saa jo kohta alennusmyynnistäkin. Ne suojaavat myös niskaa viimalta ja eikä heilu päässä niinkuin joku pipon ja tavan pyöräilykypärän yhdistelmä.
Pyöräilykypärä ei heilu päässä. Miksi se heiluisi?
Mä en taas nää pienintäkään järkeä käyttää jotain laskettelukypärää. Buffia, ja eripaksuista hattua vaan takataskuun. Saa aina ajaa sopivan lämpimällä ja hengittävällä kypärällä.
Marsusram
10.03.2021, 14.12
Nyt pakkaskeleillä olen laittanut kypärään sisään ohuen kaupan vihannespussin reikien kohdalle viimansuojaksi. Pysyy kaali lämpimänä ja suoja on helppo laittaa tai poistaa.
Pipot päässä on Löffleriä, fleece tai softcell. Omat korvat mahtuu suojaan alle kun ovat tarpeeksi syviä kallonmuotoon nähden.
Niin joo. Monessa windstopper pipossa vaan reunat ovat ws materiaalia, eli kuulan keskikohta falskaa läpi. Tuollainen on minulla alle -3c keleille. Kylmemmällä ei toimi enää.
ruuduntakaa
10.03.2021, 14.50
Haglöfs PS Balaclava (https://www.partioaitta.fi/haglofs-unisex-ps-balaclava-true-black-2003473/?channable=01347c696400323430303030303231333639378 0&gclid=Cj0KCQiA-aGCBhCwARIsAHDl5x9bCWmhy6_AwkDVO_C6i6sra5oYS9FqJLu CCUzr_tASxA7yyttZC8AaAv3CEALw_wcB)riittää kaljulla päällä -30 asteeseen kypärän aukot auki.
https://media.partioaitta.fi/detail/2400000213697_a_ps_balaclava_hagloefs_110.jpg
Ei niin kylmälle sit Särmän kypärähuppu (https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-tst-l1-kyparahuppu-merinovillaa/55466).
Mulla ollut sama jo vuosia, windstopper skullcap, ja tarvittaessa nostaa sen alle takaraivolle ja päälaelle buffaa.
Kuminauha
10.03.2021, 15.53
Itse käytän ihan normaalia hiihto/ulkoilu pipoa maastopyöräilessä kypärän alla.
Itse hankin Abus-talvikypärän, josta saa tarvittaessa riisuttua aukkojen suojat, korvaläpät ja sisäpipon, jolloin kypärästä tulee tavallinen Abus Scraper 3.0. Hyvin on tarjennut 16 asteen pakkasessa, eivätkä silmälasien sangat ole päätä painaneet. Kesäksi on sitten toinen tuulettuvampi kypärä.
https://www.amazon.de/gp/product/B07N8BD9M3/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o03_s00?ie=UTF8&th=1&psc=1
Ihan joku perus kypärän alusmyssy riittänyt 20 pakkasasteessa ilman kummempia virityksiä, korvia joskus nipistellyt kylläkin...
Kaks korvat peittävää skullcappia päällekkäin, joista toinen etupuolelta windstopperia. Istuu hyvin maantiekypärän alla ja lämpö on riittänyt -20c pakkasissa ihan hyvin.
tchegge_
22.02.2023, 14.40
Pitäisi melkein hommata uusi kypäräpipo talveen. Nykyinen Briko on lämmin mutta blokkaa äänet liiankin tehokkaasti. Jotain maantien viereistä pyörätietä ajellessa ei niin väliä mutta rauhallisemmassa ympäristössä toivoisi parempaa äänen läpäisyä.
Tänään luistellessa kypärän alle pito viritellä ohutta pipoa ja buffia korvien päälle mutta en jalsaisi aina sitä säätöä.
Tarvitsisi olla hyvä lämmin, viimaa pitävä ja ääntä läpäisevä. Mitäs näitä on?
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
https://varuste.net/p109861/woolpower-helmet-cap-400
Ite oon tykänny käyttää ihan tavallista ohutta merinopipoa alla, ja kypärän päälle vetäisen sitten Burtonin Burke-lasketteluhupun jos on kylmempi keli. On kyllä todella mukava ollut ajella. Tuo on tarkoitettu laskettelukypärän päälle, mutta menee toki hienosti pyöräilykypärän kanssakin. Suojaa hyvin posket, kaulan, leuan yms. ja on helppo asetella peittämään vaikka koko naama.
Tähän tapaan vähäsen:
https://absolute-snow-content.cdn.rlab.net/Larger/z941.jpg
Mites sadehuppu kypärän päälle? Joskus kylmimmissä keleissä (-15c) itse ajanut noin. Toki blokkaa kosteuden poistumista, joten tuo ei sovellu kovasti hikoileville.
Lämmim fleece/ws hiihtomyssy on tosi hyvä. Täytyy vaan tietysti löytää sopiva paksuus. Mulla joku haltin vanha malli.
Kuuloa ne vähän estää, mutta ihan sama.
Itsellä tämä käytössähttps://www.motonet.fi/fi/tuote/7016069/Blaklader-Windstopper-pipo-musta
Tyytyväinen olen ollut , sitten kun on pakkasta 15 tai yli niin alle vielä tämä
https://kauppa.bikeworld.fi/moottoripyoraily/ajovarusteet/valikerros-ja-alusasut/6502-scott-balaclava-kyparahuppu-musta.html
Itsellä tämä käytössähttps://www.motonet.fi/fi/tuote/7016069/Blaklader-Windstopper-pipo-musta
Tyytyväinen olen ollut , sitten kun on pakkasta 15 tai yli niin alle vielä tämä
https://kauppa.bikeworld.fi/moottoripyoraily/ajovarusteet/valikerros-ja-alusasut/6502-scott-balaclava-kyparahuppu-musta.html
Näyttää ihan pätevältä. Tärkeintä, että on tosiaan tuulenpitävää kamaa ylhäältäkin. Mikään osittainen WS hattu ei pakkasilla toimi.
Itse pärjään tuolla haltin myssyllä ja buffilla ainakin -15c asti. Tietysti kovemmilla pakkasilla buffi on lämpimämpi ja joskus laitan kaksikin. Toinen ihan ohut ihoa vasten ja ylemmäs. Mulle ei ole ikinä tuottanut ongelmia hengittääkkin buffin läpi.
tchegge_
22.02.2023, 22.41
Kiitoksia ehdotuksista, sain jo vähän ideaa mitä etsiä. Pitää potkiskella renkaita kun pääsee käymään liikkeissä.
Keskustelua toki kannattaa jatkaa vielä [emoji846]
Saattaa olla tässä säikeessä käsiteltykin, mutta mainitsen:
Kypärän päälle tuleva "sadesuoja", tai kypäräsuojus tuo mukavasti lämpöä kun veto vähenee. Omassa päänupissa subjektiivinen vaikutus on ollut noin 1-2 lämpökerrosta vähemmän kypärän alle, mikä on varsin tervetullutta kun kypärä istuu melko napakasti ilmankin niitä [emoji849]
Lähetetty ihan itse
Yli kymenen vuotta sitten ostin pyöräliikkeestä ohuen italialasisen kypäränaluslakin. Ei niin kovaa pakkasta ettei olisi päänpuolesta tarennut, kovilla pakkasilla tarttee korvaläpät vielä ettei tuuli pääse rakosista korvalehtiä palelluttamaan. Ympäristöäänet kuuluvat riittävän hyvin.
Tietenkään ei samanlaista saa, mutta pyöräilijän tarpeeseen tehty aito sisälakki kypärän alle on erittäin toimiva.
Mulla on yhden kypärän päälle vedetty se sadesuoja. Sen alla kun käyttää kypärähuppua, niin tarkenee melko mukavasti. Ja kypärä edelleen hengittää hieman. Tosin kylmille keleille mulla on ihan oma kypärä, missä ei juurikaan ole tuuletusaukkoja. Se toimii sellaisenaan silkkisen kypärähupun kanssa muutaman asteen pakkasessa ja kylmemmillä sitten vielä Buff. Oikeisiin pakkasiin, joita ei tänä talvena täällä ole ollut, mulla on oikea talvikypärä.
Minäkin mietin joskus erillaisia kypäriä ja sadesuojia. Mutta tuolla fleece/ws myssyllä on pärjännyt -20c asti. En siis vedä koskaan tuon alle tai päälle mitään lisää. Nopeaa ja helppoa edes pään osalta.
tchegge_
23.02.2023, 09.28
Itsellä on lauhemmille keleille Giron merinolippis mikä on ollut hyvä. Pakkaskeleissä omat korvat vaatii parempaa suojausta.
Siihen tuo pelkkä kypärän viimalta suojaaminen ei auta. Toisaaltai jos esim teippaa etupuolen ilmanottoaukot niin selviäisi varmaan pipolla missä yläosa hengittävämpää materiaalia
Goren windstopper* kypäränaluspipo ja tarvittaessa kymmentä pakkasastetta lähestyessä lisänä silkkinen balaclava.
*vähän blokkaa ääniä kyllä ja keskustelu vaikeutuu jos jonkun kanssa ajelee.
Goren windstopper* kypäränaluspipo ja tarvittaessa kymmentä pakkasastetta lähestyessä lisänä silkkinen balaclava.
*vähän blokkaa ääniä kyllä ja keskustelu vaikeutuu jos jonkun kanssa ajelee.
Jos tuo on se, missä yläosa ihan ohutta kamaa, niin käytän tuota nollaan asti. Estää tosiaan tehokkaasti ääntä. Kohisee pirusti. Paksumman fleece myssyn alta kuuluu puhe paremmin.
Gorella taisi olla kyllä paksumpaakin myssyä?
Itsellä on lauhemmille keleille Giron merinolippis mikä on ollut hyvä. Pakkaskeleissä omat korvat vaatii parempaa suojausta.
Siihen tuo pelkkä kypärän viimalta suojaaminen ei auta. Toisaaltai jos esim teippaa etupuolen ilmanottoaukot niin selviäisi varmaan pipolla missä yläosa hengittävämpää materiaalia
Mun mielestä se vaatii tuon full ws hatun koville pakkasille. Se lämpö ei pääse haihtumaan kuulasta. Pelkkä tuulisuoja kypärän päällä ei estä lämmön karkaamista päästä.
Privileged
23.02.2023, 10.03
Teippasin kypärän etummaiset aukot ja nyt voi ajella -10°C mukavasti ohuella juoksupipolla. Buffin vedän puoliksi pään päälle niin korvat saa extrasuojan. Omaan makuun parempi tuollainen hengittävä yhdistelmä joka päästää ylimääräiset höyryt ulos ja pipo pysyy kuivana vs ws-pipo. Ja pirun kätevä räntä/lumisateessa.
https://photos.app.goo.gl/1qnw7CJvTkq2G6ZP7 eihän tuo nyt komein juttu oo, sitä valmiiksi umpinaista kypärää vähän jo metsästellyt :)
Videollakin pieni vilaus https://www.instagram.com/reel/CoPLACnDkey/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Oma päänuppi pysyy lämpimänä ihan suht ohuilla kypärhupuilla. Toinen on keinokuitua ja toinen jotain puuvillasekoitetta, eipä niissä eroja ole lämpimyyden tai kastumisen kannalta.
Mutta tosiaan blokkaavat vähän liikaakin ääntä, ehkä se hinta on maksettava siitä ilosta että korvat pysyvät lämpimänä.
Mun mielestä se vaatii tuon full ws hatun koville pakkasille. Se lämpö ei pääse haihtumaan kuulasta. Pelkkä tuulisuoja kypärän päällä ei estä lämmön karkaamista päästä.
Full ws olisi ihana. En löytänyt sellaista, yleensä noissa on ws vain otsassa.
Full ws olisi ihana. En löytänyt sellaista, yleensä noissa on ws vain otsassa.
Halti stormwall softshell lukee tuossa omassa.
Mutta joo, nyt kun tsekkasin, niin ei tuokaan ole puhalluskokeen perusteella kokonaan windstopperia, mutta kuitenkin tasan puolet on, eli edestä kuulan keskelle ylös asti ja siitä alas korvien kohdalle. Goren hatuissahan se kalvo on tosiaan vain otsan kohdalla ja päälaki on kokonaan avoin tuulelle.
Tuon takia tuolla myssyllä muuten kuuleekin paremmin mitä gorella. Se ws kalvo loppuu vähän ennen korvien reikiä.
Minulla on joku ikivanha Haglöfsin ws -lakki, siinä oli alunperin kaksinkertainen kangas korvien päällä mikä oli jo melkein vaarallista liikenteessä. Leikkasin sitten siitä tuplakerroksen pois ja toimii paremmin. Vaatii kyllä ison kypärän että mahtuu kunnolla.
Kyseessä on ehkä tämän lakin vanhempi versio: https://www.haglofs.com/fi/miehet/varusteet-tarvikkeet-miehet/varusteet-tarvikkeet-pipot-hatut-lippikset-miehet/infinium-beanie-6055102C5
Kypärästä kannattaa ottaa hikinauhoja/pehmusteita pois talveksi. Ei niitä paksun myssyn kanssa tarvita. Ei minullakaan mahdu tuo haltin hattu muuten alle napakkaan kypärään.
https://www.xxl.fi/gore-wear-m-windstopper-balaclava-kommandopipo-musta/p/1150299_1_style?page=1
Tuollainen eksyi kokeilumielessä ostoskoriin. Myyntipuheiden mukaan otsa ja korvat windstopperia. Onko kukaan bongannut paksua tuulenpitävää pipoa mikä jatkuisi pitkälle niskaan? Ei haittaa, vaikka ei kuulisi läpi, kun ajelen muutenkin aina kuulokkeet korvilla :D
https://www.xxl.fi/gore-wear-m-windstopper-balaclava-kommandopipo-musta/p/1150299_1_style?page=1
Tuollainen eksyi kokeilumielessä ostoskoriin. Myyntipuheiden mukaan otsa ja korvat windstopperia. Onko kukaan bongannut paksua tuulenpitävää pipoa mikä jatkuisi pitkälle niskaan? Ei haittaa, vaikka ei kuulisi läpi, kun ajelen muutenkin aina kuulokkeet korvilla :D
Itsellä tuo on jäänyt käyttämättä kovemmilla lenkeillä, tuntuu että tuo suun kohdalla oleva aukotus rajoittaa kuitenkin liikaa hengittämistä kun oikein hengästyy ja kosteus nousee ylös laseihin samallalailla kuin huivin kanssa
Itsellä tuo on jäänyt käyttämättä kovemmilla lenkeillä, tuntuu että tuo suun kohdalla oleva aukotus rajoittaa kuitenkin liikaa hengittämistä kun oikein hengästyy ja kosteus nousee ylös laseihin samallalailla kuin huivin kanssa
Joo, niinhän se tuppaa olemaan.
Paha kyllä buffista on parantaa. Buffin saa pois ja takaisin jopa kypärän ollessa päässä.
Kuminauha
25.02.2023, 10.49
https://www.endurasport.com/mt500-thermal-s-ii-black/12926648.html
Tällä takin kypärän alle menevällä hupulla ei kertaakaan ollu tullu kylmä tänä talvena pk seudulla. Kulkee aina mukana ja saa helposti päälle/pois. Lisäksi pitää kaulan kohtuullisesti kiinni eikä pääse tuuli sisään pahemmin.
Muutenkaan takilla ei oo tullu kylmä ja pitäny kohtuullisesti myös kuivana sateessa ajettaessa. Alla 1 tai 2 merinoa sen mukaan, kuinka kylmä on. Toki kovalla sateella on ajettu vaan luokkaa 45min. Ja sähköllä menty, eli oma lämmöntuotto pienempää.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.