PDA

Näytä tavallinen näkymä : 2-Vaihteinen?



Leiffu
24.09.2014, 15.55
Onko mitään järkeä muuttaa vanha 10-v. positron 2 vaihteiseksi? Eli jättää pelkän etuvaihtajan ja taakse vaan yksi ratas.

JackOja
24.09.2014, 15.59
Joo jos sä tarvitset sellaisen. Muista jättää ketju tarpeeksi pitkäksi ja takavaihtaja paikalleen ketjunkiristäjäksi. Tai sitten joku muu ketjunkiristäjä.

nure
24.09.2014, 20.19
Välityksien valinta aika vekkulia...

Harryupp
25.09.2014, 08.55
Vois olla jopa aika veikeä yksinkertainen ajopeli. Mulla on ollut muutama talvi käytössa sinkula jossa on välitys 36 edessä ja 22 hammasta takana. Hyvä peli helpoille metsäpoluille mutta ehkä hiukan kevyt välitys maantielenkille. Aika halpa ratkaisu on jättää etuvaihtaja paikoilleen ja käyttää vanhaa takavaihtajaa pelkkänä ketjunkiristimenä. Mulle olisi parempi ratkaisu flipflopnapa jossa 22 ja 18 hampainen bmx vapaarattaat koska runko on muunnettu ratapyörän haarukanpäillä.

Tank Driver
25.09.2014, 09.57
Toihan vois olla just mulle. Periaatteessa sinkula viehättäisi, mutta enpä vaan usko pärjääväni omissa seka-ajoisssani yhdellä vaihteella. Jostain halpa romurunko äkkiä, kokeilu ei itsessään kyllä tule kalliiksi.

V-P.V
25.09.2014, 10.30
Jos takavaihtajan jokatapauksessa joutuu jättämään ketjunkiristäjäksi niin miksei ennemmin 1x2 kuin 2x1?
Allround sinkula(29er?) missä olisi yksi "pelastava" kevennysvaihde tarvittaessa käytettävissä. Tällaista olen mielessäni suunnitellut ja varmasti tulen testaamaan kun tässä muut kiireet helpottaa.

piiska
25.09.2014, 11.07
GF Rigissä on nyt "dingle", eli normaalit kiekot vapaarattaalla ja vierekkäin(vastakkain) pari On-Onen Groove Armaadaa niin että väliin jää just ketjun mentävä väli ja kuusioavaimella epäkeskokeskiön löysääminen ja siinä sivussa ketjulinjan pieni twiikkaaminen käy minuutissa. Ihan toimiva ratkaisu jos olisi tarvetta vaihtaa mutta tässä sekakäytössä(työmatkaa ja kevyttä maastoa) on pärjännyt ihan hyvin 32-19 väleillä vaikka takana varalla 17T olisikin.

Leiffu
25.09.2014, 14.36
Mites toi käytännössä onnistuu? Oon erittäin vihreä näissä pyörähommissa (pyörätermeistäkin vielä ihan pihalla :), hurahdin lähinnä sinkuloihin muutama päivä sitten. Takapihalta löyty suht hyväkuntoinen vanha maantiepuörä peugeot Paris, mistä meinasin eukolle jotain rakentaa. Sille pitäis kuitenkin 2 tai 3 vaihdetta saada käyttöön.

Markku Liitiä
25.09.2014, 16.26
Höh, jos haluaa 2x1-fillarin, ja kun takavaihtaja pitää joka tapauksessa jättää ketjunkiristäjäksi ja tarpeettomaksi jäävien takarattaiden tilalle pitää ainakin vaihtaa jotain holkkeja, miksei yksinkertaisesti voi jättää koko tsydemiä nykyiselleen ja sanoa vaimolle, ettei missään tapauksessa käytä takavaihtajaa! Ajaa vain ja ainoastaan sillä rattaalla, jonka mies on suuressa viisaudessaan valinnut. Jos ja kun vaihdevipu on viistoputkessa ja portaaton, sen ainoan "takavaihteen" säätökin on helppoa. Etuvaihtajalla saa vaihtaa mielin määrin.

Samalla periaatteella voi modata mistä tahansa vaihdepyörästä sinkulan.

V-P.V
25.09.2014, 16.49
Mites toi käytännössä onnistuu? Oon erittäin vihreä näissä pyörähommissa (pyörätermeistäkin vielä ihan pihalla :), hurahdin lähinnä sinkuloihin muutama päivä sitten. Takapihalta löyty suht hyväkuntoinen vanha maantiepuörä peugeot Paris, mistä meinasin eukolle jotain rakentaa. Sille pitäis kuitenkin 2 tai 3 vaihdetta saada käyttöön.
Nyt kun mainitsit merkin Peugeot, niin homma ei saata olla niin yksinkertainen :) Takanapa voi olla Maillardin kierteellinen tai sitten Helicomatic. Jälkimmäiseen ei edes saa rakennettua sinkulaa. "Hyvällä" tuurilla siellä voi olla Shimanon napa johon voi laittaa BMX vapaarattaa. Suosittellen kuitenkin vakavasti harkitsemaan Liitiän neuvoa :) vaikka eihän se sama asia ole, tiedän..

FillaRilla
26.09.2014, 00.09
Ei hajuakaan eikä jaksa kuukkeloida mikä on positron, mutta siis periaatteessa:
Edessä 50/34 kompaktikammet ja taakse 17-hampainen ja välitys on kokolailla 3 ja 2 tasan. Eikös sekä maantie- että maastosinkuloissa jotain tommottis välläreitä käytetä. Tarvii kyllä testaa seuraavalla maantielenkillä, minkämoinen olis veivata. Itellä taitaa nuo hammasluvut maantiekonkelista löytyä.
Vai olenko ihan pihalla?

HarMi
06.07.2016, 12.36
Dingle Speed kiristin protoilua.
On-One Doofer kiristimen runko, M8 kierretankoa, lukkomuttereita, reikärautaa ja MP:n ketjurulla.
Tavoitteena mahdollisimman helppo dingle speed vaihteen vaihto.
Välitykset tulee olemaan 28/19 ja 32/15 , EKP- ja siirtymä/DH-käytössä.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18204&d=1467793517

Hösö
06.07.2016, 12.44
Meikä on tässä muutamat vuodet nyt kokeillu semmosta viritystä, että edessä on 1 ratas ja takana sitten 9 tai 10 ratasta. Viimeiset vuodet siellä on ollut 10 vaihdetta.

Nerokkaasti toimiva yksinkertainen ratkaisu, jossa ohjaustankoon tulee semmoinen pieni ja kevyehkö vipstaakeli, mistä voi naksautella vaihteita "ns.lennosta" tilanteen vaatimaan tarkoitukseen sopivaksi.

Olen huomannut, että välityksen saa vaihdettu hirmu nopeasti sopivaksi, varsin äänetönkin on. Markkinoilta löytyy nykyään muutamilta valmistajilta tämmöisiä valmiita paketteja millä homma onnistuu varsin heleposti. Ja ei tarvi tehä itse mitään purkka/jekkulanka/nippuside/prikka-virityksiä.

paaton
06.07.2016, 13.26
Meikä on tässä muutamat vuodet nyt kokeillu semmosta viritystä, että edessä on 1 ratas ja takana sitten 9 tai 10 ratasta. Viimeiset vuodet siellä on ollut 10 vaihdetta.

Nerokkaasti toimiva yksinkertainen ratkaisu, jossa ohjaustankoon tulee semmoinen pieni ja kevyehkö vipstaakeli, mistä voi naksautella vaihteita "ns.lennosta" tilanteen vaatimaan tarkoitukseen sopivaksi.


;) Aika ennakkoluulotonta pelle pelottoman touhua.

Pekka L
06.07.2016, 14.04
Äkkiseltään sanoisin, Hösön vanhoja juttuja muistellessa, että tällä "pienellä ja kevyehköllä vipstaakelilla" tarkoitetaan tavallista takavaihdevipua...
Onhan maastopuolella jengi ajellut iät ja ajat 1x9:llä ennen kuin valmistajat ymmärsi sellaista tarjota.

paaton
06.07.2016, 14.26
Äkkiseltään sanoisin, Hösön vanhoja juttuja muistellessa, että tällä "pienellä ja kevyehköllä vipstaakelilla" tarkoitetaan tavallista takavaihdevipua...
Onhan maastopuolella jengi ajellut iät ja ajat 1x9:llä ennen kuin valmistajat ymmärsi sellaista tarjota.

No totta kai, mitäs muutakaan :)

HarMi
07.07.2016, 18.12
Dingle Speed kiristin protoilua....
Kun sain säädöt kohdalleen, niin ketju pysyy rullalla ja rattailla juurakossakin ja välityksen vaihto vie noin 5 sekuntia ilman työkaluja.
Seuraavan versioon tarvitaan 3 lukkomutteria, sopivan pituinen M8 kuusiokolopultti ja leveä urainen ketjurulla. Todennäköisesti ei tarvita varmistuskaarta.
Kuvan rullaa ei löytynyt äkkinäisellä googletuksella pääkaupunkiseudun mopokaupoista, joten tilasin pari kpl Ebay/Kiinasta. Saa vinkata jos löytyy jonkun kioskin hyllystä.
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSzeYVNY6uIMeXODYi_qXUpBPfFRpZCo nAkgwR0yEEcgza4wjAk4w

HarMi
26.07.2016, 22.46
Näin dingle speed toimii pelkällä ketjurullalla. Noin 100km maasto- ja maantietestausta takana ilman ongelmia. Kiristin toimii luotettavasti eikä ketju putoa kovemmassakaan ryskytyksessä. Kerran liejuryöminnän jälkeen ketju vaihtoi itsekseen pienemmälle takarattaalle kun rulla ja rattaat olivat täynnä laastimaista kuraa ja kasveja. Normaalisti vaihdan välitystä pyörän toisella puolella seisten ja silloin vaihto sujuu vielä vikkelämmin.

https://youtu.be/JVL8LKCGRL4

Jopoman
29.07.2016, 10.37
Edessä 50/34 kompaktikammet ja taakse 17-hampainen ja välitys on kokolailla 3 ja 2 tasan. Eikös sekä maantie- että maastosinkuloissa jotain tommottis välläreitä käytetä.

Veikkaanpa että tuossa liian lyhyt ja liian pitkä välitys. Kyl tuolla 2,5 hujakoilla pyörii ne käyttökelpoisimmat. 2×1 eturieskoihin laittaisin ehkä 6 hampaan eron.