PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ladattavat, edulliset valot taajamakäyttöön



Ketjureaktio
23.09.2014, 10.47
Valo-threadeja täällä on ollut useitakin, syksyinen valoteema-threadi on karannut lumenien metsästykseen ja yli 100 sivun mittaan joten aloitan uuden spesifimmän kun ei sieltä enää mitään löydäkään...

Haussa on siis valot työmatkakäyttöön taajamassa. Pyöriä on perheessä useita, joten valot pitää voida helposti (esim. kumilenksuin) kiinnittää ja irroittaa. Haetut ominaisuudet:

- hidas vilkkumoodi (ainakin takavalossa)
- usb-lataus (jottei tarvitse kuluttaa pattereita kassikaupalla puolivuotisen valokauden ajan)
- hinta max n. ~20 eur per lamppu.

Mitä vaihtoehtoja tulee mieleen?

mehukatti
23.09.2014, 11.02
Mä ostin joskus vuosi sitten Lezyne Zecto Drive -setin, jossa kumilenkeillä kiinnitettävä etu- ja takavalo. Oon ollut näihin erittäin tyytyväinen, koska ovat huomiovaloiksi aika kirkkaita, valomoodeja useita erilaisia ja mukana tulee lyhyt USB-latauspiuha. Tilasin Wiggleltä ja hinnaksi jäi Newsletterin tilaamisesta saadun alennuskoodin jälkeen jotain 50€. Ainoa huono puoli on, että akku kestää tyyliin viis tuntia, eli joutuu latailemaan säännöllisesti. Mutta toisaalta se lienee hinta kirkkaudesta ja pienehköstä koosta.

LJL
23.09.2014, 12.07
Mulle tuli kanssa viime viikolla Lezynen Zectot eteen ja taakse, maksoi kyllä joku 65€ r2-bikessä kun tilasin muutakin tavaraa, varmasti saa jostain halvemmalla. Hyviltä ja laadukkailta vaikuttaa, pidempiaikaisia kokemuksia ei vielä ole. Tätä ennen oli Blackburnin usb-ladattavat pikkutuikut kaksi talvea, ja ne oli kyllä aika kauheat.

nure
23.09.2014, 19.17
Kuka paristoja käyttää kun ladattavatkin keksitty? Muiden pyöräilijöiden iloksi hanki sellaiset joilla myös näyt etkä vain lain pykälää täytä. LedLenserin P7 pyörätelineellä, ylittää hieman budjettia ja taakse vitosen vilkkuva... Näet ja näyt...

Smo
23.09.2014, 22.24
Noista Tarjoustalo Clasu Honkkari Motonet etc saa edukkaasti 1-3W ledivaloja joissa voi käyttää ladattavia pattereita, pärjää jopa maastossa varsinkin jos laittaa otsalle toisen.

Ketjureaktio
24.09.2014, 11.34
Ladattavat patterit menee vähän hankalammaksi kuin suoraan USB:iin liitettävä valaisin. Lezyne ja Frog Blinder 1 näyttää nyt potentiaalisilta.

mehukatti
24.09.2014, 11.40
Kokemusta on huomiovaloista ladattavilla pattereilla ja nyt näistä USB-portin kautta ladattavista. On nää jälkimmäiset vaan paljon kätevämpiä, kun poistuu patterijumppa.

janne kuivakangas
24.09.2014, 11.48
Prismasta Moon usb ladattavat valot löytyy eri tehosia... Tai Hong Kong löyty 9.90e hintanen Ei paha😊

vauhtikorjaavirheet
25.09.2014, 17.23
Hmm. Tuo Zecto näyttää just sellaiselta, mitä olen etsinyt. Helpostiladattava ja mukana pidettävä valo, minkä saa kummemmin säätämättä mihin tahansa pyörään. Niillä kaikilla kun ei kuitenkaan tartte nähdä, vaan riittää tulla nähdyksi ja kaikkiin ei jaksa tai kannata säätää napadynamoja tai reelightejä tai vastaavia.

Plussaa erityisesti siitä, että osaavat kertoa akkunsa tilasta.

Miinusta hinnasta. Olikos noille tiedossa varteenotettavia vaihtoehtoja? Tarttis kestää vettä ja pakkasta.

Smo
25.09.2014, 17.33
Tarjoustalon poistolaarista poistin Airamin punaisen USB:n kumilenksulla muutamalla eurolla, ei taida olla noita enää mutta erittäin näppärä ja toiminut toistaiseksi. Aika kirkas, häikäisee liian ylös suunnattuna ainakin jos on silmät pimeään tottunut.

Petter
26.09.2014, 11.13
Clasulta löytyy ainakin tällästä: http://m.clasohlson.com/fi/Ladattava-polkupyörän-LED-valaisin-Asaklitt/31-5526

Usbin kautta ladattavissa, kolme valotehoa ja vilkku, teho riitää hyvin nimeomaan taajama-ajoon. Miinuksena ei mini-usb liitäntää vaan joku erilainen. Piuha tulee muistaakseni mukana.

janne kuivakangas
26.09.2014, 12.51
Toi on hyvä Mut On Tämäkin Bike System 2led -valaisin usb -ladattava Sadevesitiivis! Hong Kong myy Tosi edullinen !😊

Smo
26.09.2014, 12.54
Motonetin halvimmat .. kalliimpiakin löytyy

http://www.motonet.fi/fi/tuote/381587/Halo-Alfa-2-polkupyoran-LED-valaisin-USB
http://www.motonet.fi/fi/tuote/381720/PRO-Valaisin-Illume-16-etu-4-toimintoa-USB-laturi
http://www.motonet.fi/fi/tuote/381719/PRO-Valaisin-Illume-60-etu-4-toimintoa-USB-laturi

lansive
26.09.2014, 13.24
Motonetin halvimmat .. kalliimpiakin löytyy

http://www.motonet.fi/fi/tuote/381720/PRO-Valaisin-Illume-16-etu-4-toimintoa-USB-laturi


Tuossa on huonoin valokeila ikinä. Hirveä hajavalo ja kärpäsenpaskan kokoinen spotti. Ilmeisesti tarkoitettu suunnattavaksi suoraan vastaantulija silmään näkyvyyden takaamiseksi. En suosittele edes tarjoushinnalla.

jakkok
28.09.2014, 09.17
Pro illume 6.0, pienikokoinen, tökkään suoraan tietokoneen usb-porttiin latautumaan, eli ei piuhoja ja kiinnitys vahvalla kumilenkillä.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/381719/PRO-Valaisin-Illume-60-etu-4-toimintoa-USB-laturi

mehukatti
28.09.2014, 12.40
Motonetin halvimmat .. kalliimpiakin löytyy

http://www.motonet.fi/fi/tuote/381587/Halo-Alfa-2-polkupyoran-LED-valaisin-USB
http://www.motonet.fi/fi/tuote/381720/PRO-Valaisin-Illume-16-etu-4-toimintoa-USB-laturi
http://www.motonet.fi/fi/tuote/381719/PRO-Valaisin-Illume-60-etu-4-toimintoa-USB-laturi

Mutta kaikki on tollaisia rumia isoja tangon päällä istuvia jöötejä, mukaanlukien yllä olevassa postauksessa mainittu. Ainakin omissa pyörissä pilaisivat Feng Shuin.

JesseP
28.09.2014, 21.14
Kannattaa käydä kattoo semmonen sivusto kuin Lightmalls. Tilasin sieltä akun, laturin ja lampun. Lamppu oli 6000 kiina lumenin suuruinen ja sillä valaisee urheilukentän kokoisen alueen ;). Kokosetti maksoi noin 50e posteineen. Kesti 3 viikkoa tulla kiinasta. Vuoden toiminut moitteettomasti.

janne kuivakangas
01.10.2014, 00.21
Kuka viittii tilata kun Suomestakin ruppee saamaan samoja halvalla..😆

JesseP
01.10.2014, 08.01
Suomessa vastaava olis ollu yli 200e ;)

janne kuivakangas
01.10.2014, 11.33
Juu niin ne jotkut on!😉

N.N.
01.10.2014, 22.06
Prismasta Moon usb ladattavat valot löytyy eri tehosia... Tai Hong Kong löyty 9.90e hintanen Ei paha[emoji4]

Ääni Moonille, jos ei tarvitse paljon valoa, vaan riittää että itse näkyy hyvin


Sent from my iPad using Tapatalk

Hardza
03.10.2014, 21.30
Itelle ja emännälle prismasta kympin etuvalot, pääasia siis että muut näkee...

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/03/1223fc1dbe02dcf9e35842aabb7e786d.jpghttp://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/03/529cde9b64ecf9a6bc1995e9e6131539.jpg

vauhtikorjaavirheet
06.10.2014, 22.43
Onko mielipiteitä Knog Blinderin, Blinder 4 ja Lezyne Zecton väliltä?

vauhtikorjaavirheet
06.10.2014, 23.14
Tässä vielä linkit niihin.

http://euro.knog.com.au/cycling/lights/hi-power/blinder-1.html
http://euro.knog.com.au/cycling/lights/hi-power/blinder-4.html
Tosin zectoja näyttää olevan useita eri malleja.
http://www.lezyne.com/product-led-sport-zectorear.php
http://www.lezyne.com/products-led.php#sport

vauhtikorjaavirheet
07.10.2014, 23.20
Just kun luulin hommaa selväksi, tajusin, et Lezynellä on paljon muitakin usb-ladattavia. Esim. http://www.lezyne.com/product-led-sport-ktv.php

vauhtikorjaavirheet
09.10.2014, 11.28
Kokeeksi tilasin Knogin pienimmät Blinderit. Päädyin niihin lähinnä, koska Zecto oli isompi ja tarvitsee lataukseen johdon, ja muut Lezynet vielä isompia ja tarvitsevat telineen pyörään. Knogin Blinder 4 jäi valitsematta kokonsa vuoksi. Koitetaan noita, kuitenkin joskus tarttee vaihtaa tai hommata lisää, niin arvotaan sitten uudestaan.

LJL
09.10.2014, 12.18
Lezynen Zectosta sen verran moitetta parinsadan kilsan kokemuksella, että cyclon kapeassa stongassa vaijerit ahdistaa aika tavalla suht möhköä etuvaloa. Kumilenkin varassa suoraan tangon "etupuolella" kiinni olevaa valoa on vaikea saada käännettyä riittävän alas. Maasturissa ei olisi tätä ongelmaa, kun ei tankoteipin alta valon kiinnityskohdan vierestä tunge kahta vaijerinkuorta per puoli. Mutta muuten mainio kapistus ja akkukin kestää ihan ok.

vauhtikorjaavirheet
17.10.2014, 23.18
Knog Blinder ykköset tuli postista. Teho riittää, klipsu vaikuttaa toimivalta, mutta usb-liitin vain varauksin. Siinä ei tietenkään ja onneksi ole kehää, mutta sen vuoksi valo jää joissain usb-porteissa löysäksi ja ilman sähköä. Tosin syy voi olla käyttämäni usb-keskittimen halpuus. Osat jousti silmissä, kun lampun tökkäs lataukseen. Sähköttä jäämisen kyllä huomaa hyvin, koska latauksen merkkivalot on hyvät.

Alhaisen latauksen merkkivalosta ei vielä ole kokemuksia, mut jos se on se punainen latauksen merkkivalo, en keksi, miten sen takavalosta näkisi. No noita voi latailla varmuuden vuoksikin.

Jotenkin tuli kuitenkin olo, et tarttiskohan myös varavalon.

vauhtikorjaavirheet
07.12.2014, 23.52
Jälkikasvu haluaa nuo Blinderit, joten pitää itse katsoa uudet. Valkkaan jonkin, jossa akun saa kestämään pidempään valkkaamalla pienemmän tehon. Sääli, että isommassa blinderissä ei tainnut olla tarjolla vastaavia tehoja kun pienemmässä. Piisais akku paljon pidempään.

Sinällään tuo Blinderi on ollut mukava. Käynnistyy aina takaisin siihen valaisutapaan, joka sammuttaessa on ollut päällä. Joten turhat ja ärsyttävät vilkkumistavat ei juuri haittaa. Harvalla vilkulla akkua riittäis vaikka kuinka, mutta jatkuvasti päälläolevana ja pakkasella se ei ehkä riittäisi luotettavasti lenkeille.

vauhtikorjaavirheet
08.12.2014, 01.51
Käynnistyykö Lezynen Zecto drivet samaan valintaan kuin sammuttaessa oli? Siis esim ecolle, vilkulle tai jatkuvalle valolle?

Noiden akku näyttäis varsinkin eco-moodissa manuskan mukaan tarjoavan mukavan keston.

Onko eco-moodi vilkkuva vai alati palava?

Mainostavat sivuillaan näkyvyyttä sivulle ja akun tilan näyttävää toimintoa. Mitä sivulle näkyy käytössä? Akun kulloinenkin tila vai keltainen valo? Vaiko jotain muuta?

Harkitsen tuota Zecton proota, kun en jaksa miettiä haluanko jatkossa valoa eteen vai taakse. Nyt on valoja taakse, mut eteen saattais ehkä haluta stvzon ja takavalot on nyt patterillista mallia.

janne kuivakangas
12.12.2014, 12.38
Konastore ostin Ladattavat pyöränvalot..mni jo takuuseen etuvalo. .Nyt toimii hyvät on..☺

Ketjureaktio
12.12.2014, 14.01
Lankesin kalliimpaan valoon, Moon Meteor 200 Velobiasta. Ajelen taajamassa alimmalla teholla ja akku kestää piiiitkään + on helppo ladata töissä/kotona. Metsäajelussa Moon on sopivan pieni että se menee vaivattomasti kypärävalona eikä heiluta pottaa/tarraa oksiin. Riittää yksinään jo jonkunlaiseen polkuajeluun, mutta stongavalon kanssa se on hyvä lisä kurkkia nurkkien taakse.

vauhtikorjaavirheet
12.12.2014, 14.41
Konastore ostin Ladattavat pyöränvalot..mni jo takuuseen etuvalo. .Nyt toimii hyvät on..[emoji5]

Koko kaupan valikoimassa on ilmeisesti vain yhdet valot? Ei sillä, kiva, että löysit hyvät, mutta sen tarkemmin sanomatta, mitkä ne sinun mielestäsi hyvät olivat, viestisi sisältö jää muille hieman hyödyttömäksi.

janne kuivakangas
12.12.2014, 16.45
Spanninga JETset ^^☺

Fiolaristi_57
13.12.2014, 08.10
Lankesin kalliimpaan valoon, Moon Meteor 200 Velobiasta.

Lankeaminen kuvaa aidosti tuntojani edellisen pikkuveljen eli Meteor 100:n hankittuani.

En pidä lampun veltosta silikonkumilenkkikiinnitteisestä tankokiinnikkeestä vaan kaipaan vanhan lamppuni tapaista tukevaa ruuvikiinnitystä. Harmistustani lisää lukituksen vapautinvivun sijoittaminen epäkäytännöllisesti kiinnikkeen etupuolelle, jota kautta lamppukin työnnetään hahloon. Kiinnitysvaiheessa lukituskieleke vastaa miltei heti lamppuun, jonka takia lamppua joutuu vetämään kohtalaisella voimalla vaikka aina ei ole varma onko se asettunut kohdalleen hahlon suulle. Irrottaessa taas pitää taiteilla ettei sormi, jolla painaa vapautinvipua, osu tielle kun työntää lampun pois hahlosta. Tuntuu kuin kiinnikkeen suunnittelija olisi ollut KUUTAMOLLA.

Valon kirkkaus lampussa kyllä itseäni tyydyttää, sillä heikoimmalla 20 lumenin tehollakin se on vanhaa lamppuani kirkkaampi. Akun kestokin on tarpeitteni mukainen ainakin jos käyttöohjeeseen on uskomista: 20 lumenin teholla lämpimällä ilmalla 8h35min, -50% eli n. 4h alle 0 asteessa ja -70% n. 2,5h -20 asteessa.

Alkuperäinen suunnitelmani oli löytää n. 20eur hintaan toimiva peli ja hankkia niitä sitten kaksi, koska tapanani on pitää akun loppumisen takia varalamppua mukana. Sitten iski pieni kiire kun aluksi Hong Kong -tavaratalosta ostamani 13,95 eur hintainen lamppu osoittautui vialliseksi eikä latautunut kunnolla. Kun en tiennyt oliko sen himmeys ollut myös vika vai ominaisuus en lähtenyt viallisen palautettuani kokeilemaan toisella yksilöllä vaan tulin tilanneeksi tämän MOON:n. Toista en kuitenkaan ole hankkimassa edellä kertomastani syystä.

Vaikka nyt alkuperäisen budjetin jo täytyttyä tuntuukin siltä, että lisähankintoja en valopuolelle tekisi, olen silti varaosatilausta suunnitellessani katsellut B + M Ixon Pure lamppua kiinnostusta tuntien:

http://www.rosebikes.com/article/b--m-ixon-pure-led-illumination-set/aid:553790

Siinä olisi kaipaamani tyylinen tankokiinnike (vieläpä pahasti samalta vaikuttava kuin vanhassa, niin tiedä vaikka yksiin menisivät):

http://www.rosebikes.com/article/b--m-replacement-bracket-with-quick-release/aid:634873

Plussana edellä mainitun kiinnityksen lisäksi pidän vaihdettavia vakioakkuja - ainakin periaatteessa.

Valaisimen kirkkaus on kuitenkin itselleni pieni arvoitus. Valaistusvoimakkuudeksi 10h kestolla lampulle luvataan tuossa 10 lux (valmistajan sivuilla 15 lux / 15h). Valmistajankaan sivulta en vaan löytänyt tietoa millä etäisyydellä tuo luvattu lux -määrä saavutetaan ja millainen on valaisukuvio.

Jonkinlaisena vertailuna minulla nyt olisi tuo Moon Meteor 100:n valaistusvoimakkuus, joksi valmistaja kertoo 100 lumenin teholla 2m etäisyydellä 420 lux ja 10m etäisyydellä 16 lux (mitattuna 16 asteen spottimaisesta valokeilasta).

http://www.moon-sport.com/product-detail.php?id=73

Lieneekö kenelläkään käyttökokemusta mainitusta B + M Ixon Pure lampusta?

kuovipolku
13.12.2014, 10.25
Valaisimen kirkkaus on kuitenkin itselleni pieni arvoitus. Valaistusvoimakkuudeksi 10h kestolla lampulle luvataan tuossa 10 lux (valmistajan sivuilla 15 lux / 15h). Valmistajankaan sivulta en vaan löytänyt tietoa millä etäisyydellä tuo luvattu lux -määrä saavutetaan ja millainen on valaisukuvio.


B&M ilmoittaa erään toisen mallin kohdalla luxit mitatuiksi kymmenen metrin etäisyydeltä. Luottavainen mieli voisi uskoa ettei hyvämaineinen saksalainen yhtiö harrastaisi harhaanjohtavaa markkinointia eli että samaa mittaustapaa on käytetty muidenkin mallien kohdalla.

Sivulta http://www.bumm.de/innovation-original/lichtvergleich-scheinwerfer.html löytyy mm. tuommoinen kuva Ixon Pure B (niinkuin Basic):n valokeilasta:

http://www.bumm.de/uploads/tx_templavoila/20_Lux_Pure_B.jpg

Kovin samantyyppisiä "laatikoitahan" näistä Bummin lampuista lähtee, uusimmissa "Premium"-malleissa tosin jonkin verran (tai reilustikin) leveämpiä. Ixon Puresta ei siis ole kokemusta, mutta oman lampun "ekomoodin" 10 luksia ovat täysin riittäneet taajamakäyttöön eli valaistuille kaduille, edes jotenkin valaistuille kelveille ja ulkoiluteille ja satunnaisille valaisemattomille mutta tutuille pätkille.

kide
13.12.2014, 19.04
Itse irroitan Moon Meteor 200:n tankopidikkeestä vain kypäräpidikkeeseen siirtoa varten. Lamppu lähtee tangosta siis aina kiinnikkeineen. Tankokiinnike on todella nopea irrottaa ja kiinnittää tankoon. Mitä järkeä edes olisi jättää sekunnissa jonkun hulttion mukaan lähtevä teline pyörään? Samalla lamppu on kätevä laittaa mihin vaan pyörään tai ottaa varalle reppuun. Koko viime talvi ja kuluvaa tähän saakka on menty näin päivittäisessä käytössä. Luulisin, että näin sitä on tarkoitettukin käytettävän.

pturunen
13.12.2014, 19.17
^sama juttu. Iteltä on pöllitty (luultavasti puhtaasti kiusanteko mielessä) lampun pidike. Moonissa koko härpäke lähtee kätevästi matkaan. Muuten olen samaa mieltä aiemman postauksen kanssa luokattoman typerästä kiinnitysmekanismista. Äryttävästi tuo pidike myös löystyy käytössä ja lamppu resonoi tien epätasaisuuksien kanssa. Tiivistin sen paperinpaloilla, mutta kyseessä on puolivalmis suunnittelu ja toteutus.

tirsintarsi
13.12.2014, 19.29
Tämä vastaus koskee nyt sitten takalamppua...


Käynnistyykö Lezynen Zecto drivet samaan valintaan kuin sammuttaessa oli? Siis esim ecolle, vilkulle tai jatkuvalle valolle?

Ei, käynnistyy aina samaan moodiin. Ainakin Zecto Drive, kuin muutkin Lezynen lamput mitä taloudesta löytyy.


Noiden akku näyttäis varsinkin eco-moodissa manuskan mukaan tarjoavan mukavan keston.
Jep, kyllähän tuo tuntuisi kestävän.


Onko eco-moodi vilkkuva vai alati palava?
Tasaisesti palava, himmeämpi kuin muut.


Mainostavat sivuillaan näkyvyyttä sivulle ja akun tilan näyttävää toimintoa. Mitä sivulle näkyy käytössä? Akun kulloinenkin tila vai keltainen valo? Vaiko jotain muuta?
Punainen viiste lampun sivusta. Linssin sivusta on avoin kyljestä, kuori ei peitä linssin sivustaa, joten punainen paistaa sieltä läpi. Akun varaustaso on nelitasoinen: sininen, vihreä, oranssi ja punainen. Sellaiset pienet väripisteet lampun sivussa.
Ohessa epätarkka kuva tuosta sivuloisteesta ja akunvarausvaloista, joista enää kolme palaa. Kuva ei oikein anna oikeutta valon kirkkaudelle.
Näppärä, kirkas ja laadukkaan oloinen kapistus on. Lähtee helposti mukaan ja on kompaktin kokoinen, ettei tartte jättää pyörään varastettavaksi.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6654574/2014-12-13%2018.24.22.jpg

Fiolaristi_57
13.12.2014, 23.48
Itse irroitan Moon Meteor 200:n tankopidikkeestä vain kypäräpidikkeeseen siirtoa varten. Lamppu lähtee tangosta siis aina kiinnikkeineen. Tankokiinnike on todella nopea irrottaa ja kiinnittää tankoon.

Niinhän se on, että käyttötarpeet heijastelevat käyttökokemuksissa. Ne jotka käytössään arvostavat samoja asioita mitkä itselleni ovat tärkeitä voivat miettiä kuinka hyvin Meteor vastaa tarpeisiin. Lamppu itsessäänhän on toki näppärän pieni kooltaan sekä toimivan, tukevan ja laadukkaan oloinen. Mutta seuraavia kaipaamiani ominaisuuksia se ei tarjoa:

1. Näppärä, nopea ja luotettava yhden käden kiinnitettävyys tankokiinnikkeeseen saman tien oikein suunnattuna
2. Irrotus kätevästi ja taskuun sopivasti ilman kyljessä tököttävää tankokiinnikettä

Meteorin kohdalla omakin käyttöni on ollut sitä, että olen irrottanut sen kiinnikkeineen todettuani nuo aiemmassa viestissä esille tuomani hankaluudet. pturunen juuri viestissään vahvisti kyseiseen käyttötapaan liittyvää huolenaihettani: Kuinka silikonkumiranneke kestää toistuvaa 'venyttelyä' ja onko pakkasella vaikutusta sen kestävyyteen.

Kiitokset myös kuovipolku kiinnostavista valokuvioista, joita puuttuvalla saksan taidollani en ollut osannut etsiäkään B&M:n sivulta.
Jäin miettimään lieneekö tuo lux'ien mittaus 10m etäisyydeltä lampusta jonkin sortin standardi kun sitä niin Moon kuin B&M käyttävät.

magnuken
15.12.2014, 15.30
Jäin miettimään lieneekö tuo lux'ien mittaus 10m etäisyydeltä lampusta jonkin sortin standardi kun sitä niin Moon kuin B&M käyttävät.

Noi ilmoitetut valaistusvoimakkuuden lux arvot ovat saksalaisen StVZO standardin mukaisia. Tuossa standardissa fillarin valaisimelle määritellään sekä minimi, että maksimi valaistusvoimakkuuksia monessa eri suunnassa ja kulmassa. Standardissa kaikki voimakkuusmittaukset tehdään 10 m etäisyydellä valopisteestä.

Tästä voi lukiasta lisää kyseisestä standardista dynamovalaisimille:
http://www.mtb-biking.de/stvoz/beleuchtung.htm

arctic biker
15.12.2014, 17.19
Jos näillä edullisemman pään lampuilla joskus pitäisi itsekin ihan oikeasti nähdä pimeällä maantiellä niin,imho, B&M Ixon IQ Premium on minusta ihan minimi. Toki aikuistuneet silmäni vaatii valoa. -discountti tänään DPD:n avustuksella toimitti takuulamppuni. Aikas iso kuorma-auto! Sekin että kerkesin kahta Premiumia testata marraskuun märillä teillä.

Siis ei kaksi Ixon premiumvaloa tuplaa valotehoa, kohtuudella maisema kirkastuu muttei mitään ahaa-elämystä.

Fiolaristi_57
14.02.2015, 16.13
Moon Meteor 100 - 3kk käyttötuntemukset

Pimeän ajoni ovat olleet kestoltaan hieman vajaata 1h/ajokerta lämpötilojen vaihdellessa välillä -11 ... +5 C.
Toisen latauskerran jälkeen otin kahden latauksen jälkeiset kestoajat/lataus ylös kun käytin lampun sammumiseen saakka.
(Lampussa käytin sen alhaisinta 20 lumenin tehoa, joka on osoittautunut itselleni täysin riittäväksi.)

Kestoksi sain ensimmäisellä kerralla 6h ja toisella 3h 20min. Varsin käsittämätön tulos sikäli, että nuo -10 C:n pakkaset osuivat ekalle (6h) käyttöjaksolle kun taas tuo lyhyt kesto syntyi -2 ... +2 C lämpötiloissa.

Punainen akun alhaisesta varaustilasta kertova merkkivalo paloi kaikkinensa 3h ekalla jaksolla ja 1h jälkimmäisellä.
(Punavalon palaminen ei (ymmärrettävästi) ollut yhtenäistä vaan sytyttyään ensi kerran kesken matkan se ei akun 'elvyttyä' käyttökertojen välillä (sekä ollessa myös sisätilan lämmöissä) palanut heti seuraavan käyttökerran alussa vaan esim. vasta n. 30min ajon jälkeen.)

Tuota aiemmin mainitsemaani 'lyhyeksi' jäänyttä kestoa seuranneen latauksen jälkeen en käyttänyt lamppua sammumiseen saakka vaan latasin kun käyttöaikaa oli kertynyt 4,5h (1h punaisen palaessa). Näin olen tuo lyhyt (3,5h) kestoinen jakso vaikuttaa näillä näkymin poikkeukselliselta ja mysteeriseltä kun en ole onnistunut osoittamaan syyksi merkitsemättä jäänyttä ajokertaa tai häiriötä latauksessa.

Ajotiet ovat olleet useasti muhkuraisiksi jäätyneitä ja täten 'pyykkilautamaisen' täristäviä. Parjaamani tankokiinnikkeen kumimainen 'kiinnitysranneke' tarjoaa kuvatuissa olosuhteissa sen edun, että antaessaan lampun hieman 'elää' se samalla vaimentaa jossain määrin lamppuun kohdistuvan tärinän voimakkuutta. Tuon voisi uskoa pienentävän lampun rikkoontumisen vaaraa eli 'parantavan' sen kestävyyttä. Vaikka en yhäkään jaa kiinnikkeelle pisteitä käytettävyydestään on se edellä kerrotun myötä saanut hieman ymmärrystä osakseen.

Tässä yhtenä aamuna jouduin toteamaan kuinka vastaani hölkännyt naishenkilö varjosti toisella kädellä silmiään kohdallani ollessaan. Kyseisen havainnon tehtyäni pysäytin pyöräni ja jätin seisontatuen varaan kävellen itse muutaman metrin eteenpäin ja takaisin kääntyen loin katseen pyöräni suuntaan. No, kun katseensa kohdisti suoraan kohden valaisinta niin saattoihan sen toki todeta säteilevän 'varsin kirkasta' hajavaloa tasapuolisesti joka suuntaan ympyränsä kehältä. Ehkä naisen reaktio oli silti hieman ylimitoitettu - toisaalta, onhan ihmisen aistien herkkyyksissä yksilöllisiä eroja. Ja toki jokin yläsuunnastaan rajattu valaisukuvio olisi ihan asiallinen.

Jos jätän tuon hajavalo -havainnon huomiotta, voisin antaa Meteorille arvosanan 7,5 (asteikolla 4-10).
Hajavalo huomioiden fiilis tipahtaa 7- tasolle.
Tavoitteenani olisi 8,5 ->

Mainitsin tuolla edellä katselleeni B&M Ixon Pure valaisinta (josta kenelläkään täällä vierailevista ei vaikuta käyttökokemuksia olevan) yhtenä vaihtoehtona tuon 8,5 tason saavuttamiseksi. Valaisukuvionsa puolesta se voisi saavuttaa tason ja uskoisin valaistusvoimakkuudenkin riittävän käyttööni. Myös tankokiinnikke käytettävyytensä puolesta täyttäisi varmasti vaatimukseni.
Lamppu kuitenkin antaa kuvissa melko muovisen vaikutelman. Tehoketjussa kerrotaan saman valmistajan lamppuja hajoilleen röykytyksessä eikä akkujen latautuminenkaan tunnu täyttävän aina odotuksia. Ei siis kovin vakuuttavaa ja siksipä jätin asian toistaiseksi mietintään ja odottelen josko jostain tulisi vastaan se 8,5 -> polkupyörän lamppu.

Vai lieneekö niin, että tänä päivänä markkinoilla olevilla lampuilla meikäläisen on tyytyminen tähän seiskan tasoon.

29er
26.02.2015, 15.52
Punainen akun alhaisesta varaustilasta kertova merkkivalo paloi kaikkinensa 3h ekalla jaksolla ja 1h jälkimmäisellä.


Tuo punainen valo syttyy käyttämässäni MM200:ssa näillä nollakeleillä jo vartin ajon jälkeen (täysi teho). Liekö normaalia... Pienimmällä teholla toki ajelee sitten loppumatkan. Silti kysyn että onko esim nuo kännyköiden usb-varavirtalaturit käyttökelposia (on-line & on the road) lataamiseen vai onko myös fillarikäyttöön olemassa vastaavia? Mikä olisi sopiva määrä mAh:lle? Ja onko kiinnitysvinkkejä jos hommaan tuommoiden ei-fillarikäyttöisen mallin?

Ehkä tätä on käsitelty tuossa liki 300 sivua pitkässä ketjussa, mutta hakuni ei oikein tuottanut tulosta.

pturunen
26.02.2015, 19.10
Tuo meteorin lataus on loppu vasta kun sininen samala (näin ainakin Moon 200:ssa) on sammunut. Alussa latasin tuota liian lyhyen aikaa. Kumirimpula (tai mikä ikinä onkaan tuo tankokiinnityksen materiaali) on kestänyt päivittäisen talvikäytön ihan hyvin, kiinnitysmekanismi toimii riittävän helposti (en ole yksikätinen) ja tuolla näkee kelveillä ajella ihan hyvin. Metsäkäyttöön tuo toimii kypärässä, sinnoin kun on järeämpi lamppu kaverina (Lupine). Hintaansa nähden (~50 euroa) tuo on ihan kätevä ja kelpo peli polkupyörän perusvaloksi. Vakavampaan metsäajoon en tuota suosittele edes kakkosvaloksi.

Ketjureaktio
26.02.2015, 20.08
Moon meteor 200-kokemuksia. Ajan työmatkaa puolisen tuntia suuntaansa ja latailen valon yleensä molemmissa päissä kun se on niin helppoa ja varmaa. Käytän työmatkalla, valaistussa kaupunkiympäristössä oikeastaan vain pienintä tehoa, kun se on sen verran kirkas että ainakin tarpeeksi ylös suunnattuna huomataan. Olen suunnannut valon muutaman metrin pyörän eteen. Kumilenksuun olen 100% tyytyväinen, irroitan aina lenksun kun se on niin helppoa & kukaan ei sitten pölli kiinikettä. valaisimen kiinnikkeen alle laitoin pätkän sähkömiehen teippiä resonointia vaimentamaan.
Maastokäytössä olen ajanut n. tunnin lenkkiä jopa pelkkä meteor tagossa maksimiteholla, lumisessa metsässä riittää hyvin ajeluun. Useimmin tangossa on Solarstorm ja Moon kypärässä kätevän kiinnikkeensä ansiosta, se toimii nurkkien taakse kurkkiessa Solarstormin valaistessa polkua. Riittää todella hienosti, esim. videon lopuilla https://vimeo.com/119067419. Tuossa tietenkin kuvaus tekee kontrastin paljon jyrkemmäksi kuin se todellisuudessa on, mutta Solarstorm kakkosteholla ja Moon täysteholla on enmmän kuin riittävät polkuajoon lumisella kelillä.
Olen ladannut lamppua suoraan pistokkeeseen kytkettävällä USB-laturilla ja koneen USB-piuhalla, pieni mysteeri on että miksi välillä punainen merkkivalo syttyy jo alle tunnin ajon jälkeen. Täysteho syö akkua huomattavasti nopeammin kuin esim. kakkosteho. Kuitenkin, pikkupakkasilla täystehollakin ollaan menty lähemmäs tunti, joka on noin pienelle ja vaivattomalle valolle mielestäni kelposuoritus.

Mielestäni lamppu on varsin käypä. Kallishan se on kuin saatana, tuolla hintaa saa melkein kaksi solarstormia joiden teho ja kesto päihittää moonin mennen tullen, mutta kun tarvitsen pientä ja vaivatonta USB-lamppua työmatkaan niin minkäs teet.

mhelander
26.02.2015, 21.16
Tuli laitettua B&M Ixon CORE2 Komppa takavalon kanssa. Juuri työmatkakäyttöön ja yleensä tiellä ajeluun. Molemmat MicroUSB-ladattavia ja todella katulaillisia.

Ei paha hinta ja säätäminen väheni oleellisesti vanhaan Ixon IQ:hun tai kiinan riistovaloon verrattuna.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

pturunen
26.02.2015, 21.21
Tosiaan tuo USB-lataus on Moonin yksi hyviä ominaisuuksia. Omat kokemukset akun kestävyydestä ovat vähemmän positiivisia (omat lenkit harvoin jäävät tuntiin). Lisäksi Moonin tehot ovat minulle lumettomassa pimeydessä riittämättömiä (tosin iän myötä pimeänäkö on heikentynyt ja tarvitsen ilmeisesti normaalisti enemmän valoa). Ajattelin laittaa kypärään Lupinen tilaisuuden tullessa ja tuo saa siirtyä täysipäiväiseksi työmatkavaloksi.

Kaderkki
16.03.2015, 01.57
Magicshine MJ-890


https://www.youtube.com/watch?v=T0DaAuVqCL0

Netissä runsaasti arvosteluita

Lamppu saatavilla netin lisäksi myös Suomessa

http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailytarvikkeet/pyoravalot-ja-varusteet/etuvalot/magicshine-magicshine-mj-890-160-pyoranvalaisin/p/1092254_1_style