PDA

Näytä tavallinen näkymä : Helkama kulkuri 12



lk777
07.09.2014, 20.01
Tere
onko joku asentanut nykyaikaiset vaihteet vanhan ajan helkama kulkuri 12:stä. Eli tyyliä shinmano 2300/2400-series etc? Jos, niin onko jotain ongelmia tiedossa asennuksessa? Hommasin tosa kulkurin ja ajattelin päivittää siihen vaihteet kun nykyiset vaihdevaihtimen kahvat on aika löysät (=kaduttu?, eli vähän rikki, purkaus ja kiristys ei auttanut) samoin kuin takavaihtaja (positron).

Tai jos jollain ko.osia tallin nurkassa, niin voi niitä mulle tarjota kohtuu hintaan :)

arctic biker
07.09.2014, 22.20
Eihän tuossa muuta tule mieleen kuin takapakka. Nykyinen on 6lehtinen kierrepakka. Jos samaa takakiekkoa aattelet hyödyntää niin 8kierrepakkoja löytynee. On sen verran leveämpi että akselin pituus saattaa tulla ongelmaksi. Jos ei niin joudut keskittämään navan ja samalla vanteen. Uudella takakiekolla homma on minusta aivan piece of cake. Samalla pääset eroon kierrepakasta kun hommaat nykyaikaisen kasettinavan. 8vaihtaja raksuttanee kyllä nykyisen 6lehtisenkin kanssa kohtuu tarkasti mutten noitten antiikkisten saatavuuksista tiedä. Tietysti 7kierrepakkaakin vois ajatella, niitähän löytynee mutta sama navan akselin ja vanteen keskitys edessä. Summa summarum, uusi takakiekko.

Phosphoros
08.09.2014, 00.31
En ole vaihteita yrittänyt vaihtaa (koska toimivat loistavasti vielä näin yli 30 vuoden jälkeenkin), mutta minulla on ongelmia kampisetin kanssa: Ilmeisesti kammet ovat kuluneet, koska eivät kiristyksestä huolimatta asetu tukevasti paikalleen vaan lonksuvat jo kymmenen kilometrin jälkeen uudestaan.

Onko kellään havaintoa uusien kampisettien sopivuudesta kyseiseen pyörään? Akseli on neliskanttinen ja budjetti 100 e paikkeilla... Kaikkia vinkkejä arvostetaan suuresti!

nure
08.09.2014, 07.20
Mittaa keskiön mitat ja sitten vain moista hakemaan. Hinnat ei päätä huimaa mutta nelikanttikampien saatavuus kyllä supistunut mutta niitäkin löytyy. Jos nettitilaaminen ei hallinnassa niin vaikka Pyörätohtorilta voi kysellä.

Harryupp
08.09.2014, 09.17
Toi Helkama Kulkuri 12 malli on ollut ohjelmistossa pitkään. Jos ajattelet että nämä uudet osat ovat osaa pakollista kunnossapitoa päivittäminen kannattaa, muuten taas ei.
Takahaarukka pitäisi avartaa ottamaan 130 mm leveää takanapaa että voi käyttää 8/9 V osia. Jos vaihtaa takakiekon, voimasiirron ja sekä vaihtajat että käskyttimet + keskiön osien hinnaksi tulee helposti 150 - 250 €. Pyörästä tulee paljon kivempi ajaa mutta vaikka siinä on 150 € uusia osia ja 100 € edestä on tehty asennustyötä pyörä on edelleen sellainen 30€ arvoinen Kulkuri muitten silmissä.

arctic biker
08.09.2014, 16.01
Pikkasen odottanut kuka ekana kommentoi takahaarukan leveyttä. Mun 90-luvun 7pakalla maailmalle lähteneen päivitin 9-aikaan. Tuskin oisin ryhtynyt mutta CRC;n sivuilta hoksin että Sora-vivut alle 50€. Sieltä tuli vain oikea. Voisin vaikka vannoa että nettisivuilla teksti jälkeenpäin muuttui.

Toki 130mm leveällä navalla testasin ja steel is real and forgiving! Harry varmasti tietää noitten
6/7pakkaisten takahaarukan leveydet.

Koska alkuperäinen takakiekko oli laakereiltaan aivan asiallinen niin tilasin sitten 9kierrepakan riskillä ja mielenkiinnosta.

Projekti meni oikein hyvin, Maverick harvakseltaan rullaa omalla ja ilman kummoisempaa takavaihteen säätöä myös nykyaikaisemmalla takakiekolla. Harry kommentoi homman kannattavuudesta, samaa mieltä.

Phosphoros
08.09.2014, 16.04
En ole vaihteita yrittänyt vaihtaa (koska toimivat loistavasti vielä näin yli 30 vuoden jälkeenkin), mutta minulla on ongelmia kampisetin kanssa: Ilmeisesti kammet ovat kuluneet, koska eivät kiristyksestä huolimatta asetu tukevasti paikalleen vaan lonksuvat jo kymmenen kilometrin jälkeen uudestaan.

Onko kellään havaintoa uusien kampisettien sopivuudesta kyseiseen pyörään? Akseli on neliskanttinen ja budjetti 100 e paikkeilla... Kaikkia vinkkejä arvostetaan suuresti!

Annoin väärää informaatiota kun, sekoitin kammet toiseen pyörääni.

Tässä kulkurissa on todella erikoiset kammet/niiden kiinnitys: Kammissa lukee "shimano adamas ax", akseli ei todella ollut neliötä nähnytkään, vaan jokin erikoinen kahdeksansakarainen. Ilmeisesti pitää jostain ostaa toinen pyörä varaosiksi.

Joo, ei tän laittaminen kovin taloudellista ole, mutta ei sitä raaski hylätäkkään. Kiitos vinkistä, pitää varmaan pyörätohtorilta kysellä...

lk777
08.09.2014, 20.06
Kiitos vastauksista. Tarkoituksena olisi pitää takavanne alkuperäisenä, koska vanne kestävin mitä olen koskaan tavannut. (6-7-vaihteista siksi, koska nyt pakassa on 6-lehteä ja kattelin että sinne 7-menee. Tällöin ymmärtääkseni 8-vaihteinen systeemi toimisi ja pakan lehtien väli on sama 6/7/8 lehtisissä.

Pyörän arvoa en tässä ajattele, vaan olen noilla helkamoilla jo 30-vuotta ajanut ja se on verissä. Ei niistä raaski luopua helpolla. Osien kesto on aivan eri mitä shimanon osilla tänä päivänä. Viime kesinä kestänyt rattaat etu+taka ja 3x ketjut noin 1500-2000km. Ketjut vaihdettu 300km välein ja pesty myös tällöin huolella.

Eti jostain varaosa kulkuri. Tosin niissä on kahdenlaisia kampia ainakin, mulla toisessa 12-v adams ax ja toisessa lukee vain shimano ja ainakin osin erillaiset. En oo vielä tota vain shimanoa purkanut, kun toimii mukavasti. Adamasta alkaa olla eturieska loppu. Joten siihen pitäisi näitä päivityksiä kehitellä. Tohtorilta saa keskiön nykyaikaistiámiseen osia.

Harryupp
08.09.2014, 22.55
Niin tuo Adamas keskiö on 80-luvun alun osia. Silloin pyörässä saattaa olla faubertyyppinen keskiöhylsy johon vain SR on tehnyt neliskanttikeskiöakseleita. Pyörätohtrilla on kyllä pari sovitinta joilla saa tavallisen brittikeskiön kiinni fauber hylsyyn.

Phosphoros
08.09.2014, 23.55
Kiitän neuvoista, otan yhteyttä tohtoriin...

Phosphoros
09.09.2014, 00.03
Kiitän neuvoista, otan yhteyttä tohtoriin...

Olen etsiskellyt myös uutta takavannetta/vannesettiä kun takavanne on vääntynyt ja laakerit kuluneet. Kysymykseni kuuluu, että ovatko napojen akselien halkaisijat vakioita? Työntömitalla mittasin ja näyttäisi siltä (jos en täysin väärin mitannut), että takahaarukkaan sopisi n. 9,6 mm paksu akseli (ei missään nimessä 10 mm). Onko se niin tavanomainen halkaisija että uskaltaa tilata netistä vanteet vaikkei kyseistä lukua kovin usein missään kerrota? Mielestäni spekseissä on puhetta vain navan/akselin leveydestä (126 mm tms.).

arctic biker
09.09.2014, 09.49
En ole vaihteita yrittänyt vaihtaa (koska toimivat loistavasti vielä näin yli 30 vuoden jälkeenkin), mutta minulla on ongelmia kampisetin kanssa: Ilmeisesti kammet ovat kuluneet, koska eivät kiristyksestä huolimatta asetu tukevasti paikalleen vaan lonksuvat jo kymmenen kilometrin jälkeen uudestaan.

Onko kellään havaintoa uusien kampisettien sopivuudesta kyseiseen pyörään? Akseli on neliskanttinen ja budjetti 100 e paikkeilla... Kaikkia vinkkejä arvostetaan suuresti!

http://velobase.com/ViewComponent.aspx?ID=879a0b21-f2e0-4fb3-9c78-9de236236248&Enum=119. Tuon mukaan Kulkurin keskiömuhvi olisi mallia BSA.

Annoin väärää informaatiota kun, sekoitin kammet toiseen pyörääni.

Tässä kulkurissa on todella erikoiset kammet/niiden kiinnitys: Kammissa lukee "shimano adamas ax", akseli ei todella ollut neliötä nähnytkään, vaan jokin erikoinen kahdeksansakarainen. Ilmeisesti pitää jostain ostaa toinen pyörä varaosiksi.

Joo, ei tän laittaminen kovin taloudellista ole, mutta ei sitä raaski hylätäkkään. Kiitos vinkistä, pitää varmaan pyörätohtorilta kysellä...

arctic biker
09.09.2014, 09.54
http://oldskoolcycle.blogspot.fi/2012/07/shimano-adamas-ax-groupset-rm100000.html
Tuossa lisää kuvia adamas-setistä. Omana aikanaan ihan hieno ja näemmä kestäväkin!

Phosphoros
09.09.2014, 11.56
Joo, toi eturattaisto tai miksi sitä kutsutaan (jälkimmäisessä kuvassa) näyttää muuten samalta, mutta mulla kokonaan hopeinen ja hieman eri välitykset, molemmissa kiekoissa enemmän hampaita, mutten muista tarkkaan paljonko. Tosin sillä ei niin väliä kun lehdet on kiinnitetty toisiinsa niin etteivät irti lähde, joten molemmat pitäisi uusia kerralla.

arctic biker
09.09.2014, 13.29
Shimano yleensä merkitsee tuotteensa. Kammen sisäpinnalla pitäisi löytyä koodi tyyliin FC- . Tuon kun tiirailet adamaksista niin kuukkeloimalla voi löytyä tarkkaakin tietoa. Etuvaihtajassa koodi on sisemmän häkin sisäpinnassa, takasessa parallelogrammissa.

Pekka Sirkiä
10.09.2014, 00.39
Pyörätohtori on ihan jees... Mutta jos ei ole peukalo (täysin) keskellä kämmentä, täällä Stadissa duunaa-se-itse-mies (miksei nainenkin) käy tsekkaamaassa Kyläsaaren Uusix-verstaan pyöräpajan runsaan (!) antiikkifillari- ja etenkin "rele"tarjonnan... tsiikatkaa pajan esittely tästä (http://uusix.fi/12), fotot kertoo enemmän kuin jne. -- Hinnat pajalla myäs extra bueno :)

Phosphoros
10.09.2014, 17.59
Pyörätohtori on ihan jees... Mutta jos ei ole peukalo (täysin) keskellä kämmentä, täällä Stadissa duunaa-se-itse-mies (miksei nainenkin) käy tsekkaamaassa Kyläsaaren Uusix-verstaan pyöräpajan runsaan (!) antiikkifillari- ja etenkin "rele"tarjonnan... tsiikatkaa pajan esittely tästä (http://uusix.fi/12), fotot kertoo enemmän kuin jne. -- Hinnat pajalla myäs extra bueno :)

Joo, olen käynyt sekä nihtisillan että kyläsaaren varastot läpi, mutta turhaan. Kyläsaaresta jopa löytyi rattaat, mutta niistä puuttui molemmista lehdistä pari hammasta :( Yhden kammen sain kuitenkin ihan bueno hintaan (1€).

Toria ja huutonettiä olen tietysti vahdannut, mutta turhaan.

Ehkä ois aika ostaa rinnalle uudempi pyörä ja korjailla tuota ikäloppua kaikessa rauhassa.

Onko kellään muuten hajua Cube:n pyöristä, esim. tästä http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/cube-peloton-race-road-bike-2014/rp-prod114145

En ole ikinä ostanut uutta pyörää, mutta tuo kyllä houkuttelisi...

arctic biker
10.09.2014, 22.00
Ois sitten korkea aika palkita itsensä uudella pyörällä. Tuosta Cubesta en tiedä, varmaan soiva peli niinkuin merkin vehkeet yleensä. B-discountilta kannattaa valikoimaa katsastaa, minusta reilumpi nettikauppa. En keksinyt mikä Pelotonin keskiö mahtaa olla. Kysyjä vaikuttaa sillai aikuisen liiton mieheltä että olet varmasti oikein onnellinen BSA-laakerillisen kanssa.

Phosphoros
11.09.2014, 11.37
Ois sitten korkea aika palkita itsensä uudella pyörällä. Tuosta Cubesta en tiedä, varmaan soiva peli niinkuin merkin vehkeet yleensä. B-discountilta kannattaa valikoimaa katsastaa, minusta reilumpi nettikauppa. En keksinyt mikä Pelotonin keskiö mahtaa olla. Kysyjä vaikuttaa sillai aikuisen liiton mieheltä että olet varmasti oikein onnellinen BSA-laakerillisen kanssa.

Katselin b-discountilta, muttei niillä enää ollut tuota. Ainakaan sopivaa kokoa. Tämän vuoden mallin olisi saanut 1000 €:lla, mutta vasta vk:lla 44. Lisäksi olivat nostaneet ajoasentoa pystympään, vaihtaneet satulan, vanteet ja kumit sekä lisänneet jossain vaiheessa pari sataa grammaa painoa.
Hinta oli myös tullut hieman alas edellisen mallin alkuperäisestä jälleenmyyntihinnasta. Varustelu oli molemmissa shimano 105 (toiseen oli tullut uudemmat kai?). Keskiöstä löytyi ilmeisesti molemmista Shimanon 105 SM-BB5700 Bottom Bracket cups, Hollowtech II (BSA). Ei pressfit-mallia vaan halvempaa, mitä se ikinä tarkoittaakaan... Ei ainakaan saman näköinen kuin kulkurissani =)

arctic biker
11.09.2014, 11.42
Bsa-kierteellä oleva keskiö on edelleenkin huolettomin ja kestävin ratkaisu, kuten Kulkuristasikin huomaa.

TERU
11.09.2014, 15.19
Bsa-kierteellä oleva keskiö on edelleenkin huolettomin ja kestävin ratkaisu, kuten Kulkuristasikin huomaa.


Jälleen peesaan ab:tä kuin varjo, kauan eläköön HT II! Onnelliseksi tekee kun molemmissa pyörissä on tällainen. Toivottavasti Kulkurien kuninkaseenkin tällainen sopii.

Uudesta pyörästä, voi hankkia vaikka joka vuosi uuden pyörän kun jättää autoilun vähemmälle, noin vaan vihjeenä...

arctic biker
11.09.2014, 16.43
Eihän tossa peesaauksessa mitään kun se tulee paljon ajaneelta Terulta. Tietysti olisin itse voinut tehdä samoin mutta ajatellut että Oulun miehen luotettavuuskerroin on aivan riittävän hyvä jottei minun enää tarvitse vahvistaa Terun facta-asiaa.

Unohdit vain nelikanttikeskiölaakerit, Shimanon UN55 on ihan asiallinen eikä paikallisesta löytämäni RPM-kasettikeskiötkään aivan kuraa ole.

TERU
11.09.2014, 19.58
Ei Fauberissa eikä minkään tyyppisessä nelikantissa muuta huonoa ole kuin ovat höyryveturiajan tuotteita. Tämän päivän pyörät ovat kauttaaltaan hienomekaanisia välineitä. Kehitys olisi voinut vetää hetken henkeä HT II kohdalla ja jatkaa sen kehittämistä. Nämä uudemmat moninaiset keskiöratkaisut olisivat voineet jäädä paperille. Tää nyt tällaista sumeaa itseajattelua ei tässä mitään factan tapaista...

lk777
09.10.2014, 18.14
noo niin, pari viikkoa ajeltu.

nyt on helkama kulkuri XII muutettu XIV:ksi, eli helkama neljästoista.

Vaihdoin ja lisäsin seuraavat osat
- Kahvat sti-5500
- Etvaihtaja fd-5500
- Takavaihtaja Rd-5500
- Ketjut HG-73
- Takapakka HG80 14-28 (viilattu)
- Vaijerin ohjurit shimano
- Derailuer hanger shimano SIS

Pieni selvitys jos joku on kiinnostunut samasta hommasta.

Takanapaan saa nykyaikaisen pakan sitä vähän viilaamalla (Pakkaa). Viimeinen ratas pitää olla kierteellinen Derailuer hanger pitää vaihtaa tai uusia tarpeen mukaan, jotta normaali vaihtaja toimii ja takavaihtaja vaihtuu tietysti myös. Etvaihtaja on hyvä vaihtaa, koskaa uudemmat ovat selvästi keveampia vaihtaa. Vaijerin ohjurit käyvät vanhaan vaihdepantaa vanhan vaihdepannan ruuveilla. 9-speed kotju toimii mulla ainakin moiteetta myös etupäässä. (8-speed voisi olla vielä parempi kammille kun se on niille suunniteltu). Jarruihin suosittelen vaihdettavaksi tarpeen mukaan pehmeät palat. Ja se on siinä. Kovaa ajoa edessä ja paljon.

PLUSSAT:

+ pyörä on nyt todella mukava ajaa kun vaihteita voi vaihtaa siirtämättä käsiä tangolta.
+ Hyvät lokasuojat, oikeasti
+ Ketään ei varasta, koska pyörä on ns. outdated, sekä lukko aina mukana
+ Hyvä tarakka, oikeasti, kestää 60kg kevyesti
+ Renkaat kestää hyvin hiekkatietä
+ JNE

MIINUKSET

- En nyt keksi mitään kokreetista, no en löytänyt pumppua joka sopii alkuperäiselle paikalle pystyputkeen.


Kysy jos jotain unohdin.

Teme76
27.07.2015, 09.29
Pitääpä ruveta makustelemaan ajatusta kun itsellä kotona samanlainen projektipyörä ja renkaat aiheuttaa jo päänvaivaa + vanteet pitää vaihtaa uusiksi. Vaihdoitko vanteita kapeammiksi jos niin minkälaiset laitoit alle?

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla