Näytä tavallinen näkymä : Renkaiden (talvi)säilytys?
Istumatyöläinen
01.09.2014, 13.54
Kannattaako fillarin renkaat säilyttää pidempiaikaisesti tyhjänä vai täynnä ja jos täynnä niin ajopaineilla vai vähän vajaina? Vai onko tällä mitään väliä? Kävi nimittäin niin, että maantiefillaristani repesi sisäkumi venttiilin juuresta sekä edestä että takaa, kun aloin lisäämään niihin ajopaineita pitkän tauon jälkeen. Pyörä oli siis viime talven yli varastossa pimeässä ja kylmässä ja alkukesästä (n. 3 kk sitten) kävin sillä yhden lenkin heittämässä ilman ongelmia. Ihmetyttää mistä tällainen yhtäkkinäinen puhkeaminen voi johtua. Sisurit ovat n. 70-grammaiset "nimettömät". Ehkä ne vaan ovat laaduttomat. On niillä kuitenkin jo toista tuhatta ajettu ilman puhkeamisia.
Jos pyörä on maassa (=paino renkailla) niin kevyet paineet kumeissa jotta pyörän paino ei lepää tyhjän sisäkumin varassa. Ei missään nimessä täysiä paineta eikä täysin tyhjänä.
Parasta olisi pyörä säilyttää rungosta roikottaen, että renkaat ei ota maahan ollenkaan kiinni. Tällöinkin renkaissa olisi hyvä olla pieni paine, että kumit pitävät muotonsa säilytyksen ajan.
Ja pyörän säilytys mielellään sisällä lämpimässä jos saa valita.
Sitten ajokaudella varsinkin maantiepyörässä renkaiden paineiden lasku JOKAISEN lenkin jälkeen tuohon minimitilaan, ja JOKAISTA lenkkiä ennen sit pumpataan oikeat ajopaineet.
Istumatyöläinen
01.09.2014, 14.59
Kiitos vastauksesta, täytyypä opetella oikeille tavoille noiden paineiden suhteen! Nimittäin minulla on kaikissa pyörissä koko ajan ajopaineet kumeissa eli kokeilen vain ennen lähtöä onko riittävästi ilmaa vai ei. Koskaan ei ole lenkin jälkeen tullut päästettyä ilmoja vähemmälle.
Oisko jotain tarkempaa dataa tarjota tuosta maantiepyörän paineiden päästämisestä lenkin jälkeen, mikä konkreettinen haitta siitä on pitää paineet ylhäällä? Koko kesän on ollut ns. ajopaineet alla, mitä nyt lenkkien välillä jonkin verran laskevat. Ja pyörä tosiaan normaalisti lattialla seinää vasten.
Oisko jotain tarkempaa dataa tarjota tuosta maantiepyörän paineiden päästämisestä lenkin jälkeen, mikä konkreettinen haitta siitä on pitää paineet ylhäällä? Koko kesän on ollut ns. ajopaineet alla, mitä nyt lenkkien välillä jonkin verran laskevat. Ja pyörä tosiaan normaalisti lattialla seinää vasten.
Samoin. Sen kymmenen vuotta, minkä olen maantiepyörällä ajanut, kertaakaan en ole paineiden kanssa tuolla tavalla puljannut. Yhtään rengasta ei ole siitä vaurioitunut. Toki ne viikoittain kannattaa tarkistaa, jopa useammin, jos kovin monta sataa viikossa ajaa. Talvipaineet asettuu kohdilleen itsestään talven aikana. Eivät ole itsestään lisääntyneet varastoinnissa.
mhelander
02.09.2014, 10.05
Tommosta harrastettiin 20-30 vuotta sitten kun renkaat oli venäläisiä tuubeja... Tapana oli myös löysätä Campyn jarrut ettei jouset kuoleudu ja samasta syystä vaihteet laitettiin pienille rissoille.
Eipä tule mitään näistä enää tehtyä...
Sent from my Lumia phone using Tapatalk
Oisko jotain tarkempaa dataa tarjota tuosta maantiepyörän paineiden päästämisestä lenkin jälkeen, mikä konkreettinen haitta siitä on pitää paineet ylhäällä?
En voi osoittaa tarkkaa faktatietoa mistään (en jaksa etsiä) MUTTA voisi maalaisjärjellä ajateltuna kuvitella että ei voi tehdä ulkokumille ja sisäkumille (ja tuskin vanteellekaan) hyvää jos joku 11-12 baria kokoajan renkaissa on painetta. Ja jos/kun kumit ANYWAY täytyisi tarkistaa jokaista lenkkiä ennen niin miksi ei sit suhauta paineita pienemmäksi aina lenkin jälkeenkin. No, kukin tyylillään. Itse olen toiminut noin aina eikä siitä ole mitään haittaa ainakaan ollut.
Ja laitan myös vaihtajan jos en ihan pienimmälle rissalle takana, niin ainakin niille suht pienimmille.
Old School meininkiä siis!?
Itse säilytän renkaat kyllä ihan vanteilta pois otettuna kylmässä ja pimeässä, pyörässä tietty talvirenkaat talven ja päivittäistä ajoa toki.
mhelander
02.09.2014, 13.58
Sama täällä, irtokummit on pahvilaatikossa valolta suojassa kylmässä varastossa, ei-ajossa olevat kiekot irrallaan ja samassa tilassa varjossa. Yli 20v gummeja löytyy vielä jotka ovat ajokunnossa.
Sent from my Lumia phone using Tapatalk
hannupulkkinen
02.09.2014, 14.48
Kyllä minä säilytän talvella tuubit lämpimässä varastossa. Kiekot on pussissa. Ai miksikö? Ultremot pyki parisen talvea sitten käyttökelvottomiksi ulkovarastossa. - 30 ja ylikin ei näyttänyt olevan hyvä juttu.
Kumin kovettuminen on prosessi jota ei oikein voi pysäyttää. Hifistelijä hidastaa haihtumista hapettomassa, viileässä ja pimeässä säilöntäpaikassa.
Neuvostojen liiton aikaisia tuubeja temperoitiin maakellarissa muutama vuosi ihan tarkoituksella, niiden käyttöominaisuudet oli varastoinnin jälkeen paremmat kuin pakasta vedettynä.
Ja totta tosiaan, laadukkaat Oldsk00l käsinneulotut silkkituubit venähtää ihan oikeasti jos jättää paineet pitkäksi aikaa.
No aika järeät tuubit saa olla jos 11-12 baria kestää. :rolleyes:
8,5 baria noissa omissa on maksimit, ja kehtaan epäillä että tulee renkaissa käyttökilsat täyteen nopeammin kuin jotkut kumin vanhenemisesta/venymisestä johtuvat ongelmat. Mutta eipä sitä tiedä jos asiassa vielä kokee jonkin valaistumisen, mutta toistaiseksi en näe paineiden päästämisille tarvetta. Laiskuushan tässä on toki syynä.
Istumatyöläinen
02.09.2014, 15.57
No mikäpähän mulla sitten mahtoi olla syynä siihen, että viikon sisällä molempien (siis etu ja taka) renkaiden sisäkumi repesi pumpatessa venttiilin juuresta? Kumeja oli siis täytetty kymmeniä kertoja jo aikaisemminkin ja kilometrejä ajettuna toista tuhatta, mutta nyt pidemmän tauon jälkeen näin kävi. Kehtaankohan tunnustaakaan, että yritin paikata venttiilin juuresta revennyttä sisuria... muuten normaali paikkaus, mutta tein paikan keskelle pienen reiän, jonka läpi venttiili mahtui. Virityksestä tuli melkein ilmatiivis.
No aika järeät tuubit saa olla jos 11-12 baria kestää. :rolleyes:
No mitään järeetä tarvii, normaalit Contin Competition 22mm, ajopaineina pidän 11 baria (max 12 bar).
Joskus kun oli edessä Tufon 19 millisiä, niillä taisi olla 13 baria (max 15 baria jos muistan oikein).
Viinikellari vai perunakellari, johon ne renkaat sitten muovipussiin piilotettaisiin? ;)
Kumi vanhenee tosiaan, siitä tulee hauraampaa ikä kun kasvaa, joskus se on sitten liian heikkoa.
Yli 50mm renkaita kun suosii, niin ei ole noita hurjien paineiden ongelmia, tosin vähäistä suurempikaan asennuslekan käyttö ei taida riittää että noihin kevyisiin pyöriin moiset saisi alle.
Niin pakkasta ei kaikki kumilaadut siedä, se kannattaa tosiaan huomioida.
En tiedä kuinka silikonikäsittely auttaisi ikääntymistä vastaan, mutta se saattaa heikentää pitoa jos kulutuspinnalle joutuu, muutoinhan sen pitäisi jatkaa kumin ikää. Auton oventiivisteisiin tarkoitettuja silikonipuikkoja saa halvalla ja niillä olisi helppo renkaiden kylkiä hoivata.
Sekin kannattaa muistaa, että jos silikonia joutuu pinnalle joka joskus pitäisi maalata, niin ei tahdo oikein saada maalattua sellaista pintaa, silikoni tekee kummia elkeitä.
Nyt kun on silikoni sanottu ääneen, muistutetaan että kyseinen aine kannattaa myös pitää kaikenlaisten jarrujen kaikenlaisista kitkapinnoista kaukana.
arctic biker
07.09.2014, 19.43
En ole kokenut ongelmaksi talvisäilytystä, tahtoo nuo renkaat käytössä kulua jottei mahdollinen yhden talven säilytys kesää tee. Päinvastoin nastarenkaat kesän yli pidän pimeässä ja viileessä kellarissa, noilla 2-4 vuotta on yleensä käyttöikää.
Nyt kun on silikoni sanottu ääneen, muistutetaan että kyseinen aine kannattaa myös pitää kaikenlaisten jarrujen kaikenlaisista kitkapinnoista kaukana.
Sekä kaikesta minkä joskus meinaa maalata tai lakata ja silikonisilla sormilla kun hipaiseekin jotain sellaista pintaa, niin vaikea on saada maalia tai lakkaa pysymään, on se veikeää ainetta.
Jotkut maalarit on suorastaan vainoharhaisia tuon suhteen ja eivät mitään silikonilla käsiteltyä tahdo samaan tilaankaan missä maalailevat.
Vaan onhan se renkaisiin ihan hyvä, siis kylkiin ja kai se hankautuu kulutuspinnastakin lopulta pois, mutta en minä kulutuspintaan laittaisi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.