Näytä tavallinen näkymä : pienet ohjainlaakeri kysymykset
toripolliisi
29.08.2014, 11.29
Runko: CUBE AMS HPA 29" RACE
Suositeltu laakeri: http://www.bike-discount.de/en/buy/orbit-z-t-1-1-8-cone-cube-edition-63877/wg_id-488 zs44/is52
Näyttää olevan tuo runkoon suositeltu laakeri loppu ja sen verran mielenkiintoinen kokonaisuus, että mistään muualta en ole onnistunut vastaavaa löytämään. Joten; eikö yläosa ole ihan perus press-fit laakeri zs44, mutta alas ei sitten menekään samaa sarjaa oleva press-fit tapered laakeri ZS56, koska sen mitat on 56mm ja tuossa suositellaan 52mm, eli drop in laakeria? Itse kuution asian niin, että press-fit laakerikuppi ei yksinkertaisesti mahdu menemään rungon sisälle, juurikin tuon 4mm erotuksen takia? Itseltä löytyy tuollainen is52 laakeri muuta kautta, mutta siinä vastakappale on is42 :D Oisko vaan helpointa ostaa joku perus press-fit setti, 1 1/8" tai tapered mallia ku alaosan koolla ei ole tässä casessa mitään merkitystä?
toripolliisi
29.08.2014, 14.16
Selitinkä päin v... vai eikö kellään ole hajua asiasta? Yleensä vastauksia tipahtelee asap :D
Tämäpä kiinnostaa minuakin, eli infoa kehiin ammattimiehet. :)
arctic biker
29.08.2014, 14.48
Varsin yksinkertaisestihan -discountti asian esittää. Ylhäällä ZS eli semi-integroitu joka kaipaa laakerikupin. Alhaalla Is eli integroitu jossa laakeri vain painetaan emäputkeen . kun sulla se alalaakeri jo on ja keula lienee tapered- tyylinen niin senkus panet laakerin paikalleen, yleensähän alempi paskoittuu nopeammin.
Ei ohjauslaakerin ala- ja yläosan tarvitse olla samaa merkkiä. Mullakin on crossarin Tapered-emäputkessa alhaalla originaali 52x40x8 ja ylhäällä Ritscheyn valmiste.
Katso nyt mitä pyöräsi alkuperäisen laakerin kyljessä lukee, samankokoisen tunget tilalle.
Onkos tämä sama kapistus: http://www.fun-corner.de/index.php/en/CUBE-Steuersatz-ORBIT-Z-t-1-1-8-Reduzierhuelse-10325/c-WG000160/a-A015446
Hintaa on toki vähän enemmän kuin bike-discountissa.
arctic biker
29.08.2014, 14.59
Onhan tuo, vinkeetä että matkassa tulee alakooli myös suoralle kaulaputkelle. Toripoliisihan kaipaa vain uusia laakereita, ei koko systeemiä. Nuo laakerit voi kyllä avata ja puhdistaa ynnä rasvata . Pari kertaa vuoteen teen operaation.
Miksi #¤%#¤# runkovalmistajat ei pakoteta käyttämään YHTÄ JA SAMAA ohjainlaakeria tai ainakin yhtäkokoa... Se on joka ikisen pyörän kohdalla HELVETILLINEN arpominen että mikä leekeri pyörään käy. Ridleyn CC:n kanssa oli hirvee tappelu aikoinaan kun pyörän myyjäkin lähetti 2(!!) kertaa ensin väärät leekerit. Kolmannet vasta kävi.
Ja nyt viimeksi yritin arpoa Scott TMT pyörään uusia leekereitä. Yhtä helvettiä koko homma tässäkin.
Ja katsot vaan vanhasta leekeristä tiedot? No joo, en katso. Jos siinä ei lue mitään tai jos se alkuperäinen teksti on hävinnyt lukukelvottomaksi.
No, Hi5Bikesin erittäin asiallinen myyjäsälli kertoi kyllä tiskillä että jos roudaa sinne wanhat leekerit mukanaan, ne pystyy mittaa mitkä uudet sitten käy. Täytynee joku kerta noin tehdä niin ei tarvii kymmeniä tilata netistä. Ja joo, vois kait sen itekin mitata jos jaksais.
Mutta olis vain yhdet niin tietäs mitä tilaa ja mitä saa! Ilman arpomista!
toripolliisi
29.08.2014, 16.21
Tuo vertailukin välillä mahdotonta ku tilaa uuden rungon ja laakerin kohdalla myydään eioota.. Näytti olevan sama laakeri FC:llä, mut enpä löytäny kun hain mitoilla.. Käyn lähipuljusta hakemassa zs44 press-fitin 29€ ja kasaan itse toimivan setin! Kiitos avusta jälleen kerran
Sent from my iPhone using Tapatalk
arctic biker
29.08.2014, 17.07
Kieltämättä nykyiset ohjainlaakeri -systeemit on varsin fittumainen asia perehtyä.
Crossariin piti asemoida suoraputkinen teräskeula etutavaratelineitten takia.
Fillariosasta tilasin adapterikoolin. Passaa ihme kyllä! On vaan huvittavan näköinen kapistus tapered-emäputkessa. Asensin ja otin äkisti pois, painaa kuin synti. Jos viikon päästä sitten olis tarvista.
arctic biker
29.08.2014, 17.08
Noille laakereille ynnä kupeille löytyy ihan mittauskalukin...
Täältä voi apuja löytää:http://www.canecreek.com/headset-fit-finder
toripolliisi
29.08.2014, 20.05
Nyt on laakerit paikoillaan ja toimii smootisti. Eli ylös ostin press-fit 1 1/8" laakerisetin ja alas laitoin drop in tapered laakerin.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08/29/daa46d3ede7920d85beb84d5c9f34450.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
arctic biker
29.08.2014, 20.35
Ongelma ratkaistu eikä ollut tuon vaikeampaa. Arvatenkin sulla on yläpäähän sitten varalaakeri... Noita teollisuuslaakerien avaamisia ei kannata arkailla. Toripoliisillakin kun on harjoitus kappale sitten valmiina.
arctic biker
29.08.2014, 20.41
https://www.bike-components.de/products/info/p7696_Winkelmesslehre.html
Tuossa sitten laakerien mittatyökalu.
Itse kun täällä ilman pääkaupungin ammattifirmojen apua tuperran niin pakko värkätä ihan itse.
Mulla on crossarissa kanssa tapered keula ja alapäässä laakeri joka vain laitetaan sinne väliin. Laakeri toimii kyllä hyvin, eikä keulassa tunnu yhtään välystä, mutta kun pyörällä ajaa pari päivää niin keula alkaa narista. Hiekkaa ja pölyä pääsee laakerin ympärille ja se rutisee runkoa vasten. Kun purkaan keulan, putsaan ja heitän vähän vaseliinia kaulaputkeen sekä siihen rungon kuppiosaan mihin laakeri tulee niin äänet häviää. Tämän joutuu tekemään joka viikko! Olisiko jollain hyvää vinkkiä mitä kamaa kannattaa väliin laittaa, tai muuta ratkaisua? Pyörä on Trek Ion, mutta taitaa muissakin Trekeissä olla samoja keularatkaisuja...
toripolliisi
29.08.2014, 22.13
Ongelma ratkaistu eikä ollut tuon vaikeampaa. Arvatenkin sulla on yläpäähän sitten varalaakeri... Noita teollisuuslaakerien avaamisia ei kannata arkailla. Toripoliisillakin kun on harjoitus kappale sitten valmiina.
Varakamppeita ei jäänyt yhtään, sillä käteen jäi aika vammanen yhdistelmä :) ylös is42 ja alas zs44 press-fit.. Tämän projekti kyllä avas hyvin tätä laakerimaailmaa.. Runkojen tilausvaiheessa on hyvä selvittää tarkasti yhteensopivat laakerit. 50€ tuli tuolle viritykselle hintaa. Kiitos 0postareiden ja loistavan kivijalkaliikkeen..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tässä olisi ihmeteltävää: http://chrisking.com/files/pdfs/Int20HeadsetsExplained.pdf
arctic biker
30.08.2014, 09.37
Mulla on crossarissa kanssa tapered keula ja alapäässä laakeri joka vain laitetaan sinne väliin. Laakeri toimii kyllä hyvin, eikä keulassa tunnu yhtään välystä, mutta kun pyörällä ajaa pari päivää niin keula alkaa narista. Hiekkaa ja pölyä pääsee laakerin ympärille ja se rutisee runkoa vasten. Kun purkaan keulan, putsaan ja heitän vähän vaseliinia kaulaputkeen sekä siihen rungon kuppiosaan mihin laakeri tulee niin äänet häviää. Tämän joutuu tekemään joka viikko! Olisiko jollain hyvää vinkkiä mitä kamaa kannattaa väliin laittaa, tai muuta ratkaisua? Pyörä on Trek Ion, mutta taitaa muissakin Trekeissä olla samoja keularatkaisuja...
Kuulostaa siltä että tiiviste uupuu tai on taistossa kulunut, ei tee hyvää emäputkelle.
PS Toripoliisi, sulla on laakerit viimeisessä viestissäsi vinksin vonksin , laita oikeat ettet nöösejä sekoita!
millainen tiiviste? mistäs sen sais? pyörä on kyllä kaupassa kasattu...
arctic biker
30.08.2014, 12.19
Eipä taida Jonin ohjauslaakeri olla enää kaupassa kasattu... Se alalaakerin mahdollinen tiiviste on kyllä helppo ryssiä!
Ja en todellakaan tiedä millainen tiiviste Trekkiin kuuluisi, selaapa b-componentsin Headset osastoa miscallenous tai steuersätze kleinteile jos joku saattaisi passata.
arctic biker
30.08.2014, 12.29
Tuli mieleen että passelin kokoinen O-rengas vois homman hoitaa. Laakeri- hydrauliikka tarvikkeita myyvät liikkeet.
http://www.bike-discount.de/en/buy/40-crownrace-41-30-steel-37545/wg_id-8415 Alakoolin sininen osa on tiivistettä, tässä fiksusti kiinni itse koolissa.
toripolliisi
30.08.2014, 13.36
PS Toripoliisi, sulla on laakerit viimeisessä viestissäsi vinksin vonksin , laita oikeat ettet nöösejä sekoita!
Niin kai ne onkin, ku ilmoitin mitä jäi käteen projektista.
Eli cube ams 120 hpa race syö laakerit:
Ylös: ZS44 press-fit
Alas: IS52 drop in
Mun setit oli IS42/IS52 drop in ja ZS44/ZS44 press-fit. Ensimmäinen maksoi 23€ ja toinen 29€= 52€
Sent from my iPhone using Tapatalk
Täytyy selailla, olen kauppiaan kanssa asiasta jutellut ja ei sinne hänen mukaansa muuta kuulu kuin laakeri. Madonessa on kuulemma ihan sama systeemi. Joku pölysuoja/tiiviste olisi järkeenkäypä mutta mitenköhän käy sitten toimivuuden kanssa kun putkihan ei ole suora vaan kaartion muotoinen?
VanhaPate
30.08.2014, 16.10
Noita teollisuuslaakerien avaamisia ei kannata arkailla.
Tosta mallia. Pitää joku kerta koittaa ittekin.
http://youtu.be/Io755VQhBm8
arctic biker
30.08.2014, 16.19
Olen tyytynyt bräkleeni ja/tai CRC ruiskuttelun, joskus bensallakin pessyt, jälkeen puhaltamaan kompuralla moskat pois ja kuivattamaan. Uudet vaseliinit ja kannet kiinni. En ala kiillottamaan!
VanhaPate
30.08.2014, 21.44
En tiedä onko se kiillottelu tarpeellista mutta toi video osoittaa, ettei noitten laakereitten kanssa tartte arkailla.
Ridleyn CC:n kanssa oli hirvee tappelu aikoinaan kun pyörän myyjäkin lähetti 2(!!) kertaa ensin väärät leekerit. Kolmannet vasta kävi.
Ja nyt viimeksi yritin arpoa Scott TMT pyörään uusia leekereitä. Yhtä helvettiä koko homma tässäkin.
Jaaha, eipä tunnu Scottin myyjäkään tietävän minkälaiset laakerit pitäs pyörään laittaa. Webikaupassa kyllä on sen sata eri headset laakeria ja niiden kombinaatiota mutta että mikä kävis. Jo on perkele.
OHJEENA UUDEN PYÖRÄN OMISTAJALLE/KASAAJALLE:
Pura pyörästä keula irti ennen kasaamista/ajamista ja pura ohjainlaakeri. Kirjoita sieltä ylös kaikki tekstit mitä laakereissa lukee. Pistä lappu tarkkaan talteen. Näin tiedät X vuoden päästäkin mitkä laakerit siinä on kun alat niitä ruosteisia huonosti pyöriviä vaihtamaan. Tämä helpottaa huomattavasti stressiä siinä vaiheessa kun ne täytyy joskus uusia.
arctic biker
01.09.2014, 15.49
Jaa oisko Vesa törmännyt tähän kulmahommaan? 45x45 astetta on yleisin integroiduissa, jos jotain muuta astelukemia löytyy niin sitten kannattaa tilata varulta pari laakerisettiä lisää varastoon.
Toisaalta Vesalta ei aivan tyhmä ohje kuitenkaan. Noitten vanhemman ajan tuumasten kierrekeulojen kanssa joutunut painimaan, ei noissakaan auta muu kuin pura vanhat pois ja mittaa hyvin tarkkaan mitä tarviit, saatat löytää paikalliselta.
Ohjainlaakeri kuppien irroitustyökalu hakusessa ja koot ei mene jakeluun. Runko Salsa Mukluk (ZS44 Semi-Integrated Headset Standard Compatible with tapered or straight 1-1/8" steerer forks) Laakerina Cane Creekin 40 serie ylä https://www.bike-components.de/en/Cane-Creek/40er-ZS44-28-6-Steuersatz-Oberteil-p35002/?xtcr=10&xtmcl=cane+creek+40er+ ja ala https://www.bike-components.de/en/Cane-Creek/40er-EC44-40-Steuersatz-Unterteil-p35013/?xtcr=15&xtmcl=cane+creek+40er+
Onko tämä työkalu sopiva http://www.bike-discount.de/en/buy/head-cup-set-remover-29921/wg_id-539 ??? Kupit mitä todennäkoisemmin aiheuttaa natinoita siksi irroitus vaseliinia ja takaisin. Uudet laakerit on jo kokeiltu ja runko on feissailtu jo uutena.
Parktoolilla on kahta kokoa, mut hinta karkaa aika reippaasti.
http://www.parktool.com/product/head-cup-remover-rt-1 ja http://www.parktool.com/product/head-cup-remover-oversized-rt-2 noi pitäs soipia just molemmat ZS44 headsetin laakerin irroitukseen, mut hinta ahistaa. Saa linkata muita vaihtoehtoja.
arctic biker
17.09.2014, 12.12
-discountin Mighty on oikein passeli kalu laakerikuppiesi irrotukseen.
Amfinaut
17.09.2014, 16.22
Cyclus:lla on myös Parkia halvempia vaihtoehtoja tarjolla. Ainakin B-C:stä löytyy.
arctic biker
17.09.2014, 17.17
Nythän on kysyjällä sillai uusi pyörä ettei nuo sisäiset eikä ulkoiset laakerikupit ole kerennyt patinoitumaan paikoilleen, aivan riittävän pitkällä ruuvimeisselillä pikkuhiljaa eri puolilta naputtelemalla irtoavat. Just aamusella kilkuttelin tuuma-ulkoiset kupit pois. Työkaluna ammoinen iso ruuvimeisseli josta muovikahva hajonnut. Pikkasen ruuvipenkissä taivutin hahlopäätä jotta paremmin ottaa emäputken sisällä laakerikupin laitaan.
arctic biker
17.09.2014, 17.28
Tosin en usko laakerikuppien irrottamisella ja uudelleen asentamisella olevan natinaan mitään vaikutusta. No, eipä tossa vahinkoa tapahtune, oppii poika tuonkin homman ja senkin aikaa muusta pahanteosta poissa.
Ennen oli helpompaa. Tuolta (http://chrisking.com/headsets) valitsi värin ja tilasi. Sitten vaihdettiin runkoa myöten kuluneita osia ohjainlaakerin ympärille. Jossain vaiheessa pyörätehtaat oivalsivat, että laakerit asennukseen menee liikaa aikaa ja kate ei pääse kehittymään. Luotiin hypetys integroitujen laakereiden ympärille. Huippukuskitkin niitä käyttävät. Rungon värähtely vähenee ja haitalliset ilman pyörteilyt saadaan eliminoitua... Ja pyöräilevät kuluttajat menivät vipuun.
arctic biker
17.09.2014, 18.08
Ja ruohokin vihreämpää ja kesät niin ihania. Talvellakaan ei kylmä riesannut vaikka pakkasia oli. Ulkoiset eli EC-kupit vaan pidentävät emäputkea. Varsin harmillinen asia monille 29-kuskeille ,vaikken itse heimoon kuulu niin mieluummin sisäisiä tai integroituja siedän.
Tosin en usko laakerikuppien irrottamisella ja uudelleen asentamisella olevan natinaan mitään vaikutusta. No, eipä tossa vahinkoa tapahtune, oppii poika tuonkin homman ja senkin aikaa muusta pahanteosta poissa.Multa on jo usko loppunut. Fatbike Tack ketjussa ruodittu aihetta en jassa uudelleen runoilla, mut testiä tehty sen mukaan, et ei ole paljon vaihto-ehtoja enään jäljellä ja sieltä löytyi konkareilta kokemuksia kuppien rasvauksen korjaavasta vaikutuksesta.
Joo varmaan ehkä lähtis ehjänä akselinpätkällä kilkuttelemalla, mut jos reilu kympillä saa oikean työkalun en jaksa säätää ja otta riskiä, et kupit viottuu.
Cyclus:lla on myös Parkia halvempia vaihtoehtoja tarjolla. Ainakin B-C:stä löytyy.Bongasin nuokin löytyy myös B-D 23€. Taidampa otta Mightyn ja säästää kympin toivottavasti ei ole ihan himmeli. Cyclus näyttää jämäkältä ainakin.
Ohjainlaakerit ovat laakereita. Niitä siis saanee suoraan jostain hyvinvarustetuista laakerikaupoista ihan kotimaasta suoraan tiskiltä jos vaan vie vanhat leekerit näytille samalla?
Joten kysyn, kertokaa pääkaupunkiseudulta (~50km säteellä Nurmijärveltä) joku hyvä laakerikauppa, joka myy yksityisille eikä ole pelkkä tukkuri?
Edit: No jo on hitto, kaikki mitä google löytää niin "Vain yritysmyynti". Mikä "¤%#¤%¤ siinä on jos ei käteinen yksityiseltä kelpaa kellekään. :O
Salsa El Mariachi 2012, 44mm emäputki, suora kaulaputki keulassa. Tämä laakeri http://www.bike-discount.de/en/buy/cane-creek-headset-40-zs44-1-1-8-short-162349/wg_id-488
Ok?
Minkälaista rasvaa ootte laittanu ohjainlaakeriin? Hyllyssä olisi Park Toolin Polylubea, sopiiko?
Minkälaista rasvaa ootte laittanu ohjainlaakeriin? Hyllyssä olisi Park Toolin Polylubea, sopiiko?
Merivaseliinia (http://www.motonet.fi/fi/tuote/603087/Vesivaseliini-453g-purkki) olen laittanut. En näe mitään syytä miksei tuo Park Toolin rasva kävisi, mutta sitkeämpi rasva on aina parempaa, niin suojaa vähän paremmin vedeltä.
Eipä ole hinnalla pilattu tuo merivaselini. Sopisko tuo myös muualle fillarissa? Keskiöön?
Eipä ole hinnalla pilattu tuo merivaselini. Sopisko tuo myös muualle fillarissa? Keskiöön?
En tiedä sopiiko, mutta joka kaikissa laakereissa olen käyttänyt ja mielestäni ei ole ollut mitään ongelmia. Irtokuulanavoista on pysynyt möhnät ulkona tuon avulla.
Huolsin maantiepyörästä ohjainlaakerin (integroitu, laakerissa sininen "tiiviste"), otin irti ja putsasin rätillä ja kevyellä wd40- pyyhkäisyllä. Melko kuivat oli laakerit irroittaessa. Putsasin myös rungon kupit, joihin laakerit tulee. Eikun merivaseliinia laakereihin ja kuppeihin. Vasta kun olin kasannut keulan huomasin alalaakerista kuuluvan hienonhienoa rahinaa. Avasin uudelleen ja otin laakerit käteen. Todentotta alalaakeri rahisee hieman. Laitoin lisää vaseliinia ja yritin saada sitä sen laakerin sisäänkin, mutta eipä sinne taida paljoa mennä. Kasasin keulan ja vaiva oli ehkä hieman helpottanut, mutta edelleen kuuluu hienoista rahinaa.
Onko tuosta haittaa kun keula kuitenkin kääntyy hyvin? Ei kai tuo laakeri voi 1500 ulkokm:n jälkeen loppukaan olla. Pesty puutarhaletkun paineella, ajettu muutama kerta sateessa. Pystyykö/kannattaako laakeria yrittää avata jotta saisi putsattua/rasvattua sisältä? Vai kysynkö myyjältä uutta laakeria tilalle (ostettu 09/13).
arctic biker
10.03.2015, 14.20
Pystyykö/kannattaako laakeria yrittää avata jotta saisi putsattua/rasvattua sisältä? Vai kysynkö myyjältä uutta laakeria tilalle (ostettu 09/13).
Ohkainen kellosepän lattapääruuvari/mattoveitsi-kaluilla normiteollisuuslaakerista irtoaa tiivisteet oikein näppärästi.
Siellon semmoinen ruosteenruskea hiekansekainen velli,kyse ei ole siitä kannattaako avata vaan tuo pitää avata.
Ok. Onko se tiiviste mitenkään kiinni? Tarkoitan että saanko sen vielä takaisin paikalleen?
arctic biker
10.03.2015, 15.13
Tiiviste on painettu paikalleen ja kyllä sen saat myös takaisin. Varoen avaat ettet kovin murjo.
Hellin käsin avaan. Onko tuolta vaarana pudota tai irrota tavaraa kun tiiviste on irti, uskaltaako putsatessa käännellä tai hangata? Ei ole ollenkaan tuttua laakereiden avaaminen. Aikoinaan skeittilautaan vain vaihdettiin uudet kuluneiden tilalle. :)
arctic biker
10.03.2015, 15.23
https://dub111.mail.live.com/ol/clear.gifhttps://dub111.mail.live.com/ol/clear.gifhttps://dub111.mail.live.com/ol/clear.gifhttps://dub111.mail.live.com/ol/clear.gif
http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Service-and-Re-Grease-a-Cartridge-Bearing-Headset.html
(http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Service-and-Re-Grease-a-Cartridge-Bearing-Headset.html)
Jahas virittelin tablettia ja tapatalk nurkkaan häpeämään joten pientä testaustakin tässä , haulla sevicing cartridge bearings löytyy monenmoista
arctic biker
10.03.2015, 15.28
Tuo Lenovon tabletti androidineen ei ole ollunkaan sovussa foorumin kanssa, vanhalla koneella vähän hankalaa.
Ei sieltä pitäisi mitään kuulia pudota vaikkei se ihan mahdotonta olekaan. Taxcin takavaihtajan kuulalaakeririssoista kyllä irtosi.
Näppärä apuväline ja vakuutus onkin magneettikulho, Biltemasta ja halpahallien työkaluhyllyiltäkin löytyy.
Kiitos neuvoista, taas kerran! Raportoin tuloksista kunhan pääsen taas hommiin.
MacGyver
10.03.2015, 16.42
http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Service-and-Re-Grease-a-Cartridge-Bearing-Headset.html
Jahas virittelin tablettia ja tapatalk nurkkaan häpeämään joten pientä testaustakin tässä , haulla sevicing cartridge bearings löytyy monenmoista
Ite olen edennyt tuossa kohdassa 5 vielä niin että olen painanut laakerin sisäosan irti ulko-osasta, jolloin käteen jää kaksi metalliosaa ja miljuuna kuulaa. Ai että on mukava putsata pienemmätkin hituset pois laakerista.
Näin olen pari kertaa vuodessa rasvaillut ohjainlaakerit, eikä mihinkään pyörään ole tarvinnut ikinä ostaa uusia.
arctic biker
10.03.2015, 19.17
Teollisuuslaakerissa on kaksi kehää joissa kummassakin ura missä laakerihaulit piileksii. Teoriassa pitäisi olla mahdotonta saada kehiä irti... Toki jos systeemi on todella kulunut. Noissa Taxcin rissoissa on kehät muovia joten heleposti onnistui.
Elä warlord edes yritä edellistä neuvoa noudattaa. Toki Macgyverilla on asiallinen linkkari?
En aikonutkaan, tuo olisi jo overkill. Joku raja sentään. :)
MacGyver
10.03.2015, 23.24
Pienellä talttapäämeisselillä nuo lähtee helposti irti. Ja yhtä helposti napsahtaa takaisin.
Kuulat on yleensä muovisessa kehikossa tuolla sisällä. Helppo kasata takaisin, kun laitaa kehikon paikalleen ulompaan kehään ja täyttää vaseliinilla. Siihen tökkii kuulat paikalleen ja sisempi kehä paikalleen. Ja lopuksi vielä tiiviste paikalleen.
Ja merivaseliinia olen itse käyttänyt ohjainlaakereissa.
tekkanine
17.03.2015, 12.51
Ohjainlaakerista hajosi alempi laakeri josssa on merkintä 52mm ja jotain pienellä kirjoitettua sarjanumeroa, alkaa AAAja lopusta en saa selvää. Koko asetelma on semmoinen kuin: Cane Creek 40.ZS49/10.EC40 tapered steerer Mikähän laakeri tuo nyt on kun en oikein löydä varmaa tietoa. Cane creek sivulla oli joku varaosa mutta sarjanumero alkoi BAA Vai ostanko koko sarjan ylä ja alaosineen uuden?
Kiitoksen arctic bikerille ohjeista, ohjauslaakeri avattu ja putsattu ja uusilla rasvoilla rahinat hävis. Ei ollu paha homma. Poiketen edellä kerrotusta huomasin, että kun tiivisten poiston jälkeen kädessä laakeria putsailin rätillä ni sisempi kehä irtosi ihan ilman voimaa ulkokehästä. Kuulat jäi ulkokehään. Samoin meni takaisin ihan vaan laittamalla. En sitä sen enempää purkanut ettei tarvii kuulia etsiä lattialta. Onko tuo nyt sitten ollenkaan tavallinen teollisuus-/konelaakeri? Eikös niiden pitäisi pysyä yhtenä kappaleena, paitsi jos on MacGyver? Ennen tiivisteen poistoa pidin noita teollisuuslaakereina.
arctic biker
27.03.2015, 21.12
Lohduttanee Warlord että löysin ja sain aikaiseksi maantiefeltin ohjainlaakerien huollon. Päällepäin ihan normi teollisuuslaakeri jossa kuulat teoriassa urissaan. Eipä vaan ollutkaan vaan aika irtonaista haulia joita on ny pitkin verstaan lattiaa.En tarkemmin kattonut vaan kompuralla liuottimen jälkeen puhalsin. Oesimpa omaa ohjettani noudattanut ja hammasharjalla magneettikulhossa putsannut, olikin alempi aika ruosteen punaista mössöä täynnä. Lisätään ens viikon ostoslistaan, 1 kpl ohjainlaakeri, ainakin alaosa. Integroitu 41mm.
Edit. Ei tosiaan ole fiksu homma jättää kesäkaudenkin ajetut ohjainlaakerit kylmään talliin ja vielä muovipussiin... Termillä nuo kohta putsaan ja huolellisen miehenä laitan ens vuodelle uusilla rasvoilla valmiiksi.
arctic biker
27.03.2015, 21.15
Btw joko tekkanine on löytänyt laakerinsa?
tekkanine
28.03.2015, 21.46
Btw joko tekkanine on löytänyt laakerinsa? Juu, Semmoinen oli kuin IS52/40 Bearing
Eipä vaan ollutkaan vaan aika irtonaista haulia joita on ny pitkin verstaan lattiaa.
Löytyikö kaikki? Onko nuo nyt sitten nimeltään urakuulalaakerit? Ihan että osaa puhua oikeilla nimillä.
arctic biker
29.03.2015, 18.56
Löytyikö kaikki? Onko nuo nyt sitten nimeltään urakuulalaakerit? Ihan että osaa puhua oikeilla nimillä.
Eihän niitä, uloskin varmaan joku lensi. Minun käsitys on ollut ettei urakuulalaakerista haulit irtoile, mitä mie sekundaa. Nyt vaan uutta ohjainlaakeria asentaessa tullee riesaksi korkeus, stack. Onnekseni jätän kaulaputkeen mittaa jotta kannattimen päällä on yksi avaruudetin ja jemmassa pussillinen näitä http://www.bike-discount.de/en/buy/trivio-spacer-alu-2mm-1-1-8-5-pieces-99939/wg_id-4389
Öh. Sopiiko nämä yhteen: Runko (http://www.on-one.co.uk/i/q/FRTITFL29/titus-ti-fireline-evo-29er-frame)suoralla 44 emäputkella, haarukka (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/x-fusion-trace-rl-dla-forks-15mm-2013/rp-prod130011) 1.1/8" kaulaputkella ja ohjainlaakeri (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/cane-creek-40-series-zs44-zerostack-headset/rp-prod115635) jossa zero stack (mitä se nyt sitten suomeksi onkin)?
Mistä löydän expanderin joka sopii 22mm sisähalkaisijalla olevaan kaulaputkeen?
Edit: Tämä: http://diacompe.longwang.com.tw/product/pressure-plug/ tai tämä: http://www.carboncycles.cc/?p=636& vois olla. On-Onen monocoqueen tulossa.
pturunen
18.04.2015, 13.06
Voisiko joku avata ystävällisesti sen, mistä tietää ohjainlaakerin olevan perinteinen tai integroitu? Se ei meinaa lue valmistajan spekseissä suoraan.
arctic biker
18.04.2015, 14.57
Perinteisessä on laakerikupit dmäputken ylä- ja alapäässsä näkyvissä. Tyyppi EC. Semi-integroidussa laakerikupit on painettu emäputken sisälle. Tyyppi ZS. Integroidussa ei emäputkessa ole kuppeja ollenkaan vaan laakerit, suljetut teollisuuslaakerit painetaan suoraan emäputkeen, tyyppi IS, nimitystä Drop In käytetään myös.
Tälläne kyssäri ois eli kyseessä FSA headset n. 10 joka näyttää kutakuinkin tältä (kuvassa taitaa olla n.8 mutta samanlainen yläkuppi molemmissa)
http://www.leisurelakesbikes.com/content/images/thumbs/0020134_fsa_orbit_ce_1_18in_headset.jpeg
Ja ongelma on se että toi korkea yläkuppi estää laskemasta tankoa tarpeeksi alas. Mietin että onko mitään estettä heivata koko yläosa mäkeen jolloin laakeri näyttää tältä.
Itseasiassa poistin jo sen ja testasin että laakeri toimii ihan ok paitsi kuralle se on nyt ehkä hieman alttiimpi. Mutta jos jos hyvin pitää rasvassa ja muutaman kerran kesässä putsaa niin luulisin että ei tule ongelmia. Mitä arvon tietäjät on mieltä? Onko kukaan tehnyt näin?
http://www.bike24.com/i/p/5/0/114205_00_d.jpg
http://www.bike-discount.de/en/buy/fsa-fork-cone-h6033-for-orbit-x-1-1-8-138799/wg_id-8415
Ei oikein minkäänlaista tuntemusta ongelmasta, mutta voisko vaihtaa matalamman osan?
Jos tietäisin varmuudella mikä mikä matalampi " kuppi" tuohon käy niin voisin sellaisen ostaa. TERU, käykö toi, tiedätkö?
Mulla on yksi matalampi FSA kuppi ja se ei ainakaan käy. Siis se menee päälle ja laakeri toimii mutta viiste on eri eli se ei peitä nätisti koko laakeria. Kupin ja laakerin väliin jää 2-3mm rako, eli lopputulos suurinpiirtein sama kuin ilman sitä. Anteeksi jos käytän väärää termiä tuosta kyseisestä osasta kun ei ole tietoa mikä se virallisesti on.
Voisi tietysti vaihtaa koko laakerin mutta nyt sille 50€ muutakin käyttöä, joten jos joku halvempi ratkaisu löytyy niin olisi hyvä :)
Kyseessä siis FSA headset no.10
...onko mitään estettä heivata koko yläosa mäkeen jolloin laakeri näyttää tältä.
Ei ole estettä mikäli siinä on tuollainen itse laakeria peittävä "kansi". Vassua vielä siihen alle niin pysyy vesi poissa lakrusta.
^kiitos, näin minäkin tämän järkeilin. Leikkasin vielä 26" sisäkumista kumirinkulan tiivisteeksi speicerin ja laakeripinnan väliin. Ei pitäisi itse laakeriin vesi päästä.
Mikä vi**u se on että KAIKISTA pyöristä laukeaa ohjainleekerit about samoihin aikoihin. Ensin piti tapella cyclon kanssa kuukausitolkulla että sai oikeat laakerit, sit aivan sama homma maastopyörän kanssa, ja nyt sit kun sai maasturin vihdoin kuntoon niin eiköhän huomaa että kilpapyörän laakerit tuli tiensä päähän. Voi vide sentään!
Laitoin mailia kilpurin myyjäliikkeelle (Salden), eikä ainakaan pariin päivään mitään vastausta oo kuulunut :( Tästä tulee kuitenkin taas helvetinmoinen tappelu että saa jostain oikeat laakerit!
Milläs mä saan 1" kierteettömän haarukan käymään 1 1/8 emäputkeen? Ois hyvä runko ja hyvä keula mutta hieman eri maata.
arctic biker
07.05.2015, 09.47
https://www.bike-components.de/de/Procraft/Reduzierhuelse-fuer-Steuersatz-p13485/ Vaikkapa tuolla idealla, nyt vain uupuu tietoa että mimmoinen on emäputki? Kaipaako EC vai ZS tai IS laakeria?
^hieno homma. Nuo siis prässätään emäputken molempiin päihin jolloin tuumakoko muuttuu. Nerokasta. Niiden kanssa käy sekä kierteellinen että kierteetön laakeri? Emäputki on nyt kokoa " ihan se perus 1 1/8" eli johon tulee ne ulkopuoliset laakerikupit.
Selkiskö? :) noi lyhenteet ei kerro mulle mitään.
arctic biker
08.05.2015, 10.23
^hieno homma. Nuo siis prässätään emäputken molempiin päihin jolloin tuumakoko muuttuu. Nerokasta. Niiden kanssa käy sekä kierteellinen että kierteetön laakeri? Emäputki on nyt kokoa " ihan se perus 1 1/8" eli johon tulee ne ulkopuoliset laakerikupit.
Selkiskö? :) noi lyhenteet ei kerro mulle mitään.
Silloin sulla on mallia EC eli external cup. Nyt vain haet ko ohjainlaakerin tuumaselle kaulaputkelle
http://problemsolversbike.com/products/headtube_reducers tuolta löytyy toinen tuote ja pdfohjeet. Huomioi että viritys kasvattaa emäputken pituutta, voineet joutua spacereita virittämään uusiksi.
http://imgur.com/xQWwpYI
http://imgur.com/xQWwpYI (http://imgur.com/xQWwpYI)
Kaverin ohjainlaakeri pitäisi uusia. Malli on Via Nirone 7? Vuosimallista ei ole tietoa.
Sopiiko tähän mikä tahansa semi-integroitu, vai ainoastaan joku tietty FSA:n laakeri? ZS4 Custom?
Voinko vaihtaa pelkät laakerit ja jättää vanhat kupit paikoilleen?
Kiitoshttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16670&d=1443863429
Uudessa Canyonin Endurace CF:ssä on Acrosin i-lock headset integroidulla ohjauslaakerilla. Fillaria kasatessa kurkkasin myös ohjauslakruja, mutta en ainakaan hellällä kädellä saanut niitä irti rungosta. Vaatiikohan nuo työkalusuostuttelua jotta saa irti huoltoa varten? Ainakin ylempi laakeri ei myöskään ollut ihan pinnassa vaan n. 5mm putken pään alapuolella.
orc biker
09.04.2016, 19.53
Sopiiko tähän mikä tahansa semi-integroitu, vai ainoastaan joku tietty FSA:n laakeri? ZS4 Custom?
Mikä tahansa sopiva. Onhan noitakin eri mitoilla.
Voinko vaihtaa pelkät laakerit ja jättää vanhat kupit paikoilleen?
Jos ne eivät ole kuluneet, niin miksipä niitä vaihtamaan.
Vastasinpa näköjään aika vanhaan viestiin. Toivottavasti asia on jo tähän mennessä ratkennut.
Uudessa Canyonin Endurace CF:ssä on Acrosin i-lock headset integroidulla ohjauslaakerilla. Fillaria kasatessa kurkkasin myös ohjauslakruja, mutta en ainakaan hellällä kädellä saanut niitä irti rungosta. Vaatiikohan nuo työkalusuostuttelua jotta saa irti huoltoa varten? Ainakin ylempi laakeri ei myöskään ollut ihan pinnassa vaan n. 5mm putken pään alapuolella.
Vastaan itse itselleni:
Canyon suositteli työkaluirroitusta ja -kiinnitystä. Kertoivat myös, että laakerin saa rasvattua sen ollessa paikallaan pölysuojan irroittamalla. Pitäisi varmaan myös puhdistaa samalla...
Onko kukaan kokeillut huoltaa ohjainlaakeria sen ollessa paikallaan?
arctic biker
13.04.2016, 16.42
Vastaan itse itselleni:
Canyon suositteli työkaluirroitusta ja -kiinnitystä. Kertoivat myös, että laakerin saa rasvattua sen ollessa paikallaan pölysuojan irroittamalla. Pitäisi varmaan myös puhdistaa samalla...
Onko kukaan kokeillut huoltaa ohjainlaakeria sen ollessa paikallaan?
Minusta aivan outo homma, noissa kolmessa mitä olen itse ropelointisysteemillä huoltanut ja kahta ajan niin laakerit sormivoimin irtoaa. Toki voihan ne puhdistaa ihan paikallaankin. Kunhan haarukan ensin irrottaa! En Canyonin ratkaisuja paremmin tunne mutta pojan maasturin suhteen en muista ongelmia toissavuonna olleen kun kurkkasin emäputken sisälle, normimäärä ruostepaskaa.
Joo, täytyy kokeilla vielä huollon kohdalla sormin irroitusta. Voihan ne olla vaan hieman naftit paikalleen.
arctic biker
14.04.2016, 21.17
Posti toi maantieFelttiini uudet, Fsa-halpikset. Mielenkiinnolla koestin jotta passaako. Toki. Ilman innokasta kompuran käyttöäni orkkikset pelaisi hyvin, nyyh.
Onko idioottimaista tunkea Cane Creek EC44/40 alakuppi (9mm korkeaksi viilattu) takaisin runkoon kun kuppi on yläosasta enää n. 43,7mm ja paksunee alaspäin n. 43,95 millimetriin (ei liene normaalia)? Kuppi menee runkoon ainakin 90% käsin painamalla ja vaihtoehdot kai nyt on, että:
1. asentaa esim. Loctite 6xx käyttäen vanha kuppi runkoon
2. uusi kuppi 9mm asennussyvyydellä
3. uusi, pitkävartinen kuppi ja jossain kaukana käydä sorvauttamassa lisää tilaa runkoon (& mahd. Loctitet)
Runko on halvahkoa alua, eli minimirahalla ja -vaivalla tässä pyritään ratkaisuun.
BB Holland
07.05.2016, 23.08
En ole oikein jyvällä noista Cannondalen laakereista. Eikös nuo ole semi-integroidut, kiinni vanhassa Fattyssä.
Kysymys, saako niissä olla minkäänlaista rakoa? Siellä on alapuolella muutama milli rakoa, jossakin vaiheessa se rako siirtyi yläpuolelle kun otin kannattimen irti ja silloin yritin sitä jotenkin kiristää, lähinnä sain sen raon takaisin alapuolelle. Tekisi mieli väittää että rako on ollut siellä vuodesta -08 lähtien kun tuo keula vaihdettiin pajalla. On saattanut jäädä piiloon sen kumisuojuksen alle.
MikkoJKL
28.04.2019, 22.32
Mistä löytyy Tapered keulaan sisäkooli? Alempi. Ei viittis montaa euroa maksaa
Jotain tällaista ? ;https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=264299;menu=1000,2,112;pgc %5B13436%5D=0;pgc%5B13503%5D=13507;pgc%5B2533%5D=9 016;orderby=2 , https://r2-bike.com/navi.php?jtl_token=4c6acc04ddae7d688631ac5cab3278a 3&k=989&suche=&mf1=101&hf=0&Sortierung=3&af=0
ja kotimaiselta toimijalta ;https://www.bikeshop.fi/FSA-1-5-alakooli-ACB-IS-EC-al/ekauppa/pHD8525/
MikkoJKL
29.04.2019, 14.58
Juurikin tuota. Kiitos
Nishiki hybridin suoran 1 1/8 keulan kuulalaakerit ja laakeripesät ruosteessa. Ulkohalkaisija laakerikehässä 39,96mm ja sisä n. 31mm. Emäputken halkaisija 40mm. Mitä laitan tilalle? Voiko laittaa jonkun valmiin esim. Cane Creekin tai Richeyn headsetin?
Nuo ohjainlaakeriasiat ovat vielä keskiölaakereitakin moninaisemmat. En osaa neuvoa muuta kuin puhdista ja voitele nykyiset, luulen ruosteen olevan harmitonta pintaruostetta. Jospa joku osaisi neuvoa paremmin.
Nishiki hybridin suoran 1 1/8 keulan kuulalaakerit ja laakeripesät ruosteessa. Ulkohalkaisija laakerikehässä 39,96mm ja sisä n. 31mm. Emäputken halkaisija 40mm. Mitä laitan tilalle? Voiko laittaa jonkun valmiin esim. Cane Creekin tai Richeyn headsetin?
Alakooli on näköjään alumiinia. Pitäisi tietää millanen siihenkin vaihdetaan. Ei kai sillä ole väliä: materiaalilla ja kulmalla.
hiilikuitumies
16.03.2020, 15.28
Nishiki hybridin suoran 1 1/8 keulan kuulalaakerit ja laakeripesät ruosteessa. Ulkohalkaisija laakerikehässä 39,96mm ja sisä n. 31mm. Emäputken halkaisija 40mm. Mitä laitan tilalle? Voiko laittaa jonkun valmiin esim. Cane Creekin tai Richeyn headsetin?
Voit laittaa. Helpointa on varmaan tutkia vanhoista laakereista niiden mallimerkintä ja katsoa googlella, löytyisikö oikea tyyppi laakereista. Tai jos pyörän speksit ovat vielä tallella.
Tarkoitatko, että emäputken sisähalkaisija on 40 mm? Tiputetaanko laakerit suoraan runkoa vasten vai onko runkoon painettu erilliset kupit laakereille? Tuon halkaisijan perusteella kuulostaisi, että edellisestä voisi olla kyse. Eli arvaan, että kyseessä on IS41/28.6 yllä ja IS41/30 alla. Jos näin on, niin silloinhan se istutussyvyyskin pitäisi tietää. Ja kulma, mutta se lienee aika vakio useimmiten. Näissä helpointa on katsoa se vanhojen mallimerkintä. Sillä saattaa löytää uudet ihan suoraan ja kunhan vain tiputtaa sisään.
Voit laittaa. Helpointa on varmaan tutkia vanhoista laakereista niiden mallimerkintä ja katsoa googlella, löytyisikö oikea tyyppi laakereista. Tai jos pyörän speksit ovat vielä tallella.
Tarkoitatko, että emäputken sisähalkaisija on 40 mm? Tiputetaanko laakerit suoraan runkoa vasten vai onko runkoon painettu erilliset kupit laakereille? Tuon halkaisijan perusteella kuulostaisi, että edellisestä voisi olla kyse. Eli arvaan, että kyseessä on IS41/28.6 yllä ja IS41/30 alla. Jos näin on, niin silloinhan se istutussyvyyskin pitäisi tietää. Ja kulma, mutta se lienee aika vakio useimmiten. Näissä helpointa on katsoa se vanhojen mallimerkintä. Sillä saattaa löytää uudet ihan suoraan ja kunhan vain tiputtaa sisään.
43.95mm sisähalkaisija ja erilliset kuulalaakerikehäkupit eli on Hopen sivun mukaan tuolla halkaisijalla 1 1/8 integral ZS. ZS44/30 lienee siis oikea sarja alas ja ZS 44/28,6 ylös? Ylös voi jättää entisen kuulalaakerikehän pesäänsä ja laittaa vain alas uusi konelaakeri. Koska uudessa haarukassa on kiinteä alumiininen alakooli ja siihen ei käy kuulalaakerikehällinen tietääkseni. Pitää tutkia, jos jostain saisi pelkän alalaakerisarjan. Istutussyvyys sitten jää arvailun varaan. Ulkomailta edullisia laakerisarjoja ei tähän hätään saa poikkeustilan vuoksi ja kotimaassa ovat järkyttävän kalliit. Sitten jos tulee vielä epäsopiva.
Viisainta lienee laittaa alakoolin vaan entisestä haarukasta putkeen ja lasikuitumassalla tms. korottaa haarukkaa 5mm sitten ettei jää rakoa emäputken alle...
hiilikuitumies
18.03.2020, 03.18
43.95mm sisähalkaisija ja erilliset kuulalaakerikehäkupit eli on Hopen sivun mukaan tuolla halkaisijalla 1 1/8 integral ZS. ZS44/30 lienee siis oikea sarja alas ja ZS 44/28,6 ylös?
Luultavasti. Ainakin jälkimmäiset luvut suoran 1 1/8":n haarukan lukuja. 44 tarkoittaa tosiaan sitä emäputken sisähalkaisijaa ja zs, jos laakerikupit ovat sisäpuolella, mutta eivät osa runkoa, vaan osa laakerisettiä.
Koska uudessa haarukassa on kiinteä alumiininen alakooli ja siihen ei käy kuulalaakerikehällinen tietääkseni. Pitää tutkia, jos jostain saisi pelkän alalaakerisarjan.
Harmi, jos on kiire, mutta eivätkö kaupat ulkomailla esim. Saksassa toimita kuitenkin Suomeen?
Istutussyvyys sitten jää arvailun varaan.
Ostaa sellaisen, joka ei ole poikkeuksellisen korkea, niin tuskinpa siitä tulee ongelmaa.
Saako ohjainlaakeriin sopivia laakereita jostain muualta kuin pyöräliikkeistä? ~50e tuntuu paljolta yhdestä konelaakerista.
hiilikuitumies
18.03.2020, 13.18
Saako ohjainlaakeriin sopivia laakereita jostain muualta kuin pyöräliikkeistä? ~50e tuntuu paljolta yhdestä konelaakerista.
Löytyy alan liikkeistä, mutta en tiedä tarkalleen, minkä alan. Samoja laakeroita noissa tietääkseni kuitenkin käytetään kuin muuallakin. Ebaysta löytynee ainakin, jos ei ole kiire.
Pääkaupunkiseudulla on kyllä monta eri laakerikauppaa. Missä rungossa on konelaakeri ohjainlaakerina? Itselle eteen tullut vain irtokuula + irtokuula kehyksen kanssa vai miksikä ritä metallirinkulaa pitää sanoa joka pitää ne laakerit nipussa.
Siis tän tyyppiset oli itellä norcossa, en tiedä käytinkö oikeeta termiä. Mut ei ollu ohjainlaakerissa vikaa niin ei tarvinu vaihtaakkaan. https://i.imgur.com/QFFgm2r.jpg
hiilikuitumies
21.03.2020, 11.00
Kaikissa vähänkin kalliimmissa on tuollaiset. Irtokuulia on yleensä pyörän mukana tulevissa malliston halvimnmissa headseteissä. Ebay on hyvä, jos ei ole kiire (vinkki: tilatkaa yhdet varastoon, kun ei hinta päätä pakota). Esim. jos sinne laittaa hakuun bearing P03, kuten tuo yksi kuvassa on, niin heti löytyy.
K.Kuronen
21.03.2020, 11.50
Ohjainlaakerista on tiedettävä ainakin tarkan ulkohalkaisijan lisäksi korkeus ja sisä- ja ulkoviisteen kulmat. Laakerissa on saattanut uutena lukea jotakin, joka johdattaa jäljille.
hiilikuitumies
21.03.2020, 12.42
Kuten noissa kuvan laakereissakin on. Lähes poikkeuksetta niissä lukee.
Joo, olen mä noita nähnyt, jotenkin vaan kun luin konelaakeri-sanan yhdistin press-fit -asennustyyliin. Mun virhe. :)
Itellä se alalaakeri on prässätty paikoilleen.
hiilikuitumies
22.03.2020, 07.50
Itellä se alalaakeri on prässätty paikoilleen.
Mitä tarkoitat? Laakerikuppi on prässätty?
Jos tarttee irroittaa tuo "alakooli", joka näyttää prässätyltä, niin sitä voi lähteä varovaisesti nostamaan irti "moralla", voisi irrotakin.
Tarttee painavat syyt ohjauslaakerin uusimiseen, omissani ei ole koskaan tarvinnut, joka ei tarkoita ettei joskus jollakin tulisi tuohon hommaan pakkosauma. Huoltoakin hyvin harvoin näissä omissani eipä aikaisemmissakaan.
hiilikuitumies
22.03.2020, 09.51
Tarttee painavat syyt ohjauslaakerin uusimiseen, omissani ei ole koskaan tarvinnut, joka ei tarkoita ettei joskus jollakin tulisi tuohon hommaan pakkosauma.
Minä vaihdoin, kun piti madaltaa ohjaamoa (ei oikein löytynyt sopivaa pölykuppia, jäi aina liikaa rakoa), halusin erivärisen ja eroon niistä avolaakereista. Olihan se työlästä ilman kunnon puristinta. Näin jälkikäteen harmittaa, että en tajunnut hioa laakerikuppeja hieman pienemmiksi, koska minusta ne tuli nyt painettua suorastaan pelottavaan "kohta halkeaa koko runko" -tiukkuuteen. Ehkä rungon tai noiden toleranssit eivät olleet täysin kohdallaan. Voin kuvitella, että niiden saaminen irti olisi helvettiä. Aiemmat lähtivät taltalla naputtelemalla ja ruuvarilla vääntämällä ihan ok. Mutta kun runko ei näytä haljenneen, niin ainakin kestävät kiinni, eikä niihin nyt tarvinne ikinä enää koskea. Minulla on yhdet laakerit varastossa, mutta voisin oikeastaan tilata vielä toiset. Ei niitä usein tunnu tosin menevän. Ei minun ole ikinä missään pyörässäni tarvinnut niitä vaihtaa, mutta noihin kuppeihin en ikinä halua koskea, joten mielellään pitää taatusti sopivia laakereita saatavilla koko pyörän elinkaaren ajan.
Pidetään peukkua, toivotaan rutosti ettei runko poksahda myöhemmin, no eihän se ole todennäköistä, kun ei asennusvaiheessakaan haljennut. Minulla on yhdessä noita avolaakereita ja onhan ne toki surkean oloiset, ihan kuin joltain toiselta vuosituhannelta. Noi selittää juuri sitä, kun kestävät, ettei ohjuslaakeri mitenkään lujille joudu. Vaseliinia ja äkkiä kiinni takaisin, ei noita ole kiva katsella!
Ihan toinen juttu pelata navan laakereiden ja keskiön laakereiden kanssa ja lujemmalle nuot joutuvatkin.
Mitä tarkoitat? Laakerikuppi on prässätty?
Ei ole kuppia, on tuo laakeri ja jollain se on sinne painettu kun pysyy sielä toptubessa iteksee eikä hevillä irtoa. Yläpään saa ihan sormila pois.
Oliskohan vaan jumittunu aikaa myöten, hapettunu, saanu väliin pesuaineliuosta, eikö irtoa kampeamalla moralla varovasti, pitäshäntuonnytirrota jos täytyy pois saaha.
En lähteny irrottaa kun ei siinä ollutkaan vikaa :D Ei ole mulla pyörääkään enää. Mut joo, onse aikasemminkin sielä itestään pysyny kun joskus aikoinaan keulan vaihdoin ja ihmettelin samaa.
Minä vaihdoin, kun piti madaltaa ohjaamoa (ei oikein löytynyt sopivaa pölykuppia, jäi aina liikaa rakoa), halusin erivärisen ja eroon niistä avolaakereista.
...
Stemmin ja laakerin väliin tuollaista litteää pölykuppia minunkin yksi pyörä kaipaa, nyt välissä ei mitään, menee se noinkin, mutta stemmi painaa sen kiilamaisen renkaan niin tiukkaan, että on lujassa, kun avata tarttee. Oliskohan missään yleismallista?
Tangon saaminen sopivan alas onkin jo yhden laakerin vaihdon verran kannattava parannuspäivitys. Laakerinvaihtoon en kuitenkaa ryhdy tähän, koska tangon saa kohdilleen.
hiilikuitumies
28.03.2020, 21.04
Stemmin ja laakerin väliin tuollaista litteää pölykuppia minunkin yksi pyörä kaipaa, nyt välissä ei mitään, menee se noinkin, mutta stemmi painaa sen kiilamaisen renkaan niin tiukkaan, että on lujassa, kun avata tarttee. Oliskohan missään yleismallista?
Se "compression ring" on usein muutenkin tosi tiukassa. Minusta se on helpointa vääntää meisselillä auki. Tavallaanhan ainakin useimpien pitäisi olla yhteensopivia, mutta käytännössä ei oikein tunnu korkeus osuvan kohdalleen. Joissain on compression ringille sellainen syvennys, joissain ei, joten jälkimmäiset saattavat jäädä liian ylös, jos headset on suunniteltu edellisen mukaan. Ehkä compression ringejäkin on eri korkeuksia, en ole ihan varma, mutta jostain syystä tuntuu usein jäävän rakoa tai tulevan liian alas. Jälkimmäinen on ratkaistavissa headset spacereilla.
Tangon saaminen sopivan alas onkin jo yhden laakerin vaihdon verran kannattava parannuspäivitys. Laakerinvaihtoon en kuitenkaa ryhdy tähän, koska tangon saa kohdilleen.
Niinhän se on. Minulla varmaan putosi vaihdolla parisen senttiä.
Pienen pienellä meisselillä piti kaivaa kiilarengas pois ennen kuin putki solahti ulos ja pääsi käsiksi laakeriin. Tässä on juuri tuollainen avolaakeri, kunnossa oli, ei muutaku putsausta, vaseliinia ja kiinni. Stemmin alla on sellainen muovinen laaja lätykkä laakerin suojana. Noin tuo saa jatkaakin, kun sain tietoa tuosta kiilarenkaasta ja kun tangon saa sopivan matalalle jo nyt. Kiitos tiedosta!
Tämä pyörä on erään pyöräalan ammattilaisen itselleen kasaama hyvään runkoon hyvillä osilla 26" jäykkäperä, jonka muutin nyt täysjäykäksi santatiepyöräksi tulevaksi kesäksi, ikää on jo mutta vähän ajettu.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.