Näytä tavallinen näkymä : Renkaat cc-työmatkapyöräilyyn
Rusakko111
29.08.2014, 10.11
Moi palstalaiset.
Osaisko joku neuvoa, tarvitsisin uudet kumit. Ajo cc:llä on työmatkapolkemista pääasiassa päällystetyllä pyörätiellä. Hiekkaa ja sepeliäkin saattaa asfaltilla olla. Matkaa yhteen suuntaan tulee n. 14 km. Olen käyttänyt pääasiassa maantierenkaita ja syksyisin ja alkukeväästä pyörän mukana tulleita 32 mm nappuloita, jotka kuluivat keväällä loppuun (ne eivät olleet kovin mukavat ajaa).
Mitä suosittelisitte ja mistä?
Continental Cyclocross Speed renkaita voin omakohtaisella kokemuksella suositella. Noilla ajelee vaikka vähän metsässäkin.
Schwalbe Marathon Race -renkaat 30-millisinä on minulla ollut koko ajan käytössä työmatka-ajossa ja maantielenkeilläkin ennen tätä kesää, kun hommasin maantiekiekot erikseen. Noilla ajaa kivasti puistohiekkateilläkin.
Continental Gatorskin 28millisenä voin suositellä lämpimästi.
Continental Top Contact on paras, mitä itse olen käyttänyt samanlaisessa ajossa. Saatavana vaikka täältä: http://www.bike-components.de/products/info/p31360_Top-Contact-II-Faltreifen.html
Tuosta II mallista ei tosin ole kokemusta. Alla on vielä edellinen malli, kun se vaan kestää ja kestää.
Schwalbe Marathon Plus 35 on ollut käytössä nyt vuoden ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen, eli ei ole ollut rengasrikkoja ja rullaavuus on ihan riittävä työmatka ajeluun.
25mm Contin GP4000s toimii varmasti.
Panaracerilta vaikkapa RIBMO PT, http://www.panaracer.com/urban.php
100gr/pää vrt. T-SERV PT (28mm), jota olen itse käyttänyt parit keväät/syksyt yleisrenkaana, ei sepelikeleille, (rullaavat alkuun todella nihkeästi btw).
Työmatkapyöräilyssä rulettaa huoltovarmuus, eikös vain! Maantieajoon nyt syksyyn laitoin kokeiluun 25mm, alkaen TdH, Panaracer Race Type D EVO2,
jotka kaveri oli sisäänajanut parisensataa km. http://www.panaracer.com/road.php
Smuutti ja rullaava rengas kun kesän on alla olleet Spessun 25mm Turbo Prot. Kiekot 38mm avocarbonit, nykymuodin mukaisesti hieman leveämmät.
Syksyn hiekkatiegg-ajoihin olisi varalla avonappulacx-renkaat mutta nehän eivät kestä juurikaan sepeliä/mitään joten varalla kevlarnauhaa-saas nähdä miten rullaa..
Lopuksi 'pidetään asiat simppelinä' eli hintatietoisen valinta tavalliseen (työmatka)-ajeluun: http://www.clasohlson.com/fi/Maastopyörän-rengas-Urban-City/Pr315026005
Takamisakari
04.09.2014, 14.23
Continental Cyclocross Speed renkaita voin omakohtaisella kokemuksella suositella. Noilla ajelee vaikka vähän metsässäkin. Mie oon kanssa näistä tykänny. 35mm, silti rullaa hyvin eikä paina ihan kauhiasti.
25mm Contin GP4000s toimii varmasti.
Kuinka huonoissa olosuhteissa olet noilla vielä pärjännyt?
28mm continentalin 4seasonit ittellä alla. Työmatka 25km/sivu. Vajaat 4 tonnia ajanu noilla, eikä kertaakaan oo rengas puhjennu.
Kare_Eskola
04.09.2014, 17.14
Joka rengasfirmalla on 28-millinen pistosuojattu treenikumi. Gatorskin, Durano+, ReFuse etc.
Kaikki ne toimii, olen kokeillut. Myös hiekalla. Ja kestävät satunnaista sepeliä. Omaan makuun Gatorskin on ajotuntumaltaan ja pidoltaan paras, mutta suosittelen ostamaan paikallisesta polkupyöräkaupasta mitä siellä on tarjolla.
Schwalbe Marathon Plus 35 on ollut käytössä nyt vuoden ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen, eli ei ole ollut rengasrikkoja ja rullaavuus on ihan riittävä työmatka ajeluun.
Älä sentään noihin traktorinrenkaisiin sorru. Eivät puhkea millään, mutta eivät myöskään rullaa, painavat tonnin ja täysin tunnottomat. Lisäksi ovat niin jäykät, ettei meinaa saada pois kiekoilta rengasrautoja katkomatta.
Sent from my iPad using Tapatalk
Älä sentään noihin traktorinrenkaisiin sorru. Eivät puhkea millään, mutta eivät myöskään rullaa, painavat tonnin ja täysin tunnottomat. Lisäksi ovat niin jäykät, ettei meinaa saada pois kiekoilta rengasrautoja katkomatta.
Sepelikelillä ollut Continental Touring Plus alla, vastannee aika lähelle mainittua Marathon Plussa. Kyllähän nuo ihan kauheat ovat ajaa, mutta eivät toden totta helposti puhkea. Laskin, että omassa ajossani 100 km viikkotyömatkalla tulee päihin kesärenkaalta 33 min.
Sepelikelillä ollut Continental Touring Plus alla, vastannee aika lähelle mainittua Marathon Plussa. Kyllähän nuo ihan kauheat ovat ajaa, mutta eivät toden totta helposti puhkea. Laskin, että omassa ajossani 100 km viikkotyömatkalla tulee päihin kesärenkaalta 33 min.
33 minuutissa ehtii vaihtaa sisäkumin aika monta kertaa
Ääni Contin 4Seasoneille. Voi ajaa sepelikauteen asti huoletta. Tappajasepeliin vaikka erillinen pistosuojanauha sisä- ja ulkokumin väliin. Schwalben Marathoniin en menisi, aivan karmea rengas...
Rusakko111
08.10.2014, 12.12
Ostin sitten tollaiset 32 millisenä. Olivat edulliset 14,90 kpl Motonetissä. Lyyen ajon jälkeen tuntuvat ihan ok nakeilta työmatkapyöräilyyn ja menevät mukavasti myös soralla.
Ostin sitten tollaiset 32 millisenä. Olivat edulliset 14,90 kpl Motonetissä. Lyyen ajon jälkeen tuntuvat ihan ok nakeilta työmatkapyöräilyyn ja menevät mukavasti myös soralla.
Pistosuojaus noissa vaikuttaa melko vakuuttavalta, omissa 28-millisissä on tosin liian vähän kilsoja luotettavaan arvioon. Ei kyllä mikään maailman rullaavin tai tunnokkain rengas, jos näille ominaisuuksille antaa painoarvoa.
Mulla oli nuo yleispyöränä toimivassa maasturissa - siis leveämpänä. Ihan kauheat vetelemän pienimmässäkin urassa tai naarmussa joka tiessä on. Muuten kestävät, puhki ei saa millään.
Mites nuo Contin Cyclocross Racet toimii Speedeihin verrattuna? Onko pito märällä, paikoitellen lehtien peittämällä, asfaltilla parempi vai huonompi? Entäs tappajasepeli? Kestääkö Race sitä paremmin isompien nappuloidensa ansiosta? Rullaavuudessa Race varmaan asfaltilla häviää, mutta itselleni sillä ei ainakaan ole suurta merkitystä kun TMT:ssä tulee tappioita vaikka olis 20 milliset Supersonicit alla.
Rusakko111
10.10.2014, 11.55
Kolmen edestakaisen työmatkan perusteella voin sanoa: hieman on raskasta (verrattuna 23 mm slickseihin), mutta jämäkkyyttä löytyy (vähän kun vaijhtaisi formulan traktoriin...). Jos ei vielä saa millään puhkeamaan, ne ovat just passelit mulle työmatkoihin ja ruskan ihailuretkiin pikkuteille. Talvella nastat alle ja keväällä 23 milliset. Maantielenkit ajan maantiepyörällä.
Jopotuinen
10.10.2014, 22.51
Tuolla olisi 35-622 Contin Cyclocross Speed gumekset -33% = 15,95 €
http://www.bikester.fi/continental-cyclocross-speed-maantiepyoran-renkaat-35-622-vaijeri-musta-224652.html
Onko putiikista kokemuksia, hinta lienee kohillaan, mutta toimituskulut (poskettomat?) selviävät tilausta tehden sitten vasta siellä viimeisellä sivulla, mikä on aivan hanurista.
Vai ottaiskos nuo ClasOhlsonit. Hintaa olisi 14€ kipale jos ottaa kahdet. Toimitus 6,5€.
Kuvio jää hieman arvoitukseksi,varsin tasaiselta vaikuttaa.
http://m.clasohlson.com/fi/Maastopy%C3%B6r%C3%A4n-rengas-Urban-City/Pr315026005
EDIT:
Löytyi Biksterin sivuilta ne toimituskulutkin. Toimitus DHL tai UPS, 3-5r pv. Nuo Contit taidan laittaa tulemaan.
Tilauksen arvo
alle € 25
yli € 25
yli € 99
Pienet osat
€ 9,90
€ 7,90
Ilmainen
tunkkari
11.10.2014, 10.01
Mulla oli ensin Contin GP 4 Season 28mm ja nyt sama 25mm, enkä enää leveämpää ota. Lisäksi sisäputkessa litkut sisällä. Ei yhtään rengasrikkoa. Hyvin on mennyt ja toivottavasti meneekin :) Kerran ajanut bussikatoksen rikotun lasinsiru läjän yli keskeltä. Sekään ei rikkonut renkaita. Eilen huolimattomuuttani tipahdin kelvin asfaltilta nurmen puolelle. Siitä noustessa takarenkaan kylki liiras jonkin matkaa asfaltin reunaa pitkin, mutta pysyi ehjänä.
YoHannes
11.10.2014, 10.50
Mulla on Contin GP 4 Seasonit 28mm ja hyvin on pelittäneet huhtikuusta saakka reilu 1000km. Kulutuspinnan puolesta uskoisin kestoa olevan pitkään. Sain takakumin puhki neitsytmatkalla, kun joku terävänoloinen metallipiikki tuli kyljestä läpi, mutta sen jälkeen ei ole ongelmia ollutkaan.
Ostin litkutkin, kun joku mainitsi, että litkuttamalla sisäkumit saisi aika pomminvarman setin työmatkoille, en kuitenkaan vielä saanut aikaiseksi, kun tuo rikko jäi ainokaiseksi.
Oma työmatkani koostuu tasaisesta asfalttitiestä sekä sileähköstä hiekkatiestä. Koetan kyllä kierrellä terävät sorakohdat ja varoa terävien monttujen/kanttien kanssa, jotten ehdoin tahdoin kumeja rikkoisi.
Ensi keväänä mahdollisesti vaihdan etu- ja takakumin paikkaa ja laitan litkut varmuudeksi sisään, oletan, että terävän hiekoitussepelin kanssa saattaa tulla ongelmia aika monellakin maantierenkaan tapaisella, tosin mututuntumaa tämä on.
Itsellä on yksi 28mm vararengaskin korkkaamattomana, mutta kun nuo aikanaan ovat loppuun ajettu niin saatan siirtyä 25 milliseen itsekin. Ensi vuonna tullee enemmän työmatkakilometrejä (olettaen, että nykymaailmassa töitä vielä ensi vuonnakin on), kun kaudesta tulee pidempi, oma työmatkailuni, kun alkoi uudella innolla ja uudella cyclolla oikeastaan huhtikuun lopulla ja lomalla tuli vähemmän fillaroitua. Samansorttinen työmatka itselläkin pituuden puolesta eli n. 15km suuntaansa.
peruspertti
11.10.2014, 11.55
Itsellä ollut Marathon Supremet 32 mm alla cyclossa työmatka-ajossa viime kevään "rospuuttokauden" ja nyt taas. Olen ollut tyytyväinen. Ei rengasrikkoja.
Jopotuinen
11.10.2014, 22.14
2x 622-35 Contin Cyclocross Speed tilattu, 39,80 € toimitettuna.
Isä nitro
12.10.2014, 09.13
Varsin napakka selvitys Schwalben eri renkaiden ominaisuuksista löytyy seuraavilta sivuilta:
http://www.pyoramatkailu.com/esittelyssa-schwalbe-renkaat-parhaat-renkaat-pyoramatkailuun/
Tuosta valikoimasta olen ajellut (viitaten otsikossa määriteltyyn käyttöön) Supremella ja nyt alla Marathon racerit. Jäkimmäiset rullaavat ko. käyttöön riittävästi ja omaavat ilmatilaa rotvallien ylittämiseen. Kovalle hiekallekin soveltuvat. Niin, ja eivät ole toistaiseksi puhjenneet. Mutta tappajasepeliä odotellessa.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Itse ostin maastopyörään katurenkaiksi kesällä Michelin Pilot sportit 37-622 paikallisesta prismasta kun sain päähänpiston lähteä ajelemaan mökille 130km eikä Nobby Niccien huikeat rullausominaisuudet valaneet uskoa perille pääsystä. Jonkinlainen pistosuojauskin niissä on ja hyvin ovat rullanneet. Ilmeisesti noita ei tehdä enää eikä michelinin sivulla löydy enää oikein korvaavaa mallia kun eivät tarjoa enää City sarjassa kuin reunalangallisia malleja, mutta jos löydätte niin näistä ainakin itse tykkään.
Muutenkin harmittaa tämä Schwalbe keskeisyys, Kesällä mökkireissulle renkaita etsiessä huomasin että vaihtoehtoja maasturiin sopiville katurenkaille ei ole montaa jos laitetaan speksit,
- 35-40mm
- Kevyt -550
- folding
- hyvät rullaamaan eli kevyt kuvio
Vaihtoehdot jäivät melkein Michelin pilot sport, Schwalbe Kojak, marathon supreme tai racer. Muut vaihtoehdot olivat yleensä reunanauhallisia, painavia tai reilulla kuviolla. Mutta onneksi löysin nämä niin ei tarvinnut ostaa Schwalbea.
Vastaan piinaavasti siteeraamalla omia horinoitani:
Hiekat harjattiin pois työmatkareittini matkalta, joten kesärenkaiden aika koitti työmatkapyörälle. Halusin kuitenkin hieman testata millaista hintaa pistosuojauksesta maksetaan rullaavuuden muodossa. Päätin ajella ensin viikon Continental Touring Plussalla (http://www.bike24.com/1.php?content=8;search=continetal+tou;navigation=1 ;menu=1000%2C2%2C103%2C105;product=13028) ja Hermetic Plus -sisureilla, ja verrata sitten vauhtia Michelin Pilot Sporttiin (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,2,103,105;p roduct=10246) Butyl A2-sisurilla. Continental on siis koossa 37 mm, painetta edessä 3,5 bar ja takana 4 bar. Michelin koossa 32 mm sai paineikseen 4 bar ja 4,5 bar. Työmatka-ajoni koostui lähinnä asfaltista näin kelirikkoaikaan, pakkasaamuina tuli käytettyä keskuspuiston hiekkateitä. Rasitus oli subjektiivisesti samaa molemmilla renkailla. Kumpikaan rengas ei puhjennut.
Continental
-Tuntuu melko ankealta, umpikumiselta ja laiskalta
-Mukavuus ihan hyvä, epätasaisuuksia suodattaa yllättävänkin hyvin
-Pitoa tuntuu riittävän mukavasti ja kumi on melko pehmeää
-Rengas rullaa jokseenkin äänettömästi
-Isompia kiviä saa noukkia ajoittain kuvion raoista ja itse kumiseoksesta
-Keskinopeus: 18,31 km/h
Michelin
-Ajotuntumaltaan tunnokkaampi ja nopeamman tuntuinen
-Tuntuu kapeampana ja vastaavasti hieman kovemmilla paineilla toki kovemmalta, ilmatilaa kuitenkin maantiehenkisiin nakkaihin nähden runsaasti
-Pitoa ehkä aavistuksen vähemmän kuin Continentalissa tai sitten vaan mutkiin tullaan kovempaa
-Enemmän rengasääntä, suhinaa
-Pikkukiveä kertyy pintaan enemmän
-Keskinopeus: 20,37 km/h
100 km matkalla aikaa säästyi reilut 33 minuuttia.
Vaan miten pärjää testissä Schwalbe Little Big Ben? Painetta butyylisisuriin maltilliset 2,5/3,0 baria, jolla ajotuntuma on edellisiin verrattuna hyvin pehmeä ja mukava, pienillä paineilla rengas nielee eleettömästi pienet epätasaisuudet. Pikkukiveä kertyy uriin hieman, mutta ei kulutuspintaan. Pito on arkiajoon riittävä niin asfaltilla kuin tiiviillä sorallakin. Ajomatka jää lyhyemmän työviikon vuoksi 74 kilometriin, ajononopeus samaa kevyttä työmatkasykettä. Mutta se keskinopeus: 21,00 km/h. Alamäissä huippunopeudet ovat myös järjestään 2-3 km/h korkeammat kuin Michelineillä. Pakko sanoa, että olen yllättynyt.
Eli ei ole tullut Michelinejä ikävä, tonni vedetty työmatkaa ja retkiä sekalaisissa olosuhteissa noilla. Flatteja nolla. Protek Urban (http://www.bike24.com/1.php?content=8;search=urban;navigation=1;menu=100 0%2C2%2C103%2C105;product=70031) on ehkä vähän ajateltu Michelinillä tuon Pilot Sportin tilalle, mutta se ei ole taittuva.
Olen viime vuodet sotkenut 32mm Marathon Supremeilla sekalaista työmatkapainotteista ajoa ja olen ollut ihan tyytyväinen renkaisiin. Rullaavuudesta en osaa sanoa mutta ei ole ainakaan ahdistanut.
Mutta nyt vois kokeilla jotain muuta. Kuski painaa 80kg ja harvakseltaan mukana 13kg poika istuimineen. Ajo-alusta yleensä 50/50 asvalttia ja hiekkaa, joten keskimääräistä parempi pistosuojaus vois olla hyvä. Contin 4-Seasionia ajattelin 32mm koossa (kantavuuden takia) mutta saatavuus on vähän niin ja näin.
Onko muita vaihtoehtoja?
EDIT: en pikaisesti löytänyt 4-seasonin kantavuustietoja. Osaako joku sanoa?
Shimaani
07.03.2015, 18.24
Panaracerin T-serv kestää ja kestää samallakun se 28mm kapia rullaa ja rullaa. Nuilla on ajettu NewYorkin potholet ja Hellsingin sepelit puhkeamati. 5000km jälkeen alkaa kuvio madaltua mutta pistosuojaus toimii edelleen.
Ja mä ajan *piiip* rumasti.
Marathon Racer HD Evo:t laitoin eilen työmatkapyörään (Kona Rove Al) ja kyllä meno maistui tänä aamuna Suomi Tyres-nastojen jälkeen! Ensivaikutelma ihan positiivinen, rullaa paljon paremmin kuin Roven originaalirenkaat (Schwalbe Road Plus).
Kommuutteri
14.03.2015, 08.04
Tähän mennessä paras kumi vastaavassa käytössä on ollut mielestäni Contin Cyclocross speed. Mukava, kestävä, kevyt ja hyvin rullaava. Toimii tosi hyvin hiekallaki ja on kestänyt myös sepelin. Myös Schwalben marathon classicit eri leveydellä toimivat mukavasti, rullaavat ja kestävät. Painoa toki enemmän, ja hintaa. Marathon plussissa kestävyys menee ehkä arkikäytössä jopa överiksi, ja kostautuu kovuutena ja painona. Pomminvarma kuitenkin ja ottaisin renkaaksi sille pitkälle matkalle.
Marathon Racer HD Evo:t laitoin eilen työmatkapyörään (Kona Rove Al) ja kyllä meno maistui tänä aamuna Suomi Tyres-nastojen jälkeen! Ensivaikutelma ihan positiivinen, rullaa paljon paremmin kuin Roven originaalirenkaat (Schwalbe Road Plus).
Ajettiin samanpainoisen kaverin kanssa maantietä, molemmilla krossari alla, ja ajoasennoissa ei mitään dramaattista eroa. Kaverilla taittuva 35 mm Marathon Racer ja minulla 28 mm taittuva Durano. Alamäissä nopeusero oli varmaan 1-2 km/h luokkaa Duranon eduksi. Pistosuojaus ja ajo-ominaisuudet sileän asfaltin ulkopuolella pitäisivät Marassa olla ihan eri maailmasta, joten vaikuttaa ihan fiksulta työmatkakumilta kesään.
Naurattaa ajella niin mukavaa ja rullavaa matkanteko Michelin Dynamic Sport 700x28 kestää sepelin ei tartte enää ajella pelko persiissä niin kuin Misukan pro 3 23mm oli all 10€ rengas on täys 10 suosittelen vaikka vaihtais parikertaa vuodessa.
Kaverilla taittuva 35 mm Marathon Racer ja minulla 28 mm taittuva Durano. Alamäissä nopeusero oli varmaan 1-2 km/h luokkaa Duranon eduksi.
Oman mutun perusteella mara racer 30mm on kulkevampi kuin 28mm durano (ilman plussaa). Myöskin pito pehmeällä alustalla on kuvionnin ansiosta parempi. Sain vaan racerista takakumin yhdellä äkkijarrutuksella kankaalle noin peukalonpään kokoiselta alueelta, eli nättiä ajoa vaatisi. Muuten huiput välikausirenkaat.
Itse ostin juuri schwalben cx compit. saas nähä onko mistään kotosin vai joutuuko mennä heti kauppaan ostamaan noi contin cx speedit :)
Nyt on alla uudet Schwlbe 25mm Durano RaceGuardit. Kun en saanu vastaavalla -Plus mallisella yhtään flättiä aikaiseksi, niin ajattelin kokeilla hieman kevyemmin panssaroitua rengasta. Mukavasti tuntuu rullaavan talviviritysten jälkeen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.