Näytä tavallinen näkymä : Lisääkö vesisade/kosteus rengasrikkoja?
Ajelimme porukalla viikon reissun maantiellä läpi Suomen. Säät olivat vaihtelevat, vettä tuli kuuroittain joka päivä.
Reissun jälkeen laskimme, että olimme kärsineet yli 20 kpl rengasrikkoja, kun viime vuonna sateettomassa säässä tehty samankaltainen reissu rikkoi vain 2 kpl renkaita!
Ero siis lähes kymmenkertainen. Toki meitä oli nyt hieman enemmän, siksi siis maininta lähes.
Mutta kysymys kuuluukin, että aiheuttaako vesikeli enemmän rengasrikkoja maantiepyörän renkaissa? Ja jos niin miksi?
Voiko siihen vaikuttaa millään tavalla?
Renkaita oli kaiken merkkisiä ja eri suojauksilla varustettuja, ja kaikille tuli rikkoja.
Vesi edesauttaa kivensirujen tarttumista renkaan pintaan ja oikein kova sade tietysti myös työntää hiekkaa ajouralle. Tie voi siis olla likaisempi ja lika tarttuu renkaisiin tehokkaammin, jolloin puhkeamisriski kasvaa. Tosin tähän aikaan vuodesta tiet ovat tyypillisesti melko siistissä kunnossa.
sledgehammer
24.08.2014, 13.26
Joo, kyllä se näin on. Jokaisen sadelenkin jälkeen saa kaivaa pieniä kiviä irti renkaista. Toisiin renkaisiin kivet tarttuu paremin ja toisiin vähän huonommin, mutta tartuttuaan, menee kyllä aika herkästi läpi. Jos kimppalenkillä yllättää sade, voi melkein lyödä vetoa, että sateen alettua joltain puhkeaa rengas.
Leikkaan välillä työkseni joogamattoja ja sain aikoinaan ehdotuksen kostuttaa kumimattoa enne leikkausta, ja sen se on tosi ero miten veitsi uppoa helpommin märkään kumiin/muoviin.
Pekka Sirkiä
25.08.2014, 12.58
Tässä lisää aiheesta (http://cyclinguphill.com/tips-avoiding-punctures/) (ks. kohta #12) ja yleensä renkaista hyviä vinkejä. -- Muistelen jostain lukeneeni, että rengasrikkoja tulisi _vähemmän_ sateella, mutta pitänee paikkansa vain kovempiin - ei pehmeisiin (lue. "kivensirumagneettisiin") renkaisiin. Tässä on kai taustalla sellainen havainto, että sateella vesi ikään kuin huuhtoo pois myös mahdolliset reiänaiheuttajat helpommin ainakin (?) kovempintaisemmista renkaista, eli vesi ikään kuin vähentäisi kitkaa renkaiden ja "vierasesineiden" välillä. Pehmeisiin renkaisiin sen sijaan kerääntyisi enemmän kivensiruja sateella... mihin keskustelun aloittajakin viittaa.
J.k. Sateella renkaan ja vanteen väliin(kin) saattaa mennä myös hienoa hiekkaa, joka voi (ainakin teoriassa) rikkoa sisärenkaan.
Oikeen kovalla sateella vettä on niin paljon, että se varmaan tosiaan huuhtookin kiviä pois renkaista. Oma mutu on, että kostea on pahin kun kivet tarttuu ja jää renkaaseen kiinni pureutumaan syvemmälle.
Itse ostan sadekelin osalta tuon "liukasteteorian". Eli siru solahtaa läpi hieman herkemmin, kun kitkaa on vähemmän. Toisaalta katselin tuossa juuri viime vuoden monsuuni-TdH:ssä viimeksi ajamiani alukehällä olevia tuubeja. Kumit (Veloflexin Arenberg takana ja Challengen Strada edessä) olivat lähdössä melkein iskemättömät ja näyttävät siltä edelleen. Olisiko tuolloin tiet olleet kuitenkin aika puhtaita ja monsuunisade siten vienyt loputkin kivenmurut...
kuovipolku
25.08.2014, 14.41
J.k. Sateella renkaan ja vanteen väliin(kin) saattaa mennä myös hienoa hiekkaa, joka voi (ainakin teoriassa) rikkoa sisärenkaan.
Ei vain teoriassa: ajoin viime syksynä hiekoituksen alettua cyclocrossrenkailla plus pistosuojanauhoilla(*), asensin uudet renkaat puhtaaksi pyyhityile vanteille eivätkä renkaiden pintaan ollut ehtinyt tulla edes pikkiriikkisiä reikiä (joista hiekanjyvät olisivat voineet tunkeutua), mutta niinpä vain sisurista löytyi reikä ehjän pistosuojanauhan alta.
(*) Muistan epäilleeni huonontavatko pistosuojanauhat ajotuntumaa, mutta kyllä ne sen tekevät; en enää käyttäisi pistosuojanauhoja asfaltti- ja hiekkateiden ulkopuolella.
PS FWIW subjektiivinen havainto omalta, lenkkikaverien ja tien laidassa kohdattujen pyöräilijätovereiden osalta on että elokuussa rengasrikot alkavat lisääntyä. Jos havainto on tilastollisesti oikea, se voi osin johtua kuurosateiden esiintyvyydestä mutta ehkä suurempi syy löytyy siitä että moni meistä ajaa tässä vaiheessa kautta jo hyvin kuluneilla renkailla (joita ei ehkä viitsisi vaihtaa jos ajattelee ettei kautta ole hirveästi jäljellä). Sateen kastelema tie + kuluneet renkaat = laatuaikaa tienpintareella.
Kumma juttu, mutta tuli mullakin maitokärryyn rengasrikko juurikin pari päivää takaperin, ehkä se kuitenkin oli vain sattumaa, että sattui tulemaan elokuussa, kun orapihlajan pieni piikki löytyi renkaasta. Onnistuin puhkomaan toisenkin sisurin, ennen kuin ymmärsin, että ongelma oli muualla kuin renkaan heikkoudessa raskaan kuorman alla.
Vuosia sitten lisäämäni renkaanpaikkauspullon sisältö alkuperäisessä sisurissa tosin teki työnsä kun piikin poistin ja taas pitää ilmaa. Ihan maidolta näyttävää lientä tuo paikkapullon tavara oli, kuten ne litkut mitä kalliilla myydään pyöräilijöille.
Syksyisin ajelen aika paljon vesisateellakin hiekkateitä ja asfaltillekkin sitä hiekkaa kertyy kun marjastajat ja metsästäjät liikkuvat paljon, mutta 37 ja 38mm renkaat jotka kapeimmat omassa kalustossa, eivät ole osoittaneet merkkejä puhkeilusta syksyisin kuten ei oikein muulloinkaan, venttiili antautui kerran tosin.
Maasturin renkaissa ei kai pitäisikään olla ongelmaa.
Miettikääpäs kuinka ne Tourin alkuaikoina oikein pärjäsivät, kun ei ollut asfalttia ja oli aikamoista kivikkoakin välillä ne tiet joilla ajoivat? Renkaat ei kovin leveitä silloinkaan olleet, mutta taisi olla kumi jotenkin sitkeämpää että sieti epäpuhtauksia paremmin? Nykyään tietysti painon merkitys ostopäätöksessä on niin suuri, että tuotteita on muokattu siihen suuntaan ja ehkä siksikin noita rikkoja sitten tulee herkemmin?
Vähän jotain paikkausainetta (tai litkua jos tahtoo) sisuriin ehkä helpottaisi elämää noilta osin ilman sitä pistosuojanauhan tuomaa haittaa?
.......lisäämäni renkaanpaikkauspullon sisältö... ... Ihan maidolta näyttävää lientä tuo paikkapullon tavara oli, kuten ne litkut mitä kalliilla myydään pyöräilijöille.
Mä veikkaan, että tuo sun paikkauspullon sisällön litrahinta oli enemmän kuin litkujen, joita myydään kalliilla pyöräilijöille :)
Ei muuta, jatkakaa :cool:
Team Rynkebyn suomalaisjoukkueella oli samankaltaiset kokemukset Fillarilehdessä näistä renkaiden puhkeamisista kuin itselläni. Joku selitys taikka yhteinen tekijä siinä ilmeisesti on. Sateella/kosteudella siis.
Mutta mikä, sitä jäämme pohtimaan ja pähkäilemään...
Niin, rikkoja aiheuttivat meillä eniten kivet, sitten lasi ja vieläpä metallilangat/sirut jotka olivat lähteneet ilmeisesti raskaanliikenteen renkaista.
Takamisakari
25.08.2014, 15.18
Mulla tuli viime vuonna "monsuuniTdH:ssa" juurikin kaksi rengasrikkoa Schwalben uusiin Ultremo ZX(?):iin. Koko kesän aikana nolla rengasrikkoa samanlaisilla kumeilla mutta ajelinkin oikeastaan vain kuivilla keleillä. Nyt olisi ne samaiset renkulat odottamassa allelaittoa 4K ajettujen Maviccien tilalle mutta viime vuoden kokemukset muistaen hieman epätietoinen olo.. Ko. reissulla juurikin kivensiru läpi kulutuspinnasta ja vieläpä kahteen kertaan kun en täpinöissäni tarkastanut kunnolla ekalla kerralla..
Mä veikkaan, että tuo sun paikkauspullon sisällön litrahinta oli enemmän kuin litkujen, joita myydään kalliilla pyöräilijöille :)
Stanin litku on noin 20 €/l. Paikkauspullopakkaus lienee selvästi enemmän
sledgehammer
25.08.2014, 16.26
Sattumaa tai ei, mutta mun kaikki flätit ovat tulleet Schwalben renkailla. Joka kerta mennyt kiven muru läpi renkaasta. Ei tätä ääneen oikein uskalla edes sanoa, mutta conteilla ja tufoilla saldo on vielä pyöreä nolla. Ei kun joo, menihän mulla yks cyclocross speed talvella. Silloin renkaassa oli pystyssä naulan näköinen kiven siru. Tufoilla oli jo lähellä, kun sadelenkin jälkeen kaivelin renkaasta irti kiven murenia. Tiedän, tuurilla ne valtamerilaivatkin seilaavat.
Mulla tuli viime vuonna "monsuuniTdH:ssa" juurikin kaksi rengasrikkoa Schwalben uusiin Ultremo ZX(?):iin. Koko kesän aikana nolla rengasrikkoa samanlaisilla kumeilla mutta ajelinkin oikeastaan vain kuivilla keleillä. Nyt olisi ne samaiset renkulat odottamassa allelaittoa 4K ajettujen Maviccien tilalle mutta viime vuoden kokemukset muistaen hieman epätietoinen olo.. Ko. reissulla juurikin kivensiru läpi kulutuspinnasta ja vieläpä kahteen kertaan kun en täpinöissäni tarkastanut kunnolla ekalla kerralla..
Samankaltaisia kokemuksia "monsuuniTdH:sta" viime vuodelta. 3 kpl rengasrikkoja ja alla Continental GP4000. Saman mallisilla renkailla tuli ajettua ennen tuota monta kesää ilman suurempia ongelmia. Sadepisarat nostavat hiekanjyvät yms. asfaltin raoista pinnalle ja ainakin tuo Continentalin märkä kumimateriaali imee niitä kuin sieni.
Miettikääpäs kuinka ne Tourin alkuaikoina oikein pärjäsivät, kun ei ollut asfalttia ja oli aikamoista kivikkoakin välillä ne tiet joilla ajoivat? Renkaat ei kovin leveitä silloinkaan olleet, mutta taisi olla kumi jotenkin sitkeämpää että sieti epäpuhtauksia paremmin? Nykyään tietysti painon merkitys ostopäätöksessä on niin suuri, että tuotteita on muokattu siihen suuntaan ja ehkä siksikin noita rikkoja sitten tulee herkemmin?
Mainiossa kirjassa "Pyöräilyn klassikkonousut" kyllä tiedetään kertoa eräistäkin Alppilaskuista TdF:ssä, joissa yhden päivän aikana saatettiin saada jopa satoja rengasrikkoja.
Mä veikkaan, että tuo sun paikkauspullon sisällön litrahinta oli enemmän kuin litkujen, joita myydään kalliilla pyöräilijöille :)
Ei muuta, jatkakaa :cool:
Voihan se olla, etenkin kun se yksi tuhauskin siitä purkista tietää sitä, että purkin loppua ei voi käyttää enää myöhemmin, vaan koko purkillinen pitäisi ruutata kerralla.
Mutta mitäs ne paikkapullot on jotain 3€? Kertainvestointi on pieni.
Mitä tahansa sitten valitseekaan käyttää, niin jotain tollaista kuitenkin kannattaisi sisuriinsa tunkea, jos niitä rikkoja kovin tulee.
Big4Man, silloin 20-30 luvulla kun soralla ajoivat paljon, ei ollut huoltoautoja eikä paljoa muutakaan väkeä, jotenkin ne kuitenkin selvisivät etapeilta, tuskin noilla paikkavehkeitä ja pumppua oli matkassa vai mitenkähän käytännössä se homma hoitui?
En usko, että nykyrenkailla monikaan pääsisi silloisesta etapista läpi ilman rengasrikkoa, niin herkältä kuulostaa tuo renkaiden puhkeaminen.
Kuinkas moni muuten aktiivisesti kiertää kivet asfaltilla ajaessaan? Mulla on tapana koukata kivien ohi aina kun vaan mahdollista, yleensä on ollut mahdollista, hiekkateillä ei niinkään tule tuota harjoitettua sattuneesta syystä.
Big4Man, silloin 20-30 luvulla kun soralla ajoivat paljon, ei ollut huoltoautoja eikä paljoa muutakaan väkeä, jotenkin ne kuitenkin selvisivät etapeilta, tuskin noilla paikkavehkeitä ja pumppua oli matkassa vai mitenkähän käytännössä se homma hoitui?
En usko, että nykyrenkailla monikaan pääsisi silloisesta etapista läpi ilman rengasrikkoa, niin herkältä kuulostaa tuo renkaiden puhkeaminen.
Renkaat niskassa, pumppu rungossa ja eväslaukku mukana.
Minun mielestäni nykyrenkaat on aivan käsittämättömän lujia. Jos jätetään yksi käyttökelvoton Continentalin rengasmalli pois laskusta, niin muilla olen tasan yhden kerran joutunut maantiepyörän varasisäkumin ottamaan tien päällä käyttöön, ja kahdesti on tyhjentynyt jo kotiin palattua. Useimmat renkaat olen ajellut loppuun kankaat näkyviin, ja silti eivät puhkeile. Merkkeinä on ollut Vittoriaa, Schwalbea ja Michelinia. Crossarin retkirenkaat ei ole puhjenneet kertaakaan, vaikka en siinäkään mitään erikoispanssaroituja kumeja käytä. Niillä sentään merkittävä osa matkasta kertyy sorapinnalla.
http://but.fi/i/2zy
Pekka Sirkiä
26.08.2014, 11.26
...wanhan konsti (ennen asvalttiteitä :) ) oli kevyesti renkaan kulutuspintaa vasten nojaava jousitettu "harja", joka pyyhkii renkaaseen tarttuneet kivensirut pois:
http://i23.photobucket.com/albums/b397/CharlesC_1940/StickerFlicker.jpg
...lue lisää aiheesta täältä (http://www.bikeforums.net/general-cycling-discussion/405968-frame-mounted-tire-brush-prevent-flats.html).
Takamisakari
26.08.2014, 12.40
Hieno härveli ja on toimis varmasti vieläkin jollain muotoa. Grammanviilaajat ja laakerihipostelijat tosin varmaan repisivät pelihousunsa tuollaisen kanssa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.