Näytä tavallinen näkymä : Polkemistekniiikka alottelijalla...
Terve !
Olen reilu kaksi viikkoa sitten aloittanut maantiepyöräilyn ja lenkit on ollut suht lyhyitä ja rauhallisia. Viime lenkillä kokeilin ( tuolla sivumalla, kunkehtas ) polkea yhdellä jalalla ja miltä se "tuntuu" ja saisiko sellaisella treenillä lisätehoja poljentaan. Itseäni jäi askarruttamaan, että onko tästä kuitenkaan vastaavaa hyötyä. Eli kysymys koneimmeille pyöräilijöille: Kun lukkopolkimilla ajetaan saako siinä oikeastaan kuitenkaan lisätehoja siitä vastakkaisen jalan nostosta ? Ja jos tuo onnistuu kokeneemmalla pyöräilijällä, niin kuinka sitä kannattaa treenata ? Yhden jalan poljenta vai vaan keskittymällä normiajossa siihen toiseenkin jalkaan eli siihen joka on nousussa ?
Vähän vaikea sanallisesti selittää, mutta pointti tuli EHKÄ ymmärretyksi...
Yhden jalan poljenta on ihan hyvä harjoitus siinä mielessä, että se korostaa se ne kuolokohdat joissa motoriikan puutteista tai jalan asennosta johtuen polkimeen ei saa kohdistettua voimaa.
Parempana tekniikkaharjoituksena pidän sitä, että keskittyy polkemaan esimerkiksi ylämäen pelkästään ylösvedolla. Siitä huomaa kuinka paljon voimaa sillä vetopuolella on saatavilla alas painamisen tukemiseksi.
"Nostelemalla" rikkoo helposti polvensa. Avainasia on tasainen, riittävän nopea pyöritys, jolloin voimaa ei tarvitse käyttää paljoa. Nivelet tykkää ja pyörä kulkee.
Itseäni jäi askarruttamaan, että onko tästä kuitenkaan vastaavaa hyötyä. Eli kysymys koneimmeille pyöräilijöille: Kun lukkopolkimilla ajetaan saako siinä oikeastaan kuitenkaan lisätehoja siitä vastakkaisen jalan nostosta ? Ja jos tuo onnistuu kokeneemmalla pyöräilijällä, niin kuinka sitä kannattaa treenata ? Y
Yleisesti hyvästä pyöritystekniikasta on paljon hyötyä. Käytännössä se vähän riippuu tilanteesta ja kuskista.
Lihaksiston kehittyminen (takareidet yms.) kestää helposti vuoden tai enemmänkin. Itse ainakin huomasin muutoksia jalan lihaksissa vielä pari-kolme vuotta aktiivisen ajamisen aloittamisen jälkeen. Eli jos sinulla ei aloittelijana ole ole kaikkia pyörityslihaksia, ei niistä nyt heti ole hyötyäkään.
- Pyri aina nostamaan kadenssia. Aja pienemmällä vaihteella ja pyöritä nopeasti.
- Kokeile tekniikkarullia, niillä on pakko pyörittää tasaisesti.
- Kokeile wattbikea, ja yritä pitää tasaista ympyrää.
- Polje välillä yhdellä jalalla.
Varsinkin nyt syksyn ja talven keleille suosittelisin tekniikkarullia, niillä korkean kadenssin spurtteja. Ja säännöllistä spinningiä.
orc biker
20.08.2014, 15.52
Kun lukkopolkimilla ajetaan saako siinä oikeastaan kuitenkaan lisätehoja siitä vastakkaisen jalan nostosta ?
Saa, mutta taloudellisuuden kustannuksella. Tästä seuraa, että kannattaa vetää sitä jalkaa ylös vain niissä kohdissa, kun tarvitsee sen ylimääräisen potkun. Paitsi että... treeni. Sen puoleen kannattaa rasittaa eri lihasryhmiä mahdollisimman monipuolisesti.
FillaRilla
20.08.2014, 23.13
CamoN listasi olennaiset asiat pyörityksestä ja siitä seuraakin että:
Saa, mutta taloudellisuuden kustannuksella. Tästä seuraa, että kannattaa vetää sitä jalkaa ylös vain niissä kohdissa, kun tarvitsee sen ylimääräisen potkun. Paitsi että... treeni. Sen puoleen kannattaa rasittaa eri lihasryhmiä mahdollisimman monipuolisesti.
on jotensakin ristiriitainen, eikä totta. Nimenomaan kampien pyörittäminen, eikä vain nostaminen, on se oikea tapa. Eikä vain treenin kannalta. Ja taloudellisuuskin on käsittääkseni juurikin päinvastoin, kuin orc sanoo. Määrätyn työtehon vaatima lihastyö jakaantuu kaikille pyöritykseen osallistuville lihaksille, eikä vain alas painaville ja nostaville. Myös Juha H:n ja tmilen kommentit ovat asiaa. Foorumilla käytiin asiasta pari vuotta sitten pitkä ja kiivas keskustelu muistaakseni.
Kuukkeloimalla- myös englanniksi- löytää netistä asiasta paljon tietoa. Ja myös juutuutissa on ainakin jonkin verran asiasta videoita, jotka kertovat, kuinka homma toimii. En jaksa nyt itse alkaa kaivaa.
Tuo yhdellä jalalla ajaminen on kokeneemmallekin joskus hyvä testi juurikin noiden CamoN:in mainitsemien kuolokohtien toteamiseen. Voi helposti puutteet todeta ja korjata ja kahdelle jalalle siirtää myös.
FillaRilla
20.08.2014, 23.45
En ollut huomannutkaan, että orc inttää tätä samaa juttua jo toisessa ketjussa: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51688-Aloittelijan-kadenssi
Pikaisesti vilkaisin, eikä samaa mieltä toisessa ketjussa moni ole. No, jos netistä löytää yhden "tutkimuksen", joka kumoaa kaiken vanhan tiedon, niin ei kait se yksinään kaikkea muuta. Voi olla, että maksimitehossa ei suurta eroa ole lukoilla pyörittäen tai runttaamalla, mutta nimenomaan taloudellisuudessa on pidemmässä rasituksessa. Maantiellä etenkin. Mäennousussa maastossa itse olen huomannut ehkä jonkinlaista epätaloudellisuutta, mutta vedon tasaisuus yhtään liukkaalla tai pidon rajalla korvaa sen kyllä. Tämä ei ole rehvastelua.
CamoN listasi olennaiset asiat pyörityksestä ja siitä seuraakin että:
on jotensakin ristiriitainen, eikä totta. Nimenomaan kampien pyörittäminen, eikä vain nostaminen, on se oikea tapa. Eikä vain treenin kannalta. Ja taloudellisuuskin on käsittääkseni juurikin päinvastoin, kuin orc sanoo. Määrätyn työtehon vaatima lihastyö jakaantuu kaikille pyöritykseen osallistuville lihaksille, eikä vain alas painaville ja nostaville. Myös Juha H:n ja tmilen kommentit ovat asiaa. Foorumilla käytiin asiasta pari vuotta sitten pitkä ja kiivas keskustelu muistaakseni.
Kuukkeloimalla- myös englanniksi- löytää netistä asiasta paljon tietoa. Ja myös juutuutissa on ainakin jonkin verran asiasta videoita, jotka kertovat, kuinka homma toimii. En jaksa nyt itse alkaa kaivaa.
Tuo yhdellä jalalla ajaminen on kokeneemmallekin joskus hyvä testi juurikin noiden CamoN:in mainitsemien kuolokohtien toteamiseen. Voi helposti puutteet todeta ja korjata ja kahdelle jalalle siirtää myös.
Näin maalaisjärjellä ja insinöörin järjellä ajateltuna, itse näkisin sen asian, niin että tuo pyöritys on tietenkin kaiken aa ja oo ja sen mahdollsimman tehokkaaseen toteutukseen kannattaa käyttä mahdollisimman monia lihaksia. Toisaalta taas lihaksisto huutaa happea enemmän, kun useampi käytössä. Lenkillä olen todennut sen yksinkertaisen asian, että jo sillä on suuri vaikutus; ainakin näin alottelijallla, missä asennossa pidät varpait. Jos pidät varpaita "kippuralla" alas päin, niin et varmasti saa minkäänlaista nostoa aikaiseksi, mutta jos käännät varpaita ylöspäin niin, nostovaikutteelle on edes jonkinlaisia mahdollisuuksia. Tämä nyt tällainen aloittelijn huomio ja itse asiassa tuo varpaiden "vääntelyhän" on väärin, koska mulla on joidenkin lenkkien aikana ensimmäisenä puutunut juuri jalkapohjat, johtuen tuosta varpaiden jännityksestä jäykissä pyöräilykengissä.
No, eiköhän se kilometrien myötä ala asiat hahmottumaan. Itse olen kuitenkin siinä mielessä tyytyväinen tällä hetkellä, että tuntuu tuo pyörän geometria passaavan ja sitä myötä oikea ajoasentokin on alkanut löytymään. Toki tähän meikälisen ajosentoonkin jollakin kokeneemmalla voisi olla paljon sanottavaa, mutta lenkillä ajasento tuntuu ihan hyvältä. Pitäisikin päästä siskon miehen veljen puheille, joka kilpaili SM-tasolla, niin saisi varmaan monet hyvät vinkit.
FillaRilla
21.08.2014, 16.56
^Happea huutaa. Hapenkulutus on jonkinlaisessa suhteessa saavutettuun tehoon. Eli saavutat tehon millä tahansa lihaksilla, happea kuluu suunnilleen samanverran. Väittävät, niinkuin aiemmin jo myönsin, että maksimiteho voidaan ehkä saavuttaa myös runttaamalla ilman pyöritystä. Mutta kun pyöritetään, etenkin täyttä tehoa vähäisemmillä voimilla, työ jakaantuu useammille lihaksille ja näin niiden runttauslihasten, eli lähinnä etureisien energia säästyy apulihasten toimesta ja näin uupumus siirtyy kauemmaksi ja maitohappoa muodostuu vähemmän. Se pyöritys ei todellakaan ole pelkkää painamista ja nostamista. Viime vuonna jossain Fillarilehdessä oli asiasta artikkelikin.
orc biker
21.08.2014, 17.08
on jotensakin ristiriitainen, eikä totta.
No jos joku foorumilla sanoi niin ja se vastaa omia tuntemuksia, niin sittenhän sen täytyy olla totta!
"When compared to CLIP, CLIPFBACK resulted in a significant increase in pedalling effectiveness during upstroke (86 % for C and 57 % NC, respectively), as well as higher biceps femoris and tibialis anterior muscle activity (p < 0.001). However, NE was significantly reduced (p < 0.008) with 9 % and 3.3 % reduction for C and NC, respectively. Consequently, shoe-pedal interface (PED vs. CLIP) did not significantly influence cycling technique during submaximal exercise. However, an active pulling-up action on the pedal during upstroke increased the pedalling effectiveness, while reducing net mechanical efficiency."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18418807
Nimenomaan kampien pyörittäminen, eikä vain nostaminen, on se oikea tapa.
Jos nostaminen kuuluu liikkeeseen, niin lue tuosta yltä, mitä siitä seuraa.
En ollut huomannutkaan, että orc inttää tätä samaa juttua jo toisessa ketjussa: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...lijan-kadenssi (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51688-Aloittelijan-kadenssi)
Pikaisesti vilkaisin, eikä samaa mieltä toisessa ketjussa moni ole. No, jos netistä löytää yhden "tutkimuksen", joka kumoaa kaiken vanhan tiedon, niin ei kait se yksinään kaikkea muuta.
Koska se on totta, niin "intän". Eikö ollut moni samaa mieltä? No voivoi, kiistaton todiste. Mutu muuttuu toistamalla todeksi. Maa on litteä, huutavat ihmiset. Ei se ole pyöreä, kun ei ole moni samaa mieltä: mitä siitä, että löysitkin yhden tutkimuksen. Johan päättelykyky sanoo sen, että noin se menee, jos ei itsellä ole mitään havaintoa oikeasta pyöritystekniikasta. Selvitäpä vähän, millä alueella tuotetaan suurin teho, selvitä miten isot lihasryhmät eroavat pienemmistä, selvitä millä se jalka sieltä oikein ylös tulee. Minä en jaksa, kun näköjään vain vittuilua tulee, kun yrittää puhua asiaa tukeutuen muuhunkin kuin omaan ja toisten mutuun. Huudetaan joukolla hiljaiseksi, niin hyvä tulee.
P.S. On erittäin vastenmielistä muuttaa tutkimus "tutkimukseksi" a) lukematta sitä, tietämättä edes sen abstraktin sisältöä b) koska ei voi hyväksyä sen tulosta c) osoittamatta sen metodologiasta virheitä. Minusta on suorastaan loukkaavaa mitätöidä toisten työ vain, koska se ei sovi omiin mielipiteisiin.
orc biker
21.08.2014, 17.24
Näin maalaisjärjellä ja insinöörin järjellä ajateltuna, itse näkisin sen asian, niin että tuo pyöritys on tietenkin kaiken aa ja oo ja sen mahdollsimman tehokkaaseen toteutukseen kannattaa käyttä mahdollisimman monia lihaksia.
Mitä tapahtuu, jos laitat liian pienen moottorin autoon ja huudatat sitten sitä täysillä vähän joka tilanteessa? Mikä on sen vaikutus hyötysuhteeseen? Eihän minua täällä tietysti kuunnella, ei ole ennenkään kuunneltu, vaan huudettu hiljaiseksi, joten tämä lienee aika turhaa, mutta siitä huolimatta. Jos haluat todella ymmärtää asian, niin pidä mielessä, että teho ja taloudellisuus ovat eri asioita. Sitä kautta kun käy itselleen avaamaan polkimien vatkaamisen mekanismeja, niin asia onnistuu paremmin kuin useimmilta suurvisiireiltä ja muilta foorumin tietäjiltä.
orc biker
21.08.2014, 17.26
Väittävät, niinkuin aiemmin jo myönsin, että maksimiteho voidaan ehkä saavuttaa myös runttaamalla ilman pyöritystä.
Eivätpäs väitä. Ihan väärin meni. Mutta mitä pienistä. Anna palaa vain ilman, että olisit edes perillä siitä, mitä toiset sanoivat. Arvaapa, ottaako päähän yrittää keskustella, kun toiset motkottavat, että "olet väärässä, ei ole totta, intät" tietämättä edes, mitä sanoin ja mitä tuossa tutkimuksessa sanotaan? Hiukkasen turhauttavaa, voin kuule kertoa. Tuli taas vähäksi aikaa foorumikiintiö täyteen. Ei tätä jaksa. Joka kerta samat kuviot. Kyllä miljoona kärpästä tietää, mikä maistuu.
"When compared to CLIP, CLIPFBACK resulted in a significant increase in pedalling effectiveness during upstroke (86 % for C and 57 % NC, respectively), as well as higher biceps femoris and tibialis anterior muscle activity (p < 0.001)."
"an active pulling-up action on the pedal during upstroke increased the pedalling effectiveness, while reducing net mechanical efficiency."
Oatmeal Stout
21.08.2014, 17.58
Mutu muuttuu toistamalla todeksi.
Siis paljastat taktiikkasi?
Maa on litteä, huutavat ihmiset. Ei se ole pyöreä, kun ei ole moni samaa mieltä: mitä siitä, että löysitkin yhden tutkimuksen.
Jos maa ei ole litteä, niin ainoa vaihto ehto Sinulle on pyöreä? Tellus on selkeästi yleislimeeltään ellipsoidi, sillä keskipisteen etäisyys navoilta on pienempi kuin ekvaattorilta, mitäs siitä, kun koulussa kerrottiin sen olevan pyöreä, ei edes pallomainen.
orc biker
21.08.2014, 18.19
Siis paljastat taktiikkasi?
Ja lisää väsynyttä suunsoittoa. Mutta kirjataan nyt pöytäkirjaan, että Oatmeal Stout kelpuuttaa todisteeksi fysiikkaa ja kemiaa lähinnä koskevassa asiassa huutoäänestyksen vai onko sinulla jokin muu syy olla eri mieltä kanssani? Oletan, että tuo kuitenkin jotenkin liittyi itse asiaan ja siitä esitettyihin väitteisiin, koska muuhan olisi ainoastaan typerää.
Jos maa ei ole litteä, niin ainoa vaihto ehto Sinulle on pyöreä? Tellus on selkeästi yleislimeeltään ellipsoidi, sillä keskipisteen etäisyys navoilta on pienempi kuin ekvaattorilta, mitäs siitä, kun koulussa kerrottiin sen olevan pyöreä, ei edes pallomainen.
Kysyi hän ja vastasi itse. Miksi naamioit monologisi dialogiksi? Hienosti toki onnistuit saivartelemaan tyyliltään selvästi liioittelevasta ja siten epätarkasta esimerkistä jotain täysin epäolennaista irti.
orc biker
21.08.2014, 18.23
Tämä on hyödytöntä. Pyöräilymaailma on pääosin todella urpoa samojen vanhojen juttujen mutuilua. Lopetan asian kommentoimisen tähän. On selvää, että mitään tieteeseen perustuvaa vastaväitettä ei teiltä tule. Valitettavasti, koska sellainen tarkoittaisi huomattavasti parempaa keskustelukulttuuria.
Dille Vallaton
21.08.2014, 19.01
Toivottavasti Nairo lukee foorumia ja voittaa Vueltan ylivoimaisesti avopolkimilla!
[QUOTE=orc biker;2252490...Jos haluat todella ymmärtää asian, niin pidä mielessä, että teho ja taloudellisuus ovat eri asioita. Sitä kautta kun käy itselleen avaamaan polkimien vatkaamisen mekanismeja...[/QUOTE]
No, jos ei tuota asiaa ymmärrä, voi sanoa, että insinööriopinnot on mennyt vähän hukkaan.
Itseäni kiinnosti tässä asiassa juurikin SE hyötysuhde, joka muodostuu noiden kahden asian kompensaatiosta. Eli jos "keskityn nostamiseen", kostautuuko se vastaavasti kulutuksena. Senkin halusin saada selville, että käyttääkö tuota nostoa kokeneemmat konkarit ja tuleeko siitä automaatio,jota ei enää edes ajan saatossa huomaa tekevänsäkkään. Vastaus alkaa hahmottua varmaan kantapään kautta kilometrien myötä.
PS. Lainaus meni per...leen.
Unohda nostaminen ja keskity pyörittämään. Mitä yhtäjaksoisempi ja sulavampi liike, sen parempi.
jopoman asialla eli ratapyörä tai fixi alle niin opitaan tekniika. naapuripostauksessa vähän sama asia. Jos sulla huono happipuoli, niin tuntuis fiksulta, että kannattaa se antaa fillaroinnin kannalta tehokkaimmille lihaksille. Elikkä oltaisko silloin runttauksessa?. No jos onkin niin, että oot vaikka entinen vapaauimari ja happea riittää vaikka muille jakaa, mutta jerkkua jalassa suht vähän. Saattaa olla parempi, että käytät kaikki maholliset lihakset millä vaan on vaikutusta kampien liikkeeseen ? Silloin oltaisiin fiinissä pyörityksessä ja nätisti vähän nostaen. Mutua.
Sininen Aasi
21.08.2014, 20.44
Olen reilu kaksi viikkoa sitten aloittanut maantiepyöräilyn...
Jos nyt vaan keskittyisit siihen ajamiseen ja lukkopolkimien hyvältä tuntuvan asennon hakemiseen. Sitten vielä penkin oikea korkeus ja muut asennon säädöt. Pyöritystekniikan hienosäätö voi olla turhan pieni maali tässä vaiheessa harjoittelua, ainakin itse olen vielä siinä vaiheessa että pyöritän niinkuin hyvältä tuntuu.
Voimien huvetessa käytän ihan automaattisesti reservejä eli ylämäkiin alkaa tulla vetoa mukaan sillä se helpottaa nousua. Tasaisella pyrin pitämään melko korkean kadenssin, ei tosin ole mittaria, mutta kuvittelisin sen olevan 90 tuntumassa.
Vielä en ole varsinaista pyöritysnopeuden kasvattamista kokeillut sillä koen sen olevan turhan aikaista tässä vaiheessa kun ihan perustottuminenkin on lihaksistossa pahasti kesken. Uusia lihaksia on näinkin löytynyt ja sellaiset kohdat jaloista kipeinä joita en ole ennen tiennyt olevankaan.
Sitten kun tästä alusta on päästy edes vähän matkaa niin on laajempien kokeilujen vuoro. Runttaamista pyrin jatkossakin välttämään sillä tykkään polvistani ehjinä enemmän kuin rikkinäisinä. Keuhkoja mulla ei ole, mutta ajan siltikin mielummin niillä kuin lihaksilla. Isommat runttaukset säästän ylämäkiin joissa alkaa jo pikkuhiljaa onnistumaan putkelle nousu ja siinä saavat isot reisilihakset kyytiä. Penkiltä en runttaa.
Tämmöisiä tuntemuksia toiselta nöösiltä.
Valitettavasti, koska sellainen tarkoittaisi huomattavasti parempaa keskustelukulttuuria.
Ot, mutta kun otit asian esille, miten arvioisit omaa kontribuutiotasi fillarifoorumin keskustelukulttuuriin? Paljon kärkevää kirjoittelua ainakin sekä yllin kyllin muiden keskustelijoiden arvostelua. Vai oliko se niin, ettei tätäkään asiaa ole syytä ottaa vakavasti :rolleyes:
Ja itse asiaan, wattbike on oivallinen kapistus kokeilla ihan empiirisesti, paljonko esim. 1min keskiwattiin vaikuttaa se, että tietoisesti nostelee jalkoja pyörityksessä. Siinä on myös se voimakulman näyttö sekä eri jalkojen voimantuotto.
Jos nyt vaan keskittyisit siihen ajamiseen ja lukkopolkimien hyvältä tuntuvan asennon hakemiseen. Sitten vielä penkin oikea korkeus ja muut asennon säädöt. Pyöritystekniikan hienosäätö voi olla turhan pieni maali tässä vaiheessa harjoittelua, ainakin itse olen vielä siinä vaiheessa että pyöritän niinkuin hyvältä tuntuu.
Voimien huvetessa käytän ihan automaattisesti reservejä eli ylämäkiin alkaa tulla vetoa mukaan sillä se helpottaa nousua. Tasaisella pyrin pitämään melko korkean kadenssin, ei tosin ole mittaria, mutta kuvittelisin sen olevan 90 tuntumassa.
Vielä en ole varsinaista pyöritysnopeuden kasvattamista kokeillut sillä koen sen olevan turhan aikaista tässä vaiheessa kun ihan perustottuminenkin on lihaksistossa pahasti kesken. Uusia lihaksia on näinkin löytynyt ja sellaiset kohdat jaloista kipeinä joita en ole ennen tiennyt olevankaan.
Sitten kun tästä alusta on päästy edes vähän matkaa niin on laajempien kokeilujen vuoro. Runttaamista pyrin jatkossakin välttämään sillä tykkään polvistani ehjinä enemmän kuin rikkinäisinä. Keuhkoja mulla ei ole, mutta ajan siltikin mielummin niillä kuin lihaksilla. Isommat runttaukset säästän ylämäkiin joissa alkaa jo pikkuhiljaa onnistumaan putkelle nousu ja siinä saavat isot reisilihakset kyytiä. Penkiltä en runttaa.
Tämmöisiä tuntemuksia toiselta nöösiltä.
Juuri näin olen ajatellutkin. Kunhan uteliaisuuttani kyselen. Hifistelemään aletaan sitten joskus, kun kilometreissä puhutaan nelinumeroisista luvuista. Toisaalta tähän alkuun on kuitenkin hyvä kysellä vinkkejä. Mutta se mainitsemasi ajoasentohan on kaiken perusta ja se on tuntunut näillä suht lyhyillä lenkeillä hyvältä. Katsotaan, kun lenkit pitenee...
Oatmeal Stout
22.08.2014, 11.48
Tämä on hyödytöntä. Pyöräilymaailma on pääosin todella urpoa samojen vanhojen juttujen mutuilua. Lopetan asian kommentoimisen tähän.
Positiivista, että lopetat itsesi toistamisen.
On selvää, että mitään tieteeseen perustuvaa vastaväitettä ei teiltä tule.
Se edellyttäisi myös aloituksen siitä, miten lihaksisto tuottaa voimaa pyöräillessä, milloin hitailla ja milloin nopeilla lihassoluilla sekä myös selvitystä siitä, millaisella solurakenteella tuotetaan tehokkaimmin eri polkemistyyleillä.
Valitettavasti, koska sellainen tarkoittaisi huomattavasti parempaa keskustelukulttuuria.
Älä sure, saatat vielä oppia ymmärätämään virkkeesi sisällön.
orc biker
22.08.2014, 12.17
Älä sure, saatat vielä oppia ymmärätämään virkkeesi sisällön.
Eli sinulla ei tosiaan ollut mitään sanomista itse asiaan. Kyllä sinulla näyttää ottavan tosi koville, kun pitää useamman viestin turvin tulla urputtamaan kaikesta muusta paitsi siitä itse polkemistekniikasta.
Se edellyttäisi myös aloituksen siitä, miten lihaksisto tuottaa voimaa pyöräillessä, milloin hitailla ja milloin nopeilla lihassoluilla sekä myös selvitystä siitä, millaisella solurakenteella tuotetaan tehokkaimmin eri polkemistyyleillä.
Niin niin niin. Minä ainakin heti uskon, että sinä tiedät tämän jutun tosi hyvin, koska osasit tuollaisen listauksen tehdä. Tuo ei näytä yhtään peittelyltä ja väistelyltä.
Oatmeal Stout
22.08.2014, 12.57
Eli sinulla ei tosiaan ollut mitään sanomista itse asiaan. Kyllä sinulla näyttää ottavan tosi koville, kun pitää useamman viestin turvin tulla urputtamaan kaikesta muusta paitsi siitä itse polkemistekniikasta.
Lopetan asian kommentoimisen tähän.
Niin toisin kuin Sinulla.
Niin niin niin. Minä ainakin heti uskon,
Se usko onkin tärkein asia tieteellistä tutkimusta käsittelevissä keskusteluissa, makuasioista voi väitellä siinä missä uskomuksistakin, tosiasioista se taasen ei ole niinkään mielekästä.
FillaRilla
23.08.2014, 00.39
Lopetan asian kommentoimisen tähän.
Lupaat vaan :seko:
Tämä alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa joltain hommafoorumilta.. Ei näin
Sininen Aasi
23.08.2014, 17.46
Ulkopuolisena ja raaempaan menoon tottuneena voisin todeta että melko sivistynyttähän täällä keskustelu loppujen lopuksi on. Tappeluun tarvitaan aina kaksi ja paras tapa pitää keskustelu asiallisena on keskittyä asiaan. Koskaan ei ole tarvetta mennä henkilöön.
Minusta on hyvä että tässäkin keskustelussa on esillä kaksi erilaista näkökantaa. Antaa aloittelijalle laajemman näkemyksen asiaan ja uusia termejä joilla voi g00glata lisää.
Jeppekoira
24.08.2014, 18.36
Eivätpäs väitä. Ihan väärin meni. Mutta mitä pienistä. Anna palaa vain ilman, että olisit edes perillä siitä, mitä toiset sanoivat. Arvaapa, ottaako päähän yrittää keskustella, kun toiset motkottavat, että "olet väärässä, ei ole totta, intät" tietämättä edes, mitä sanoin ja mitä tuossa tutkimuksessa sanotaan? Hiukkasen turhauttavaa, voin kuule kertoa. Tuli taas vähäksi aikaa foorumikiintiö täyteen. Ei tätä jaksa. Joka kerta samat kuviot. Kyllä miljoona kärpästä tietää, mikä maistuu.
"When compared to CLIP, CLIPFBACK resulted in a significant increase in pedalling effectiveness during upstroke (86 % for C and 57 % NC, respectively), as well as higher biceps femoris and tibialis anterior muscle activity (p < 0.001)."
"an active pulling-up action on the pedal during upstroke increased the pedalling effectiveness, while reducing net mechanical efficiency."
Uskon, että tutkimus on menetelmiltään ihan validi, koska se on julkaistu ymmärtääkseni ihan arvostetussa lehdessä. Ongelmaksi mielestäni tämän ketjun osalta tulee se, että tässä keskustelussa suurin osa puhuu aika yleisellä tasolla ajotekniikassa, kun taas tuo tutkimus on hyvin tarkkaan kontrolloitu ja tietyt muuttujat on vakioitu (60% teho, 90 rpm kadenssi). Tämä on tietenkin tutkimuksen kannalta oikein ja välttämätöntä, mutta yleisempiä johtopäätöksiä sen suhteen ei voi tehdä, kuten kirjoittajatkin selvästi toteavat paperin lopussa "Discussion"-kappaleessa. Jos olen ymmärtänyt väittelyn idean oikein, niin näen ongelmana nimenomaan sen, että tutkimuksessa on käytetty niin alhaista tehoa, ettei NE huononemisestaan huolimatta kuitenkaan ole lähelläkään olla suoritusta rajoittava tekijä.
Tutkimus olisi mielestäni ollut parempi, jos siinä olisi selkeästi keskitytty jompaan kumpaan nyt tutkituista asioista (polkimen kiinnitystavan ja jalan nostamisen vaikutukset), esim. niin, että eri polkutekniikoita olisi vertailtu eri tehoalueilla. Tämä itse asiassa on sanottu myös tuossa paperin loppupuolella, enkä ihan kauheasti olisi yllättynyt, jos paperin reviewerit olisi myös tästä maininneet.
The cycling intensity chosen in the present study, corresponding to 60 % of PMA, ensured that subjects remained in aerobic conditions. However, at this power output, it might be that cyclists did not need to use a possible pedalling technique related to the pull-up action when pedalling with clipless pedals. Therefore, it would be interesting to investigate in the future the effect of power output on the pedalling mechanics with particular focus on the possible pull-up action at higher power output.
Sininen Aasi
24.08.2014, 21.02
David Lopezin tiedot Ranskan Kierrokselta. Stage 18: l'Alpe d'Huez 172.5km, nousua 4059m ja laskua 3010m.
Keskikadenssi 82, maksimi 138.
http://home.trainingpeaks.com/athlete/workout/LKIDHLHMVJPXSKHRPXUDKHFK6E?utm_source=velonews&utm_medium=content&utm_campaign=tdf13
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Greg Henderson. Stage 6: Épernay - Metz 207.5km, nousua 1010m, laskua 929m
Keskikadenssi 82, maksimi 135.
http://home.trainingpeaks.com/athlete/workout/PPGHAKPB6OKNXO57M76S3DA55E
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Mick Rogers. Stage 8 - 163km, nousua 1117m, laskua 618m.
Keskikadenssi 85, maksimi 145.
http://home.trainingpeaks.com/public/workout/JNCFJQSHJ7DBR4O5S276IGKN6U
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Mikel Nieve. Stage 9 - Gerardmer to Mulhouse - 170km, nousua 2749m, laskua 3195m.
Keskikadenssi 93, maksimi 192.
http://home.trainingpeaks.com/athlete/workout/U2BLQC2QI2LQ6RG6HUAMEWBOAA
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Luke Durbridge. Stage 10 - Mulhouse to La Planche des Belles Filles - 161.5km, nousua 2913m, laskua 2709m
Keskikadenssi 77, maksimi 145.
http://home.trainingpeaks.com/public/workout/74XQUZMMX6JIGAK7VX6VO3ZL3M
Lisätään tännekin linkki tekniikkavideoon jonka tein katsojien pyynnöstä: http://youtu.be/zbv5YSPJrPw
Hääppönen
06.06.2015, 09.40
Muutamia aloittelevia fillaristeja tullut perehdytettyä pyöritykseen. Ja ainahan pitää tähdätä parhaaseen mahdolliseen tekniikkaan tai ainakin olla tietoinen sellaisesta, joten perusteet on syytä käydä läpi. Velogin kannattaisi lisätä videoon nilkan toiminta pyörityksessä. Piristää yllättävän paljon jalkoja pitkässä ajossa. Tuossa vaikka yksi linkki aiheesta: http://cyclingtips.com.au/2009/05/efficiency-of-pedal-stroke-ankling/
Hyvä lisäys, Hääppönen. Hauska sattuma, että kuvatussa materiaalissa nilkan toiminta mainittiin, mutta on näköjään pudonnut editointivaiheessa pois :seko:
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.