Näytä tavallinen näkymä : kiekon muuttaminen Prestalta autoventtiilille sopivaksi
Moi! Onko kokemusta vanteen venttiiliaukon poraamisesta suuremmaksi? Heikkeneekö kiekko merkittävästi? Kyseessä Bontrager AT850 tuplaseinämällä.
mutanaama
30.07.2014, 19.59
On kokemusta, eikä yksikään ole mennyt siitä miksikään. Vanteet ovat olleet kaikki 26" vähän enemmän kulutusta kestäviä malleja, mm mavic 823, tubeless tai tavallinen. Läskipyörässäkään sillä ei tuntunut olevan vaikutusta.
Mulla kyseessä 29 mutta ei vaikuttane asiaan.
Verska-Vesa
30.07.2014, 20.30
Itse kanssa useamman vanteen poranneena voin sanoa että yksikään vanne ei ole hajonnut venttiilinreiän kohdalta.
Porannut? Minä otin puukon ja sillä jyystin reiän isommaksi. Hyvin on vanne kestänyt :D
Puukkokin toimii ihan hyvin, porallakin toimii. Tympeitä mone uudet kiekot ja pyörät kun sitä vihonviimeistä prestaa vaan tungetaan, mutta onneksi ratkaisu on helppo.
Aluvanteissa siis, kuitukiekoista ei parane sanoa mitään, enkä tiedä onko moni niitä korjannutkaan oikealle venttiilille?
sakuvaan
30.07.2014, 23.37
Puukkokin toimii ihan hyvin, porallakin toimii. Tympeitä mone uudet kiekot ja pyörät kun sitä vihonviimeistä prestaa vaan tungetaan, mutta onneksi ratkaisu on helppo.
Aluvanteissa siis, kuitukiekoista ei parane sanoa mitään, enkä tiedä onko moni niitä korjannutkaan oikealle venttiilille?
Mitäs vikaa prestassa on?
Se että en osaa käyttää sitä eli lisätä ilmaa lukuisista yrityksistä huolimatta ja hävettää jo käydä pyöräkaupassa pumppauttamassa. Kyseinen kauppias itse ehdotti ko. muutostyötä.
sakuvaan
30.07.2014, 23.50
Ei millään pahalla mutta se ei kyllä prestan vika ole. :)
Totta, ei ole Prestan vika. Omaa osaamattomuuttani jonka vuoksi palataan vähän tekniikassa taaksepäin.
Se että en osaa käyttää sitä eli lisätä ilmaa lukuisista yrityksistä huolimatta ja hävettää jo käydä pyöräkaupassa pumppauttamassa. Kyseinen kauppias itse ehdotti ko. muutostyötä.
Minkälainen pumppu käytössä?
Ei tuo tosiaan ole sen kummempaa kuin muidenkaan venttiilityyppien käyttö. Kunhan muistaa ruuvata sen venttiilin pään auki.
Helpoimmalla pääsee hankkimalla tällaisen adapterin:
http://www.bike-discount.de/en/buy/valve-adapter-from-sv-dv-to-av-29903?currency=1&delivery_country=39
Löytyy kyllä kotimaastakin hyvin varustelluista pyöräliikkeistä/korjaamoista.
mutanaama
31.07.2014, 00.18
Ihan oikeesti, presta on suunniteltu 2,7mm leveille vanteille ja jos jossain on ollut ongelmia, niin siinä. Idioottimainen ruuvaa auki ja pumppaa ja muista kiristää. Sopivasti osunut keppi katkoo ruuvin ja alkaa hiljainen pihinä. Pirun keksintö sanon minä. Shraderia käyttää vain noin 700 miljardia autoa, eikä ole ongelmia. Koskaan. Niinku ikinä. Ja Saku on taas niin väärässä kun olla voi. Vika on siinä hipsterivenassa. Onko sulla junttilavetissakin prestat, kysyy hän? :)
Hienolta näyttää. Miten tuo toimii ja minkä laitteen kanssa? Miten tuo kierre ruuvataan pumppuun vai meneekö se pää venttiiliin?
Mitäs vikaa prestassa on?
Viheliäinen käyttää, joka tallista löytyy kompura autonventtiileille, mutta presta tarvitsee omat kikkailunsa, lisäksi se on tarpeettoman monimutkainen. En minä keksi siitä oikein mitään hyvää sanottavaa, mutta muodin mukana kaikki alkaa olla pian sitä prestaa.
DjZorlag
31.07.2014, 02.03
Schrader +1. Omastakin mielestä pääsyy on se että kaikki "kunnon" pumput ja esim. kompurat sopii paikalleen suoraan ilman kikkailuja. Presta -> schrader adapterilla kyllä saa ilmaa prestaankin sisään mutta ylimääräiset liitokset aiheuttaa turhia vuotoja ja painetta ei todennäköisesti saa luotettavasti mitattua. Lisäksi prestat on oman kokemuksen mukaan "herkkäsieluisempia". Pari kertaa kun napakasti kiristää vuotavan sielun kiinni pihdeillä niin kierteet on lytyssä ja/tai venttiilin kaula on halki eikä adapteria enää saa kiinni. Schraderissa sielut kestänyt paremmin vaikka niitäkin on teräväkärkisillä pihdeillä ronkittu.
Ainut paikka missä prestat on omiaan on maantiepyörät joissa käytetään suuria paineita ja venttiilin pituus pitää olla valittavissa.
Itse en ole kyllä yhtään presta-aukollista MTB -vannetta avartanut, mutta mielessä on käynyt kerran tai pari kun ei sattunut olemaan 26" prestaventtiilistä kumia saatavilla. Tyydyin sitten 28" prestaan. Toimihan tuo sekin.
arctic biker
31.07.2014, 08.08
https://farm4.staticflickr.com/3858/14704960472_92d35b9132_q.jpg (https://flic.kr/p/opqLrf)Renkaan täyttölaite (https://flic.kr/p/opqLrf) by Arctic Biker (https://www.flickr.com/people//), on Flickr
Varsin helppona pidän suulakkeen vaihtoa, noita saa irrallisina.
Pari kertaa kun napakasti kiristää vuotavan sielun kiinni pihdeillä niin kierteet on lytyssä ja/tai venttiilin kaula on halki Oikein hyvä tapa rikkoa Presta-venttiili, lempeä näppimomentti riittää sulkemiseen.
DjZorlag
31.07.2014, 09.10
Oikein hyvä tapa rikkoa Presta-venttiili, lempeä näppimomentti riittää sulkemiseen.
Eipä ole parissa (muistaakseni schwalben) sisurissa näppimomentti riittänyt. Kuplia alkoi muodostumaan venttiilin nokkaan veden alla jos ei pihdeillä kurittanut. Marginaalitapaus ehkä mutta kuitenkin.
Arctic bikerin laitos on varmasti vannoutuneelle ja aktiiviselle kompuran omistavalle prestafanille hyödylllinen hankinta. ;)
sakuvaan
31.07.2014, 09.44
painetta ei todennäköisesti saa luotettavasti mitattua
Vai niin :D
Kyllä noi tornipunput schwalben ja shimanon mittarit on ihan hyvin mitanneet paineet prestasta.
sakuvaan
31.07.2014, 09.49
Ihan oikeesti, presta on suunniteltu 2,7mm leveille vanteille ja jos jossain on ollut ongelmia, niin siinä. Idioottimainen ruuvaa auki ja pumppaa ja muista kiristää. Sopivasti osunut keppi katkoo ruuvin ja alkaa hiljainen pihinä. Pirun keksintö sanon minä. Shraderia käyttää vain noin 700 miljardia autoa, eikä ole ongelmia. Koskaan. Niinku ikinä. Ja Saku on taas niin väärässä kun olla voi. Vika on siinä hipsterivenassa. Onko sulla junttilavetissakin prestat, kysyy hän? :)
Miks mä laittaisin autoon pyöränventtiiliä, ihan samalla lailla miks pitäis laittaa autonventtiiliä pyöränrenkaisiin, häh? :D
Kerran nähnyt kun presta on hajonnut ajossa, mutta siinä menikin koko venttiilinvarsi poikki kun kivi osui sopivasti, tosin samalla voi todeta että olisko öööö... kuuden vai seitsemän mtb reissun aikana jotka on ajettu ulkomailla suht karuissa oloissa niin yhtään venttiiliä ei ole hajonnut, keneltäkään.
kuovipolku
31.07.2014, 10.43
Kyllä noi tornipunput schwalben ja shimanon mittarit on ihan hyvin mitanneet paineet prestasta.
Epäilemättä, mutta edellä oli kyse nimenomaan ja ainoastaan tapauksesta:"Presta -> schrader adapterilla", jossa siis painetta saattaa kadota jonnekin prestan ja pumpun suun välille epäluotettavuutta mittarilukemiin aiheuttaen.
PS Mulla on hiukan samantapainen ongelma liittyen Vittorian lateksisisurin kierteettömään venttiilinkaulaan ja jalkapumpun jo hieman kuluneeseen tiivisteeseen. Renkaat saa kyllä sujuvasti täyteen mutta ilmaa katoaa kuuluvasti ja mittarin viisari ei pysähdy hetkeksikään...
PPS Anteeksi päsmäröintini ja off-topicointini.
Verska-Vesa
31.07.2014, 10.53
Miksi kukaan haluaisi vapaaehtoisesti käyttää prestaa, kun autonventtiili ajaa saman asian helpommin ja huolettomammin, sekä on vielä kestävämpikin?
Ainoa vanne mitä en ole vielä raaskinut porata on Mavic EN821, siinä se ura minkä pohjalla venttiili lepää näyttää niin kapealta että en ole varma miten tubeless-schraderi pelaisi siinä.
Eli taidan ladata Makitan...
arctic biker
31.07.2014, 11.03
Itse en presta-fanina itteeni pidä mutta jostain kumman syystä nää cyclo/maantiesisurit on vain prestalla. Oisko syynä se että autoventtiili sulkeutuu renkaan sisäisen ilmanpaineen voimin ja isommilla paineille prestassa on käsin kiinni kierrettävä venttiili.
https://farm3.staticflickr.com/2940/14791781792_b48301d863_q.jpg (https://flic.kr/p/ox6Koy)Kuva0303 (https://flic.kr/p/ox6Koy) by Arctic Biker (https://www.flickr.com/people//), on Flickr
Tuossa on tavan puhalluspistoolin nokkaan lykätty letkunpätkä, tää on kumista bensaletkua. Iloisesti saa prestasisuriin paineet. Ja toimii myös litkutuksessa
sakuvaan
31.07.2014, 11.12
Epäilemättä, mutta edellä oli kyse nimenomaan ja ainoastaan tapauksesta:"Presta -> schrader adapterilla", jossa siis painetta saattaa kadota jonnekin prestan ja pumpun suun välille epäluotettavuutta mittarilukemiin aiheuttaen.
PS Mulla on hiukan samantapainen ongelma liittyen Vittorian lateksisisurin kierteettömään venttiilinkaulaan ja jalkapumpun jo hieman kuluneeseen tiivisteeseen. Renkaat saa kyllä sujuvasti täyteen mutta ilmaa katoaa kuuluvasti ja mittarin viisari ei pysähdy hetkeksikään...
PPS Anteeksi päsmäröintini ja off-topicointini.
No mulla se ei ole ongelma kun pumppaan tarpeeksi painetta ja lasken paineet kohdaleen alaspäin digimittarin avustamana, itse kun en luota noihin pumppujen mittareihin ollenkaan ( keskimäärin 0.5 bar heitto tähän mennessä.. kun en osaa ajaa niin 0.5bar heitto saattaa meinata sitä että vanne menee paskaks.. )
mutanaama
31.07.2014, 17.07
Meillä taas on noin 40kpl auton renkaita, mitä pitää vuosittan tarkistaa, sen takia olisi helpompaa jos shrader. Samaa kompuraa kun tulee kuitenkin käytettyä.
arctic biker
31.07.2014, 17.50
No tolla AV-venttilitarpeella pitää Mutis yhden kohtuutarkan systeemin vain autoille ja hommaa sitten firman piikkiinsä toisen vain prestoille varustetun. Ainakin mun, tässä vaiheessa vain 7 tubelessventtiiliä pelaa tällä Presta-ideologialla. Linkkaamani kuva kertoo halpistyökalusta, tosson muoviletku joka ei SKS:n suulakkeessa kovin hyvin pysy, 7 baria ja letku lentää.
Panin kumiletkun ja tilauksessa ja näemmä matkalla on CRC;ltä Lezynen letku ynnä kierrettävä suulake. Aivan tää puhalluspistoolin letkunpätkä olkoon se muovia tai mulla oli jemmassa kumista bensaletkua sisämitaltaan 5 mm toimii oikein hyvin maasturirenkaan vanteelle nostossa normitubelessventtiilillä. Ja 7 baaria kevyesti mutta joudun sitten tarkistamaan irtomittarilla.
arctic biker
31.07.2014, 18.12
https://www.motonet.fi/fi/tuote/751054/Renkaantayttolaite-PRO
Tuota minä kävin kuikuilemassa mennä lauantaina, eipä ollut hyllyssä ja eipä ollut varaa ostaakaan. Biltemasta pari letkunippaa 17256 ja varulta 17255. Letkuklemmareita oli omasta takaa. Tämä SKS irtosuulake ei jokapäiväisessä käytössä kovin pitkäikäinen ole, toisaalta aika halpanen. https://www.chainreactioncycles.com/account/orderdetails.jsp?orderId=CRC1036921585 Tää on vain Mutikselle, kun oli konsultttiapuna ja esikoinen hommas PCS10 telineen. No minä perässä ja hitsaamani tuotos oottaa verstaalla pientä lisä-osaa. Kuin kompurani tuota letkua.
mutanaama
31.07.2014, 18.40
Sehän noissa irtosuulakkeissa ja prestan epäselvässä standardeissa mättää. Jotkut on sileitä ja toisissa sielun ruuvi tullee normikompuran tielle.
sledgehammer
31.07.2014, 18.49
Eipä ole parissa (muistaakseni schwalben) sisurissa näppimomentti riittänyt.
Niissä (schwalbe) nyt ei ilmat pysy muutenkaan. Aina saat pumppailla ennen lenkille lähtöä. Muissa prestasisureissa on pysynyt ihan kivasti. Toi reiän suurentaminen on itsekin tullut tehtyä useamman kerran. Terä kiinni poraan ja viuh, homma ohi parissa sekunnissa. Hyvin toimii.
arctic biker
31.07.2014, 18.59
Kun oikein tarkkaan katsot niin joka prestaventtiilissä on kierre venttiilinhatulle.... Siihen nää pumppujen suulakkeet kiinnittyy.
Niissä (schwalbe) nyt ei ilmat pysy muutenkaan. Aina saat pumppailla ennen lenkille lähtöä. Muissa prestasisureissa on pysynyt ihan kivasti. Toi reiän suurentaminen on itsekin tullut tehtyä useamman kerran. Terä kiinni poraan ja viuh, homma ohi parissa sekunnissa. Hyvin toimii.
Mulle on jäänyt eri kokemus sisureista. Tällä hetkellä perheen kaikissa pyörissä Schwalbet, varakiekot mukaanlukien. Ja muuten Prestat kaikissa paitsi peräkärryssä.
Jake_Kona
31.07.2014, 23.55
Miten Schwalbe liittyy venttiilijuttuihin? (On rengasvalmistaja)
Tarkoitetaan varmaan Schrader-venttiiliä elis autoventtiiliä.
Miks mä laittaisin autoon pyöränventtiiliä, ihan samalla lailla miks pitäis laittaa autonventtiiliä pyöränrenkaisiin, häh? :D
Kerran nähnyt kun presta on hajonnut ajossa, mutta siinä menikin koko venttiilinvarsi poikki kun kivi osui sopivasti, tosin samalla voi todeta että olisko öööö... kuuden vai seitsemän mtb reissun aikana jotka on ajettu ulkomailla suht karuissa oloissa niin yhtään venttiiliä ei ole hajonnut, keneltäkään.
Onhan se vaan kätevä kun pyörän ja auton rengaspaineet saa samalla kertaa kohdilleen, kun molemmissa käyttää samaa venttiiliä. Sitä en tiedä miksi pyöränventtiilin autoon laittaisi, kun menee sitten sekin hankalaksi.
Hienolta näyttää. Miten tuo toimii ja minkä laitteen kanssa? Miten tuo kierre ruuvataan pumppuun vai meneekö se pää venttiiliin?
Paksumpi pää ruuvataan kiinni avattuun presta-venttiiliin, pumpun autonventtiilisuulake asetetaan ohuempaan päähän ja pumpataan ilma sisään.
Adapterin voi jättää venttiiliinkin jos ei jaksa/halua irroittaa sitä joka kerta ilmaa pumpatessa.
mutanaama
01.08.2014, 01.29
Huomasitko TPP, miten hankalaa ja tarpeetonta. Edellinen vs. shrader. Ota pistooli ja täytä. Katso onko paine sopiva, ja vähennä tarvittaessa - painikkeella. Tadaa. (mulla nyt on taas kaikissa fillareissa prestat, vaikka ne onkin perheestä.)
kolistelija
01.08.2014, 01.51
Huomasitko TPP, miten hankalaa ja tarpeetonta. Edellinen vs. shrader. Ota pistooli ja täytä. Katso onko paine sopiva, ja vähennä tarvittaessa - painikkeella. Tadaa. (mulla nyt on taas kaikissa fillareissa prestat, vaikka ne onkin perheestä.)
Moon oppinu et perhettä rakastetaan, vaikka kuinka perheestä ois.
Mut mul onki kapeita ja leveitä renkaita (ja vanteita). :p
arctic biker
01.08.2014, 10.31
Sehän noissa irtosuulakkeissa ja prestan epäselvässä standardeissa mättää. Jotkut on sileitä ja toisissa sielun ruuvi tullee normikompuran tielle.
Kyllä kai Presta on aika standardi systeemi? Ongelma piilee näissä pumppujen suulakkeissa, esimerkiksi tuo kuvani SKS Eva omaa siellä sisällä ohkaisen tapin jonka pitäisi suulakkeen vivusta lukitus päälle käännettäessä liikahtaa venttiilin suuntaan ja avata presta. On vain niin ohkainen ja taipuisaa metallia että luojassaan milloin sattuu prestatapin päähän.
http://www.bike24.de/1.php?content=8;navigation=1;product=76904;page=2; menu=1000,5,71;mid=48;pgc=0
Mullon samanlainen suulake tässä http://www.bike24.de/1.php?product=5869;dbp=19;page=2;content=8;navigat ion=1;menu=1000,5,71;mid=48;pgc=0 Tuo avaa prestan 100% varmuudella, kiertyy myös autoventtiiliin kiinni.
Eli oma toimintamalli-ehdotukseni on rakentaa kunnolla toimiva presta/av suulake-systeemi niin jalkapumpulle kuin kompuralle.
Meillä lähes jokaisessa pyörässä prestat venttiileinä ja tornipumpulla ennen jokaista lenkkiä tarkastetaan rengaspaineet ilman minkäänlaisia ongelmia ja kiroiluja. Ja kertaakaan ei ole käynyt mielessä, että tarvitsisin vielä kompuran renkaiden täyttöön. Litkutuksetkin on onnistunut kaikki.
mutanaama
01.08.2014, 12.08
Tuossa (http://fat-bike.fi/sisarenkaille-kyytia/) kuin sattumalta litkutus, jossa tornipumppu kävis jo päästölämpöisenä.
Mulla ei ole yhtään kertaa shrader pettänyt, ei metsässä tai maantiellä, autossa tai fillarissa. Prestan olen rikkonut ihan pumpatessa ja joskus pinnan väliin tulevalla kepillä. Ehkä venttiilihatun käyttäminen olis thö ratkaisu, tai sitten shrader sovitin joka renkaaseen.
Oatmeal Stout
01.08.2014, 12.37
Presta ovat ylivoimaisesti paremman.
Lasten pyöristä ei kouluaikana kukaan vienyt ilmoja - eivät lapset osanneet käyttää prestoja.
Minulla on autossa kompura ja siihen Hydro-Market vaihtoi Blackburnin Airtower4:n suuttimen ja paineista saa ratakumeihinkin 18 bariin asti.
Suuttimen huonopuoli on sen sopimattomuus levykiekkojen täyttöön, mutta ei minulla levykiekkoja ole ja samainen liike laittoi letkuun liitoksen, kun kävin siellä vaihdattamassa Airtoweriin Hiramen, jolla voin vaihdella eri päitä eri pumppuihin.
Jake_Kona
01.08.2014, 13.02
Läskirenkailla schrader on omiaan jo mutiksen entuudestaan kertoman venttiilin kannan vääntökestävyytensä tähden ja cettotubeleksisisureita ei juuri saa prestana mistään 20":sena
DjZorlag
01.08.2014, 14.21
Mahtavaa venttiilinvääntöä. :)
Tähän pakko vastata...
Miten Schwalbe liittyy venttiilijuttuihin? (On rengasvalmistaja)
Tarkoitetaan varmaan Schrader-venttiiliä elis autoventtiiliä.
...että Schwalbella tarkoitettiin Schwalbea ihan rengasvalmistajana.
Kyllä kai Presta on aika standardi systeemi? Ongelma piilee näissä pumppujen suulakkeissa, esimerkiksi tuo kuvani SKS Eva omaa siellä sisällä ohkaisen tapin jonka pitäisi suulakkeen vivusta lukitus päälle käännettäessä liikahtaa venttiilin suuntaan ja avata presta. On vain niin ohkainen ja taipuisaa metallia että luojassaan milloin sattuu prestatapin päähän.
http://www.bike24.de/1.php?content=8;navigation=1;product=76904;page=2; menu=1000,5,71;mid=48;pgc=0
Mullon samanlainen suulake tässä http://www.bike24.de/1.php?product=5869;dbp=19;page=2;content=8;navigat ion=1;menu=1000,5,71;mid=48;pgc=0 Tuo avaa prestan 100% varmuudella, kiertyy myös autoventtiiliin kiinni.
Eli oma toimintamalli-ehdotukseni on rakentaa kunnolla toimiva presta/av suulake-systeemi niin jalkapumpulle kuin kompuralle.
Miten ihmeessä tuo on helpompi, luotettavampi tai millään tavalla parempi ratkaisu, kuin venttiilinreiän marginaalinen suurentaminen (josta ei vieläkään ole kuultu yhtään negatiivista kokemusta)?
arctic biker
01.08.2014, 21.32
Jaaà LN1 unohtaa olennaisia asioita. Säikeen kommentoijissa on porukkaa niin 4"-4,8" kokoisilla fatbikerenkailla ja vastaavilla vanteilla ajavia ja vaikka minä, maantie/cyclokuski ja satunnainen maastomies. En ole sattunut huomaamaan että maantiepuolen sisureissa olis autoventtiilisiä??? Ja maastokiekot mullon tietysti litkutettuna ja nää 6-7 tubelessventtiiliäni ynnä muutama joita asentaessani olen nähnyt ovat kyllä prestaa epäilyttävästi muistuttavia.
Kun nyt mietin niin 2004 porasin yhen kiekkoparin autoventtillille passeliksi, se tuntui silloin järkevältä. Muistin kyllä senkata reiät kunnolla.
Enkä kompuraa ole hommannut vain jalkapumpun korvikkeeksi, täällä maalaismiljöössä tolle on kovasti ihan tähellistä hyötykäyttöä. Ainut surku vaan että nyt tarviin ilmantuotoltaan vähintään tuplasti järeämmän. Nytko tuo paine-ilmavehe on niin kieltämättä ihan näppärä kapistus litkurenkaan nostossa. Foorumin nuoret miehet tieten puhaltamalla homman hoitaa.
Itse asiassa tarvitsen 2 jalkapumppua kompuran lisäksi. Yksi kotitallilla ja toinen kilsan päässä, tää privaattitie saa semmoista karkeaa soraa ajoittain etten enää viitsi tuhota maantierenkaitani. Pidän yhden kiekkosetin pikitien varressa.
Jaaà LN1 unohtaa olennaisia asioita. Säikeen kommentoijissa on porukkaa niin 4"-4,8" kokoisilla fatbikerenkailla ja vastaavilla vanteilla ajavia ja vaikka minä, maantie/cyclokuski ja satunnainen maastomies. En ole sattunut huomaamaan että maantiepuolen sisureissa olis autoventtiilisiä??? Ja maastokiekot mullon tietysti litkutettuna ja nää 6-7 tubelessventtiiliäni ynnä muutama joita asentaessani olen nähnyt ovat kyllä prestaa epäilyttävästi muistuttavia.
Kun nyt mietin niin 2004 porasin yhen kiekkoparin autoventtillille passeliksi, se tuntui silloin järkevältä. Muistin kyllä senkata reiät kunnolla.
Enkä kompuraa ole hommannut vain jalkapumpun korvikkeeksi, täällä maalaismiljöössä tolle on kovasti ihan tähellistä hyötykäyttöä. Ainut surku vaan että nyt tarviin ilmantuotoltaan vähintään tuplasti järeämmän. Nytko tuo paine-ilmavehe on niin kieltämättä ihan näppärä kapistus litkurenkaan nostossa. Foorumin nuoret miehet tieten puhaltamalla homman hoitaa.
Itse asiassa tarvitsen 2 jalkapumppua kompuran lisäksi. Yksi kotitallilla ja toinen kilsan päässä, tää privaattitie saa semmoista karkeaa soraa ajoittain etten enää viitsi tuhota maantierenkaitani. Pidän yhden kiekkosetin pikitien varressa.
Oletin, että lähinnä pohditaan alkuperäisen kysyjän ongelmia. Jos haluaa käyttää schrader-venttiiliä, niin sen tai sitä käyttävän sisäkumin "asennus" on hyvin helppoa, eikä huonoja puolia ole. Jos tarkoitus on säilyttää prestaventtiili, niin eikö sitä kannattaisi sitten täyttää oikealla prestasuulakkeella? Ei ole kokemuksia, mutta täällä on monta kertaa julistettu jonkun Hirame-Kuwaharan täydellisyyttä, joten kai sellaisen voi laittaa kompuran jatkoksi, jos tarvetta on, eikä leikkiä jollain adaptereilla? Itse käyttäisin ainakin kaikissa polkupyörissä ja mikäli mahdollista niin myös kaikissa muissakin renkaissa samaa venttiilityyppiä. Itselläni on schrader-venttiiliset sisäkumittomat niin maastofillarissa kuin nokkakärryssäkin.
arctic biker
01.08.2014, 22.49
Jos tarkoitus on säilyttää prestaventtiili, niin eikö sitä kannattaisi sitten täyttää oikealla prestasuulakkeella? Ei ole kokemuksia, mutta täällä on monta kertaa julistettu jonkun Hirame-Kuwaharan täydellisyyttä, joten kai sellaisen voi laittaa kompuran jatkoksi, jos tarvetta on, eikä leikkiä jollain adaptereilla?
No missä vaiheessa minä olen jostain adaptereista kirjoittanut? Tää faktinen totuus on vaan sillai jotta Prestaventtiili on ns. paremmissa sisureissa sanoisinko standarditapaus. Linkkaamani Topeakin suulake pelaa erinomaisesti molemmissa maailmoissa. Toki on mulla aina matkassa tämä Presta/AV adapteri, yksi cyclo/maantiepyörän yhteisessä satulalaukussa ja toinen Deuterin juomarepussa. Jos satun huoltiksen lähellä tarviimaan ilmaa. Tämän Hiramen taisin autuaasti unohtaa. Kunhan tuon Lezynen venttiilin kumiletkuineen saan niin sitten olen kokemusta päälle viisaaampi. Pyörieni reissupumppuna mukana kulkee Topeak , tää johon myös patruunat kiinni, tosin vastoin aiempaa linkkiäni HV-versio. Maasturilla litkurenkailla ajaessani on totaalinen rengastuho vielä kokematon asia.
Pahimman mettä-ajoriesan sattuessa ja patruunoitten loppuessa olen yleensä varsin lähellä kotitallia tai huolto-asemaa.
Huomasitko TPP, miten hankalaa ja tarpeetonta. Edellinen vs. shrader. Ota pistooli ja täytä. Katso onko paine sopiva, ja vähennä tarvittaessa - painikkeella. Tadaa. (mulla nyt on taas kaikissa fillareissa prestat, vaikka ne onkin perheestä.)
Kyllä, tarpeetonta ja hankalaa. Siksi mullakin on aina ollut kaikissa fillareissa prestat ilman mitään ongelmia.
Tarkoituksenani olikin vain neuvoa 019-MTB:tä miten prestan voi muuttaa autonventtiiliksi ilman vanteiden poraamista.
orc biker
02.08.2014, 04.56
Prestan ainoa etu taitaa olla sen kapeus. Siksi sitä käytetään kapeissa ja ohuissa vanteissa (ja siksi, että sitä nyt vain käytetään de facto -hengessä), jotta venttiilin kohdasta ei tule liian heikkoa. Korkea paine ei taida olla ongelma Schaderille. Taisin joskus nähdä jossain lentokoneen osassa jotain 200 bariin asti. Pyöristä tulee tietysti mieleen jousihaarukka, johon isot pojat laittavat lähemmäs kymmenisen baria.
timppa_234
04.08.2014, 00.15
Prestan hyvänä puolena mainitaan Pyöräilijän kirjassa se, että se on kevyempi ja aerodynaamisempi. Tarkat pojat laittaa autoventtiilin vastakkaiselle puolelle pienen rengaspainon jotta yhdessä reunassa oleva paino ei aiheuttaisi lisävastusta. Paino taas voi irrota ajaessa, varsinkin maaastossa.
Presta lisää meikäläisen pumppausaikaa ennen lenkkiä, mut paineiden tarkistus onnistuu joko kompuran mittarilla tai erillisellä autoventtiilille tarkoitetulla. Adapteri toimii hyvin.
Verska-Vesa
04.08.2014, 20.19
Prestan hyvänä puolena mainitaan Pyöräilijän kirjassa se, että se on kevyempi ja aerodynaamisempi. Tarkat pojat laittaa autoventtiilin vastakkaiselle puolelle pienen rengaspainon jotta yhdessä reunassa oleva paino ei aiheuttaisi lisävastusta. Paino taas voi irrota ajaessa, varsinkin maaastossa.
Presta lisää meikäläisen pumppausaikaa ennen lenkkiä, mut paineiden tarkistus onnistuu joko kompuran mittarilla tai erillisellä autoventtiilille tarkoitetulla. Adapteri toimii hyvin.
Siellä venttilin vastakkaisella puolellahan on jo vastapaino, nimittäin vanteen sauma! Siellä on joko hitsisauma tai holkkiliitos, joka on ainakin omissa vanteissani ollut aina painavampi kuin venttiili. Joten hiukan painavampi venttiilihän vaan tasapainottaa kiekon paremmin kuin kevyt.
Swalbe nic
Envoyé de mon iPad à l'aide de Tapatalk
hansibal
12.03.2021, 13.10
Mites kun mulla vaihto menossa vastakkaiseen suuntaan,eli Schrader vaihtumassa Prestaan. Ongelmana on vanteen iso reikä Prestalle...Elikkäs onko olemassa mitään "adapteria"tukkimaan sitä reikää? Venttiilin kiristysruuvi ei riitä estämään paskoja pääsemästä vanteen ja sisurin väliin...(POKS!).
Contin siureissa on mukana sellainen juurimutteri, joka toisinpäi suojaa juuri tuon aukon ja estää venttiilin heilumista. Iso reikä ei haittaa noilla ollenkaan.
Marsusram
12.03.2021, 14.25
Liike syö helposti sisurin rikki venttiilin juuresta, joten kannattaa tukea.
Aikanaan yhdessä Presta sisurissa oli vaan letkunpätkä adapterina isompaan ontelovanteen reikään.
hansibal
15.03.2021, 22.54
kiitos vastauksista...pitääpä koittaa soveltaa jotain sinne juureen!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.