Näytä tavallinen näkymä : XTR PD-M985 polkimet..kokemuksia?
Jani Lehtinen
07.07.2014, 01.20
Moi!
Onko kellään kokemusta XTR polkimista, joissa on ns. levikkeet?
Sanotaan, että lisää kontaktia kengät ja polkimen väliin huomattavasti, antaa
vielä lisää voimaa yms..
Tällä hetkellä itselläni Shimanon M520 polkimet ja ne taitaakin olla vaan ihan perus polkimet?
M520 on oikein hyvät peruspolkimet. Harva harrastaja tarvii parempia. Paitsi jos haluat ne levikkeet. Itselläni on molemmissa maastopyörissä käytössä Shimanon M530 polkimet, joissa on levike ja jotka on ulkoisesti lähes identtiset noiden XTR:ien kanssa. Maksavat vain murto-osan XTR:n hinnasta.
Itse olen kokenut, että levike on hyvä. Sen kanssa poljin tuntuu tukevammalta ja varmemmalta. Hyötyä on myös siitä, että jos teknisessä paikassa on jalka irronnut polkimesta, eikä osukaan kerrasta takaisin, leveämpää poljinta on parempi runtata sen seuraavankin töppyrän yli vaikka lukko ei olisikaan napsahtanut kiinni.
Olen kokeillut myös M520 maastopyörässä, mutta tykkäsin M530 enemmän. Omiin kokemuksiin saattaa vaikuttaa sekin, että ajan tavisluokan kengillä, joissa on vähän pehmeämpi pohja. Silloin tietysti leveämpi poljin tukee kengänpohjaa paremmin. Jos olis jotkut superjäykät kisakengät, voi olla ettei leveämmästä polkimesta olisi mitään havaittavaa hyötyä.
Jani Lehtinen
07.07.2014, 07.15
Luinkin juuri netistä, että pyöräkenkäni ovat Shimano M087, eikä niiden kanssa suositella m980 / m985 polkimia.
Suurien jalkojeni takia mulle ei mahdu, kuin Shimano M087 (koko 49-50).
Onko näin, etten voikkaan hommata laadukkaampia polkimia?
arctic biker
07.07.2014, 08.13
Luinkin juuri netistä, että pyöräkenkäni ovat Shimano M087, eikä niiden kanssa suositella m980 / m985 polkimia.
Ei aivan kaikkea netissä kirjoitettua kannata täytenä totena ottaa:D MO87 on asiallinen kenkä ja sille passaa aivan kaikki markkinoilla olevat maastopedaalit, ilman häkkiä tai häkin kanssa. Pohjan jäykkyys ei aivan kisatykeille riitä. Häkin idea on että jollei lukittuminen heti onnistu niin kenkä ei lipsahda. Jos häkki todella ottaa kengän pohjaan kiinni niin se on kaksiteräinen miekka, vapaaliike kärsi ja se ei välttämättä aivan hyvä juttu ole.
Omilla 87:lla ajan myös A520 polkimilla, mun piti hieman pohjia hioa kun kenkä jämähti liian hyvin kiinni.
Arcticin kanssa samaa mieltä, Shimanolla se linja että halpojen polkimien kanssa suositellaan halpoja kenkiä ja kalliden kalliita... Hyvällä kengällä ei synny pienintäkään ongelmaa vaikka polkimen pintaala olisikin pieni. Itsellä käytössä CB:n vispilät ja Candyt missä hieman alaa ja huomannut muuta eroa kuin ulkonäön.
maalinni
07.07.2014, 09.17
Minulla kanssa ollut vispilät ja nyt candyt. Candyt tuntuu talvikenkien (shimano mt91) kanssa tukevammilta ja varsinkin vapaaliike melkein hävisi. Todisteena candyjen häkin irronnut maalipinta. Hiilaripohjaisten kenkien kanssa ei muuta eroa kuin että candyt on vaikeampi lukita (cyclossa ei enää haittaa). M300 kenkien kanssa häkit muutenkin turhat, kun kengän pohja on niin liukas.
Mulla ei ole ollut lukitusongelmia yksienkään kenkien kanssa, kaikki kylläkin maastokenkiä.
arctic biker
07.07.2014, 15.43
Itsellä käytössä CB:n vispilät ja Candyt missä hieman alaa ja huomannut muuta eroa kuin ulkonäön.
Silloin kun vuosituhannen alussa innostuin lukkopolkimiin niin senaikaiset Shimanon 747 tai muistakkaa tota numerointia, oli Simpan silloista huipputasoa. Suuri netti kertoo että CB;n vispilöitten akselit ja laakeroinnit on lyhytikäisiä. Jotain 20t+ on matkaa tullut M520-mallille. Nyt on akseleissa väljyyttä , klonksetta suorastaan ja tilalle tuli PD-M540, kalliimmat, pikkasen kepoisammat ynnä söpömpi akseli ja ulkonäkö ja yhtä hyvin lukitus ynnä irtaantuminen pelaa kuin 520 tai 747, aikoinaan huippumalli.
Tottakai ekoiksi mtb-polkimiksi suosittelen Shimanon hinnat alkaen malleja.
Pienenä offarina Nure, olet itsekin varmaan Shimanon maastolukkopolkimilla ajanut mutta miksi päädyit CB:n käyttäjäksi nettitietojen mukaan varsin lyhyt-ikäisiin???
ittellä mielessä ollut vaihto XTR polkimiin mutta ei oo raaskinut tehdä kuuden satasen investointia
Jani Lehtinen
07.07.2014, 16.41
bike-discountista ne saa 84€:lla!
Arctic, itse ajoin silloisilla XTR:llä eli juuri 747:lla varmaan 40t. ja jäivät vielä exän fillariin käyttöön eikämitään ongelmia. Ei ole muuta ongelmia CB:n kanssa että yhdet halvimmat odottaa huoltoa kun akselin pään tulppa puuttuu. Mulla ei ole ko. polkimien kanssa ollut mitään ongelmaa ja jos tulee niin purkaminen vaivatonta ja kaikki varaosat helposti saatavissa.
Mä varmaankin päädyin käyttäjäksi keveyden ja helppotoimisuuden vuoksi enkä tunnetusti anna painoa kaikelle mitä netissä kirjoitellaan vaan ajattelen itsekin, ei TM tai netti ole mun raamattuja.
Ei vispilätkään huonnot ole, ne vaatii vaan kuukausittaisia huoltotoimia. Prässillä rasvaa kerran kuussa ja puolen vuoden välein kunnon puhdistus.
arctic biker
07.07.2014, 17.26
Heh, huomannatkaan jotta kääntäjä päällä. No passaahan mulle enklantikin: Rolleyes:
arctic biker
07.07.2014, 17.28
Tää on kertakaikkisen hilarious!
Mua kanssa kiinnostaisi käyttäjäkokemus nuista nykyisistä XTR-polkusimista. Interneetistä löytyy sen sorttista juorua, että kestävyys ei olisi vanhempien versioiden maineen mukaista. Muutama vuosi mennyt mukavasti X-pedoilla (http://www.xpedo.com/products/pedals/mtb/87/m-force-3), jotka ovat kestäneet kiveniskuja maasturissa ja mutakylpyjä krossarissa, mutta nyt rupeavat pikkuhiljaa olemaan loppuunajetut. Oikeita laakereita ei noissakaan ole, eli vassua saa lisäillä säännöllisesti. Eikös vispilöissä ole nro 3:sesta alkaen ihan oikeat laakerit, jolloin niiden huono maine ei välttämättä pidä enää paikkansa?
arctic biker
07.07.2014, 18.30
My 757-pedals were just very good. Sofar 30t kilometres working perfectly. Nowadays they are dead, thank you for good service.
arctic biker
07.07.2014, 18.35
Jotenkin mun selain alkoi enklantia puhumaan, pidin puhuttelin ja johan suomikin alkoi kelpaamaan.
maalinni
07.07.2014, 20.42
Shimanot menee tukkoon lumesta, vispilät ei.
bike-discountista ne saa 84€:lla!
noin 500 e kustantais... täytyy miettiä
Jotenkin mun selain alkoi enklantia puhumaan, pidin puhuttelin ja johan suomikin alkoi kelpaamaan.
vie se selain iglun pajalle jos ei pääsee itte selaimen ineen :seko:
noin 500 e kustantais... täytyy miettiä
Ei maksa. Laita kisapyöriin xtr ja muihin halvat peruspolkimet m520 tai m540. Jää mukavasti banaaneihinkin rahaa. Ite ostin juuri xtr:t ja hyvät muuten, mutta vapaaliikettä sais olla enempi...
Äsken otin irti XTR polkimia maasturistani niin lensi kuulalaakerit ja öljyt lattialle. Käytetty n 2 vuotta.
Polvivammaiselle ei sovi simanot juurikin pienen vapaaliikkeen takia. CB vapaaliikkeen 15-20 ♿️ ja sopii paremmin eikä polvet kipeydy.
Vertti83
16.12.2014, 01.32
Itse olen pommittanut otsikon mukaisilla polkimilla lokakuusta 2010 lähtien aikalailla säälimättä kivikoissa louhien, ja toimivat vieläkin aivan erinomaisen hyvin. Laakereita olen kiristellyt ja rasvat vaihtanut kolmeen kertaan. Ainoastaan runko rupeaa olemaan ottanut senverran osumaa että "löysemmillä" kengillä lukitus jää hieman irtonaiseksi...
PS. jos jollain sattuu olemaan otsikon mukaisia polkimia raatona laakeri/akselivikaisena(=ehjä runko) niin voin sopuhintaan lunastaa pois...
Mulla on XTR:t akselista väljät ja lukkojen kiristysvarat lopussa. Voiko/kannattaako hankkia varaosia, myynkö Vertille vai heitänkö kierrätykseen?
Voiko muuten Perus-Shimanon M520-polkimia saada pyörimään yhtään herkemmin? XTR:t pyörii monta kierrosta kun antaa vauhtia, 520 ei edes puolta kierrosta. Liekö sitten käytännön väliä vai se eroko noissa ylipäätään on?
Vertti83
17.12.2014, 00.16
Jossain oli vertailtu XTR, XT ja M520 malleja, ja kalliimpaan päin kun mentiin niin laakereiden määrä(ja laatu?) lisääntyi, paino keveni ja polkimen paksuus pieneni... Laakereita kiristämällä/löysäämällä & rasvaamalla saattaa saada pyörimään herkemmin, vaan eipä taida käytännössä olla hirveesti merkitystä tuntumaan jos sisälmykset muuten on ehjät. M520 taisi olla se huono puoli että siihen tarvi jonkin erikoisemman avaimen josko ne halusi aukaista...
Jos päädyt luopumaan noista niin pistä vaikka YVtä...
arctic biker
17.12.2014, 08.29
http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-pedal-tool-tl-pd40-32623/wg_id-548
Ei ainakaan pahan kallis.
arctic biker
17.12.2014, 08.33
Mulla on XTR:t akselista väljät ja lukkojen kiristysvarat lopussa. Voiko/kannattaako hankkia varaosia, myynkö Vertille vai heitänkö kierrätykseen?
Voiko muuten Perus-Shimanon M520-polkimia saada pyörimään yhtään herkemmin? XTR:t pyörii monta kierrosta kun antaa vauhtia, 520 ei edes puolta kierrosta. Liekö sitten käytännön väliä vai se eroko noissa ylipäätään on?
Toki saa herkistettyä, tarviit tuon avaustyökalun tai sitten papukaijapihdeillä raaasti repien. 7millinen kiinto ja 8 millainen lenkkiavain on tarpeen laakerien säätöön. Ihan täysavausta ehkä kannattaa miettiä kahdesti, aika monta pientä laakerikuulaa.
Edit, muistinkohan nuo avaimet oikein, tarkistaa asian. 10- millinen kiinto-avain kartiolle ja lukkomutterille 7mm hylsy tai lenkki-avain on oikeat kalut, viilapenkki olis hyvä olla.
XTR 980 polkimen akseli meni poikki päästään. Tämän olin tarkistanut aikaisemmin ja laittanut takaisin nippuun :(. Nyt uudestaan purkaessa poljinta, akselin pesään jäi kuva (http://fcdn.mtbr.com/attachments/drivetrain-shifters-derailleurs-cranks/752302d1357901069-need-opinions-shimano-xtr-pedal-cracking-issues-captura.jpg)ssa numeroiden 3. ja 3. välissä oleva putken pätkä. Osa ei pyöri polkimen sisällä, eikä suostu tulemaan ulos. Vinkkejä osan ulos saamiseksi?
Hätäinen kyssäri, nyt takaisin ropaamaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.