Näytä tavallinen näkymä : Toistuvat rengasrikot, mikä syynä?
Moi!
Ongelmana on nyt viikon kuluessa jo kaksi rengasrikkoa pelkällä maantiellä ajettaessa. Pyörä minulla on Corratecin cyclocross, vanteet DT Swiss R1900 ja kumit Schwalbe Duranot. Käytän n. 7 barin rengaspaineita ajaessani joten siitä ei pitäisi puhkeamiset johtua. Onko minulla vain huonoa tuuria vai voivatko nuo maantiekumit olla jotenkin sopimattomat cyclocrossin vanteille, voivatko sisäkumit jotenkin päästä luiskahtamaan sieltä esiin ajon aikana? Molemmat rengasrikot ovat tulleet ihan puhtaalla asfaltilla, ja sisäkumi on repeytynyt n. 10 sentin matkalta. Vanteen uran syvyys jonne sisäkumit siis laitetaan on arviolta 4mm. Onko minulla ollut puhkeamisten suhteen vain huonoa tuuria vai voiko tosiaan olla että nuo duranot ei oikein sovi em. vanteille? Mitään hiekkaa vanteissa ei ole.
arctic biker
05.07.2014, 19.42
sisäkumi on repeytynyt n. 10 sentin matkalta.
Ekana tulee mieleen jotta sisuri on jäänyt päälirenkaan ja vanteen väliiin. Itse kuulun talkkikoulukuntaan. Laitan normaalia vauvatalkkia päälirenkaan sisälle. Sisuriin asentaessa ihan puhaltamalla sillai ilmaa että muotonsa saa.
Tuo rengaspaine vähän huolettaa? Oletko nyt varma että vanne on tarkoitettu tommosille bareille? Ja vannenauha myös?
Ekana tulee mieleen jotta sisuri on jäänyt päälirenkaan ja vanteen väliiin. Itse kuulun talkkikoulukuntaan. Laitan normaalia vauvatalkkia päälirenkaan sisälle. Sisuriin asentaessa ihan puhaltamalla sillai ilmaa että muotonsa saa.
Tuo rengaspaine vähän huolettaa? Oletko nyt varma että vanne on tarkoitettu tommosille bareille? Ja vannenauha myös?
En usko, että ongelmana olisi sisurin jääminen vanteen ja ulkokumin väliin kun takarengas kuitenkin on kestänyt puhkeamatta noin kuukauden siitä asti kun sen hankin. Viimeksi meni siis takarengas, nyt eturengas.
Niin sitä tässä vähän mietinkin. En äkkiseltään löytänyt netistä mitään painerajoja noille vanteille, mutta voisi olettaa että ne kestäisivät. Tokihan kyseessä on cyclocross jossa alunperin on ollut leveämmät matalapaineisemmat renkaat. Osaako kukaan sanoa, että pystyykö näitä durano-kumeja käyttämään em. vanteella, mitä kokemuksia löytyy?
Mainittakoon vielä, että heti renkaan puhkeamisen jälkeen ulkokumi on jo osittain irronnut vanteelta, jos tästä jotain apua olisi.
Sisärengas ei repeä noin pitkältä matkalta, jos ulkorengas on ehjä ilman että sisärengas on päässyt jotenkin luiskahtamaan vanteen ja ulkorenkaan välistä. Tuo voi tapahtua arctic bikerin esittämästä syystä. Myös liian iso rengaspaine tai huonosti vanteelle asettunut ulkorengas voivat olla syyllisiä.
Okei, kiitokset nopeasta vastauksesta. 7 bar olen pitänyt rengaspaineina kun ulkokumissa on 6-8 bar suositus ja enempää en ole oikein viitsinyt laittaa, vaikka monet pitävätkin samoilla kumeilla 9-10 bar. Maantiepyöräksi tämän cyclocrossin ostin niin vähän kyllä harmittaa jos siinä ei pystykään pitämään edes tuota 7 barin painetta ilman vanteiden vaihtoa. Pitää nyt koittaa vaihtaa rengas vielä huolellisemmin, mutta vähän kyllä epäilen, ettei vika itse vaihtoprosessissa ole ollut. Etummainen rengas kesti kuitenkin puhkeamatta reilut 200 km, takarengas puhkesi 100 km kohdalla jo, eli melko vähän, mutta olettaisi, että jos sisäkumi olisi vanteen ja ulkokumin välissä niin puhkeaminen tulisi paljon nopeammin. Jos mitään vinkkejä miten kannattaisi jatkossa menetellä jollain on niin kiitollinen olen!
Katsoin vielä tarkemmin tuota vannetta niin siinä luki, että maksimipaine olisi 9 bar eli kyllä seittemän pitäis mennä sillon vielä.
Tutki että hajoaako samasta paikasta...
Onkos vannenauha oikean levyinen ja oikein paikallaan, eli peittää kaikki vanteen särmät?
Kyllä se pitäisi peittää ja olla ihan kunnossa. Puhkeama tosiaan on siinä renkaan sivulla eli vaikuttaisi vahvasti siltä että se sisäkumi sieltä jotenkin ulos pääsi muljahtamaan, varsinkin kun ehkä noin sekunti ennen pamahdusta se rengas vähän muljahteli sivusuunnassa. Voiko olla mitään vaikutusta kun tuossa oli ollut sekä edessä että takana sisäkumina 700 x 35/45cc kokoinen kumi kun taas vanteessa ja renkaassa suositellaan max 700 x 25cc. Voihan tuokin olla ongelman takana, mutta toisaalta maalaisjärjellä ajateltuna se kumihan paisuu paineen takia ulkokumia vasten joka tapauksessa ja ottaa sieltä ylimääräisen tyhjän tilan pois kumminkin. Pitää huomenna vaihtaa sinne pienempi sisuri ja katsoa onko mitään vaikutusta. Muutoin kyllä kaikki pitäisi sopia toistensa kanssa; vanteessa lukee max koko 700x25cc ja max paine 9 bar eli noissa ei pitäisi mitään vikaa olla. Ulkokumi siis kooltaan 700 x 25cc.
syklopaatti
06.07.2014, 00.17
Onkos vannenauha oikean levyinen ja oikein paikallaan, eli peittää kaikki vanteen särmät?
Mietin samaa ,mutta jos sisuri repeää 10mm matkalta niin ei se oikein täsmää. Kannattaa tunnustella sormilla ,ettei vanteessa ole mitään pientä terävää kohtaa
joka repii sisuskumin. Se voi olla niin pieni nypykkätai vastaava ,ettei sitä silmällä huomaa ,mutta ajaessa syö sisurin.
Nauhan alle voi ja kannattaa vetää ohut kerros esim. sähkömiehenteippiä. Oletko tutkinut puhkeavatjo sisurit aina samasta kohtaa.?
Tutkisin itse myös tarkasti ulkokumin sisäpuolelta käsin ettei siihen ole jäänyt mitää pientä ja terävää kiinni. Myös pieni reikä tai viilto voi olla huomaamaton ,muttakun painetta lisätään niin voi laajentua juuri silleen ,että päästää hiekanmuruja yms. sisään. Niin ja osta astetta jämäkämpi sisuri. 15-25g takkiin ,mutta renkaanvaihtohommat saattaa vähentyä.
syklopaatti
06.07.2014, 00.20
Voiko olla mitään vaikutusta kun tuossa oli ollut sekä edessä että takana sisäkumina 700 x 35/45cc kokoinen kumi kun taas vanteessa ja renkaassa suositellaan max 700 x 25cc. .
Siinäpä se vika löytyi. Se ylisuuri siruri yrittää kammeta ulkokumia vanteelta ja noilla paineilla onnistuu tunkemaan itsensä ulkokumin ja vanteen väliin.
Takana tämä korostuu,
Veikkaan myös liian suurta sisäkumia aiheuttajaksi. Miten sait sen mahtumaan 25-millisen ulkorenkaan sisään? :-o
Sisäregas voi olla numeroa liian pieni, mutta numeroa liian suuren kanssa menee hermot!
Moikka!
Itselläni myös ongelma toistuvasti rikkoutuvan sisäkumin kanssa. Menopelinä toimii Focuksen blackforest, vanteena DT Swiss X1900 ja kumina Continental race king 2.2. Kun vannetta tarkastelin lähemmin huomasin, että vannenauha oli liikkunut eteenpäin ja näinollen se oli taittanut venttiilin rikki. Sisäkumi ja vannenauha vaihdatettu ammattilaisella samaisen syyn takia, joten luulisi olevan oikeat. Osaako joku neuvoa noviisia tämän pirullisen ongelman ennaltaehkäisemiseksi?
http://i61.tinypic.com/10fapzb.jpg
http://i62.tinypic.com/2zogfuu.jpg
Jake_Kona
09.07.2014, 23.02
Moikka!
Itselläni myös ongelma toistuvasti rikkoutuvan sisäkumin kanssa. Menopelinä toimii Focuksen blackforest, vanteena DT Swiss X1900 ja kumina Continental race king 2.2. Kun vannetta tarkastelin lähemmin huomasin, että vannenauha oli liikkunut eteenpäin ja näinollen se oli taittanut venttiilin rikki. Sisäkumi ja vannenauha vaihdatettu ammattilaisella samaisen syyn takia, joten luulisi olevan oikeat. Osaako joku neuvoa noviisia tämän pirullisen ongelman ennaltaehkäisemiseksi?
http://i61.tinypic.com/10fapzb.jpg
http://i62.tinypic.com/2zogfuu.jpg
Pätkä Gorillateippiä vannenauhaa alle ja siihen reikä (tähtikuvioinen) tai pyöreällä viilalla työntelee reunan siistiksi. Tarkoitus on saada teippi pehmentämään venttiiliaukon reunaa. Ei pitäisi puhjeta tämän jälkeen.
Okk kokeillaan. Kiitos pikaisesta vastauksesta!
Alkuperäiselle kysyjälle. Syy voi olla myös viallinen ulkorengas, joka ei pysy vanteella.
tomppa^^
14.07.2014, 14.03
Moro.
Sinulla on pyörässä vääränkokoinen sisärengas. Duranossa pitää olla kapea sisärengas kokoa 22-28-622. Corratecin vanne kestää 10barin paineen ja siihen käy käyttämäsi renkaat.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.