Näytä tavallinen näkymä : Lommot alumiinirungossa
TaitettaVille
16.06.2014, 20.47
Moi,
Tekniikka ei riittänyt ja nurin mentiin. Ikävästi cyclon runko kaatuessani osui teräviin kiviin ja siihen tuli lommoja alaputkeen keskelle. Yksi lommo on melko "syvä", joten heräsi epäilys, että onko rungon rakenteellinen kestävyys heikentynyt niin paljon, että sillä ei uskaltaisi maastossa enää ajaa. Mitä mieltä on raati? Ajaako vai ollako ajamatta?
https://farm3.staticflickr.com/2897/14414221636_8504a2d3d3.jpg (https://flic.kr/p/nXJDUG)IMG_6954 (https://flic.kr/p/nXJDUG) by ville.parkkinen (https://www.flickr.com/people//), on Flickr
https://farm6.staticflickr.com/5274/14436016112_6551a43471.jpg (https://flic.kr/p/nZEmDw)IMG_6953 (https://flic.kr/p/nZEmDw) by ville.parkkinen (https://www.flickr.com/people//), on Flickr
Jusmanteri
17.06.2014, 09.05
Koska tuo lommo on alaputkessa en usko siinä ainakaan olevan kasaan puristumisen vaaraa, koska alaputkeen tietämykseni perusteella kohdistuu pääasiassa vetoa. Itse varmaankin lähtisin kyselemään maahantuojalta mielipidettä vaikkakin todennäköisesti sanovat rungon olevan vaihtokunnossa. Viisaammat saavat kertoa onko ajettavassa kunnossa. Itse jatkaisin ajoa kunhan ensiksi katsoisin onko runko muuten vääntynyt yms.
Keskiäkäinen lohjalainen
17.06.2014, 09.20
Koska tuo lommo on alaputkessa en usko siinä ainakaan olevan kasaan puristumisen vaaraa, koska alaputkeen tietämykseni perusteella kohdistuu pääasiassa vetoa. Itse varmaankin lähtisin kyselemään maahantuojalta mielipidettä vaikkakin todennäköisesti sanovat rungon olevan vaihtokunnossa. Viisaammat saavat kertoa onko ajettavassa kunnossa. Itse jatkaisin ajoa kunhan ensiksi katsoisin onko runko muuten vääntynyt yms.
Komppaan tätä. Jos nuo rutut olisivat vaakaputkessa tai satulaputkessa, runko menisi hylkyyn saman tien. Puristuskuorman sieto tuollaisen lommon kohdalla romahtaa aika totaalisesti. Alaputkessa nuo eivät välttämättä haittaa. Kannattaa kuitenkin vähän seurata, ettei noiden lommojen lähimaastoon ilmaannu mitään murtumajälkiä.
Olen osittain erimieltä tuosta alaputken pelkästä vetojännityksestä. Hahmottelen tässä esim. tilannetta että tullaan alamäkeen ja edessä on tiukka oikee ja siihen vähän kuoppaa/kiveä yms....
Tuon putken oikea kylki näyttäs aika kokonaan olevan vekillä, joten siihen suuntaan on menettänyt ominaisuuksiaan.
lisää vaan katu-uskottavuutta .. eikun kovaa ajoa
Kyllä kai alaputkeen tulee pientä puristusta kovissa jarrutuksissa ja kuten jo mainittiin, ainakin jos/kun eturengas tökkää johonkin esteeseen maastossa. Kysele ensin myyjältä tai maahantuojalta. Sitten voisi ajatella, että poistaa maalit maalinpoistoaineella tuolta alueelta ja katsoo onko kyseessä lommot, vai myös murtumia.
Kannattaa myös lukaista tämä ketju, jollet ole jo törmännyt:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41607-Colnago-Worldcupin-runko-antoi-periksi
Pari vuotta vanha ketju, mutta eikai sitä uuttakaan tarvitse tehdä kyselläkseen samasta asiasta? :)
Elikkäs itsellänikin tekniikka petti ja kolhaisin rungon kiveen. Kuten kuvista näkyy, niin maalipintaa on lähtenyt, sekä pienen lommon tehnyt tuohon alaputkeen. Kysynkin nyt, että tuleeko tuo tuollaisenaan haittaamaan menoa? Vakuutusyhtiöön Ifiin jo soitin, ja mitä nyt ymmärsin, että kosmeettisia haittoja eivät lähde korvaamaan.
Seuraava kysymys on, että minkälaista teippiä/suojaa tuohon voisi hommata, että tuon jäljen saisi näppärimmin piiloon? Quixxx-kynällä laitoin lakkaa tohon reunoille ensihätään, että ei lähtisi maalit lisää halkeilemaan.
Pyöränä Trek Fuel ex 9 27.5"
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2887736/py%C3%B6r%C3%A4/lommo/IMG_20160808_183009.jpg
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/2887736/py%C3%B6r%C3%A4/lommo/IMG_20160808_183009.jpg)https://dl.dropboxusercontent.com/u/2887736/py%C3%B6r%C3%A4/lommo/IMG_20160808_183032.jpg
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/2887736/py%C3%B6r%C3%A4/lommo/IMG_20160808_183032.jpg)
Todennäköisesti ei haittaa, kuitenkin aika pieni raapaisu ja lisäksi vielä ilmeisesti keskellä putkea. Harvoin rungot siitä ratkeaa.
Todennäköisesti ei haittaa, kuitenkin aika pieni raapaisu ja lisäksi vielä ilmeisesti keskellä putkea. Harvoin rungot siitä ratkeaa.
Todennäköisesti ei haittaa, kuitenkin aika pieni raapaisu ja lisäksi vielä ilmeisesti keskellä putkea. Harvoin rungot siitä ratkeaa.
Paikallisessa pyörien erikoisliikkeessä Cyclissä olivat samaa mieltä. Haluan vain varmistella asiaa, kun tuo lommo kuitenkin ketuttaa sen verta vieläkin, vaikka on kulunut jo melkein viikko. :)
Seuraavaksi tosiaan pitäisi keksiä, millä tuon jäljen saisi parhaiten pois näkyvistä. Joku kiva suojatarrakin kelpaisi, mutta mistä sellaisen sitten voisi löytää? Vaihtoehtoja kun on, mutta mikä niistä sitten olisi sen verta pätevä, joka kestäisi säätä ja pyörän pesua.
maalinni
11.08.2016, 10.01
^ minulla kaveri lainasi pyörää ja sai lukolla iskettyä teräsrunkoon klommon vaakaputkeen. Hiukka veetutti. Kääräisin siihen tankoteippiä kämmenen leveydeltä kantokahvaksi.
Oikean väristä maalia, teippiä, hiomapaperia ja lakkaa
Jos tuon haluaa kunnolla tehdä niin rapsi irtomaalit reunoilta pois, suojaa ehjä osa teipillä ja muovikittiä päälle. Sitten hionta teipin tasalle, viitsimisen mukaan maalia tai tarra päälle.
Minä sain aikoinaan Ifistä rungon lommosta korvauksen sillä perusteella että jälleenmyyntiarvo lommon jälkeen käytännössä nolla.
Itselläni on pari samantyyppistä lommoa Canyonin rungossa, painoa on 120kg ja toistaiseksi on hyvin kestänyt runko. Toinen lommoista tullut 2009 ja toinen 2015.
Tapiolasta sain myös uuden maantiepyörän rungon, kun pyörä kaatui ja vaakaputkeen tuli klommo. Ei oikeasti ollut kuin kosmeettinen vika, mutta ajattelin piruuttani asiaa kysyä ja mainitsin mahdollisen vaaratekijän rungon pettämisestä ajossa niin sillä sitten. Käytännössä lähetin vanhan velosporttiin ja siellä vaihtoivat osat vanhasta uuteen ja etuvaihtajan toisenmalliseen, kun vanha ei sopinut uuteen. Kustansi siis omavastuun.
Mitäs muovikittiä tuohon lommoon voisi laittaa? Sitten metallimaalia / lakkaa päälle.
Mikä vaan 2-komponenttinen käy. Yleensä myydään vähän isommissa pöniköissä mutta esim tuolla järkevämpää pakkauskokoa: http://www.automaalit.net/epages/automaalit.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/2380
Mikä vaan 2-komponenttinen käy. Yleensä myydään vähän isommissa pöniköissä mutta esim tuolla järkevämpää pakkauskokoa: http://www.automaalit.net/epages/automaalit.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/2380
Pitääpäs tutustua kyseiseen tuotteeseen. Kellertävää metallimaalia löytyy jo.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.