PDA

Näytä tavallinen näkymä : 18-25C sisäkumi 26mm ulkorenkaaseen..?



Konankasaaja
29.04.2014, 13.49
Eli nöösikysymys leveysmittasuhteista lähtee tässä,

Toimiiko (Continental R28 Supersonic 700C x) 18-25C sisäkumi 26 leveän ulkorenkaan sisässä?

Nettikaupassa ei just sopivaa kokoa tarjolla, mutta kun muutakin tilaa niin miksei samoilla kuluilla jos vaan pelaa.

Hippo
29.04.2014, 14.11
Oikein hyvin.

Konankasaaja
30.04.2014, 22.01
Oikein hyvä. :)

Konankasaaja
08.05.2014, 15.00
Vaan onkohan tää nyt näin. Asentelin mielestäni huolella sisurin ja painetta kehiin, niin eikös alkanut pihinä kuulua ja tutkinta paljasti venttiiliä vastapäisellä puolella, eli ulkokehällä ison reiän. Eli se kohta tuskin on jäänyt vahingossa ainakaan renkaan ja vanteen väliin. Miten se tuommoisesta kohdasta voi revetä, ellei sitten paineesta? Tarkastin ja pyyhin ennen asennusta renkaan sisäpinnan.

No, jotta touhu olisi kuitenkin totaalisesti sössitty oli toisessa kohtaa sitten sen näköinen reikä, ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin että on jäänyt renkaan ja vanteen väliin, vaikka katsoin pariinkin kertaan ympäri ennen kuin aloin pumppailla :p

Jake_Kona
08.05.2014, 15.13
Venttiilin kohdilla jää sisuri helposti puristuksiin jos ei työnnä sisuria venttiilistä renkaan pohjalle. Silloin aloittaa toisen puolen vanteelle laiton myös venttiilikohdilta ja etenee 2-puolin vanteen vastakkaiselle puolelle. Itse en edes pumppaa etukäteen ilmaa sisuriin vaan asennan sen renkaan pohjalle lituskana. Onnistuu kun on tarkkana.

Konankasaaja
08.05.2014, 15.49
Venttiilin kohdilla jää sisuri helposti puristuksiin jos ei työnnä sisuria venttiilistä renkaan pohjalle. Silloin aloittaa toisen puolen vanteelle laiton myös venttiilikohdilta ja etenee 2-puolin vanteen vastakkaiselle puolelle. Itse en edes pumppaa etukäteen ilmaa sisuriin vaan asennan sen renkaan pohjalle lituskana. Onnistuu kun on tarkkana.

Pitää siis saada jollain ilveellä 100-prosenttisen sileäksi sisuri ennen kuin alkaa pumppailla :rolleyes: Ja pois vanteen ja renkaan välistä, kun se sinne kerta salakavalasti visuaalisesta tuplatarkastuksesta huolimatta kuitenkin muilahtaa.

Täytyy sanoa, että on melko käsi olo tämän kapean renkaan kanssa. Maasturin gummit saa räpeltää miten vaan ja aina on pelannut. Jatkamma harjootuksia..

arctic biker
08.05.2014, 16.14
Jaa,a kyllä yleisimmän uskontosuunnan mukaan sisärenkaaseen laitetaan ilmaa just sen verran että se saa muotonsa. Väittäisin että homma on kaiken helpoin ja riski vanteen ja päälirenkaan väliin jäämisestä pienin. Tietysti ilma laitetaan puhaltamalla, kovat kundit ei ees tarvii pumppua. http://road.cc/content/news/117652-video-greg-lemond-shows-how-quickly-change-inner-tube[/video]

kuovipolku
08.05.2014, 16.45
On tosiaan verrattomasti helpompaa ja idioottivarmempaa (eli mulle henkilökohtaisesti sopivampaa) kun sisurissa on sopivasti ilmaa. Sopivasti tarkoittaa sen verran että siinä on vähän muotoa ja että se sormen varassa roikkuessaan taittuu vielä selvästi.

Lopussa kun ulkorengas mallia tiukempi on viimeistä suostuttelua vailla vanteella voi joutua avaamaan venttiilin. Kun rengas on vanteella. parin pumppauksen jälkeen eli suunnilleen 1 barin kohdalla vielä silmämääräinen tarkistus että kaikki on OK ennen täysiä paineita.

Muuten voin lisätä sen mahdollisuuden että vannenauha voi olla huonokuntoinen tai pelkästään huono ja siirtynyt prosessin aikana pois paikaltaan, jolloin sisuri rikkoutuu hyvinkin helposti pinnan kohdalta.

Ja se kaikista tavanomaisin vastavaihdetun sisurin rikkoja on tietenkin se että vääntäessään tiukkkaa ulkorengasta vanteelle rengastyökalun avulla on tullut nirhaisseeksi sisuria...

arctic biker
08.05.2014, 16.50
tiukkkaa ulkorengasta vanteelle rengastyökalun avulla on tullut nirhaisseeksi sisuria...
Mun henkilökohtainen vähemmän kunniakas rekordi on 5 reikää...Samaan sisuriin.

Konankasaaja
08.05.2014, 17.36
Mun henkilökohtainen vähemmän kunniakas rekordi on 5 reikää...Samaan sisuriin.

Ohhoh..! Ei tämä sitten tosiaan olekaan mikään helppo laji. Aikamoista.

Aiheena olevassa yrityksessäni yllättäen rengas meni ilman työkalua paikoilleen ja ajattelin jo voitonriemuisena, että tämä perinteinen ansa vältettiin. Jäi kuitenkin fiilis, että varmasti on renkaan ja vanteen välissä, mutta tarkastelu osoitti, että ei ole, mutta koeponnistus sitten ilmeisesti todisti, että olipas, ähä.

Vannenauha... jaa-a. Ehjä se ainakin on, kaikin puolin siisti eikä tähänkään asti ole tuottanut ongelmia (nytkin siis vaihtoa tehdään hajonneen venttiilin vuoksi, ei rengasrikon), mutta mitenkä sen arvioit onko pinnojen kohdalta riittävän sileää, vai ei.

Iltasella katson tuon videon, luen vielä ajatuksella neuvot, yritän muistaa edellisen yrityksen potentiaaliset virhetilanteet, asetun seisomaan sisärenkaan
muodostaman kehän keskelle, vanne pään yläpuolelle kohotettuna kumarran kaikkiin ilmansuuntiin kahdesti, otan suullisen konjakkia ja ryhdyn toimeen.

kauris
08.05.2014, 19.38
Edelleen alkuperäiseen viestiin vastaisin kuitenkin minäkin ettei vika ainakaan liian kapealle ulkokumille tarkoitetussa sisärenkaassa ollut siinä suhteessa, että olis liian kapea. Jotain muuta vikaa epäilisin siis sisäkumissa, asennuksessa, vanteessa tai taivaankappaleiden huonossa asennossa juuri kyseisellä asennuskerralla. Toiste päin leveämpää krossarisisuria kapealle maantierenkaalle asentaessa (jos kumin ja vanteen yhdistelmä on erityisesti tiukka) tulee sen sijaan ongelmaksi se, että sisäkumia on hankala saada asennettaessa sullottua siististi ehjänä paikoilleen. Nyt mainitsitkin myös konjakin, etkai vain ekalla yrittämällä tehnyt suoritusta ilman asennusolutta tai vastaavaa?

Konankasaaja
10.05.2014, 00.57
Kyllä se varmaan niin on, että tuli ekalla kerralla vain sössittyä ilman asianmukaisia asennusvirvokkeita ja riittävää kokemusta käsitellä noinkin heppoista sisuria. On se kumma miten aikamiehen pitää opetella ihan uusiksi kumin vaihto kun se on vähänkin hienostuneempi.
Varalla ollut Conti Race 28 Wide (ilmeisesti 25-32 tarkoitettu) asettui huomattavasti helpommin hyviä ohjeitanne noudatellen. Painaahan se arviolta vähintään tuplaten, mutta menköön nyt uutta rohkeutta kerätessä. Saa nähdä onko aamulla vielä paineita :P


Edelleen alkuperäiseen viestiin vastaisin kuitenkin minäkin ettei vika ainakaan liian kapealle ulkokumille tarkoitetussa sisärenkaassa ollut siinä suhteessa, että olis liian kapea.

Tästä löysin aiemmin - tietty nyt en - jonkun suorittaman empiirisen testin jossa totesi juuri mainitsemillani mitoilla kapeamman sisurin toimineen mainiosti, mutta muutama milli lisää eroa tuotti poksahduksen, eli jossain se sisurinkin paisuntareservi loppuu :D Kokeili kumminkin loppuun asti.

kuovipolku
10.05.2014, 10.07
Tästä löysin aiemmin - tietty nyt en - jonkun suorittaman empiirisen testin jossa totesi juuri mainitsemillani mitoilla kapeamman sisurin toimineen mainiosti, mutta muutama milli lisää eroa tuotti poksahduksen, eli jossain se sisurinkin paisuntareservi loppuu :D Kokeili kumminkin loppuun asti.

Yksittäinen empiirinen testi voi joskus johtaa virheelliseen yleistykseen. Nimellisesti 23-25-millisiä sisureita käytetään sen verran yleisesti ja surutta erilaisissa 30-35-millisissä ulkorenkaissa että uskon siitä olleen kysymys.

Sisureita on tietenkin erilaisia enkä pidä aivan poissuljettuna että kevennetty butyylisisuri (kuten ensin käyttämäsi Supersonic) on herkempi puhkeamaan - muutenkin kuin erilaisten käsittelyvirheiden takia - siksi että siinä marginaalit voivat olla myös mahdollisten laatuvirheiden kohdalla pienemmät kuin paksummilla butyyleilla tai lähes loputtoman joustavilla lateksisisureilla.

arctic biker
10.05.2014, 10.32
Ohhoh..! Ei tämä sitten tosiaan olekaan mikään helppo laji. Aikamoista.
Joo, kyseessä oli Misukan Wildgripper City joskus vuosituhannen vaihteessa. http://www.mtbr.com/cat/tires-and-wheels/tire/michelin/wild-gripper-city/prd_358179_151crx.aspx
Ei ollut taitoa,asennusolutta liikaa eikä ees kummoisia rengasrautoja, keittiön laatikosta hain vankimpia lusikoita. Uri Geller ois ollut kateellinen. Olivatpa todella tiukat renkaat.