Näytä tavallinen näkymä : Avot vs tuubit
sledgehammer
18.03.2014, 14.20
Olen tässä suunnittelemassa kiekkojen hankintaa triathlonpyörään ja kovasti olen päätä vaivannut sillä, pitäisikö ottaa avot vai tuubikiekot. Maantiepyörän avot ovat toimineet loistavasti maantiepyöräilyssä ja nyt sitten mietin, mitä etua saavuttaisin tuubeilla. Jos kallistuisin ottamaan tuubit, niin aika herkästi niillä tulisi varmaan ajeltua ihan reeniajoakin. Kevyillä ja jäykillä kiekoilla on sen verran kiva ajaa... Tämän hetken tilanne on se, että maantiepyörän kiekot ovat lainassa tri-pyörässä ja ne pitäisi palauttaa takaisin maantiepyörään. Aika korkealla listallani arvostan pistosuojausta ja kestävyyttä. Jos tuubeilla ajelisin, niin varmaan laittaisin alle Contin GP4000s tuubit. Mahdollisesti myös compet. No onko siinä sitten enää mitään eroa ajaako avo vai tuubi 4000s renkailla? Sinänsä mua ei jännitä se tuubin vaihtaminen. Kaipa sen oppii siinä missä avonkin vaihdon. Ei siinä saa kiireessä ainakaan sisäkumia paskottua, jos kesken kisan joutuu rengashommiin ja kai tuubin voisi litkuttaakin varmuuden varaksi. Tuubikiekot taitaa olla vastaavia avoja jonkinverran kevyemmät? Omasta näkökulmasta tuubien hinta on ehkä suurin miinus verrattuna avoihin. GP24 contia on saanut niin sopivasti, ettei juuri muuta ole tullut ostettua. Se on ollut ominaisuuksiltaan juuri sopiva omaan käyttööni. Ero 4000s renkaaseen on jäänyt omalta kohdalta havaitsematta (hintaa lukuunottamatta). Kertokaahan nyt mulle miksi pitäisi ostaa ne tuubit, niin voin sitten uskotella itselleni tarvitsevani sellaiset ;)
Cycledrophis
18.03.2014, 14.58
Itse olin samassa tilanteessa aika-ajopyörän suhteen ja päädyin avoihin, ENVE 8.9 avona.
Valintaperusteita puoleen ja toiseen
1. Avokiekolla ei renkaan takia ole koskaan tarvinnut jäädä lenkin varteen. So jos tuubiin tulee iso reikä, niin varatuubi on ainoa pelastus.
2. Avoilla voi pitää sisärenkaan mukana ja lisäksi pikapaikkarasian hätätilaa varten. Eivät vie paljon tilaa.
3. Testien mukaan avo rullaa pikkuisen paremmin
4. tuubit ilmeisesti on aika paljon kestävämmät kuin avot, ainakin kaverit sanoo ajaneensa tuubeilla koko kesän
5. Tuubikiekot ovat vähän halvemmat
6. Avorengas saattaa irrota vanteelta rikkoutuessaan, ei omaa kokemusta
7. Hyviä hiilariavokiekkoja ei markkinoilla montaa merkkiä ole.
8. Tuubikiekot ovat avoja vähän kevyemmät
9. Avokiekoilla voi helpommin kokeilla eri renkaita ja leveyksiä
10. Tuubin paikkaaminen litkulla on tavallisesti helppo rasti
11. Litkutettu tuubi saattaa paikata itse itsensä
Näitä asioita puolesta ja vastaan on varmaan vaikka kuinka paljon. Osasta voi helposti olla toistakin mieltä.
En usko että valitsi kummin vaan menee pahasti metsään
Jari
hannupulkkinen
18.03.2014, 15.06
Mielestäni tuubeilla on vain kaksi ominaisuutta avoihin verrattuna, joiden takia ne kannattaa ostaa: kun tuubi särkyy pyörä on vielä ohjattavissa kun rengas ei putoa kiekoilta niinkun avoilla voi käydä. Tätä arvostaa erityisesti kovassa vauhdissa ja alamäessä. Toinen hyvä puoli on nopea renkaan vaihto. Tuubirenkaan vaihtaa pienen harjoittelun jälkeen minuutissa. Tämä on erityisesti trikisassa hyvä ominaisuus.
Itsellä tosin meinasi jäädä Nokialla 96 täysmatka kesken kun en meinannut kohmeisin sormin saada vanhaa rengasta pois. Uusi liimaus voi pitää aika tiukasti.
Kolmas syy ja minulla toinen on nostalgia. Olen ajanut suurimman osan elämäni lenkeistä tuubeilla ja on aina välillä kiva verestää muistoja.
Nykyisin tuubit ja avot ovat painoltaan suurin piirtein samoissa. Sisuri voi tietenkin painaa sen 50-70 grammaa lisää. Joidenkin rulaavusmittareiden mukaan avot voivat olla jopa tuubeja nopeampia. Varatuubi tietenkin vie varasisuria enemmän tilaa.
5. Tuubikiekot ovat vähän halvemmat
7. Hyviä hiilariavokiekkoja ei markkinoilla montaa merkkiä ole.
Tämä oli kriteeri, jonka takia päädyin tuubeihin, enkä (ainakaan vielä!) kadu.
Hannun kanssa hieman eri mieltä, yhden kunnon kontaktin kokenut asvaltin kanssa kun tuubin rikkoutuessa kurvissa irtosi vanteelta ja siinä ei kyllä tosiaan ohjailtu...
hannupulkkinen
18.03.2014, 17.28
Hannun kanssa hieman eri mieltä, yhden kunnon kontaktin kokenut asvaltin kanssa kun tuubin rikkoutuessa kurvissa irtosi vanteelta ja siinä ei kyllä tosiaan ohjailtu...
Vanha liima tai huonosti liimattu muuten??
On minullakin tuubi vanteelta kerran irronut, mutta juuri noista em. syistä. Kevällä eka lenkillä kun en liimannut talven jäljiltä uudestaan tuubia.
Miksi prot ajaa tuubeilla kisoissa?
Koska niille laitetaan kaikki valmiiksi.
Itse olin samassa tilanteessa aika-ajopyörän suhteen ja päädyin avoihin, ENVE 8.9 avona.
Valintaperusteita puoleen ja toiseen
1. Avokiekolla ei renkaan takia ole koskaan tarvinnut jäädä lenkin varteen. So jos tuubiin tulee iso reikä, niin varatuubi on ainoa pelastus.
2. Avoilla voi pitää sisärenkaan mukana ja lisäksi pikapaikkarasian hätätilaa varten. Eivät vie paljon tilaa.
Näitä asioita puolesta ja vastaan on varmaan vaikka kuinka paljon. Osasta voi helposti olla toistakin mieltä.
En usko että valitsi kummin vaan menee pahasti metsään
Jari
Etenkin näistä syistä hankin tri-pyörään Zippin avokiekot. Ajan kaikki ajot samoilla kiekoilla (paitsi ehkä alkukevään paskalenkit, enkä oikeastaan ole koskaan ymmärtänyt miksi jotkut ostavat kalliit ja hienot pyhäkiekot ja käyttävät niitä sen 2-3 kertaa kesässä). En näe itseäni raahaamassa varatuubiakaan mukana. Mulla oli aluksi tuubikiekot, mutta jotenkin pelkäsin niiden kanssa pelaamista aina niin ja avot tuntui jotenkin tutummalta, niin vaihdoin niihin. Se on kyllä totta että kisassa menee ehkä muutama minuutti kauemmin renkaan vaihdossa, kuin kokeneelta tuubinvenyttäjältä, mutta oikeasti todella harvoin nuo avotkaan menee puhki, jos kumi on hyvässä kunnossa.
Ja varakiekko (tai kokonainen pyörä) matkustaa siinä 15 metriä selän takana.
hannupulkkinen
18.03.2014, 18.22
oikeasti todella harvoin nuo avotkaan menee puhki, jos kumi on hyvässä kunnossa.
Ehkä juuri siinä kisassa kun olet vihdoinkin nousemassa pobiumille niin kilsa ennen maalia bum.
;)
Ehkä juuri siinä kisassa kun olet vihdoinkin nousemassa pobiumille niin kilsa ennen maalia bum.
;)
siinäkin todennäköisyydet ovat melko pienet...
hannupulkkinen
18.03.2014, 18.34
Miksi prot ajaa tuubeilla kisoissa? Tärkein syy on varmaan turvallisuus ja traditio. Ehkä myös kiekkojen keveys.
Aika-ajon 3x maailmanmestari 2011-2013 Tony Martin ajaa avoilla eli avot eivät ainakaan ole kovin huonot rullaavuudeltaan.
http://www.cyclingnews.com/features/pro-bike-tony-martins-specialized-shiv-tt
Taisi Peter Selin joskus Eurospostilla sanoa tuubin merkittävimmäksi eduksi pro-tasolla, että niillä voi ajaa kohtalaisesti tyhjänäkin. Eikös Johan van Summeren ajanut Paris-Roubaix:n voittoon tyhjällä tuubilla.
Ei kumpaakaan, Hannu, se vaan lähti... Niin kyllä lähti kuskikin...
El-Carpaso
18.03.2014, 21.17
Mä oon sen verta nuori ja edistyksellinen että ottaisin kyllä avot. Tosin sisäkumeihin en enää nykyisin koske eli tubeless on alla.
Tubelessin etuja on just se, että näitä räjähtäviä tyhjenemisiä ei ilmene, renkaan pitäisi pysyä vanteella tyhjetessä ja puhkeamisia pitäisi litkun takia tulla muita renkaita vähemmän. Lisäksi jos schwalben tietoja on uskominen uusi One rengas on kevyin ja rullaavin juuri tubeless versiona.
Cycledrophis
18.03.2014, 21.27
Maatieavoihin tubelessia ei juurikaan ole saatavilla.
Tässä kiinostuneille tarkempaa dataa vierintävastuksesta https://docs.google.com/file/d/0B-JYBb4ZA401aHhIeGZuTjZYa3M/edit
Jari
sledgehammer
18.03.2014, 21.31
Hmm... Näyttäisi siis siltä, että jos satun löytämään sopivasti käytetyt hiilikuituiset tuubikiekot, niiden karttamiseen ei ole syytä. Jos löytyy avot, niin nekin voi ottaa. Monesti rengasrikon sattuessa riski uudelleen puhkeamiseenkin on olemassa. Ei siinä kiireessä aina kerkee sitä pienintä hiekanjyvää huomaamaan ja sitten tosi paskalla tsägällä saa vaihtaa kahteen kertaan sisuria. Voi sinne toki vaihtohommien tiimellyksessäkin jotain kakkaa mennä, vaikkei niin yleensä käy. Varsinkin sateella, kun paskaista rengasta irroitaa ja asentaa, kaikki on mahdollista. Optimitilanteessahan molemmilla vain ajetaan ja silloin ei oo murheita. Saattaapi kallistua tuubiin päin. Useammassa katsomassani mallissa tuubikiekot ovat olleet n. 200gr saman mallin avoja kevyemmät. Se tietty on plussaa, vaikkei se tämmösellä perusjantterilla missään tunnukaan. Aina on juhlaa jos kiekot painaa alle 1500gr.
El-Carpaso
18.03.2014, 21.37
Maatieavoihin tubelessia ei juurikaan ole saatavilla.
Tässä kiinostuneille tarkempaa dataa vierintävastuksesta https://docs.google.com/file/d/0B-JYBb4ZA401aHhIeGZuTjZYa3M/edit
Jari
Hutchinsonilta neljä mallia
Schwalbelta vissiin 2
spessulta ainaki 1
On niitä, vaikkakin hiukka vähän. Tosin hutchinsonin renkaat on tosi hyviä vaikkakin kuluvat nopeasti.
Cycledrophis
18.03.2014, 21.40
Jep muttei juurikaan korkeelaippaisia hiilikuitukiekkoja
Jari
El-Carpaso
18.03.2014, 21.46
Jep muttei juurikaan korkeelaippaisia hiilikuitukiekkoja
Jari
Jokainen avokiekko toimii tubelessin kanssa. Vaatii kaks kiekkaa teippiä ja venttiilin.
Cycledrophis
18.03.2014, 21.54
Oletko kokeillut? Jos niin millä yhdistelmällä. Asia on oikein mielenkiintoinen ja testaamisen arvoinen.
Jari
Munamankeli
18.03.2014, 22.12
Tärkein syy on varmaan turvallisuus ja traditio. Ehkä myös kiekkojen keveys.
Jep, juuri nämä mainittiin:
Former CSC, HealthNet and Toyota- United pro team mechanic Nicholas Legan breaks tyre selection down to three key considerations: safety, performance and value.
Read more at http://triathlete-europe.competitor.com/2010/03/26/tubulars-clinchers#lffZWjcJLmPuQEB7.99
Ajan tuubeilla koska prot tekevät niin, so. perinteen takia. Tuubeihin saa reilut paineet, joten niillä on kiva ryskyttää menemään. Lisäksi tuubien liimaminen on jotenkin kuin suoraan Pauligin mainoksesta.
Jos taas ajaisin yleensä paljon, etenkin huonolla kelillä tai tiellä ja rengaskustannus olisi muista(kin) syistä tärkeä, vaihtaisin ilman muuta avoihin.
El-Carpaso
18.03.2014, 22.41
Oletko kokeillut? Jos niin millä yhdistelmällä. Asia on oikein mielenkiintoinen ja testaamisen arvoinen.
Jari
Mä vedän sillä oletuksella että maantietubelessin vanteelle ei ole muita vaatimuksia kuin hylly ja ilmatiiviys. Hylly löytyy kaikista vanteista ja ilmatiiveys saadaan aikaiseksi teipillä ellei sitä ole vanteessa valmiina.
Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
kolistelija
18.03.2014, 22.47
Kukaan ei ole maininnut että tuubeilla voi ajaa järkevillä paineilla ilman jatkuvaa snakebitepelkoa...
Osaako joku, jolla kokemusta molemmista renkaista, sanoa jotain tuntumasta? Tuntuma tietenkin käsitteenä hankala, mutta onko tuubit ns. mukavammat ajaa? mukavuudella tarkoitan esim. pehmeämpi, parempi tuntuma tiehen, parempi perstuntuma, nopeammin reagoiva tms..
Juuri kiekkojen hinnan takia suunnitellut tulevaisuudessa siirtyväni tuubeihin.
hannupulkkinen
19.03.2014, 10.50
Tuubit ja latekseilla varustetut kevyet avot ovat tuntumaltaan hyvin samanlaiset. Tuo edellä mainittu mahdollisuus ajaa hieman pienemmillä paineilla on tuubien hyvä puoli. Se lisää ajamisen mukavuutta. Muutenkin on järkevää valita taakse 25 millinen tuubi jos kuskilla painoa on yli 80 kiloa ja miksei eteenkin. Tarvittaessa tuubiin saa myös kovat paineet, mutta ei sitä tarvetta kovinkaan usein ole. Mittauksissa on selvitetty, että kovapaineinen rengas rullaa huonommin vähänkään rupisella asfaltilla kuin vähän pehmeämpi rengas. Itse käytän takana 25 millistä tuubia ja avoakin ja paineet ovat siellä 6 barin paikkeilla.
Tuubin tuntumaa on vaikea kuvailla, mutta ehkä pehmeännapakka on oikea. Avolatekseilla pienillä paineilla tuntuma on ehkä sitten vain pehmeä. Tuntumaan vaikuttaa kuitenkin enemmän se millainen tuubi ja avo sekä millainen on sisuri. Tuubeissakin on sekä butyyli että lateksisisureita. Pistosuojauksetkin vaihtelevat. Keväisin olen ajanut Continental Gatorskin 25 millisellä takana ja 23 milisellä edessä ja kesällä Vittoria Corsilla tai Schwalve Ultremoilla. Lateksisisustainen tuubi on siitä huono, että kun sen litkuttaa siellä on oltava koko ajan paineita, muuten tuubin pinnat tarttuvat toisiinsa ja rengas on pilalla. Vararenkaana litkutettua lateksituubia ei siis voi käyttää.
Varatuubiksi kannattaa valita mahdollisimman kevyt vaikkapa ratarengas, jolla sitten voi ajaa kotiin ja jonka mukana raahaaminen on helppoa. Kovin kevyillä tuubeilla voi käydä niinkuin minulla kerran kävi kun joiduin tekemään hätäjarrutuksen etten olisi ajanut mopon kanssa yhteen. Molemmat tuubit hankautuivat asfalttia vasten lukkojarrutuksessa puhki.
Oatmeal Stout
19.03.2014, 11.03
Osaako joku, jolla kokemusta molemmista renkaista, sanoa jotain tuntumasta?
Hyvillä kumeilla on hyvä ajaa ja huonoilla ei - oli sitten kyseessä tuubit tai avot. Kisa tuubeina Vittorian Corsa Evo Cx ja avoina olen käyttänyt Michelin Pro4 Race Michelinin sisurein - itse kukin saa olla omaa mieltä valinnoistani, mutta sillä linjalla jatkuu myös tämä kausi.
Cycledrophis
19.03.2014, 12.36
Valinta riippu myös vähän siitä mitä tavoitellaan:
Mukavuus, hyvä pito, rullaavuus vai aerodynamiikka.
Alunperinhän tämä lähti tri keskustelusta ja mahdollisimman hyvästä ajasta:
Siihen mahdollisimman kapea avo eturenkaana ja sopivilla kiekoilla oiva vastaus, muttei se tarjoa mitään ylivoimaista kilpailukykyä.
Tuubeilla uskoisin saavutettavan paremman mukavuuden ja pidon, sillä tarvittaessa voi käyttää todella alhaisia paineita
Maantielle (kisoihin) lienee ihan makukysymys kummat laittaa alle.
Jari
Oatmeal Stout
19.03.2014, 12.41
Alunperinhän tämä lähti tri keskustelusta ja mahdollisimman hyvästä ajasta:
Ei silloin optimi ole tuollaisessa ratkaisussa? (http://www.mavic.com/wheels-road-triathlon-cosmic-cxr-80-t#.Uyll0ft2Fv4)
Tuubeilla uskoisin saavutettavan paremman mukavuuden ja pidon, sillä tarvittaessa voi käyttää todella alhaisia paineita
Miksi pilata tuubien hyvä rullaavuus jollain alhaisilla paineilla? Maksimit vaan mitä tuubi kestää tai vähän alle. Itse ajan 12 bariin yltävissä 22mm leveillä competition competition tuubeilla reilun 11 barin paineilla. 19 millisissä paineita sitten enemmän jos semmoset kapeemmat nakit on joskus alla.
kolistelija
19.03.2014, 12.50
Miksi pilata tuubien hyvä rullaavuus jollain alhaisilla paineilla? Maksimit vaan mitä tuubi kestää tai vähän alle. Itse ajan 12 bariin yltävissä 22mm leveillä competition competition tuubeilla reilun 11 barin paineilla. 19 millisissä paineita sitten enemmän jos semmoset kapeemmat nakit on joskus alla.
Koska asfaltilla rullaa paremmin matalilla paineilla. Sileällä velodromilla asia voi olla toisin.
Leveällä renkaalla voi jopa kantata kunnolla matalilla paineilla. Aika win/win, ellei nyt jotain vuorta nouse ja muutamalla grammalla ratkaistaan voittoja.
Cycledrophis
19.03.2014, 12.51
Joo ja ei, tuo ei kumminkaan ole välttämättä paras yhdistelmä. Esim Tour on näitä testaillut.
Jari
Mä vedän sillä oletuksella että maantietubelessin vanteelle ei ole muita vaatimuksia kuin hylly ja ilmatiiviys. Hylly löytyy kaikista vanteista ja ilmatiiveys saadaan aikaiseksi teipillä ellei sitä ole vanteessa valmiina.
Tuskailin tässä taannoin Schwalben ZX maantietubelessin ja Mavicin Cosmic carbone SL:n kanssa. Maastopyörässä tubeless on ollut menestyksekkäästi käytössä useilla kiekoilla ja renkailla jo pari vuotta ilman ongelmia. Tuon Mavicin kanssa tuli puskan takaa vanteen kapeus, 13C. Kokeilin neljää erilaista tubeless-venttiiliä, yritin vuollakin paria kapeammaksi, mutta ko. Schwalbe ei mahtunut venttiilin kohdalta vanteelle millään, vaan jäi aina vuotamaan venttiilin kohdalta. Tuon renkaan reunanauha on huomattavan paksu, joten voi olla että jokin muu tubeless-rengas mahtuisi paremmin.
Netin syövereistäkään en onnistunut löytämään vastaavia kokemuksia oikeastaan yhtään, joten yritin hartaasti ennen kuin lopulta luovutin. Kumit siirtyivät Ksyrium Elite -kiekoille (15C), jonne ne asettuivat ensi yrittämällä helposti.
Ilmeisesti nykyvanteet alkavat olla useimmiten hiukan leveämpiä, joten ongelma ei ole yleinen. Suosittelen kuitenkin tarkistamaan asian ennen kuin investoitte :)
hannupulkkinen
19.03.2014, 13.12
Tarvittaessa tuubiin saa myös kovat paineet, mutta ei sitä tarvetta kovinkaan usein ole. Mittauksissa on selvitetty, että kovapaineinen rengas rullaa huonommin vähänkään rupisella asfaltilla kuin vähän pehmeämpi rengas.
Miksi ajaa kovilla renkailla kun ne ovat pehmeitä hitaammat. Lisäksi 25 millisten aerodynaamisuus on joissakin korkeaprofiilisissa renkaissa parempi kuin kapeampien. Järkevintä on ajaa korkealaippaisilla kehillä 25 millin renkailla kohtuullisilla paineilla. Jos ette usko niin kvg.
mhelander
19.03.2014, 14.17
^ itsekin olin luulossa että maksimipaineilla rullaa parhaiten... ehkä siellä velolla. Vuosi sitten tuli järki päähän ja laskin 15% painumalla paineet kun olin punninnut kuski päällä kiekoille tulevat painot.
Laskennallisesti saadut paineet olivat melkoinen yllätys, etenkin maastorenkaille. Niilläkään ei pääse täpärilläkään kovempaa liian kovilla paineilla, maastoslikseille joutuu pitämään tilkan kovempia paineita etteivät blurppaile kovemmassa menossa.
Mulla kaikki oikeat 700c kisakiekot on tuubeja, paras on kiinankuitu 60mm syvä täyshiilari, 460g. Jäykkä kuin mikä, helppo puolata ja rihdata ja pysyy suorana. Erinomainen kaikupohja Hope Pro III vapaarattaalle :D.
Noille verrokiksi rakensin treenikiekot DT-Swiss R520 kehistä jotka 32mm syvällä jotenkin aero-profiililla, keskelle NovaTec:n SuperLight navat ja CN424 litatut pinnat radiaalina. Kunhan Conti Attack&Force kumit on ajettu loppuun lienee aika hommata jotkut hyviksi havaitut tubeless-renkaat 23-25mm:n leveydellä.
Lähinnä rullaavuus ja sen paraneminen kiinnostaa, rengasrikkoja ei ole vielä yhtään käyttämilläni Schwalbe Durano 28mm ja Conti GP4000S 23mm avoilla, Tufo S3 Lite 195&215 ja Conti Podium 19-622 tuubeilla.
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
sledgehammer
19.03.2014, 14.50
Mites noi matalat paineet tuubeissa, kun aika jossain renkaassa ilmoitetaan alin paine ja se saatta jo olla enemmän kuin avon maksimipaine. Näin esimerkiksi conteissa, joissa avon maksimipaine on 8.5bar ja saman renkaan tuubiversion minimipaine on tuo sama. Avoissa olen pitänyt aina tuota maksimipainetta ja ihan kivasti ovat rullanneet. Painoa ei tosin ole enää kuin 73kg ja renkaana ollut 23mm tai 24mm. Mukavuusasiat ei juuri vaakakupissa paina, koska ei tuo 8,5bar mitenkään epämukava ole ollut omasta mielestä. Triathlonpyörää en tosin ole vielä ajanut kuin rullilla ja trainerilla. Se ei varmasti ole yhtä hyvä suodattelemaan tärinöitä kuin Storkki jolla ole tähän asti ajanut. En kuitenkaan usko tuon olevan mikään ongelma.
hannupulkkinen
19.03.2014, 15.00
19-22 millisissä tuubeissa alapainesuositus on usein 7-8 baria, mutta 23-25 millisissä pienempi. Mukavuus riippuu tietenkin muustakin kuin renkaista, mutta eräässä Tourin testissä kyllä todettiin että suurin mukavuustekijä on kuitenkin renkaat. Rullaavuuden tunne voi olla kyllä ihan muuta kuin todellinen rullaavuus, mutta tietenkin marginaalit eri viritysten välillä ovat pienet ja osittain myös siksi tunteeseen ei kannata liikaa luottaa jos kyseessä on aika-ajo, jossa sekunteja lasketaan. Ryhmäajossa voi olla eri asia.
Antti Salonen
19.03.2014, 18.05
En näe itseäni raahaamassa varatuubiakaan mukana. Mulla oli aluksi tuubikiekot, mutta jotenkin pelkäsin niiden kanssa pelaamista aina niin ja avot tuntui jotenkin tutummalta, niin vaihdoin niihin.
Olen nyt kahtena viime kesänä ajellut ensimmäistä kertaa elämässäni tuubeilla, perusteena yksinkertaisesti se, että halusin ykköspyörään sekä korkeaprofiiliset että kevyet kiekot. Hiilikuituiset avokiekot eivät ajatuksena houkuta vähääkään, joten olen nyt ihan onnellisesti ajellut Contin tuubeilla reilun kymppitonnin.
Hommasin varatuubiksi 19-millisen Tufon (http://www.tufo.com/s3-lite-195g/), jolla tarvittaessa voi aina ajaa lenkin loppuun. Erityisen hyvä tai mukava rengas tuo tuskin on, mutta tilaa menee niin vähän, että taskukokoisen pumpun ja paikkanesteen kanssa nuo vievät yhdessä ajopaidasta yhden taskun. Toistaiseksi olen joutunut turvautumaan vain yhden kerran paikkanesteeseen.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/nbgvq2xwjo540lj/tufo%20s3%20lite%2019%20mm.jpg
Hans Opinion
24.03.2014, 19.33
Suurin ero kehän massassa, tuubikehä pari sataa gramma keveämpi. Kehän massalla merkitystä vähemmän tasamaa tempossa kuin kortteliajossa tai alppinousussa. Prot ajaa tubilla jossa paineet tapissa, teho mukavuutta tärkeämpää.
hannupulkkinen
24.03.2014, 19.59
Prot ajaa tubilla jossa paineet tapissa, teho mukavuutta tärkeämpää. Paineet tapissa ei ole nopein tapa. Tosin Keski-Euroopassa ei ehkä asfaltti ole yhtä rupista kuin tällä talven maassa.
Tosin Keski-Euroopassa ei ehkä asfaltti ole yhtä rupista kuin tällä talven maassa.
Keski-Euroopassa asuessani (älkää nyt aloittako Itä-Euroopalla, muuten paikalliset suuttuvat), kaipaan Pohjois- ja Etelä-Euroopan sileitä asfaltteja. ;)
Oatmeal Stout
25.03.2014, 11.00
Paineet tapissa ei ole nopein tapa.
Riittävän lujaa ajaessa on helpompi ohjata paineet tapissa, kun rengas ei anna perää ja siten paineet tapissa on nopein tapa ajaa lujaa.
El-Carpaso
25.03.2014, 14.21
Riittävän lujaa ajaessa on helpompi ohjata paineet tapissa, kun rengas ei anna perää ja siten paineet tapissa on nopein tapa ajaa lujaa.
Tää ongelma ei kyllä oo koskaan tullu vastaan... Tosin mä harvemmin ajan alpeilla 120km/h, mutta niitä ei sit suomesta löydykkään. Yleensä mulla on paineet 8bar takana ja 7 edessä.
hannupulkkinen
25.03.2014, 15.04
Jotain faktaa?? Sanoisin että höpö hopö.
Nojoo, siinä tapauksessa homma pitää varmaan paikkaansa jos max paineisiin verrattuna ajais selkeillä alipaineilla. Tällöin tukevuus ja taittumisen riski vauhdikkaissa kaarteissa vois tulla ongelmaksi ja vauhti hidastua. Jos suositus on kuitenkin vaikka 7-10 ja ajaa seiskalla niin tällainen ei kyllä vauhtia hidasta. Ja jos ja kun kerran on tutkittu, että vähän pienempi kuin ihan maksimipaine vähentää käytännössä vierintävastusta asfaltin ollessa karkeampi kuin aivan parhaat asfaltit saati parketti velolla.
Bensaa liekkeihin: vanha artikkeli ammattilaisten renkaista.
http://inrng.com/2013/04/reinventing-the-wheel-25mm/
Ammattilaiset eivät enää aja kapeilla ja kovilla, eivät aina edes tuubeilla.
Antti Salonen
25.03.2014, 16.35
Tämähän osoittaa myös sen, että siitä, millä ammattilaiset ajavat, ei ole kannattanut vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Kontrolloidut tutkimukset ja tuulitunnelit ovat hyvin uusi ilmiö, ja kilpapyöräilyssä perinteisesti on menty perinteiden ja uskomusten ehdoilla. Tässä lainaus toisesta vähän vanhemmasta (2008) lehtijutusta (http://www.bikequarterly.com/images/BQ64TireTest.pdf):
The trend toward narrower tires continued through the 1980s, when many riders used extremely narrow 18 mm clincher tires. However, even racers soon realized that super-narrow tires required very high pressures that resulted in poor comfort and mediocre performance. Today, most racers use 23 mm tires on the road. Some track racers, who ride under more easily controlled conditions and thus are able to evaluate the performance of equipment, now use 25 mm tires.
Reilut kymmenen vuotta takaperin ihmettelin itselleni ekaa maantiepyörää, oli 25-millisiä renkaita aika heikosti saatavilla ja niitä pidettiin lähinnä retkeilykäyttöön sopivina -- ajoivathan ammattilaisetkin 23-millisillä. Englanninkielisillä foorumeilla oli kuitenkin jo tuolloin heittää ihan yksiselitteistä mittaustietoa siitä, että rakenteeltaan vastaava 25-millinen rullaa paremmin.
Oatmeal Stout
25.03.2014, 17.55
Sanoisin että höpö hopö.
Aika asiantunteva, tosiasioita sisältävä ja opettavainen lausunto.
Ammattilaisista puheen ollen, CCC Polsat Polkowice ajaa 21 mm tuubeilla, ilmanpainetta 11 bar "paine, joka mahdollistaa nopean ajon, samaan aikaan turvaten hyvän tienpidon. Jos tiet ovat huonossa kunnossa tai sataa, alennamme paineen 9 baariin, äärimmäisissä olosuhteissa kahdeksaan" (Mateusz Taciak).
hannupulkkinen
25.03.2014, 18.40
Aika asiantunteva, tosiasioita sisältävä ja opettavainen lausunto.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Oatmeal Stout
25.03.2014, 19.03
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Toki ja jos Sinä et löydä asiasta muuta tutkittua tietoa, niin minä en voi sillekään mitään - iän myötä henkiset kyvyt muuttuvat.
Hans Opinion
25.03.2014, 21.16
En käy väittämään mikä on optimaalinen paine ja renkaan leveys mutta niin vain on että prot ajavat aika kapeilla kumeillä ja noin 10bar paineilla. Kysymys lieneee tuntumasta joka on hyvä olosuhteissa joissa prot ajavat, esmes kovavauhtisisa laskuissa voi olla tuntuma rullaavuutta tärkeämpi tekijä. Mieleen tuli myös se että kisat on pitkiä ja ilmanpaine renkaassa saattaa laskea pitkän istunnon aikana tasolle jota ei haluta, isoilla bar lukemilla lähdössä paineet ovat halutulla tasolla myös silloin kun sijoituksia ratkotaan.
Cycledrophis
25.03.2014, 22.33
Uskoisin että ammattikuskit ajavat kapeilla renkailla lähinnä pienemmän ilmanvastuksen takia. ks esim http://www.trainingandracingwithapowermeter.com/2010/11/aero-tires-and-wheels-skinny-vs-fat.html ja http://forum.slowtwitch.com/cgi-bin/gforum.cgi?post=3840202#3840202. Minun tiedossani ei ole, että vierinvastus huononisi jos painetta nostetaan paljon. Tutkimusten mukaan vierintävastus ei parane enää juurikaan n. 7,5bar yläpuolella ks BiCycling Science s. 220->. Minä luulen (en tiedä) että syy tuubien käyttöön on enemmänkin kiinni kiekoista kuin tuubien muista ominaisuuksista ja perinteellä on myös suuri merkitys asiassa.
Jari
hannupulkkinen
25.03.2014, 23.10
En käy väittämään mikä on optimaalinen paine ja renkaan leveys mutta niin vain on että prot ajavat aika kapeilla kumeillä ja noin 10bar paineilla. Kysymys lieneee tuntumasta joka on hyvä olosuhteissa joissa prot ajavat, esmes kovavauhtisisa laskuissa voi olla tuntuma rullaavuutta tärkeämpi tekijä. Mieleen tuli myös se että kisat on pitkiä ja ilmanpaine renkaassa saattaa laskea pitkän istunnon aikana tasolle jota ei haluta, isoilla bar lukemilla lähdössä paineet ovat halutulla tasolla myös silloin kun sijoituksia ratkotaan.
Luitko Salosen ja Kervelon postaukset?
okahkonen
25.03.2014, 23.21
Taitaa olla nyt palstalla vähän vanhentunutta tietoa (paitsi Pulkkisella). Esim tämän artikkelin mukaan valtaosa pro tiimeistä ajaa tällä kaudella 25 mm renkailla. Uskoisin että syy tähän on, että 25mm renkaat nopeammat kuin esim 21 milliset. http://cyclingtips.com.au/2014/01/2014-bikes-of-the-worldtour-part-1/
Näin purjehtijan maalaisjärjellä väittäisin (ja näin tehdessäni varmasti teen palsta-itsemurhan), että vierintävastus on aivan varmasti merkittävämpi tekijä rengasta valitessa kuin ilmanvastus. Ja edelleen rohkenisin väittää, että renkaan ilmanvastukseen vaikuttaa enemmän renkaan ja kehän sauma, kuin renkaan leveys. Tämä ihan vain sillä perusteella, ettei kappaleen muodolla niin kauheasti ole väliä niin kauan kun se ei synnytä turbulenssia. Jos kun synnyttää, ei sillä muodolla silloinkaan ole niin väliä, ainoastaan turbulenssilla.
Niin, toki noiden yllälinkattujen 2010 kirjoitettujen postausten jälkeen on kehätkin leventyneet. Tiedä sitten johtuisiko vaikka siitä että insinöörit ovat oppineet pyörittämään kiekkoja tuulitunnelissa pystyakselinsa ympäri?
Pyöräpummi
25.03.2014, 23.44
25-milliset saattavat jopa olla aerodynaamisemmat, koska vanteet voivat olla leveämmätkin kuin 25 mm.
Saattaa olla vielä niinkin että nykyaikainen vanneprofiili sopisi paremmin 25-milliselle tuubille.
Hyvin ymmärrän että on etuja käyttää tuubia. Kuitenkin avorenkailla päästään parempaan vierintävastukseen. Joskus niitä on yritetty käyttää. Muistan että tunnettu aika-ajomestari(?) käytti "kortonkin"-ohuitu avoja sillä seurauksella ne puhkesivat kesken tärkeän ajosuorituksen.
okahkonen
25.03.2014, 23.59
Hyvin ymmärrän että on etuja käyttää tuubia. Kuitenkin avorenkailla päästään parempaan vierintävastukseen. Joskus niitä on yritetty käyttää. Muistan että tunnettu aika-ajomestari(?) käytti "kortonkin"-ohuitu avoja sillä seurauksella ne puhkesivat kesken tärkeän ajosuorituksen.
En lähde väittelemään tuosta vierintävastus asiasta, koska en asiaa oikeasti ymmärrä, vaikkakin jotenkin intuitiivisesti tuntuisi siltä että tuubirengas olisi mahdollista tehdä vierintävastukseltaan edullisemmaksi kuin avorengas. Siitäkään en lähde väittelemään kummille tehdyt kiekot ovat kevyempiä, tai kummat on kokonaisuutena kevyemmät: tuubit vai avot kiekkoineen, vaikka olenkin elänyt siinä uskossa että tuubit ja tuubikiekot olisivat kevyemmät.
Mutta sen ovat minua viisaammat kertoneet, ja ainakin itse olen tämän tarinan ostanut, että syy miksi proffat käyttää tuubeja on, että rengaan räjähtäessä tuubi jää edelleen kehälle, kun taas avorengas lentää huitsin helvettiin. Tällä asialla on merkitystä kun tapahtuma esiintyy esimerkiksi kovavauhtisessa laskussa.
Pyöräpummi
26.03.2014, 00.12
Se minkä takia avorenkaassa olisi parempi vierintävastus johtuu siitä että muodonmuutosta olisi vähemmän kuin tuubissa. Isoista asioista ei ole kysymys. Periaatteessa aivan tasaisella pinnalla tuubiin voidaan laittaa sellainen paine että muodonmuutosta tulee mahdollisimman vähän.
Tuubeistahan on aina pidetty, koska niillä on miellyttävä ajaa. Se johtuu juuri suuremmasta muodonmuutoksesta joka paremmin "imee" tien epätasaisuudet.
Älkää ymmärtäkö väärin! En ota kantaa avojen enkä tuubien puolesta.
okahkonen
26.03.2014, 00.36
Se minkä takia avorenkaassa olisi parempi vierintävastus johtuu siitä että muodonmuutosta olisi vähemmän kuin tuubissa. Isoista asioista ei ole kysymys. Periaatteessa aivan tasaisella pinnalla tuubiin voidaan laittaa sellainen paine että muodonmuutosta tulee mahdollisimman vähän.
Tuubeistahan on aina pidetty, koska niillä on miellyttävä ajaa. Se johtuu juuri suuremmasta muodonmuutoksesta joka paremmin "imee" tien epätasaisuudet.
Mutta.. onkos tuo nyt taas näitä laboratoriossa todennettuja? Niitä sellaisia, jotka IRL kääntyvät päälaelleen? Eli jos tuubi tärisyttää vähemmän, se olisikin nopeampi? :)
Hans Opinion
26.03.2014, 17.41
Hansin mielestä yksi selitteiseti ei voi ottaa sanoa kumpi on parempi, se minkälaisessa olosuhteissa rengasta käytetään ratkaisee... rengasvalintaan vaikuttaa myös se mitä ei voi labrassa mitata.
Perusteluksi voi esittää sellaista että jos toinen rengastyyppi olisi selvästi parempi kaikissa olosuhteissa niin huonompi häviäisi markkinoilta, näin ei tilanne ole joten alkeispäättelyn tulos on että kumpaakin käytetään koska määrätyissä olosuhteissa on perusteita käyttää nimenomaista rengastyyppiä. Hans on pannut merkille että tuubi ja avokas ovat olleet vaihtelevasti suosittuja vuosien saatossa, on aikoja jolloin toista on käytetty selvästi enemmän, nyt vaikuttaisi olevan avokas kovasti pinnalla... kehitys on nopeaa ja tilanne muuttunee tulevaisuudessa vielä monta kertaa... ja aina hyvillä perusteilla...
Oatmeal Stout
27.03.2014, 22.21
Kaikki halukkaat voivat toki hankkia mielipiteilleen vahvistusta tai muuta, muttei renkaiden sielujen todellisuutta:
Wheel Energy (http://www.wheelenergy.com/) suosittelen lämpimästi tuota firmaa.
hannupulkkinen
27.03.2014, 22.45
Kaikki halukkaat voivat toki hankkia mielipiteilleen vahvistusta tai muuta, muttei renkaiden sielujen todellisuutta:
Wheel Energy (http://www.wheelenergy.com/) suosittelen lämpimästi tuota firmaa.
En luottaisi firmaan, jolla on bannerissa Suomen lippu, mutta sivuilla ei sanaakaan suomea. Mitään tiedettähän tämä firma ei tee vaan kauppaa. Jos tekisi tiedettä niin tulokset olisivat ilmaisia. Teollisuudelle voi tästä jotain hyötyä olla, mutta ei pyöräilijöille ja jos olisi niin vain niile tiimeille, joilla olisi varaa ostaa firman testauspalveluita ja vertailla erilaisia komponetteja ja niiden keskinäisiä suhteita. Tässähän tämä kohderyhmä on sanottukin: We offer independent, quantifiable analysis and test results to all tire manufacturers, designers and race teams
Yleensä tieteentekijöiden rahoittajina on yliopistot. Tässä tapauksessa uskoisin kavereiden sijoittaneen omaa rahaa tutkimukseen. Itse en ainakaan uskoisi kykeneväni käyttämään työtunteja+luultavasti ison tukon rahaa testaamiseen ja antaisin tulokset ilmaiseksi foorumistien käyttöön.
hannupulkkinen
27.03.2014, 23.24
Eihän tuo tiedettä olekaan vaan liiketoimintaa. Kohderyhmäkin on ilmaistu ja se ei ole foorumilaiset. Suosittelut menevät siis hukkaan.
Tuo minun äskeinen vastaus meni hukkaan
Pyöräpummi
28.03.2014, 00.04
Mutta.. onkos tuo nyt taas näitä laboratoriossa todennettuja? Niitä sellaisia, jotka IRL kääntyvät päälaelleen? Eli jos tuubi tärisyttää vähemmän, se olisikin nopeampi? :)
Ja vielä uudestaan! En ota kantaa siihen että pitäisikö ajaa tuubeilla vaiko avoilla.
Haluan vaan ottaa esille että avoilla vierintävastus on hieman pienempi.
Esimerkiksi Tony Martin on käyttänyt avoja kilpailuissa. Kaikkein kuuluisin olisi Tour De France:n prologissa jossa ne puhkesivat.
http://www.bikeradar.com/road/news/article/tony-martins-tour-de-france-tire-flats-34573/
http://www.bikeradar.com/road/gear/article/pro-bike-tony-martins-specialized-shiv-tt-38517/
Kyllä näistä vähän väliä on testejä joissa avo pärjää paremmin. Kilpailun kannalta on paljon muitakin tärkeitä tekijöitä kuin aavistuksen verran parempi vierintävastus.
Jokainen saa ajaa niillä renkailla kuin haluaa!
Itse laitan avon + pistosuojanauhan. Silläkin pärjää hyvin.
Jos ei nyt tarvitsi ajaa preis-leistungeilla niin kai minäkin hankkisin oikein pimpelipom-kiekot!
Antti Salonen
28.03.2014, 04.18
Se minkä takia avorenkaassa olisi parempi vierintävastus johtuu siitä että muodonmuutosta olisi vähemmän kuin tuubissa. Isoista asioista ei ole kysymys.Tuubien suurempi vierintävastus johtuu siitä, että rengas on liimattu ja siksi elää vannetta vasten. Ratapyöräilyssä on perinteisesti käytetty paitsi kovia paineita myös kovempia liimoja, jotta vierintävastus olisi mahdollisimman pieni, mutta maantiellä voi tulla äkillinen tarve saada revittyä rengas irtikin. Suurimmat häviöt saa luultavasti liimateipeillä kuten Tufoilla.
Pyöräpummi
28.03.2014, 19.18
Tuubien suurempi vierintävastus johtuu siitä, että rengas on liimattu ja siksi elää vannetta vasten. Ratapyöräilyssä on perinteisesti käytetty paitsi kovia paineita myös kovempia liimoja, jotta vierintävastus olisi mahdollisimman pieni, mutta maantiellä voi tulla äkillinen tarve saada revittyä rengas irtikin. Suurimmat häviöt saa luultavasti liimateipeillä kuten Tufoilla.
Kiitos että korjasit!
Nettitiedossa on se pahapuoli joskus että se on suurinpiirtein oikein, mutta jotain puuttuu.
Muistan selkeästi lukeneeni jostain tuubien menevän enemmän lyttyyn, johtuen niiden korkeudesta. Näin varmaan tapahtuukin, mutta sitä voidaan estää laittamalla korkeat paineet.
Joka tapauksessa avoilla vierintävastus on pienempi kuin tuubeilla ja siksi on yrityksiä tehdä mm avorenkaita aika-ajoon. Tubeless-rengas voisi olla mahdollisesti ratkaisu, jos vain vanteet ja renkaat ovat riittävän kehittyneitä.
El-Carpaso
28.03.2014, 19.31
Kiitos että korjasit!
Nettitiedossa on se pahapuoli joskus että se on suurinpiirtein oikein, mutta jotain puuttuu.
Muistan selkeästi lukeneeni jostain tuubien menevän enemmän lyttyyn, johtuen niiden korkeudesta. Näin varmaan tapahtuukin, mutta sitä voidaan estää laittamalla korkeat paineet.
Joka tapauksessa avoilla vierintävastus on pienempi kuin tuubeilla ja siksi on yrityksiä tehdä mm avorenkaita aika-ajoon. Tubeless-rengas voisi olla mahdollisesti ratkaisu, jos vain vanteet ja renkaat ovat riittävän kehittyneitä.
Schwalbelta tuli just ironman 21mm tubeless rengas eli renkaiden kehitys on riittävä. Vanteeksi riittää mikä tahansa koukullinen vanne jossa leveys on oikea eli varmaan 17mm sisäleveys on aika ok.
Tähän asti olen avoilla ajanut ja olen ollut tyytyväinen. Rengasleveys ollut 23mm, rengasrikkoja noin yksi per kesä. Mutta tuubi on houkuttanut jo hyvän aikaa ja rakenteilla olevaan fillariin tulee ffwd f4r vanteet ja 25mm tufon tuubit. Myöskään hiilivanteita ei ole aiemmin ollut, mutta nekin on jo pitkään pyörinyt mielessä.
Kauppias olisi jo viimevuonna nuo mulle myynyt, mutta halusin pysyä tutussa ja turvallisessa.
Aika hauska tuo allekirjoituksesi nuorempi satulanhaistelija :)
Joku vuosi sittenhän oli myynnissä jotain artificial vagina tuoksua, jonka viimeisen päälle tyylikkäässä mainosvideossa muija polki kuntopyörää kuntosalilla ja joku äijä meni sitä haistelemaan muijan lähdettyä. Naurettiin töissä asiaa ja taisi jonkun radio rockin tai vastaavan aamushowkin vitsailla tuotteesta ja ajattelivat kokeeksi tilata.
edit: googlasin välissä ja tää se oli http://www.youtube.com/watch?v=ItpCuemVLPg
jep jep
Mutta asiaan. Meinasitko Mihail teipillä vai liimalla kiinnittää uudet tuubikiekkosi ja tuubisi? Itse siirryin tuubeihin vuosi sitten FFWD F6R muodossa ja päätin teipata ensimmäinen tuubikiekkoni. Asennus meni ihan hyvin mutta hajonneen renkaan myöhemmän irroituksen yhteydessä ja uutta asentaessa mietinkin mitä tehdä. Vanhat teipit lähti pois vain puolittain eikä edes parin tunnin liotus suksivoiteenpoistoaineeseen kostutetulla vessapaperilla kehään ympärillä elmukelmut päällä saaneet teipinjäämiä irtoamaan mitenkään helposti. Jos irroitteluoperaatiota ei olisi vanhalle teipille tehnyt vaan vetänyt vaan uudet päälle alkaisi teippikerrokset vuosien myötä kyllä kasvamaan melkoisesti. En tiedä mitä tekisin, kun seuraavan kumin vaihdan (puhun pyöränkumista, ei liity vanteilla ajeluun...). Jälkikäteen ajatellen olisin sittenkin halunnut ryhtyä liima-mieheksi. Sitä kun vähän lisää vanteelle ja laittaa liimaa ohjeiden mukaan myös uuteen tuubiin kuulostaa homma järkevämmältä. Samoin mahdollinen renkaan vaihto kesken lenkin. Miten sinne nyt mitään teippirullaa ottaa mukaan? Valmiiksi liimattu tuubi toimii ainakin ilmeisesti hyvin vanhojen liimojen päälle.
Tääkin oli nyt vähän offtopia tuon satulan haistelun lisäksi. Onhan tästä oma ketjunsakin otsikolla tyyliin liima vai teippi tms.
Kyllä teippiä ajattelin käyttää, kauppiaan suosituksesta. Sanoi että liimaa käytetään nykyään vaan radalla. Rengasrikkoon olen ajatellut varautua litkulla ja jollei siitä ja pumpusta ole apua niin sitten soittaa kyyti. Co2 pumppu lienee mennä myös hankintalistalle -> saa korkeamman paineen vaivattomammin. Katselin jotain videoita ja ymmärsin, että asetonilla irtoo nuo teipin jämät. Aion myös asiaa kauppiaalta udella mitkä keinot fiksuimmat.
Tuo satulanhaistelijajuttu jäi korvaan yhdessä koulutuksessa, kun firman vanhempi seppä kutsui nuoremman sepän kehiin tittelillä nuorempi satulanhaistelija. Ei ole tullut nuuhkaistua, mutta näin silmissäni henkilön haistelemassa polkupyörien satuloita jossain linja-autoasemalla.
Niinhän se tamperelainen ffwd-kiekkoja myyvä minullekin (ja tällä palstalla) on suositellut ja Tufon teipeillä siksi minäkin lähdin liikkeelle. Mutta silti olisin jälkikäteen ajatellen halunnut liimailla. Samu tai muu kokenut teippaaja voisikin vielä kommentoida miten teipattu tuubi vaihdetaan kotona (täytyykö ne teipit saada pois, niistä lähtee noin puolikas kerros) ja entä tien päällä? Litku ei paikannut mun renkaaseen tullutta vähän isompaa palkeenkieltä viime kesänä. Silloin soitin kyydin kotiin. Co2 pumppu on ollut kätevä. Sillä "pumppasin" kätevästi avomaantierenkaan viime viikolla, kun kesken lenkin joutui rengashommiin. Itsellä on minimaalin pieni lezyne.
http://www.lezyne.com/en/products/co2-systems/c02-inflators#!trigger-drive-co2
Kaksi patruunaa ja tuo suutinpää sekä pieni purkki paikkalitkua menee hyvinkin pieneen tilaan. Samaan takataskuun menee vielä jotain muutakin pientä.
Tufon teippi istuu kiinni todella kovaa. Nakkia ei meinaa saada irti millään. Tien päällä jos paikka-aine ei futaa, täytyy tilata kyyti. Tähän mennessä on kyllä toiminut. Teipin saa lähtemään vanteesta suht hyvin, jos malttaa katsoa, että liimapinta tarttuu mukaan. Jälkeenpäin poistaminen on tuskaista puuhaa. Itse nappailen pahimmat pois ja uusi teippi päälle. Laiskuudesta lähinnä käyttelen teippiä. Tufon tuubit (Elite Ride) on kyllä aikasta paskoja. Kova ajotuntuma, eikä ne ole omassa ajossa kummoisia kestäneetkään. Veloflexin Carbonit (esimerkiksi) on paljon paremmat. Tämä siis omaa kokemus. Kyllä Samulta on saanut Veloflexejäkin.
Tufon sivuilla on niitä videoita noista paikkaushommistakin. Ymmärsin kyllä, että tufon tuubit on kestäviä kunhan ei osta mitään nakinkuori kevennysmallia. Jollain videolla äijä hinkkas teräsvillalla vanteesta liimoja pois ennen uuden liiman levitystä. Mutta ilman kokemustakin aion ottaa pyrkimykseksi irroittaa kaiken vanhan teipin ennen uutta. Onhan sitä sitten messinki ja teräsharjoja jotka ei luultavasti vannetta vaurioita, kun töissä tulee moisia käytettyä osien puhdistuksessa ja ne ei tee ees kädelle pahaa.
hannupulkkinen
28.03.2014, 23.07
Minä luovuin teipikiinnityksestä ekan kerran jälkeen. Teippiin verrattuna liima on huomattavasti helpompaa poistettavaa. Teippi on paikallaan ehkä kilpakiekoissa, jos ei tarvitse itse vaihtaa tuubia kesken kisan, vaan on varakiekko käytettävissä.
Teipeillä on kyllä helpo liimata ja keskittää tuubi.
Onko tuubiliimat kontaktiliimoja vai kuinka nopeesti ne jämähtää?
Hans Opinion
29.03.2014, 01.09
Hyvää keskustelua, nyt aletaan olemaan asian ytimessä... asiat riitelee ei nimimerkit.
Ilmoitan että laitoin juuri alle Swalwen
New Onet 25mm (netto 24,6mm) leveät avokkaat jotka painoivat 229g (+Vittorian latex 83g).. tällaisilla on ajettu lähes 100tkm mutta silti pidän optiona tuubeja joilla ajovälineen massan saisi alle 6kg... avoikailla 6kg on aika hastellinen tavoite jos ei lähde extra kevennys linjalle... no me...
hannupulkkinen
29.03.2014, 11.49
Onko tuubiliimat kontaktiliimoja vai kuinka nopeesti ne jämähtää?Tuubiliima on kontaktiliimatyyppinen ja ohjeet sanovat, että kiekolla voi ajaa liimaamisen jälkeen 24 tunnin kuluttua.
Melko pitkä liimaantumisaika. Tietysti mukavampi työstää rengas kohdilleen, kun on tuota työaikaa. Teippi taitaakin olla laaki ja vainaa. Vaikka sen saa värkättyä kohdilleen ennenkuin vetää suojakalvon pois.
Eipä taida olla tuubiliiman kanssa jokusta (kiireessä varsinkin helvetin lyhyttä) minuuttia enempää työstöaikaa. Tuo 24h viittaa liiman kovettumiseen ajokelpoiseksi.
hannupulkkinen
29.03.2014, 16.17
Jep. Varsinkin karpooniliima jämähtää heti niin, että oikominen on peukalovoimia kysyvää. 24 tunnin kuivumisaika, mutta olen minä joskus ajanut niin, että olen illalla liimannut ja aamulla ajanut. Kuivumassa oli saunassa saunomisen jälkeen ja hyvin pelitti. Olen laittanut tuubin hiilarikehälle myös tavallisella liimalla. Pysyy kyllä hyvin silläkin.
En tiedä onko muilla kuin Contilla erikoistökötti hiilarille (musta purkki). Perusliimahan (oranssi purkki) passaa sekä alumiinille että hiilarille. Mastik, jota esim. WW-piireissä pidetään ykkösliimana, taitaa olla sopivaa ihan kummalle vaan. Oma Contin tonkka taitaa olla ollut avattuna jo snadisti liian kauan, vaikka purkki on hyvin kiinni ja vielä muovipussissa. Koostumus ilmeisesti muuttuu tönkömmäksi, kun muita mehuja haihtuu...
Jep, tufon teippi on melko työläs poistettava. Aika paljon auttaa irrotusta kun antaa lämpöä föönillä tai kuumailmapuhaltimella ja ei vetele tuubia riehumalla irti. Paremminkin hitaasti narraamalla. Maltti on valttia tässäkin.
Eikä sitten paisteta niitä kiekkoja noilla kuumatohoilla. Lämmitetään eikä kuumenneta! Vanhan tuubin olen leikannut puukolla poikki ja vetänyt kehän suuntaan irti ja samalla puhaltanut lämpöä tuubin ja kiekon väliin.
Rengasrikkoon olen ajatellut varautua litkulla ja jollei siitä ja pumpusta ole apua niin sitten soittaa kyyti. Co2 pumppu lienee mennä myös hankintalistalle -> saa korkeamman paineen vaivattomammin.
Co2-patruunan kylmyys ja paine kuulemma tekee litkuun sellaisia kökköpalloja, joten kannattaisi käyttää käsipumppua. Toinen seikka on se, että kun alat lisäämään ilmaa litkulla paikattuun tuubiin, kannattaa reikäkohta pitää alaspäin, ja hissukseen lisätä ilmaa samalla heiluttelee litkua reikäkohdan päällä. Jos laitat puhjenneeseen tuubiin räjähdymäisesti ilmat patruunasta litkun perään, paikkaaminen ei onnistu välttämättä yhtä hyvin. Stanin sealantti 60ml pikkupullossa lienee paras litkuvalinta, ja tietysti venttiilin sielun poistotyökalu.
kolistelija
29.03.2014, 22.15
Stanin litkua ei ole tarkoitettu korkeille rengaspaineille. En kyllä löytänyt sitä tietoa nettisivuilta tällä hetkellä, mutta olen varma että olen sen jostain lukenut. Voi siis olla wanhaa tietoa...
Luultavammin käytän yllättäen tufon litkua. Ajattelinkin tuota co2 patruunaa tosiaan minipumpun kaveriksi. Eka ilmaa käsipelillä ja loppuun paineenkorotus tuolla co2 meiningillä.
Plus : miksi tarvitaan venttiilin sielun poistotyökalu? Yleensähän se lähtee ihan sormivoimin irti, "liimaako" paikkausneste sen tiukempaan?
Tufon litkua ei sitten ole tarkoitettu niille tuubeille joissa on sisus lateksia. Sulla mihail oli tulossa tufot joten ei hätää. Latekseille sopii caffelatex. Itsellä esim Veloflex Carbon tuubit. Tufon paikkalitkun pullo on vaan niin paljon kkätevämmän kokoinen, että siirsin omat kaffet siihen takataskuun mahtumista ajatellen :)
Plus : miksi tarvitaan venttiilin sielun poistotyökalu? Yleensähän se lähtee ihan sormivoimin irti, "liimaako" paikkausneste sen tiukempaan?
Maasturin venttiileissä on joskus vähän stania ollut välissä mutta ei ne nyt ihan jumiin liimaudu. Joskushan noi sielut aukee vahingossakin. Joskus ei sormivoima ilman otepintaa riitä. Mulla on takataskupussukassa varmuudeksi aina mukana pikkurillin pään kokoinen alumiininen sielun / venttiilinjatkon avain joka painaa varmaan 2 g. Kätevä jos sormet on vähän kohmeessa ja sielua tai venttiilinjatkoa täytyis lenkillä ruuvailla.
Miten ootte estäneet litkujen kuivumisen tuubin sisään talven aikana? Onko ainoa keino imasta litkut pois talveksi?
En tiedä onko muilla kuin Contilla erikoistökötti hiilarille (musta purkki). Perusliimahan (oranssi purkki) passaa sekä alumiinille että hiilarille. Mastik, jota esim. WW-piireissä pidetään ykkösliimana, taitaa olla sopivaa ihan kummalle vaan. Oma Contin tonkka taitaa olla ollut avattuna jo snadisti liian kauan, vaikka purkki on hyvin kiinni ja vielä muovipussissa. Koostumus ilmeisesti muuttuu tönkömmäksi, kun muita mehuja haihtuu...
Omalla kohdalla eka tuubirengaskausi oli joskus 90-luvulla. Silloin tuubivanteet oli alumiinia ja liima jotakin Vittorian punertavaa kamaa. Nyt toisella tuubikaudella vanne on hiilikuitua ja liima Contin musta tuubi. Erehdyin minäkin ensin tuohon Contin purkkiliimaan, mutta sen sutin kanssa töhrii liian helposti vanteen kyljetkin liimaan ja se tosiaan kuivuu purkkiin aika nopeasti. Tuubista sen sijaan saa annosteltua ihan siististi tipan limaa 5...10cm:n välein vanteeseen, vanne tietysti haarukassa kiinni ja fillari korjaustelineessä. Limatipat sitten levitetään jollakin sopivan kaarevalla välineellä koko liimapinnalle. Lopuksi liimaa myös renkaaseen, sormella levittäen. 1/2h odotus ja rengas vanteelle. Renkaan karkea suoristus ennen pumppausta.
Teipeistä ei minulla ole mitään kokemuksia. Korkeintaan olen kuullut villejä juttuja, että hajonneen renkaan irrotus kesken lenkin on ollut todella tuskaista puuhaa.
Ajokauden lopussa tuubit aina pois vanteelta ja liimajämien poisto vanteesta. Asetonia rätin kanssa liiman päälle ja peukalolla työntäen/vetäen kaikki liima pois. Mitään työkaluja ei käytä, koska en halua naarmuttaa vannetta.
El-Carpaso
30.03.2014, 15.14
Stanin litkua ei ole tarkoitettu korkeille rengaspaineille. En kyllä löytänyt sitä tietoa nettisivuilta tällä hetkellä, mutta olen varma että olen sen jostain lukenut. Voi siis olla wanhaa tietoa...
On vanhaa tietoa. Maantietubelessissa toimii litkut hyvin oli tavara sit stanssia tai jotain muuta
hannupulkkinen
30.03.2014, 15.39
Miten ootte estäneet litkujen kuivumisen tuubin sisään talven aikana? Onko ainoa keino imasta litkut pois talveksi?
Litkut säilyvät tuubin sisällä tuoreena vain rajoitetun ajan. Maksimissaan kuusi kuukautta. Jos kerran kaudessa litkuttaa niin ei talven varalle ei tarviste tehdä mitään.
Antti Salonen
30.03.2014, 16.30
Itsellä on tuubirengaskausia takana vasta kaksi, ja molempien aikana olen joutunut heittämään Tufo Extreme -litkua takarenkaaseen. Tuo tavara kovettuu kyllä aika nopeasti eikä enää myöhemmin liimaa sisäkumin seiniä yhteen vaikka paineet laskisivat, mutta olen siitä huolimatta vaihtanut takarenkaan aina kevääksi uuteen. Etukiekkoon liimatulla Contilla sen sijaan lähtee nyt jo kolmas kausi, kun ei se juuri juuri tunnu kuluvan.
Kuituvanteilla olen käyttänyt kokeneempien suosituksesta Contin keltaisessa purkissa olevaa liimaa. Kuituvanteille varsinaisesti tarkoitettu mustassa purkissa myytävä liima jämähtää ilmeisesti todella nopeasti ja kovaksi, ja renkaanvaihtoa on kuulemma suoritettu tienlaidassa useammankin miehen voimin.
Litkut säilyvät tuubin sisällä tuoreena vain rajoitetun ajan. Maksimissaan kuusi kuukautta. Jos kerran kaudessa litkuttaa niin ei talven varalle ei tarviste tehdä mitään.
Olen onnistunut jähmettämään omat litkut talven aikana tuubien sisään niin että siellä on "mukavat" pallot sisällä. Sisärengas on butyyliä, että ei varmaan ole mistään lateksin sulamisestakaan kyse.
makimies
02.05.2014, 18.52
Ajattelinpa ostaa kuitukiekot kuluvalle kaudelle, n. 50-60mm profiililla, ja mietiskelin tätä tuubi vs . avo juttua. Perus avovanteilla on ajeltu tähän asti ja noiden sisurien vaihtelu on hyvin hanskassa.... Pitäisikö silti kokeilla leveämpiä 25mm vanteita ja tuubeja?
Mites noiden kanssa toiminta jos tulee rengasrikko lenkillä, saa kuitenkin olla pumppu mukana eikö niin? Vaikka olisikin sealanttia käytössä.
Tästä rullaavuudestakin on vähän ristiriitaisia juttuja palstalla.
Ajattelinpa ostaa kuitukiekot kuluvalle kaudelle, n. 50-60mm profiililla, ja mietiskelin tätä tuubi vs . avo juttua. Perus avovanteilla on ajeltu tähän asti ja noiden sisurien vaihtelu on hyvin hanskassa.... Pitäisikö silti kokeilla leveämpiä 25mm vanteita ja tuubeja?
Mites noiden kanssa toiminta jos tulee rengasrikko lenkillä, saa kuitenkin olla pumppu mukana eikö niin? Vaikka olisikin sealanttia käytössä.
Ei tarvitse pumppua, jos on huoltoauto liikenteessä tai on varannut taksirahaa mukaan ;)
Sinänsä jos tuubit epäilyttää, niin ei se ole maailmanloppu käyttää 50-60 mm profiilia avoversionakaan. Painopenalttia tulee tuubeihin verrattuna, mutta kuten sanonta kuuluu, se mikä ei tapa, vahvistaa. Hintahaitarin yläpäästä löytyy jo ihan kepoisiakin avohiilarisettejä.
Oli valinta sitten tuubit tai avot, niin en hommaisi yli 50 mm profiilia en hommaisi ainoiksi lenkkikiekoiksi. Puuskittaisessa sivutuulessa ei ole kiva ajaa korkealla profiililla.
arctic biker
02.05.2014, 19.36
Tässä kolmannella tulemisellani maantiepuolelle,siis aivan haave-asteella toki mietin makimiehen kanssa samaa. Teippien lähes Raamatun asemassa pitämäni Tour (no en oo aivan tosissani) kertoo että vierintävastus on ISO. No Go siis teipeille.
Hiilari-avovanteiden jarrutehon puute ynnä liikakuumentuminen on mun painolla ynnä epätodennäköisilläkin teillä silkkaa potaskaa. Eli se ei oo kynnyskysymys.
Mutta tää pirullinen liimausvärkkäily ynnä ekonomia, parhaitenhan rullaa latexituubit. Jos panet sealanttia niin latexi ei tykkää vaikkapa Stanin litkusta(?). Kun sitten tuubi puhkeaa niin varatuubilla nilkuttaen kotiin. Ja puhjennut roskiin, ellet sitten aivan uskomaton pitsinnyplääjä ole. En ala, vaik kuin tykkään värkätä pyörien(i) kanssa.
Summa summarum, ajan talkituilla latexisisureilla ynnä parhailla Contin ja Misukan päälirenkailla. 25 milliset avorenkaat antaa mullen aivan riittävän ajomukavuuden. Tosin ens tilistä meinaan aivan vakavissani investoida tubelesskelpoisiin maantiekiekkoihin, crossariin nyt ensiksi.
Tässä kolmannella tulemisellani maantiepuolelle,siis aivan haave-asteella toki mietin makimiehen kanssa samaa. Teippien lähes Raamatun asemassa pitämäni Tour (no en oo aivan tosissani) kertoo että vierintävastus on ISO. No Go siis teipeille.
Muistatko oliko Tourissa teippi/liima eroa testattu käytännössä ja minkälaisia tuloksia esiteltiin? Sillä vaan tosissani kyselen, että on tällä hetkellä teipattu tuubit kiinni ja jos ero on huomattava niin pakko kai se on ottaa liimapurkki käteen ;)
Pullo Vittoria PitStoppia mukaan. Lateksit ja ilmat samassa pullossa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
arctic biker
03.05.2014, 09.18
Muistatko oliko Tourissa teippi/liima eroa testattu käytännössä ja minkälaisia tuloksia esiteltiin?
En ulkoa, sen verran toki etten itse alkais teipeillä värkkäämään.
hannupulkkinen
03.05.2014, 11.50
Teippi/liima aikaerot satasella ovat muutamia minutteja korkeintaan. Teipillä on helpompi asenteen tuubi, mutta teipin poistottaminen on melkoinen urakkka. Sen takia olen palannut liimaan ja käytän hiilarivanteellakin tavallista tuubiliimaa, koska se ei jämähdä niin nopeasti paikalleen kuin tavallinen. Jää asenteluaikaa ja tuubin saa suoraan.
...Mites noiden kanssa toiminta jos tulee rengasrikko lenkillä, saa kuitenkin olla pumppu mukana eikö niin? Vaikka olisikin sealanttia käytössä.
Itse olen nyt ajanut Garminin datan mukaan (2013 alkaen) 9454km Contin Competition 22mm tuubeilla. Kertaakaan en ole noilla tien päälle jäänyt. Pieniä vuotoja on toki ollut, jotka olen huomannut renkaita seuraavalle lenkille pumpatessa.
Nämä on sitten paikattu tufon extreme litkulla. Lenkillä on mukana ko. litkupullo ja pumppu. Sanoisin että rengasrikoista ei tarvitse olla huolissaan ainakaan Contin tuubeilla.
hannupulkkinen
03.05.2014, 12.24
Pahuuttani laitoin tällaisen haun googleen. (https://www.google.fi/search?q=how+much+rolling+resistance+increase+betw een+taped+and+glued+tubular+tyre&client=opera&oe=UTF-8&hl=fi&nfpr=1&spell=&oq=how+much+rolling+resistance+increase+between+ta ped+and+glued+tubular+tyre&gs_l=heirloom-serp.12...17341.37500.0.41578.38.34.1.3.0.0.379.58 76.6j18j7j3.34.0....0...1ac.1.34.heirloom-serp..30.8.1476.nYjzj0qCu7U) Mahtavasti tuli tuloksia, artikkeleita ja keskustelua. Lukemani perusteella tulin siihen tulokseen, että liimatun ja teipatatun tuubin vaatima wattiero on olemassa, mutta muitakin muuttujia on valtavasti, joten aikaeroa on mahdoton saada selville. Keskustelua haussa löytyi myös avon ja tuubin vaatimasta wattierosta ja sekin on olemassa avon eduksi. Kuitenkin tässä erossa on sama juttu, muuttujia on niin paljon, että todellista aikaeroa kisassa on vaikea todistaa. Renkaiden ominaisuuksilla näyttäisi olevan suurempi ero kuin sillä onko kyseessa avo- vai tuubi. Muunmuassa tuubien keveys avoihin verrattuna kumoaaa tuon eron. Sisärenkaattomat maantierenkaat näyttäisivät rullaavan parhaiten, mutta siinäkin on sitten taas muita tekijöitä, jotka täytyy ottaa huomioon.
sledgehammer
31.05.2014, 23.39
Itse itselleni pikku simassa vastaten; Noi saa*anan tuubivanteet saa tunkea jonnekin todella syvälle, minne ei valo paista. Oon nyt illan putsannut asetonilla, liimanpoistoaineella ja porakone+nylonharja yhdistelmällä vanhoja liimoja pois vanteelta ja p*rkele, että menee hermo. Tufon teipit odottaa, mutta vielä pitää tovi painia noiden kanssa, ennen kuin teippejä paasee asentamaan. Liimaa oli aika reilusti vanteissa ja päätin kuurata ne puhtaaksi teippejä varten. Voin luvata, etten edes harkitse liiman kanssa suttaamista, kunhan saan nuo puhtaaksi. Sormet ja kädet on siinä saakelin jankissa... Mä ostan avot ja jätän noi rauhaan. Sutatkoon ne jotka jaksaa. Yks paska hailee, jos on raskaamman oloiset tai kulkee kilsan hitaampaa. Vielä raskaampaa on noiden kanssa operoiminen.
Keveitä kilsoja sledgehammerille! Ei tuubit ole kaikille; ja siitä ei turhia paineita kannata ottaa. (Schwalben tuubiliimanpoistajalla pitäisi kuulemma lähteä liima liukkaasti. Asetoonilla haihtuu liian nopeasti.)
sledgehammer
01.06.2014, 19.46
:D Joo :D No kyllä tänään aurinkokin paistoi jo risukasaan. Porakone ja nylonharja yhdistelmällä kun kaapi kauheimmat jankit ja loput pyyhki asetonilla, niin saihan ne lopulta puhtaaksi. Tufojen "liimaaminen" teipillä oli lasten leikkiä. Sen helpompaa ei renkaan asentaminen voi olla. Kyllä mä silti sanon suoraan, että ajan tuubeilla, koska pinkka ei tällä hetkellä kestä hyvien 80mm avojen ostoa. Tai kestää, mutta en halua laittaa nyt niin paljon kiinni vanteisiin. Täytyy vähän säästellä ja sijoittaa niihin myöhemmin. Saa nähdä millainen prosessi tulee tuon tufon teipin irroittamisesta, mutta ei se ainakaan hirveämpää voi olla kuin liiman putsaaminen. Mitä tuubi vs avo tuntumaan tulee, niin en kyllä huomannut mitään eroa Conti GP24mm vs Tufo elite ride 23mm. Samalla tavalla piti ruumista kurittaa, että pyörä kulki.
Asetonilla ei tee mitään tuubiliiman poistossa. Pitää selvittää mitä ainetta on liiman liuotinaine. Vittorian Mastikissa se on jotain helv... Hexapentametyliini...(en. en nyt muista mitä) jota on mm CRC:n bräkleen- puhdistusaineessa. Tuolla lähtee vähän paremmin, sitten voi käyttää esim. Xsyleeniä, joka on astetta kovempi myrkky. Liuottimen tehon lisäystä voi kokeilla laittamalla ainetta kangassuikaleeseen, jonka laittaa vanteeseen kiinni. Hengityssuojain on pakollinen noitten paskojen kanssa. Jotkut lämmittelee ja kaapii puu/muovilastalla. Normi renkaanvaihdossa noita liimoja ei kannata poistella. Vetelee vaan uuden kerroksen liimaa ja tuubia päälle. Mulla olis kans tuo liimanpoistoprojekti odottamassa. Pullo viskiä ja musa soimaan talliin, jossa ovet selällään....kyllä siinä ilta mukavasti menee.
Teipin poistosta ei ole kokemusta, mutta luetun perusteella on vielä v-mäisempi, koska teippi läärääntyy noilla liuottomilla kivasti. Liimaahan siinä on ohut kerros...
ps. Tufot on vähän puutarhaletkujen maineessa noissa "tuubipiireissä"
sledgehammer
01.06.2014, 22.43
Noihin mun kiekkoihin oli edellinen omistaja levittänyt sitä liimaa varmaan purkista suoraan kaatamalla... Oli ihan pakko putsata ne.
kolistelija
03.06.2014, 19.14
Liimat irtosi noin tunnin työllä per kiekko. Tufon teippi irtoaa noin minuutissa per kiekko.
Liimat irrotin asetonilla ja teipit irtoaa ihan vetämällä eikä jää jälkiä.
Kuumailmapuhallin ja modattu rengasmuovi on kyllä varteenotettava vaihtoehto liiman poistoon? Teippi kyllä irtoaa helposti, liian helposti ja en kyllä uskaltais ainakaan alpeilla paljon teipillä laitetuilla renkailla kanttailla? Saatan olla kyllä liian konservatiivinenkin tässä asiassa? Mutta onnea ja menestystä Tufojen kanssa. Luulen että kärsimykset jatkuu? Kokeile sitten joskus myöhemmin Vittorioita tai Veloflexejä.
sledgehammer
05.06.2014, 02.20
Seuraavaksi tulee contin compet. Varmaan teipillä. Ajellaan nyt ensin noilla, kun sattuivat sopivasti saataville. Kyllä tolla tufon teipillä renkaan luulis pysyvän päällä. Saakelin kovaa se tarras siihen kiinni. Kattellaan sitten sitä irroittelua...
Kuumailmapuhallin ja modattu rengasmuovi on kyllä varteenotettava vaihtoehto liiman poistoon? Teippi kyllä irtoaa helposti, liian helposti ja en kyllä uskaltais ainakaan alpeilla paljon teipillä laitetuilla renkailla kanttailla? Saatan olla kyllä liian konservatiivinenkin tässä asiassa? Mutta onnea ja menestystä Tufojen kanssa. Luulen että kärsimykset jatkuu? Kokeile sitten joskus myöhemmin Vittorioita tai Veloflexejä.
Teipattujen Tufojen ja Veloflexien kanssa on kanttailtu Ranskan kovissa laskuissa ilman ongelmia. Veloflexit tosin oli tuntumaltaan huomattavasti Tufoja paremmat. Vuoristo-ajelun jälkeen kun vaihdoin Veloflexit alle, niin silloin teippien irroittaminen aika työlästä. Teippi oli sulanut jarrutuksien kuumuudesta ja piti poistaa asetonilla sekä mekaanisesti skrapaamalla.
Sanotaan näin, että jos Tufon teipissä jotain vikaa on (oikein asennettuna), liian helppo irtoaminen ei kuulu niihin. Ihan toimivaa kamaa, jos liimojen kanssa ei osaa/uskalla/halua/pysty/ehdi/saa/jne. lotrailla. Tufon maantietuubit tosiaan kehottaisin sivuuttamaan, vaikka kaikkea tietysti pitää kokeilla ainakin kerran.
kolistelija
06.06.2014, 08.18
Teipattu rengas tosiaan tuntuu olevan lujemmassa kuin liimattu. Teipin irroittaminen vanteesta oikealla tekniikalla ei ole sama asia kuin renkaan irtoaminen teipatulta vanteelta. Kyllä sen tietää jos on joskus repinyt toimivalla teipillä liimattua rengasta vanteelta... ;)
sledgehammer
08.06.2014, 23.19
Tänään ajettu eka kunnon lenkki tuubeilla ja 50/80 aerokiekoilla. Kyllä nyt alkujärkytyksen jälkeen voin todeta niiden olevan ihan ok kamppeet. Tufon elite ridet passaa mulle, jos ne vaan kestää. Pitäisi kaiketi kestää. 70km 32,5km/h keskarilla oli ihan mukava yllätys vielä paranemassa olevan jalan kanssa. Tuohon mukavuusasiaan voi nyt sen verran sanoa, että ihmeen kiva noilla oli ajaa huonollakin pinnalla. Tri-pyörän runko ei muutenkaan ole sieltä tärinättömimmästä päästä ja silti karhealla asvaltillakin oli ihan jees. Saattaa olla, että noi on inan mukavammat kuin avot. Vaikea sanoa, kun en ole tommosia kiekkoja avoina ajanut. Paineet tais olla jotain 10bar luokkaa.
Edit:
Miten muuten renkaan vaihto onnistuu teipatulla vanteella? Lähteekö se rengas irti teipistä vai tuleeko se teippi pätkinä renkaan mukana ja miten hyvin tuohon varatuubi sitten ottaa kiinni?
sledgehammer
23.06.2015, 16.05
Nostellaas vanhaa tarinaa uusien kokemusten saattelemana. Tuubeilla tykkään ajella edelleen, mutta avoista sain ikävän kokemuksen tällä viikolla mallorcalta. Laitoin aamulla 8bar painetta renkaisiin ja lähdin vuorille kiipeämään. Laskuissa tuli ajettua aika kovaa ja niinhän siinä sitten kävi, että sisuri räjähti luultavasti kuumuudesta ja paineen noususta johtuen. Keskellä kurvia tietenkin. Pyörä nurin n. 30km/h vauhdista ja sitten mentiin persliukua asvaltilla. Eturengas tyhjeni varmaan puolessa sekunnissa, "vaijeri" meni katki renkaasta ja vanne tiettyaika ruvelle asvalttikosketuksesta. Sisurissa 10cm halkeama.
Oli siinä omaa vikaa, kun olin laittanut liikaa ilmaa, mutta tietääpähän nyt senkin, että 7bar yli ei kannata laittaa tai sitten täytyy ajella alamäet iisimmin. Pidin kyllä jarrutukset lyhyinä ja napakoina. Onneks auringossa ruvet paranee nopeasi :D perse, olkapää ja käsivari vähän rempassa. Tuli vaan mieleen, että tuubi tuskin olis tuolla tavalla lojahtanut tai jos olis mennyt, niin olis se filo ollut tyhjälläkin tuubilla jotenkin ohjattavissa. Nyt ei ehtinyt tekemään yhtään mitään. Onneks ei tullut autoa vastaan.
Talisker
24.06.2015, 11.59
Oliko sulla lateksit vai butyylit?
Latekseja ei suositella ollenkaan lämpöisiin alamäkiin.
timppa_234
24.06.2015, 14.35
Tuubeilla tykkään ajella edelleen, mutta avoista sain ikävän kokemuksen tällä viikolla mallorcalta. Laitoin aamulla 8bar painetta renkaisiin ja lähdin vuorille kiipeämään. Laskuissa tuli ajettua aika kovaa ja niinhän siinä sitten kävi, että sisuri räjähti luultavasti kuumuudesta ja paineen noususta johtuen.
Toinen vaihtoehto on, että joku oli vaan rikkonut sisurin. Mallorcan tiet on paljon roskaisemmat kuin kotosuomessa. Pyöräkaupat tarjoaa siellä extravahvoja sisureita jotka suojaa vähän puhkeamisilta.
Mut juu, vaihto tuubeihin on tullut mieleen tuon ohjattavuusvaaran vuoksi. Kestävät vissiin nykyään ihan samalla tavalla kuin avotkin. Ilmeisesti litkut toimii edelleen huonosti avojen kanssa?
sledgehammer
24.06.2015, 17.32
GP4000S renkaat ilmeisesti race light sisureilla. Butyyliä siis. Päällisin puolin renkaat näyttivät ihan ehjältä, enkä löytäyt mitään loogista selitystä tuolle tapahtumalle. Se renkaan kylki meni puhkeamisessa ihan riekaleiksi. Toki saattoi ne vanhuuttaankin hajota. Kuumus ja auringonpaiste varmaan syövät aika lailla renkaita, varsinkin kun Contin tapuksessakin kumi on ihan oikeaa kumia (eikä muovia tai sen tuntuista tavaraa), joka ei kestä ikuisuuksia. Niin tai näin, oon aika varma, että tyhjällä tuubilla olisin vielä selvinyt tuosta ehjin nahoin. Kyllä tuon jälkeen kuitenkin pää vähän pehmeni, eikä toisella kerralla huvittanut enää tykitellä Sa Calobraakaan urku auki. Tuttu tosin meinas, että ei se 8bar liikaa ollut ja että on niitä mennyt mitä ihmeellisimmillä tavoilla. Esimerkiksi suoralla vaan selittäättömästi 60km/h vauhdista, samalla tavalla aivan totaalituhoon asti.
Tämän palstan viimeisin kommentti on noin neljän vuoden takaa. Mitä sanoisitte uusimman tiedon mukaan avoista vastaan tuubit??
Nyt jos lähtisin ns. nollilta, saattaisin kallistua tubelessin puolelle maantielläkin. Näin tietysti ajattelee varmaan yhä useampi filomies, minkä vuoksi tuubivehkeistä voi saada varsin hyviä diilejä...
Itsellä maantiepyörään ainoastaan tuubikiekkoja, eikä harmita yhtään. Seuraavassa maantiepyörässä tulee olemaan levyjarrut ja lähes satavarmasti tubelesskiekot. Muttä tämä on vasta fiilistelyä.
Jos puhutaan sisurit vastaan tuubit, niin tuubit toudellakin.
Itselläni uuteen maantiepyörään tulee juurikin tuubikiekot. Mukava ois kuulla kommentteja puolesta ja vastaan.
No joo. Tuubeilla saa aika mukavan ajotuntuman, kun voi huoletta ajella pienemmilläkin paineilla. Kyllä sitä pehmoisuuden tunnetta tulee myös koko roskan konstruktiosta (jos ei muuten niin placebona). Tuubisetupit on myös keskimäärin keveämpiä, eli jos aeorakin löytyy, niin homma aika tikissä.
Tuubien asentaminen voi tietysti olla vähän ikävää repimisineen, putsauksineen ja lotraamisineen. Kuitenkin jos laittaa heti uudelle kiekolle Carogna-teipit, niin tuo tuska on aika olematonta. Tien poskessa sitten, jos paikka-aineet ei toimi, niin voi tulla suru puseroon. Tietysti, jos tuubi on liimattu, ja satulan alta löytyy varvasremmillä kiinnitetty ja esiliimattu varatuubi, sujuu vaihtohommakin kuin tanssi...
Kokeilemalla selviää, mistä on kyse.
BB Holland
14.03.2019, 14.38
Mä oon taas ymmärtänyt jotakin väärin päin, kun ajattelin että 33mm tuubiin voi täräyttää 9 bar ja etu tulee siitä.
Mitäs noi kaikki kumirikot oli viime MM-kisoissa, jäi kuvitelma että siellä ajetaan sisureilla?
Näin tietysti ajattelee varmaan yhä useampi filomies, minkä vuoksi tuubivehkeistä voi saada varsin hyviä diilejä...
Tästä syystä hankin vähän ajetut FFWD F6R tuubikiekot, kun alle tonnilla lähti. Toisessa maantiefillarissa on avot, samoin kaikki maantiepuolen varakiekot on avorenkailla.
Mulle olennaista on, että vaihtaja (2x10) ja jarrut (vanne) toimivat heittämällä fillarista toiseen kiekkoja vaihtaessa.
Tästä syystä hankin vähän ajetut FFWD F6R tuubikiekot, kun alle tonnilla lähti. Toisessa maantiefillarissa on avot, samoin kaikki maantiepuolen varakiekot on avorenkailla.
Mulle olennaista on, että vaihtaja (2x10) ja jarrut (vanne) toimivat heittämällä fillarista toiseen kiekkoja vaihtaessa.
Jos tuubeilla jo kilsoja alla, kummat heität mieluummin alle avot vai tuubit. Toki tuossa varmasti myös FFWD:n vanteetki houkuttaa ajohommiin.
Renkaiden mukaanhan noita kannattaa funtsia. GP5000 on aika hyvä sisurilla ja tubeleksena. Kannattaa miettiä, löytyykö vastaavaa tuubeille.
Mulla on yksi kiekkosetti kuitutuubit. Ei ne nyt mitenkään tajuntaa räjäyttänyt, mutta kyllä niillä toki mielellään ajelee. Teipin kanssa liimaaminen oli helppoa, joten en sen takia jättäisi kokeilematta. Tulevana kesänä pääsee vertailemaan GP5000 tubelekseen, pitää yrittää vertailla tarkemmin vaikka kiekot vaikuttaa toki nekin.
Onko teipin kanssa liimaaminen eri asia kuin tuubien teippaaminen vanteelle? Tärkein asia varmaan saada tuubi kunnolla kiinni, ettei renkaan elämiseen kulu potkua?
Teippaaminen ja liimaaminen on kaksi eri tapaa kiinnittää tuubi vanteelle (ellet ole vanhan liiton belgialainen krossimiäs, jolloin vedät molemmat). Liimoista ”paras” on Mastik ja teipeistä imho Carogna. Itse aloittaisin carognalla, ja jos se on liian helppoa/kätevää, niin seuraavat sitten liimalla.
Okei, kiitos tiedoista. Olen näkyy ymmärtänyt teippauksen ja liimauksen ihan oikein. Rohkeasti voisin lähteä liimalla heti ensimetreistä liikkeellä!
Itse aloittaisin carognalla, ja jos se on liian helppoa/kätevää, niin seuraavat sitten liimalla.
:D
Minulta peukku myös tuolle Carognalle. Ja Vittorian Corsa G+ tuubeille.
-70 ja -80 luvuilla kun oikeasti ajelin, niin avorenkaita halveksittiin, koska ne olivat kovia tönkköjä ja niiden rullaavuus oli surkea. Nyt olen ajellut GP 4000 renkailla ja mainota tuntumaa. Ostin vuosi sitten tuubi kiekot kisakiekoiksi, tosin vielä testaamattomat. Taidan ottaa nuo tuubit myös harjoituskäyttöön, koska noita renkaan perkeleitä ei meinaa saada nykyään puhki. N. 20 000 km ja kaksi flättiä. Toki olen uusinut renkaita näiden kilometrien aikana. Molempina puhkeamisen syynä on ollut vannenauhan repeytyminen pinnan reikään. -70 luvulla olin ylpeä tuubirenkaasta, jolla oli ajettu 2000 kilometriä. Eniten pyörissä on kehittynyt renkaiden pistosuojaus. Kun katsoo ammattilaisten raskaita pyöräpainoja, niin yhä voitaisiin voittaa kisoja Reynlondsin putkilla, tai vieläkin paremmilla, Columbuksen!
Hans Opinion
18.03.2019, 17.11
Hyvä nosto Pekxiltä, viidessä vuodessa ehtii tapahtua paljon... myös rengaspuolella.
Itse olen siirtynyt tubelekseihin havaittuani ne käytännöllisiksi hiekkatieajelun lisäksi myös maantiellä, samalla päivittyi koko kalusto levareilla pysähtyväksi ja läpiakseli kiinnitteisiksi. Rengasvalinnat eivät ole yksiselitteisiä mutta jos haetaan käyttövarmuutta ja -mukavuutta harrastajakäyttöön niin kyllä tubeles on varteenotettava vaihtoehto, kisani ajoin tuubeilla ja ajaisin ehkä edelleen jos kilpailisin... tosin leveämmillä tuubeilla kuin silloin.
Tubeleksen tulon myötä on renkaat leventyneet ja renkaiden ilmatila kasvanut merkittävästi, aikaisemmassa vannejarrukalustossa ei nykyiset 28mm tai leveämmät renkaat olisi edes mahtuneet pyörimään. Muutos ajamisen laadussa on merkittävä jos ajaa alle 25mm tuubeilla 8-9bar paineilla kuten allekirjoittanut teki kun kisasi vuosituhannen taitteen kummallakin puolella.
Ei vannejarrupyörää kannata päivittää jos kiekkokalustoa on ja pyörä ei ole ikäloppu, mutta jos päivitystarvetta on niin kannattaa harkita tubelesta... ainakin jos uusii yhden pyörän, useammalla pyörällä päivitys levari-tubeles-läpiakseli kalustoon kirpaisee ehkä liikaa...
Tubeless voi olla myös maantiepyörissä kohta se ykkösjuttu..
Mutta edelleen tuohon avot vs. tuubit. Jos Internetin ihmemaailmaan on uskominen, aika monesta lähteestä tulee vastaan, että avorenkaat voittavat nopeudessa tuubit.
Mistähän kuitenkin johtuu, että Pro-kuskit taitavat edelleen ajaa tuubeilla? Onko syyt perinteissä, mukavuudessa, keveydessä, turvallisuudessa vai jossain ihan muussa seikassa? Luusisi ainakin aika-ajossa jokainen otettava sekunti sieltä täältä poimittuna kelpaavan tosissaan kilpaa ajaville kisskuskeille.
...Mistähän kuitenkin johtuu, että Pro-kuskit taitavat edelleen ajaa tuubeilla...
Rengastyyppien valinta ei taida enää olla niin mustavalkoista kuin ennen. Sekä clinchereitä että tubeleksia näkyy nykyään myös pro-pelotoonissa. Jossain toisella foorumilla (WW?) oli juttua samasta aiheesta ja siellä tiedettiin kertoa, että joku tiimi ajaa tubeleksilla aika-ajoja. Vastaavasti myös clinchereitä on kisakäytössä, esimerkiksi campan uutta WTO-kiekkoa taitaa ollakin vasta vain avomallin renkaille. Valinta varmaan jatkossa tehdään renkaan sopivuuden mukaan eli enää ei ole tarpeen pärjätä yksillä renkailla kaikissa mahdollisissa tilanteissa.
Mutta edelleen tuohon avot vs. tuubit. Jos Internetin ihmemaailmaan on uskominen, aika monesta lähteestä tulee vastaan, että avorenkaat voittavat nopeudessa tuubit.
Mistähän kuitenkin johtuu, että Pro-kuskit taitavat edelleen ajaa tuubeilla? Onko syyt perinteissä, mukavuudessa, keveydessä, turvallisuudessa vai jossain ihan muussa seikassa? Luusisi ainakin aika-ajossa jokainen otettava sekunti sieltä täältä poimittuna kelpaavan tosissaan kilpaa ajaville kisskuskeille.
Tuubien iso etu on edelleen liimattu kumi kuitua vasten, eli rengasrikon sattuessa clincherin reuna ei ole se ensimmäinen osa asfalttia vasten. Tuo on minusta ihan todellinen vaara vuoristolaskuissa. Ja tietenkin kisatilanteissa rikkonaisella tuubilla voi ajaa, tubeleksella ei. Eli proo pelotonista tuubit tuskin tulevat katoamaan koskaan. Markkinavoimat tietysti saavat kuskit ajamaan millä tahansa.
Tubeless vähentää rengasrikon mahdollisuutta, muttei poista sitä.
Antti Salonen
20.03.2019, 03.21
Näin se on, ja syykin on hyvin tiedossa. Vanteelle liimattu tuubirengas elää aina vähän vannetta vasten ja siitä syntyy ylimääräistä vierintävastusta. Teipeillä tulee takkiin vielä vähän enemmän.
Mistähän kuitenkin johtuu, että Pro-kuskit taitavat edelleen ajaa tuubeilla?
Jos tulee rengasrikko, varakiekkoa ei kaikissa tilanteissa ole heti saatavilla. Silloin ajetaan tyhjällä renkaalla niin kovaa kuin mahdollista, ja tuo on paljon helpompaa ja turvallisempaa tuubirenkaalla.
Hans Opinion
23.03.2019, 12.28
Totta on mitä toverit edellä todistavat, tyhjällä tuubilla voi ajaa... suoraan, käännellä ei isosti voi.
Tubeless on tässä suhtessa ehkä avoakin heikompi koska siinä ei ole sisuria joka pitäisi päällikumin mahdollisimma leveänä jotta vanne ei osu tiehen. Huomioitava on että vanteet ovat leventyneet, renkaat eivät ehkä yhtä paljon. Tosin ei-pro-käytössä tulee myös tuubilla kiire pysäyttää jotta hiilikuituvanne pysyy ehjänä.
Käyttö ratkaisee. Ammattilaiskäytössä vaihtuu koko kiekko riippumatta onko se tuubi, tubeless tai avo. Lenkkikäytössä ei voi kuin vaihtaa koko tuubikumin tai yrittää pikapaikkausta muussilla tms. Avoissa yleensä vaihdetaan/paikataan sisuri. Tubelesta voi litkuttaa (voi muitakin), pikapaikata tai laittaa sisuskumin, tuubi on tire-flat-tilanteesa ehkä eniten työllistävä.
Terminologiseti todettuna pidän tubelesta enemmän "avona" kuin sisuskumillista avorengasta joka on mielestäni lähes yhtä "avo" kuin tuubi jossa on myös sisuri... jatketaan kuitenkin käytössä olevilla termeillä...
Tubelessilla en ole ajanut, mutta oma mielipiteeni on että tuubin puhjetessa on manööverit clincheriin verrattuna minimaaliset.
1. Sielu irti
2. Stans NoTubesia sisään
3. Sielu kiinni
4. Ilmaa minipumpulla
Eli tarvittavat varusteet mukana on minipumppu+pikkupullo litkua. Toki siinä tapauksessa ollaan lirissä jos tulee tuubiin kunnon repeämä tai litku ei paikkaa reikää jostain syystä. Tällaista ei nyt vielä ole kymmenen vuoden tuubeilla ajelun kohdalla tullut.
Mulla ei ainakaan normi stani toiminut tuubeilla kovilla painella. Ei vaan paikannut eikä pitänyt hyvin.
Sittemmin olen vaihtanut orange sealiin, jonka pitäisi olla isoilla painella parempi, mutta vaihdon jälkeen ei ole tullut rengasrikkojakaan. Kop kop.
Lisäksi nykyään taskussa kulkee maxalamia ja survin isompien reikien varalle, mutta tätäkään ei ole vielä tarvinnut koe-ponnistaa. Varatuubia en ole aikoihin kantanut mukana ja tuolla stanilläkin pääsi lenkiltä linkuttamaan kotiin.
Kisassa uskon että nopein tapa paikata rengasrikko tubeless tai tuubi vaihtoehdolla on laittaa litkut valmiiksi sisällä jolloin se ehkäisee jo suurimman osan rikoista. Mikäli litku ei pidä niin tuollainen pötkö reikään ja paukusta painetta. Tuskin menee yli minuuttia tuohon.
JohannesP
28.03.2019, 01.53
Mantis oliko minipumppu vai CO2 käytössä? Jeesu tuon minipumpun jo mainitsikin, mutta patruunalla voi helposti mennä kaikki pieleen. Voi ampua litkut läpi mistä syystä ainakin aloitus on hyvä tehdä minipumpulla jos ei kokonaan jaksa pumppailla.
Mutta eipä ole ikinä tullut testattua Stanin litkua vaikka sellainen löytyykin kaapista, jos on edes enään käyttökelpoista.
Lenkillä pitäisin pumppua mukana sen takia että ilma ei lopu kesken ja kuulemma kylmä CO2 ilma saa litkun paakkuuntumaan. Kisaan paukku sitten mukaan ja varapatruuna jos haluaa (toki se varakiekko huoltoautossa on paras ;)).
Ketjun alkuperäiseen kysymykseen: Itse ajan molemmilla tyytyväisenä jo aiemmin tässä ketjussa mainituista syistä. Tuota tuubien paikkaamista olen kuitenkin pyrkinyt parantamaan noilla edellämainituilla konsteilla. Sisäkumeistä yritän päästä eroon ja ajaa alkukauden lenkit tubelesskiekoilla sepelin ja roskien takia.
Mulla ei ainakaan normi stani toiminut tuubeilla kovilla painella. Ei vaan paikannut eikä pitänyt hyvin.
Sittemmin olen vaihtanut orange sealiin, jonka pitäisi olla isoilla painella parempi, mutta vaihdon jälkeen ei ole tullut rengasrikkojakaan. Kop kop.
Lisäksi nykyään taskussa kulkee maxalamia ja survin isompien reikien varalle, mutta tätäkään ei ole vielä tarvinnut koe-ponnistaa. Varatuubia en ole aikoihin kantanut mukana ja tuolla stanilläkin pääsi lenkiltä linkuttamaan kotiin.
Kisassa uskon että nopein tapa paikata rengasrikko tubeless tai tuubi vaihtoehdolla on laittaa litkut valmiiksi sisällä jolloin se ehkäisee jo suurimman osan rikoista. Mikäli litku ei pidä niin tuollainen pötkö reikään ja paukusta painetta. Tuskin menee yli minuuttia tuohon.
Oletko testannut maxxalamia tuubin kanssa? Kuulostaa aika hurjalta idealta.
Itse olen paikkaillut puhjenneita tuubeja tien päällä (ja himassakin) Tufon Extreme-paikka-aineella. Kyseessä on siis nimenomaan paikka-aine eikä varsinaisesti "litku". On mielestäni niitä harvoja Tufon-tuotteita, joita voi varovasti suositellakin. Parhaimmillaan toimii kuin leffoissa, ja matka jatkuu nopeasti.
Kohdalle on kyllä tuubihistorian aikana osunut sekä läpipuhkiräjähtänyt tuubi että tapaus, jossa paikka-aine ei ties mistä syystä toiminutkaan. Ekassa tapauksessa otin kumijalan alle ja toisessa nilkutin (aivan liian pitkän matkan) perille rengasta välillä pumpaten.
Paikkauskeskustelu voidaan lopettaa:
https://www.effettomariposa.eu/en/products/caffelatex/
ja
https://www.effettomariposa.eu/en/products/caffelatex-zot-nano/
Oletko testannut maxxalamia tuubin kanssa? Kuulostaa aika hurjalta idealta.
Kuten kirjoitin ylempänä, ei ole tarvinnut mutta miksi se ei toimisi jos kerran litkukin toimii sisäkumillisen tuubin kanssa?
Kuten kirjoitin ylempänä, ei ole tarvinnut mutta miksi se ei toimisi jos kerran litkukin toimii sisäkumillisen tuubin kanssa?
No, mulle tulee tuosta mieleen ilmapallon paikkaaminen oksalla. Ehkä kannattaa kokeilla ensin kotona vanhalla tuubilla.
^^ Jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä, että sen maxalamin saisi kertalaakista sekä tyhjän tuubin ulkokumin ja lateksisen sisurin reiän läpi samasta kohtaa? Itselläni on tuubeja varten tuo PatilZin suosittelema combo.
^Renkaassa jos on edes vähän painetta niin luulisi tuon onnistuvan. Harmi kun heitin talvella vanhan tuubin roskiin, sillä olis voinut hyvin kokeilla tuota. Ja siis mun idea oli vain käyttää tuota silloin kun litku ei riitä. Tuo kuitenkin tukkii sitä sen verran että se varmaan auttaa litkua hoitamaan hommansa.
Löytyhän multa sittenkin vanha tuubi. Iskin piikillä 3-4 mm reiän tuohon. Sitten sielu irti ja orange sealiä perään. Vähän käsipumpulla painetta jotta madon saa sisään. Ihan ongelmitta meni. Alla pari kuvaa. Sitten jalkapumpulla 8 baaria painetta. Hyvin pitää ja lopuksi puukolla ylimääräiset pois.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190331/39d77827020f15304fd498324da291e1.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190331/fde8a183c438abda5e6377d606482d38.jpg
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Se orange sealhan sen paikkaa. Sisurin reikähän venyy ja kutistuu paineiden ja tien pinnan mukaan.
Niin no, väitinkö muka että tuo mato toimisi ilman litkua? Koko idea on vain olla hätävara pahimpien rikkojen varalle mitä ei saa litkulla korjattua.
Tää lähti nyt vähän offarin puolelle, mutta koko idea on tuubin helppo paikattavuus tien päällä ja se ettei tarvi kantaa varatuubia mukana.
tunkkari
05.05.2019, 11.11
Lenkillä pitäisin pumppua mukana sen takia että ilma ei lopu kesken ja kuulemma kylmä CO2 ilma saa litkun paakkuuntumaan. Kisaan paukku sitten mukaan ja varapatruuna jos haluaa (toki se varakiekko huoltoautossa on paras ;)).
Kuulemma paakkuuntuu, mutta onko jollain kokemusta asiasta. Ekat tuubit alla maantiepyörässä ja olen onnellisena ajellut vain CO2 patruunat messissä. Lezynen Control Drive pää, jolla saa kyllä varovasti laskettua, ettei ruiskuta litkuja läpi. Olen kyllä miettinyt mitä kylmä tekee litkulle. Caffelatex ja Zot Nano mukana.
buttonfly
11.05.2019, 17.34
Mites väki nykyään, onko 23mm vai esim. 25mm tuubia? Meneekö vanhan (-11) F6R,n aero-ominaisuudet ihan pilalle jos laittaa 25mm leveää rengasta? Huomaako mitään eroa ajossa, rullaavuus, mukavuus? Mites paineet? 😊
tunkkari
11.05.2019, 18.13
Mulla 25mm mutta kehä on 24,2mm leveä. Edelliset avot oli kapeammat ja 25mm ajoin. Aero ominaisuudesta en tiedä, mutta selkeästi mukavammalle tuntui kuin 23mm.
Mulla on F6R:ssä edessä 25 mm ja takana 23 mm tuubi. Taakse ei isompaa mahdu. Edessäkin voisi olla 23 mm mutta nyt näin. Ehkä hitusen pehmeämpi mutta en usko, että sokkotestissä huomaisin mitään eroa - edes kellossa. Kiekot noin 2016 mallia.
Mites väki nykyään, onko 23mm vai esim. 25mm tuubia? Meneekö vanhan (-11) F6R,n aero-ominaisuudet ihan pilalle jos laittaa 25mm leveää rengasta? Huomaako mitään eroa ajossa, rullaavuus, mukavuus? Mites paineet?
Jos et aja aika-ajoissa noilla kiekoilla, niin ei mitään väliä - 25mm vaan päälle. Jos kisaat sekunneista niin 23 mm korkeintaan. Nuohan on todella nopeat kiekot oikealla renkaalla.
Mitähän tuubia mun pitäisi harkita, jos avona referenssi on Contin gp4000 ja lateksit? Eli toiveissa rengas joka on yhtä smoothi ajaa, ja kaarrepitoa on märkänäkin. Leveyttä n. 25mm. Onko esim. Contin Competition mistään*kotoisin? Entä Sprinter? Toki merkki voi olla joku muukin kuin conti. Nyt alla Tufo Elite Pulse joka on materiaaliltaan ehkä vähän kovan ja ei niin pitävän oloinen.
Mitähän tuubia mun pitäisi harkita, jos avona referenssi on Contin gp4000 ja lateksit? Eli toiveissa rengas joka on yhtä smoothi ajaa, ja kaarrepitoa on märkänäkin. Leveyttä n. 25mm. Onko esim. Contin Competition mistään*kotoisin? Entä Sprinter? Toki merkki voi olla joku muukin kuin conti. Nyt alla Tufo Elite Pulse joka on materiaaliltaan ehkä vähän kovan ja ei niin pitävän oloinen.
Pirun hyvä kysymys minusta. Ei taida tuubeista oikein löytyä vastaavaa. Noin 10w otat takkiin noilla conteilla, eli ei kyllä ainakaan minusta vaihtoehto.
Tuo lateksi on yksi avaintekijä, joten hyviä vaihtoehtoja voisivat silloin olla Veloflexin ja Vittorian tuubit. Continental käyttää ohuita butyyleita. Competitionit ovat toki myös hyviä renkaita, tuntuma aavistuksen kovempi vrt. Italialaisiin.
Mitähän tuubia mun pitäisi harkita, jos avona referenssi on Contin gp4000 ja lateksit? Eli toiveissa rengas joka on yhtä smoothi ajaa, ja kaarrepitoa on märkänäkin. Leveyttä n. 25mm. Onko esim. Contin Competition mistään*kotoisin? Entä Sprinter.
Itsellä ihan sama mietintä päällä ja olen ehkä kallistumassa myös tuubina GP4000 SII kannalle. Lähinnä vaakakupissa itsellä painaa painaa eniten rullaavuus ja kestävyys, jotka avona olleet todella hyvät toisilla vanteilla. Nyt alla tuubina Sprinter ja tuntuu, että nuo ovat vierintävastukseltaan paljon huonommat kuin avo GP4000 SII. Jään seuraamaan josko raati tuo muita vaihtoehtoja.
tunkkari
12.05.2019, 13.53
Ite ajoin avoilla GP4000 SII ja nyt Vittoria Corsa G+ tuubit 25mm. Oli helppo laittaa Effetton teipillä, heittämällä suoraan. Vajaa 1600km ajettuna, ei valittamista. Ei ole alta lähtenyt kaarteissa ja mukavan tuntoinen ajaa kun on löytänyt oikeat paineet. Hieman alle 8bar tuntuu sopivalle. Matalammalla alkaa putkelta ajaessa eturengas vähän notkumaan. Ei yhtään flättiä... kop kop. Ainut miinus kun paineet laskee aika äkkiä. Työmatkalle joutuu ennakkoimaan paineet aamulla, ettei laske liian alas ja aamun ajo on vähän kovemman tuntoista.
JohannesP
12.05.2019, 14.10
Contin competitionit on varma valinta enkä rullaavudessa huomannut kovinkaan negatiivistä sanottavaa. Jos erityisesti tanwallia hakee niin Veloflexistä omakohtaisesti hyviä kokemuksia ja miksei mustanakin, hyvän tuntuiset ajossa ja yhden parin ajanut ilman ongelmia. Vittorian tuubeista ei ole kokemusta, mutta avorenkaina testaillut Gorsa G+ ja oliko sit huonoa tuuria vai mitä, mutta pistosuojaus ei oikeen toiminut edes sepelittömillä teillä.
Joo pistosuojaus tosian unohtui mun viestissä mainita. Itse päästelen aika säälimättä hiekkateilläkin ja GP4000 on enimmäkseen kestänyt. Jos lateksin perässä siirryn Veloflexiin niin ilmeisesti 25mm kumeja ovat sekä Roubaix että Arenberg, äkkiseltään en nyt tajua mitä eroa noilla on.
Muoks! Biermannin rullailutestin kolusin läpi, tuubit loisti poissaolollaan. GP4000 (avo) vs Vittoria Corsa G+ (tuubi) -vertailun nyt pääsi tsekkaamaan kuitenkin https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/compare/continental-grand-prix-4000s-ii-latex-tube-2014-vs-vittoria-corsa-g-tubular-2016
Eli GP4000 avossa vahvemmat kyljet, muuten sama piston kestävyys, yhtä nopeat suunnilleen.
Jos lateksin perässä siirryn Veloflexiin niin ilmeisesti 25mm kumeja ovat sekä Roubaix että Arenberg, äkkiseltään en nyt tajua mitä eroa noilla on.
Roubaix on tan wall, Arenberg musta, muuten sama.
Joo pistosuojaus tosian unohtui mun viestissä mainita. Itse päästelen aika säälimättä hiekkateilläkin ja GP4000 on enimmäkseen kestänyt. Jos lateksin perässä siirryn Veloflexiin niin ilmeisesti 25mm kumeja ovat sekä Roubaix että Arenberg, äkkiseltään en nyt tajua mitä eroa noilla on.
Siinä tapauksessa tuo Roubaix/Arenberg voisi olla hyvä. Erona on tosiaan vain kyljen väri. Noista on sen verran kokemusta että uskallan suositella. Satunnaisista hiekkatiesiirtymistä tai likaisella pientareella ajeluista ei ole tullut vielä tähän asti mitään merkkiä kulutuspintaan, eivät siis ole mitkää hirveät rikkaimurit.
Ja vaikka noissa rumputesteissä tuubit ei vedä vertoja rullaavuudessa parhaille avoille niin käytännön elämässä nuo on herkästi kulkeva setti, eikä häpeä yhtään esim. GP4000sII/latex combolle.
Mulla on viime kesästä alla ffwd:n F6R ltd kiekoissa 25 mm Arenbergit ja olen tykännyt. Ei puhkeamisia tai mitään merkittävää kulumaa. Kilsoja ei tosin kertynyt maantiepyörällä kuin parituhatta. Aiemmin oli Veloflex Carbonit 23 mm ja sain niitä puhki pari kappaletta. Mutta silloin renkaaseen oli tullut isompi vekki, ekalla kerralla tiellä olleen auton nastarenkaan nastan aiheuttamana, toiselal kerralla vedin vauhdilla tietyövaurioon.
Tiedän ja tiedostan, että lateksisisurit ja contin gp 4000 avorenkaana on nopeampi mutta ei minua haittaa. Hyvät nekin oli, tuli aikanaan käytettyä useampi vuosi. Nykyään avokiekoissa mulla on vielä pistosuojatummat four seasonit peräti 28 millisinä ja tuubivanteissa sitten tosiaan nää Arenbergit.
Muuten, mulla on toiset 28 mm four seasonit pari vuotta vanhaa mallia ja ovat lähes 29 mm levetä. Sen sijaan noin 5 vuotta vanha niin ikään 28 mm rengas on samalla vanteella vain 27,2 mm. Eron toki näkee selvästi ihan silmälläkin mutta tuli ne huvikseen mitattua viikonloppuna.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.