Näytä tavallinen näkymä : Uuden pyörän raskaus polkea
Ostin uuden pyörän joka on huomattavasti vanhaa pyörääni raskaampi ajaa.
Renkaat on saman kokoiset ja paineet on tarkastettu.
Välitykset on samat 3/8 ratasta edessä/takana ja ketjut on voideltu.
Paino on suunnilleen sama 12 kg.
Rullaa kyllä hyvin eikä mikään hankaa.
TM.n testeissä ovat todenneet tämän merkin olevan raskas ajaa...?
Myyntiliikkeeseen olen ollut yhteydessä, ei apua.
Mitäs tässä nyt vois tehä?:seko:
Morakaj
Sandzsteedt
04.03.2014, 06.51
Aloita vaikka kertomalla mistä pyörästä puhut niin sen jälkeen saat pitkän listan asioita tarkastettavaksi.
Jos pyörä on raskas ajaa ja kyseessä ei ole fatbike kadulla maastopaineilla niin silloin kyllä jossain hankaa esim. jarrut tai laakerit on liian kireällä.
Ja mainitaan nyt vielä että mitä isompi vaihde on käytössä niin sitä raskaampi sitä pyörää on polkea.
Tulee mieleen, että onko joku isompi ongelma ajoasennon kanssa, vaikka satula aivan liian alhaalla. Näillä faktoilla ei kyllä varmaan kukaan osaa auttaa eli lisätietoa tarvitaan.
Tuntuuko etu- ja takapyörän laakeri herkältä, eli jos pyöräytät rengasta ilmassa, niin pyöriikö yhtä monta kierrosta kuin vanhassa? Entä kampilaakeri (tämä pitäisi kokeilla ilman ketjuja). Omissa kahdessa pyörässäni kampilaakeri oli uutuuttaan jäykkä, joten purin ja öljysin siinä olevat, toisiinsa hankaavat pinnat. Vasta pintojen takana oli normaalit laakerit ja herkistyi selkeästi.
Jos et osaa itse tehdä, niin vie huoltoon ja pyydä purkamaan ja uudelleen rasvaamaan etu- ja takakiekon laakerit, sekä keskiölaakeri.
Oulunjulli
04.03.2014, 08.32
Kun kerran kasasin pyörän oli ens alkuun vastaava tunne ja melkoinen pettymys, kun piti nimenomaan käydä toisin (tämä oli jäykkä maasturi vs täpäri katuajossa).
Osan selittää/selitti mulla pienet erot mitoissa ja suurimman osan isommat erot renkaissa. Kun vaihdoin ensin taakse sileämmän, kevyemmän ja plajon kalliimman tilanne muuttui täysin eriksi. En oikeastaan ennen tuota uskonut kuin paljon renkaat vaikuttaa, tai sitten samalla hetkellä banaaneissa tapahtui jotain kehitystä ja siksi alkoi kulkemaan... joka tapauksessa nyt se ens alkuun raskas jäykkä maasturi kulkee kuin tuuli verrattuna täpäriin, siis katuajossa.
Kerran kokeilin pyörää missä oli 170mm kammet, sekin tuntui kyllä minusta aivan kauhian raskaalta.
Syynä voi myös olla geometriaero vanhaan fillariin verrattuna. Minulle liian korkealla oleva ohjaamo suhteessa satulaan on myrkkyä. Silloin ei saa keskivartalon lihaksia aktivoitua kunnolla ja ajamisesta tulee tahmeaa.
Lisäys: kannattaa ajaa muutama satanen ennen kuin tekee radikaaleja johtopäätöksiä uudesta pyörästä. Kroppa voi tottua yllättävän nopeasti uuteen ajokkiin. Mahdolliset mekaaniset viat toki kannattaa korjata.
Tai napavaihteet Vs. roikkuvat
okahkonen
04.03.2014, 10.44
jos on kasipakka takana, lienee niin vanha et olisko voinu jotkut osat vaan ruostua kiinni toisiinsa?
Markku Liitiä
04.03.2014, 10.50
Renkaat on saman kokoiset
Saman kokoiset, mutta millainen kuvio? Onko vanhassa sliksit ja uudessa nappularenkaat? Se selittäisi jotain.
Välitykset on samat 3/8 ratasta edessä/takana
Oletko varma, että välitykset ovat samat? Ettei esimerkiksi uuden pyörän kahdessa isoimmassa eturattaassa ole enemmän hampaita kuin vanhan pyörän vastaavissa? Tai ettei uuden pyörän pakka ole ns. kireämpi kuin vanhassa. Luulet siis ajavasi jollain etu/takaratasvaihtoehdolla samalla välityksellä kuin ennen, mutta tosiasiassa välitys onkin suurempi ja ajo tuntuu raskaammalta.
okahkonen
04.03.2014, 10.53
Saman kokoiset, mutta millainen kuvio? Onko vanhassa sliksit ja uudessa nappularenkaat? Se selittäisi jotain.
Oletko varma, että välitykset ovat samat? Ettei esimerkiksi uuden pyörän kahdessa isoimmassa eturattaassa ole enemmän hampaita kuin vanhan pyörän vastaavissa? Tai ettei uuden pyörän pakka ole ns. kireämpi kuin vanhassa. Luulet siis ajavasi jollain etu/takaratasvaihtoehdolla samalla välityksellä kuin ennen, mutta tosiasiassa välitys onkin suurempi ja ajo tuntuu raskaammalta.
-oletko huomannut eroa nopeudessa?
TM.n testeissä ovat todenneet tämän merkin olevan raskas ajaa...?
Tässähän tämä. Kauppiasko tiesi?
jos on kasipakka takana, lienee niin vanha et olisko voinu jotkut osat vaan ruostua kiinni toisiinsa?
:D :D Saattaisihan sitä olla myös esim. hämähäkinseittiä niin paljon että vaikuttaa jo ilmanvastukseen.
jos on kasipakka takana, lienee niin vanha et olisko voinu jotkut osat vaan ruostua kiinni toisiinsa?
Onhan noita kasipakalla olevia pyöriä vielä paljonkin myynnissä edullisessa hintaluokassa ihan 2014 malleina.
Nyt kaivattaisiin aloittajaa jo kertomaan mistä pyörästä on kyse, tämähän menee kiinnostavaksi. Mutta eipä taida joutaa kun on tutkimassa venttiileitä :seko:
Mutta eipä taida joutaa kun on tutkimassa venttiileitä :seko:
:D Öö.. Pyörä ei mene eteenpäin, kasipakkoja, laakereita, hämähäkinseittiä, ruostetta, tekniikan maailma, mahdollisesti suomen polkupyörätukku - tästä on todella kehkeytymässä varsin piristävä keskustelu. Natsikortti odottaa pelaamistaan!
Highlander
04.03.2014, 11.41
Syön ******* jos kyseessä ei ole Trek !
edit: Perustan väitteeni sille, että Lancekin irvisteli kun Trek oli alla
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/03/Lance_Armstrong_MidiLibre_2002.jpg
Oatmeal Stout
04.03.2014, 12.36
Syön ******* jos kyseessä ei ole Trek !
edit: Perustan väitteeni sille, että Lancekin irvisteli kun Trek oli alla
Lisäaineista nuo ilmeet johtuvat.
Syön ******* jos kyseessä ei ole Trek !
edit: Perustan väitteeni sille, että Lancekin irvisteli kun Trek oli alla
Ihan lievästi offtopic: Oakleylta on tullut noi legendaariset Lancen M-Framet takaisin taas tuotantoon! :) M2 taisi olla tosin malli mutta anyway.
Rullaa hyvin -> ei siis rengas-, renkaanpaine- tai napalaakeriongelma, raskas vain poljettaessa. Kahdeksan ratasta -> ulkoinen takavaihtaja, ei napavaihteita.
Tsekkaa keskiölaakerin liika kireys pyöräyttämällä kampia ilman ketjua, pyöriikö kammet suhtkoht vapaasti?
Rattaiden koot erilaiset kuin vanhassa -> "tuntuu" raskaammalta kuin ennen.
Satula alempana tai ajoasento muuten viturallaan aiempaan nähden -> vertaa ja säädä.
toripolliisi
04.03.2014, 14.28
kuulostaa shimanon halvimmilta voimansiirroilta. Kasasin syksyllä muutaman näitä alivio tai heikommilla osilla olevan pyörän. Pihalla pyörähtäessä pelit vaikuttikin varsin keveiltä, mutta 12km per siivu työmatkalla todellisuus paljastui. Tasaisella tuntui, että olis jarrupäällä vetänyt. Oli tarkoitus tulla polkuja pitkin töistä kotiin, mutta 3km siirtymällä jalat olivat jo sitä mieltä, että eipä enää huvita poluille lähteä.. Pyörät eivät yksinkertaisesti vieneet eteenpäin vaikka rullasivatkin normaalisti. Aurinkomatkojen keula ei tässä vaiheessa ollut se "heikoin lenkki".. :D
Olen kerran törmännyt pyörään jota kälyni valitti ettei jaksa polkea sillä, kokeilin sitä useastikin ,tuntui rullaavan hyvin enkä ajossakaan huomannut tasaisella mitään, sitten kerran lainasin pyörää 10 km matkalle niin rupes vikakin löytymään kun satulassa istui niin ei meinanut pientäkään mäkeä päästä ylös, syy löytyi rungon geomeriasta , satulassa istuessa kammet olivatniin takana ettei saanut minkäänlaista voimaa polkimiin , eli geometriasta saatta löytyä vikaa
mhelander
04.03.2014, 14.40
Kyllä "kurasarjalla" pitäisi suht kevyesti saada poljettua kunhan on säädöissä. Vaikka mitä minä siitä tiedän kun mokomilla muutaman vuoden hinkkasin työmatkaa 16 km sivu...
Itse tarkistaisin ensin että keskiö pyörii, ei lonksu tai hinkkaa. Ketju pois keskiörattaalta ja pyörittelyä molempiin suuntiin sekä molemmista kammista tukevalla otteella klappeja kokeillen. Voisi vielä irroittaa kammet ja pyöritellä keskiöakselia sormin niin selviää laakerien kunto. Jos osoittautui nelikantiksi ja ei-kasetti malliseksi niin purkaisin, pesisin laakerit ja kasaisin kunnon rasvoilla (oma suosikki grafiitti-molybdeeni vaseliini).
Samalla kun ketju on löysällä nostaisin sen vaihtajan rullilta pois ja pyörittelisin sormin rullia jolloin jälleen selviää tahmaako ja onko välystä. Myös vaihtajan nivelten kunto on helppo samalla selvittää,
Sitten ottaisin takakiekon irti, tarkistaisin ensin akselin laakeroinnin, sitten vapaarattaan pyörimisen ja lopuksi miten kevyesti kiekko pyörii vapaaratas mukana. Osassa kiekkoja kun vapaaratas on laakeroitu akseliin.
Uusihan fillarin piti olla jolloin en ehdottanut ketjun pesua, voitelua, vaihtajien säätöä tms joista osa onkin jo käyty läpi.
Huonoa halvoissa osissa on suurempi huollon tarve kuin "laadukkaammissa". Mikä sitten on parempaa, se riippuu.
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Oliskohan kyse kysyjän ajotekniikasta osittain kyse? Jokseenkin hauskaa kun kysytään niin ei voida tarkentaa yksinkertaista seikka että mistä pyörästä kyse? Kuulostaa jokseenkin Inseralta ja SPPT:ltä...
Kun pyörän merkkiä ei mainita, voidaan melko turvallisesti olettaa että kyseessä on Insera tai Yosemite;)
mutanaama
04.03.2014, 22.31
Kun pyörän merkkiä ei kehdata mainita, niin sen täytyy olla speccu.
no no, ei ole speccun voittanutta :)
Speccu on pyörämaailman kheek.
Itse veikkaan että se on Pinarello.
Markku Liitiä
05.03.2014, 12.01
Jos kurkkaatte ketjun aloittajan profiiliin, hän ilmoittaa pyöräkalustokseen nämä:
Nakamura Free Rider, Kona Dew Plus
...eli olisiko kyse jommastakummasta? Tai sitten ei.
toripolliisi
05.03.2014, 12.29
Mä taas veikkaan trolliksi! Tahallaan taas usutetaan verikoirat toistensa kimppuun :D
Highlander
05.03.2014, 12.57
Jos kurkkaatte ketjun aloittajan profiiliin, hän ilmoittaa pyöräkalustokseen nämä:
Nakamura Free Rider, Kona Dew Plus
...eli olisiko kyse jommastakummasta? Tai sitten ei.
Nakamura Free Ridei taisi olla kaupan joskus yli 10 vuotta sitten eli jos pyörä on uusi; se on viihtynyt myyjän varastossa melko pitkään eli Kona Dew Plus varmaankin kyseessä. Tuskin on trolli kyseessä...kaverilla on varmaan parempaakin tekemistä kuin roikkua internetissä. On varmaan parhaillaan treenaamassa reisihabaa salilla tai vetää intervalleja isossa altaassa.. :cool:
Jatkoa,
Pyörä on Kona Dew Plus , etuvaihtaja Shimano Altus 3, taka Shimano Deore 8, Freedom Confort x renkaat 700x35C.
Pyörät pyörii vapaana kevyesti ei hankaa, kampi on kevyt pyörittää.
TM 7/2013 vertailutestissä Kona oli viimeinen, mm. raskas ajotuntuma.
morakaj
Markku Liitiä
05.03.2014, 16.24
No jos laakeroidut osat pyörivät herkästi, kokeile vaihtaa pyörään laadukkaammat ja kevyemmät (=kalliimmat) renkaat sitten, kun hiekoitussepelit on harjattu pois. Vaikka jotkut 28-32-milliset sliksit. Samalla voisi vaihtaa myös kevyemmät sisärenkaat.
Tsekkaa myös, onko satula vaakasuunnassa oikealla kohdalla keskiöön nähden - siitähän joku jo mainitsikin.
Polun tukko
05.03.2014, 16.35
Mulla oli 2011 mallin dew plussa 3*8 vaihteistolla ja oli mielestäni oikein mainio hybridi.
Freedom Confort x renkaat 700x35C
Veikkaan että suurin syy on tässä. Jotkut hyvin rullaavat kumekset ja ehkä myös kevyemmät sisurit tilalle, niin saattaa ajotuntuma parantua.
Kompataan edellisiä. Sepelikauden jälkeen rullaavampaa rengasta vaan alle.
jame1967
06.03.2014, 06.33
Renkailla on ihmeen suuri vaikutus ajon raskauteen tai keveyteen . Huomasin kun tossa menneenä suvena kumi antautui kyljestä eikä ollut uutta varakumia tilalle , laitoin jonkun varastossa pölyttyneen kaupantekijäisinä tulleen dh nakin pyörään ja olipas raskasta kyytiä ihan kuin eri pyörä alla .
Risto Koivunen
06.03.2014, 19.42
Jatkoa,
Pyörä on Kona Dew Plus , etuvaihtaja Shimano Altus 3, taka Shimano Deore 8
Vaihtajan malli ei kauheasti vaikuta ajamisen raskauteen, kunhan se on säädöissä. Vaihteiston välitykset voivat kyllä vaikuttaa, mutta niiden määrityksen perusteena ovat etu- ja takarattaiden hammasrattaiden lukumäärät (olettaen että ulkorenkaan halkaisija on sama).
Konan tarrat kyljessä eivät välttämättä tee pyörästä sen raskaampaa kuin muutkaan.
Konan tarrat kyljessä eivät välttämättä tee pyörästä sen raskaampaa kuin muutkaan.
Melkein uskaltaisin lyödä nyyttini vetoa, etteivät runkoon liimatut tarrat vaikuta pyörän rullaavuuteen. Tai voisihan ne tietysti tässä tapauksessa raapia irti ja kokeilla ajamista sellaisenaan, jos se vaikka auttaisi.
Hyvät sulle, mutta miten se on mainio.
Oletko verrannut johonkin toiseen pyörään?
Renkaat, onko sulla myös Freedom Confort X renkaat 700x35C?
Renkailla on ihmeen suuri vaikutus ajon raskauteen tai keveyteen . Huomasin kun tossa menneenä suvena kumi antautui kyljestä eikä ollut uutta varakumia tilalle , laitoin jonkun varastossa pölyttyneen kaupantekijäisinä tulleen dh nakin pyörään ja olipas raskasta kyytiä ihan kuin eri pyörä alla .
Kun mulla on 700 x 35C renkaat ja vanne on 622 x 17 MT-20, mikä tähän olisi ajaessa kevyempi remgas?
Polun tukko
12.03.2014, 04.04
Lähtisin kyllä siitä jos renkaat pyörii ilman hankaus tunnetta, että ajoasento tai rungon geometria on pielessä kuskille. Yleensä hybridin renkaat rullaa hyvin(eroja tottakai on) jos paineet on oikeat. Veikkaan että topicin pyörä ei ihme kevene vaikka renkaat vaihtaa. Mitoitus tai asento pielessä. Tai jerkun puute.
^ Tuossa se on. Yleensä ottaen, pyörä kuin pyörä on vuosittaisen muutaman tonnin ajoon ihan kelpo, kun renkaissa on oikeat paineet, tanko ei ole liian kaukana, vaan tuossa polven ylimmän kohdan tasolla ja melko lähelläkin. Satula astetettu oikealle korkeudelle vaakasuoraan ja on oikealla kohdalla jalkojen pituuden mukaan. Kun vielä vaihteita käyttää ajonopeuden mukaa sopivasti, että kammet pyörivät kevyesti, niin ajo maistuu.
On toinen juttu välineiden suhteen, jos ajaa kymppitonnin ja ylikin vuosittain.
Ajon raskauteen saattaa vaikuttaa sekin, että Kona ei käytä enää samoja valmistusprosesseja kaikkiin runkoihinsa. Vaikka kalliimmissa malleissa on jopa kolmoisohennetut kevytmetallirungot, niin Dew Plus kuuluu Konan raskasmetallisten pyörien kategoriaan (vrt. kritiikki TM:n testissä). Ei se raskasmetallirunkokaan nyt ihan kelvoton ole, jos käyttää sen asianmukaisessa liikkeessä anodisoitavana siitä voi saada jopa ihan hyvän, mutta suoraan kaatopaikallehan tuollaista pyörää ei saisi viedä.
^mitä metalleja muuten tarkoitat "raskasmetallilla" tässä yhteydessä :seko:
^mitä metalleja muuten tarkoitat "raskasmetallilla" tässä yhteydessä :seko:
Harvojen tuntemana knoppitietona kyseiset metallit "luetellaan" Konan nimessä, joka oli alun perin lyhenne Kromista, Osmiumista, Nikkelistä ja Antimonista.
Ymmärrän täysin aloittajan kommentin raskaudesta polkea koska omasta vanhimmasta pyörästä tuli sellainen tunne kun vaihdoin Continental Tourride -renkaat alle.
Amfinaut
12.03.2014, 10.56
Harvojen tuntemana knoppitietona kyseiset metallit "luetellaan" Konan nimessä, joka oli alun perin lyhenne Kromista, Osmiumista, Nikkelistä ja Antimonista.
Ok... :seko:
Mutta asiaan liittyen sen verran, että Dew-rungoissahan on ainakin ollut (~2011) kohtuu "relaxed" mitat eli rungot ovat olleet lyhyitä/korkeita.
Oatmeal Stout
12.03.2014, 11.48
Harvojen tuntemana knoppitietona kyseiset metallit "luetellaan" Konan nimessä, joka oli alun perin lyhenne Kromista, Osmiumista, Nikkelistä ja Antimonista.
Hyvänen aika, Kona on siis suomenkielistaustainen pyörä?
Peregrinus
12.03.2014, 13.22
Hyvänen aika, Kona on siis suomenkielistaustainen pyörä?
Etkö tiennyt että yksi Konan perustajajäsenistä on suomalaistaustainen Antti Luminumminen. Hänen nimensä esiintyy Konan pyörissä usein lyhennettynä muotoon A. Luminium
bartagma
12.03.2014, 13.56
Suurimmassa osaa¨halvoista¨ (alle 1000e) pyörissä kiekot ovat aikalailla se paskin osa ja sieltä voisin eritellä akselit jotka on joskus jo uutuuttaan mutkalla. Se taas aiheuttaa rupea laakerikartioihin joka ei ainakaan paranna rullaavuutta. uudet konelaakerinavat vaikka sram x9 ei oo hinnalla pilattu n.150e/pari + asennus paikallisessa n 80e niin alkaa rullaavuus paranemaan vaikka on se nähty miten laakerivikaisilla pyörillä ajetaan tyytyväisenä monta vuotta jos ei oo paremmasta tietoa.
Oatmeal Stout
12.03.2014, 14.19
Etkö tiennyt :eek:
Ei, en todellakaan tiennyt, mutta siirrän tämän arvokkaan tiedon sukuni historiikkiin, jotta tulevat sukupolvet ymmärtävät taustansa merkityksen laajemaltikin.
:eek: :seko:
Etkö tiennyt että yksi Konan perustajajäsenistä on suomalaistaustainen Antti Luminumminen. Hänen nimensä esiintyy Konan pyörissä usein lyhennettynä muotoon A. Luminium
Antti Luminummisen bisnesten juurethan voi johtaa vuonna 1898 perustettuun Suomen Polkupyörä- ja Konatehdas Oy:hyn, jota johti Luminummisen isosetä Veijo Karpo. Oli muuten materiaalitutkimuksen edelläkävijöitä, Karpon tehtailta valmistuivat Suomen tiettävästi ensimmäiset hiilikuitupyörät.
...Luminummisen isosetä Veijo Karpo....
Oliko miniänsä Titta Niemi? Jos oli, niin hänhän jatkoi appensa työtä. Onkohan vielä elossa muuten :seko:
Markku Liitiä
12.03.2014, 14.47
Konalla on muuten ihan oikeastikin töissä suomalaistaustainen Jimbo Holmström, joka vuonna 1995 perusti Kona Europen.
On topic: Aiheen aloittaja voi pistää pyöräänsä vaikka 28-milliset Schwalbe Duranot ja kokeilla, vieläkö on raskas polkea.
Polun tukko
12.03.2014, 15.27
Edelleen, halvemmaksi tulee selvittää jonkun osaavan kanssa se, että onko se ajoasento susi. Toki jos pankkitilillä on painetta niin kannattaa vaihtaa kiekot,kumit ja kaikki muu mikä irtoaa. En vain. Näe tuossa mitään järkeä.
Omalla dew plussalla ajelin 40km lenkkejä ja ainoa milloin se "raskaalta" tuntui oli kun kuskia ei kiinnostanut.
Fillarimies
12.03.2014, 15.35
Itellä tuntu pyörä raskaalta polkea viimeviikolla. Syy löytyi: Laahaavat levarit ja huono kunto ;)
Mun viisipenninen menee satulan paikkaan! Liian takana ja/tai alhaalla!
Highlander
12.03.2014, 15.59
Itellä tuntu pyörä raskaalta polkea viimeviikolla. Syy löytyi: Laahaavat levarit ja huono kunto ;)
Elämä ylipäätänsä on kauhean raskasta välillä
http://2.bp.blogspot.com/-hIXRWmy29Qo/ULGHZc7sYFI/AAAAAAAAAqA/DtUoqFfn3to/s320/tumblr_mbr083Ze1o1r1vdfao1_500.jpg
Ostin uuden pyörän joka on huomattavasti vanhaa pyörääni raskaampi ajaa.
Renkaat on saman kokoiset ja paineet on tarkastettu.
Välitykset on samat 3/8 ratasta edessä/takana ja ketjut on voideltu.
Paino on suunnilleen sama 12 kg.
Rullaa kyllä hyvin eikä mikään hankaa.
TM.n testeissä ovat todenneet tämän merkin olevan raskas ajaa...?
Myyntiliikkeeseen olen ollut yhteydessä, ei apua.
Mitäs tässä nyt vois tehä?:seko:
Morakaj
Hyvät teille vastanneille,
pitää nyt sitten kokeilla vaihtaa ne kumit ensin vaikka ne onkin niin vähän ajetut, mitens nuo sisäkumit?
Yks sano et pitää treenaa reisiä, mut kun se vanha Nakamura on kevyt ajaa Konaan verrattuna?
Tietääkö nuo filariliikeiden myyjät yleensä mitään tämmöisista asioista, ei ainakaan Intersportissa (no ei oo pyöräliike).
Palaan asiaan kokeiluni jälkeen.
Polun tukko
13.03.2014, 03.42
Huohhhhhh. Mites se ajoasento? Geometria? Mikset kommentoi tätä?
Juha Jokila
13.03.2014, 03.47
Sähkökitti vaan ja loppu rahalla olutta.
Geometria?
Geometrialle ei ainakaan voi enää mitään, joten sitä lienee turha miettiä sen enempää.
Hyvät teille vastanneille,
pitää nyt sitten kokeilla vaihtaa ne kumit ensin vaikka ne onkin niin vähän ajetut, mitens nuo sisäkumit?
Yks sano et pitää treenaa reisiä, mut kun se vanha Nakamura on kevyt ajaa Konaan verrattuna?
Tietääkö nuo filariliikeiden myyjät yleensä mitään tämmöisista asioista, ei ainakaan Intersportissa (no ei oo pyöräliike).
Palaan asiaan kokeiluni jälkeen.
Markettipyörä on markettipyörä ja prisman myyjä ei tiedä? Mikset aja nakamuralla jos sillä on mukavampi? Jos pyörä on raskas neuvoni on ajaa enemmän alamäkiä. Siinä painosta on hyötyä!
Polun tukko
13.03.2014, 07.42
Geometrialle ei ainakaan voi enää mitään, joten sitä lienee turha miettiä sen enempää.
Aijaa eikö? Lähinnä tarkoitin että jos se on kuskille pielessä niin pyörä paaliin.
arctic biker
13.03.2014, 08.48
Asiaan hienokseltaan liittyen niin kaivoin taas vanhan postijopon kurakelin postinhakupyöräksi. Voihan vihne että on raskas ajettava, ja tollakin on tosiaan 40 kilon lastia kuskattu. Valittaisin heti työterveyshuoltoon jos itte joutusin tommosella postia kuskaamaan.
Geometrinen kysymys eli ajo-asento pielessä, ohjaustangon taivutuskin oli vallan inhottava. No tangon vääntelin passelimmaksi.
tempokisu
13.03.2014, 11.32
Itellä tuntu pyörä raskaalta polkea viimeviikolla. Syy löytyi: Laahaavat levarit ja huono kunto ;)
Väsymys. Vielä maanantain ja tiistaina oli kepee ajella, mutta tänään ei sitten millään. Pakko pysähtyä tarkistamaan onko takagummi löysä, mutta ihan kova oli. Muuta syytä kun oma väsy en löydä.
Olen kyllä huomannut eroja vanteissa, toiset rullaa ja toiset huonommi. Myös gummit vaikuttaa, ainakin tempovanteilla jotkut tietyt tuubit oli "virhe-ostos" , ostin KISAkäyttöön ja sain jotkut syksyharjoitteluun tarkoitetut.
Takavaihtajan rissat jopa voi vaikuttaa pyörän raskauteen...
Tänään sai punanen isopyörä uuden takavaihtajan...
Asemoipa se satula samalle paikalle kuin Naramurassasi sekä korkeuden että etäisyyden suhteen ja vaihda alle vaikka Michelin Pilot Sportit (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=10246;page=1; menu=1000,2,103,105;mid=5;pgc=0) tai muuta vastaavaa. Nykyiset sisurit toiminevat hyvin. Sitten vaan uutta rapottia tähän ketjuun.
Takavaihtajan rissat jopa voi vaikuttaa pyörän raskauteen...
Ne vaikuttavat uskomattoman paljon. Varsinkin halvemman pään vaihtajien käytännässä laakeroimattomat muovirissat ovat vihonviimeisiä jos niistä ei huolehdita kunnolla.
Lähetetty minun GT-P5100 laitteesta Tapatalkilla
Asemoipa se satula samalle paikalle kuin Naramurassasi sekä korkeuden että etäisyyden suhteen ja vaihda alle vaikka Michelin Pilot Sportit (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=10246;page=1; menu=1000,2,103,105;mid=5;pgc=0) tai muuta vastaavaa. Nykyiset sisurit toiminevat hyvin. Sitten vaan uutta rapottia tähän ketjuun.
+1
Joko ketjurasvat on mainittu. Tehdasrasvat voi olla jäykkiä vielä näissä lämpötiloissa. Ohenee kun suihkii päälle jotain kylmään sopivaa esim TF2 öljyä.
okahkonen
14.03.2014, 12.02
Onko aloittaja muuten tarkistanut ettei vannedynamo laahaa rengasta vasten? Tai onko oma elopaino noussut paljon talven aikana?
Tarkista uudelleen satulan korkeus: Joskus ihmettelin raskautta polkea ja tarkistin että polven kulma on sopivasti koukussa, mutta päätin kuitenkin nostaa satulaa n. 3 mm. Muutos toi mielestäni vähän lisää voimaa polkemiseen ja jalka ei edelleenkään mene ihan suoraksi kun poljin on ala-asennossa.
hkultala
14.03.2014, 13.30
Ei kai uusi pyörä sentään tällainen ole?
Tuolla ainakin on raskas polkea..
http://www.youtube.com/watch?v=kK7scA-9288
Vastauksia on tullut, osa on asiattomia, mutta se on sitä muualta omaksuttua Nettikuttuuria.
Uudet kumit on hankittu sisuksineen, kerron sitten kun olen kokeillut pärjäänkö edelleen samalla jerkulla kuin Nakamuralla.
Siis välitykset (sama määrä hampaita), paineet, jarrut ja keskiö on OK.
janne kuivakangas
15.03.2014, 11.48
Tiedän tunteen ei kiva :( Omassa Trekis viimevuonna sama ogelma...mul on tosin mtb pyörä..sit rupesin miettiin oikein urakalla .hoksasin yhellä yhteislenkillä..kun muut mni menojaan. .Et renkaat..ne sen tekee..maxxis larssrnTT..oli..vaihtu race kingeihin..ja vot mni sika hyvin..:) Tosin nyt otin pois kun vaihoin järeisempiin kumeihin tän märän ajan..kesällä takas kun on kuivunut..:)Vaihoin kyl 3x9 voimansiiron ..mut kyl noi kumit vaikuttaa sika paljon..!:))
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
Itse käytän nykyään race kingejä juurikin siksi että ajan jopa 6h lenkkejä jolloin rullaavuudella on iso merkitys. Myös ulkokehän/renkaan painolla on merkitystä. Fysiikan lait sanoo, että mitä enemmän painoa ulkokehällä, sen hitaampi kiihtyvyys = raskasta polkea.
Sent from my Lumia 800 using Tapatalk
Uusien polkupyörien rullaavuus ei paljon vaihtele, kun polkupyörän valmistuksen perusteet on hiottu jo aika äärimmilleen edullisimmissakin filoissa. Kyllä varmaan tuo ajoasento ja ergonomia vaikuttaa aikalailla siihen mitenkä sillä jalalla saa poljettua lisää vauhtia.
Asento määrää sen mitkä lihakset sitä pyörää liikuttaa, se ei ole pelkkä jalka tai kaksi. Siinä rehkii koko ukko, ja jos ergonomia kusee jostain kohti niin voi hyvinniin olla että voima ei välity samallalailla.
Itellä teräsrukoinen kyklo jossa samanlaiset renkaat kuin aloituspostaajalla (siis ihan samat, koska kona tämäkin) ja kyllä se teräs + läskikumi tuo tiettyä vastusta touhuun. Vastapainona olen huomannut että tämä yhdistelmä tuo lyömättömän ajomukavuuden. Tämän vaihtokaupan olin ehdottomasti valmis tekemään, aiemmalla urheilucyclolla kun piti harkita tarkkaan mistä uskalti ajaa ja mistä ei, mikäli ei halunnut täräyttää kivuliaasti kämmeniä ja perskannikoita.
Tiedän tunteen ei kiva :( Omassa Trekis viimevuonna sama ogelma...mul on tosin mtb pyörä..sit rupesin miettiin oikein urakalla .hoksasin yhellä yhteislenkillä..kun muut mni menojaan. .Et renkaat..ne sen tekee..maxxis larssrnTT..oli..vaihtu race kingeihin..ja vot mni sika hyvin..:) Tosin nyt otin pois kun vaihoin järeisempiin kumeihin tän märän ajan..kesällä takas kun on kuivunut..:)Vaihoin kyl 3x9 voimansiiron ..mut kyl noi kumit vaikuttaa sika paljon..!:))
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
Ei sitten herneitä mutta tuo kirjoituksen ulkoasu on enemmän kuin mielenkiintoisen näköistä. 😉
janne kuivakangas
15.03.2014, 20.19
No En sen kummemmin ajatellu..Sori^^ Eikä mulla tämmösestä hernettä mee :D
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
huolestuttavaa, yleensä uusi runko alla niin polkeminen tulee kertaheitolla liukkaammaksi ja vaikka ulkonäkökin olisi sen mukainen että kyseessä olisi raskaampi yksilö kuin entinen niin kummasti se uutuudenviehätys peittää tämän alleen. taivas on sinisempi, linnut laulavat juuri Sinulle ja ne liikennevalot jotka ovat aina olleet punaisena loistavat vihreinä. kassa hymyilee leveämmin ja ajattelet, nyt se elämä vasta alkaa.
Vastauksia on tullut, osa on asiattomia, mutta se on sitä muualta omaksuttua Nettikuttuuria.
Uudet kumit on hankittu sisuksineen, kerron sitten kun olen kokeillut pärjäänkö edelleen samalla jerkulla kuin Nakamuralla.
Siis välitykset (sama määrä hampaita), paineet, jarrut ja keskiö on OK.
Sitä geometriaa ei kannata väheksyä. Renkaiden lisäksi kannattaa koittaa säätää asento samaksi sen nakamuran kanssa.
En löytänyt parempaakaan säiettä ja liittyyhän tämä aiheeseen; mulla on ollut Vitus Dee 29 puolisen vuotta käytössä ja etunavan laakeri alkoi takertamaan kiinni. Ilmeisesti ei ole tykännyt keulimisesta..
Noh, avasin etunavan ja siellä on halpa ja kakka avoin kuulalaakeri eli kuulat on navan ja akselin välissä irrallaan. Putsasin nuo ja laitoin uudet vassut väliin ja kiinni. Parani jonkin verran mutta on todella tarkka kuinka kireälle kiristää. Kiristin akselin sormilla niin tiukkaan kuin sain ja siinäkin tuntui jo ottavan vähän kiinni, saati kun avaimella vähän kiristin niin liike väheni todella nopeasti.
Kysymys: 1) kuinka löysälle tuon uskaltaa jättää? 2) tuleeko tuosta toimivaa vai täytyykö hommata parempi laakeri eli uusi napa eli uusi kiekko? Pyörällä oli hintaa reiluu 400€ joten en odottanutkaan huikeaa elämystä mutta saisi kuitenkin eturengaskin pyöriä..
Eikös siinä navan akselilla ole sen kuulakehämutterien lisäksi lukitusmutterit. Lukitusmutterit pitäisi tiukata sen verran kuulakehämutteria vasten, ettei pääse käytössä kiertymään itsekseen. Eli kun säätää välyksen pieneksi (käsin kiertämällä), niin sen jälkeen avaimella molemmista (saman puolen) muttereista kiinni. Kuulakehämutterissa olevalla avaimella estetään välyksen muuttuminen lukitusmutteria tiukatessa. Käytännössä tuon joutuu useimmiten tekeen kokeilemalla muutaman kerran, kun välys tahtoo kiristäessä kuitenkin vähän muuttua. Tavoittelisin itse lähes "nolla" välystä.
Jos sopivia työkaluja ei itseltä löydy, niin eiköhän joku pyöräliike tee homman aika edukkaasti. Jos kuulat ja kuulakehät oli ehjiä, niin ei kai kiekkoa sen takia kannata vaihtaa.
On siinä lukkomutteri ja tässä säädössä vika varmaan onkin. Koitan säätää tänään uudestaan paremmilla hermoilla. Kiitos neuvoista!
Juha Jokila
18.03.2014, 16.51
Irtokuula-kartiolaakerin välys kiristyy vielä lisää kun pikalinkun vetää kiinni. Siksi vapaana olevassa laakerissa saa ja pitäsi tunutua aavistus välystä, joka juuri ja juuri häviää, kun kiekko on kiinni ja sitä muljuttaa rungossa paikoillaan ollessa.
Ylikireä laakeri kuluu ja hajoaa nopeasti, eikä rullaa hyvin muutenkaan.
Tuossa ei ole pikalinkkua vaan akselissa on kierteet ja mutterit päissä. Mutta kiristää samalla tavalla kun joutuu vetämään tiukkaan kiinni.
Tsekkaa keskiölaakerin liika kireys pyöräyttämällä kampia ilman ketjua, pyöriikö kammet suhtkoht vapaasti?
Saisko lisätä tähän ketjuun kysymyksen samasta aiheesta, mutta koskien lasten pyörää..? Ostin uuden suht koht edullisen yksivaihteisen fillarin pojalleni ja kas kummaa se tuntui raskaalta polkea. Netistä ostin ilman testaamista, kun kuvittelin, että merkki ei olisi ihan surkeimmasta päästä. Läksyt sen suhteen opittu, joten kiitos jos ette enää käännä veistä haavassa.
Pyörät kyllä pyörii kohtuullisen hyvin, mutta kammet ilman ketjuja ei sitten senkään vertaa. Kun pyöräyttää, niin pysähtyy käytännössä siihen paikkaan missä käden irroittaa. Onko siellä nyt keskiölaakeri liian kireällä vai onko osat vaan huonoja? Voiko tilanne parantua pienen sisään ajon jälkeen vai pitäiskö asialle yrittää tehdä jotain? Ikinä en ole keskiölaakeriin koskenut tai mitään sieltä avannut, joten rautalangasta väännetyt vinkit ovat erittäin tervetulleita. Kiitti!!
maalinni
26.03.2014, 20.56
Hyvätkin lastenpyörät on koottu havimmista osista. Jos kyseessä ei ole kasettikeskiö, niin laakerien kireyttä on kyllä helppo säätää. Ei vetopuolelta vaan isolla jakarilla ja talttapäämeisselillä/toisella jakarilla riippuen mallista.
Saisko lisätä tähän ketjuun kysymyksen samasta aiheesta, mutta koskien lasten pyörää..? Ostin uuden suht koht edullisen yksivaihteisen fillarin pojalleni ja kas kummaa se tuntui raskaalta polkea. Netistä ostin ilman testaamista, kun kuvittelin, että merkki ei olisi ihan surkeimmasta päästä. Läksyt sen suhteen opittu, joten kiitos jos ette enää käännä veistä haavassa.
Pyörät kyllä pyörii kohtuullisen hyvin, mutta kammet ilman ketjuja ei sitten senkään vertaa. Kun pyöräyttää, niin pysähtyy käytännössä siihen paikkaan missä käden irroittaa. Onko siellä nyt keskiölaakeri liian kireällä vai onko osat vaan huonoja? Voiko tilanne parantua pienen sisään ajon jälkeen vai pitäiskö asialle yrittää tehdä jotain? Ikinä en ole keskiölaakeriin koskenut tai mitään sieltä avannut, joten rautalangasta väännetyt vinkit ovat erittäin tervetulleita. Kiitti!!
Jos saat laitettua kuvan keskiöstä tänne, niin olisi helpompi auttaa. Tai linkki nettisivulle ko. pyörään tai edes pyörän merkki ja malli. Kuten maalinni jo sanoikin, "vanhan mallin" keskiö on helppo säätää ja kasettimallisesta voi aina vaihtaa kasetin, biltemastakin löytyy, eikä maksa paljon. http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Ketjut-ja-kammet/Kampilaakerit-270068/ Tuossa 113mm ja 122mm nelikanttiakselipituudella. Roselta: http://www.rosebikes.com/article/shimano-bb-un55-bottom-bracket/aid:515142 Muista mitata akselipituus, kun irroitat kasetin!
(Uusi pyörä on tietysti järkevintä viedä takaisin liikkeeseen, niin korjaavat asian kuntoon.) edit: Jaa, niin netistä... kai sen voi silti palauttaa?
Tuollaisia saatat tarvita: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Tyokalut/Poljinvarren-ulosvedin-54017/ ja http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Tyokalut/Kampilaakerin-ulosvedin-54016/
Tuossa ei ole pikalinkkua vaan akselissa on kierteet ja mutterit päissä. Mutta kiristää samalla tavalla kun joutuu vetämään tiukkaan kiinni.
Vetää lukkomutterit kunnolla piukkaan vaan niin ei muutu enää niin paljoa kun laittaa kielkon pyörään, eikä pääse varmasti löysäämään ajossa. Vatti yleensä yhden tai pari kokeilukierrosta, jos ei ole näpeissä rutiinia sille kuinka paljon pitää olla välystä ennen lukkomutterin kiristystä.
Kiitos vastauksista! En nyt saanut liitettyä kuvaa enkä löytänyt netistäkään sopivaa, mutta kyseessä on siis Madisonin pyörä ja myös aiemmassa Nopsassa oli päällisin puolin samanlainen keskiö. Pitääkö mun siis irrottaa kammet, että saan löysättyä sitä laakeria?
Vastauksia on tullut, osa on asiattomia, mutta se on sitä muualta omaksuttua Nettikuttuuria.
Uudet kumit on hankittu sisuksineen, kerron sitten kun olen kokeillut pärjäänkö edelleen samalla jerkulla kuin Nakamuralla.
Siis välitykset (sama määrä hampaita), paineet, jarrut ja keskiö on OK.
Kuten Marmar mainitsee, niin geometriallakin on osansa kyllä, hämmästelin kuinka hyvin mäkeä pääsee ylös 24-34 välityksin 26" maasturilla, verrokkina 22-36 välityksin 28" hybridi, maasturin geometria on vaan sellainen, että jaksaa paljon paremmin vääntää kuin mitä hybridin geometrialla.
Tietty sitten eri hybrideissäkin on varmasti keskenään eroja.
Raskaus ylämäkiin voi tulla sitten ihan pyörän painostakin, mutta siinä pitäisi kyllä olla aika iso ero, että alkaa tuntumaan oman kokemuksen mukaan ainakin.
Millaisia nopeuksia ajat? Ilmanvastuksen merkitystä ei kannata unohtaa, jos Konassa istutaan pystymmässä, tai korkeammalla, niin otsapinta kasvaa ja se merkkaa aika hurjasti kulkuun. Toki siinäkin muutos ajoasennossa pitäisi olla aika merkittävä, että selvästi tuntuisi, mutta jos yhdessä jonkin muun tekijän kanssa tuo sitä jarrua menoon, niin kylläpä se vaan alkaa raskaalta tuntumaan.
Vetää lukkomutterit kunnolla piukkaan vaan niin ei muutu enää niin paljoa kun laittaa kielkon pyörään, eikä pääse varmasti löysäämään ajossa. Vatti yleensä yhden tai pari kokeilukierrosta, jos ei ole näpeissä rutiinia sille kuinka paljon pitää olla välystä ennen lukkomutterin kiristystä.
Sain tämän jo kuntoon, mutta yllättävän paljon vei aikaa. Ilmeisesti otti kipeää kun tuli keulittua ja kovassa vauhdissa tuli joskus pysähtynyt rengas alas. Vähitellen lähti vassut välistä ja kun vaihdoin nastarenkan pois niin tuli siinä väännettyä lukkomutterit huonosti kiinni ja lopuksi akselin pultit liian tiukkaan.
Jos saat laitettua kuvan keskiöstä tänne, niin olisi helpompi auttaa. Tai linkki nettisivulle ko. pyörään tai edes pyörän merkki ja malli. Kuten maalinni jo sanoikin, "vanhan mallin" keskiö on helppo säätää ja kasettimallisesta voi aina vaihtaa kasetin, biltemastakin löytyy, eikä maksa paljon. http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Ketjut-ja-kammet/Kampilaakerit-270068/ Tuossa 113mm ja 122mm nelikanttiakselipituudella. Roselta: http://www.rosebikes.com/article/shimano-bb-un55-bottom-bracket/aid:515142 Muista mitata akselipituus, kun irroitat kasetin!
(Uusi pyörä on tietysti järkevintä viedä takaisin liikkeeseen, niin korjaavat asian kuntoon.) edit: Jaa, niin netistä... kai sen voi silti palauttaa?
Tuollaisia saatat tarvita: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Tyokalut/Poljinvarren-ulosvedin-54017/ ja http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Tyokalut/Kampilaakerin-ulosvedin-54016/
En tiedä mikälie keskiö oli, mutta sain löysättyä sitä sen verran, että vastus polkimien pyörittämisessä pieneni selvästi. Oli aika simppeli juttu, mutta aloittelijalla meinasi mennä vähän hieromiseksi.
Oiskohan se fauber-keskiö? Samapa tuo. Hyvä että sait säädettyä kuntoon, uudessa pyörässä ei vielä mutterit ole kerenneet jumittua. Nyt kun säätö on kohdallaan, ei ainakaan kuluta laakerointia suotta ennen aikojaan. Ei se kasettikeskiö ole, sitä kun ei voi säätää.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.