PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uudet harrastajat

somebody
02.03.2014, 03.21
Tällaista ketjua en nopeaa löytänyt...

Eli neuvoja ja vinkkejä saapi laittaa.

Olen aivan uusi harrastaja ja toki olen omistanut peruspyöriä, mutta nyt pyöräilykärpänen puraisi ihan todella kunnon kohotus mielessä.

Tilasin ensi kesälle uudeksi harrastusvälineeksi Felt f65x pyörän.
En ole koeajanut kyseistä pyörää, mutta uskoisin että tämä palvelee minua 25v vanhan 3-vaihteisen Teräsiiven jälkeen mainoisti.

Kyseistä sykkeliähän/miestä olisi tarkoitus varustella ennen kauden alkua, joten hyviä suosituksia otetaan vastaan:

Kypärä: (ostan varmaan mikä on tyylikkäin ja istuu parhaiten)
Housut: pitkät? (170cm 20kg ylipainolla ei voi kovin vartalon myönteisiä ostaa...)
Polkimet: ei mitään hajua onko näissä eroja?
Kengät: Sovitetaan kaupassa??
Klossit: ei näistäkään mitään hajua onko eroja?
Paita: varmaan takataskut olis hyvä olla?
Kännyteline:Lumia 920 (suosituksia otetaan mielellään vastaaan)
Lasit: Miksi tarvitsen urheilulasit kun omistan parit hyvät aurinkolasit??

Vieläkin mietin että valitsinko oikean pyörän ensipyöräksi??

Kiitoksia jos joku kehtaa vastata?

nure
02.03.2014, 09.11
Kypärä se mikä parhaiten istuu ja kalliimmat usein kevyitä joten rahaa kannattaa sijoittaa. Ei kesällä pitkiä housuja käytetä, odota syksyyn. Kengät tosiaan sopivat ja polkimet asiantuntevasta ja neuvovasta liikkeestä, klossit tulee yleensä polkimien mukana. Ajopaita takataskuilla ok ja myös puhelin sinne. Et tarvi erikseen ajolaseja jos et moisia halua... Jos oletjo pyörän tilannut niin turha enää pohtia, toivottavasti tilasit oikean kokoisen sentään?

Ski
02.03.2014, 09.55
Moro. Tervetuloa lajin pariin. Milloin kautesi alkaa? Missä päin asut? Aiotko ajaa kaikilla keleillä? Kengistäkin kannattaa maksaa jotta ovat istuvat ja tarpeeksi mukavat. Polkimiksi suosittelen Shimano-merkkisiä. Polkimien mukana tulee klossit jotka sitten ruuvaat kenkienpohjiin. Pitkät pehmustetut housut on hyvät pitkälle kesään kunhan et osta hengittämättömiä. Lyhyet sitten kesäkuumalle. Tuuliliivi on myös suosittu. Puhelintelineitä löytyy mutta jos sellaisen laitat, osta hyvä ja veden ja kuranpitävä. Testaa toimiiko puhelimesi kalvon läpi. Jne. Ei muuta kuin ajamaan :)

Jake_Kona
02.03.2014, 10.26
Pyöräilyhousujen tulee olla ihonmyötäiset, koska muutoin lepattavat lahje yms. voi hangata ihon rikki. Lisäksi oikeissa pyöräilyhousuissa on pehmikesäämiskä pehwan alla. Ja pyöräilyhousuiksi nimenomaan Bibsit... ovat henkselimallia.

IncBuff
02.03.2014, 10.33
Ajopaita takataskuilla ok ja myös puhelin sinne.Perhanan hankala seurata tai käyttää luuria kun se on siellä taskussa.

Pyöräilyhousujen tulee olla ihonmyötäiset, koska muutoin lepattavat lahje yms. voi hangata ihon rikki. Höpöjä.

bisping
02.03.2014, 11.08
Eikö yhtä tällaista ketjua voisi laittaa stickyksi? Kuitenkin todella paljon uutta asiaa tulee, kun aletaan pyöräilyä harrastamaan, kuten avausviestistäkin käy ilmi. Jos tällainen on ok niin voin sen vaikka avata (mikäli enemmän tietotaitoa omaavalla ei ole siihen mielenkiintoa) parhaan taitoni mukaan ja muokata avausviestiin sitten kaikenlaisia huomioita viestiketjusta, mitä siitä mahdollisesti jäi puuttumaan.

nure
02.03.2014, 11.13
Miks sitä luuria ajaessakin täytyy seurata?

pirkkob
02.03.2014, 11.21
Muistathan laittaa luurin johonkin muovipussiin. Paidan taskussa se selän kostumisen myötä tai sateen sattuessa saattaa kostua lopullisesti toimimattomaksi.
Ja tosiaan: miksi pitää olla aina tavoitettavissa puhelimitse? :cool:

IncBuff
02.03.2014, 11.24
Sitä luuria voi käyttää navina tai sykemittarina. Siksi se varmaan tankoon halutaan, ei sen takia että sitä käytettäisiin puhelimena.

Jake_Kona
02.03.2014, 11.29
Höpöjä.

Minulle kävi juuri näin ekalla lenkilläni kun oli shortsit jalassa. Lahje hakkasi ihon kokonaan auki reiden päältä molemmista jaloista!

Jopoman
02.03.2014, 11.39
Lasit: Miksi tarvitsen urheilulasit kun omistan parit hyvät aurinkolasit?

Hämärällä ajoon kirkkaat tai keltaiset-oranssit maun mukaan. Näkee paremmin.

nure
02.03.2014, 12.32
Tommi oikeassa ja väärässä, ei harastukseen vaadita kalliita just pyöräilylle suunnattuja kamoja, kypärä ainoa. Kaapista kyllä yleensä löytyy kaikenlaista urheilu ja vapaa-ajan kamaa joilla alkuum pärjää ja hankkii ruokahalun kasvaessa sitten. Mutta kun kyse cc:stä niin kyllä ajokengät ja lukot aika olennaiset joten ne ja kypärä ensin...

29er
02.03.2014, 12.59
Lahje hakkasi ihon kokonaan auki reiden päältä molemmista jaloista!

Pystyisinpä minäkin joskus ajamaan niin kovaa että lepattavat vaatteet repii ihon rikki :)
Ainakaan omat ei-piukat sortsini (joissa on vieläpä lyhyet vetoketjut sivuissa) ei ole yli satasenkaan lenkeillä tehneet mitään vaurioita. Ehkä se on tosiaan vain vauhdista kiinni. Vai olenko paksunahkainen?

Ja pyöräilyhousuiksi nimenomaan Bibsit... ovat henkselimallia.

Eikös niiden kanssa ole hankala käydä puskapissalla?

Aali
02.03.2014, 14.00
Eikös niiden kanssa ole hankala käydä puskapissalla?

On. Riisuminen edellyttää paidan riisumista, mikä on tien poskessa hiukan ikävää, joskaan ei mahdotonta.

Aloittajalle huomautettakoon että pitkien housujen lahkeet on syytä olla ihmonmyötäiset senkin vuoksi ettei lahkeen alapää tarraa eturattaaseen kiinni polkiessa.

hannupulkkinen
02.03.2014, 14.43
On. Riisuminen edellyttää paidan riisumista, mikä on tien poskessa hiukan ikävää, joskaan ei mahdotonta.

Aloittajalle huomautettakoon että pitkien housujen lahkeet on syytä olla ihmonmyötäiset senkin vuoksi ettei lahkeen alapää tarraa eturattaaseen kiinni polkiessa.
En ole ikinä paitaa riisunut pyörälenkillä pissalla käydessäni. Bibsien vyötärö kyllä venyy sen verran että kappaleen saa päivänvaloon. Tosimieshän ei pissalle pysähdy ;)

Mihail
02.03.2014, 14.50
Käykääpä kakkosella niiden kanssa, sekin onnistuu.

rjrm
02.03.2014, 14.52
Mulla on puhelin yleensä paidantaskussa. Tämä on kuitenkin ihannpätevä. Getfinn.com

Tuli viikossa kotiin.

TANUKI
02.03.2014, 15.10
Pyöräilyhousujen tulee olla ihonmyötäiset, koska muutoin lepattavat lahje yms. voi hangata ihon rikki.

Itsellä ainakin käy usein niin, kun farkuilla ajaa toisinaan vaikka kaupungille ja takas niin lahje menee siitä rattaiden puolelta pasoksi. (Rattaansuoja ei auta, kuminauhaviritys+lahje sukkaan hieman.) IIISO + trikoille täältä pidemmälle matkalle ainakin.

miku80
02.03.2014, 15.16
Työmatkat kun tulee fixailtua farkuilla niin kietaisen velcron lahkeen ympäri niin ei lepata eikä ole ketjumöhnässä..

hannupulkkinen
02.03.2014, 15.49
Käykääpä kakkosella niiden kanssa, sekin onnistuu.
Joo... henkselit venyy ja paukkuu, mutta pitää kuitenkin housut ylhäällä.

janne kuivakangas
02.03.2014, 15.59
Heh kumpikin onistuu hyvin nyt ja metsät ei oo lumisii..:) Ja mitä kamppeisiin tulee niin sellasta päälle mikä tuntuu hyvältä ja hengittää..:)

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

IncBuff
02.03.2014, 16.32
Minulle kävi juuri näin ekalla lenkilläni kun oli shortsit jalassa. Lahje hakkasi ihon kokonaan auki reiden päältä molemmista jaloista!
Jokunen tonni tullut vuosien saatossa ajettua lökärishortseilla tai pitkillä housuilla eikä moisia ongelmia ole koskaan tullut. Viime vuodet kylläkin pyöräilykäyttöön tarkoitetuilla, mutta ei niitä ongelmia ollut muillakaan.

brilleaux
02.03.2014, 16.38
Pyöräilyhousujen tulee olla ihonmyötäiset, koska muutoin lepattavat lahje yms. voi hangata ihon rikki.

Tähän on puututtava. En ole koskaan ymmärtänyt näitä succistelijoita. ;)
No, maantiellä ymmärrettävää. "Hangata ihon rikki".... :D

Ei ole vielä nahka puhki menny, tuhansia kilometrejä olen ajanut miehekkäillä löysillä vaatteilla, en balettiasulla. :D

Lasol
02.03.2014, 16.52
Kirjavia vastauksia kyllä, kysyjälle varmasti hankalaa kun on niin monta oikeaa vastausta. Toki mielipiteet on ku persreikä ja niin on hyvä.

Urheilulasit tulee yleensä lähemmäs silmää ja ainakin pyöräilyyn tarkoitetut ylemmäs. Eli kun ajat muna-asennossa suojaavat silti silmiä eikä pääse ilmaa rillien yläpuolelta. Riippuu ihan nykyisistä laseista onko pätevät, kokeile. Maantiekengät vs maastokengät suurin ero että maastokengillä helpompi kävellä. Klossi menee pohjan sisään piiloon kun taas maantiekengät on kuin korkokengät reverse (korko edessä). Varmaan maastokengät kannattaa aluksi jos lukot ottaa. Lukot kyllä todella kannattaa.

Ymmärtääkseni maantiellä ihonmyötäset vaatteet on mukavuustekijä. Kisassa on toki eri mutta niiq lenkillä. Rasittavaa jos 4h lepattaa vaatteet väitän. Maastossa mennään hiljaa niin eivät lepata läheskään jatkuvasti. Itellä on yks pilipalipaita mikä on rinnan kohdalta löysä jolloin sykevyö antaa mukavia lukemia tämänikäiselle raakille (250bpm+)!

PedroK
02.03.2014, 16.57
En oo mikään välineurheilija, mutta on se vähän oudon näköistä jos maantiepyörällä ajaa lökäpöksyillä imho.

IncBuff
02.03.2014, 17.01
En oo mikään välineurheilija, mutta on se vähän oudon näköistä jos maantiepyörällä ajaa lökäpöksyillä imho.
Se on vain sen ongelma jonka mielestä se on oudon näköistä. Ajakoot jokainen niillä kamppeilla mitkä tuntee hyväksi.

nure
02.03.2014, 17.17
Ei myöskään ajamalla ihoa rikki saanut, kaatuessa kyllä.

29er
02.03.2014, 17.44
Tosimieshän ei pissalle pysähdy ;)

Vaan pissaa housuun? Meikäläinen ei ainakaan voi ajaa usean tunnin lenkkiä pissaamatta. Vaikka olenkin kova hikoilemaan, niin jotain sinne (yhä kutistuvaan?) rakkonkin kertyy.

Lasol
02.03.2014, 18.01
Vaan pissaa housuun? Meikäläinen ei ainakaan voi ajaa usean tunnin lenkkiä pissaamatta. Vaikka olenkin kova hikoilemaan, niin jotain sinne (yhä kutistuvaan?) rakkonkin kertyy.

Väärin ymmärsit. Vauhdista kusemista tarkoitettiin. Jos tuota harrastaa niin lenkin jälkeinen suihku on vielä tärkeämpi. Ei kovin vaikeaa ole, lähinnä pitää valita soveltuva kohta siihen (ei ainakaan ylämäki).

kah-elina
02.03.2014, 18.06
Ettei ihan kokonaan pissakakakkakeskusteluksi menisi, niin... Kiva, että somebody aloitti ketjun, palstalla on varmasti paitsi pyöräilyn ammattilaisia tai käytännössä ammattilaisia, myös meitä, joille pyöräily on ilo ilman että tuntee erilaisten putkenpätkien ja kulmien syvällisintä merkitystä. Mielenkiintoista niistä on lukea ja oppia. Kiitos siitä!

Pyörässäni on sekä-että polkimet, toisella puolella lukko, toisella tasainen. Aika vähän on tullut toistaiseksi lukkoa käytettyä, mutta ymmärrän tietty, että se antaa lisävoimaa pyörittämiseen. Sitä aion treenata, kunhan tästä kevät enemmän koittaa, siihen asti mennään robusteilla vettäpitävillä jalkineilla.

Olen käyttänyt ennenkaikkea kuhunkin säähän sopivia varusteita. Kuten asia on jo monesti tullut käsitellyksi, oleellista on, ettei erityisesti oikea lahje lepata ja aiheuta vaaraa itselle ja potentiaalisesti muille.

Kilometrejä kohti!

PedroK
02.03.2014, 18.13
Se on vain sen ongelma jonka mielestä se on oudon näköistä. Ajakoot jokainen niillä kamppeilla mitkä tuntee hyväksi.

Just näin. Juoksuakin voi harrastaa vaikka farkuilla jos se vaan hyvältä tuntuu.

marmar
03.03.2014, 09.56

Jos ei ylitankkaa, niin ei tarvi pysähtyä. Pisin ajamani lenkki 14h ja kerran kävin reissun alkupuolella vessassa tuokin tarve johtui edellisenä iltana ja aamulla ennen lähtöä tapahtuneesta nestetankkauksesta. Lenkillä join n. 10 litraa. Lämpöjä parhaimmillaan 35 astetta ja aurinko paistoi.

Talisker
03.03.2014, 10.06
Jos ei ylitankkaa, niin ei tarvi pysähtyä. ...
Ei tarvi yleistää!
Kysypä yli viiskymppisiltä eturauhasvaivaisilta "papoilta".

Markku Liitiä
03.03.2014, 11.05

Polkimia on kahta pääluokkaa: maantie- ja maastopolkimia. Maantiepolkimien kanssa käytetään maantiekenkiä ja maastopolkimien kanssa maastokenkiä. Cyclokrossarissa voi käyttää kumpia vain, mutta maastokengillä on huomattavasti helpompi kävellä kahvitauolla tai jos joutuu jostain syystä taluttamaan pyöräänsä.

Kengät sovitetaan kaupassa ja jos sopivat löytyvät, ne myös ostetaan siitä kaupasta eikä sovituksen jälkeen netistä!

Sekä maasto- että maantieklosseja on erilaisia. Yhteistä niille on se, että (lienee lisättävä, että "pääsääntöisesti") kaikki maastoklossit sopivat kaikkien maastokenkien pohjaan ja kaikki maantieklossit kaikkien maantiekenkien pohjaan.

Munarello
03.03.2014, 11.09
Jos se Feltti on tilattu jostain verkkokaupasta niin tuleekohan sen mukana lainkaan polkimia? Jos tulee niin ajelee niillä tai laittaa mieleiset tilalle. Itse kun viime loppukesästä cc:n hommasin, ajelin ekan puoli vuotta avopolkimilla. Sittemmin vaihdoin lukollisiin. Ei harmita vaikka ei heti lukkoja laittanutkaan. Kuten tuolla aiemmin jo mainittiin kypärä, kengät ja polkimet taitaa olla ne tärkeimmät varustelut. Niillä pääsee jo alkuun. Muu tilpehööri kuten housut, paidat, mittarit, pullotelineet ja maantierenkaat sitä mukaa kun kilometrien kertyessä 'tarvetta' ilmenee. Yksi asia, jota ei vielä vissiin ole mainittu olisi kerrata ne väistämissäännöt liikenteessä. Ettei tarvitse sitten tuonne kelvinillitysketjuun kirjoitella. ;)

hannupulkkinen
03.03.2014, 11.24
Munarellolle sen verran, että kyllä housut ovat perusvaruste. Ilman säämiskää on kyllä toivotonta ajaa. Tietenkin jos satulana on joku sohva niin kai pehmustamattomilla housuillakin voin ajaa korkeintaan parin kympin lenkkejä.
Samoin voisi sanoa pyöräilykäsineistä. Ilman pehmustettuja käsineitä voi saada kämmenhermonsa vahingoittumaan pysyvästi.

IncBuff
03.03.2014, 11.29
Munarellolle sen verran, että kyllä housut ovat perusvaruste. Ilman säämiskää on kyllä toivotonta ajaa. Tietenkin jos satulana on joku sohva niin kai pehmustamattomilla housuillakin voin ajaa korkeintaan parin kympin lenkkejä.
No ei kyllä pidä paikkaansa.

Jake_Kona
03.03.2014, 11.30
No ei kyllä pidä paikkaansa.

Hyvin perusteltu. Niinkuin aina

IncBuff
03.03.2014, 11.35
No kyllä minä ajelen nykyäänkin parin tunnin lenkkejä ilman vaippoja kun ei aina jaksa vaihdella vaatteita.

Sopiva satula niin tosiaankin voi ajaa ilman vaippoja.

Tällä foorumilla on vain muutamia piintyneitä käsityksiä joita pidetään jonakin ultimaattisena totuutena ja muuten ei yksinkertaisesti voi pyörällä ajaa.

Lasol
03.03.2014, 11.38
Samoin voisi sanoa pyöräilykäsineistä. Ilman pehmustettuja käsineitä voi saada kämmenhermonsa vahingoittumaan pysyvästi.

Housut erittäin suositeltavat. Itse en hanskoja juuri käytä, paitsi kylmällä. Ei hermot mee mikskään, ei varmasti. Jos on jotain vikaa tai taipumusta ehkä, terveellä ei. Onko pulkkisen hanskilla vääränkokonen konkeli kun ehkä joutuu nojaamaan stongaan?? Eihän käsille kuulu painoa tulla, perseelle kaikki.

hannupulkkinen
03.03.2014, 11.46
Housut erittäin suositeltavat. Itse en hanskoja juuri käytä, paitsi kylmällä. Ei hermot mee mikskään, ei varmasti. Jos on jotain vikaa tai taipumusta ehkä, terveellä ei. Onko pulkkisen hanskilla vääränkokonen konkeli kun ehkä joutuu nojaamaan stongaan?? Eihän käsille kuulu painoa tulla, perseelle kaikki.
Minä olen ajanut pyörillä enemmän tai vähemän jo kohta 60- vuotta. Olen varma, että pyöräni ovat oikean kokoiset sekä oikein säädetty ja varma siitäkin, että jos ajaa pitkiä lenkkejä maantiellä niin käsineet ovat aivan välttämättömät. Maastossa voi ajaa imankin jos on pehmeät tupit. Hermovauriot eivät tule vuodessa tai kahdessa, mutta kymmenien vuosien harrastaminen ei ole mahdollista ilman käsineitä. Lisäksi käsineet ovat suojana jos kaatuu asfalttiin. Eivät kämmennahat kuoriudu. Kokemusta on siitäkin.

Miksi harrastaa pyöräilyä vajavaisilla varusteilla kun se on hyvillä värkeillä monta kertaa turvallisempaa ja nautittavampaa kuin ilman. Varusteet eivät ole edes kalliita.

Munarello
03.03.2014, 11.53
En minä väitä, etteikö pyöräilyhousuille olisi käyttöä, mutta kun nyt puhutaan pyöräilyharrastuksen aloittamisesta niin ei ne mitenkään erityisen tarpeelliset ole. Ja kuten tuolla kirjoitin, niin hommaillaan tilpehööriä sitä mukaa kun tarvetta ilmaantuu.
Pidemmän linjan ketjunpyörittäjiltä saattaa myös unohtua se, että tämmöiset undulaatit vasta-alkajat (kuten minä) ajelee enimmäkseen lyhyempiä lenkkejä. Omat lenkkien pituudet vaihtelee enimmäkseen puolesta tunnista kahteen tuntiin ja noilla matkoilla en itse ole kokenut pehmustepöksyjä tarpeellisiksi. Tietenkin siihen vaikuttaa sekin, että pyöräni satula sopii omalle pyrstölle kuin nakutettu.

Edit: kirjootusvihre.

marmar
03.03.2014, 12.10

Tais jäädä 0 pois perästä tuosta lenkkipituudesta. 200 km lenkit menee vielä hyvin ilman pehmustamattomia housuja, samoin ilman pehmustettuja hanskoja, jos asiat on hoidettu toisella puolella, eli tangossa/penkissä asiallisesti. Mutta jokainen tyylillään.

Pehmeällä sohvalla ei aja mukavasti kuin korkeintaan 5 km matkoja, mutta oikeanlaisella sopivan kokoisella, kovuisella ja levyisellä satulalla ei tarvi vaippoja housuun. Itse olen ajanut ehkä 1% ajoista (~1000 km) pehmustetuilla housuilla & pehmustetuilla hanskoilla. Enkä sen jäljelle jäävän yli 100 000 km matkan perustella pidä niitä minään välttämättömyysvarusteena.

Mutta ei ne housut ja hanskat niin paljoa maksa, että jos tuntuu siltä että tarvitsee, niin kannattaa ostaa. Voipahan ainakin muodostaa oman henkilöjohtaisen mielipiteen sitten asiasta. Tosin optimitilanteessa pehmustetut housut kaipaa pehmusteen verran satulan pehmustetta pois, joten voi olla haasteellista löytää molempiin käyttöihin hyvä satula. Se pyörän mukana tuleva ei ole yleensä optimaalinen kumpaankaan, muuta kuin erittäin hyvällä tuurilla. Helposti mennään siihen, että tarvitaan oma kumpaankin käyttöön. Hanskojen osalta samaa ongelmaa ei ole, vaan ilman hanskoja toimivat gripit toimii myös hanskoilla. Hanskoja käytän pääasiassa sen takia, että on jotain suojaa kaatumista vastaan. Pehmustetuilla on oletettavasti mukavampi ottaa asfaltti/kallio vastaan, kuin pehmustamattomilla. Avokäsinkin olen ottanut vastaa soraa, kalliota ja asfalttia ja vielä on nahka kestänyt, mutta kyllä se vähemmän ikävää on luultavasti pehmustetuilla hanskoilla

hannupulkkinen
03.03.2014, 12.17
Tässä keskustelevat nyt maastopyöräilijät ja maantiepyöräilijät omista näkökulmistaan.
CC- on siltä väliltä. ,
Jos on laiska käyttämään asiallisia välineitä niin kärsiköön sitten. Eikös se ollut jotenkin niin, että tyhmästä päästä kärsii koko keho.
Kyllä vompin pitää huolehtia siitä, että välineet ovat asiallisia ja ottaa huomioon sekin, että huonoilla ja vajavaisillä välineillä harrastus loppuu nopeasti.

janne kuivakangas
03.03.2014, 12.21
Ite käytän hanskoja aina kun pyöräl ajelen. . .Pehmustettuja alkkareitakin käytän aina kun salulaan istahdan ja suosittelen muillekin niin pysyy paikat kunnos ei tuu hiertymii.:) Jokainen tyylillään..:)

Lasol
03.03.2014, 12.39
Ite kattelin että säikeen alottaja on ostanut cx-pyörän. Se on todella lähempänä maantiepyörää ajoasennoltaan kuin maastopyörää, tästä lienemme samaa mieltä. Mulla on cx ja maantiepyörä, muuhun ei varaa.

Itse en käytä lenkillä hanskoja koska se on mielestäni mukavampaa niin. Makuasioita sano terrieri kun kassejaan nuoli. En myöskään kaadu lenkillä (kopkop) niin en huoli avoimesta kämmenestä. Jos osallistun kisaan tai kuntoajoon laitan aina hanskat kaatumisen varalta tottakai. Eri asia. Ammattilaisia on myös jotka käyttävät todella vähän hanskoja. Heirich Haussler ehkä tunnetuimpana, saa olla pakkasen puolella ennenku se käyttää tumppuja! Niin ja se vissiin ajaa melko monta tuntia vuodessa?!? Voi olla että vanhempi ihminen ja hänen kätensä on herkempi hermovaurioille, en tiedä vielä.

Housuja käytän toki aina ja mieluiten ei halvimmasta päästä olevia epämukavia ryysyjä. Castellin progetto x2 säämiskä lienee sieltä parhaasta päästä. Ei oo kyllä ilmasia housuja nuo!

Hankalaa varmasti kysyjälle kun on niin monta eriävää mielipidettä, ei voi mitään! :)

somebody
03.03.2014, 13.33
Kiitokset kaikille monipuolisista vastauksista. Joku kyseli pyörän kokoa, 53 tilasin joten pitäisi olla ihan oikean kokoinen minulle. Kyllähän näistä vastauksista sai aikalailla monenlaista mielipidettä, täytyy katsoa mitä itse kokee tarpeelliseksi kunhan pyörä kotiutuu. Itse haluisin hyvän/sopivan pyörän, minkä uskon että myöskin valitsin ja koen ettei nämä varusteet ole enää niin kallis investointi ettikö niitä kannattaisi laittaa jos pyöräilystä tulee näin nautittavampaa.

Virpi
03.03.2014, 15.58
Minulla on kahdet kivat hameshortsit joita käytin helteellä pyöräillessä. Kun löysähköt shortsien lahkeet hamosen alla pyöräillessä nousevat ylös ja reisien iho tulee vasten satulaa niin voin sanoa, että pitkällä reissulla tulee ikävä pidempilahkeisia pöksyjä =D Pariin kertaan meni reisien sisäpinta satulaan hangatessa rikki. Sitten ainakin naisihmisellä ei tule kuuloonkaan pitää sellaisia pöksyjä jalassa joissa on vähänkin paksummat saumat haarojen kohdalla. Auts! Eli nämä ohjeeni sopivat uusille naisharrastajille =D Miehet, älkää vaivautuko viisastelemaan ;)

kah-elina
03.03.2014, 16.10
Minulla on kahdet kivat hameshortsit joita käytin helteellä pyöräillessä. Kun löysähköt shortsien lahkeet hamosen alla pyöräillessä nousevat ylös ja reisien iho tulee vasten satulaa niin voin sanoa, että pitkällä reissulla tulee ikävä pidempilahkeisia pöksyjä =D Pariin kertaan meni reisien sisäpinta satulaan hangatessa rikki. Sitten ainakin naisihmisellä ei tule kuuloonkaan pitää sellaisia pöksyjä jalassa joissa on vähänkin paksummat saumat haarojen kohdalla. Auts! Eli nämä ohjeeni sopivat uusille naisharrastajille =D Miehet, älkää vaivautuko viisastelemaan ;)

Kiitos vinkistä. Olen pitkään arponut, toisivatko topatut housut jotain lisähyvää pyöräilyyn, mutta enpä taida kokeilla. Riittää siis, kun on hyvä sukupuolen huomioiva satula, ja niitä onneksi löytyy.

IncBuff
03.03.2014, 16.15
Jos on laiska käyttämään asiallisia välineitä niin kärsiköön sitten. Eikös se ollut jotenkin niin, että tyhmästä päästä kärsii koko keho.
Onko se niin vaikea ymmärtää että ihmiset kokee asiat eri tavalla. Kaikille tuo ei ole kärsimystä jos ajaa pyörällä yli kaks kilsaa ilman vaippoja.

Täällä on vaan se yksi totuus miten asiat pitää tehdä ja sitä sitten paasataan. Pyöräilyä voi harrastaa niin monella tavalla ja sitä ei näytä nämä vompit ymmärtävän alkuunkaan.

Aloittelijoiden kannattaa etsiä se oma tapa hlijakseen aloittelemalla ajamista ja varustautua sitä mukaan kuin siltä tuntuu. Ei tosiaankaan tarvitse heti mennä ostamaan 500 eurolla kamaa kaupasta pyörän lisäksi että voi harrastusta aloitella niin kuin täällä jatkuvasti väitetään.

Ski
03.03.2014, 16.20
Eiköhän täällä on monta totuutta eli mielipidettä. Relax.

Virpi
03.03.2014, 16.29
Nyt en tiedä selitinkö jotenkin väärin, mutta kyllä käytän "topattuja" pöksyjä. Eli pyöräilyshortsit on melkein aina käytössä. Itselläni on parit aivan lyhytlahkeiset pyöräilyalushousut ja sitten polviin asti ulottuvat hieman paksummalla toppauksella olevat pyöräilyhousut. Noita "alushousu-pyöräilyhousuja" käytän melkein aina pyöräillessä. En osaa lähteä yli kymmenen kilsan reissulle ilman niitä. Sitten kun teen pidempiä reissuja saatan laittaa noita lyhkäsiä pyöräilyhousuja kahdet päällekkäin tai sitten laitan ihan nuo pidemmät housut jalkaan. Kyllä alakerta täytyy olla suojattuna, minun mielestäni. Eli suosittelen kyllä topattuja pöksyjä jos poljet vähänkin enemmän.

kah-elina
03.03.2014, 16.55
Nyt en tiedä selitinkö jotenkin väärin, mutta kyllä käytän "topattuja" pöksyjä. Eli pyöräilyshortsit on melkein aina käytössä. Itselläni on parit aivan lyhytlahkeiset pyöräilyalushousut ja sitten polviin asti ulottuvat hieman paksummalla toppauksella olevat pyöräilyhousut. Noita "alushousu-pyöräilyhousuja" käytän melkein aina pyöräillessä. En osaa lähteä yli kymmenen kilsan reissulle ilman niitä. Sitten kun teen pidempiä reissuja saatan laittaa noita lyhkäsiä pyöräilyhousuja kahdet päällekkäin tai sitten laitan ihan nuo pidemmät housut jalkaan. Kyllä alakerta täytyy olla suojattuna, minun mielestäni. Eli suosittelen kyllä topattuja pöksyjä jos poljet vähänkin enemmän.

Et. Puhuit paksummista saumoista. Ylitulkitsin.

Ehkä tässäkin on kyse siitä, mihin on tottunut.

nure
03.03.2014, 16.56
Ei ole tuo ajohousujen tarve kiinni satulan pehmeydestä, itse ajelen Tunella ilman toppauksia ja säämiskää eikä sen kummempia haittoja tai hiertymiä. Kylläkin pidän ajohousuja perusvarusteena ja esim. shortseja löytyy paljonkin mallia sisähousullinen jolloin ei tarvi välttämätt sukkiksissa steppailla...

Jarkou
03.03.2014, 17.02
Täällä kohta vuoden maastopyöräilyä harrastanut miehen alku.

Hyvin on pyörä liikkunut ilman sen kummempia varusteitakin, osa lenkeistä vedetty perusfarkuissa ja shortseissa, hanskojakaan ei aina kaipaa ja hanskoiksi kelpaa itellä hyvin markettien 15e roskat. Lenkkien pituudet vaihdellut siinä 1 - 3½h.

Jos alottelijana ei pysty ilman varusteita nauttimaan ajosta niin en oo kyllä varma onko oikee harrastus.

Ja nyt pikku hiljaa alkaa pyöräilykamppeitakin kertymään. Mutta ei niissä kyllä mitään säämisköjä ole.

Kiittää ja kuittaa ja läski tähtäimeen :)

marko.k
03.03.2014, 18.24
Se on paljon perseestä kiinni tarviiko niitä vai ei. Vajaan vuoden käytössä olleet lähtee roskiin ja ajellaan vaan uusilla. Vanhoissa pehmuste painunut niin kasaan että alkaa puutumaan pidemmän päälle. Jos on oikeen napakat boxerit niin niillä nyt menee vielä alla mutta parempi ilman alushousuja,vähemmän kurttua alla ja vähemmän hiertävää mahdollisuutta.
Mutta mulla nyt on vähän herkkä peppu :p

arctic biker
03.03.2014, 19.22
Näin mittarillisena aikana, eli 13t per vuosi maksimissaan niin maastoa kuin maantietä ja nykyään crossarillakin niin vaippahousut on kyllä ihan kivat... Satuloitakin on kertynyt. Oikea-oppisia ajohanskoja kanssa. Toisaalta niin kauan kuin kuin halkomakirves ja moottorisaha käsissä pysyy nniin kunhan mettäajossa jotkut kintaat on varuilta suojina.
Ja ajan kyllä hyvin ohkaiset lattasaumaiset alkkarit vaippapöksyjen alla ajoittain.

Lasol
03.03.2014, 19.22
Laitetaan sitten vielä tähän selvennys että ihonmyötäisillä pyöräilyhousuilla joissa on säämiska on tarkoitus ajaa ns kommandona eli ilman kalsareita / alushousuja. Syystä että välissä olevat housut menevät potentiaalisesti ruttuun (niiq marko.k kertoo) ja hiertävät. Ihan sama onko napakat vai ei, ilman parempi. Toki eivät läheskään joka kerta mene ruttuun mutta sitten ku menee 4h lenkillä ruttuun niin ei ole ihanaa pariin päivään ajelu.

Kukin tyylillään silti.

Nikkke
03.03.2014, 20.05
niin, onhan kysyjälle selvää että "topattujen housujen" alla ei saa pitää kalsareita? ainakaan jos täältä kysyy.

Tän oli pakko olla provo, johon jopa minä tartuin. Hyi.

Gaastra
03.03.2014, 20.06
Mulla ainakin tätä pyöräilyharrastusta aloittaessani tuppasi ensialkuun takapuoli kipeytymään aikalailla, kun takamus ei ollut tottunut satulassa istumiseen. Säämiskälliset ajohousut toivat ainakin meikäläisellä huomattavaa helpotusta tähän vaivaan.

Itse tuli hankittua kadenssia mittaava pyörämittari myöskin ihan harrastuksen alkuvaiheissa, niin pääsi seuraamaan että kierrokset pyörivät siellä 90 tuntumassa.

reappear
03.03.2014, 20.50
Kyseistä sykkeliähän/miestä olisi tarkoitus varustella ennen kauden alkua, joten hyviä suosituksia otetaan vastaan:

Kypärä: (ostan varmaan mikä on tyylikkäin ja istuu parhaiten)
Housut: pitkät? (170cm 20kg ylipainolla ei voi kovin vartalon myönteisiä ostaa...)

Vieläkin mietin että valitsinko oikean pyörän ensipyöräksi??

Kiitoksia jos joku kehtaa vastata?

Kannattaa ostaa kaikkea vähän erikseen, ei kirpaise niin pahasti kun ei osta samalla koko settiä.

Kypoärä nyt ekana, housut sitten kun löytyy sopivat itsellesi, voi jotain 15e säämiskähousujakin kokeilla. Polkimet ja kengät voi ostaa settinä pyöräliikkeestä, yleensä saa sopivaan hintaan. Paitoja/takkeja extemporena sitten kun tarvitsee juuri sitä tiettyä. Lasit kannattaa olla mallia halpis, tai suhteellisen halpis... ei harmita niin pahasti jos tiputtaa lasit sählätessä. Jos sateella meinaa ajella niin hyvät pyöräilysadekamat kannattaa olla.

Ostit varmasti ihan hyvän ensipyörän (päivitin perheen parit crossarit juuri samanlaisiin feltteihin).

hannupulkkinen
03.03.2014, 21.37
Tän oli pakko olla provo, johon jopa minä tartuin. Hyi.
Pidätkö sinä yleensä alushousujenkin alla alushousuja. Ennemmin tai myöhemmin paljas pylly on vasten housuja, joten ei sillä ole mitään väliä jos on ennemmin tuon hyifaktorin kanssa. Ajohousujen toimivuuden kannalta sillä on kyllä suuri merkitys. Nykyiset säämiskät kestävät hyvin pesua vaikka on joitakin syytä rasvailla.

aaltju
03.03.2014, 22.49

Et sinä itse niitä housuja jalassasi joudu katselemaan ja mitä väliä sillä on mitä muut ajattelevat jos tuntuu itsestä hyvältä.

Itse olen pari metrinen ja 120kg, mutta kun kerran rohkaistuin sukkiksissa juoksemaan ja pyöräilemään niin totesin että ehkäpä oma mukavuus kuitenkin ajaa lähimmäisten visuaalisen nautinnon edelle (tosin tokko minä nyt antiikin kreikkalaista kauneusihannetta lökäpöksyissäkään edustan).

Riippuu siitä kuinka hyvin yleensä muuten löydät kenkiä joiden pitää istua hyvin... esim lenkkareita. Jos sinulla on ongelmallinen jalka niin osta suosiolla kivijalkakaupasta, mutta jos kenkä kuin kenkä yleensä istuu kunhan numero täsmää ovat nettikaupat oivavaihtoehto.

Jos elintaso mielestäsi estää pyöräily sukkisten julkisen käytön niin taitaa olka paras jättää pyöräilypaidatkin kauppaan. Pyöräilijän prototyyppi, jolle vaatteita valmistetaan, muistuttaa kiltisti ilmaistuna suomalaiswn sanonnan tuulen nussimaa vinkuheinää tai pystyyn jäätynyttä pulkannarua. Yläosaksi kelpaa mikä hyvänsä missä on taskuja riittävästi ja mikä on sen verra pitkän mallinen ettei rahtarihymy paista peesaajille... tosin bibsien kanssa rahtarihymy ei ole koskaan ongelma.

Ns. top tube bag , jossa on kännylle ikkunallinen tasku... toimii... ja saa kaiken pikkusälän luontevasti pois taskuista.

Siksi että urheilulaseja ei tarvitse poistaa kirurgisesti silmistäsi kun ensimmäinen kivi napsahtaa linssiin.

Lähetetty minun GT-P5100 laitteesta Tapatalkilla

Api76
03.03.2014, 23.06
Ajolasit haen itse rautakaupasta, suoja lasit keltainen tai kirkas on halpoja eikä harmita jos hukkaa. kelistä riippuen, itse kun maastossa aja käytän aina laseja oksien ja hyönteisten takia.

aaltju
04.03.2014, 09.30
suoja lasit keltainen tai kirkas on halpoja eikä harmita jos hukkaa.

Suojalaseilla olen minäkin joskus ajellut, niitä on ihan tyylikkään näköisiäkin saatavana. Tosin olen hankkinut omani työpaikan tax freestä.

Sent from my RM-892_eu_finland_202 using Tapatalk

Miikko
04.03.2014, 12.11
itse olen kohtuullisen vähän ajanut aloittelija, pari kesää maastoa ja kesä maantietä.

omat kokemukset varusteista..

lukkokengät ja polkimet ostin jo aiemmin hybridiin. hetki niillä piti opetella, mut nopeesti mieli vaihtui niin, että enää ei ilman niitä lähde mihinkään. varsinkin varsinaiselle lenkille mun mieleen ehdottomat.
vaippashortsot ostin ensin jotkut mallia halpahalli. pikkuhiljaa ne on vaihtunut kunnollisiin alan liikkeen tuotteisiin. ja kylmemmälle kelille housut. ja molemmat henkselimallisia, jotenkin paljon mukavammat. ja suojaahanne selkääkin kivasti. mulla ainakin vetää selän jumiin jos saa riittävästi kylmää.
paitojen kans on käynyt vähän samoin, ensin halpaa ja sitten parempaa. nää ei toki imo ole pakolliset jos pärjää ilman taskuja.
yks mistä ei oo taidettu juuri puhua, niin pieni pussukka satulan alle. sinne sopii vähän työkaluja ja vararengas. tosiharrastajat varmaan tyrmää tämän heti, mut mä oon sen verran mukavuudenhaluinen et haluan et joka lenkillä on vähän hätävaraa mukana. samoin siellä on varooksi seteli ja muutama geeli.

kaikenkaikkiaan varmaan kaikki varusteet on turhia jos niin haluaa...saattaa hyvinkin vaan käydä niinkuin mulle, nälkä kasvaa syödes ja varusteet vaihtuu pikkuhiljaa parempiin ja määrä kasvaa :)

Miikko
04.03.2014, 13.26
näinpä se taitaa olla, että yhtä oikeeta tapaa ei ole. jokainen joutuu ettimään ja kokeilemaan omansa

brilleaux
04.03.2014, 14.00
Ajolasit haen itse rautakaupasta, suoja lasit keltainen tai kirkas on halpoja eikä harmita jos hukkaa. kelistä riippuen, itse kun maastossa aja käytän aina laseja oksien ja hyönteisten takia.

On kokeiltu. En kokeile toiste.
Toimii niin kauan, kun ei pysähdy tai hikoile. :D
Erittäin vaarallista ajella huurtuneilla laseilla.

Kyllä ihan oikeat, tarkoitukseen suunnitellut pyöräilylasit ovat oikea valinta.

Mitä tulee hygieniaan asiassa "pyöräilyhousut ilman kalsareita"; ei tietenkään pidetä kalsareita alla! Pyöräilyhousut pestään joka lenkin jälkeen.
Vai eikö joku muka pese?? :o

Ja jos ne nyt perseestä ratkeaa kesken ajon; so what, en mä sinne taakse näe... :D

Itse tosin käytän Craftin ns. säämiskäkalsareita, jonka päälle sitten shortsit, tai pitkät lökäpöksyt kelin mukaan. Succikset kuuluu balettiin. :D

janne kuivakangas
04.03.2014, 15.50
Itse käytän maastopyöräilyssä Succiksii en baletissa^^ :D tääkin maku asia..

r.a.i
04.03.2014, 20.13
Itse tosin käytän Craftin ns. säämiskäkalsareita, jonka päälle sitten shortsit, tai pitkät lökäpöksyt kelin mukaan. Succikset kuuluu balettiin. :D

Kiva, että sulla on joka lajiin oikea varustus :)

brilleaux
04.03.2014, 21.23
^ +1 tälle :D

tvhakala
04.03.2014, 22.50
Mitä tulee hygieniaan asiassa "pyöräilyhousut ilman kalsareita"; ei tietenkään pidetä kalsareita alla! Pyöräilyhousut pestään joka lenkin jälkeen.
Vai eikö joku muka pese?? :o

No mitenkä peset joka päivä jos olet viikon pyöräretkellä telttamajoituksessa? Pikkuhousut nyt voi järvessä pestä joka päivä, mutta vaipat ei ihan siinä yön aikana kuivukaan. Tietty jos on varahousut mukana, niin voi poutasäällä aina ripustaa pestyt housut nätisti pyörälaukkuihin kuivumaan päivän ajon ajaksi, mutta tällöin jo yksikin sadepäivä aiheuttaa ongelmia. Itse kuulun siis alushousupuolueeseen, koska ei ikinä mitään isompaa harmia ole seurannut sellaisten pitämisestä pehmustehousujen alla, kun taas joka päivä pyykkääminen ei niin nappaa.

Tosin itse olen jo oppinut vaipoista aika hyvin eroon kun ostin paremman satulan, ja huonon satulan kanssa taas ei tuntuneet oikein mitkään vaipat auttavan.

Ylämäki runnoja
08.03.2014, 10.27
Komppaan Miikkoa.
Ensin oli päällä ss-marketin sälää, mutta ajan kanssa on vaihtunu merkki välineisiin. Laatu ja hinta tuntuu kulkevan aika käsi kädessä, tiettyy pisteeseen asti. Nauttimaan pyöräilystä pystyy nauttimaan myös ilman, että joka osa on hiilikuitua ja viimesintä härpäkettä. Mutta en aja ilman säämiskää kuin töihin (4 km). Tässäkin asiassa pätee vanha totuus: Hullu saa olla muttei tyhmä. Kuka nyt farkuilla ajaa jos oikeita vaatteita on oikeaan paikkaan.
Mutta tuntuu, että tuota fillarisälää kertyy vaan pikkuhiljaa lisää. Aina muka ostoslistalla jotain minkä vaimo sitten yrittää kyseenalaistaa...

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk

somebody
18.04.2014, 22.01
No niin pyörä on tullut ja eka lenkki ajettu. HAUSKAA OLI!! Peffa on kipeä ja jalkaterät kipeytyi, mutta eiköhän tuohon pian totu.
Niin pyöräksi tuli tämä Felt FX65 ja samalla hankin housut, kypärän, polkimiksi Shimanon A530 ja kengiksi Mavicin kengät. Lukoilla en ole päässyt vielä ajamaan sillä klossit oli väärät näihin kenkiin. Pyörä tuntui todella hyvältä, mutta etuvaihtaja ei halunnut kunnolla pelata, mutta taidanpa viedä liikkeeseen säädettäväksi kun ei ole itsellä kokemusta näiden säätämisestä.

Munarello
18.04.2014, 22.47
Ei muuta kuin onnea vaan ja tervetuloa tähän sekalaiseen sakkiin! Tuo Feltti on varmasti riittävän hyvä pyörä harrastusta varten. Se on muuten selkeästi parempi kuin oma mankelini ja silti minäkin olen jo kohta puolen vuoden verran innosta puhkuen riehunut tien päällä. :D Ne kengät kannattaa kyllä hoitaa kuntoon, sillä vaikka omassakin pyörässäni on nuo samaiset A530-polkimet niin selvästi suurin osa ajoista on täällä mennyt lukoilla. Ne muutamat kerrat kun ilman olen ajellut niin tuntuu jo ihan pöljältä. Seuraavaksi sitten jotain matkamittaria kehiin, koska ei varmaan haittaa pitää vähän lukua ajetuista kilometreistä. Isot pojat kaiketi sanoo että esim ketjua kannattaa vaihtaa noin parin tonnin välein niin on sitten kartalla osien kulumisen suhteen. Ja jos se revanderi ei tunnu tottuvan satulaan niin sitten voi pähkäillä vaihtaa se toisenlaiseen. Itselläni oli toisessa pyörässä sellainen satula, että aina kipeytyi ahteri pidemmillä matkoilla eikä se ollut mikään tottumiskysymys.

somebody
18.04.2014, 23.15
Taskussa puhelimessa on Sport Tracker päällä, miettinyt kadenssimittaria, mutta täytyy ensin hoitaa kunto kohilleen ja sitten vasta ruvettava seuraamaan pyöritys nopeutta. Sykemittarin meinasin seuraavaksi investoida. Tietääkö joku että onko noita klosseja paljokin erilaisia, klosseissa vierekkäin kaksi pultin paikkaa ja kengissä kolme pultin reikää kolmion mallissa?

Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Tapatalk

Munarello
18.04.2014, 23.44
Onhan noita klosseja pariakin eri sorttia, ainakin yhdet shimanon versiot maantiekenkään ja nuo sun polkimet on maastoversiot eli SPD-klosseihin. Jos sinulla nyt on eri malliset kengät ja polkimet niin jotain pitää tehdä. Mahdollisesti jollain sovittimilla saattaisi käydä yhteen mutta mielestäni parempi olisi vaihtaa joko kengät tai polkimet. Polkimia taitaa saada halvemmalla joten sieltä aloittaisin katsomaan vaihtoehtoja. Toisaalta jos kengät voi palauttaa niin ostat SPD-klossiin käyvät kengät tilalle. SprotTracker on ihan hyvä, itsekin olen käyttänyt. Kadenssimittarikin on ihan jees, mutta toisaalta pyöritysnopeus on aika yksinkertaista laskea jos mittari näyttää ajanottoa jolloin lasket vaan esim 15 sekunnin ajalta kammen pyöritykset ja kerrot neljällä. Sykemittareista minulla ei ole juuri kokemusta, mutta noin perstuntumalta väittäisin että ihan fiilispohjalta tiedän, milloin pumppu hakkaa turhan tiuhaan. :)