PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kuinka korjata katkennut lanka Schwalbe Duranossa?



optimistx
09.02.2014, 16.53
Miten voisi korjata päällysrenkaan tässä tapauksessa, jos lainkaan:

Nojapyörässä on 20" Schwalbe Durano 28/406 -rengas, ostettu Espoosta Pyörätohtorilta uutena kesällä 2012. Asensin sen pari viikkoa sitten ja ajelin 10-20 km talvisepeleillä noin 3 - 4 barin paineilla (rengassuositus 6-8 bar). Rengas tyhjentyi täysin yhtäkkiä Eduskuntatalon vieressä. Talutin nojakin noin 4 km Lauttasaareen aprikoiden, tuhoutuvatko sekä päällyskumi että sisäkumi siinä talutuksessa. Etupyörällä oli painoa noin 10 kg talutettaessa (puolet koko painosta).

Kotona asiaa tutkittuani ilmeni, että ulkorenkaan reunassa näkyi siihen kuuluvasta langasta kaksi päätä noin 9 cm välein. Toinen langan pää oli hiertänyt sisäkumiin reiän. Yritin vetää langanpätkän kokonaan pois, mutta noin 50 kilopondin voimasta huolimatta se ei luistanut milliäkään.

Lankojen päät näyttivät maallikon silmään siististi "katkaistuilta", ei siis murtuneilta, mutta kai pätkä oli katkennut käytössä kuitenkin ?

Katkaisin langasta pois näkyvän osan, noin 5 mm. Paikkasin sisäkumin. Asetin ilmastointiteippiä päällyskumia vasten 2 kerrosta ko. kohtaan. Ajelin noin 15 km 4 barin paineilla. Täytin sitten renkaan noin 7 barin paineeseen ja ajelin vielä 5 km km.

Seuraavana aamuna renkas oli typötyhjä. Aukaistessa näkyi , kuinka lankaa oli tullut esiin noin 10 mm. Se oli tullut ilmastointiteppien läpi ja tehnyt reikää aiemman reiän paikkaan.
Jos taas katkaisen näkyvän langanpätkän pois, niin sama toistunee. Mikä neuvoksi, jos yrittäisi näitä itse korjailla? (olen joka tapauksessa tilannut uudet sisä- ja ulkokumit).
Eläkeläisenä harrastukseeni käyttämäni aika ei ole niukka luonnonvara. Kiinnostaa oppia tästäkin jotain...

2 kuvaa ulko- ja sisärenkaasta :

http://farm4.staticflickr.com/3832/12408212163_e803d4ea6e_m.jpg


http://farm3.staticflickr.com/2813/12408532924_5ef0990373_m.jpg

Kare_Eskola
09.02.2014, 17.11
Kuvat ei näy etkä selitä kovin hyvin, mutta sinulla lienee renkaan reunalanka poikki. Heitä rengas roskiin ja osta uusi. Sitä ei voi korjata ja sitä on vaarallista käyttää ne lyhyet hetket kun saat sen vielä pysymään vanteella.

nure
09.02.2014, 17.24
Just niin, aivan turha temppulla, on poikki niin on, eikun uutta kehiin!

optimistx
09.02.2014, 20.03
Tästä napsuttamalla pitäisi näkyä kuva:
http://www.flickr.com/photos/98186301@N03/12412609473/

Joo, kyllä uuden hankinta on käytännöllisin toimi. Jää kuitenkin askarruttamaan, mitä tein "väärin". Toisin sanoen, millä estäisi tuommoisen toistumisen jatkossa. Rengashan on uusi ja käsittääkseni hyvämaineisen firman hyvämaineinen tuote kaikin tavoin.
- Onko alle suosituspaineiden ajaminen noin kamaliin tuloksiin johtavaa (eli sivutukilanka voi katketa tuossa tuokiossa KAHDESTA paikasta!).
- vai onko pyörän taluttaminen aivan tyhjällä renkaalla todennäköinen syy?
- vai onko sittenkin kysymyksessä valmistusvirhe, ehkä? (fair play ehdotella Pyörätohtorille takuun tiimoilta jotain ?)
- jokin muu mahdollinen syy? (renkaassa ei ollut "litkuja" eikä mitään itselisättyjä pistosuojia ennen eka tapahtumaa)
Kaikkia näkökohtia kiitollisena lueskelen

Kare_Eskola
09.02.2014, 22.32
Joskus reunalanka nyt vaan menee poikki.

Minulla on mennyt kahdesta Schwalben kumista. Marttawintteristä omia aikojaan ja yhdestä tubeless-kumista kun laitoin liikaa ilmaa ja oli huonosti vanteella. Schwalbe nousee esiin luultavasti siksi että melkein kaikki kumini ovat Schwalbeja.

Katkeamisen syyn selvittäminen jälkikäteen on mahdotonta. Se on selvää, että tyhjällä renkaalla taluttaminen ei ollut reunalangan katkeamisen syy vaan seuraus.

Tohtori kertoo sinulle varmaan lisää kun kyselet.

Succis
10.02.2014, 07.24
Puhdasta arvailua mutta jos käytät ruuvimeisseliä tms kovaa ja kapeaa apuvälinettä kun laitat rengasta vanteelle voisi käydä noin. Kova kuorma pienelle alueelle juuri reunalangan kohdalle. Käy ostamassa muoviset rengasraudat jos noin oli.
Ja jos ulkorenkaan asentaminen vanteelle oli vaikeaa niin vaihda samalla ulkorenkaan merkkiä. Niissä on paljon eroja, toiset menevät käsin paikoilleen, toisia saa vääntää.

marmar
10.02.2014, 09.37
- Onko alle suosituspaineiden ajaminen noin kamaliin tuloksiin johtavaa (eli sivutukilanka voi katketa tuossa tuokiossa KAHDESTA paikasta!).
- vai onko pyörän taluttaminen aivan tyhjällä renkaalla todennäköinen syy?
- vai onko sittenkin kysymyksessä valmistusvirhe, ehkä? (fair play ehdotella Pyörätohtorille takuun tiimoilta jotain ?)
- jokin muu mahdollinen syy? (renkaassa ei ollut "litkuja" eikä mitään itselisättyjä pistosuojia ennen eka tapahtumaa)
Kaikkia näkökohtia kiitollisena lueskelen

Selvää on, että pienet paineet tai tyhjällä kumilla taluttaminen ei ole syyt. Pelkkää arvausta, valmistusvirhe on todennäköisin. Asennuksen ainakisen virheen jälkiä en huomannut kuvassa, mutta se on silti hyvänä kakkosena.

izmo
10.02.2014, 09.44
https://skydrive.live.com/?cid=b2ef26c513e88950&id=B2EF26C513E88950%211285&v=3&ithint=photo,.jpg&authkey=!ADbXY-jNh94lEQo

Eräällä rengasvalmistajalla on ilmeisesti jossain renkaassa valmistusvikoja

sakuvaan
10.02.2014, 10.12
Ei olis eka kerta kun schwalbesta lähtee reunanauha, kysy josko saat takuuseen uuden.

optimistx
10.02.2014, 16.12
Puhdasta arvailua mutta jos käytät ruuvimeisseliä tms kovaa ja kapeaa apuvälinettä kun laitat rengasta vanteelle voisi käydä noin. Kova kuorma pienelle alueelle juuri reunalangan kohdalle. Käy ostamassa muoviset rengasraudat jos noin oli.
Ja jos ulkorenkaan asentaminen vanteelle oli vaikeaa niin vaihda samalla ulkorenkaan merkkiä. Niissä on paljon eroja, toiset menevät käsin paikoilleen, toisia saa vääntää.
Viime vuosina olen käyttänyt pelkästään muovisia "rengasrautoja", Biltemasta. Muovisina niitä ei oikein tule kovalla voimalla käännettyä, kun pelkään katkeavan.

Tämän renkaan asennus ei mennyt aivan pelkin sormin, vaan lopussa piti noilla kahdella muoviläpyskällä muljauttaa pienellä voimalla. Kun huolehtii, että muljautuksen aikana renkaan reuna muualla on mahdollisimman syvällä vanteen keskellä, niin homma onnistuu aina pienellä voimalla.

---

Mittailin vannetta: suurin halkaisija 418 mm . Googlailluista kuvista selvisi, kuinka mitataan "bead"iin liittyvä halkaisija, ja se osoittautui noin 408 millimetriksi, kun nimellisesti sen pitäisi olla 406 mm ETRTO:n standardien mukaan. Näin pieni heitto ei kai voi olla syy langan katkeamiseen?
Vanteen uran sisämitta (eli leveys) on noin 18 mm, ja rengas 28 mm leveä; näiden pitäisi olla suositusten mukaista.

---
izmon linkin kuvassa tukilanka on poikki siistin tasaisesti kuin omassa tapauksesanikin oli ennen kuin työkalulla sitä katkoin lyhemmäksi (haaverin jälkeen).

---
Vaikka muljautuksessa ei ollut voimaa paljoa, herää kysymys, miksi lanka oli poikki juuri 9 cm välein ! Luullakseni muovisten "rengasrautojen" keskinäinen väli saattoi hyvinkin olla noin 10 cm ko vaiheessa. Tuntuu uskomattomalta, että ehjä renkaan metalliset tukilangat siinä vaiheessa olisivat napsahtaneet poikki työkalujen kohdalta. Onko jollekulle lukijalle käynyt näin? Ehkä jossain vaiheessa kokeilen vielä, millaisella vääntövoimalla renkaan tukilangan saisi poikki, jos saisi.

20 tuuman renkaassa lanka joutuu muljautuksessa vääntymään hieman suuremman kulman kuin 26-tuumaisessa.

Otanpa tässä lähiaikoina yhteyttä Pyörätohtoriin ja annan myös linkin tähän keskusteluun.

marmar
11.02.2014, 05.55
---
izmon linkin kuvassa tukilanka on poikki siistin tasaisesti kuin omassa tapauksesanikin oli ennen kuin työkalulla sitä katkoin lyhemmäksi (haaverin jälkeen).

---
. Selvä tapaus, valmistusvirhe. Ongelma oli vain siinä, etta peitit tehokkaasti tehtaan virheen jäljet työkalulla. Toivotavasti ei estä uuden renkaan saantia takuuseen.

Jos langan pää on kuten izmon kuvassa, niin heti vaan takuuseen. Muu pohdinta turhaa. Ei ehjä reunalanka katkea koskaan nätisti suoraan.

optimistx
11.02.2014, 17.21
Mailasin Pyörätohtorille antaen linkin tähän säikeeseen. Kysyin mitä hän suosittelisi.

Alla hänen luvallaan sitaatti vastauksestaan:

moi, olen matkoilla. saat rahat takaisin, koska ko.rengasta ei taida olla hyllyssä.

lähetä tilinumero, siirrän hyvityksen välittömästi. (oli renkaan rikkoutumisen syy mikä hyvänsä.)

-jatkossa suosittelen käyttämään oikeita paineita, välttämään rengasrautoja ja/tai muoveja (kaikki menee käsin jos on oikea tekniikka), ja tietysti ei se sepelissä tyhjänä taluttaminenkaan ole hyvä, kerää pikku ja mikro kiviä renkaan sisäpintaan ja vanteeseen ym. mutta tosiaan, tässä voi olla myös valmistusvirhe.(tosin ei mikään epidemia, 1. tietooni tullut kyseessä). vanhan renkaan voit pitää, mutta leikkaa se kahtia, ja laita roskiin / kuminkeräykseen, ettei kukaan vahingossakaan voi sitä käyttää. varmasti saattaa olla vaarallinen.

Kylläpä hän on maineensa veroinen!

Nyt ei jää pahemmin askarruttamaan, mitä kannattaa tehdä seuraavien renkaiden kanssa.

Sepelinsiruja löytyi ulkokumista 3 kpl, noin millin läpimittaisia, jotka eivät olleet menneet vielä läpi. Eli puhtaasti ja hellästi rengas paikalleen, saippualla jopa :)

Kiitos jokaiselle säikeeseen kirjoittaneelle ja nautinnollisia ajeluita!