PDA

Näytä tavallinen näkymä : Voimatreenit pyörällä

sunnuntaipyöräilijä
06.02.2014, 18.55
Mitenkäs on, teettekö pyörällä voimaharjoituksia vuoden ympäri vai vain keväisin? Minkälaisia teette ja miksi? Tarkoitan raskaan välityksen käyttöä tai mts. Joonan jutut fillari-lehdessä näyttäisi suosivan vain kevättä, mutta jossain englantilaisten lehtien jutuissa niitä ei ole lainkaan, vain vk-vetoja jotka kylläkin ylämäkeen taitaa ajaa saman asian mutta meillä ei niitä ole:(. Nyt on ollut niin lauha talvi ettei tee mieli mennä salille ollenkaan kun voi pyöräillä:).

nure
06.02.2014, 20.44
Englannissa eri vuodenajat, pelkkää syksyä... Eikös kesällä yleensäkin vaan ajellaan ja nautitaan?

sunnuntaipyöräilijä
06.02.2014, 21.10
Jep, naatiskellaan kyllä... mut jos haluis mennä joskus kovempaa, kisata vaikka vähän edes. Silloin pitäis treenata ja eikös voimaharjoitukset ole osa sitä, vai onko ne "turhia"?

IncBuff
06.02.2014, 21.12
Kannattaa varoa niiden voimaharjoitteiden kanssa ettei tule lihaksia ja sitten ei pääse enää mäkeä ylös.

r.a.i
06.02.2014, 21.24
Viime keväänä tein voimatreenejä siten, että vedin lenkillä kahta lasta peräkärryssä. Yhteispaino varmaan about 45 kg. Kyllä liikahti maantiepyörä aika kevyen tuntuisesti parin kolmen vetotreenin jälkeen. Kesällä joskus ajelen hitaalla kadenssilla mäkiä. Kun on enemmän kilsoja alla, niin polvien kanssa voi tulla ongelmia jos hirveesti runttailee.

Näistä voimavedoista on aika ristiriitaisia juttuja kirjallisuudessa, joten varmaan vaikea sanoa toimivuutta, ennen kuin kokeilee itelle..

Heli
06.02.2014, 21.42
Talvella talvipolkuja 1-8 tuntia kerrallaan sinkulalla ja huhtikuusta lähtien kesään asti eri mittaisia voimavetoja maantiellä. Sinkulalla ajaminen on aika hyvää voimatreeniä, kun polut mennään 30-60rpm kadenssilla ja tiepätkät yli 90rpm.

Kisakauden lähestyessä sitten enemmän vk- ja max-vetoja, jätkien perässä roikkumista maantiellä ja maastossa yms. Syksyllä ajetaan ja nautitaan.

Kyllähän ilman noitakin treenejä voi ajaa kovaa, mutta minulla ne ainakin tuovat mukavaa vaihtelua lenkkeihin. Ja aina kannattaa vähän järkyttää kroppaansa, niin saa paremman vasteen, varsinkin jos se kovempaa ajaminen kiinnostaa.

Hokku
06.02.2014, 23.20
Aihe kiinnosti itseänikin ja olen pyrkinyt asiaan perehtymään kirjojen ja netin avulla. Training Bibleissaan Joe Friel puhuu voimaharjoitteista joissa mennään ylämäkeen matalilla kierroksilla kovalla voimalla useiden minuuttien toistoja tai ajetaan ylipäänsä matalalla kadenssilla ja isommalla voimalla. Hän on kuitenkin ilmeisesti sen jälkeen muuttanut Cogganin ja kumppanien tutkimusten pohjalta näkemystään asiasta http://www.joefrielsblog.com/2010/11/force-reps.html. Eli tekemällä blogin mukaisia hyvin lyhyitä toistoja maksimivoimalla on ilmeisesti tarkoitus parantaa hermotusta ja saada suurempi osa lihassoluista tekemään työtä. Tällöin syntyy myös voimaa. Sitä en tiedä kasvattaako tuo lihasta.

Onko joku tehnyt näitä ja millaisia tuloksia on tullut?

kuovipolku
06.02.2014, 23.42
Kisakuskien tai kisoihin tähtäävien voimatreeneistä ja niiden jaksottamisesta en varsinaisesti tiedä mitään, mutta tämmöisiä olen kuullut ehdotettavan muillekin kiinnostuneille:

(1) Ajetaan töppyrät sillä välityksellä mikä sattuu olemaan (eli ei vaihdeta pienemmäksi) ja pidetään takapuoli satulassa silloinkin kun tuntuisi helpommalta nousta putkelle.

(2) Hiljennetään sopivalla tasaisella kävelyvauhtiin ja laitetaan ketju edessä isolle ja takana pienelle ja pyöritetään vimmatusti vähän aikaa (eli kunnes kadenssimittari näyttää 80-90 tai jos siihen ei päästä, heti kun kadenssi ei enää nouse). Palautellaan useampi minuutti ja toistetaan 10-20 kertaa (tai vähemmän, jos ei vaan jaksa).

Lasol
06.02.2014, 23.57
....
Tällöin syntyy myös voimaa. Sitä en tiedä kasvattaako tuo lihasta.
....

Lienee optimitilanne pyöräilijälle? ;)

Muistakaa neuvojen ottajat että kaikille kova vastus ja matala kadenssi ei sovi. Siis polville. Esimerkiksi minulle. Kokeilla toki voi mutta jos tuntuu pahalle en jatkaisi.

PatilZ
07.02.2014, 08.14
Kun nyt näitä kokemuksia kysytään.

Minä ajan voimavetoja (raskas välitys ja kadenssi n. 60-70) vain talvella (trainerilla ja spinningissä). Lihasten kasvusta ei ole pelkoa, hyödytkin taitavat olla niin ja näin. Jäänyt tavaksi treenata tällä tavalla.

Ulkokaudella vedän mäkitreenejä kyllä, mutta en noin matalalla kadenssilla. Mäkeen saa nuo anaerobisen kestävyyden vedot helpommin.

VesaP
07.02.2014, 14.13
En tee mutta jos tekisin niin tekisin näin:

Ulkona: Joku hilliton peltoaukea ja/tai samaan suuntaan kulkeva suora tie. Kova vastatuuli. Parempi iso tuuli tai vielä isompi kuin pieni. Mielellään vähintään tasainen tie, mutta saa myös nousta hissukseen. Joku helvetin iso välitys, kadenssi välillä 50-60. Ei yhtään enempää. Keskittyen pyöritykseen sitten ajaisin ko kadenssilla siten, että yrittäisin pitää sykkeen mahdollisimman pitkään PK alueella.

Sisällä: Korvaa tie ja tuuli isolla trainerin vastuksella. Muuten sama.

kp63
07.02.2014, 20.32
5s...2h kuuluu mun normivuoden voimatreeniin. lyhyemmät voimaa ja pitemmät voimakestävyyttä. kiihdytyksiä tai tasaista vääntöä 45...75. miksi ja miten on jo ajajakohtaista riippuen heikkouksista tai tavoitteista.

Jopoman
09.02.2014, 15.25
Sinkulalla kun tämmöinen entinen narujalka muutaman vuoden sitkuttelee niin alkaa olla pattia reisissä/pohkeissa sopivasti. Eikä muuten kärsi mäennousukyky, päinvastoin sutimaan alkaa, eli kai siinä atleettisen muodon sivussa voimaakin tulee. Ei oo helppo tie, mutta suosittelen niille joilla on kanttia;)

sunnuntaipyöräilijä
12.02.2014, 09.10
No, voisihan nyt "talvella" koittaa ajaa vähän voimaa jalkoihin vaikkei kovin moni ilmoittaudu voimavetojen harrastajaksi. Aja Kovempaa - kirjassa kyllä neuvotaan niitä tekemään esim. 3 x 8 min ylämäkeen raskaalla välityksellä. Kaippa se toimii tasaisellakin nyt kun on nastat alla. Netissä kerran törmäsin tälläiseenkin: http://www.rapha.cc/on-bike-strength-training. Kokeilin eilen 2 x 4 min ja 2 x 8 min raskaalla välityksellä ja ainakin jalat nyt aamulla ovat treenanneen oloiset:), tiedä sitten onko siitä varsinaista hyötyä kun tulosten mittaaminen on mahdotonta. Jos nyt vaikka kerran viikossa vetäis maaliskuun loppuun ja sitten voimavedon tilalle VK-vedot.

JKS78
12.02.2014, 20.46
Itse teen myös voimatreeniä pyörällä. Punttisali ei nappaa, joten olen yrittänyt korvata punttitreenit näillä voimatreeneillä. Oma harjoitus on yleensä 3x15min, kadenssi 40-50 ja vastus siten, että sykkeet pysyy aerk tuntumassa mikä mulla tarkoittaa noin 250W. Ajan näitä vetoja pelkästään sisällä ja tarkoitus olisi noin kerran viikossa tehdä tämmöinen harjoitus. En osaa sanoa kuinka hyödyllisiä nämä treenit on ja korvaako ne ollenkaan noita punttitreenejä. Mitä ilmeisemmin tämä kehittää lähinnä voimakestävyyttä ja varsinaista maksimivoimaa tai kirikykyä ei tällä treenillä paljoa kehitetä. Toiveeni on kuitenkin, että pyörä kulkisi normi kadensseilla kovempaa tämän treenin jälkeen.

Sen olen huomannut, että syksyn cyklo lenkeillä kun ajetaan jyrkkiä mäkiä ja välitykset loppuu ja aletaan runttaa voimalla niin tällöin mäet nousee mukavasti ja ne pari minuuttia mitä mäet kestää lähinnä naurattaa kun on tottunut vääntää 15min voimalla näissä treeneissä.

Hivo
12.02.2014, 21.30
Hyvä topic. Itsehän olen aloittelija näissä hommissa, mutta olen nyt talvella koittanut tehdä muun urheilun ohella kaksi harjoitusta trainerilla per viikko. Toisen harjoituksen juuri matalalla kadenssilla (60-70), suurin vaihe pyörässä ja suurin vastus Bilteman trainerissa päällä. Sykkeet pysyen siellä alle 150. Vedot 8-15 minuutin mittaisia. Toisen harjoituksen taas olen pyrkinyt ajamaan korkealla kadenssilla ja hieman kevyemmällä vastuksellä ja lyhyemmillä vedoilla (3-5 min) joissa syke nouseea sinne 155-170. Mututuntumalta tuntuu että lihaskunto jaloissa on kyllä parantunut ja ainakin nuo harjoitukset pystyy tehdä helpommin. Toki olen koittanut hieman vaihdella harjoituksia ettei jalat totu liikaa juuri siihen samaan rytmiin, vaan tulisi vaihtelua, myös yhden jalan pyörityksiä olen tehnyt. En tiedä onko niistäkään mitään apua mutta ainakin ne tuntuu kyllä jaloissa tehokkaasti. En tiedä onko näistä apua mutta uskon että tälläiselle aloittelevalle kuntoilijalle on kaikki harjoitukset eteenpäin vieviä ja ainakin hyvän hien ja fiiliksen saa päälle. :) Punttisali vetää itseltäki jalat tukkoon niin se ei huvita, toki siihenkin varmasti tottuu jos jaksaisi harjoitella säännöllisesti ja läpi vuoden..

Lasol
12.02.2014, 21.39
Itse teen myös voimatreeniä pyörällä. Punttisali ei nappaa, joten olen yrittänyt korvata punttitreenit näillä voimatreeneillä. Oma harjoitus on yleensä 3x15min, kadenssi 40-50 ja vastus siten, että sykkeet pysyy aerk tuntumassa mikä mulla tarkoittaa noin 250W. Ajan näitä vetoja pelkästään sisällä ja tarkoitus olisi noin kerran viikossa tehdä tämmöinen harjoitus. En osaa sanoa kuinka hyödyllisiä nämä treenit on ja korvaako ne ollenkaan noita punttitreenejä. Mitä ilmeisemmin tämä kehittää lähinnä voimakestävyyttä ja varsinaista maksimivoimaa tai kirikykyä ei tällä treenillä paljoa kehitetä. Toiveeni on kuitenkin, että pyörä kulkisi normi kadensseilla kovempaa tämän treenin jälkeen.

Sen olen huomannut, että syksyn cyklo lenkeillä kun ajetaan jyrkkiä mäkiä ja välitykset loppuu ja aletaan runttaa voimalla niin tällöin mäet nousee mukavasti ja ne pari minuuttia mitä mäet kestää lähinnä naurattaa kun on tottunut vääntää 15min voimalla näissä treeneissä.

Enpä usko että 15min harjoitus vastaa esim kymppisarjaa kyykkyä. Aikalailla erilainen harjoitus, ei voi silloin vaikuttaa samalla tavalla. Toki itsekin sen totesit. En kuitenkaan ole ammattivalmentaja.

Itse ihmettelen miksi ihmiset vain pyöräilevät saadakseen pyörän liikkumaan kovempaa. Esim Heinrich Haussler (ammattipyöräilijä) vetää talvella 2kk kuurin murtomaahiihtoa. Kaikki jotka haluavat olla edes vähän nopeita varmasti käyvät puntilla (kirimiehet toki kovasti paljonkin [talvella lähinnä uskoisin]). Toki tämä on mukavuuskysymys osittain. Tykätään pyöräillä niin siksi pyöräillään. En itsekään tykkää punttisalista. Kuitenkin tänä talvena on tullut tehtyä sitä reilusti viime vuotta enemmän. Jalkojen voima on selkeästi kehittynyt vuoden takaisesta. Myös massaa ~3kg lisää (noin suunnilleen on samat rasvat). Massa on siis tervetullutta, tavoite jopa. Nyt 170cm/70kg. Patukka. Toki massa ei ole tullut läheskään kaikki salilta, vaan myös maantieltä, sen ymmärrän tottakai.

JKS78
12.02.2014, 23.34
Enpä usko että 15min harjoitus vastaa esim kymppisarjaa kyykkyä. Aikalailla erilainen harjoitus, ei voi silloin vaikuttaa samalla tavalla. Toki itsekin sen totesit. En kuitenkaan ole ammattivalmentaja.

Itse ihmettelen miksi ihmiset vain pyöräilevät saadakseen pyörän liikkumaan kovempaa. Esim Heinrich Haussler (ammattipyöräilijä) vetää talvella 2kk kuurin murtomaahiihtoa. Kaikki jotka haluavat olla edes vähän nopeita varmasti käyvät puntilla (kirimiehet toki kovasti paljonkin [talvella lähinnä uskoisin]). Toki tämä on mukavuuskysymys osittain. Tykätään pyöräillä niin siksi pyöräillään. En itsekään tykkää punttisalista. Kuitenkin tänä talvena on tullut tehtyä sitä reilusti viime vuotta enemmän. Jalkojen voima on selkeästi kehittynyt vuoden takaisesta. Myös massaa ~3kg lisää (noin suunnilleen on samat rasvat). Massa on siis tervetullutta, tavoite jopa. Nyt 170cm/70kg. Patukka. Toki massa ei ole tullut läheskään kaikki salilta, vaan myös maantieltä, sen ymmärrän tottakai.

Omalla kohdallani asia on juuri kuten kirjoitit eli harjoittelen lähes pelkästään pyörän selässä koska tykkään pyöräilystä. Toki sisäpyöräily on asia erikseen ja siinä painottuu itselläni harjoittelun helppous + se että huonoilla keleillä sillä saa mielekkäämmän harjoituksen kuin ulkona "kärsiessä". No, nämä on tietenkin makuasioita, mutta näin siis mulla.

Vielä tosta puntista ja sen tarpeellisuudesta. Itse olen funtsinut asian siten, että puntti on lähinnä kirimiesten juttu ja koska en aja kisoja en tarvitse kirikykyä (tämä on siis täysin omaa mutua ja voin olla väärässä eli korjatkaa jos olen täysin väärässä). Tämän takia (+sen että puntti ei nappaa) olenkin hyvillä mielin jättänyt punttitreenit väliin ja teen semmoisia harjoituksia mistä pidän ja minkä uskon kehittävän niitä ominaisuuksia joita haluan kehittää.

Itselläni "päätavoitteet" on pitkissä temmoissa eli pyrin kehittämään kykyä vetää 30-120min mahdollisimman kovaa. Tätä varten olen ajatellut, että tommoset pitkähköt voimaharjoitteet voisi tuoda lisävauhtia, mutta edelleen tämä kaikki on enemmänkin arvailua kuin tietoa.

Hokku
13.02.2014, 00.56
Itse olen ja päätynyt siihen, että useiden minuuttien intervallit matalalla kadenssilla eivät kehitä kuin tekemään pitkiä toistoja matalalla kdenssilla. Tämä voi toki olla tarpeen, jos esimerkiksi jollain välitykset loppuvat jossain mäessä. Jos ajatellaan vaikka penkkituloksen kehittämistä salilla niin yleensä tehdään 4-10 toiston sarjoja 3-5 kertaaa. Yleensä ajatuksena on, että vielä nuo lyhyemmät sarjat 4-6 kehittävät voimaa paremmin, kun pidemmät taas kasvattavat lihasta. Harva silti hinkkaa sitä penkkiä pelkällä tangolla useita minuutteja tehden vielä hitaita toistoja.

Tästä päätellen tekisin voima treenit pyörällä niinkuin tuossa aimmassa Frielin artikkelissa oli. Kevyellä alkuvauhdilla suhteellisen jyrkkään mäkeen ja sitten isolla vaihteella kuusi maksimivoimalla tehtyä polkaisua per jalka. Tauko pari minuuttia ja toistetaan se 3-5 kertaa fiiliksen mukaan. Katsotaan, jos kesällä tuntuu että polvi kestää niin rupean tekemään noita. Sitä onko minulle tästä mitään hyötyä en osaa spekuloida. Sprinteissä auttavat varmasti, mutta paljon saa oma vauhtini kasvaa edeltävillä kymmenillä tai sadoilla kilometreillä ennenkuin minulla on tarvetta sprinttailla...

Grugi
13.02.2014, 01.45
Kyllä se taitaa olla niin että matalalla kadenssilla isolla vaihtellaa kehittää kestävyttää mutta itse lihasvoimaa saa paremmin salilla. Molempi parempi sano Hakkarainen kebabkioskilla tai mitä lie eli salia ja polkemista niin hyvä tulee.

kp63
13.02.2014, 09.04
Kannattaa pohtia sitä, mitkä asiat muuttuu kuskilla kun ajaa vaikkapa 300W 50,100 ja 150 kadenssilla.

Markku Silvenius
13.02.2014, 09.50
Niin nuo käsitteet kuntoon. Perusvoima, lihaskestävyys, voimakestävyys...Ekan kanssa voi askarrella punttisalilla ja kaksi seuraavaa tulee lajiharjoittelua tai lajinomaisista harjoittelua tehden. Perusvoima on harvemmin ongelma, lihaskestävyys (aerobisen kynnyksen alla jauhaminen enimmäkseen) ja voimakestävyys (VK-MK-NK alueet kaikissa eri tilanteissa) ovatkin sitten jo ihan eri stoori. Nuohan ovat ihan yksilökohtaisia asetelmia harjoittelun suunnittelussa. Väsymyksen profilointiinkin on oma laskentamallinsa..en nyt vaan juuri muista missä se oli.

CamoN
14.02.2014, 16.06
Kannattaa pohtia sitä, mitkä asiat muuttuu kuskilla kun ajaa vaikkapa 300W 50,100 ja 150 kadenssilla.

Ja kun se on pohdittu, seuraavaksi voi miettiä mitä varten harjoitellaan. Jos tavoitteena on vaikka menestyä kansallisessa maantiecupissa tai maastomaratoncupissa, pitäisi ensin pystyä ylläpitämään melko korkeaa keskimääräistä tehoa se kolme tuntia, jotta oltaisiin loppusuoralla sellaisissa asemissa että kyvystä tuottaa suurta maksimivoimaa loppusprintissä olisi mitään hyötyä. Toisin sanoen se on ihan sama tuotatko esimerkiksi 750W vai 1500W viiden sekunnin ajan, jos et ole ennen sitä pystynyt tuottamaan ainakin 250W kolmen tunnin ajan (nämä wattimäärät täysin triviaaleja eivätkä perustu mihinkään). Toki pitää sitten löytää myös ne omat heikkoudet joita kehittämällä voi vaikuttaa omaan kilpasuoritukseen eniten, jos harjoittelu tähtää kilpailuun.

Omassa harjoittelussa korostuu tällä hetkellä anaerobisen kynnyksen tuntumassa tuotetun tehon kasvattaminen. Ohessa kehittyy välillisesti muutkin lajiharjoittelusta hyötyvät ominaisuudet. Mutta seuraavan 9 viikon heikkoutena on yksipuolisuus. Olen pyörän päällä hiomassa noita ominaisuuksia niin paljon, että ärsykkeet voi jäädä melko yksipuolisiksi. Välillä olisi varmasti hyvä tehdä maksimivoimavetoja ylämäkeen pelkästään niiden ärsykkeiden takia. Mutta silloinkin tekisin ne lajinomaisesti pyörällä tai juosten, sen verran on reisissä ympärysmittaa ettei sitä tarvitse lähteä erikseen salilta hakemaan.

Lasol
14.02.2014, 16.23
Kyllä siitä terävyydestä on kovasti hyötyä kisaa ajaessa monessa kohtaa ennen maalia. Ensinnäkin kisoja ei ajeta tasasella vauhdinjaolla. Toisekseen suomen tiestö on täynnä (pl pohjanmaa) lyhyitä teräviä mäkiä jotka mennään puhtaasti voimalla ylös. Risteyksistä lähdetään lähes aina lujaa. Jne. Koen itse että terävyyttä/nopeutta jaloissaan omaava on tuoreempi kun sijoja ruvetaan ratkomaan maalin lähestyessä. Usein itse en risteyksistä poistuttaessa nostanu persettä penkistä vaikka muut riuhto putkelta. Sitäpaitsi jos joskus saa roikuttua irtioton perässä viivalle asti (epätodennäköstä) niin pitäähän ne pystyä harjailemaan kirissä!

Maastossa tottakai pitää olla terävää voimaa jaloissa, muuten joutuu tunkkaa aivan liian usein!

JKS78
14.02.2014, 17.31
Jos nyt oikein summeeraan edellä olevia kommentteja niin yleinen mielipide näyttää olevan se, että punttisalilla kehitetään pääasiassa maksimivoimaa eli lähinnä kirikykyyn liittyviä ominaisuuksia, menikö oikein?

Millaiset voimaharjoitukset tukisi seuraavia tavoitteita:
1. Nostaa 350W keskimääräisen tehon ylläpito kyky 20min => 30min?
2. Nostaa 300W keskimääräisen tehon ylläpito kyky 1.5h => 2h?

Sanomattakin selvää, että pelkällä voimaharjoituksilla ei nämä tavoitteet toteudu eli toki muitakin harjoituksia tehdään. Mutta miten ja millä tavalla pitäisi voimapuolta kehittää, jotta nämä tavoitteet toteutuisi? Nyt olen siis tehnyt näitä 3x15min / 250W vetoja matalalla kadenssilla eli olenko yhtään oikeilla jäljillä?

kp63
15.02.2014, 15.17
Force+speed=power, meillä suomessa menee jatkuvasti termit sekaisin ja keskusteluista sitten hassuja. JKS78 enempi kyselee forcen perään ja lasoli vastailee poweri mielessä. Maantiellä tarvitaan kaikkea. Kirit ja nurkat jne hoidellaan powerilla ja tempossa ollaan enempo forcen puolella. Voimanostajat on forcemiehiä (ilman kestävyyttä) ja painonnostajat powerimiehiä noin karkeasti. JKS78 watit on kuitenniin kiinni siitä, miten lihassolu saa polttoainetta, eli voimatreenillä ei siihen voi niin kauheasti vaikuttaa. Ensimmäinen kiinni ftp:stä ja toinen kyvystä käyttää rasvoja. arvausta kaikki taas

CamoN
15.02.2014, 17.44
Millaiset voimaharjoitukset tukisi seuraavia tavoitteita:
1. Nostaa 350W keskimääräisen tehon ylläpito kyky 20min => 30min?
2. Nostaa 300W keskimääräisen tehon ylläpito kyky 1.5h => 2h?

Sanomattakin selvää, että pelkällä voimaharjoituksilla ei nämä tavoitteet toteudu eli toki muitakin harjoituksia tehdään. Mutta miten ja millä tavalla pitäisi voimapuolta kehittää, jotta nämä tavoitteet toteutuisi? Nyt olen siis tehnyt näitä 3x15min / 250W vetoja matalalla kadenssilla eli olenko yhtään oikeilla jäljillä?

En väitä että minäkään tietäisin näistä mitään, mutta unohtaisin varsinaisen voimaharjoittelun tehon ylläpitokykyä kehitettäessä.

Minusta kestävyysominaisuuksien kehittäminen on yksinkertaista. Sellaiset ominaisuudet kehittyy joita harjoittelee. 20-30min tehon ylläpitoa varten tekisin 10min intervalleja taloudellisella kadenssilla FTP-kynnyksellä 5-6min palautuksin. Välillä lyhyempiä 1-3min vetoja FTP-kynnyksen yläpuolella lyhyin palautuksin. Sitä kautta saadaan taloudellisuutta ja tehon ylläpitäminen helpottuu.

kp63
15.02.2014, 19.12
Nää foorumin jne kyselyt on pirun vaarallisia. Kysyjä ei tiedä mitä kysyy ja vastaajalla sama juttu. Ja sitten treenataan. meillä on kirjastoissa muutama suomeksi kirjoitettu perusteos, joka kannattaa lukasta. Jos haluaa vaan harrastustasolla kehittää kuntoaan vois sanoa, että ajelee 50-150 kadenssilla, 30min-3h, välillä tasaseen ja väliilä vauhtileikitellen ja välillä eripituisia vetoja (10s...30min) vedellen. Välillä kirittelee ja välillä lähtee paikaltaan eri vaihteilla. Kaikki mihin kroppa ei oo tottunut, kehittää jotain.

CamoN
15.02.2014, 20.31
Meinasin kirjoittaa samanlaisen alustuksen edelliseen viestiini mitä kp63 ylle kirjoitti, mutten olisi saanut muotoiltua sitä noin hyvin. Mutta noinhan se juuri on. Ainoa totuus harjoittelusta on, että miten tahansa harjoittelemalla pääsee todennäköisesti parempaan tulokseen kuin pelkästään sohvalla makaamalla. Loppu on hyvin pitkälle yksilöllistä.

JKS78
15.02.2014, 22.12
Joo, näinhän se taitaa olla. Kiitoksia teille kommenteista ja neuvoista.

Onhan noita alan kirjoja jo useampi tullut luettua eli kyllä perus asiat on selvillä. Mukavasti on myös kehitystä viimeaikoina tapahtunut eli kaippa sitä jotain on oikein tehnyt, mutta aina sitä kuitenkin pyrkii kehittämään tekemistään ja tehostamaan harjoittelua.

Sanotaan nyt vielä selvennykseksi, että toki mullakin pääosa harjoittelusta on näitä eri tason intervalleja ja pk:ta. Voima puolta olen treenannut vain em. tavalla, mutta selkeää kuvaa siitä että onko siitä mitään hyötyä tavoitteisiini ei ole. Jälkikäteen on aika vaikea sanoa, että mikä treeniohjelmassa on auttanut kehitykseen ja mikä ei. Mutta kuten edellä todettiin tällä tasolla millä ollaan varmasti kaikki harjoittelu vie eteenpäin.