PDA

Näytä tavallinen näkymä : Refluksitauti ja liikunta.

Jöpöttäjä
31.01.2014, 23.25
Morjenttes harrastajat!

Viime syksynä alkoi kummalliset sippaamiset kesken liikunnan. Pyöräili, juoksi tai teki mitä vaan, jossa oli reippaampi rasitus. Happi loppui kuin seinään ja ukko haukkoi ilmaa kuin kala kuivalla maalla. Sitä sit ihmeteltiin että mitäs vi...a tämä on. Astmalääkäriä, spiroa ja taas astmalääkäriä. Allergiatestiä jne jne... PEF mittauksien perusteella ei ole astmaa, samaa kertoi myös spiro. Koko syksy piti ottaa iisisti ja todella pienillä sykkeillä. Ajelut meni ihan köröttelyksi. Nyt kun vihdoinkin pääsi Paloheinään ladulle, ekalla kerralla ja hieman reippaammin huitasten, eka kilometri ja taas totaalinen stoppi. Ei meinannut enään pystyssä pysyä. Paikalle pyssäs hiihtäjä ja kyseli vointia ja tarjosi apua, että jos ei omin avuin pois pääse.. Siinä sit kiroilin kun piru sitä, että mitähän helkuttia tämä voi olla. Jannu kysyi, onko astma ja totesin että ei. Onko refluksi? No mikäs helkutti se on.. Hän kertoi ja asia jäi vaivaamaan. Rauhalliseen hiihtelin pois ja ajelin kotiin ja google auki ja oli niin tuttuja oireita. Lääkäriin ja tutkittiin ja sepä se oli ja laukaisjana tod näk helvetillinen työn stressi. Tein myös ihan hiton fiksun tosielämän astmatestin, eli lenkille PEF mittari perstaskuun ja ravaamaan. Kun oireet alkoi, sain puhkuttua hurjia 320 lukemia. Noin tunti tuon jälkeen 51v papparainen puhkui 740! Mulla on taustalla kovassa pakkasessa, kuivassa ilmassa hieman oireileva astma, jota tämä refluksi kärjistää todella rajusti.

Nyt utelenkin, onko täällä paljonkin kohtalotovereita ja miten tuon sairauden kanssa pärjäätte liikunnassa ja millaisella ruokavaliolla tuon vaivan saa minimoitua? Milläs poppakonteilla tuon riesan saa pidettyä mahdollisimman hyvin kurissa? Stressi pitäisi saada minimiin, mutta tällä hetkellä se on aika hankalaa, ellei mahdotonta, sillä duunissa on melkoinen taistelu koko työpaikan jatkuvuuden kanssa...

mutanaama
31.01.2014, 23.59
25-30 vuotta tuosta nauttineena jonkin verran on kokemusta. Seuraava vain oman kokemuksen perusteella, ja pätee ainakin meikäläiseen. Kun se äityy pahaksi, niin pallea yläosa turpoaa ja vie tilaa keuhkoilta ja sydämeltä, aiheuttaen rytmihäiriötä ja hapenpuutteen kaltaista olotilaa. Mulla siihen on auttanu: ensin somac (tms pantoprazol) 2x20mg päivässä viikon ajan, sitten pari viikkoa 20mg, ja sen jälkeen satunnaisesti.
Ärsyttävinä aineina tiukka viina, vaalea leipä, pizza ja cokis, hampurilaiset, tomaattikastike, pulla, myslit ja muut murot. Juotavista yksi pahimmista on appelsiinimehu ja muut happamat juomat. Eli ruuan kanssa pitää olla tarkkana. Kumma kyllä kahvilla ei ole mitään merkitystä.
Itse urheilu ei aiheuta mitään oireita. Mutta sitten taas tuo lääke hidastaa ruuansulatusta, eikä se 3h riitä pihvin sulattamiseen ennen treenaamista.

Jöpöttäjä
01.02.2014, 00.08
Kiitos, tuossa olikin jo aika paljon mistä alkaa katselemaan, mitä jättää ruokavaliosta pois. Onko elämää ilman viinaa? Josko sen korvais bissellä ;) Mitäs suklaa tekee sulle, pahentaako?
Onko sulle tullut yläselkään tuota kummaa kipua joka näissä joskus esiintyy?

Edit:
Miten ruisleivän kanssa? Entä juustot?

pasiainen
01.02.2014, 10.15
Minulla on kanssa kokemusta kyseisestä ominaisuudesta. Oireita aiheuttavia ruoka-aineita ovat mm. suklaa, raaka sipuli, paistettu rasvainen ruoka, sitrushedelmät, kahvi tyhjään vatsaan. Apua aiemmin toi Somac. Nyt olen pari kuukautta popsinut Betaiini hydrkoloridia ja pepsiiniä kerran päivässä ja oireet on pysynyt kurissa.

Ruisleipä tai juusto eivät minulla aiheuta oireita.

harmis
01.02.2014, 10.46
Morjenttes harrastajat!

Viime syksynä alkoi kummalliset sippaamiset kesken liikunnan. Pyöräili, juoksi tai teki mitä vaan, jossa oli reippaampi rasitus. Happi loppui kuin seinään ja ukko haukkoi ilmaa kuin kala kuivalla maalla. Sitä sit ihmeteltiin että mitäs vi...a tämä on. Astmalääkäriä, spiroa ja taas astmalääkäriä. Allergiatestiä jne jne... PEF mittauksien perusteella ei ole astmaa, samaa kertoi myös spiro. Koko syksy piti ottaa iisisti ja todella pienillä sykkeillä. Ajelut meni ihan köröttelyksi. Nyt kun vihdoinkin pääsi Paloheinään ladulle, ekalla kerralla ja hieman reippaammin huitasten, eka kilometri ja taas totaalinen stoppi. Ei meinannut enään pystyssä pysyä. Paikalle pyssäs hiihtäjä ja kyseli vointia ja tarjosi apua, että jos ei omin avuin pois pääse.. Siinä sit kiroilin kun piru sitä, että mitähän helkuttia tämä voi olla. Jannu kysyi, onko astma ja totesin että ei. Onko refluksi? No mikäs helkutti se on.. Hän kertoi ja asia jäi vaivaamaan. Rauhalliseen hiihtelin pois ja ajelin kotiin ja google auki ja oli niin tuttuja oireita. Lääkäriin ja tutkittiin ja sepä se oli ja laukaisjana tod näk helvetillinen työn stressi. Tein myös ihan hiton fiksun tosielämän astmatestin, eli lenkille PEF mittari perstaskuun ja ravaamaan. Kun oireet alkoi, sain puhkuttua hurjia 320 lukemia. Noin tunti tuon jälkeen 51v papparainen puhkui 740! Mulla on taustalla kovassa pakkasessa, kuivassa ilmassa hieman oireileva astma, jota tämä refluksi kärjistää todella rajusti.

Nyt utelenkin, onko täällä paljonkin kohtalotovereita ja miten tuon sairauden kanssa pärjäätte liikunnassa ja millaisella ruokavaliolla tuon vaivan saa minimoitua? Milläs poppakonteilla tuon riesan saa pidettyä mahdollisimman hyvin kurissa? Stressi pitäisi saada minimiin, mutta tällä hetkellä se on aika hankalaa, ellei mahdotonta, sillä duunissa on melkoinen taistelu koko työpaikan jatkuvuuden kanssa...
Kummallista, minusta oireet ei erityisemmin viittaa närästykseen. Totesiko oikein lääkäri saman asian?
Itse kärsin samantapaisista ongelmistä loppusyksyn ja alkutalven. Mitään rasittavaa ei voinut tehdä kun happi loppui ja sippasi kevyelläkin juoksulenkillä muutaman kilsan jälkeen. Arvelin että kyseessä olisi ylikuntoa. Muutaman viikon lepokaan ei paljoa asiaan vaikuttanut. Tehtiin mykoplasmatestit joka osoittautui positiiviseksi. Testin aikaan myko oli jo heikentynyt joten lääkitystäkään ei aloitettu vaan lepoa ja kevyttä liikuntaa tuntemusten mukaan. Nyt reilun kolmen kuukauden jälkeen alkaa olla normaali olo ja pikkuhiljaa yritän nostaa treenimäärääkin normaalitasolle.
Mykoplasma oli siis keuhkoissa täysin oireettomana, sitä kautta aiheutti ylirasitusta ja peli olikin sitten selvä. V...mäinen tauti. Toivottavasti menee nyt lopullisesti ohi.

Jöpöttäjä
01.02.2014, 11.30
Närästykseen viittavia oireita on kyllä useita, mutta eihän näistä nykypäivän nuorista lääkäreistä tiedä. Dignoosihan voi olla aivan päin persettä. Eipä olisi ensimmäinen kerta. Mykoplasman olen unohtanut ihan täysin. Hittolainen. Mitäs tuo mykoplasma tekee PEF arvoille?
Mullakin tuon liikunnan kanssa kävi niin, ettei rasitusta kestä yhtään. Täydellinen sippaaminen tulee max 15 min kohdalla ja palautuminen kestää ja kestää...
Maanantaina otan tuon puheeksi lääkärin kanssa. Saapi otattaa verikokeet uudelleen.

Edit: Duunipaikan sisäilmaongelma voi aiheuttaa vaikka mitä. Googlettamalla, aika monessa kohtaa, sisäilmaongelma (home) ja mykoplasma oli toisiinsa yhteydessä..

harmis
01.02.2014, 14.05
Mykoplasma on siitä vaikea tauti että sitä ei voi diagnosisoida oireista vaan vaatii aina verikokeen. Oireita voi olla paljon tai ei sit mitään, niinkuin minulla. Ainoastaan tuo sippaaminen lenkeillä. Syke nousi heti huomattavan korkealle ja happi loppui. Puhallustestissä hieman heikompi tulos tuli kuin aiemmin, avaavalla lääkkeellä ei ollut vaikutusta.
Kannattaa ottaa se koe niin saa ainakin varmuuden asiasta.

Jöpöttäjä
01.02.2014, 14.48
Noista sykkeistä pitikin kysymäni. Onko ne heti pienessäkin liikunnassa huomattavasti normaalia tilannetta korkeammat? Liikutaanko jo hyvinkin helpolla 80% keskisykkeissä ja vähänkin reippaammassa rasituksessa ollaan hyvin liki maksimia? Esim hiihtäessä tai juostessa pienikin ylämäki tappaa ihan täysin?
Kun keväällä olin "kunnossa" levi-ylläs välin veteli luisteluhiihtoa 68% keskisykkeillä ja esim viime viikolla kun yritti hiihtoa tasasella, hurjan 2 km, oli keskisykkeet 88%.
Ylämäessä tulikin jo kuolema ja 98% sykkeet. Vauhti oli todella varovaista... Ihan mummohiihtoa.
Verikokeeseen menen maanantaina.

Muokkaus: Tämän linkin kun löysi, niin oikeastaan ihan kaikki täsmää :(
http://www.oireet.fi/mykoplasma.html

harmis
01.02.2014, 15.29
Kyllä mulla sykkeet nousi kevyessäkin liikunnassa vk-tasolle nopeasti ja tavallisella vk-lenkillä paukutti heti lähelle maksimia. Yli puolen tunnin lenkiltä suunnilleen väkisellä raahautumalla kotiin.

Lue myös tämä. Erittäin hyvää asiaa ja tämän kirjoituksen perusteella itsekin painelin kyselemään mykotestiä. http://professorinajatuksia.blogspot.fi/2010/12/mykoplasma.html

Jöpöttäjä
01.02.2014, 16.30
Kiitos, hyvä kirjoitus.
Sama mulla, 30 min lenkin jälkeen oli täysin kuollut.

Jopoman
01.02.2014, 22.11
Edit: Duunipaikan sisäilmaongelma voi aiheuttaa vaikka mitä. Googlettamalla, aika monessa kohtaa, sisäilmaongelma (home) ja mykoplasma oli toisiinsa yhteydessä..

Jos on todettu sisäilmaongelma, niin todellakin voi aiheuttaa vaikka mitä eikä oireet yleensä helpota ennenkun ongelma on hoidettu. Jos on epäilyksen tasolla, niin pitää tutkia. Noitten kanssa ei ole leikkimistä.

Jöpöttäjä
01.02.2014, 23.27
On tutkittu ja löydetty, mutta eivät halua kertoa mitä löydetty... Lakimiehen kautta pyydetty tuloksia..

Jöpöttäjä
11.02.2014, 13.14
Mulla tämä selvisi ja löytyi vasta-aineiden kokeessa mykoplasma. Lääkkeenä Roxithromycin sandos 150mg 2x päivässä. Kuuri jo menossa ja olo tuntuu jo paremmalta!
Huomenna kokeilen kevyttä hiihtolenkkiä :)