PDA

Näytä tavallinen näkymä : Satulalaukku vai pyöräilyreppu

mokomakin
29.01.2014, 19.45
Tätä kysymystä on sivuttu useammassakin keskustelussa, mutta kun en niitä lukemalla päässyt lopulliseen ratkaisuun niin kysytäänpä sitten omassa aiheessaan. Eli hakusessa olisi helpoin ratkaisu pitää työmatkalla ja maksimissaan muutaman tunnin lenkeillä varasisurit, monitoimityökalut, paikkasarjat, yms. perustarpeisto mukana. Lähinnä olen jäänyt pohtimaan satulalaukun ja pyöräilyrepun välillä. Satulalaukut on pienempiä (no on niitä yli 10 litrasiakin, mutta käyttötarkoitus on niissä erilainen), mutta edullisempia. Reppuihin mahtuu perustarpeiston lisäksi vähän muutakin, mutta häiritseekö pahasti kovemmassa ajossa? Onko olemassa riittävän tehokasta pumppua joka mahtuu vaikkapa Topeakin Aero Wedge Packiin? Onko jotain muita ominaisuuksia jotka mielestänne kannattaisi ehdottomasti ottaa huomioon?

miku80
29.01.2014, 20.03
Jos vaan saa tarpeelliset roinat mahtumaan satulalaukkuun niin välttäisin reppua.. Olen jos jonkin näköistä ja kokoista reppua ja laukkua roikottanut selässä pyöräillessä ja kaikissa yksi yhteinen ongelma eli hiostaa selkää.. Nyt talvella olen pitänyt sisuria ja multitoolia takin perstaskussa lenkeillä..

Kemizti
29.01.2014, 20.04
Reppu juomarakolla, saa nesteetkin mukaan, eikä tarvi kuljetella juomapulloa, saati pitää pullotelinettä rungossa..

kuovipolku
29.01.2014, 20.29
Viihdytkö reppu selässä hiihtäessäsi tai juostessasi? Jos et, tunnet melko varmasti repun epämukavaksi myös pyöräillessäsi,

Repulla on kolme huonoa ominaisuutta:

(1) Sellaista reppua ei ole vielä keksittykään joka ei lämpimällä säällä kastelisi paidanselkämystä märäksi, Erilaiset tuuletusratkaisut toimivat etupäässä teoriassa.
(2) Repun taskuista on yleensä mahdotonta tai hankalaa ottaa mitään ilman että ensin pysähtyy ottamaan repun selästään, Lisäksi reppu estää takin tai paidan takataskujen kätevän käytön.
(3) Reppu on lähes aina dorkan näköinen. Tyylipoliisilta on turha odottaa hyväksyntää edes pakottavaan tilanteeseen vetoamalla.
(4) Pelkästään takataskuun ja/tai satulalaukkuun mahtuvan tarvikemäärän kuljettamiseen reppu on kärpäsen ampumista tykillä.
(5) Reppu voi unohtua matkasta.

Hyviä puolia ovat suhteellisen rajaton tilavuus, vaivaton mukanakulkevuus ja pyörän pysyminen absoluuttisesti kevyempänä. Lisäksi reppu antaa ryhtiä. Itse en sitä ajaessa edes huomaa, mutta voisin kuvitella että jos ajaa enemmän alaotteelta ja/tai päälle kolmeakymppiä, repun paino voi tuntua tai se voi olla merkittävästi epäaero.

k0rppi
29.01.2014, 20.56
mulla on tämmönen (http://www.mckinley.fi/tuotteet/crxss-7-juomareppu/45) aina matkassa. mahtuu työkalut, pumppu (topeak mountain morph), sisuri, gyypaketit yms. ja nestettä matkaan, eikä oo häirinny mehtäpolkuja rymistellessä yhtään. selkä kyllä kastuu, mutta kylmä ei ole käyny missään vaiheessa. repussa kestää myös lämpö sisällä, elikkä puhelin ja nesteet on kestäny lämpiminä 3h lenkit -10:ssä. kurakeleillä reppu on myös pysynyt kuivana sisältä.

PedroK
29.01.2014, 23.11
Millaisella pyörällä alkuperäinen kysyjä ajelee?

mokomakin
30.01.2014, 14.51
Näin talvella ajelen fatbikella, jolloin ajaminen painottuu lenkkeilyyn ja kesällä sitten cyclocrossilla, jolloin tulee useammin poljettua töihinkin. Juomat mulla on pulloissa ja pullot telineessä, minkä olen kyllä itse todennut ihan käytännölliseksi omalla kohdalla. Muutoinkaan satulalaukkuun tai reppuun ei ole tarkoitus tunkea mitään mikä on tarkoitus saada sieltä vauhdissa pois. Aikamoista akrobatiaa se vaatisi kummassakin tapauksessa.

Inttiä lukuunottamatta ei ole pahemmin kokemusta hiihtelystä tai juoksusta reppu selässä, mutta kesällä kyllä pelkkä kaupungilla käppäily repun kanssa riittää ikävästi hiostamaan selkää. Hieman olen kallistumassa satulalaukun suuntaan, mutta edelleen mietityttää tuon pumpun pakkaaminen. Satulalaukkuun ei kovin isoa mahdu, ja onko niissä pienissä riittävästi tehoa. Fatbiken 4,7 tuumasta rengasta on aika kettumainen alkaa pumppaamaan täyteen jos tehoa ei ole, eikä cyclonkaan renkaan täyttäminen töihin mennessä jos paikkaamaan joutuu saisi kestää tolkuttomasti.

nure
30.01.2014, 15.20
Jos kiinnostaa niin myynnissä pari vyölaukkua Fillarin palstalla... Itsellä kesä- ja lenkkikäytössä Evocin 10 litrainen ja töissä tavarat kulkee Deuterin 20 litran Bikessä.Olen ollut suht tyytyväinen enkä kyllä täysin allekirjoita Kuovipolun teesejä...

PedroK
30.01.2014, 15.31
Mulla vois olla yks ylimääräinen runkolaukku joka on tällä hetkellä kiinni Trekin 29er 19"rungossa. Nyt on toinen laukku tekeillä niin vois luopua tuosta evo ykkösestä😃 Läskipyörässähän pitää olla runkolaukku. Mulla kulkee laukussa kuivat trikoot ja paita + sukat, pumppu, työkalut, peräpyörän sisuri ja 2kpl 29er sisureita.http://img.tapatalk.com/d/14/01/30/e2yje9a9.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/01/30/megubeja.jpg

Markku Liitiä
30.01.2014, 15.43
Muutoinkaan satulalaukkuun tai reppuun ei ole tarkoitus tunkea mitään mikä on tarkoitus saada sieltä vauhdissa pois. Aikamoista akrobatiaa se vaatisi kummassakin tapauksessa.

Anteeksi off topic, mutta kerron kuitenkin:

Todistin taannoin, kun valokuvaaja maantiellä ryhmässä ajaessaan irrotti otteensa tangosta, riisui selästään repun, siirsi sen etupuolelle, avasi, kaivoi esiin pitkällä putkella varustetun järkkärin, asetti sen roikkumaan hihnasta kaulaansa, veti repun vetoketjun kiinni, laittoi repun takaisin selkäänsä ja aloitti kuvaamisen. Kaveri eteni koko ajan jokseenkin viivasuoraa linjaa maantiepyörällä. Saksalainen.

Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, maantiellä muutaman tunnin ajelussa tarvittavat kamat sopivat ainakin minulla hyvin satulan kiskoihin kiinnitettävään pussiin ja pyöräilypaidan selkätaskuihin. Tuo siis koskee krossaria, Fatbaken sisuria varten tarvitsee varmaan rinkan. :D

Maastoon juomareppu. Renkaita puhkeaa sen verran harvoin, että minusta minipumppu riittää, vaikka viekin hermot. Paljonko painetta Fatbiken renkaaseen saa tuhautettua isompaa kokoa olevalla paineilmapatruunalla?

maalinni
30.01.2014, 16.30
Eipä nuo satulalaukut montaa kymppiä kustanna, jos vaikka kokeilee kumpaakin ja valitsee itseä miellyttävän vaihtoehdon. Perjantaisin voi hullutella ja vaihtaa kamat repusta satulalaukkuun tai toisinpäin.

PedroK
30.01.2014, 16.35
Todistin taannoin, kun valokuvaaja maantiellä ryhmässä ajaessaan irrotti otteensa tangosta, riisui selästään repun, siirsi sen etupuolelle, avasi, kaivoi esiin pitkällä putkella varustetun järkkärin, asetti sen roikkumaan hihnasta kaulaansa, veti repun vetoketjun kiinni, laittoi repun takaisin selkäänsä ja aloitti kuvaamisen. Kaveri eteni koko ajan jokseenkin viivasuoraa linjaa maantiepyörällä. Saksalainen.

Ja sit siitä vauhdista turvalleen ja parin tonnin kameran runko ja saman hintainen objektiivi kestopäällysteelle paskaks ja naama ruvelle. Näin olis käyny ehkä mulle kun alkaa olemaan liikaa yritystä.

slade
30.01.2014, 16.35
Sutula laukkuun sisuri ja jokunen työkalu, juoma pulloon ja pumppu rungossa, näin jos kyseessä kisa. Lenkillä varsinkin pitkillä sellasilla juomareppu käytössä jotta ei lopu kesken.

Ski
30.01.2014, 16.50
Mulla vois olla yks ylimääräinen runkolaukku joka on tällä hetkellä kiinni Trekin 29er 19"rungossa. Nyt on toinen laukku tekeillä niin vois luopua tuosta evo ykkösestä😃 Läskipyörässähän pitää olla runkolaukku. Mulla kulkee laukussa kuivat trikoot ja paita + sukat, pumppu, työkalut, peräpyörän sisuri ja 2kpl 29er sisureita.http://img.tapatalk.com/d/14/01/30/e2yje9a9.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/01/30/megubeja.jpg

Mitkä mitat tuolla runkolaukulla?

PedroK
30.01.2014, 18.05
En muista tarkkoja mittoja kun kaava on piirretty pahville. Voin mittailla huomenna.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ski
30.01.2014, 18.44
Kiitos :) Läskipyöräänhän minä sitä ... :)

Jopoman
30.01.2014, 21.04
Viihdytkö reppu selässä hiihtäessäsi tai juostessasi? Jos et, tunnet melko varmasti repun epämukavaksi myös pyöräillessäsi,

Musta aika kaukaa haettu, pyöräily vs juoksu aika erilaisia repun kantamismukavuuden kannalta. Juoksulenkillä ei tulis mieleenkään, fillarilla liki aina ja puskahiihdossa kans.

kuovipolku
30.01.2014, 22.59
Joo, oli kieltämättä aika kategorisesti esitetty, mutta pysyn lujana sen suhteen että väitteessä on totuuden siemen. (Toisaalta jos kysymystä ei tule esittäneeksi itselleen ennen repun hankintaa, on pian kokemusta rikkaampi eikä kovin paljon köyhempi.)

Lajien välillä on tietenkin jonkin verran eroa (a) siinä miten painava reppu voi olla ilman että hommasta tulee ensisijaisesti repunkantamista ja (b) siinä miten paljon sopivan painoinen reppu lisää rasitusta. Juoksu on kriittisin laji myös sikäli että jos juoksu on muutenkin pelkkää suorittamista, juoksuaskel on pomppivahko ja/tai vauhtiskaala kapeahko, niin juoksusta tulee kevyenkin repun kanssa helposti ahdistavaa ja syke ei tahdo millään pysyä edes yläpeekooalueella. (En nyt puhu sinusta, vaan noin niinkuin yleisesti...)

Moby
31.01.2014, 01.11
Työmatkat! Ai että korpeaa aamulla ottaa reppu eväille kun ne vievät sen verran tilaa ettei mahdu muualle, ja selkä märkänä olla toimistolla kun reppu hiostaa. Ratkaisu voisi olla tankolaukku, todella iso satulalaukku tai runkolaukku. Mietin jopa etutarakkaa ja sivulaukkua siihen..

Onko suosituksia?

Sirkkusofia
31.01.2014, 10.42
...
(5) Reppu voi unohtua matkasta.

Hyviä puolia ovat suhteellisen rajaton tilavuus, vaivaton mukanakulkevuus ja pyörän pysyminen absoluuttisesti kevyempänä. Lisäksi reppu antaa ryhtiä. Itse en sitä ajaessa edes huomaa, mutta voisin kuvitella että jos ajaa enemmän alaotteelta ja/tai päälle kolmeakymppiä, repun paino voi tuntua tai se voi olla merkittävästi epäaero.
Tätä mä en ymmärtänyt? Miten reppu voi unohtua helpommin kuin satulalaukku? Eikö ne ihan yhtä hyvin molemmat unohdu?

Henk. koht. olen integroitunut reppuun. Talvipyöräilyssä se lämmittää mukavasti. Kaupassa käydessä reppu on myös kätsympi kuin satulalaukku.

Okei - hiostaa se kesällä!

PedroK
31.01.2014, 11.16
Frontrollerit on mun mielestä ehdottomat kun pitää pysähtyä kaupassa.
http://img.tapatalk.com/d/14/01/31/equha9uj.jpg

Moby
31.01.2014, 11.34
^ Vaatiiko noiden kiinnitys etuhaarukassa valmiita paikkoja vai onnistuuko kiinnitys mihin tahansa haarukkaan?

PedroK
31.01.2014, 11.43
Tuossa mun Surlyn haarukassa ei ollut paikkoja valmiina. U-pulteilla on kiinni sen verran, että ei varmasti lähde mihinkään. Teline on XLC merkkinen joustohaarukkaan tarkoitettu malli.

http://www.bikeshop.fi/Xlc_etuteline_joustokeulaan/ekauppa/p25006013/&listpos=13

Moby
31.01.2014, 12.10
Hyvä! Tuo systeemi voisi sopia hyvin mun 29" sinkulaan jolla teen työmatkat ja kauppareissut ym. Noissa alkaa olla tilaa jo muullekin kuin sisurille.

kuovipolku
31.01.2014, 12.24
Tätä mä en ymmärtänyt? Miten reppu voi unohtua helpommin kuin satulalaukku? Eikö ne ihan yhtä hyvin molemmat unohdu?

Satulalaukku ei voi unohtua jos ja kun se on aina putkessa kiinni (ja survivaltarvikkeilla täytetty). Juttu on tietysti kokonaan toinen jos sitä irrottelee, vie sisälle jne.

(Mä olen muuten elävä todistuskappale siitä että mikä tahansa päälle puettava tai mukaan otettava unohtuu joskus; ainoa tapa on kasata kaikki etukäteen valmiiksi, tarkistaa ja vielä sijoittaa ne siten ettei ovesta pääse muuten ulos..)

Henk. koht. olen integroitunut reppuun. Talvipyöräilyssä se lämmittää mukavasti. Kaupassa käydessä reppu on myös kätsympi kuin satulalaukku.

Esittämistäni varauksista huolimatta olen erittäin tyytyväinen omaan Deuter Superbikeeni enkä ehkä osaisi olla ilman. Paitsi kesällä.

Okei - hiostaa se kesällä!

bomba
31.01.2014, 13.25
Mun mielestä kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta. Riippuu käyttötarkoituksesta. Mä menen tällä hetkellä näin:

Maastopyöräily: Juomareppu. Repun koko valitaan lenkin pituuden ja vuodenajan mukaan. Kesällä riittää että sinne mahtuu työkalut, sisuri ja tarvittaessa kypärälampun akku. Kylmempään aikaan tai koko päivän mittaiselle unsupported-retkelle isompi reppu tai runkolaukku, johon mahtuu varahanskaa, taukovaatetta, tukevampaa evästä jne. Se mitä yllä on sanottu repun epäkäytännöllisyydestä (pitää ottaa pois selästä), on suurimmalta osalta korjattavissa valitsemalla oikeanlainen reppu lisävarusteineen tai modaamalla itse. Repun olkaimiin etupuolelle isot lisätaskut, joihin mahtuu energiapatukkaa sun muuta. Myös lantiovyössä olisi hyvä olla reilut taskut molemmilla puolilla. Mulla mahtuu useamman tunnin mittaisen lenkin vaatimat patukat ja geelit vaivatta näihin. Työkalut on repussa sisällä joo, mutta siinä vaiheessa kun pitää ruveta sisuria asentamaan tai ketjua korjaamaan, niin sillä ei ole enää väliä joutuuko repun poistamaan selästä.

Mun pikkureppuna on Haglöfs Gram 7 ja siihen molempiin olkaimiin Gram-lisätaskut. Tuossa kuvassa näkyy. Isompaan (vasemmassa olkaimessa) mahtuu hyvin esim. multitool, painemittari ja pari patukkaa. Tai iso kasa geelejä. Tai mitä vaan. Oikeassa olkaimessa on pienempi, joka on just sopiva perinteiselle ei-älylliselle-matkapuhelimelle. Tämä on valmis setuppi suoraan kaupasta. Käsistään kätevä askartelee tuollaiset itsekin helposti. Tai ostaa vaikka jonkun kameralaukun tms ja virittelee olkaimiin kiinni. (Juu kuvassa näkyy myös runkolaukku, mutta tämä olikin sellainen 9 tunnin retki, jolloin tarvittiin varavaatetta, normaalia enemmän evästä ja lamppukin varalta mukaan.)

https://lh6.googleusercontent.com/-I8dCd4Ah2LQ/Ulmb6Qr_xcI/AAAAAAAAIzE/MOeWsMJthjg/s640/IMG_2127.JPG

Maantiepyöräily: Juomapullot telineisiin. Pumppu juomapullotelineen alle integroitavaan pidikkeeseen. Työkalut, geelit sun muut ajopaidan takataskuihin. Varasisuri ja rengasmuovi pieneen satulalaukkuun. Ostan vain sellaisia paitoja, joissa on vähintään yksi vetoketjullinen takatasku. Vetoketjutaskuun uskaltaa laittaa pankkikortin, henkkarit ja pari seteliä minigrip-pussissa. En rohkenisi pitää niitä avoimessa taskussa.

Työmatkapyöräily: Tarakka ja tarakkalaukut on ihan ehdotttoman loistavat. Ei hikoa selkä ja isompikin määrä vaihtovaatetta sun muuta kulkee kevyesti mukana. Ja myös kotimatkalla tehtävät ruokaostokset.

PedroK
31.01.2014, 13.42
Hyvä! Tuo systeemi voisi sopia hyvin mun 29" sinkulaan jolla teen työmatkat ja kauppareissut ym. Noissa alkaa olla tilaa jo muullekin kuin sisurille.

Olen tosi tyytyväinen kuljetuskapasiteettiin. Nyt viime viikkoina en ole joka päivä laukkuja kuskannut kun saatiin tuo runkolaukku valmiiksi. Kesän reissuja varten nuo ostin. Mulla on peräpyörän aisan takia takana rajallisesti tilaa, joten tämä oli helpoin ratkaisu. Ei voi muutakuin suositella Ortliebin laukkuja. Vedenpitävyys on kova juttu kun pyöräilee joka kelissä.

Sirkkusofia
31.01.2014, 13.48
Satulalaukku ei voi unohtua jos ja kun se on aina putkessa kiinni (ja survivaltarvikkeilla täytetty). Juttu on tietysti kokonaan toinen jos sitä irrottelee, vie sisälle jne.

(Mä olen muuten elävä todistuskappale siitä että mikä tahansa päälle puettava tai mukaan otettava unohtuu joskus; ainoa tapa on kasata kaikki etukäteen valmiiksi, tarkistaa ja vielä sijoittaa ne siten ettei ovesta pääse muuten ulos..)

Esittämistäni varauksista huolimatta olen erittäin tyytyväinen omaan Deuter Superbikeeni enkä ehkä osaisi olla ilman. Paitsi kesällä.
Joo, jos voi jättää laukut kiinni pyörään, niin sit ne ei unohdu. Mulla se tarkottaisi sitä, että töihin tullessa ne pitäisi aina irrottaa ja tähän en ole jaksanut ryhtyä. Mä unohdan kans kaiken, mikä ei lähestulkoon ole liimattu ihoon kiinni :D Mutta näinhän se on, että käyttötarpeen mukaan joko reppu tai satulalaukut. (Silti mun on kyllä tosi vaikea irrottautua repusta, pienestä pitäen kun on siihen opetellut.)

Olen myös ollut tosi tyytyväinen Deuter Superbikeen :)

29er
31.01.2014, 15.22
Ratkaisu voisi olla tankolaukku,

Käytän työmatkapyörässä tankolaukkua aina kun ei ole läppäri mukana. Sinne mahtuu hyvin kaikki mitä töihin mennessä tarvitsen; kauluspaita, kalsarit, pari puhelinta ja vähän evästä.

Huono puoli: lampun sijoittaminen tankoon on haastavaa, vähintäänkin se peittää lampun näkyvyyden sivulle. Olen harkinnut lampun virittelemistä toisen nousukahvan päähän.

EemeIi
31.01.2014, 17.19
Tästä halpa, hyvä ja kohtuullisen tilava runkolaukku: http://www.rosebikes.fi/tuote/xtreme-frame-bag-easybag-xl-635691/aid:635693

Kulkee allekirjoittaneen 29:ssä mukana kaikki matkat (työ, retki ja maasto). Sinne saa kätevästi taskuntäytteet, pitkittäin taitettuja A4:sia ja tarvittaessa vaihtopaidankin.

nure
31.01.2014, 22.23
Reppu kulkee aina mukana, ei tarvi muita telineitä kuin kuskin, ei jää pyörään pitkäkyntisille eikä tosiaan unohdu!

Moby
01.02.2014, 11.39
Käytän työmatkapyörässä tankolaukkua aina kun ei ole läppäri mukana. Sinne mahtuu hyvin kaikki mitä töihin mennessä tarvitsen; kauluspaita, kalsarit, pari puhelinta ja vähän evästä.
Millainen laukku kyseessä? Minkä kokoinen ja onko muita huonoja puolia kuin valon sijoittaminen? Miten tukeva kiinnitys on?

nure
01.02.2014, 11.49
Ja lisätään vielä: Ei mene turhaa aikaa kiinnittämiseen ja irroittamiseen kuten esim. runkolaukuissa tms...

onegear
01.02.2014, 12.45
http://ipump.co.jp/

Tuolta tehokas minipumppu joka sopii tarvittaessa vaikka spandexien sisälle.

marmar
01.02.2014, 15.06
Työmatkat! Ai että korpeaa aamulla ottaa reppu eväille kun ne vievät sen verran tilaa ettei mahdu muualle, ja selkä märkänä olla toimistolla kun reppu hiostaa. Ratkaisu voisi olla tankolaukku, todella iso satulalaukku tai runkolaukku. Mietin jopa etutarakkaa ja sivulaukkua siihen..

Onko suosituksia?

Tuollainen (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=11202&d=1378873911): prismasta hankittu. Satulatolppaan ruuvataan kiinnike, Laukku irtoaa ja kiinnittyy sekunneissa ja sinne mahtuu kaikki tarvittava. Mun mielestä ehdottomasti paras, jos ei tarvi isoa määrää kauppatavaroita kuskata.

Itse laukku on kuvassa näkyvää n. 50% isompi. Koon saa suurennettua vetoketjulla. Kuten satulatolpasta näkyy, niin samaan tolpaan menee pikalokari, laukku, peräpyörän kiinniike ja heijastin. Peräpyörän kanssa laukkua ei voi luonnollisesti käyttää, mutta kaikki kiinnikkeet mahtuu olemaan samaan aikaan. Turun Kuvarastiketjuista (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?42658-Turun-kuvarastit/page35)löytyy erinäisiä kuvia fillarista laukku irti. Mutta kiinnike on kohtuu pieni ja ei paina paljoa . Tuossa kuvassa alimpana on peräpyörän kiinnike, keskellä pikalokari ja ylimpänä laukun kiinnike.

ParruPaavo
03.02.2014, 20.34
http://ipump.co.jp/

Tuolta tehokas minipumppu joka sopii tarvittaessa vaikka spandexien sisälle.

Onko toi jotenkin yhteensopiva iPhonen kanssa?;)
Sori, oli ihan pakko..

Mr_Garth
09.02.2014, 22.10
Ehdotuksia seuraavalaisesta laukusta?
Olan yli selkään heitettävä yksihihnainen laukku (ei reppu).

Mitat saisivat olla jotain 35 - 55 cm x 15 - 18 cm x 5 - 10 cm luokkaa. Siis selvästi noita isoja messenger bageja pienempi, mutta jotain iBook laukkuja pulleampi. Chromen Victor olisi just, mutta siinä on syvyyttä vain 2,5 cm, siis liian vähän.

Mitä vähemmän bling bling:ia ulkonäössä, sitä parempi.

Net crawling tuntuu löytävän vain noita isoja tai reppuja. Urban Cyclistin edellisessä numerossa taisi myös olla joku testi, mutta niistäkään en oikein innostunut. Eli myöskään sellainen pc-laukku/hipster olkalaukku ei ole nyt tähtäimessä.

-Garth

Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

29er
09.02.2014, 23.06
Millainen laukku kyseessä? Minkä kokoinen ja onko muita huonoja puolia kuin valon sijoittaminen? Miten tukeva kiinnitys on?

Sorry viive vastauksessani. Laukun merkki on "Z" ja malli Dry/100% weatherproof :)
Ostin Bikeplanetin poistoista muistaakseni vitosella. Koko arviolta 20*25*35 cm
Päälle saa kiinnitettyä karttasuojuksen. Kiinnitys on hyvin tukeva; tangossa on telakka, johon laukku napsautetaan.
En ole lampun kiinnityshaasteiden lisäksi muita huonoja puolia huomannut.

VeloGirl
10.02.2014, 00.18
Mr Garth'lle laukuista asiaa

http://missionworkshop.com/products/bags/messenger/

crcm
10.02.2014, 11.45
Chromen victor näytti kyllä ihan selkään heitettävältä lompakolta.

Käsintehtyä laatulaukkua löytyy myös Puolasta monenkokoisena: MixedWorks (http://mixedworks.blogspot.fi/)

Itsellä käytössä RAVEN S.

Mr_Garth
10.02.2014, 19.09
^ ja ^^

Kiitoksia linkeistä - Amerikan pojilla hyvän näköisiä ja käyttökelpoisia laukkuja. Samoin Puolan kaverilla; näistä tuo Raven XS on lähinnä sitä mitä haen, mutta edelleen liian iso.

Tavarankuljetustarve kun on joku croissant-pussi/maitolitra/limu/viinipullo, puhelin ja lompakko. Ei muuta, eli tuo "selkään heitettävä lompakko olisi just passeli jos siinä olisi syvyyttä enemmän. Nyt tulisi briosseista pannukakkuja kun tuonne tunkisi :(

-Garth

sledgehammer
10.02.2014, 19.47
Foxin juomareppu? Mä käytän tota ilman rakkoa työmatkalla sekä juostessa että fillaroidessa. Saa mukaan muutaman vaihtovaatteen, tabletin ja tietty avaimet, lompsan ja puhelimen. On niin huomaamaton selässä, kuin reppu nyt voi yleensä olla.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/3829420/Fox-Low-Pro-juomareppu-2-litraa-musta

Aikaisemmin mulla oli tämä vähän isompi versio:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/381894/Fox-Oasis-juomareppu--musta-camo

Vaihdoin tuohon pienempään, kun se riitti koon puolesta omaan käyttöön ihan hyvin. Juomareppunakin ovat toimineet oikein hyvin. Isompi oli hyvä semmoseiin pitkiin ajoreissuihin. Sai mahtumaan sadetakin, vararenkaan (ulko ja sisä), muutaman työkalun ja vähän muutakin rompetta.

Jopoman
10.02.2014, 20.00
Reppu ei ollut hakusessa, vaan joku yksihihnainen repunkorvike. Ehkä se toinen hihna hiertää tai jotain...

Mr_Garth
11.02.2014, 09.29
^^ ja ^
Reppu ei siis tule kysymykseen seuraavista syistä: a) olematon aerobinen kunto ja luonnostaan helposti hikoava selkä b) aktiivisen p-punnertajan olkapäiden ja yläselän liikkuvuus - repun selkään laittaminen ja poistaminen vaati pitkät hihnat tai ponnistelua c) estetiikka - yksihihnainen on minusta enemmän ol skool

Eilen iltasella jatkettu netcrawling löysi Chromen Chekhovin:

http://www.alwaysriding.co.uk/chrome-chekhov-utility-belt-1883.html

tämä alkaa olla aika lähellä, ulkomuoto ehkä vähän vielä teknisen puolella.

Brooks luonnollisesti tarjoaa sopivaa - mutta hinnakasta - vaihtoehtoa:

http://www.brooksengland.com/catalogue-and-shop/bags/cycle+bags+%26+accoutrements/BARBICAN+Shoulder+Bag/

Tuossa värit vähän hankaavat, sand näyttää kovin valkealta ja musta taas mustalta. Tuohon hintaan pitäisi sitten olla just eikä melkein.

Partioaitta ainakin taivaa Chromea myydä? Täytyy ehkä käydä kurkistamassa oisko siellä tuota Chekhovia hypisteltäväksi.

-Garth

crcm
11.02.2014, 12.25
Chekhov näytti siltä, että sen voisi ottaa kaupungille sinkulalenkille mukaan kuumana kesäpäivänä. Monesti tämä urbaanipolkijasukupolvi hakee isoja messenger-laukkuja, jota en kyllä oikein ymmärrä. Herra Garth hakee tätä toista päätä. Eikä siinä mitään. Itse pidän pienehköstä laukusta jonka voi tarpeen vaatien ylipakata.

Vähän tylsä vaihtoehto voisi olla myös Ortliebin Sling-it (http://www.ortlieb.de/_prod.php?lang=en&produkt=slingit) sarja. Siinä pienin laukku on kolmen litran kokoinen. Itsellä on ollut S tai M käytössä. Superkeveitä laukkuja, mutta klipsien puuttuessa jäin kaipaamaan tukevampaa ylipakkausta. Mahtavin ominaisuus tuossa Sling-it:ssä on pehmustettu ja kumitettu olkasträppi (http://abbotsfordcycles.com.au/images/E%20171.jpg) (Ei pienimmässä koossa ilmeisesti) joka on pirun kätevä kun laukua heilauttaa selästä eteen. Ortliebin jälkeen päädyin tuohon MixedWorksiin. Kumitettu sträppi siirtyi myös siihen. Puolan kaverit ottavat muuten aika mukavasti toiveita vastaan ja en ihmettelisi jos jonkun aika custom-laukunkin sieltä voisi tilata.

Mr_Garth
24.02.2014, 20.17
^
Valinta sitten osui tuohon Chromeen, saas nähdä oliko hyvä valinta kunhan saapuu perille.

-Garth

ylämäki
24.02.2014, 23.07
Rixen & Kaul KLICKfix sarja on aika kätevä. On monenlaista pikakiinnikettä eri puolille pyörää kiinnitettäväksi, laukkuja ym. koteloita löytyy aika kattavasti. http://www.klickfix.com/index.php?lang=en

Mulla on edessä lukittava pikakiinnike, ja siihen koria, kauppakassia ja laukkua vaihdellaan sitten tarpeen mukaan. Kännykällekin tilasin juuri vesitiivin pussin/telineen. Valikoimaa on niin ettei ennen tiennytkään tarvitsevansa niin monenlaista. ;) Niin olihan täällä myyntipalstakin.... :D

nokku
26.02.2014, 14.54
Poljeskelin viime elokuussa Helsinkiin Turun seudulta ja silloin oli Deuter Race EXP Air selässä, enkä nyt ainakaan tunnusta muistavani repun olleen erityisen hiostava. Varavaatekerta pyöräilyyn (oli kylmä aamu), hätäeväät ja pumppu sinne meni, pikkusälä ja -tarvikkeet satulalaukussa. Ei siis erityisen tilava selkärepuksi, työpaikalle kuljen ns. koulureppu selässä, joka pahimpien TMT -vetojen kohdalla kyllä toki hiostaa. Puoleen hintaan löytyi vuosi sitten paikallisesta Retkiaitasta.

hirja
28.02.2014, 13.45
Itse kun lopetin aikoinaan juomarepun ja minkä tahansa repun käytön, hävisi monet ongelmat: alaselkäkipu, niska- hartiaseutukipu ja selän hiostaminen. Myös ajaminen muuttui paljon agressiivisemmaksi maastossa, kun ei ollut reppua rajoittamassa kehonhallintaa ja tasapainoilua. Pitkät, jopa 100km lenkit menee ilman repun aiheuttamaa tuskailua. Käytössä on siis satulalaukku, juomapullot ja kännykkäteline. Okei, kyllähän sitä pitkillä lenkeillä tarvii tilaa työkaluille, varasisureille, yms... Vai tarviiko? Itsellä ei ole rengas puhjennut kolmeen vuoteen ja ajotekniikka on hioutunut niin ettei pyörälle satu vahinkoja. En pidä siis mukana turhia varusteita varavaatteiden lisäksi. Seuraavaksi hankintalistalla on runkolaukku - kroppa kiittää.

r.a.i
28.02.2014, 21.51
Omat valinnat:

Maantiepyörään: maksimissaan nyrkin kokoinen satulapussi, ei mitään ylimääräistä runkoon ja kamat taskuun
Lökäpöksyhommiin juomareppu
Työmatkapyörään: kaikki käy, kunhan kamat kulkee

To_Ok
25.04.2014, 12.42
Saako noihin satulatolppalaukkuihin mahtumaan kokonaisuuden farkut, t-paita, sukat ja pyyhe? Alkaa puuduttamaan tuon koko kerraston roudaaminen selässä työmatkoilla vaikka matkaa nyt ei ole kuin hassut 12km. Tuohon kun lisätään aina silloin tällöin 15" valuurautaläppäri niin alkaa tuntumaan jo olkapäissä vähän liikaa.

Ehdotuksia? Taitaa jäädä tällä hetkellä tuon Cyclocrossinkin osto hamaan tulevaisuuteen joten ratkaisun pitäisi olla joillain pikakiinnikkeillä toteutettavissa sillä en halua maasturiini mitään ylimääräistä kiinteää painolastia kiinni :)

B o r e a l i s
28.06.2014, 19.14
On kyllä ehkä parempi painua salille, jos pikkuruinen juomareppu aiheuttaa puolikuoleman.

arctic biker
28.06.2014, 19.34
Lezynen tarrakiinnitteinen satulalaukku jossa pysyvästi crossarin ja maantiepyörän EA-tarvikkeet. Nopsasti vaihtuu pyörän mukaan ja tilpehöörit säilyy. Kuskilla sitten riippuen asiointitarpeista joko reppu, Deuter Compact EXP 12 tai Deuter Pulse Four Exp vyölaukku joka ei selkää hiosta. Tänään pidemmälle myös ostosreissulle laitoin maantiepyörään Ortliebin tankolaukun ja Rosen tolppalaukun ite tekemääni telineeseen, kaikki tila oli tänään tarpeen. Deuter Road one reppu vielä uupuu, sitten mulla onkin omiin tarpeisiin täyvellinen paketti.

Ps.Tähän ikään olen reppua niin kävellen kuin pyörälläkin nähdäkseni raahannut riittävästi, jossen tarvii repun tilavuutta niin hyvin istuvan vyölaukun olen kokenut oikein kivaksi.

jarit
29.06.2014, 08.50
On ollut tarkoitus useastikin kommentoida "reppu hiostaa aina selkää" -juttuja. Näin se on, kuntoillessa pitääkin tulla hiki :)
Minulla on ollut useamman (jotain 4-5) vuoden sekalaisessa käytössä (työmatka ajoa, metsää, lyhyillä patikka reissuilla neste& sadevaate reppuna) Deuterin X Race Air, jonka idea on juuri pysyä irti selästä. Repussa ei ole varsinaista rankaa, vaan sen sisällä on metalli kaaret jotka tekevät siitä käyrän ja nostavat sen irto keski selästä. Selkää vasten on vain tukipisteet lavoilla, lantiolla ja niiden välissä olevaa verkkoa. Reppun ja selän väliin jää muutaman sentin ilmarako ja systeemi toimii varsin hyvin.
Kuvat havainnollistavat tämän paremmin.
http://reviews.mtbr.com/deuter-race-x-air-review

ilmora
30.06.2014, 10.34
Itse hankin tänä keväänä Haglöfsin Gram 15 repun ja tähän asti olen ollut todella tyytyväinen. Selän pientä hiostumista ei ajaessa edes huomaa ja kun ajelen sellaisia 45-60 kilometrin lenkkejä maaseudun ja kaupungin välillä, niin vaihtovaatteiden lisäksi repussa kulkevat myös muut kamat. Plussaa räikeästä huomioväristä (pinkki) niin en katoa mutkaisilla metsäosuuksilla maisemaan, juomapussiosastosta, josta voi joskus tulevaisuudessa olla iloa, sekä lantiovyön pikkutaskuista, joihin saa vaikka kännykän ja pikaevästä.

Ainoa haitta on niskan ja hartioiden jumi - jotenkin sitä tulee vielä väärällä tavalla jännitettyä lihaksia fillaroidessa, mutta mitäpä ei kesäisin sauna ja vihta korjaisi.

Mika K
30.06.2014, 13.45
Arkiajoissa itsellä on aina reppu/laukku selässä, joilla menee tarvittaessa perheen isommatkin kauppareissut jne. Kuitenkin varsinaisilla lenkeillä pyrin välttämään selkään laitettavaa lastia, jos mahdollista.

Itsellä on ollut tänä kesänä käytössä Carradicen Barley satulalaukku tuossa yhdessä fillarissa. Pääosin ajot on pidempiä lenkkejä maanteillä ja sorateillä ja olen kyllä pitänyt tuosta ratkaisusta todella paljon eli mukaan sopii kaikki tarpeellinen ja enemmänkin. Bagman-telineen kanssa tuo on pahemmillakin sorateillä ja metsäpoluilla tukeva ja rämisemätön ratkaisu, eikä haittaa mitenkään ajamista. Arkiajoa ajatellen tuota Bagmanin telinettä on saatavilla myös QR versiona eli tuo satulaukku irtoaa ja kiinnittyy aika kätevästi telineeseensä. Ja tukevampaa Expedition mallia näkyy käytettävän ihan maastofillareissakin.

https://farm3.staticflickr.com/2936/14478327284_49f1466884_b.jpg

Itsellä on tilauksessa saman merkin tankolaukku Keswick, mitä tulee varmaan kesän pidemmillä retkireissuilla testattua sitten enemmän. Siinäkin pitäisi olla aika pätevä kiinnisysteemi, parempi kuin Ortliebin vastaavassa..

arctic biker
30.06.2014, 16.03
Kuitenkin varsinaisilla lenkeillä pyrin välttämään selkään laitettavaa lastia, jos mahdollista.Mika K
Mikan ratkaisut on mulle vielä uutta mutta perässä tulen!

[QUOTE]Arkiajoissa itsellä on aina reppu/laukku selässä, joilla menee tarvittaessa perheen isommatkin kauppareissut jne[/QUOTE

Aivan tommoista tarvista ei ittellä enää ole mutta kun lasken kuin monta vuosikymmentä olen reppua käyttänyt, ihan tarpeen takia niin nykyään alan hiipua.

Mika K
30.06.2014, 16.15
Heh juum. Itsellä arkireppuna on Mission Workshopin Vandal eli normisti nätisti kasassa 29l kokoisena, mutta tarpeen tullen venyy 65l kokoiseksi. Hyvä kannettava ja sopii aika isonkin tavaramäärän kuskaamiseen eli joku marketin täys ostoskorin sisältö menee reppuun ihan heittämällä. Tosin ei ole todellakaan mikään lenkkireppu tämä :)

http://missionworkshop.com/products/bags/backpacks/roll_top/large_vandal.php

ilmora
30.06.2014, 16.15
Arkiajoissa itsellä on aina reppu/laukku selässä, joilla menee tarvittaessa perheen isommatkin kauppareissut jne. Kuitenkin varsinaisilla lenkeillä pyrin välttämään selkään laitettavaa lastia, jos mahdollista.

Kuntolenkeillä on itsellänikin vain Ortliebin pieni satulalaukku, jossa kulkee kahvirahat, puhelin ja työkalut. Ei sitä reppua halua pitää kuin silloin kun siirtyy pisteestä A pisteeseen B eli vaikka kesämökille.

arctic biker
30.06.2014, 17.14
Niin Mika kuin Jarit. Onhan noita singutettuja verkkoselkäisiä ollut parikin."30 ltrainen" ja vähän isompi viikonlopun kävelyreissuilla. Siirsin molemmat kuopuksen hyvin satunnaiseen tarpeeseen. Pakkaustilavuus kärsii ja isommassa painopiste liika kaukana.

Itse ny kokemuksen ja tarpeitteni kautta olen päätynyt monenmoisiin ratkaisuihin. Ja piruako minä aina reppua raahaan, vyölaukku ja/tai tanko ynnä omatekemät peräpään telineet laukulle antaa mulle mahdollisuuksia kuljettaa sen mitä ITSE hyväksi näen ja luulen tarvitsevani ynnä millä koen kamppeitteni helpoiten mukana kulkevan. Aerosti tottakai:D

Mika K
30.06.2014, 21.19
Meikäläisen käytössä ihan sama sen aeron kanssa, kun mies muistuttaa lähinnä norsua :)

G0rd0n
01.07.2014, 00.50
Ittellä käytössä tämä : http://www.scandinavianoutdoorstore.com/pyoraily/pyorailyreput/aquarius-8-3/
Satun olemaan sitä ihmistyyppiä, että selkä on hiestä märkä kun tikkaa portaat kolmanteen kerrokseen niin tuon repun selkämys vetosi ostamaan enkä ole pettynyt. Vauden yhden repun säädettävyys akselilla s-l antaa mahdollisuuden muokata repun selkämystä ja olkainten suhdetta. Riittävän tiukaksi kun kiristää niin ei pyöri kyllä yhtään. Tahko tuli tahkottua läpi tuo selässä varakumien, pumppujen ja työkalujen sekä paksumman paidan kanssa rakko täynnä (2 litran rakko joten painoa varmasti lähemmäs 3 kiloa) ja pakko myöntää ettei tuota edes selässä tuntenut.

Reippailija
25.09.2014, 23.05
Mulla on tällä hetkellä vain pieni satulalaukku. Tulossa vaihtoehdoksi iso. Lisäksi runkolaukku josta aikanaan pidin kovasti, kun kamat oli silmien alla kuvainnollisesti. Kokoontaiteltava kevyt reppu vielä kelpaisi paluumatkan kauppareissuja ja tai muuten jos on pakko. Tämä pikkureppu pitäisi majaansa 2. Pullotelineessä olevassa säilytysputkessa jota näkyy sakemannien verkkokaupoissa.
Tämä olis siis maantiepyörässä minulla maksimi.
Olen tekstannu.....

Mazza
25.09.2014, 23.48
Tarttis löytää hyvä TMT-ajoihin sopiva työvälineidenkuljetusväline, joka ei kuitenkaan mielellään maksais puolta omaisuutta. Mukana kulkee läppäri&varusteet, iso kansio ja pari kirjaa, joten tavaraa riittää. Nykyään tavarat kulkee repussa, mutta reppu on hieman huonon mallinen pysymään selässä, ja selkä hikoaa 8km matkalla aivan likomäräksi. Perillä ei ole suihkumahdollisuutta, ja mies haisee moisen jälkeen kuin rankkitynnyri. Vauhtiakin on koitettu pudottaa jo 5km/h, mutta ongelma ei poistu. Muutenkin satun olemaan sitä sorttia, että hiki tulee kevyellä kävelylenkilläkin, vaikka kunto ja varusteet on hyvät.

Mitä me maasturiin tai selkään ruuvattais?
Sent from my menneen talven Lumia 520 using Tapatalk

Reippailija
26.09.2014, 08.08
Selän ja repun väliin pitäisi laittaa joku "ritilä", kuten autonpenkeissäkin pidettiin semmoista puukuula mattoa. Siitä vaan keksimään!

kmw
26.09.2014, 08.33
http://www.revelatedesigns.com ovat erittäin laadukkaita ja siksi ei ihan halvimmasta päästä. Mullon ko. firman gastank ja on oikein hyvä. Kiinan ihmeen akku, lompsa, puhelin ja pientä purtavaa mahtuu hyvin. Sisurit + työkalut kulkevat satulalaukussa. Harkinnassa on ollut jo pitkään Tangle-runkolaukku. Vielä odotuttaa :) Ainakin Helsingin Shock Therapyssa voi käydä hiplaamassa.

twentyniner
26.09.2014, 11.04
Saman firman Viscachan ollut käytössä noin vuoden päivät , ei koskaan sopivan kokoinen :) , mutta käytettävyydeltään mainio . Kyllästyin noihin " koviin" laukkuihin ja niiden kiinnikkeisiin, kolme fillaria ja pitäisi olla kolme " telakkaa" tai vaihtoehtoisesti veivaa sitä kiinnikettä fillarista toiseen. Jonkun mielestä yksinkertaista , mielestäni rasittavaa laittaa tolppaa / satulaa alvariin oikealle korkeudelle ja suoraan .

https://www.revelatedesigns.com/index.cfm/store.catalog/Seat-Bags/Viscacha

Reippailija
27.09.2014, 01.01
Muistaakos kukaan semmoista, ennen pikkureppujen ilmaantumista, selkäpuolen vyölaukkua, josta sai tarpeen tullen nostettua yläosan repuksi. Oli ilmeisesti ohuesta ripstop-kankaasta tehty pussukka jossa ohuet olkaimet.
Jäiköhän se vaan parin valmistajan tuotteeksi? Kertokaa jos tiedätte tai muistatte.

Mulla on jossain Haltin kevytreppu jonka voi tunkea pieneen pussukkaan. Saunavehkeet siinä just kulkee -ei huono! Rintaremmi puuttui ja prätkällä ajaessa toinen olkainviileke karkasi kyynärtaipeeseen. Ajattelin kokeilla sitä uudestaan kun keksin jonkun irtohihnan rintaremmin virkaa hoitamaan.....

Mazza
27.09.2014, 01.21
Kävin kyselemässä Suvalalta, Deuter Race EXP Air:ia saa tilattua sinne. Jos vain suinkin saa läppärin ja mapin mahdutettua sinne, niin siitä taitaa tulla minun reppu. Sen hihnat on ohutta mutta tukevaa verkkoa, ja tukikaarilla muotoiltu selkämys on tuettu lantioluihin niin, että koko reppu on pari senttiä irti selästä, ja selkää koskettaa vain ohut verkko. Ensi viikolla lisää asiasta...
Sent from my menneen talven Lumia 520 using Tapatalk

Oulunjulli
27.09.2014, 01.56
Repuissa on aina jokin pielessä - tai ainakaan se pingotettu verkko ei tee autuaaksi, osan ottaa tilasta ja hikoilu pysyy kuosissa muissakin. Mulla on Deuters trans alpine ja joku fjällräven verkkolaite metsästykseen isompina, eikä noilta osin eroja, ja pari muuta pienempää. Varustelekan assault pack tms taitaa olla ainoa selkää todella kuumottava, mutta muuten se on hauskin reppu ja on aina esim. veneessä mukana jos hikeä ei luvassa.

mutanaama
27.09.2014, 02.12
Jaa, Imo Deuterin Airit toimii kesällä helvetin hyvin.

Oulunjulli
27.09.2014, 02.37
Juu varmasti toimii, mutta kehnoksi en tosiaan tuomitse muitakaan oli sanoma.
Tai siis itse tunsin vähän sössineen sen fjällräven verkkoselkäkassin kanssa, hyödyt vs jäykkyys perinteisiin. Makua asiaan.

Markku Lehikoinen
27.09.2014, 20.02
http://www.saunalahti.fi/mlehis/kuvat/Ibera.JPG

Täältä ääni laukulle. Minulla on Jamiksessa ja vaimolla Fujissa tuommoinen Iberan
tarakka/laukku systeemi. Irtoaa ja kiinnittyy pikaklipsulla. Paljon lokeroita ja taskuja.
Tila riittää eväille, vaihtovaatteille, polttopuille, pihlajanmarjoille, suppilovahveroille tai
mitä nyt milloinkin tarvitsee kuskata. Aina mukana ensiapupussukka pyörälle ja kuskille,
kuoritakki, saha, makkaranpaistotarpeet, kaikkea tarpeellista.
Jamiksen käyttö on lähinnä ulkoilua/retkeilyä, eikä vaikutus ajo-ominaisuuksiin vaikuta
mitään moisessa käytössä. Vaudikkaasa ja kovasti teknisessä rymistelyssä on toki
jonkinlainen vastavoima nopeille ohjausliikkeille, mutta en ole antanut sen häiritä.
Oikein tyytyväinen olen ollut, vain vesitiiviys puuttuu.
Repun olen kokenut ahdistavaksi ja epämukavaksi.

Markku Lehikoinen

Halloo halloo
27.09.2014, 21.13
^ Kerran tuli tuommoisen jämät vastaan juurakkopolulla. Jämät oli ripustettu puuhun. Katki oli.

Mtx
27.09.2014, 21.53
Mä tykästyin mopoillessa noihin boblbeen reppuihin, nyt niitä löytyy viis erilaista talosta eikä yksikään oo ollu pettymys. Selässä paksut kanavat mitä pitkin ilma kiertää. Ei tuu sen kummemmin hiki mitä ilman reppuakaan. Plussana vielä hyvin säädettävät remmit millä reppu pysyy ja tukee selkää.
Sent from my Lumia 1520 using Tapatalk

Ski
27.09.2014, 22.24
deuter air on mulla toiminu sika hyvin parin vuoden ajan koko ajan käytössä. Se kaarrelle pingotettu selekäosa.

zipo
27.09.2014, 23.20
Tää on ollut hyvä päiväreduilla ja kesäkeleillä kun pitää olla paljon vettä mukana.http://www.deuter.com/US/us/day-packs/futura-20-sl-34194-2065.html
Syksylle ja talvelle on hakusessa joku runkolaukku ja snadi reppu kun juomaa ei tartte litra tolkulla roudata ja lenkit lyhenee puoleen.

petjala
28.09.2014, 00.22
Itsellä tällainen Osprey: http://www.outnorth.fi/fi/osprey/manta-20-1size-silt-grey.php Ihan toimiva juttu jos kokee joskus tarvetta raahata älyttömän määrän kampetta mukana. Verkkoselkäpinkorakenne tuossakin.

Jopoman
28.09.2014, 23.01
Vähän pienempi Osprey: http://www.scandinavianoutdoorstore.com/reput-rinkat-ja-laukut/urheilu-ja-juomareput/osprey-raptor6/

Itsellä 14-litraisena versiona, johon mahtuu pakollisten lisäksi mukavasti evästä ja varavaatetta. On kuitenkin puolityhjänä kompressioremmit tiukalla oikein kompakti. Ospreyn litrat taitaa olla tavallista pienempiä, ei kannata antaa kokomerkintöjen hämätä.
Tässä ei ole pinkeetä verkkoa, vaan uritettu verkkomainen pinta, on imo ihan yhtä mukava ja hyvin tuulettuva selkää vasten kuin Manta.

cobbo
29.09.2014, 08.49
Itsellä kanssa Manta 20. Litramäärä huijaa niinkuin jo todettiin, tai ainakin tilavuus on jaettu moneen hassunmuotoiseen pikkutaskuun joten pikkurepuksi minä sen luokittelen. Verkkoselkämys toimii oikein hyvin, viime lenkiltä palattua takin alaselässä oli kaksi pientä kosteaa länttiä kohdissa joissa lantioremmin kiinnikkeet estävät tuulettumisen, ja yksi hartioilla jossa on myöskin tuulettumaton kohta olkaremmien kiinnityksessä. Sisään menee juomarakko, reilustikin lisävaatetta ja evästä sekä perustyökalut, mutta pääosasto on kaarevuutensa takia vähän hassu käyttää eli sinne ei mitään isoa yksittäistä tavaraa mahdu. Arkireppuna siis ei kovinkaan hyvä.

Oikein mukava kannettava ja lantioremmikin antaa tarvittaessa tukea johtuen jäykästä selkämyksestä. Ospreyn juomarakkosysteemi kompressioineen ja magneettikiinnikkeineen on toimiva. Tykkäisin ehkä enemmän isommasta pääosiosta, mutta vähän järjestelemällä tavarat mahtuvat nytkin.

Halloo halloo
29.09.2014, 13.48
Eikö kukaan käytä Camelbakin reppuja, kun Deutereita vaan vilisee tarinoissa?

lastumaki
29.09.2014, 14.07
Käyttää. Viikonloppuna ostin kolmannen Camelbakin, kun oli olevinaan halpa XXL:ssä. Nyt löytyy siis 20+3 L, 10+3 L ja sitten tämä uusin 2 L. Ihan tyytyväinen olen ollut.

miskama
29.09.2014, 15.49
Kevään GoExposta ostin Ortliebin Velocityn (http://www.northwestimport.fi/velocity.html) ja tyytyväinen olen ollut. Säilyy varmasti kuivana ja puhtaana se minkä pitääkin.