PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jännitysniska – Tension Neck

TMS
22.01.2014, 15.02
Onko muita jännitysniskasta kärsiviä? Viheliäinen vaiva. Ensimmäiset oireet tulivat jo lokakuussa ja marraskuun alussa pyörälenkiltä palatessani oli niskat jumissa ja pyörrytti. Jatkoin normaalisti töissä ja oireet paheni, lopulta oli jäätävä sairaslomalle 6 viikoksi kipujen ja huimauksen takia. Nyt liki 3 kuukauden, satojen kipulääkkeiden, hieronnan, fysioterapian, jumpan ja rentoutusharjoitusten jälkeen alkaa olo vihdoin normalisoitumaan. Niska- ja hartiaseudun lihakset ovat edelleen todella herkässä tilassa ja vähänkin kovempi jumppa tai sauvalenkki saa lihakset jumiin ja kipeäksi.

Miten tästä eteenpäin? hyvät neuvot olisivat tarpeen. Lääkärit ei osaa sanoa muuta kuin syö buranaa ja hierojalla, osteopaatilla, OMT-fysioterapeutilla ja fysiatrilla on ollut kaikilla omat näkemyksensä mikä on vialla ja mitä jatkossa tulisi tehdä että "tauti" ei uusiudu. Ryhtiä olen alkanut parantaa ja työergonomia on mennyt uusiksi. Pyöräily on kaikilla edellä mainituillla ollut mustalla listalla ja hiihtoakin suositellaan varauksella. mm. Juoksu, sauvakävely, punttisali olisivat sallittuja ja niitä olenkin nyt alkanut varovasti harrastamaan. Olisi kiva kuulla millä keinoin muut ovat saaneet itsensä kuntoon ja ennenkaikkea millä pitää itsensä työ- että pyöräilykuntoisena jatkossa.

mhelander
22.01.2014, 15.47
Paskaniskainen ja -selekänen pystyy ajamaan nojakilla. Mutta sehän taisi jo olla tiedossa...

Ei puhettakaan että pystyisin nykykunnossa millään pystärillä lenkkiä ajamaan. Siksi oli 15+ vuoden tauko ennen nojaria.

Nytkin pitää talviajot ajaa maastovehkeellä kun sillä näkee hyvin eteensä ja yläkroppa on noin yleisesti rennompi kuin maantiemallien loivemmalla istuma-asennolla.

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

vuohi
22.01.2014, 16.02
Itsellä meinaa joskus kovasta salitreenistä vetää niska jumiin ja joskus menee jo treenin aikana paikat niin tukkoon, että tulee helposti ponnistuspäänsärkyä. Itsellä vaivot käytännössä loppuivat kun rupesin pitämään treenien päätteeksi kylmäpussia niskan päällä, joka jotenkin rauhoittaa mukavasti lihaksia. Tuossa on tietenkin kyse aika erilaisesta rasituksesta kuin fillaroinnissa, jossa tulee pitkä staattinen pito niille lihaksille.

Gazza
22.01.2014, 18.45
Onko muita jännitysniskasta kärsiviä? Viheliäinen vaiva. Ensimmäiset oireet tulivat jo lokakuussa ja marraskuun alussa pyörälenkiltä palatessani oli niskat jumissa ja pyörrytti. Jatkoin normaalisti töissä ja oireet paheni, lopulta oli jäätävä sairaslomalle 6 viikoksi kipujen ja huimauksen takia. Nyt liki 3 kuukauden, satojen kipulääkkeiden, hieronnan, fysioterapian, jumpan ja rentoutusharjoitusten jälkeen alkaa olo vihdoin normalisoitumaan. Niska- ja hartiaseudun lihakset ovat edelleen todella herkässä tilassa ja vähänkin kovempi jumppa tai sauvalenkki saa lihakset jumiin ja kipeäksi.

Miten tästä eteenpäin? hyvät neuvot olisivat tarpeen. Lääkärit ei osaa sanoa muuta kuin syö buranaa ja hierojalla, osteopaatilla, OMT-fysioterapeutilla ja fysiatrilla on ollut kaikilla omat näkemyksensä mikä on vialla ja mitä jatkossa tulisi tehdä että "tauti" ei uusiudu. Ryhtiä olen alkanut parantaa ja työergonomia on mennyt uusiksi. Pyöräily on kaikilla edellä mainituillla ollut mustalla listalla ja hiihtoakin suositellaan varauksella. mm. Juoksu, sauvakävely, punttisali olisivat sallittuja ja niitä olenkin nyt alkanut varovasti harrastamaan. Olisi kiva kuulla millä keinoin muut ovat saaneet itsensä kuntoon ja ennenkaikkea millä pitää itsensä työ- että pyöräilykuntoisena jatkossa.

Kuulostaa tutulta vaivalta, hieronnat ja fyssarit tuli läpikäytyä, pari kautta joutui jättämään kesken, kun ei vaan pystynnyt ajamaan. Kuukauden lepo korjasi tilanteen, mutta vaiva uusiutui taas puolen vuoden päästä. Itse jouduin avun etsimään ja minulle tehosi varsin yksinkertainen konsti; lenkin jälkeen lattialle selinmakuulle ja päännostoja rintaan vähän eri tyyppisesti eli venytystä hakien niskalihaksiin. Toisena ongelman aiheuttajana on rintarangan / rintalihasten kireys joita jumppasin keppijumpalla aamuisin ja iltaisin. Pidä myös viikottainen perus salitreeni (köyhänmiehen fysioterapia) läpi vuoden ohjelmassa, niin pysyy vaivat poissa. Myös stemmin lyhentäminen vähentää niskan kurotuksesta aiheutuvia vaivoja.

PeeVeli
22.01.2014, 21.03
Oletko tyynyn vaihtamista kokeillut? Minulla niska- ja selkäongelmat kehittyvät / pahenevat nukkuessa. Kova patja ja tukeva tyyny tuntuvat auttavan.

HeliT
23.01.2014, 00.01
Kiropratikko (oikea), pilates, jokapäiväinen kotijumppa, Tempurin patja ja tyyny, seisomapöytä töissä ja sopivasti liikuntaa - nykyisin pysyn näillä keinoin suunnilleen kunnossa. Kop, kop.

ellmeri
23.01.2014, 04.33
Onhan noita ollu ja syyt on löytyneet samoista asennoista työstä jne...
Kannattaa vaihdella ajoasentoa ja tyyliä,jumpata ja selvittää onko selkäranka hartia tai olkapäät jotenkin kuluneet tai muuten vaan jumissa.

Itse oli just olkapääremontissa ja jo heti huomasin että kaulansivut alkaa helpottamaan.

TMS
23.01.2014, 11.38
Kiitos tähän astisista vinkeistä! Aika lailla samoilla linjoilla olen pyrkinyt nyt etenemään. Töihin on hommattu sähköpöytä ja pyrin seisomaan 2-3 tuntia päivästä. Tempurin tyynyjä olen hommannut kaksi erilaista ja seuraavaksi on listalla Tempur-patja. Jumppaohjelmassa on keppi- ja kuminauhajumppa sekä kevyt salitreeni kaksi kertaa viikossa. Vielä kun olo tästä pikkasen helpottaa niin Pilates ja jooga on listalla seuraavana.

Ranka on tutkittu ja kuvattu ja todettu että vino on. Kaularangan ryhti on oiennut (ilmeisesti lihasjännityksen takia?), nikamissa on alkavaa rappeutumista ja olkapäät eteenpäin kääntyneet ja eri korkeudella. Jumissa on fysiatrin mukaan niska-hartiaseudun syvät lihakset. Mitään "sen isompaa" ei onneksi löytynyt.

Lähinnä itseäni huolettaa pyöräily jatkossa. Se kun on ollut viimeiset 15 vuotta yhtäkuin elämä, perhe tulee heti hyvänä kakkosena:) Joku ehdotti nojakkia, mutta se vaatinee vielä joitakin vuosia sulattelua ennenkuin sitä edes vakavissani harkitsen. Maantiepyörä saanee lähteä ja keskityn ajamaan maastossa ja lyhyempiä lenkkejä, niin staattisen kuormituksen pitäisi vähentyä. Ihme että pyöräilijät eivät kuitenkaan ihan hirveästi niska- ja selkäongelmista kärsi? Toivottavasti tästä ei nyt loppuelämän riesaa tule.

HeliT
23.01.2014, 11.58
Ranka on tutkittu ja kuvattu ja todettu että vino on. Kaularangan ryhti on oiennut (ilmeisesti lihasjännityksen takia?), nikamissa on alkavaa rappeutumista ja olkapäät eteenpäin kääntyneet ja eri korkeudella. Jumissa on fysiatrin mukaan niska-hartiaseudun syvät lihakset. Mitään "sen isompaa" ei onneksi löytynyt.

Kovasti suosittelen oikealla kiropraktikolla käyntiä, he hoitavat kaularankaakin. Mulla oli reilu 10 vuotta sitten kuukausia kestänyt huimaus, joka johtui kaularangan nikamalukosta ja jäi kiropraktikon hoitopöydälle. Apua löytyy myös muihin ranka- ja SI-vaivoinhin. Toki omaa jumppaa ja liikuntaakin tarvitaan.

TMS
23.01.2014, 13.23
Kovasti suosittelen oikealla kiropraktikolla käyntiä, he hoitavat kaularankaakin. Mulla oli reilu 10 vuotta sitten kuukausia kestänyt huimaus, joka johtui kaularangan nikamalukosta ja jäi kiropraktikon hoitopöydälle. Apua löytyy myös muihin ranka- ja SI-vaivoinhin. Toki omaa jumppaa ja liikuntaakin tarvitaan.

Lukot on avattu OMT-fysioterapeutin voimin. Löytyi yhteensä kolme lukkoa ja olen käynyt 2 viikon välein fysioterapiassa, jossa on katsottu että lukot ovat pysyneet auki. Fysiatri oikaisi lantion manipuloimalla SI-niveltä, joten uskon että se puoli on hoidossa. Tosin en ole ihan varma oliko lantion manipulaatio hyvä juttu, koska vuosia sitten vaivannut piriformis-vaiva on alkanut taas vaivaamaan. Voi olla että lihakset/nivelet vaatii muutaman kuukauden tottuakseen uuten asentoon tai syynä voi olla myös ryhdin oikaisemisen aiheuttama alaselän rasitusta, kumaraan asentoon tottuneelle selälle.

Mutta kyllä, näin jälkiviisaana voi sanoa että pitäkää ihmiset selästänne huolta. Vaikka sitä alle kolmekymppisenä tuntuu, että ei ole huolta eikä häivää ja kroppa taipuu vaikka mihin asentoon, niin yllättävän nopeasti ne vaivat alkavat suht hyväkuntoisellakin, eikä ole hoidettavissa ihan hetkessä kun pahaksi äityy.

PatilZ
23.01.2014, 14.25
Sitten ihan tutkimuksellista evidenssiä tehokkuudesta löytyy kaularangan ja hartiaseudun lihasten spesifistä lihasvoimaharjoittelusta.

Thera-Band vastuskumi on kätsy kaularangan koukistaja- ja ojentajalihasten isometriseen harjoitteluun ja se oli Jari Ylisen väitöskirjatutkimuksen harjoitusryhmissäkin käytössä. Kolme eri vastusta ja eri värejäkin löytyy :rolleyes: . Vastuskumin toinen pää tukevasti johonkin kiinni ja sitten 15 vetoa suoraan eteenpäin sitten 15 vetoa oikealle ja vasemmalle etuviistoon (yhteensä siis kolme sarjaa) ja kaularangan ojentajalihaksia työntämällä 15 kertaa suoraan taaksepäin.

Sitten hartiaseudun lihaksiin hartia-ja penkkipunnerrusta sekä kulmasoutua.

HiMa
25.01.2014, 09.55

Komppaan tätä täysin. Eroa on kiropraktikolla ja OMT:n käsittelyllä. Kiropraktikko ottaa koko kropan huomioon, ei pelkästään oirealuetta. Nimittäin kun esim. polvivaiva voikin johtua SI-nivelen väärästä asennosta...

HeliT
25.01.2014, 10.42
Komppaan tätä täysin. Eroa on kiropraktikolla ja OMT:n käsittelyllä. Kiropraktikko ottaa koko kropan huomioon, ei pelkästään oirealuetta. Nimittäin kun esim. polvivaiva voikin johtua SI-nivelen väärästä asennosta...
Niinpä, yhtään OMT-terapeutteja väheksymättä. Jostain syystä maassamme ei vaan käytetä kiropratikoiden palveluja eikä niistä saa Kelan korvauksia. Toisin on monessa muussa maassa. Kiropraktikon käsittely on lisäksi tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa. Olin muuten sellaisen luulon/tiedon varassa, että OMT-terapeutti ei saisi edes kaularangan nikamalukkoja avata, siinä kun on virheliikkeillä iso vaara saada pahaa vahinkoa aikaiseksi.

Monet polven seudun kivut tulevat tosiaan ylempää, joko SI:stä, alaselästä tai kiresitä reiden lihaksista.

TMS
27.01.2014, 14.06
Ei kait niitä ammattinimikkeitä kannata liikaa miettiä. Tuntuu olevan kiropraktikoilla, naprapaateilla, fysiatreilla, osteopaateilla ja OMT-fysioterapeuteilla samat keinot käytössä. Osaava henkilö on osaava henkilö ja kaikista ammattikunnista löytyy hommansa osaavia ja vähemmän osaavia. OMT-fysioterapeutit ei käytä kaularangan kiertomanipulaatiota, joka on siis se liike, joka saa eniten tuhoa aikaiseksi. Kiropraktikoilla se kuulemma kuuluu työkaluihin ja siksi en kiropraktikolle hakeutunut.

SI-nivel uskovaisia tuntuu löytyvän paljon, mutta itse en fysiatrin suorittamasta manipulaatiosta saanut kuin vaivoja.

Heli
27.01.2014, 15.05
Jep, samanlaisia oireita löytyy täältäkin, lantiosta lähtien ryhti on pikkuisen vino ja se sitten vaikuttaa koko matkan kallonpohjaan asti. Niskassa todettiin 10 vuotta sitten oikoryhti, joka on sittemmin vähän "pehmennyt". Nykyään niska kramppaa useamman kerran vuodessa, ei käänny kunnolla ja selän liikeradat ovat osan ajasta rajoittuneet. Lääkkeitä menee pahimpien kramppien aikana, mutta muuten pyrin hoitamaan oloa liikkumalla ja kiinnittämällä asentoihin huomiota.

Minulla hoitokeinoina on ollut pilates, mobilisaatiohoito hyvän asiaan perehtyneen hierojan luona ja liikkuvuutta parantavat jumppaliikkeet. Rintarankaa on manipuloitu pariin otteeseen, kun se on ollut jäykempänä, mutta muuten pidetään liikettä yllä rangan mobilisaatiolla. Alkuun mobilisaatiohoito tuntui niin rankalta, että pahoinvointi iski, tajunta hämärtyi ja horisontti heilui vielä pitkään, mutta nykyään siitä tulee jo lämmin ja kihelmöivä olo selkärangan ympäristöön. Niskaa en antaisi kenenkään manipuloida juuri tuon mahdollisen epäonnistumisen takia, se paukkuukin jo nyt ihan riittävästi itsekseen.

Yllättävää kyllä, minulla maastopyöräily helpottaa jännitysniskan oireita, siis nimenomaan se semmoinen reipas juurakkorytyytys. Samoin olin yllättynyt perinteisen hiihdon vaikutuksesta selkään joululomalla, ladulle kävelin ensin rautakankena ja takaisin tulin paljon notkealanteisempana, niska mukavan rentona. :)

Juha_H
27.01.2014, 16.22
Itsellä alkoi juuri OMT-terapia syksyllä todettujen kaularangan välilevypullistumien kanssa, ja terapeutti oli todella varovainen hoitojen suhteen. Pääpiirteittäin ajatus on että syviä lihaksia pitäisi aktivoida ja vahvistaa, ja suunnilleen kaikki muu on pahasta ja hidastaa paranemista. Jos niskaa ei olisi kuvattu magneetilla, niin hoito olisi varmaan ollut reippaampaa manipulointia lihasjäykkyyksiin tai lukkoihin ja tuolla olisi tälläkertaa tehty todella pahaa jälkeä - puhumattakaan jostain kiropraktikon rusauttelusta.

Nuo Helin kuvailemat oireet kuulosti mullakin hyvin tutuilta, ja fysiatrin tutkimuksen jälkeen jouduin jäämään osastolle tunniksi tarkkailuun, kun uutta aikaa varatessa meinasi taju lähteä palvelutiskillä. Tälläkin hetkellä pään reilumpi kääntely aiheuttaa huonovointisuutta.

Eli siis omana vinkkinä ennen kuin annatte kenekään työstävän reippaammin niskaa/rankaa, niin varmistakaa että oireet johtuvat lihaksista eikä kaulu-/selkärangasta. Oireet kun voi olla molemmissa tapauksissa todella samanlaisia.

Ohiampuja
28.01.2014, 10.21
Onko muita jännitysniskasta kärsiviä? Viheliäinen vaiva...Miten tästä eteenpäin? hyvät neuvot olisivat tarpeen. Lääkärit ei osaa sanoa muuta kuin syö buranaa...
Itsellä vähän samankaltaisia kokemuksia. Joskus olen tällä foorumilla itsekin kysellyt kolleegoiden kokemuksia erinäisin kipuihin, niin vastaukset ovat olleet että mene lääkärin äläkä täältä kysele. Mutta aika harva lääkäri tietää ja tuntee maantiepyöräilyn vaikutuksia ihmiskehoon. Valitettavasti.

Minulla oireet ilmenee 45 min staattisen ajamisen jälkeen, eikä pyörän geometria siihen paljoa vaikuta. Olen testannut neljällä eri pyörällä erilaiset stemmi-tanko kombinaatiot.

Mutta maastossa ei tule ongelmia, siis kun ei aja samassa asennossa koko aikaa. Maastossa luonnollisesti jalkautuu ja nostelee pyörää puiden, kantojen yms yli ja välillä joutuu työntämäänkin johonkin ylämäkeen. :rolleyes: Jopa kolmen tunnin maastolenkit menee ihan hienosti, kun siinä on sitä luonnollista vaihtelua koko ajan. Kuntosali- ja venyttelyliikkeet ovat olleet rintarankaa avaavia ja ne on katsottu yhdessä paikallisen Mehiläisen fyssarin kanssa. Istumatyöläisellä kaulan ryhti on tärkeä ja "leukaa sisäänpäin" vetäviä venetyksiä pitää tehdä päivittäin.

Mutta pitää kyllä myöntää että pyöräilykaudella oireet pahenee ja hiihtokaudella ne paranee. Vielä en ole maantiepyörää myynyt, mutta sillä ajaminen on kyllä jäänyt yhteen - kahteen lenkkiin per kesä.

Mikael Hakim
28.01.2014, 20.55
Kokeileppa Alexander-tekniikkaa, vaikka kuulostaakin äkkiseltään hölynpölyltä. Itsellä oli niskavaivoja ja ryhti oli huono, mutta eipä ole enään. Googlesta vain etsein tietoa sen mitä irtos ja se lattialla makaaminen kirja pään alla tosiaan vei jännityksen niskasta pois kun oikein ajatuksella sen teki. Jotenki hoksas että kyllä se pää pysyy siellä ylhäällä ilman jännittämistäkin ja vieläpä oikealla paikalla.Muutamana iltana kun kokeilee sitä niin alkaa päästä jyvälle. Se ylösnouseminen on ratkasevaa, että pysyy se oikea asento. Pahimmassa tapauksessa menetät ainoastaan vähän aikaa, mutta jos hyvin käy, niin pääset vaivoistasi eroon.

appmot
28.01.2014, 21.17
Mulla lähti niskasärky pois painijan silta-liikkeellä, vai mikä nyt onkaan virallisesti. Eli jalkojen ja niskan varassa pientä liikettä eteen, taakse ja sivuille. Kannattaa aloittaa todella varovasti ja rauhallisesti. Ei mitään rytkäisyjä vaan hidasta vääntöä. Kuullostaa pahemmalta, kuin onkaan. Hetkessä ei toimi, mutta 3kk joka toinen päivä edes yksi sarja, niin toimi ainakin mulla. Töissä kun on vielä kypärä päässä ja siinä radiokuulokkeet, niin toi niska tuppaa rasittumaan. Katselin joskus, kun oltiin kavereiden kanssa vääntämässä erästä painijaa, joka kiepsautteli itseänsä niskan ympäri. Välillä oli vatsa maata kohden ja sitten taas selkä. Teki kyllä jo vähän huonoa katsella. Mutta painotan, että jos on vakavia ongelmia rangan kanssa niin ei kyllä sovellu. Lihaskipuihin voi olla kokeilemisen arvoinen.

Jopoman
28.01.2014, 21.55
Vielä en ole maantiepyörää myynyt, mutta sillä ajaminen on kyllä jäänyt yhteen - kahteen lenkkiin per kesä.

Kyllä mulla ainakin tulee niskat ajamisesta kipeeksi jos on parin viikonkin tauko droppitangosta takana. Parin peräkkäisen ajokerran jälkeen sitten jo helpottaa kun niskat ilmeisesti tottuu asentoon.
Ei ole ihme että tästä ongelmia syntyy, onhan kyseessä suht luonnoton asento.

TMS
29.01.2014, 14.01
Kokeileppa Alexander-tekniikkaa, vaikka kuulostaakin äkkiseltään hölynpölyltä. Itsellä oli niskavaivoja ja ryhti oli huono, mutta eipä ole enään. Googlesta vain etsein tietoa sen mitä irtos ja se lattialla makaaminen kirja pään alla tosiaan vei jännityksen niskasta pois kun oikein ajatuksella sen teki. Jotenki hoksas että kyllä se pää pysyy siellä ylhäällä ilman jännittämistäkin ja vieläpä oikealla paikalla.Muutamana iltana kun kokeilee sitä niin alkaa päästä jyvälle. Se ylösnouseminen on ratkasevaa, että pysyy se oikea asento. Pahimmassa tapauksessa menetät ainoastaan vähän aikaa, mutta jos hyvin käy, niin pääset vaivoistasi eroon.

Alexander-tekniikka kuulostaa mielenkiintoiselta vaikka luonteeltani olenkin hyvin skeptimistinen. Mun ongelmat ovat fysioterapeutin mukaan alkujaan lapojen alueelta ja kertautuvat siitä ylöspäin mennessä eli pelkän niskan hoitamisella tuskin saadaan tulosta aikaiseksi. Huono ryhti on itselläni yksi isoimmista tekijöistä ja huomaan jännittäväni selkää/niskoja jatkuvasti. Alexander-tekniikalla voisi saada tuon jännityksen pois selästä ja niskasta, sekä oppia oikeanlaisen ryhdin. Kokeilemallahan se selviää eli jos jollakulla on suositella hyvää Alexander-opettajaa PK-seudulla, niin kiitollisena otan yhteystiedot vastaan:)

Jopoman
29.01.2014, 21.30
Kun olet kerta osteopaatillakin käynyt, niin mikä sen analyysi tilanteesta oli? Ihan mielenkiinnosta kyselen, ongelmat lapojen alueella sai mut aikoinaan osteopaatille ja se korjasi mut;)

TMS
30.01.2014, 13.38
Kun olet kerta osteopaatillakin käynyt, niin mikä sen analyysi tilanteesta oli? Ihan mielenkiinnosta kyselen, ongelmat lapojen alueella sai mut aikoinaan osteopaatille ja se korjasi mut;)

Osteopaatin diagnoosi oli että "Ethän sä edes ole kunnolla jumissa" ja epäili että huimaus jne. johtuu kaularangan ylimpien nivelien lukosta ja niiden auheuttamasta liikkeiden rajoittumisesta. Myös pää oli/on vähän kallellaan toiseen suuntaa. Kävin muutaman kerran siellä mobilisoitavana, mutta ei olo siitä miksikään muuttunut, joten läksin etsimään seuraavaa auttajaa.

Päädyin OMT-fysioterapeutille. On vanhempi mies ja ensimmäisiä, jotka ovat OMT-fysioterapiaa suomessa työkseen tehnyt, joten kokemusta on liki 40 vuodelta. Hän diagnosoi lavanseudun ongelmat ja avasi nikamalukot. Tutki mielestäni asiallisesti koko rangan ja näytti peilin edessä mikä mättää. Olo alkoi helpottaa parin päivän päästä, joten menin uudestaan ja olen hänellä nyt käynyt 2,5 kk joka toinen viikko. Lopullinen läpimurto vaivan selättämisessä on tosin tekemättä.

Työpaikalta ehdottivat että mene käymään vielä fysiatrilla ja käy kuvauttamassa selkä firman piikkiin. Tein työtä käskettyä ja fysiatri diagnosoi ongelmat SI-niveleen, manipuloi sitä ja sanoi että parin päivän päästä olet kunnossa. No en ollut.

Kävin vielä kovien kipujen takia lääkärillä ja se meinas alkaa syöttämään Triptyl-nimistä entistä mielialalääkettä kipukynnyksen nostamiseen. En kuitenkaan ala sotkemaan aivokemiaani selän ongelmien takia, joten sain todella jytkyn tulehduskipulääkityksen ja sillä alkoi pahin kipu helpottaa.

Nyt on useampi viikko menty vuoristorataa eli on parempia ja huonompia päiviä. Jos sitä kesään mennessä olis edes jonkun näkösessä kunnossa niin voisi olla tyytyväinen.

skiggeböy
30.01.2014, 14.04
Selän ongelmiin kannattaa kokeilla joogaa.Sitä on nykyään tietysti tarjolla monenlaista.Itse olen Suomen Joogaliiton koulutuksen käynyt opettaja ja kokemukseni ovat siis siitä.Itse löysin joogan selkävaivojen kautta ja sen jälkeen olen vienyt apua eteenpäin monille muille.Etenkin triathlonin puolella,toki myös pyöräilyn,näyttää jooga olevan jopa valmennusoppaissa esillä.

Jopoman
30.01.2014, 19.48
Osteopaatin diagnoosi oli että "Ethän sä edes ole kunnolla jumissa" ja epäili että huimaus jne. johtuu kaularangan ylimpien nivelien lukosta ja niiden auheuttamasta liikkeiden rajoittumisesta. Myös pää oli/on vähän kallellaan toiseen suuntaa. Kävin muutaman kerran siellä mobilisoitavana, mutta ei olo siitä miksikään muuttunut, joten läksin etsimään seuraavaa auttajaa.

Ok, ilmeisesti osteopaatteja(kin) on moneen junaan. Voin vinkkaa sulle tyystin toisenlaisen (Hki), jos haluut vielä sitä suuntaa kokeilla. En saa mitään provikoita, mutta itse sain avun ja mielellään kierrätän hyvää:)

Fillari-lehti
07.02.2014, 18.58
Ainakin TMS tapauksessa (Myös pää oli/on vähän kallellaan toiseen suuntaa.) kannattaa käydä neurologilla. Kyseessä voi olla harvinainen sairaus nimeltään dystonia. Meikäläisellä se on kiusannut kohta seitsemän vuotta. Pää kääntyy itsestään vinoon kun kyseessä on cervikaalinen dystonia. Todella harva lääkäri osaa tunnistaa sitä vaikka oireet olisivat todella selvät. Sairauden syytä ei tiedetä, mutta vinous aiheuttaa niska- ja hartiaseudn kipuja.

Slim_Jim
16.02.2014, 19.28
Mitenkäs foam rollailu ja pesäpallo hieronta-kombo?
Itse saleilen aika rankasti ja heikohko kehonhuoltoon ja liikkuvuuden parantamiseen keskittyminen näkyy sitten virheasennoissa ja huonossa liikkuvuudessa.
Ryhdyin sitten foam rollailemaan selkää iltaisin ja viimeistelmään paketin pesäpallolla.

Vähän tähän tapaan: http://www.youtube.com/watch?v=hmPHGpNX0SI
tuntuu niin samperin pahalta, ja tämä itseasiassa laukaisee meikäläisellä joka kerta pienen päänsärkykohtauksen noin vartiksi hieronnan jälkeen, mutta olo on lopulta ihanan raukea.

TMS
25.02.2014, 12.42
Pari viikkoa meni jo ihan hyvin ja pääsi alottelemaan kevyesti treenejä monen kuukauden tauon jälkeen. Päätinpä sitten olon parannuttua hoitaa rästissä olleet asunnon maalaus- ja tapetointihommat. Huono idea! Nyt on taas viikon verran ollut lavan seutu ja niskat niin maan jumissa ja buranalla etiäpäin. Alkaa usko loppumaan tän vaivan kanssa. Taitaa jäädä ensi kesänä pyöräilyt väliin.

Heli
28.02.2014, 09.46
Ylen nettisivuilta bongattua:
Säännöllinen, kevyt punttitreeni avaa jumiutuneen niskan (http://yle.fi/uutiset/saannollinen_kevyt_punttitreeni_avaa_jumiutuneen_n iskan/7112428)

"Pienillä painoilla harjoittelu pari kertaa viikossa on hyvä lääke kipeytyneille niskalle ja hartioille. Istuminen ja huono ryhti jumittavat. Veri täytyy saada kiertämään ja kuona-aineet liikkeelle. Tähän tarvitaan asiantuntijoiden mukaan muutakin kuin hierontaa."

Oman kokemuksen mukaan tuo kevyillä painoilla tai omalla ruumiinpainolla tehty jumppa on kaikista paras hoitokeino pitkällä aikavälillä. Jooga, pilates, kotijumppa, keppijumppa, "tyttö"painot salilla - likimain kaikki jumppamuodot käy, kunhan vain liike on riittävän kevyttä, mutta saa kuitenkin veren kiertämään niska-hartiaseudulla.

TMS
28.02.2014, 12.16
Pitääkin käydä hakemassa muutaman kilon irtopainot kotiin. Tosin tuon artikkelin 1-2 kertaa viikossa tuntuu aika vähältä? Hommasin jo vahvempia kuminauhoja että saisi vähän enemmän kuormitusta jumpasta.

Kaksi 10 tuntista maalaus/tapetointipäivää peräjälkeen ei tosiaan ole suositeltavaa niskaongelmista kärsiville:) Eilinen fysioterapia avasi paikkoja sen verran, että on selvinnyt toistaiseksi ilman buranaa. Nyt pitäs vaan valaa itseensä vielä uskoa että kyllä tämä joskus helpottaa.