PDA

Näytä tavallinen näkymä : Keskustelua hiilikuitukehistä maastossa



Kanuunadale
05.01.2014, 14.32
Avataanpas tänne topicci hiilikuituvanteista maastopyöräilyssä.

Tänne voisi laittaa käyttökokemuksia, kommentteja ym. Keskustelua aiheesta.

Itse ostin mielenkiinnosta light-bicyclen AM hiilarivanteet. Kiinalaiset ovat ja tietenkin mietitytti pääseekö noilla hengestään.

Kehät olivat 650b ja jos oikein muistan niin vanteen sisäleveys 23mm. Muita speksejä: kehien painot 405g ja 406g. Pinnoiksi 32 kplSapim D-Lightit ja Tune King/Kong navat. Setin painoksi 1480g. Olivat erittäin helppo rakentaa koska kehä on paljon jäykempi kuin alukehä (ainakin verrattuna Cresteihin jotka pinnojen loppukireyksiä vedettäessä menee sinne sun tänne)

Käyttökokemusta on muutaman sadan kilometrin verran maastosta. Tähän mennessä vain hyvää sanottavaa. Tuntuvat mukavan jäykiltä ja keveys tuntuu kiihdytyksissä. Tubelessina en ole kokeillut mutta pitäisi onnistua sekin valmistajan mukaan. Aikaisempaa kokemusta Mavicin crossmax sl, Crest Dt compeilla 32kpl, Crest d-lighteillä 32kpl, Notubes Flow dt compeilla 32 kpl. Sanoisin äkkiseltään että nykyiset hiilarikehät melkein yhtä jäykiltä tuntuu kuin nuo Flowt.
En ole ajossa varonut enkä säälinyt kiekkoja. mukana ollut pieniä hyppyjä ja droppeja sekä kunnon kivikkoryskytystä.
Aika monella valmistajalla löytyy jo hiilarikehiä:
Kalliimmat: Enve, Sram, Reynolds, Roval, Bontrager, Notubes (protokuvan olen nähnyt)
Ei niin törkeän kalliit: Superstar components, Use, Ranskalainen Duke, jenkeistä Derby ja Nox composites ja sitten tietenkin monet kiinalaispajat. Oman salapoliisityön perusteella nuo Light-bicyclesin uudemmat mallit ovat saaneet parhaat arvostelut palstoilla noista kiinantekeleistä.

Millaisia kokemuksia tai mielipiteitä? Sana on vapaa.

nure
05.01.2014, 15.55
Tuskin mitään ongelmia ellei saa teräviä kolhuja, hiilarista tehdään huomattavasti rankempankin käyttöön tavaraa kuin fillarin kiekot... Hinta vain on se seikka mikä ei aina mahdu päähän ja siitä saavutetut edut, omat 26" ykköskiekot 100g painavammat ja mielestäni jäykät ja kestävät +90kg kuskin alla ja hinta tod.näk.huomattavasti edullisempi... toisaaltaan, tippuis pyörän paino lähemmäs 7.7kg...

Kanuunadale
05.01.2014, 17.33
Joo onhan noiden nimekkäiden valmistajien kehät ihan poskettoman hintaisia. Notubesin alukehiä saa vajaalla 200€llä. Itse maksoin muistaakseni noista hiilarikehistä 300€n luokkaa/pari. Pitää tarkistaa. Derbyt ei ihan älyttömän hintaisia myöskään ole. Tosin taitaa tulla alvit ja tullit vielä ostohinnan päälle.

Ari
05.01.2014, 18.22
Noista L-B -vanteistahan paljon keskustelua mtbr:n palstalla. Muutamilla taisi olla laatuongelmia, ja muut tyytyväisiä, kiinnostavat vanteet kyllä speksien perusteella. Duke vaikuttaa myös hyvältä ja sais hopen navoilla ja cx -raylla kiinnostavat setin, siis jos laatu vastaa hintaa.

PaH
05.01.2014, 19.15
Avataanpas tänne topicci hiilikuituvanteista maastopyöräilyssä.
..
Millaisia kokemuksia tai mielipiteitä? Sana on vapaa.

Rajoittuneet ovat kokemukset vielä - ajoa superstarin AM carbon- kehillä vielä <80h. Settinä AM-carbon 26" kehät + DT 240S navat 20mm / 142x12 + sapim CX-ray pinnat 32kpl per kiakko. Paino setillä tubeless-venoilla + SS:n teipillä ~1500g. Noin 50h ajon jälkeen havaitsin etukiekon kyljessä noin 10cm leveen pullistuman joka oli havaittavissa vasta kun kumissa oli painetta ~2bar, paineettomana pullistumaa ei näkyny enkä tuota ajossa mitenkään noteerannu. Mitään murtumaa tai halkemaa tai iskujälkeä kehässä ei ollu. SS vaihtoi kehän kummemmin kyselemättä - kiekon käynti saarella keski maanantaista torstaihin. Pullistuman syytä en keksi eikä osannut kertoa mr. superstarkaan. Olivat katkaiseet kehän pullistuman kohdalta eikä särkeä tai halkeamaa löytyny, vain liiallinen jousto ko. kohdassa. Takakiekko on ollu just fine.

Hyllyssä on / on ollu useempia kiekkosettejä - Easton Haven 1650g / Easton Havoc 1750g / Mavic C-max SX 1700g / E13 TRS+ DT:n ja Hiven navoilla 1600g jne. - painoeron 1600g/1650g ja tuon 1500g välillä huomaa jo, mut ajossa painoero ei oo noilla oo se juttu, paljon suurempi ero tuntuu kiekon jokasuuntaisena jäykkyytenä ja myös kovuutena hiilarin eduks.

Sääliny tai varonu noita en oo, syksyn ja alkutalven kestäny märkyys ja pehmeet pohjat on vaan pitäny muuta kalustoa enempi liikenteessä ja ajo noilla on jääny vielä vähemmäks. Mut kyllä noilla voi ajaa pahki kallion kantteja ja eipä nuo valita vaikka metrin - puolentoista droppeja laskee tasaiselle kalliolle. Mut vasta aika näyttää miten nuo pidempää käyttöä kestää. Mut näillä kokemuksilla ostaisin uudestaankin. Kehän 30mm ulkoleveys on aikas jees pääosalle 2.35" - 2.5" kumeja ja jos noi kehät osoittautuu jatkossa p*skoiks, niin jäähän noista soivat navat...

nure
06.01.2014, 12.21
Tuo alipainetekniikka millä hiilarituotteet tehdään ei ole aina 100% varmaa tasalaatuisuuden kanssa, rakenteessa kuten muissakin komposiitti/lasikuiturakenteissa saattaa esitä ilmaa tai materiaalipaksuuksien vaihteluita...

Kanuunadale
06.01.2014, 13.53
Lainaten aikaisempaa viestiä:

"Hyllyssä on / on ollu useempia kiekkosettejä - Easton Haven 1650g / Easton Havoc 1750g / Mavic C-max SX 1700g / E13 TRS+ DT:n ja Hiven navoilla 1600g jne. - painoeron 1600g/1650g ja tuon 1500g välillä huomaa jo, mut ajossa painoero ei oo noilla oo se juttu, paljon suurempi ero tuntuu kiekon jokasuuntaisena jäykkyytenä ja myös kovuutena hiilarin eduks. "

Tuo yllä mainittu on kait se suurin etu mitä noilla hiilarikehillä saavutetaan. Jos vertaan omaa 1550g Crestin settiä DT compeilla ja tätä 1480g LB hiilarikehäistä ohkaisemmilla pinnoilla niin onhan tuo jälkimmäinen aika hemmetisti jäykemmän tuntuinen joka suuntaan.

Leku
06.01.2014, 15.41
Enven 26" AM kiekoilla tullut ajeltua kohta mitälie kolmisen vuotta. Ongelmattomat kapistukset jopa siinä määrin, että tilasin AM:t myös 29" vehkeeseen. Pinnoja on vaihdeltu sekä taakse että eteen ja onhan noi kehät saaneet kivistä iskuja, mutta mitään kosmeettisen kummempaa ei ole. Varmaan toiset pari kolme vuotta mennään vielä ihan hyvin.

Noissa ei mulla ole pointtina ultimaallinen keveys, vaan massaansa nähden korkea lujuus. En tiedä mitä joku vastaava kehä amuliinisena mahtaisi painaa, samalla painolla ei kummiskaan saa kuin jotain melkoisen rimpuloita kehiä, kuten ylempänä olikin jo puhe. 32 pinnaa antaa anteeksi yhden tai pari poikkinaistakin pinnaa ilman kiekon kieroon vetämistä, tämä kokemusperäisesti koettuna. 28 pinnaa olisi sekin varmaan ihan riittävästi sekin.

Hintaahan noilla on... kiitettävästi. No ei se mitään, sillä käärinliinoissa ei viime kerralla ollut taskuja, en sitten tiedä olisko homma jo muuttunut?

Portti
07.01.2014, 17.00
Minullakin pääsyy hiilarikiekkojen valintaan oli jäykkyys suhteessa painoon kun viime kesänä kaksysiin kiekkoja ostelin.

Aiemmassa kakskutosessa oli viimeksi NoTubes Crest/DT 240s/Sapim CX-Ray-yhdistelmä, jotka toimivat kyllä passelisti ja alunperin ajattelin teettäväni kaksysiin suurinpiirtein samanlaiset kiekot. Lopulta kuitenkin totesin, että kun kaksysi-kiekot ovat luontaisesti löysempiä kuin kakskutosessa, niin ehkä kannattaa panostaa kiekkojen jäykkyyteen isompipyöräisessä.

Sakujen Bike-lehti mittaili 26" vs. 29"-kiekkojen sivuttaisjäykkyyttä muuten samanlaisten kiekkojen kesken ja muistaakseni totesivat 29"-kiekot n. 25 % löysemmiksi.

Kaksysi-irtokehiä ei ollut kovin paljon tarjolla viime kesänä, näistä Envet vakuuttivat eniten, mutta niiden ympärille kasatun DT240s-kiekkosetin melken 2,5 teur hinta sai jättämään ne hyllyyn. Light-Bicyclen kehiä harkitsin kyllä, mutta tuollaisia nimettömiä kiinankehiä en silloin uskaltanut ostaa. Ihan hyviä kokemuksia noista jengillä tuntuu olevan ja takuuasioitakin ovat hoitaneet, joten miksei sellaisiakin voisi joskus harkita.

Omiksi kiekoksi päätyi lopulta Rovalin valmiskiekot (Control SL 29 Carbon), jossa DT240s-sisuskaluilla varustettu takanapa ja DT:n pinnat. Kiekkosetin paino 1.486 g ilman akseleita. Ei pahaa sanottavaa toistaiseksi, ovat olleet huolettomat ja riittävän jäykät 79 kg kuskin alla. Vertailukohtaa muihin 29-kiekkoihin ei ole, mutta tuntuvat jäykemmiltä kuin nuo ylempänä mainitut edelliset 26-kiekot.

Pyörä 140/120 mm joustava 29, kuski 79 kg ja ajo teknistä tai vähemmän teknistä polkuajelua pururatoja välttäen.

Ossipoika
07.01.2014, 19.23
Meikällä on LB:n 29" kehät alla ja viime kesän ajoin niillä kilpaa. En ole keksinyt mitään pahaa sanottavaa, olen edelleen hengissä ja tubelessinä toimii loistavasti. Ei ole tarvinnut rihtailla suoraksi, vaikka säännöllisesti vanne kolahteleekin mihin sattuu. Jos hajoaa niin hajoaa, mutta ajattelin vielä ensi kauden näillä ajaa ja ehkä sen jälkeen siirtyä hookless-malliin. Meikän kehät oli 390g kipale ja kiekkosetti muistaakseni 1500g tienoille. Minulla ei hirveän monista kuitukiekoista ole kokemusta, mutta nämä tuntuvat tarpeeksi jäykiltä omien heikkojen reisien alle.

Kanuunadale
08.01.2014, 13.27
Ihan mielenkiintoista nähdä mihin tuo hiilarikehien kehitys menee.
Rovalilta tullut hookless kehä ja ainakin LB:llä, Dukella ja Derbyllä myös. Kun bead hook jää pois niin saadaan ilmeisesti kuituvanteen reunasta kestävämpi. Mitenköhän rengas pysyy paikoillaan kun kuvien perusteella osasta puuttuu myös ns. tubeless-ura. Kovasti valmistajat vakuuttavat, että autovanteissa samaa tekniikkaa on käytetty jo pitkään.

Toinen kehityssuunta näyttää olevan, että koko ajan tulee leveämpää vannetta. Derbyllä sisäleveys taitaa olla niinkin huima kuin 34mm ja kovasti jenkit mtbr-foorumilla kehuvat sen ominaisuuksia.

Tuossa aiemmin mainittiinkin kohtuu huokea Duke Grazy star- hiilarikehä+ Hope Pro setti. Pitää tutustua paremmin mitä eroa noilla Duken Grazy starilla ja Grazy jackillä on. Kun koitin etsiä tarkempaa tietoa niin muuttu tekstit ranskaksi. Edit: Crazy Star taitaakin olla alumiininen ja Crazy Jack taas kuitukehä. Sehän selittää halvan hinnan Starille.

Roval Control carbon hookless:
http://ep1.pinkbike.org/p4pb10486140/p4pb10486140.jpg




LB hookless
http://ep1.pinkbike.org/p4pb10486139/p4pb10486139.jpg


Derby:
http://ep1.pinkbike.org/p4pb10486137/p4pb10486137.jpg

Kanuunadale
14.01.2014, 00.10
http://m.youtube.com/watch?v=5dkuaNX2zEs#

itv
06.02.2014, 13.10
Kellään vielä kokemuksia LB:n hookless-versioista? Kiinnostaisi kovasti painonsa ja oletetun jäykkyytensä puolesta, eniten mietityttää miten tuo bead hookin puuttuminen mahdollisesti rajoittaa rengasvalintaa, ja onko kovin burbbausherkkä kun tubeless-urakin puuttuu.

itv
19.02.2014, 13.55
Eipä taida olla. No, tilasin kumminkin, AM-versiot. Näistä kiekot sitten joskus DT:n 350 navoilla, revolutioneilla ja messinkinippeleillä. Toivotaan että renkaat pysyy päällä ja ilmat sisällä...

Juha Jokila
19.02.2014, 15.32
Oliko niin, että alu nippeleillä voi tulla korroosiovaikeuksia hiilarikehillä?

juu-zo
19.02.2014, 15.41
Eipä taida olla. No, tilasin kumminkin, AM-versiot. Näistä kiekot sitten joskus DT:n 350 navoilla, revolutioneilla ja messinkinippeleillä. Toivotaan että renkaat pysyy päällä ja ilmat sisällä...

Kokemuksia sitten kun kehät saapuu ja kiekot valmiina. Itsellä suunnilleen samanlainen setti suunnitteilla.

juu-zo
19.02.2014, 15.44
Oliko niin, että alu nippeleillä voi tulla korroosiovaikeuksia hiilarikehillä?

Hiilikuitukehä tuottaa staattista sähköä enemmän joka aiheuttaa alumiininippeliin koroosiota joten sanoisin että messinkinippelin käyttö on paljon varmempaa ja huolettomampaa. Messinki nippeliä on mukavempi rihtaillessa pyöritellä ja en näe maastossa hyötyä kevennellä nippeleissä jotain 50g luokkaa.

Juha Jokila
19.02.2014, 16.15
Hiilikuitukehä tuottaa staattista sähköä enemmän joka aiheuttaa alumiininippeliin koroosiota joten sanoisin että messinkinippelin käyttö on paljon varmempaa ja huolettomampaa. Messinki nippeliä on mukavempi rihtaillessa pyöritellä ja en näe maastossa hyötyä kevennellä nippeleissä jotain 50g luokkaa.
Enpä usko staattisen sähkön tuohon vaikuttavan. Kyse on sähkökemiallisesta jännitesarjasta jos jostain. CX-Ray pinnojen mukana tulee väkisin alunippelit, joten tarvii nähdä vaivaa, jos aikoo messingillä kiristellä. Alu-kehillä viimeiset kiekot tein juuri noilla alunipoilla ilman ongelmia, mutta hiilarista en muista varmaksi miten käytännössä käy.

itv
19.02.2014, 16.27
Samasta syystä päädyin messinkinippeleihin. 15-20g painonsäästö per kiekko ei ole mielestäni korroosioriskin arvoinen.

Off-topic: tulikin mieleen että olisi varmaan syksyllä pitänyt tarkastaa maantiepyörän satulatolpan tilanne (hiilikuiturunko, alutolppa). Ettei vaan pääsis käymään näin: http://donder.co.uk/wp-content/uploads/2011/02/seatpost.jpg...

juu-zo
19.02.2014, 16.36
Enpä usko staattisen sähkön tuohon vaikuttavan. Kyse on sähkökemiallisesta jännitesarjasta jos jostain. CX-Ray pinnojen mukana tulee väkisin alunippelit, joten tarvii nähdä vaivaa, jos aikoo messingillä kiristellä. Alu-kehillä viimeiset kiekot tein juuri noilla alunipoilla ilman ongelmia, mutta hiilarista en muista varmaksi miten käytännössä käy.

Alumiinin ja hiilikuidun kontakti aiheuttaa galvaanista korroosiota joka syntyy kun materiaalien välille syntyy potentiaaliero. Kyseessä on siis sähköinen reaktio. Aiheesta voi lukea lisää guuglettamalla.

Juha Jokila
19.02.2014, 17.29
Käytäntö ratkaisee, eli onko mennyt kuitukiekkoja paskaksi alunippojen takia? Muitakin kuin hipo-ENVE:n laatukiekoista MTBR-foorumilla (http://forums.mtbr.com/wheels-tires/enve-wheel-nipple-corrosion-835853-2.html).
^ Enkös minä juuri maininnut tuon sähkökemiallisen ilmiön. Staattinen sähkö on eri asia.

Leku
19.02.2014, 17.30
Alu-kehillä viimeiset kiekot tein juuri noilla alunipoilla ilman ongelmia, mutta hiilarista en muista varmaksi miten käytännössä käy.

Pillarilla oli vuosia sitten ilmeisesti anodisoimattomia alumiininippeleitä, jotka kuitukehien kanssa syöpyivät sekä teoriassa, että käytännössä. Mulla vaihtui pinnat tuossa viime kesänä taakse ja samalla ihmeteltiin syöpyneitä nippelejä, eteen pitäis vaihdella kun joku saa inspiraation.

rjrm
19.02.2014, 18.18
Sähkökemiallinen sarja oli kyllä tuttu asia, mutta enpä ole tullut ajatelleeksi, että se koskee muitakin kuin metalleja. Pitääkin tarkkailla Hackmannin lusikkaa seuraavan kerran riisipuuroa syödessä.

Bässi
19.02.2014, 19.08
Kait oot kuitenki kuullu ettei hiilikuiturungolla kannata kalastaa ukkosella?

frp
20.02.2014, 10.11
Kyllä joku muistaaksnei raportoi mtbr keskustelussa kiinakuituvanteista, että alunippelit oli syöpynyt. Eihän sille hiilikuidulle mitään tapahdu.

Salomo
20.02.2014, 11.56
Light-Bicyclen kehät olleet käytössä syksystä ja ei noista kyllä pahaa sanottavaa ole ainakaan toistaiseksi. Ajo on pk-seudun keskuspuistoja suht huolettomasti jäykkäperällä. Kiviä en kierrä ja dropit ehkä n. 1,5m maks jos alastulo tasainen, mäkeen vähän korkeammalta.

Edelliset alukehät (Velocity P35) sain aika rumaan kuntoon kesän käytöllä ja samanlaisella ajolla noissa ei ainakaan vielä ole pientä kosmeettista jälkeä kummempaa. Varsin jämäkkä kiekko tuli kuten yllä onkin todettu ja hyvin saatan tilata tuolta jatkossakin. Vähän noihin pyysin vahvistusta, eli olisivatko nämä nyt sitten AM-speksiä.
http://www.light-bicycle.com/wider-carbon-mountain-29er-rims-clincher-tubeless-compatible.html (http://www.light-bicycle.com/wider-carbon-mountain-29er-rims-clincher-tubeless-compatible.html)

Setti on siis tuo 29er wide vahvistettuna, Hope Pro II Evo, DT Comp, messinkinipat. Nippojen suhteen en hapettumista miettinyt vaan ihan siltä pohjalta että messinkisillä on kivempi kasata ja myöhemmin rihdata.

juu-zo
25.02.2014, 18.02
Tänään pistetty tilaus light-bicyclesiin. Tulossa 4kpl 26" Wide AM Hookless kehiä ja 2kpl 27,5" XC clincher kehiä. Ei toki kaikki itselle, mutta noista pitäisi sitten kiekot leipoa. Kauanko toimitus tuolta on yleensä kestänyt?

Esaak
25.02.2014, 19.57
Tänään pistetty tilaus light-bicyclesiin. Tulossa 4kpl 26" Wide AM Hookless kehiä ja 2kpl 27,5" XC clincher kehiä. Ei toki kaikki itselle, mutta noista pitäisi sitten kiekot leipoa. Kauanko toimitus tuolta on yleensä kestänyt?

Tilasin itse kiekot valmiiksi kasattuina n. 1kk sitten. Tällä viikolla alkavat kasaamaan, joten kesäksi pitäisi vielä ehtiä?

Leku
25.02.2014, 22.00
Pitäiskö kehien olla jotain UCI-hyväksyttyä merkkiä/mallia, että niillä saa ajaa Virallisissa Kilpailuissa, kuka niitä nyt ikinä järjestääkään? Luulisi, että tommoseenkin olisi joku pykälä arvuuteltu.

sakuvaan
26.02.2014, 01.01
Pitäiskö kehien olla jotain UCI-hyväksyttyä merkkiä/mallia, että niillä saa ajaa Virallisissa Kilpailuissa, kuka niitä nyt ikinä järjestääkään? Luulisi, että tommoseenkin olisi joku pykälä arvuuteltu.

http://www.uci.ch/Modules/BUILTIN/getObject.asp?MenuId=&ObjTypeCode=FILE&type=FILE&id=34424&LangId=1

en jaksanut ite ettiä koko prujua läpi :D

Leku
26.02.2014, 08.56
Ei muakaan asia (mikään UCI/SPU liittyvä) oikeasti kiinnosta, eikä mun Enveistäkään löydy mitään hyväksyntätarroja.
Tuolla on kaikenmaailman hyväksyntälistauksia, taisi olla joku kiekkolistauskin: http://www.uci.ch/templates/UCI/UCI2/layout.asp?MenuId=MTYwNzQ&LangId=1

Salomo
27.02.2014, 08.26
Tänään pistetty tilaus light-bicyclesiin. Tulossa 4kpl 26" Wide AM Hookless kehiä ja 2kpl 27,5" XC clincher kehiä. Ei toki kaikki itselle, mutta noista pitäisi sitten kiekot leipoa. Kauanko toimitus tuolta on yleensä kestänyt?
Meillä taisi mennä kuukauden päivät että ilmoittivat kehien olevan valmiina. Tilauksessa oli aika monenlaista kehää jotenkin en tiedä vaikuttiko kestoon. Valmistumisen jälkeen kehät oli käsissä alle viikossa.

juu-zo
27.02.2014, 09.08
Meillä taisi mennä kuukauden päivät että ilmoittivat kehien olevan valmiina. Tilauksessa oli aika monenlaista kehää jotenkin en tiedä vaikuttiko kestoon. Valmistumisen jälkeen kehät oli käsissä alle viikossa.

Jep, vastailivat tuolta, että 7-15 päivää menee kehien valmistumisessa ja sen jälkeen 4-7 päivää postituksessa. Ilmoittavat seurantanumeron kun kehät ovat tulossa.

Esaak
04.03.2014, 16.02
Osaako joku sanoa noista pillarin pinnoista kuinka mahtavat kestää? Dt:n pinnat olivat loppu, eivätkä tiedä koska saavat lisää. Vaihtoehtona olisi pyytää navat + kehät light-bicyclesiltä ja kasauttaa Suomessa jollain muilla pinnoilla. Tai sitten tilaan pillareilla ja kasautan uudestaan jos ei kestä.

Kanuunadale
10.03.2014, 19.26
http://ibikedaily.com/wordpress1/wp-content/uploads/2013/09/Alchemist-Enduro.jpg

Tmh
10.03.2014, 19.41
Batman soitti. Kuulemma fillarin kiekot hukassa...

Amfinaut
10.03.2014, 20.19
http://amfinaut.net/space_hub.jpg

Sori offtopicista jne :D

Kanuunadale
11.03.2014, 08.52
Löytyykö jollain jo omakohtaista kokemusta hookless kehistä?

Leku
11.03.2014, 09.02
Schpeschialischez niitä on käyttänyt pitkään, joten ovat varmaan ongelmattomia joko a) valmistaa tai b) käyttää c) ehkä molempia.

Aki Korpela
11.03.2014, 09.31
Löytyykö jollain jo omakohtaista kokemusta hookless kehistä?

Löysin arkistoista tällaisen kuvan, jossa on nuo Innoliten 26-tuumaiset xc-kehät, taitavat olla vuosimallia 2010 tai jotain... Ne on mun mielestä mallia "hookless", mikä taannoin itseäni vähän arvelutti, mutta eipä siitä koukuttomuudesta sitten mitään ongelmia ainakaan seurannut. Hyvin toimivat litkuilla ja rengas nousi aina tosi vaivattomasti oikealle paikalleen. Tosin käyttö oli sitten ainoastaan nättiä xcm-kaahailua, joten hookless-kehän rajummasta paiskomisesta en uskalla sanoa yhtään mitään.

http://www.arkitiede.fi/pyoraily/spark090213.jpg

TSOCOM
17.03.2014, 15.02
2600 km itsekasatuilla Lb 26" kehillä+supercomp+240s nyt takana. Ekankerran nyt tarkistin suoruuden ja pinnankireyden, eikä juuri mitään huamauttamista! vain vähän kiristelin pinnoja takavanteesta. Ajo ollut aikasrajua traili-enduro tyylistä polkua, 150-160mm täysjoustolla.

Tactica
05.04.2014, 11.12
Sattuuko palstalaisilla olla kokemuksia SRAMin Roam 60:stä? Sama sisäleveys kuin ZTR Arch Ex:ssä, DT Swiss 240 - napojen sisuskalut, kuitukehät, peruspinnat (pinnojen pituus sama veto- ja ei-vetopuolella). Painoa vähän (1570 g 27,5"), hintaa paljon(1400 €), mutta tonni vähemmän kuin vastaavilla Enven AM clinchereillä.

Kanuunadale
12.04.2014, 20.05
Enven kehät huokeimmalla?

itv
13.04.2014, 17.43
^ Ei kai kiinakehät vielä luovuttaneet?

Omat kiekot (29" LB hookless 22mm/DT 350/DT Revolution/messinkinippelit) on viimeisiä kiristyksiä ja rihtauksia vaille valmiit (mutta runkoa odotellessa eivät pääse kyllä ajoon vielä vähään aikaan). Kehät painoivat n. 419 ja 435g omalla keittiövaa'alla punnittuna, ja koko kiekkosetti hieman alle 1700g ilman teippejä. Ei mitään superkevyttä siis, mutta toivottavasti kestävää.

Kanuunadale
14.04.2014, 00.05
^ Ei kai kiinakehät vielä luovuttaneet?

Omat kiekot (29" LB hookless 22mm/DT 350/DT Revolution/messinkinippelit) on viimeisiä kiristyksiä ja rihtauksia vaille valmiit (mutta runkoa odotellessa eivät pääse kyllä ajoon vielä vähään aikaan). Kehät painoivat n. 419 ja 435g omalla keittiövaa'alla punnittuna, ja koko kiekkosetti hieman alle 1700g ilman teippejä. Ei mitään superkevyttä siis, mutta toivottavasti kestävää.

Eikäkö hetken mielenhäiriössä suunnittelin "pyhäkiekkojen" rakentamista. Tulin jo järkiini. Omat LB:t voi vielä ihan hyvin. Korson xc-radalla pudottelin renkaista paineita kun tuntu "pomppuisilta". Kotona mittasin niin olin sitten ajellut 1,0 barin paineilla��. Hyvinhän Se meni!

Kanuunadale
08.05.2014, 19.20
Pakko laittaa kokemusta LB kehien kestävyydestä.
Karakallion maisemissa sopivan nopeahko pätkä... Kahden kallion välillä polussa gäppi mikä olis varmaan pitänyt joko mennä pohjan kautta tai hypätä yli... Liian myöhäisellä reagoinnilla tein jotain siltä väliltä eli eturengas edellä terävää kallion vastareunaa vasten... Rockarin Pike pohjasi ihan huolella ja äijä melkein OTB:t. Olin aivan varma että nyt kiinalaisten pikkukätösin laminoima kehä antautuu... Keräilin ensin itseni ja tarkastelemaan vaurioita. Rengas oli päästänyt litkuja molemmilta puolilta pikkasen mutta kehässä ei jälkeäkään ja kiekko täysin suora.

TimoF
20.05.2014, 10.59
Kyllä kuidunkin saa näemmä rikki.

http://ep1.pinkbike.org/p4pb10964005/p4pb10964005.jpg

Kare_Eskola
20.05.2014, 13.37
Kiekkoguruni kanssa juttelin LB-vaihtoehdosta. Guru ei lainkaan pitänyt siitä, että nippelille on porailtu suora reikä jota ei ole holkitettu. Nippeli on kovassa vedossa ja elää joka ikisellä kiekon pyörähdyksellä. Vähitellen nippeli hieroo kuituja rikki reiän reunasta. Ennen pitkää nippeli tulee läpi.

Mitä mieltä? Onko joku oikeasti ajanut noilla pitkään, paljon ja kovaa?

Lehisj
20.05.2014, 16.16
Mitä mieltä? Onko joku oikeasti ajanut noilla pitkään, paljon ja kovaa?

Toinen kokonainen kausi menossa, muttei paljon eikä valitettavasti ainakaan kovaa! Kuitenkin joihinkin kisoihinkin on noilla tullut osallistuttua - ainakin toistaiseksi ongelmitta.

Kanuunadale
21.05.2014, 15.04
LB:n kehissä tosiaan suorat, poratut nippelin reiät. Vaikka kuinka koitti rakentaessa asetella nippeleitä sopivaan kulmaan niin ei siitä priimaa tullut millään. Vähän aluksi jännitti mutta kyllä ne on ajossa asettuneet nyt paremmin.

Tuosta kuidun kulumisesta ja nippelin läpi tulemisesta... Noinhan siinä varmaan pitkällä aikavälillä käy. Ei noita taida olla niin kauan ollut liikkeellä, että joku osaisi sanoa kuinka kauan tuohon menee. Jos menee lainkaan. Nipple washer voisi hieman hillitä tuota ongelmaa.

Itse olen asian ajatellut niin, että noiden elinikä mun ajossa olisi vaikka kolme kautta. Siinä vaiheessa jos ovat vielä ehjät niin ne voi hyvin mielin vaihtaa uusiin. Uskoisin, että tuossa ajassa kehitys menee eteenpäin ja hinnat tulevat alas.

Tällä noin 500km kokemuksen perusteella mun pyörissä tulee jatkossakin olemaan kuitukehät.

Kanuunadale
21.05.2014, 15.38
Näyttäisi siltä, että näiden kiinakehien LB:t ja muut, Derby ja Ibis (kiinassa nekin on tehty vaikka ovat jenkkifirmoja) sekä Nox composites kehityssuunta on jäykempään ja leveämpään suuntaan.
Notubesin lähtee Valor taas toisilla linjoilla. Heillä kehä on selkeästi kevyempi kuin nuo yllämainitut. Sanovat Valorin olevan sivuttaisjäykkyyden olevan 60% enemmän ja kehän paino olisi 190g vähemmän kuin Arch Ex:ssä. Eikä pitäisi olla kyseessä mikään Race day kehä.
Tässä Notubesin kommentti aiheesta: Non-compliant heavy rims that deliver a harsh, abusive ride have become the standard from most companies producing carbon rims. The ZTR Valor utilizes a construction that is both elastic and strong. Stan's NoTubes has constructed a light weight carbon fiber rim design not just to be stronger than aluminum but also to perform better in real world riding conditions.

Kanuunadale
16.06.2014, 23.50
http://m.pinkbike.com/news/first-ride-roval-traverse-fattie-wheels-2015.html

Kanuunadale
20.06.2014, 23.52
Pyorahuolto.com tai koeajaneet? Ilmeisesti joku testannut Nox compositesin kehiä Laajavuoren endurossa. Kokemuksia tai kommentteja.

Itseä kovasti kiinnostaisi nuo. Sopivan kevyet, levyiset ja offsetit.

Gazza
01.07.2014, 19.44
Tänään pistetty tilaus light-bicyclesiin. Tulossa 4kpl 26" Wide AM Hookless kehiä ja 2kpl 27,5" XC clincher kehiä. Ei toki kaikki itselle, mutta noista pitäisi sitten kiekot leipoa. Kauanko toimitus tuolta on yleensä kestänyt?

Tänään pistin tilauksen XC Hookles 29 kehistä. Navoiksi DT 240S ja DT:n Super Compit 2/1.5. Varmaankin hyvät ja tukevat treenikiekot tulossa? Nykyiset Stanin Race kehät tuntuvat aika löysiltä ja pinnoja paukkuu poikki. Muistaako kukaan tullikoodia kehille?

Polkukonkelisti
01.07.2014, 22.28
Tänään pistin tilauksen XC Hookles 29 kehistä. Navoiksi DT 240S ja DT:n Super Compit 2/1.5. Varmaankin hyvät ja tukevat treenikiekot tulossa? Nykyiset Stanin Race kehät tuntuvat aika löysiltä ja pinnoja paukkuu poikki. Muistaako kukaan tullikoodia kehille?

Moro. Tullinimike kehille 8714921000.

leecher
01.07.2014, 23.00
Moro. Tullinimike kehille 8714921000.
Mihin tuota nimikettä tarvitaan? Pitäisi tämänvuotiseen epicciin hommata kuitukiekot alle kun ei kestä nuo ensiasennus Rovalit suorana. Mitkähän noista LB:n versiosta pitäisi tilata? Nuo uudet hookless 29" kiinnostaa mutta pitäisi kasata Suomessa kun ei saa kuin pelkkiä kehiä tilattua tuolta tällä hetkellä.

Polkukonkelisti
01.07.2014, 23.13
Mihin tuota nimikettä tarvitaan? Pitäisi tämänvuotiseen epicciin hommata kuitukiekot alle kun ei kestä nuo ensiasennus Rovalit suorana. Mitkähän noista LB:n versiosta pitäisi tilata? Nuo uudet hookless 29" kiinnostaa mutta pitäisi kasata Suomessa kun ei saa kuin pelkkiä kehiä tilattua tuolta tällä hetkellä.

Nimikettä tarvitset kun teet itse tullauksen netissä saatuasi saapumisilmoituksen kuriiri firmalta. Tulee todennäköisesti TNT:n kautta. Tullaaminen on helppoa ja nopeeta.

Mulla on LB:n 26 kehät (ei hookless) 26mm sisäleveys ja oon kyllä enemmän kuin tyytyväinen.

Gazza
01.07.2014, 23.39
Mihin tuota nimikettä tarvitaan? Pitäisi tämänvuotiseen epicciin hommata kuitukiekot alle kun ei kestä nuo ensiasennus Rovalit suorana. Mitkähän noista LB:n versiosta pitäisi tilata? Nuo uudet hookless 29" kiinnostaa mutta pitäisi kasata Suomessa kun ei saa kuin pelkkiä kehiä tilattua tuolta tällä hetkellä.

Aamulla onnistui hyvin pelkkien kehien tilaus. Vielä pitää etsi jostain sopivat DT:n puolat.

jukra
01.07.2014, 23.54
Mihin tuota nimikettä tarvitaan? Pitäisi tämänvuotiseen epicciin hommata kuitukiekot alle kun ei kestä nuo ensiasennus Rovalit suorana. Mitkähän noista LB:n versiosta pitäisi tilata? Nuo uudet hookless 29" kiinnostaa mutta pitäisi kasata Suomessa kun ei saa kuin pelkkiä kehiä tilattua tuolta tällä hetkellä.

Saa tilattua myös kokonaiset kiekot, laita vaan mailia heille niin speksaavat toiveidesi mukaan. Tuola nettikaupassa ei ole koko valikoimaa..

Tuota nimikenumeroa en tarvinnut tullausprosessissa missään, sain tnt:ltä paperin jossa tullattavaksi asiaksi oli merkitty polkupyörän varaosat, samalla nimellä löytyy tullin henkilöasiakkaille suunnatusta palvelusta vastine. Tulliprosentti jossain 4,5 tienoilla + alv 24 tietty.. yhteensä n. 150eur tullia kiekkosatsilta.

Paypalilla maksaessa kannattaa huomata että ottavat komision asiakkaalta.

leecher
02.07.2014, 11.03
Saa tilattua myös kokonaiset kiekot, laita vaan mailia heille niin speksaavat toiveidesi mukaan. Tuola nettikaupassa ei ole koko valikoimaa..

OK, tuota uuttaa hookless 29" kehää saa ilmeisesti myös 30mm leveänä. Tuokohan tuo muutama lisämilli hyötyä kestävyydessä tai ominaisuuksissa? Kovasti on kiekot menossa leveämpään suuntaan muutenkin. Ajo on enimmäkseen xc-tyyppistä rymistelyn sijaan. Netistä jos löytäisi DT.n 240 tai 350 navat (12x142) ja pinnat niin kiekot voisi teettää suomessakin. Mitähän kiekkojen kasaaminen maksaa ammattitaitoisella kaverilla?

maapaa
02.07.2014, 21.35
^ Jep, sisäleveys on 30mm.

Omalla listalla on hookless RM29C07 ja RM29C06, sekä tuubi T01 kehät.
Kun ei ole kokemusta leveistä, niin enempi miettinyt kapeampia, kun ovat kevyemmät jne.
Jotenkin kummasti nuo tuubikehät polttelee eniten persuksia, kun niillä saisi kevyet ja vissiin kestävät kiekot.

leecher
02.07.2014, 22.14
^ Jep, sisäleveys on 30mm.

Omalla listalla on hookless RM29C07 ja RM29C06, sekä tuubi T01 kehät.
Kun ei ole kokemusta leveistä, niin enempi miettinyt kapeampia, kun ovat kevyemmät jne.
Jotenkin kummasti nuo tuubikehät polttelee eniten persuksia, kun niillä saisi kevyet ja vissiin kestävät kiekot.
Itse mietin kanssa noita RM29C06 kehiä. Näyttää olevan uusitun valmistusmenetelmän myötä ja "hooklessin" myötä painorajakin hypänneen 120 kg! Ei pitäisi olla kestävyysongelmia. Jenkkilässä olivat kasanneet DT240 napojen kanssa noita kokonaispainoltaan 1440 grammaa.

maapaa
03.07.2014, 11.40
Löytyy myös RM29C02 hookless jonka ulkoleveys on 30mm, sisäleveys 24mm, korkeus 20mm ja paino 390g +/-15g. Hinta on sama 165$.
Onkohan tuolla 2mm leveyslisällä mitään vaikutusta renkaan käyttäytymiseen..?

leecher
03.07.2014, 19.44
Löytyy myös RM29C02 hookless jonka ulkoleveys on 30mm, sisäleveys 24mm, korkeus 20mm ja paino 390g +/-15g. Hinta on sama 165$.
Onkohan tuolla 2mm leveyslisällä mitään vaikutusta renkaan käyttäytymiseen..?
Juuri sain vastauksen LB:ltä tuosta samasta kiekosta jota suosittelivat minulle. 165$/kiekko ja 65$ rahti Suomeen. Mitähän noista joutuu maksamaan tullia? Ajattelin kasauttaa DT 350 navoille. Miten valitaan pinnat ja millä kuviolla kannattaa puolata?

maapaa
03.07.2014, 20.02
^ Arvioisin että alle 100€ jää.
Kaapista kun löytyy valmiiksi yksi DT240S takanapa, niin eteen vastaava, ja 3x puolausta ajattelin.

maapaa
05.07.2014, 12.17
^^ Samaan settiin päädyttiin. TNT ja 68.1€ tuli sähköpostiin, kun kysyin kuka kuljetta ja mitä maksaa.

leecher
12.07.2014, 12.47
Tuolta saisi DT 240 navoilla hookless kiekkoja. http://www.xmiplay.com/ProductDetails1687
860 taalaa olisi 30 mm leveä kiekko 240 navoilla ilman tulleja. Profiilit ja speksit samoja kuin LB:n kiekoissa.

Bässi
12.07.2014, 18.29
Töräyttää tilasin Derbyn hd kehät. Nyt tarviis jostain navat ja pinnat. Meinasin sapim cx ray ja dt240. Mistähän näitä sais puoli ilmatteeks?

maapaa
14.07.2014, 17.56
^ Korjataan, eli http://r2-bike.com/ myy tuotenrolla 7324 240S Center Lock TA9:ä.

maapaa
14.07.2014, 17.58
Kuka tampesterissa olisi hyvä kiekkojen kasaaja, joka vielä suostuu koskemaan kiinankuituun?

Tank Driver
14.07.2014, 20.42
Kuka tampesterissa olisi hyvä kiekkojen kasaaja, joka vielä suostuu koskemaan kiinankuituun?

Iglu.

leecher
14.07.2014, 21.31
^ Arvioisin että alle 100€ jää.
Kaapista kun löytyy valmiiksi yksi DT240S takanapa, niin eteen vastaava, ja 3x puolausta ajattelin.Kehät tilattu ja napojen metsästys alkaa. Mistähän saisi "halvalla" DT240 navat?(100x15 ja 142+) 6-bolt.Kannattaako ottaa straightpull vai J-hook mallin navat? Mitä käytännön eroa?

maapaa
14.07.2014, 21.55
Straightpullia taidetaan suositella maantielle. Halvimmaksi taitaa tulla tilata sellaisesta liikkeestä jolla ilmaiset toimituskulut. Esim. bike-discount.de yli250e tilaus ilman kuluja.

leecher
14.07.2014, 23.55
Straightpullia taidetaan suositella maantielle. Halvimmaksi taitaa tulla tilata sellaisesta liikkeestä jolla ilmaiset toimituskulut. Esim. bike-discount.de yli250e tilaus ilman kuluja.
Katselin eroa 240 vs. 350 = 60 grammaa. Taidan sittenkin päätyä 350 napoihin. Vaikea perustella itselle tuota hintaeroa.

Bässi
15.07.2014, 19.12
Jostain luin(ei dt swissin sivuilta) että 350 runko on taiwanilainen ja 240 käkimaasta.
ite en ehkä pysty olla ostamatta I9 napoja, kun setti niitä on "vain" 80€ kalliimpi kuin dt240 navat

Gazza
16.07.2014, 00.17
Juuri sain vastauksen LB:ltä tuosta samasta kiekosta jota suosittelivat minulle. 165$/kiekko ja 65$ rahti Suomeen. Mitähän noista joutuu maksamaan tullia? Ajattelin kasauttaa DT 350 navoille. Miten valitaan pinnat ja millä kuviolla kannattaa puolata?

Kehät matkalla ja puolat samoin BD:stä. Uskaltaakohan kehiä tullata LB:n kuitilla, missä näkyy Paypal maksun summa, joka on tosin hieman alhaisempi, kuin todellinen Euro summa? Kurssierosta johtunee.

Kanuunadale
16.07.2014, 11.58
Jostain luin(ei dt swissin sivuilta) että 350 runko on taiwanilainen ja 240 käkimaasta.
ite en ehkä pysty olla ostamatta I9 napoja, kun setti niitä on "vain" 80€ kalliimpi kuin dt240 navat

Taidat just koota samanmoista settiä kun oon suunnitellu (kun noi LB:n kehät antautuu). I9 napojen ääni on kyllä mahtava. Paljonko arvioit derbyn kehille hintaa tulleineen ja alveineen?

Xizor
16.07.2014, 14.21
Mä tuossa hommasin Nox:n XCR 29:sit talvella I9- navoilla + keraamisilla laakereilla ja kyllä tuo vapaarattaan ääni ja kytkeytyminen on aika hunajaa. ;)

Bässi
16.07.2014, 19.18
Taidat just koota samanmoista settiä kun oon suunnitellu (kun noi LB:n kehät antautuu). I9 napojen ääni on kyllä mahtava. Paljonko arvioit derbyn kehille hintaa tulleineen ja alveineen?

Ei sitä tarvinnu arvioida, senkun klikkaili menemään :) tulli sen päättää, aamen.

leecher
16.07.2014, 20.47
Vinkkejä mistä saisi DT 240 tai 350 navat järkihintaan? 100x15 ja takana 142+. Nyt näyttäisi olevan 240 saman verran euroja keskimäärin.

maapaa
16.07.2014, 21.20
Käviskö Tunet?
Ne on vähän halvemmat.

Kanuunadale
16.07.2014, 22.37
Mulla on Tunen King&Kongit. Toudella kevyet, 114g/211g xx1 vapaarattaalla. Ainut miinuspuoli on et niissä on rajoitus pinnakireydelle (102 kgf). Mielelläni oisin kasannut kiekot 120kgf:ään mutten en uskaltanut.
Ei ne miltään löysiltä tunnu mut kuitenkin. Kohta vuoden olen niillä tykitellyt LB kehillä ja d-lighteilla.

Bässi
16.07.2014, 23.45
Onko Kanuuna pähkäilly vielä pinnoja?
Ittellä pahasti se puoli auki, mut ehkä jotain näistä.. Dt super comp, revolution, aerolite. Mietityttää vaan nuo luokitukset am, gravity jne.. Kun ei oikein tiedä miten tulevaisuudessa ajelee. Ehkä siis varman päälle super compit. Näillä kiekko setti olis luokkaa 1750g

maapaa
17.07.2014, 01.24
1100N lukee tuossa King navan mukana tulleessa brosyyrissä, eli jää vielä tuosta 120kgf:stä.

Kanuunadale
17.07.2014, 11.04
Mielenkiintoista... Mun prosyyrissä lukee 1000Nm eli n.102kgf. Ovatkohan Vahvistaneet laippoja vai muuttaneet prosyyriä.

Bässi: mulla on hyviä kokemuksia Sapimin pinnoista. Sapim Racet on pikkasen kevyemmät kuin DtCompit, mut mitoiltaan samat. Sapimin D-light vastannee Dt suoercomppia, mut siinä on 2mm nippelin kierre kun supercompissa 1,8mm.
27.5" koossa nuo D-lightit olivat 325g ja Racet taitavat olla reilut 380g.
Ne Derbyn kehät on on varmaan kohtuu jäykät joten ohkaisempaa pinnaa voinee käyttää huoletta. Rakentaessa tulee hankaluuksia tosin kiertymisen kanssa jos on kauheen hepposet pinnat.

maapaa
17.07.2014, 14.28
Tune Princess + Sapim Super Spokes, kun haetaan sitä keveyttä.
Mutta pysytään nyt 240S ja CX Ray yhdistelmässä, navat kun löytyy valmiiksi nurkasta.
Tunet ja Superit sitten, kun ostetaan ne ekat Envet..

Bässi
17.07.2014, 17.23
Pitää kattoo vielä noi sapimit.
leveyttä, jäykkyyttä ja kestävyyttä minä haen, tuossa järjestyksessä. Alle 1800g tavoite. Pink biken arvostelussa kävi vähä?! Hassusti Enveille. Tuskin hintansa väärtit... http://www.pinkbike.com/news/Enve-Composites-DH-Wheels-Tested-2013.html

Tmh
17.07.2014, 17.41
Samaa rataa mentiin viimeisimmässäkin testissä, tosin Nomad tällä kertaa testissä mutta Enven uusilla kiekoilla:

http://www.pinkbike.com/news/santa-cruz-nomad-review-2014.html

...ja kommentitkaan ei pääosin mitään erityisen positiivisia olleet.

maapaa
17.07.2014, 18.43
Ok, Noxit sitten..
Mutta asiaan. Onko netissä tullut vastaan testiä tms. missä näitä LB:n jne.. kiinankuituisia on testattu ja mahdollisesti vertailtu näihin ns. merkkikiekkoihin?

maapaa
18.07.2014, 20.45
hei! Kenen kanssa olette hieroneet kauppoja? Itse kirjoitellut Vivian nimisen henkilön kanssa. Ajattelin vain kysyä, kun maksutavaksi suositeltiin Western Unionia ja MoneyGramia. LB:n sivuilla mainitaan myös PayPal mahdollisuus. PayPal:sta kun kysyin, en sitten saanut mitään vastausta.

juu-zo
18.07.2014, 23.04
Paypalilla maksoin oman tilaukseni l-b:hen joten pitäisi onnistua.

maapaa
18.07.2014, 23.54
Olen nyt kaksi päivää odotellut vastausta PayPal vaihtoehdosta, mutta vastausta ei ole tullut.
Western Unionia ja MoneyGramia en ole käyttämässä.

leecher
19.07.2014, 13.43
PayPal maksulla meni mulla kehät. Ehdottivat sitä suoraan.

maapaa
19.07.2014, 16.58
Ei vieläkään vastausta. Laitoin uuden viestin PayPal:sta. Jos tähän ei vastata, jää tilaus tekemättä.

leecher
19.07.2014, 23.04
Ei vieläkään vastausta. Laitoin uuden viestin PayPal:sta. Jos tähän ei vastata, jää tilaus tekemättä.laita viestiä johonkin toiseen alias e-mailiin mitä siellä sivuilla on.

MAS
21.07.2014, 09.23
^^^^Muulla kun Paypalilla ei tosiaan kannata maksaa, ilman sitä on aika ikävä lähteä vääntämään asiasta jos tulee jotain ongelmia. Itse asioin nyt keväällä LB:llä Kartrin Li (kartrin@light-bicycle.com) nimisen hlön kanssa ja suht ok sujui. Oli jotain hässäkkää lähettämisessä josta tuli n. 2 vkoa viivettä, taisi olla vain kapasiteetti kaikki käytössä ja eivät kehdanneet asiaa suoraan sanoa.

LB:n 29" hookless kehät olivat moitteettomat päällisin puolin tutkittuna. Ei löytynyt Tampesterista niille kokoajaa, kehuttu Active Bike kieltäytyi kun ei ollut kuidusta kokemusta ja olisi pitänyt itse selvittää pinnan pituudet. Tuli sitten itse kasattua ja ei se ensikertalaisellekaan poropeukalolle kovin vaikeata ollut kun vaan jaksoi kärsivällisesti seurata ohjeita ja hartaasti pikkuhiljaa tehdä. Tuntipalkoille ei siinä kyllä pääse...

Bässi
22.07.2014, 13.26
Taidat just koota samanmoista settiä kun oon suunnitellu (kun noi LB:n kehät antautuu). I9 napojen ääni on kyllä mahtava. Paljonko arvioit derbyn kehille hintaa tulleineen ja alveineen?

160€ ja jotain senttejä päälle. Tulivat aika nopeesti.

Gazza
23.07.2014, 13.29
Tänään pistin tilauksen XC Hookles 29 kehistä. Navoiksi DT 240S ja DT:n Super Compit 2/1.5. Varmaankin hyvät ja tukevat treenikiekot tulossa? Nykyiset Stanin Race kehät tuntuvat aika löysiltä ja pinnoja paukkuu poikki. Muistaako kukaan tullikoodia kehille?

Kehät tuli eilen, päälisinpuolin ok. Atomivaaka näytti painoksi molemmille 351g. Vanhat kiekot purkuun illalla ja uudet kasaaan huomenna ja baanalle!

leecher
28.07.2014, 19.21
Kehät matkalla! Nyt vinkkejä mistä tilaan "edullisesti" ne DT:n 240 navat (15x100, 142+).

Gazza
28.07.2014, 19.29
Kehät tuli eilen, päälisinpuolin ok. Atomivaaka näytti painoksi molemmille 351g. Vanhat kiekot purkuun illalla ja uudet kasaaan huomenna ja baanalle!

Kiekot sisäänajettu. Kasaaja piti harvinaisen hyvinä kehinä. Ei mittaheittoja tmv. Kiekot tuntuvat tukevilta ja oli helppo teipata ja litkuttaa. Suosittelen.

leecher
28.07.2014, 19.38
Kiekot sisäänajettu. Kasaaja piti harvinaisen hyvinä kehinä. Ei mittaheittoja tmv. Kiekot tuntuvat tukevilta ja oli helppo teipata ja litkuttaa. Suosittelen.

Tuliko sullekin ne 30mm leveät LB:n kehät? Millä puolauksella ja mitä maksoi kasaus?

Gazza
30.07.2014, 22.27
Tuliko sullekin ne 30mm leveät LB:n kehät? Millä puolauksella ja mitä maksoi kasaus?

Ulkomitta 27mm. Normi puolaus (?). Kasaus satkun luokkaa normaalisti.

Plus
09.09.2014, 14.09
LB:n hookless-kehät ovat jo TNT:n matkassa ja kiekkospeksaus jatkuu kuumana:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/748019/speks.jpg

Tilauksesta toimitukseen meni 2 viikkoa...

El-Carpaso
09.09.2014, 17.27
Minkä takia hooklessit toimii hyllyllisiä paremmin? Mulle ei arkijärjellä aukene se pointti

mhelander
09.09.2014, 18.18
Noitahan on kahta tyyppiä. Toisista puuttuu vanteen yläreunasta sisäänpäin oleva "hylly" jolla rengas pysyy reunalangalla paikallaan. Toinen hylly on sitten vanteen sisällä jolla on tarkoitus pitää tubeless-gummi paremmin vanteen reunassa ja ilmat sisällä.

Omat Carbon Bicycle:n kehät omaa hyllyn ja eivät reunaa. Väittävät kevyemmiksi ja lujemmiksi ja paremmiksi tubeless-käyttöön... Kunhan vaan tulis ne pinnat prkl.

Sent from my Lumia phone using Tapatalk

mhelander
10.09.2014, 10.16
Minkä takia hooklessit toimii hyllyllisiä paremmin? Mulle ei arkijärjellä aukene se pointti

Aiheesta on täälläkin ja MTBR:ssä runsaasti keskustelua. Tässä esimerkiksi Derbyn poikkileikkaus:

http://fcdn.mtbr.com/attachments/27-5-650b/824854d1376829849-650b-x-40mm-carbon-fiber-derby-rims-grand-opening-derby-rims.jpg

Huomaa että kehän kumin reunaa vasten tuleva osa on todella paljon tukevampi kuin vaikkapa L-B:n normaalimmassa vanteessa:

http://www.light-bicycle.com/light-bicycle/technology-improve-of-light-bicycle-carbon-mtb-650b-rims/650B-carbon-rim-cross-section.jpg

Molemmissa esimerkeissä oleellista on hylly jolla kumin reuna pidetään vanteen reunaa vasten. Jos se puuttuu on tubeless-kumin vanteella pysyminen heikompaa ja vaatii muita yleensä painoa lisääviä temppuja ja/tai korkeampaa rengaspainetta. Samoin ilman reunan koukkua olevalla vanteella tubeless-ready kumin reuna pysyy tiiviinä helpommin pienemmillä paineilla.

LJL
10.09.2014, 11.02
Öö tuossa alemmassa kuvassa on molemmissa "koukut" kehän ulkoreunan päässä, ylemmässä ei. Eikö hookless ole juuri, että kehän kourun laippa on suora koko matkalta? Ejj ummarra

mhelander
10.09.2014, 11.11
Miun uudet kehät on ylemmän kuvan kaltaiset. Ei koukkuja ja hyllyt pohjalla. Pitäis olla paras tubeless käyttöön ja leveänä tukeva matalapaineiselle makkarankuoriselle gummille. Näin ainakin itselle perustelin hankinnan...

Sent from my Lumia phone using Tapatalk

LJL
10.09.2014, 11.35
Onko siis niin, että "koukku" on siirretty laipasta kehän pohjaan? Edelleenkin aivan pihalla :D

MTBVespa
10.09.2014, 11.35
Eikö ole vaarana renkaan irtoaminen kun ei ole sitä kourua?

mhelander
10.09.2014, 13.17
Eikö ole vaarana renkaan irtoaminen kun ei ole sitä kourua?


Ei ainakaan maastoajoon sopivilla renkailla ja paineilla. Onhan gummeissa reunalanka (jota varten tuo koukku on alun perin vanteisiin suunniteltu)...

MTBVespa
10.09.2014, 13.19
Ku olen just olettanu et se reunalanka tarraa siihen kouruun. Mut entäs kun kourua ei ole?

sakuvaan
10.09.2014, 13.46
Ku olen just olettanu et se reunalanka tarraa siihen kouruun. Mut entäs kun kourua ei ole?

Entäs sitten? Jos rengas karkaa kehältä tässä vaiheessa niin reunalanka on jo siinä vaiheessa poikki/rengasrunko on paskana.

Ei se ura sitä rengasta paikallaan pidä vaan reunalanka ja vannekehä, siksipä vanteissa on keskellä ura että kumin saa paikalleen..

MTBVespa
10.09.2014, 13.51
Vielä rautalangasta. Olen olettanut että renkaan pysyminen vanteella perustuu vanteessa olevan uran ja reunalangan pyhään liittoon.

mhelander
10.09.2014, 14.57
Vielä rautalangasta. Olen olettanut että renkaan pysyminen vanteella perustuu vanteessa olevan uran ja reunalangan pyhään liittoon.

Oletuksesi ei välttämättä pidä paikkansa nykyaikaisilla maastorenkailla ja -vanteilla. Derby@MTBR (http://forums.mtbr.com/wheels-tires/bead-hook-less-rims-they-future-836810.html#post10126660) sanoo:
Bead hooked rims and clincher tire beads to mate, were started in the early '70's for tubed tires needing high pressures, 65 to 100+ psi.

If running tubeless converted clincher bead tires with sealant, bead hooks have absolutely no benefit to keep the tire on the rim.

With tubeless conversions of clincher tires the tire bead simply must not stretch or be off center to reach over the edge of the rim to blow off from air pressure. Rims designed to be tubeless ready or TR are now very common, having wide inside bead shoulders on both sides of the middle deep channel to be sure the tire bead is centered inside well below the edge of the rim.

UST bead hooks mate with UST tire beads. The hook near the edge of the rim is useful for very high tire pressures, over 65 psi. And the UST hooks on the rim inside shoulders next to the center channel prevent the bead from squirming inward enough to fall off the shoulder and burping air or blowing off the rim during cornering when tubeless, and the shoulder bead hooks keeps the bead under the rim's edge hooks when tubeless without sealant and using higher air pressures.

If inflating under 65 psi and using TR bead centering rims, then bead hooks are useless. We will probably see rims without bead hooks become the standard for mountain bikes in a few years, and tire bead design will follow.

Having no bead hooks allows a wider inside rim width. And the rim edge can be thicker and more durable without adding more weight compared to a rim with bead hooks.

Näitä juttuja kun lueskeli ja kertaili omia ensikokemuksia ei-ghetto tubeless käyttöön niin leveät hookless-vanteet alkoivat tuntua todella järkevältä hankinnalta. Kokemuksista voin kertoa vasta sitten lisää kunhan saan kiekot kasattua ja ajoa alle.

Aki Korpela
11.09.2014, 23.50
Vielä rautalangasta. Olen olettanut että renkaan pysyminen vanteella perustuu vanteessa olevan uran ja reunalangan pyhään liittoon.

Kyllä oletuksesi taitaa olla virheellinen... Ohessa on poikkileikkauskuva Innolite XCC250 -kehästä (26"), joka hyvin palvelleena lopulta hajosi ja palvelee nykyään vaatehenkarina. :) Mulla oli nuo kisakäytössä vielä pari vuotta sitten, eikä koskaan ollut mitään ongelmia renkaan pysymisen kanssa, vaikkei kehässä minkäänlaisia uria olekaan. Lisäksi noi oli renkaan asentamisen kannalta äärimmäisen helpot kehät, ja myös litkutus onnistui vaivattomasti.

http://www.arkitiede.fi/pyoraily/2014/innolite_poikkileikkaus.jpg

MTBVespa
12.09.2014, 07.31
Okke. Näin sitä viisastuu[emoji3]

S-Works
14.09.2014, 01.14
160€ ja jotain senttejä päälle. Tulivat aika nopeesti.
http://www.shop.derbyrims.com/product.sc?productId=7&categoryId=1 Tilasitko täältä? Ja toi hinta 160€ on siis lopullinen yhden vanteen hinta kun se on suomeen saapunut ja valtio ottanut omansa välistä?

Kanuunadale
14.09.2014, 11.53
http://www.shop.derbyrims.com/product.sc?productId=7&categoryId=1 Tilasitko täältä? Ja toi hinta 160€ on siis lopullinen yhden vanteen hinta kun se on suomeen saapunut ja valtio ottanut omansa välistä?

Tuo 160€ taitaapi olla Se valtion riisto-osuus. Tuohon vielä kehien hinnat päälle.

S-Works
14.09.2014, 12.03
No näin.. Sitten se kuulostaa järkevältä..

mhelander
17.09.2014, 16.50
Miun kiekkoparille tuli hintaa himpun alle 600€, mukana suurin osa toimituskuluista, kiinan tullit, WTB LaserDisc Lite navat, DT Revolution pinnat, Mavic:n tubeless venttiilit ja Hope jarrulevyt.



Kehät on siis Carbon-Bicycle hookless, etu 33-559 ja taka 35-622. Pinnojen poraus oli jättänyt etuseen purskeita joista oli vaivaa nippoja laittaessa. Muuten oli ihan ok rihtata, pystyheittoa jäi eteen 1mm ja taakse 1-2mm. ERD ei myöskään tainnut olla ihan luvattu kun kummassakin toisen puolen pinnoihin jäi häivähdys jengoja näkyville.



Erittäin suorat sivusuunnassa ja Thunder Burt istuu hyllyllä kuin tauti, eteen paineet tornipumpulla sielun kanssa, taakse kompuralla. Eipä ole pelkoa että nämä burppais ihan helpolla.

TANUKI
02.10.2014, 16.15
Kellään kokemusta, että miten kestävät Roval Control carbonit on maastokäytössä. Ei mitään enduroa vaan ihan mara/xc-lenkkiä ja kisaa. Tällä hetkellä takakiekkona sellainen ajossa ja tuntuu kyllä helv. hyvältä kiekolta. Hintakin reippaasti huokeampi kuin esim. Enveillä, mutta eivät sentään kiinanihmeet.

noniinno
02.10.2014, 22.33
Mitä raati on näistä mieltä?
Ei kevyet, ei painavat, ei halvat, ei sikamegakalliit, ei kiinanihmeet mutta ei hifiäkään. Tai kai nuo syntyjään kiinanihmeet ovat..
http://superlight-bikeparts.de/Veltec-XM-Carbon-29-Carbon-Disc-Carbon-XC-MTB-Carbonfelge-Carbon-Laufradsatz

leecher
02.10.2014, 22.36
Kellään kokemusta, että miten kestävät Roval Control carbonit on maastokäytössä. Ei mitään enduroa vaan ihan mara/xc-lenkkiä ja kisaa. Tällä hetkellä takakiekkona sellainen ajossa ja tuntuu kyllä helv. hyvältä kiekolta. Hintakin reippaasti huokeampi kuin esim. Enveillä, mutta eivät sentään kiinanihmeet.Kyllä ne Rovalin kuitukiekot tehdään ihan siellä Kiinassa. Itse kasautin juuri LB:n hookless 32 leveälle kehälle DT:n 240 navoilla ja Sapim x-ray pinnoilla kiekot. Hemmetin hyvät on kyllä olleet.

itv
06.10.2014, 16.33
Kellään vielä kokemuksia LB:n hookless-versioista? Kiinnostaisi kovasti painonsa ja oletetun jäykkyytensä puolesta, eniten mietityttää miten tuo bead hookin puuttuminen mahdollisesti rajoittaa rengasvalintaa, ja onko kovin burbbausherkkä kun tubeless-urakin puuttuu.

Näillä on nyt jonkin verran kilsoja alla, hyvin tuntuu toimivan. Kasaus (DT350, DT Revolution 2.0/1.5) tuntui hiukan hankalammalta kuin holkitetuilla alumiinkikehillä, holkin puuttuminen ja/tai suora reikä varmaankin syynä. Kevyet ja jämäkät kiekot kuitenkin tuli. Toimii tubeleksena hyvin; LUST-Ardentit nousi jalkapumpulla ongelmitta, pitää ilmat näköjään vaikka litkut unohtaisi sisään laittaa. Taakse onnistuin saamaan tubeless-snakebiten paksukylkisistä renkaista huolimatta, ja sen jälkeen sisurilla ajaessa pari normaalia snakebiteä, mutta kehässä ei näy mitään jälkiä vaurioista. Burbbailu ei ainakaan LUST-renkailla ollut ongelma, nyt alla 2.4" perus-Ardentit, jotka tuntuvat kyllä selvästi löysemmiltä reunanauhansa osalta, eivätkä kohtuullisella vaivalla nousseet jalkapumpulla päälle vaan kävin suosiolla huoltoasemalla. Katsotaan miten näillä käy...

Plus
06.10.2014, 18.01
Sain eilen LB:n hookless-kehän burppaamaan... Edessä oli Bronson Race 1,4bar paineella. Ajauduin polulta ulos kun eturengas lähti sladiin paksun neulasmaton päällä, josta sitten etukiekko 90° kulmassa polun reunaan töks ja OTB:t.

En tiedä olisiko NoTubesin kehä burpannut vaiko ei, mutta todennäköisesti olisi mennyt kyllä pringlesin muotoiseksi...

TSOCOM
03.11.2014, 16.02
LB kehissä tapahtunut tuotekehitystä ? Rakensin tässä toisen kiekkoparin, edellinen oli kevättalvella 2013 . Siirsin rengaat suaraan edllisiltä kehiltä näille uusille. Kehät oli huomattavasti isommat halkaisialtaan että joutu käytämään rengasmuovia ekaakertaa vuosiin , mutta paineistaminen ilman sisusrengasta kävikin sitten tosihelposti tavallisella tornipumpulla.

Petteri Ellilä
04.11.2014, 22.47
Onko noista SRAMin valmiskiekoista kokemuksia. Pikkaisen nuo Riset kiinnostais XC ja mara-ryskäykseen.

fillaristi_saksasta
09.11.2014, 13.24
Itselä kun ei ole vanteen kasaajia tiedossa ja itse ei viitsisi harjoitella, niin kysymys että ovatko nuo linkkien vanteet totaalisen epäkelpoa tavaraa, vai voisiko niitä jopa harkita??
http://www.ebay.co.uk/itm/29er-thru-axle-30mm-wide-x-20mm-Clincher-MTB-carbon-wheels-QR-or-15mm-12mm-142mm-/221584663670?pt=UK_sportsleisure_cycling_bikeparts _SR&var=&hash=item339779a476
http://www.ebay.co.uk/itm/Hookless-30mm-width-x23-5mm-depth-29er-carbon-MTB-wheelset-tubeless-compatible-/221584665980?pt=UK_sportsleisure_cycling_bikeparts _SR&var=&hash=item339779ad7c

Paino vaikuttaa kohtuulliselta, mutta ovatko nuo navat tai muut osat, mistään kotoisin?
Ja onko jotain kysymyksiä joita myyjältä voi kysyä että varmistaa tavaran laadun, vai onko vain kokeiltava sikaa säkissä?

usko juntunen
09.11.2014, 18.43
Onko noista SRAMin valmiskiekoista kokemuksia. Pikkaisen nuo Riset kiinnostais XC ja mara-ryskäykseen.
Pari kesää olen Rise 60:llä ajellut eikä moittimista. Ilmoitettu paino 1420g on punnittu kyllä kotiinpäin. 100g pitää lisätä niin ollaan oikeilla lukemilla. Vapaaratas helppo huoltaa ilman työkaluja, mutta
saattaa kiekon irtaallaan ollessa luiskahtaa helposti pois pesästään ja takaisin laittamisessa tahtoo sormet loppua kesken. Helpoiten rattaan saa paikoilleen pyöräyttämällä ohuen langan kehällä olevien kynsien päälle niin että kynnet painuvat kolihinsa. Sitten vaan työnnetään ratas pesän "huulille" ja nykäistään lanka pois. Kiekkojen mukana tulee tubeless setti, jossa venttiili on paistettu kiinni kumiseen vannenauhaan. Systeemi on ok. siihen saakka kunnes tulee tarve laittaa sisuri esim. kisoissa rengasrikon takia. Kierros teippiä kehälle ennen tuon setin asennusta poistaa pulman kunhan haverin sattuessa poistaa kumisen vannenauhan&ventiilin.
Toimii toki pelkällä teipilläkin, mutta vannenauhan ansiosta löysempikin rengas nousee helpommin vanteelle.
Ei ehkä mualiman keveimmät kiekot, mutta eipä ole vielä tarvinnut rihtailla.
https://lh3.googleusercontent.com/-gBQKPpqeru0/VF-DcsUtOUI/AAAAAAAAeoI/mBLeKlAbL2g/s640/P1060850.JPGhttps://lh5.googleusercontent.com/-1qvg6YeDVuw/VF95NDcVRpI/AAAAAAAAenk/Ea5sDCJs1Og/s640/P1060835.JPG

troh
09.11.2014, 20.04
http://www.ebay.co.uk/itm/Hookless-30mm-width-x23-5mm-depth-29er-carbon-MTB-wheelset-tubeless-compatible-/221584665980?pt=UK_sportsleisure_cycling_bikeparts _SR&var=&hash=item339779ad7c

Tämä setti (sopivassa koossa) kiinnostaisi minuakin, mutta miten lie käy tullien kanssa? Novatecin navoista on kaikenlaista juttua netissä. Niihin saanee osia Superstarcomponentsin ja Funworksin myyjiltäkin, mutta olisihan se hyvä jos osia ei tarvitsisi.

J.Kottenberg
09.11.2014, 21.21
Luin suurella mielenkiinnolla keskustelun läpi. Hyviä hankintapaikkoja olette onnistuneet löytämään. Vaikka ei olisi mikään kova harrastaja ja kilpailija niin hinnathan vaikutti ihan kohtuullisilta(ml tullit ja alv) että jos on itseä miellyttävä pyörä ja vanteet jo vähän mutkalla niin kiekkojen uusiminen hiilikuituisiin on ihan mahdollinen vaihtoehto? Samalla vaihtuisi laakeritkin.

Katselin vähän komponenttien hintoja niin itse kasaamisessa ei taida oikein hyötyä olla? Ei ainakaan isoa?

Ja eikö ole niin että Kuitukiekkoja, vaikka LB:tä suunnilleen vastaavia kiekkoja ole vasta useamman tonnin pyörissä?

Lisätään tähän vielä että olen aikaisemmin luullut että hiilikuitukiekkojen kohdalla puhutaan aina nelinumeroisista summista.

Kanuunadale
14.11.2014, 21.47
Ai kun ei malttaisi odottaa...

Noxin uudet Farlow 27.5 kehät matkalla pohjolaan. Ei niissä tosin muuta uutta taida olla AM malliin verrattuna kuin vinoon poratut nippelireiät.

Muut tarpeet sain jo
- Sram XO navat 136g ja 256g muistaakseni
- Sapim CXray 279g
- dt prolock nippelit 30g

Kait noista lopputulokseksi pitäisi saada 1550g tienoille olevat vanteet.

Vanhat LB/d-light/Tune King&Kongit elää ja voivat ihan hyvin. Nyt onkin mielenkiintoista vertailla laatukehiä kiinantuotantoon.

Laitetaan lisäinfoa kun rakentelu alkaa.

Bässi
14.11.2014, 22.00
Tä... Eikö noxit ole ihan kanssa kiinalaisia?
kuis leveet ne on?

Kanuunadale
14.11.2014, 23.40
Kai ne kaikki muut paitsi Envet on Kiinassa tehty. Tuskin nämäkään aikuisten tekemät on. Näistä Noxeista kato tulee helvetisti paremmat (lue kalliimmat) kun ne käy välillä Ameriikan Yhdysvalloissa.

Sisäleveys tais olla 29mm. Mun vanhoissa LB:ssä 23mm. Noxissa asymmetrinen kehä. Auttaa jäykkyydessä kun saa molempien puolten pinnat kiriälle.

Ootko Bässi ollut tyytyväinen Derbyihin?

Bässi
15.11.2014, 00.21
Aivan sairaan tyytyväinen, reunat nyt jonkun verran on saannu naarmuja, muttei mitään vakavaa.
en enää näitten jälkeen oikeestaan alukehillä haluu ajaakkaan.
paineita pysty kans laskee aika paljon johtuen leveuydestä ja reilusti on tullu välillä vedettyä liian pienillä paineilla, niinkin että kivet on lyöny reteesti läpi, muttei mitään ole hajonnut. Suosittelen kyllä...

Bässi
15.11.2014, 10.29
Ainii, pieni varoituksen sana.
pidän Derbyjä osasyyllisenä mun läskistymiseen :P
Derbytkin on toki vielä tallella.

Kanuunadale
15.11.2014, 20.03
Hetken jo mietin miten leveät hiilarikehät lihottaa mut sit mä hokasin. Itsekin haluaisin läskiytyä mut ei riitä säilytystila.

Kanuunadale
05.12.2014, 16.13
Ny on kaik osat yhes koos. Rihtauspukin väsäys on tosin vielä loppusilausta vailla. Kesällä oli aikaa ja puutavaraa niin tätä ideaa soveltaen tuli tehtyä http://www.tokyocycle.com/bbs/threads/diy-wheel-truing-stand.2356/

Osat ynnättynä 1536g taitaa setin painoksi tulla. Todella asiallisen näköiset kehät. Pinnareiät 2,5mm offsetilla jotta saa tasaisemman pinnakireyden molemmin puolin ja taisi ne holet olla tässä uudessa kehitysversiossa vinoon porattukin paremmat kulman saamiseksi. Noxin ja Pöörähuollon ohjeiden mukaan kieputetaan pinnat 2 ristiin. Saa nuo nippelit parempaan kulmaan kuin 3X:llä ja kyllä siinä mainospuheiden mukaan sivuttaisjäykistävää vaikutustakin oli.

Nox Farlow 275 kehät 420g kpl, sisäleveys 29mm.
http://ep1.pinkbike.org/p4pb11698302/p4pb11698302.jpg

http://ep1.pinkbike.org/p4pb11698301/p4pb11698301.jpg

Navat Sräm XO
http://ep1.pinkbike.org/p4pb11698304/p4pb11698304.jpg


http://ep1.pinkbike.org/p4pb11698305/p4pb11698305.jpg

Sapim CX-ray
http://ep1.pinkbike.org/p4pb11698306/p4pb11698306.jpg

DT Prolock
http://ep1.pinkbike.org/p4pb11698303/p4pb11698303.jpg

no-saint
18.01.2015, 10.59
Onkos noista Xentis kuitukiekoista kokemuksia? Mainostavat jotta hand made in austria. Sais luxenburgista vajaalla 800€ 29" kehät, cx-sapim pinnat, tunen king-kong navoilla... Painoa kuulemma 1320g.

Petteri Ellilä
13.07.2015, 12.18
Päivitin pitkällisen harkinnan jälkeen Sparkkiin Rise 60 -15 version, tosin vasta taakse. Vaikea sanoa mikä merkitys on 10*135 ==> 12*142 akselin muutoksella takakolmion jäykkyyteen, mutta pyörän käytös muuttui kyllä merkittävästi sivuttaisjäykempään suuntaan. Verrokkina siis Crest.

12mm päätyholkit, XD vapaaratas, 801g ilman akselia.