PDA

Näytä tavallinen näkymä : Yläkroppa jäätyy vaikkei ole vielä edes kylmät kelit.

puumangeri
26.10.2013, 15.35
Aloitan uuden aiheen, sillä tämä hukkuisi taatusti hetimmiten olemassaoleviin talvivaate ketjuihin. Saman ongelman kanssa olen paininut jo kymmenen vuotta. Nyt taitaa olla jo korkea aika kysyä neuvoa.

Mun jalat pysyy lämpimänä, mutta yläkroppaa palelee tosi herkästi. Jos esim. kesällä suht viileänä päivänä kadulla tulee vastaan fillaristi lyhythihaisessa ajopaidassa, niin minulla on siinä vaiheessa jo puettuna pari pitkää ajopaitaa päälleekkäin ja olen lopettamassa lenkkiä kesken, koska rintakehä, yläselkä ja olkavarret jäätyvät.

Komea ja kireä 172cm varteni on varustettu 104cm rinnanympärysmitalla. Takavuosien punttitreeneistä on siis selkä- ja rintalihaksia vielä tallella. Tämän vuoksi sokkona pyörävaatteiden tilaaminen on mahdottomuus.

Tänään -1C astetta pakkasta. Kävin puolentoista tunnin lenkin. Jaloissa pitkät kesätrikoot, joiden päällä ohuet tuulikangas pyöräilyhousut. Jalat OK. Yläkropassa vaatetuksena yksi lyhythihainen ajopaita, yksi pitkähihainen ajopaita, yksi semilämmin pyöräily fleece, tuulta pitämässä ohuen ohut kesä tuuli/sadetakki ja lopuksi vielä softshell ulkoilu takki. Yläkropan liikkuvuus kärsii tosi kovasti näin isosta vaatetuksesta ja tälläkin varustuksella lenkillä tuli useaan otteeseen yläkroppaan tosi kylmä. En tiedä mitä ihmettä pukisin päälle, että voisi ajaa isommilla pakkasillakin.

Mitä yläkropan vaatetusta tässä pitäisi etsiä, että vaate sopisi:

-hartiakkaalle
-pärjäisi kunnon pakkasissa

?

Elastinen materiaali olisi ehdoton plussa, sillä vaikuttaisi positiivisesti istuvuuteen.

Kiitos mahdollisista kommenteista.

IncBuff
26.10.2013, 15.37
Merinovillaa. Tuntuu kylmillä keleillä paljon lämpimämmältä ihoa vasten kuin keinokuidut.

okahkonen
26.10.2013, 15.53
-hyvä aluspaita
-merinovillaa
-tarvittaessa vaikka untuvaa väliin
-tuulen pitävä kuori

Jos nämä eivät riitä, vaihda karkammat renkaat alle.

Sandzsteedt
26.10.2013, 15.56
Kuvauksen perusteella väittäisin että yläkropastasi ei hiki siirry vaatteiden ulompiin kerroksiin ollenkaan. Esim. tuollainen tuuli/sadetakki on yleensä aivan totaalinen muovipussi. (No okei, hengittävät ehkä ihan vähän mutta todellisuudessa hiostaa aivan hemmetisti) Likomärkä ajopaita alimpana kylmentää todella tehokkaasti jos kosteus ei siirry pois iholta.

Yläkroppaan vaate kerrokset uusiksi on ratkaisu. Alle esim. merinovillaa tai jotain mikä siirtää kosteutta pois iholta. Siihen päälle hieman paksumpi lämmittävämpi kerros, joka hengittää. Eli ei mitään windstoppereita. Sen jälkeen päälle lisää hengittävää ja lämmintä jos tarvii ja aivan päällimmäiseksi tuulistopparit tms. kerros jos tarvitsee.
Eli homman jujuna olisi saada yläkroppa hengittämään ja siirtäämään kosteus uloimpiin kerroksiin.

Itse jättäisin tuon sadetakin kokonaan pois ja laittaisin päällimmäiseksi jos on aivan pakko. Softshell toimii uloimpana kerroksena hyvin jos alla on ilmavaa ja lämmintä vaatetta.
Mitä kylmemmässä haluat ajaa niin sitä löysempi kannattaa vaatetuksen uloimman kerroksen olla, koska alle pitää saada lämmintä. Ilma on se joka eristää ja ilmaa on vaikea saada eristeeksi jos koko vaatekerta on liian tiukka.

Yhtään mainostamatta annan vinkiksi Varustelekan. Pistin itse ajovaatetusta uusiksi Varustelekan antimilla ja ei ole ainakaan vielä yhtään valittamista.

ViliA
26.10.2013, 15.57
Eikös asia ole niin, että kerroksia pitäisi olla useampi mutta niiden pitäisi hengittää. Tuota kuvaustasi kun luin niin aika paljon oli kerroksia mitkä ei älyttömästi hengitä. Siinä vaiheessa kun kroppa hikoaa mutta kosteus ei pääse poistumaan iholta niin kylmettyy aika nopeasti. Itse suosin laadukkaita teknisiä kerrastoja alimmaisena jotta kosteus poistuu iholta. Yleensä saattaa päällipaita ja takki olla lenkin jälkeen hiestä märkiä mutta iho silti kuiva. Myös tuo merinovilla toimii varmasti. En kärsi kylmästä mutta tässä oma esimerkki pukeutumisesta n.-10*C, hihaton tekninen trikoopaita, aluskerrasto, fleece ja takki jossa tuuletusaukot kyljissä. Tämä siis yläkropassa, housutkin on jalassa😄.

Edit. Samaa asiaa näköjään kun yllä

kp63
26.10.2013, 16.16
Vastakysymyksiä: millä wateilla ajat. hikoiletko. onko asut kireitä vai lepattavia. tiedätkö vaatteiden hengittävyysarvot?.

puumangeri
26.10.2013, 16.44
Kiitoksia vastauksista.

Wateista ei mitään tietoa, eikä liion vaatteiden hengittävyysarvoista. Ajaessa hikoilen kyllä reilusti.

Piti myös sanomani, että pitkähihainen ajopaita ja välifleece on kaikki "hengittäviä". Useimmat vaatteeni ovat olleet muutaman vuoden ajan teknisiä ja myyntipuheiden mukaan "kosteutta poistavia". Tänään tyhmästi laitoin normaalin ajopaidan alimmaiseksi mikä ei ollut fiksua. Väljyyttä saisi olla asusteissa nykyistä enemmän.

Jos en pidä myös tuulta kunnolla pitävää vaatetta, niin viima on se mikä tappaa minut. Kuten mainitsin, niin esim. viileämpinä kesäpäivinäkin minun täytyy pitää enemmän vaatetusta kuin useimmilla muilla. Siis fillaroidessa, ei muuten. Pari teknistä paitaa päällekkäin, viima puskee paidoista läpi ja voin tuntea kuinka keuhkokuume on jo tuloillaan. Ja samalla kelillä joku toinen ajaa pelkällä lyhythihaisella ajopaidalla.

Merinovillaa en omista, joten sitä täytyy hankkia. Lämmintä ja vettähylkivää alle + lämmintä väliin, mutta millä saisi pysäytettyä viiman niin, että koskeus pääsee myös läpi?

Viimakylmyys oli jo sitä luokkaa, että vaihdoin maantieajosta takaisin maastoon. Hitaammat vauhdit = vähemmän viimaa = ei niin kylmä olo. Hien määrä sama.

Smo
26.10.2013, 16.53
Mulla on ulkoilualuspaita ja ohut softshell -10C asti, sit tarvii jo fleesen väliin. Softshell hengittää mutta pitää viimaa tarpeeksi.

puumangeri
26.10.2013, 16.55
Mulla on ulkoilualuspaita ja ohut softshell -10C asti, sit tarvii jo fleesen väliin. Softshell hengittää mutta pitää viimaa tarpeeksi.

Tuli jo vilunväreet pelkästä ajatuksesta, että itse menisin pyörän päälle ulos tuollaisella varustuksella!

pätkä
26.10.2013, 17.01
Alimmaksi kerrokseksi sen lyhyt hihaisen ajopaidan tilalle kannattaa pukea merinovillaa kuten edellä on jo suositeltu. Yksi parhaimmista aluspaidoista on myös Craftin windstopper 367 extreme aluspaita, vain edessä WS kalvo, joten hengittää. XL koko lienee tarpeeksi suuri. Fleece jota olet käyttänyt siellä välissä ei oikein toimi urheilussa.

Suositus: Craftia alle, pitkähihainen talviajopaita ja softcell takki. Voi tuntua vajaalta vaatetukselta nykyiseen vaatemäärään nähden, mutta tuo alimmainen kerros on mielestäni ratkaisevassa asemassa.

okahkonen
26.10.2013, 17.01
Palaanpa vielä tähän. Puumangeri, ajat ilmeisesti maantietä? Tuo pukeutumisesti voisi yhtä hyvin olla jostain sketsistä, minusta siinä ei ole oikein tolkkua. Lisäksi kyseenalaistaisin kommentoijien kannan, jonka mukaan vaatteiden väliin pitää jäädä paljon ilmaa: ainakaan se ei pyöräillessä ole käytännöllistä.

Hanki kunnon aluspaita, ei merinovillaa, vaan esim Craftin tai Castellin ohuen ohut keinokuituinen verkkopaita. Tämä tulee olla kireä. Näin pidät ihon kuivana.
Seuraava kerros: kelin mukaan joko normi ajopaita, kireä keinokuituinen paita tyyliin Skins yms. tai kylmemmillä keleillä merinovillainen (icebreaker tekee hyviä).
Kolmas kerros ohut tuulenpitävä ajotakki tai tuulenpitävä liivi. (pyöräilyspesifeissä vaatteissa usein tuulenpito vain edessä; selkä hengittää paremmin). Tämän pitää olla siis jotain soft shell tyyppistä, ei missään nimessä makkaran kuori.

Ja sitten päälimmäiseksi tuulen pitävä hengittävästä materiaalista tehty pyöräilytakki. Castelli tekee näitäkin hyviä.

Noita kuorimaisia asuja ei siis missään nimessä väliin vaan ainoastaan päällimmäiseksi, ja vain jos on pakko. Avomeripurjehtiessa vanha kikka on vähentää vaatteita kun tulee kylmä: liittynee siihen että kun vaatteet saavat ilmaa ja vähän kuivuvat, ne lämmittävät paremmin.

Pukeutuminen pyöräilyyn varisikin vaihtelevilla keleillä on vaikeaa, ja vaatii jonkin verran henkilökohtaista kokemusta. Hyvillä varusteilla saa silti oiottua mukavasti. Itselläni toimii mainiosti sikakallis Castellin Gabba paita, joka on tuulen ja miltei vedenpitäväkin, ja hyvin kireä. Pärjään Gabballa ja irtohihoilla, sekä näiden alla ohuella aluspaidalla reilusti alle 10 asteen maantielenkeillä. Sitten kun nuo ei riitä. Päälle vielä takki lämpötilan mukaan.

pätkä
26.10.2013, 17.06
Hyviä suosituksia okahkosella. Gore Bike Wearin WS liivi toimii hyvin myös ajotakin alla. Selkäosassa on verkkoa, joten hengittää. Etupuolen WS kalvo suojaa myös hartiat viimalta.

kp63
26.10.2013, 18.18
oma näkemys/kokemus: mulla lämmöntuotto ja hikoilu varmaan suht kärkipäässä ja tassä kokemuksia: lenkit nousevan tehon periaatteella. kaikki vaatteet mahdollisimman kireitä (fillaroinnissa idea on se, että on tuulisuoja, hikeä siirtävää vaatetusta, mutta keskeisin kylmällä on se että vaatteet estää sun tuottaman lämmön poispääsyn ja silloin löysät vaatteet ei toimi). sopiva vaatetus ensin 10-15 min kylmä ja sit alkaa tulee lämmin. itellä saattaa olla tupla winstopper edessä, muttei mielellään takana. eli summana kireetä päälle siellä se viisaus

nure
26.10.2013, 18.22
Myös vähillä ajan, -10:een ajopaidalla, softshell takilla ja thermon ajohousuilla. Lisäksi tietty päähineet ja hanskat eikä palele kuin muutaman minuutin... Itse veikkaan huonoa verenkiertoa tai jotain elimistöllistä seikkaa sillä eihän noissa lämmöissä mitään erityistä useinkaan tarvi vaatetukseksi.

puumangeri
26.10.2013, 18.28
Palaanpa vielä tähän. Puumangeri, ajat ilmeisesti maantietä? Tuo pukeutumisesti voisi yhtä hyvin olla jostain sketsistä, minusta siinä ei ole oikein tolkkua.

Ajoin ennen maantiellä, nyt "maastossa". Tiedän, itsenikään mielestä tässä ei ole mitään tolkkua :)

Muistin nyt, että pari vuotta sitten koin suurta tyytyväisyyden tunnetta kun laitoin kahden ajopaidan väliin muovipussin tuulta blokkaamaan. Kylmä viima katosi samantien ;)

Testasin urheilukaupoissa muutamia erilaisia windstopper paitoja ja oikeaa kokoa ei löytynyt. Crafteja muistan kokeilleeni ja huomasin kyllä, että niissä oli windstopperit oikeissa paikoissa, mutta paidat eivät olleet kovinkaan elastisia ja isotkin koot olivat hartioista ja rintakehän kohdalta liian kireitä. Windstopper liivi vois toimia paremmin.

Itsellä on käytössä myös Rukkan pitkähihainen aluspaita joka pitää ihon kyllä tosi kuivana. Uskoisin, että hommaan tulisi jotain tolkkua jos Rukkan lisäksi saisin lämmintä välivaatetta ja windstopper blokattua rintaan tulevan viiman. Siihen päälle softshell.

puumangeri
26.10.2013, 18.35
Mun täytyisi itseasiassa kehittää joka päiväiseen arkikäyttöönkin sopiva rintakehän windstopper vaatetus, sillä tämä viima ongelma pätee ihan tavallisessa arki fillaroinnissakin. Muuten ei palella, mutta se rintakehä...

pätkä
26.10.2013, 18.51
Mun täytyisi itseasiassa kehittää joka päiväiseen arkikäyttöönkin sopiva rintakehän windstopper vaatetus, sillä tämä viima ongelma pätee ihan tavallisessa arki fillaroinnissakin. Muuten ei palella, mutta se rintakehä...

Craftilta otat sitten XXL koon WS aluspaidan. Se sopii kokemuksen mukaan 108cm rintakehämitalle. Ei ole tiukka vaan paremminkin tyköistuva, kuten kuuluukin olla.

Gore Bike Wearilta sopii sama koko.

puumangeri
26.10.2013, 18.53
Jes, kiitoksia vaan kaikille. Eiköhän näillä vinkeillä saada jo tilannetta korjattua. Raportoin myöhemmin muuttuiko tilanne.

Mikael partti
26.10.2013, 19.11
http://m.youtube.com/watch?v=wsJe5USU-us jos jotai kiinnostaa ni siin on video

kp63
26.10.2013, 19.11
jep ja kato ainakin se päällysvaate kireeksi, se antaa vähän anteeksi alusvaatteiden liian ison koon.

JOULU
26.10.2013, 19.18
Hanki kunnon aluspaita, ei merinovillaa, vaan esim Craftin tai Castellin ohuen ohut keinokuituinen verkkopaita. Tämä tulee olla kireä. Näin pidät ihon kuivana.
Seuraava kerros: kelin mukaan joko normi ajopaita, kireä keinokuituinen paita tyyliin Skins yms. tai kylmemmillä keleillä merinovillainen (icebreaker tekee hyviä).
Kolmas kerros ohut tuulenpitävä ajotakki tai tuulenpitävä liivi. (pyöräilyspesifeissä vaatteissa usein tuulenpito vain edessä; selkä hengittää paremmin). Tämän pitää olla siis jotain soft shell tyyppistä, ei missään nimessä makkaran kuori.

Vähän samaan tyyliin olen itsekin yläkropan vaatetuksen hoitanut:
Alin kerros:
- verkkopaita: tämä on minulla aina viileällä säällä alin kerros
Välikerros:
- hengittävä:Transtex, jossa kylmällä/tuulisella kelillä edessä Windstopper ja takaa hengittävä.
Päällimmäinen kerros
- ajotakki: edessä Windstopper ja takaa Shoft Shell

Alekerran suojana minulla oli tänään ainoastaan pitkät Windstopper ajohousut. Kylmillä keleillä laitan niiden alle verkkohousut ja tarvittaessa lyhyet Windstopper alushousut sukukalleuksia suojaamaan.

Olen käyttänyt pääsääntöisesti Löfflerin tuoteita (eivät ole halvimpia, mutta laatu on vastannut odotuksiani).

Marsusram
26.10.2013, 19.53
jep ja kato ainakin se päällysvaate kireeksi, se antaa vähän anteeksi alusvaatteiden liian ison koon.
Jos esim. hiihtäessä tai juostessa yläkroppa lämpiää riittävästi, mutta ei pyöräillessä, voi ongelma olla yläkropan liikkumattomuus, lihasten vähäinen lämmöntuotto yhdistettynä verenkierron vähyyteen staattisessa tilassa. Jos ohjailu on vahvalle lihaksistolle liian helppoa, eikä siinä lämpiä, pitää koittaa lisätä aktiivisuutta ja kehittää enemmän liikettä jumppaamalla pyörän päällä.
Kun asuste on sopivan kireä, se ei pumppaa ilmaa sisään ja ulos liikkeiden mukaan. Huokoisen välikerroksen paksuus pitää välissä tarpeeksi eristävää ilmaa jotta kylmä ei johdu ulkopinnasta sisään. Iholta haihtuvasta kosteudesta osa tiivistyy kuoritakin sisäpintaan, vuori, aluskerrokset tai softcell pitää kylmän pinnan irti ihosta.
Kaula ja pää ovat suuria lämmön hukkaajia, kädet ja ranteet taas tuntuvat kylmiltä herkästi.
Toinen yläkroppaa viilentävä virtaus on hengitysilma keuhkoihin, yleensä hengästymistehoilla alkaa kuitenkin jo lämmetä liikaakin.

Paolo
26.10.2013, 20.02
Vähänkin viileämmällä kelillä ei ole verkkoalusasun voittanutta.
Kylmällä lämmin, lämpimällä viileä, joustaa ja toimii aina. Itsellä käytössä kotimainen FinnSvalan malli.
Vanhimmat käytössäolevat vähintään jo viidentoista vuoden vanhoja ja kestävät aina vaan.
Tuon päälle sitten kelistä riippuen muuta.

JOULU
26.10.2013, 20.37
Vähänkin viileämmällä kelillä ei ole verkkoalusasun voittanutta.
Kylmällä lämmin, lämpimällä viileä, joustaa ja toimii aina. Itsellä käytössä kotimainen FinnSvalan malli.
Vanhimmat käytössäolevat vähintään jo viidentoista vuoden vanhoja ja kestävät aina vaan.
Tuon päälle sitten kelistä riippuen muuta.

Mulla on kanssa ollu se Musta original FinnSvala kaaaaauuuuaaaaaan.

Sundo
26.10.2013, 21.05
Hyviä vinkkejä on kasapäin täällä. Mulla on ihan sama ongelma kylmällä tietä polkiessa; kaula, niska ja rintakehä vihottelee herkästi. Ratkaisin ongelman tilaamalla vaimolta tälläisen (http://kuva.termiitti.com/v.php?img=32680). Koko yläkropan vuoraaminen kun aiheuttaa herkästi ylimääräistä hikeä.

Muistelin sen olleen merinovillaa, mutta onkin kuulemma alpakkaa. Suurin piirtein samalla lailla toimii, mutta kutittaa vähän vähemmän.

Madone 4.9
26.10.2013, 21.13
Itsellä maastossa +5 - -7 asteessa pärjää yhdellä teknisellä paidalla + softshell takilla. Ja lämmintä piisaa riittävästi. Verenkierto liiankin hyvä mutta ei sovi valittaa.

Kylmemmillä keleillä laitetaan pyöräilypaita (mallia NW t-paita) + teknistä paitaa . Näillä pitäisi pärjätä taas tuonne -15 asteeseen. Sitten vaihdetaan merinovillaa 100% alle kun mennään alle -15 asteen.

Jos ei ole suotu tosiaan hyvää ääreisverenkiertoa niin kylmä tuppaa olemaan. Mahdollisia muita syitä: joku sairaus jota ei ole vielä todettu.

Smo
26.10.2013, 21.21
Tuli jo vilunväreet pelkästä ajatuksesta, että itse menisin pyörän päälle ulos tuollaisella varustuksella!

Samalla setillä retkiluistellu merellä tuulisissakin oloissa.. kahvitauolla sitten kuoritakki päälle tai fleese softshellin alle jos tuulee..mitä vähempi on hikoillu sen lämpimämpi on. Kylmään tottuminen auttaa tässäkin .. talvella voi hiihtää murtsikkaa ilman hanskoja jos veri kiertää. Joskus maastossa tuli yllättäen fillarin mittarin mukaan lähes +-0C, oli aluspaita ja ohut ajopaita .. kylmäs mahaa mutta ei muuta.. ehkä pidemmällä retkellä olis vilustaa alkanu

nure
26.10.2013, 23.12
Joskus aina miettii sitä kun väki alkaa lisätä vaatetta välittömästi kun ilmat viilenee niin mitäs sitten kun tulee tosiaan kylmää? Onkos suomalaisten metsäläisgeeni heikentynyt urbanisointumisen myötä?

marko.k
26.10.2013, 23.24
Nollakelillä pärjäis vielä lyhyellä ajopaidalla ja liitelin takilla mutta hartiat ja rinta vaatii toisen paidan alle. Työmatka meni ihan mukavasti pitkähihaisella juoksupaidalla,ajopaidalla ja takilla.

Kylmemmillä keleillä sitten lämpökerrastoa päälle mutta stopata ei passaa kovin pitkäksi aikaa :D

Myöskin niskat ja korvat ei kestä yhtään kylmää tai viimaa joten ne pitää suojata jo plus10. Päällimäinen paita on yleensä litimärkä mutta teknisten paitojen ansiosta ei nahkaa palele.

Mikael partti
26.10.2013, 23.52
Mulla alkaa päätä särkee ku noi korvat kylmenee vaikka ois semmonen ohut pipo.

Kare_Eskola
27.10.2013, 01.14
okahkonen puhuu höpöjä kun väittää, että merinovilla ei saisi olla alimmaisena kerroksena ihoa vasten. Nimenomaan siihen se sopii, jos sen valitsee oikein. Merinovilla on märkänäkin lämmintä, mutta sen tärkein ominaisuus on mukavuus iholla kaikissa olosuhteissa.

Sauli Lumikko
27.10.2013, 01.27
"Kosteutta siirtävä" on kyllä sellanen sanapari, joka on kerrospukeutumisen isoimpia väärinymmärryksiä. Mainostajat neuvoo pistämään tätä alle, tuota väliin ja sitten hengittävää ja vedenpitävää päälle, niin olisi valmis mihin vaan ehkä vähän välikerroksia säädellen. Ei ole kyllä omien ja monien muiden liikuskelijoiden kokemusten kanssa linjassa ollenkaan. Kyllähän noi tekniset materiaalit puuvillaa parempia ovat, mutta mieluummin niitäkään ei kannata ylenmäärin hikeen kastella, vaan pukee päälle vähemmän.

Näillä keleillä mitä nyt on täytyy huomioida ilmassa oleva kosteus: se tulee vaatteiden läpi herkästi etenkin viimassa. Tuulenpitävyys on hyvä juttu, mutta nekin (vedenpitävistä puhumattakaan) hengittävät aika kehnosti. Tarvitaan ilmanvaihtoaukot esim. kainaloihin, sitten pystyy vetelemään arkitahtia niin, ettei kastu muttei kärsi kylmästäkään. Oikein kovissa rypistyksissä kastuminen on sitten väistämätöntä, ja pitää muuttaa tavoitetta: pitää keho riittävän lämpimänä kastumisesta huolimatta.

Mulla on alimpana kerroksena yleensä Aclima WoolNet, koska se hengittää aivan älyttömän hyvin (ei mikään varmaan pärjää tässä verkolle), sitoo ilmaa eristeeksi ja toimii kosteanakin ihan hyvin. Eli ainakin toinen ääni merinolle täältä.

Jii1978
27.10.2013, 08.57
Jos joku kärsii kaulan ja niskan alueella kylmän tunteesta, merinokaulurista oli ainakin minulle apua: http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=40_146_186&products_id=1694. Tunne on ajaessa se, että lämpö ei enää karkaa kaulan/takin kauluksen kautta. Maksaa, mutta on hyvin tehty ja vaikuttaa pitkäikäiseltä.

Jopoman
27.10.2013, 12.26
^Tuo on taatusti parhautta.

Mitä niskan ja kaulan palelemiseen tulee, niin itselle on ollut paljon apua Buffin merinovillaisista putkihuiveista; sellaisen kun vetää nenän alta päälaelle asti ja laskee kypärähihnan kiinnityksen jälkeen edestä leuan alle niin jää sopivan löysälle ja lämmittää hyvin. Lisäksi tietysti muu kelinmukainen varustus.

Tiedä sitten onko mun kylmänkesto pahastikin degeneroitunut, mutta varsinkin syksyisin tunnen tarvetta pistää suht talvista päälle jo plussan puolella. Saatan kylläkin olla vaan mukavuudehaluinen kermaperse.

scf_
27.10.2013, 14.25
Ääni verkkoalusasuille, esim. Brynje tai jo mainitut Finnsvala/Aclima. Siihen päälle sitten kokeilun, kokemuksen, tuntemusten ja erehdysten kautta löytyy sopiva yhdistelmä väliasua ja takkia/housua erilaisiin keleihin sopivaksi. 5 vaatekerrosta kaikkinensa yläkropassa kuulostaa omiin kokemuksiin verrattuna paljolta. 2 kerrosta pois, välikerrosta muuttamalla (lyhyt/pitkä paita, paksuus) voi säädellä paljonkin. Jos kotona on jo kevyt hiki tai tunne että on kuuma ennen lähtöä pakkaseen ja viimaan voi olla aika vaikea päästä lenkin aikana lämpimäksi kosteuden jäähtyessä suoraan iholle heti kun ulos on päässyt. "Kuivana" lenkille ja pieni viileän tunne saa/pitää olla, siitä kyllä lämpenee sopivasti.

okahkonen puhuu höpöjä kun väittää, että merinovilla ei saisi olla alimmaisena kerroksena ihoa vasten. Nimenomaan siihen se sopii, jos sen valitsee oikein. Merinovilla on märkänäkin lämmintä, mutta sen tärkein ominaisuus on mukavuus iholla kaikissa olosuhteissa.
Samaa mieltä kunhan valitsee mahdollisimman ohkasta merinoa alimmaksi. Niitäkin on monia erilaisia. Paksummat merinoalusasut jättäisin väliin (kovaa) hikiliikuntaa ajatellen.

Jii1978
27.10.2013, 14.53
Tiedä sitten onko mun kylmänkesto pahastikin degeneroitunut, mutta varsinkin syksyisin tunnen tarvetta pistää suht talvista päälle jo plussan puolella. Saatan kylläkin olla vaan mukavuudehaluinen kermaperse.

Kylläpä sitä itsekin melko aikaisin kaivaa hiihtohanskaa ja pipoa esille kelien viiletessä. Välillä tulee kelin ja pukeutumisen kanssa virhearvioita, että lähtiessä on oikeaoppisesti ollut kylmä ja sitä kylmää on jatkunut koko lenkin ajan. Siinä on liikunnanilo kaukana, kun muutamassa plusasteessa vetää märkä perusbuffi kypärän alla ja pää on jäässä. Mielummin vähän liikaa kuin liian vähän päälle ja kesken lenkin vaikka takin vetoketjua auki.

Silloin tällöin työmatkalla tulee vastaan näitä kavereita, jotka juoksevat kesät talvet ilman paitaa. Aika eksoottisen näköistä hommaa kuulaina helmikuun päivinä, kun mittarissa on toistakymmentä pakkasta ja aurinko paistaa.

Shimaani
27.10.2013, 16.28
Actima Woolnet ja tarpeeksi paksu ihonalainen rasvakerros on lämmin kombo. Näyttää hiukan talitintin syöttöpussilta mutta sen piilottaa näppärästi vaikka Foskan hillittykuosisella takilla (http://www.foska.com/test-dummy-toastie-thermal-jacket.html).

Smo
27.10.2013, 16.33
Pitää syödä ettei tuu kylmä :D

.. vähän kyllä ihmetyttää jossain +10C ihmisillä kuoritakit ja pipot päässä kun ite vetää shortseissa ja ohuessa ajopaidassa ... siihen kylmään tottuu kyllä. Voi vaikka alkaa käymään uimassa syksyisin, saattas auttaa.

Greycap
27.10.2013, 16.55
Tänä syksynä olen itsekin ihmetellyt että mitähän nyt on tapahtunut, aina olen ollut vähänlaisesti palelevaa sorttia mutta silti jossain +5°C tienoilla on kaivettu pitkää housua ja pipoa - joo ei tällä kertaa. Parhaimmillaan/pahimmillaan tuossa viime viikon alussa oli tiet jo aamulla jäässä, pari-kolme astetta pakkasta ja allekirjoittanut repi menemään teknisessä T-paidassa, vuorittomassa softshelltakissa, kolmevarttisissa maastoshortseissa ja tavis-Buff päässä korvien suojana. Kylmyyttä ei kestänyt edes ekaa puolta kilometriä.

Tulikohan kesällä annettua verenkierrolle niin paljon rääkkiä että nyt toimii koska rasvakerrosta ei 60 kg äijässä paljoa ole. :seko:

Sauli Lumikko
27.10.2013, 16.56
Kuorma vaikuttaa pukeutumistarpeeseen todella paljon. On ihan eri asia ajaa työmatkansa 20 km/h tai 30 km/h, vaikka olis sama henkilö ja samalla ilmalla. Ehkä tästä johtuen sitä joskus ihmettelee vastaantulijan lämpöistä pukeutumista?

Syksyn tullen mulle tulee aika herkästi kylmä, jolloin laitan reilummin päälle. En tiiä onko kyse ilman kuivumisesta pakkasella vai kehon tottumisesta kylmään (vai molemmista), mutta talven edetessä yleensä sitten vähennän vaatetta. Jotakuinkin -10 asteeseen riittää toi Aclima Woolnet ja kuoritakki.

Teinpä muuten sellaisen havainnon, että suht' heikosta eristävyydestään huolimatta Sealskinzin hanskat ovat ihan älyttömän kivat ajohanskat nollakeleillä ja vähän päälle. Ei meinaan kosteus ja/tai viima pääse vähimmässäkään määrin läpi.

Smo
27.10.2013, 17.55
Syksyn tullen mulle tulee aika herkästi kylmä, jolloin laitan reilummin päälle. En tiiä onko kyse ilman kuivumisesta pakkasella vai kehon tottumisesta kylmään (vai molemmista), mutta talven edetessä yleensä sitten vähennän vaatetta. Jotakuinkin -10 asteeseen riittää toi Aclima Woolnet ja kuoritakki.

Sen on rannikolla huomannu että +1C kostea tuulinen keli tuntuu kylmemmältä kuin kuiva pakkanen, kovempikin. Kuoritakkia en ikinä pakkasilla pidä ellei ole myräkkä .. hengittävää vaatetta pitää olla.

VeeVee
27.10.2013, 17.57
Itse käytän kylmällä säällä jo aiemmin mainittua Aclima Woonetia http://www.partioaitta.fi/Aclima_Woolnet_Polo_With_Zip_Men ja se päällä kelistä riippuen toinen merinovillanen paita ja vielä kylmemmällä ilmalla merinon korvaa fleece. Sen päällä joku hengittävä takki jossa tuulenpitävä etuosa. Ostin GoExpo-messuilta pari vuotta sitten Polartecin Tierra-fleecen tms joka on älyttömän lämmin. Se menee verkkopaidan päälle asteet putoaa alle -25:n ja siihen joku windstopper päälle. Tuolla kelillä ja varustuksella ei kyllä lenkkejä ajeta, mutta työmatkat ja kevyttä ulkoilua. Tuota Polartecin takkia en ole sen koommin missään nähnyt.

Ja se, että itse tarkenee nollakelissä vähillä vaatteilla ei tarkoita sitä, että kaikki muutkin tarkenee. Jotkut sietää lämmintäkin paremmin kuin toiset. Ei se ole pelkästään tottumuskysymys.

Eli lyhyesti sanottuna suosittelen tuollaista verkkopaitaa alimmaisena. En tiedä toimiiko kysyjällä, mutta aika monella se toimii.

Smo
27.10.2013, 18.10
Nyt kun lukee tota aloitusta niin ilmiselvästi aluspaidasta kiinni ... ei ajopaitaa vaan teknistä tai luomu ulkoilualuspaitaa alle

puumangeri
27.10.2013, 18.22
No niin, päivitystä.

Kiersin tänään urheilu-, ja eräkaupat sekä isommat marketit läpi ja mukaan tarttui alusasuja yli 200€ arvosta. Stadiumilta Everestin ohut merinovillainen kerrasto, Erätukusta paksu merinovillainen kerrasto, Intersportista Craftin pitkähihainen windstopper paita (XL oli tosiaan sopiva, kiitos vinkistä) ja lopuksi Prismasta jokin RS Active kerrasto, jossa tuulisuojaus rintakehässä ja housuissa nivusissa. Toi Prismasta hankittu oli ehkäpä pikaisesti arvioituna ainakin huippuostos 50€ hintaan vaikkei istunutkaan päälle ihan niin täydellisesti kuin esim. Craft.

Tänään oli kaksi astetta lämpimämpää kuin eilen. Kävin testaamassa hankintoja ja olihan tuossa selkeä ero eiliseen. Selkeästi isoin asia on toi windstopper. Tänään puin tällaista: alle ohut merinovilla --> Prisman windstopper --> paksumpi merinovilla ->softshell. Rintaa ei palellut laisinkaan, eikä liion yläkroppaa mistään silloin kuin pysähdyin tarkoituksella kesken lenkin kokeillakseni tuleeko kylmä. Ei tullut. Sen sijaan selkää paleli ajon aikana, mutta ei liikaa. Saa nähdä kuinka selkä kylmettyy pakkasilla.

Housuiksi laitoin alle windstopper pitkät kalsarit ja päälle ohuet kesätrikoot. Ilman windstopperia munaskut olisivat normaalisti olleet jäässä. Ei nyt. Toimi erittäin hyvin.

Veikkaan, että sitten kun tulee -10C -- -15C kelit, niin pärjään kun lisään yläosaan yhden välikerroksen.

Toi mun softshell ei ole kaikista hengittävintä sorttia. Kainaloita ei esim. saa auki. Joku fillarointiin suunniteltu softshell täytyy vielä talven aikana hankkia.

znood
27.10.2013, 19.00
Haluan heittää pienen vinkin jos kylmää. ÄLÄ KÄYTÄ IHONMYÖTÄISIÄ TAI KIREITÄ VAATTEITA. Löysät paidat ja takit on enemmän kun ok. Päälikerros kannattaa olla tuulenpitävä.

Niin ja joo, jos selkä kylmettyy niin reppu on keksitty.

JOULU
27.10.2013, 19.04
^^ Hyvä, että apua löytyi.

Ei takissa kainaloiden avaaminen ole välttämätöntä, tärkeintä on että takki hengittää selästä hyvin.
Alla olevista linkeistä ylempi linkki on lämpimämpi ja alempi hieman ohuempi, valitse tämän tyyppisiä materiaaleja tulevaan takkiisi.
Valmistajia, värejä ja leikkauksia on vaikka kuinka paljon niistä vaan valitset itsellesi sopivan ja nautiskelet talven pakkasista.

http://www.loeffler.at/at/Herren/Bike/Jacken/10327-JACKE-WS-SOFTSHELL-WARM
http://www.loeffler.at/at/Herren/Bike/Jacken/10514-BIKE-ZIP-OFF-JACKE-WS-SOFTSHELL-LIGHT

Smo
27.10.2013, 19.15
Haluan heittää pienen vinkin jos kylmää. ÄLÄ KÄYTÄ IHONMYÖTÄISIÄ TAI KIREITÄ VAATTEITA. Löysät paidat ja takit on enemmän kun ok. Päälikerros kannattaa olla tuulenpitävä.

Niin ja joo, jos selkä kylmettyy niin reppu on keksitty.

Tästä on pakko olla erimieltä .. kyllä ulkoilualusvaatteet saa aika ihonmyötäsiä olla...

Mikael partti
27.10.2013, 19.21
Lidlin softshell takki toimii.

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk

puumangeri
27.10.2013, 19.26
Tästä on pakko olla erimieltä .. kyllä ulkoilualusvaatteet saa aika ihonmyötäsiä olla...

Eipä noita kerrastoja tuntunut edes sellaisia olevan mitkä ei olisi ihonmyötäisiä... Ellei sitten osta ylisuuria kokoja. Noi mitä ostin on kaikki ihonmyötäisiä, mutta ei missään nimessä kireitä tai tiukkoja. Mutta reppu voisi tosiaan lämmittää selkää. Maantieajossa repun käyttö on päässytkin unohtumaan vaikka vuosia sitten se kulki aina mukana maastofillarin kanssa. Nyt kun alla on taas maasturi, niin hommahan on tällä selvä.

TuplaO
27.10.2013, 20.15
Verkkopaita mainittu jo niin monta kertaa, ettei tarvi kuin kompata. Ihoa vasten paras (ellei jopa ainoa) vaihtoehto. Itse käytän sekä kesäkuumalla, että syyskylmällä. "Turha" vedenpitävyys ja tuulenpitävyys muuallakin kuin strategisilla alueilla on pahimmillaan myrkkyä. Lämpimässäkin rotsissa alkaa palella. Itse en voi lämpimintä WS/softshell rotsiani käyttää liian lämpimällä (yli +5), koska alkaa paleltaa. Muuten menee pitkälle miinukselle yhdellä aluspaidalla.

Tiettyä modulaarisuutta olen itse noudatellut, eli WS-aluspaitaa, hartialämmitintä, eripaksuisia irtohihoja ja kaulureita, erilaisia päähineitä ja hanskoja. Noita kun kelin mukaan yhdistelee oikealla lailla, ei tule liian kuuma eikä kylmä. Kylmä, kuiva ja tyyni keli on aivan eri juttu kuin kostea ja tuulinen. Jos tätä ei huomioi kamoissa, olo äityy helposti kehnoksi. Ja kyllä noiden ihoa lähellä olevien kamojen on hyvä olla ihonmyötäisiä.

Smo
27.10.2013, 21.28
Lidlin softshell takki toimii.

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk

Ainakin muutaman vuoden takainen oli kyllä ihan liian paksu mulle .. hiki tuli jo melkei kävellessä

Smo
27.10.2013, 21.31
Eipä noita kerrastoja tuntunut edes sellaisia olevan mitkä ei olisi ihonmyötäisiä... Ellei sitten osta ylisuuria kokoja. Noi mitä ostin on kaikki ihonmyötäisiä, mutta ei missään nimessä kireitä tai tiukkoja. Mutta reppu voisi tosiaan lämmittää selkää. Maantieajossa repun käyttö on päässytkin unohtumaan vaikka vuosia sitten se kulki aina mukana maastofillarin kanssa. Nyt kun alla on taas maasturi, niin hommahan on tällä selvä.

Sinne reppuu voi laittaa vaihtovaatteita .. ainaki joskus kun on laavulle menny yöks kuivat alusvaatteet olis jees vaikka kuivuuhan noi päälläkin

okahkonen
27.10.2013, 21.40

Hehheh, en usko tuommoista väittäneeni. Ei mikään estä pitämästä merinovillaa suoraan ihoa vasten, muttei se kaikissa tilanteissa ole optimiratkaisu. Kuten tässä keskustelussa on hienosti tullut ilmi, nämä pukeutumisasiat ovat varsin henkilökohtaisia asioita. Itse olen huomannut, että silloin kun hikoilee tosi paljon, tai kun suoritus on erityisen pitkä, minun mielestäni on mukavampi jos ihoa vasten ohut ja hyvin toimiva verkkopaita, mallia wife-beater, joka pitää ihon kuivana niiltä kaikkein kosteimmilta alueilta. Näin siis korkeasykkeisellä murtsikka/fillarilenkillä, tai sitten suoritussfäärin toisessa laidassa avomeripurjehtiessa, kun samoissa vaatteissa pitää pystyä olemaan päivä tolkulla.

Jos menen skimbaamaan, puen merinonvillaa suoraan iholle. Paksuuden määrittelee lämpötila.

tempokisu
27.10.2013, 21.43
Ikävä kyllä, mutta - ei se ole alupaidasta tai päälipaidasta kiinni.
Vaan omasta kehosta ja verenkierrosta.
En tiedä onko tämä nyt luonnekysymys, mutta sukupuolikysymys ainakin.
Miehet - keskivartalo palelee, kärkiosista tarkenee.
Naiset - keskivartalo kyllä tarkenee, mutta sormet ja varpaat jäätyy.
Lisäksi on siis yksilöllisiä eroja. Kuten itselläni, en tarvi kovillakaan pakkasilla kun vanha joku t-paika ( eikä mikään tekninen tai merinovilla, ihan tavallinen käytöstä poistettu lenkkikäyttöön) ja ajotakki. Mutta varpaat, se on sitten jo ihan oma lukunsa. En tarvii housujakaan kun ajohousut ja puolilämpimät trikoot siihen päälle.

Luonnekysymyksellä meinasin sitä, jotta olisiko tällainen vanhoillinen tiukkapipo- luonne yhteydessä siihen että kärkiosat palelee? Mun käsittääkseni sosiaaliset iloiset positiiviset luonteet, niin heillä ei kärkiosat niin palele?

Jopoman
28.10.2013, 09.57
Ahaa, mä olenkin siis tiukkapipoinen nainen;)
Puuvillaa en silti laittais alimmaiseksi.

keski-ikäinen
28.10.2013, 11.41
^ Sama täällä, mutta sillee valikoivasti, että jalkojen kanssa pärjää, mutta kädet palelee sitä enemmän.

Smo
28.10.2013, 16.12
Tiukkapipoinen nainen myös mutta täällä varpaat jäätyy, talvella voi vetää murtsikkaa taas vaikka ilman hanskoja. Kunnon kengillä ei toisaalta täällä varpaatkaan jäädy.

marco1
28.10.2013, 17.44
Tuossahan noita neuvoja tuli, kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja alle ja väliin. Voi vaikka vihkoon kirjata muistiksi onnistuneimmat yhdistelmät.

Itse en oikein innostu noista ws-alusvaatteista muuten kuin trikoot päällä urheillessa, jonkun tuulenpitävän päällikerroksen alla ne vain keräävät entistä enemmän hikeä ja kylmettävät lisää. En välitä merinoistakaan urheillessa muuten kuin reikäversioina ja sukkina mutta kokeilemalla selviää oman kropan omituisuudet.

tempokisu
29.10.2013, 04.49
Kannattaa lukea viestit kunnolla loppuun asti. Jos mainitaan "olisiko..."? niin enhän mä mitään väitä, arvelen vaan.

t-paitaa on pidetty lenkillä 80-luvulta asti ja on toiminut. Ei se asia nyt mihinkään muutu - kaikenlaisia "teknisiä ajattelevia" (+kalliita ) vaatteita kehitellään mutta ihmisen kehon toiminta pysyy samanlaisena. Siis yleisesti, toki yksilön kohdalla iän mukaan vähän muuttuu...( selvennetään nyt ettei taas käsitetä väärin).
Vanhassa t-paidassa on se hyvä puoli että kun uusi on liian "lämmin" niin kuluessaan siitä tulee "sopiva". Kun en yleensä hikoilekaan ellei ole +25 astetta lämmintä. Senverran hidasta on lenkkeilyni.

Yksi erinomainen lämmin alupaita - wanhan ajan paita - on myös laamapaita. Sitten vaan sopivaa päälytakkia, mutta ei siinä muuta väli-keski-paitoja enää tarvita.

ja ne kätöset. Jos kädet palelee, ensimmäinen kysymys on käytätkö sormikkaita? Varmasti palelee. Mun ehdotus on tumput/rukkaset, kunnolliset nahkaiset ja tarvittaessa alle ohuet villatumput.

Merckx
29.10.2013, 08.20
En tarvii housujakaan

:D

tempokisu
29.10.2013, 11.45
En tarvii housujakaan kun ajohousut ja puolilämpimät trikoot siihen päälle.

Luonnekysymyksellä meinasin sitä, jotta olisiko tällainen vanhoillinen tiukkapipo- luonne yhteydessä siihen että kärkiosat palelee? Mun käsittääkseni sosiaaliset iloiset positiiviset luonteet, niin heillä ei kärkiosat niin palele?

Ei osata sitten lukea lauseita loppuun?

Olisiko pitänyt oikein vääntään etten tarvitse erikseen lämpimiä talviajohousuja, on normaalit trikoiset kesä-ajohousut ja siinä päällä joko ohuet trikoot tai hieman paksumpaa materiaalia olevat trikoot ( en tiedä tarkkaan mitä materiaalia mutta kuitenkin, jos vaikka nyt jotenkin ymmärtäisitte kun tiedätte millaisia ajohousuja on olemassa).

Tosi typerää ottaa lauseesta pari sanaa ja laittaa ne yksikseen, kun kokonainen lause selvensi asian kyllä.
Jos osaa lukea. Ja ymmärtää lukemaansa, onhan siinäkin jo haastetta kerrakseen...

tempokisu
29.10.2013, 11.51
". Tarvitaan ilmanvaihtoaukot esim. kainaloihin, , koska se hengittää aivan älyttömän hyvin .

No, Sauli haluaa ilmanvaihtoaukkoja jonnekin...

alpakka
29.10.2013, 20.25
Mikäli S-ryhmään kuuluu, niin uusimmassa yhteishyvässä oli suht pätevä artikkeli talvipukeutumisesta.

arctic biker
29.10.2013, 21.00
Mullahan käy joka jumalan vuosi että kesän jäljiltä ei osaa vaatetusta sopivasti lisätä syksyn túllen ja on hiki. Sitte kun just syksyyn on sopeutunut niin tulee talvipakkaset ja kampetta tieten liikaa ja taasen hiessä ajan. Kun talvi alkaa olla ohi ja vaatetus kohillaan niin tuleekin kevät ja arvaatte mitä, hiki. Ja kesän tullen niin varuilta ajan reppu selässä että vois kampetta keventää ettei tuu taas liika lämmin.

Ja sitte kun harvakseltaan ostan ajovaatetta niin siinä vasta homma on että opin uuven rätin tavoille ettei ois taas liika hiestävä.
Finnsvalan polypropeeniverkkopaita ihan sieltä -90 alusta ja nää nykyiset merino-asut on ihan jees.

Se mulla mahtaa olla joku alkukantainen pelko palelemisen suhteen.

puumangeri
30.10.2013, 00.36
Tänään neljä astetta lämpimämpää kuin aloitusviestin päivänä, +3C. Neljä astetta eroa, mutta vaatetusta minun asteikolla tosi paljon vähemmän kuin koskaan ennen.

Alla Jahti paksu merinovillainen aluspaita, RS Active "windstopper" aluspaita ja päällä tosi ohut tuulipukukangastyylinen Yoko pyöräilytakki. Tosi kevyet kuteet, mutta ilmeisen pätevä kokonaisuus tuulta vastaan. Ei palellu yhtään. Ei hiostanu. Täydellinen setti.

Softshell mäkeen ja merinoa lisää tuulitakin alle niin pärjään pakkasillakin hyvin, me thinks.

Sauli Lumikko
30.10.2013, 01.09
Mun ehdotus on tumput.
Kiitos, en ole palstalla hieromassa tuttavuuksia tai romanttisia yhteyksiä. ;)

keski-ikäinen
30.10.2013, 04.18
...
ja ne kätöset. Jos kädet palelee, ensimmäinen kysymys on käytätkö sormikkaita? Varmasti palelee. Mun ehdotus on tumput/rukkaset, kunnolliset nahkaiset ja tarvittaessa alle ohuet villatumput.

Seuraavaksi kun menee vähän enemmän alta nollan, on tosiaan aikomus kokeilla joskus muinoin alelootasta hankittuja Gore-Tex lapasia. On niin järeet, että alle sopii vaikka noi Lidlin pyöräilyhanskat. Karvavuori sisällä vielä. Tosiaan sormikkaat ei pelaa, vaikka jotkuthan käyttää menestyksellisesti noita Varustelekan sormikkaita. Ei taida riittää mulla.

tempokisu
30.10.2013, 09.38
Kiitos, en ole palstalla hieromassa tuttavuuksia tai romanttisia yhteyksiä. ;)

No en ole minäkään, tämä kaiketi on tullut kaikille jo selväksi!

Ihan vaan että kädet ja sormet pysyy lämpiminä. Pitäkee palelevat sormet sitten, mutta ei tarvis valittaa jos hyvä ehdotus ei kelpaa ( vain siksi että se oli minun sanomani, näinhän se on yleensä ollut).

Ikävää että ihan asiallinen tarpeellinen aihe, ja ainakin minä olen yrittänyt kokemukseni perusteella vinkkiä antaa, niin sitten laitetaan ihan vitsiksi.
Ei hyvä.

izmo
30.10.2013, 09.54
Ajoin eilen tunnin lenkin ave 42 oli tumput ja nahkarukkaset päällä niin loppumatkasta peukalot kylmeni.... lämpöö noin + 6

tempokisu
30.10.2013, 12.09
^ no varmana jäätyy siinä viimassa jos ave ( keskinopeus? ) on 42.
Mun vinkit toimii kahdenkympin vauhdissa. Nyt on myös aika "lämmintä" jos tassuissa on liikaa tavaraa niin tassu hikoilee ja sitten alkaa kylmyys.

Mutta peukalo. Sehän on sormi joka on rukkasissakin sillee yksikseen palelemassa. Usein joutuu hilaamaan peukalon sinne muiden sormien joukkoon lämmittelemään. Silloin on toki eduksi että tie on suhteellisen tasaista ajettavaa kun ei sillä kädellä vaihteita vaihdella tai jarrukahvaa käytetä.

Sauli Lumikko
31.10.2013, 00.33
Ikävää että ihan asiallinen tarpeellinen aihe, ja ainakin minä olen yrittänyt kokemukseni perusteella vinkkiä antaa, niin sitten laitetaan ihan vitsiksi.
Ei hyvä.
Ikävää tosiaan! Aloitapa tilanteen parantaminen vaikka siitä, että et itse irvaile muiden vinkeistä:

http://img.photobucket.com/albums/v336/Lumikko/Screenshot2013-10-30at110746PM_zps1cc325b8.png

Jopoman
31.10.2013, 01.00
Softshell mäkeen ja merinoa lisää tuulitakin alle niin pärjään pakkasillakin hyvin, me thinks.

Softshelliä on varmaan monenlaista. Mulla kaikki viileän kelin päällysreleet softshelliä eikä ole ollut tuulenpitävyydestä huolta.

Smo
31.10.2013, 02.45
Vielä vois vetää alasti kohta varmaa tarvis vaatetta päälle .... niin oon kyllä vetäny alasti ...

kp63
31.10.2013, 09.50
Kaikki urheiluvaatevalmistajat myyvät tuotteitaan hengittävinä. hengittävyys on kuitenkin mitattavissa. eli takista pitäisi löytyä arvot kuten yhden takin tuoteselosteesta otin mallin: Weight: 100 g/m2 10,000mm waterproof 30,000 g/m2 24-hour breathability. tossakin on ongelmana se että miten hengittävyys säilyy pakkasella, mutta antaa tuokin luku jonkin osviitan. hengittävinä myydään myös tuotteita, joiden arvot on luokkaa 2500g/m2 eli ollaan aika "pullossa". tossa pieni taulukko

Examples of Waterproof Breathability Ratings for Major Manufacturers

Brand
Fabric
Waterproofness (mm/24 hours)
Breathability (g/m2/24 hours)

Columbia Sportswear
Omni-Tech® (Adults)
10,000
10,000

Columbia Sportswear
Omni-Tech® (Kids)
5,000
5,000

Event
Event
30,000
22,000

Gore-Tex®
PacLite®
28,000
15,000

Gore-Tex®
Pro-Shell 2-Layer
28,000
25,000

Gore-Tex®
Pro-Shell 3-Layer
28,000
25,000

Lowe Alpine Triplepoint®
3-Layer
20,000
20,000

Marmot
MemBrain®
20,000
25,000

Marmot
PreCip®
15,000
12,000

Marmot
PreCip Plus®
25,000
15,000

Mountain Hardwear
Conduit
20,000
20,000

Sierra Designs
Hurricane
8,000
2,000

Sierra Designs
Microlight
600
N/A

puumangeri
02.11.2013, 15.45
Tänään tuli hurjassa -1C asteessa huomattua viiman ja liikkumattomuuden vaikutus kylmyyteen.

Maasturilla puoli tuntia loivaa ylämäkeä ja olo mitä mainioin kahden merinon + windstopper paidan + tuulitakin kanssa. Ylämäen jälkeen 5min laskeutumista kukkula alas. Kroppa ei tee mitään muuta kuin painaa jarrukahvoja. Tai no poljin jalkoja takaperin, ettei jalat kylmettyisi. Kun pääsin mäen alas tärisin hirvittävän kylmyyden kourissa. Onneksi oli repussa mukana myös lämmin fleece + väljempi tuulitakki. Noilla sai pelastettua lenkin vaikka olo olikin taas kuin Michelin ukolla.

Taidanpa ajaa talvilenkit tasaisessa maastossa. Tai rämmin mäet alas hankea pitkin, ettei vauhti pääse nousemaan isommaksi mitä tasaisella ajaessa. Niin tai sit käytän jarruja alamäissä.

Kva66
03.11.2013, 15.31
Paleleminen on minulla suuri ongelma, myös kesäkeleillä varpaiden osalta.

Ajan varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn maantiepyörällä. Pakkasella ei ole tullut maantiepyörällä ajettua, maastopyörällä lyhyitä lenkkejä.

Tässä ei ole tarkoitus ylistää/myydä yhden merkin tuotteita. Nuo olen vain hyväksi todennut.
Taannoin hankin Löfflerin Colibri Goretex asun: takki+housut http://www.pyorapojat.com/index.php?article_id=4421 . Tähän olen ollut erittäin tyytyväinen. Alimpana pidän Löfflerin verkkopaitaa http://www.pyorapojat.com/index.php?article_id=4180 Tähän päälle ohuempi korkeakaluksinen Löfflerin väliasu http://www.pyorapojat.com/index.php?article_id=4429 Päälle tarvittaessa paksumpi lisäksi. Jalassa lyhyet pyöräilyhousut + irtolahkeet tai pitkät lämpöhousut (about vuodelta 1988) ajohousujen lisäksi. Lämmittää hyvin alaselän.

Jalkojen kanssa taistelin pitkään. Merinovillaa koetin. Parhaaksi komboksi on muotoutunut vettä pitävät sukat, marketin alumiinipohjaiset lämpöpohjalliset. Kengän päälle neopreenisuojat (malli Biltema/PRO+vedenpitävät suojat PRO)

Käsissä Shimanon vettä ja tuulta pitävät hanskat. Kädet hikoaa, ei ole tullut kylmä vaikka minua herkästi paleltaa. Nämä on toiminut paremmin mitä ns. Lobsteri käsineet.

Päässä kypärän alla Löfflerin kypärälakki, jossa korvalliset. Etuosa tuulta pitävää.

Nämä on toiminut hyvin kunnon vesisateessakin. Ehkä tärkein juttu on se ettei laita kahta esim. Gore kalvoa päälekkäin. Kesällä mukana on kulkenut kevyt tuulitakki. On lämmin, pitää tuulen, ei hengitä yhtään. Ei toimi kylmällä kelillä.

Näihin asuihin kannattaa vähän satsata. Kuitenkin kestävät us vuoden. Uskon kuitenkin tuohon hengittävyyteen Goren osalta. Muitakin kalvoja on, niistä ei ole kokemuksia.

keski-ikäinen
03.11.2013, 15.48
^ Kyllä jotkut vaatteet vaan kestää ja kestää. Mulla on Löfflerin Goretex Colibri-takki, ostettu about 15 vuotta takaperin. Käytetty koko ajan, siis myös ajanjaksona, jolloin en pyöräillyt. Vähän on nukkaantunut pinnaltaan, mutta edelleen täydessä käyttökunnossa.

okahkonen
25.11.2013, 00.10
Tänään oli vihmakka keli, joten muistui tämä ketju mieleen. Taustana: kokemuksen mukaan olen aika keskinkertainen eli keskimääräinen palelija.

Tänään ajoin 80 kilsaa / 2h50min; lämpötila vaihteli -1 ja 0 asteen välillä. Ympyrälenkki joten tuulta tuli kaikista kulmista, muutama metri sekunnissa. Tie melko kuiva, aurinko vilahteli, ei sadetta. Keskivauhti 28,5 km/h, syke 93%:sti pk alueella, 6% palauttavalla ja 1% vk alueella. Strava kertoi intensiteetiksi 81%.

Päällä oli:
-Jaloissa Sealskinz sukat, Laken maantiekengät, Castellin sadesuojat;
-Assoksen perus lyhyet ja jotkut pitkät trikoot päällekkäin.
-Yläkropassa ohut pitkähihainen aluspaita, Castellin Nanoflex hihat ja Gabba ajopaita; näiden päällä hyvin ohut kesäajotakki; tuulenpitävä ja hengittävä huomioliivi
-Castellin diluvio hanskat, joku pääpanta, kypärä.

Ainoa mikä paleli oli varpaat. Loppumatkasta alkoi myös vähän tuntua siltä, että reisissa olisi voinut olla enemmän lämpöä. Yläkropassa oikein hyvä fiilis. Huomioliiviä lukuunottamatta kaikki vaatteet mallia kireitä, ja huomioliivikin hyvin istuva.

Ai miksikö tänne vaatteitani luettelen? No sitä vaan, että kun on oikeat gearit päällä, ei tarvi niin kauhean montaa kerrosta pukea.

Rusakko
25.11.2013, 11.59
Ihan ei otsikkoon mene, mutta asiaani varten en viitti uuttakaan aloittaa ja haulla ei aiheestä löytyny:

Ongelma: kelien viiletessä lähelle nollaa, huomaan että vehkeet paleltuu ;) Takin liepeet ei yllä peittämään etumusta ja housuosasto lienee puutteellinen. Housuina alla ohuet pyöräilybokserit, sen päällä vaipalliset alushoususortsit ja päällimmäisenä henkselimallin trikoot, jotka ovat mallia "termo" eli osaksi viimasuojalla (lähinnä etupuoli). Sortsien vaippa osa ei luonnollisestikaan yllä riittävän ylös, pefletti kun on, ja päällyhousut ei tunnukaan olevan niin eristetyt ja tuulenpitävät kun olin ajatellut, joten suomalainen munan kutistaja iskee, eikä tunnu kivalta 2-3 ajotunnin aikana/jälkeen :D

Eli, onko nyt ostettava vielä paksummat päällyhousut, puettava villakerrosta alle (aika istuvat on jo nyt nuo henkselihousut), vedettävä villasukka "kortuksi" vai mitä ehdotatte? Rahat on vähissä, että mitään 250 € goretex-talvihousuja ei pysty nyt hankkimaan. Etenkään kun en ole varma, että miten paljon ylipäätään ajaisin esim. talvella. Takkina on softshell-syystakki ja se riittää hyvin vielä pikkupakkasilla. Alle mahtuu lämpökerraston yläosa kivasti tarvittaessa...

okahkonen
25.11.2013, 12.51
Ihan ei otsikkoon mene, mutta asiaani varten en viitti uuttakaan aloittaa ja haulla ei aiheestä löytyny:

Ongelma: kelien viiletessä lähelle nollaa, huomaan että vehkeet paleltuu ;) Takin liepeet ei yllä peittämään etumusta ja housuosasto lienee puutteellinen. Housuina alla ohuet pyöräilybokserit, sen päällä vaipalliset alushoususortsit ja päällimmäisenä henkselimallin trikoot, jotka ovat mallia "termo" eli osaksi viimasuojalla (lähinnä etupuoli). Sortsien vaippa osa ei luonnollisestikaan yllä riittävän ylös, pefletti kun on, ja päällyhousut ei tunnukaan olevan niin eristetyt ja tuulenpitävät kun olin ajatellut, joten suomalainen munan kutistaja iskee, eikä tunnu kivalta 2-3 ajotunnin aikana/jälkeen :D

Eli, onko nyt ostettava vielä paksummat päällyhousut, puettava villakerrosta alle (aika istuvat on jo nyt nuo henkselihousut), vedettävä villasukka "kortuksi" vai mitä ehdotatte? Rahat on vähissä, että mitään 250 € goretex-talvihousuja ei pysty nyt hankkimaan. Etenkään kun en ole varma, että miten paljon ylipäätään ajaisin esim. talvella. Takkina on softshell-syystakki ja se riittää hyvin vielä pikkupakkasilla. Alle mahtuu lämpökerraston yläosa kivasti tarvittaessa...

Onhan tuossa jo aika paljon puettu päälle. Itse pärjään pelkillä vaippashortseilla ja pitkillä trikoilla, ja jos ongelmia tulee se on enemmän reisissä kuin munaskuissa. Mutta nämä ovat kovin henkilökohtaisia asioita.

Housujen vaihto lämpimämpiin olis ensimmäinen vaihtoehto (joko lyhyet tai pitkät tai molemmat). Toinen, tosin ulkonäöllisesti arveluttava, on vetää shortsit tohon jo puetun päälle. Itse joskus (maastopyöräillessä) käytän tätä; pitää strategiset paikat myös kuivempana.

Sauli Lumikko
25.11.2013, 13.26
Kylmettyminen voi johtua osaksi kehnosta verenkierrostakin, eli kantsii raapia päätään satulan suhteen.

Villasukka kortsuna toimii kyllä mainiosti etenkin, jos etumuksessa on mitään tuulenpitävää suojana.

tee_pu
25.11.2013, 13.37
Tuultapitävä alushousut löytyy kyllä kaupoista sieltä hiihtoaluskerrastoista. Eivät kovin paksut ole, mutta varsin hyvin pitävät tuulen loitolla. Niitä voi sitten pitää siellä sortsien ja trikoitten välissä. Tosin itse olen toistaiseksi tarennut kesähousuilla sekä päälle kunnon talvitrikoot. Siis pyöräillessä. Hiihtäessä pelkällä kisapuvulla on noi tuulensuoja pökät pakolliset kunnollisilla pakkasilla.

Rusakko
25.11.2013, 19.14
Joo, ei mitään sortseja enää pitkien päälle :) Liian huomiota herättävää... lämpösemmät housut olis varmaan tarpeen kun puhutaan jo selvästi pakkaskeleistä. Nyt tuntuu, että 100 % tuulenpitävyys olis se juttu, mutta pitää kyllä jotain lämmöneristettäkin olla. Tuntuis, että fiksuin olis jos päällimmäisenä olis tuulenpitävyys, välissä lämmöneristettä ja sitte jos vielä tykkää, niin alimmaisena kosteuden siirtävää alusvaatetta. Mietin, että suurin ongelma on just tuo, että henkselitrikoot ei pidäkään riittävästi tuulta.

Toinen hyvä pointti tulikin, eli tuo verenkierto tai oikeastaan sen puute. Satula saattaa olla osa tätä ongelmaani. Kesäkelilläkin tuntuu, että kunnon persepenkissä revityksessä alkaa "se" alue puutua, ja sitten on poljettava seisaaltaan hetki. Satulaa on ruuvattu sen miljoonaan eri asentoon ja korkeuttakin säädelty. Hmmm..., mistäs sen tietää mikä on hyvä satula?

fiber
25.11.2013, 19.36
Tältä videolta (http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=BpZB_8T7Fw4#t=353) voi tarkastella kuinka pahalta näyttää shortsit 3/4-pituisten pyöräilyhousujen päällä, kohdasta 5:53 alkaen. Siis se edellä ajava keltamustatakkinen.

Edit: upotetaanpa video myös tähän alle.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=BpZB_8T7Fw4#t=35 3

kuovipolku
25.11.2013, 21.41
Hyvän satulan kyllä tuntee sitten kun sen on löytänyt...

Gundekalsarit eli tuulensuojalla varustetut (yleensä bokserimalliset) alushousut niiden vaippahousujen ja henkselitrikoiden väliin voivat auttaa; joissain trikoissa tuulisuojaus ei ylety riittävän korkealle ja jos takki ei puolestaan ylety riittävän alas, alavatsan kohdalle jää kylmälle arka vyöhyke.

Talviajohousujen ja talviajohousujen välillä on kyllä eroa; paras talviajohankintani all categories ovat Pearl Izumin Elite AMfib housut (joita voi löytyä esim Itä-Helsingin Pyörähuollosta) ja huonoin semmoiset pökät joista pakkasviima puree läpi mutta jotka vain hyvin vähän liioitellen ovat tuulettomalla kelillä tai plussa-asteilla aivan liian lämpimät.

Toisaalta: jossain vaiheessa kun elohopea laskee tarpeeksi alas, kylmä tunkee persiiseen satulan kautta; silloin tarvitaan lampaantaljapäällinen tai sähkölämmitin - tai lykätään lenkkiä.

Sauli Lumikko
26.11.2013, 00.03
Toinen hyvä pointti tulikin, eli tuo verenkierto tai oikeastaan sen puute. Satula saattaa olla osa tätä ongelmaani. Kesäkelilläkin tuntuu, että kunnon persepenkissä revityksessä alkaa "se" alue puutua, ja sitten on poljettava seisaaltaan hetki. Satulaa on ruuvattu sen miljoonaan eri asentoon ja korkeuttakin säädelty. Hmmm..., mistäs sen tietää mikä on hyvä satula?
Mulle isoin valaistus oli eri leveydet. Oon kovin laiha ja etenkin keskivartaloni on kapea, mutta istuinluuni ovatkin niin leveällä, että piti ottaa Specializedin levein eli 155-millinen satula alle. Siihen loppui kullin puutuminen ja on tullu vähän pidempääkin lenkkiä heitettyä ongelmitta. Mitään sisäänajoa tai totutteluvaihetta ei ollut, satula oli vaan suoraan sopiva.

puumangeri
26.11.2013, 01.21
On tullut ketjun aloittamisen jälkeen testattua ajoa -14C pakkasessa. Yläkroppa: paksu merino, windstopper, ohut merino, ohut fleece, ohut tuulitakki. Alakroppa: paksu merino, windstopper, kesäajohousut. Ylä- ja alakroppa OK. Useampi vaatekerros, mutta kaikki suht ohuita. Liikkuvuus ihan hyvä ja tällä pärjännee n. -18C asti.

Kosteus ei ole vaivannut merinon hankkimisen jälkeen ja viima ei ollut enää vaivana windstopperin ansiosta.

puumangeri
13.03.2018, 18.09
Jes, kiitoksia vaan kaikille. Eiköhän näillä vinkeillä saada jo tilannetta korjattua. Raportoin myöhemmin muuttuiko tilanne.

Päivitystä. Neljä vuotta ekan viestin jälkeen tilanne oli hyvin pitkälle ennallaan: vielä viime syksynäkään pyöräily ei tuntunut mukavalta kun vaatekerrastoja täytyy pukea liikaa. Merinot ja muut kalliit vaatteet auttoivat paljon, mutta pakkasilla ei silti huvittanut enää pyöräillä.

Maksamme kotitaloudessamme vedestä joka kuukausi paljon per henkilö ja silti tuli (taas) viime vuoden lopulla monen sadan euron tasauslasku. Silloin päätin, että nyt loppuu minun osalta lämpimän veden käyttö ja pesen itseni vain kylmällä vedellä. Asteittain kylmensin vettä ja nyt jo parin kk ajan olen pessyt itseni vain niin kylmällä vedellä kuin hanasta tulee. Siinä sivussa tuli tutustutta Wim Hof -menetelmään ja tuli huomattua, että vuosikausia ongelma on ollut ihan vain siinä, että vuosien mukavuudenhalu pysyä lämpimänä ajoi fysiikkani siihen pisteeseen etten enää kestänyt kylmää.

Tänä talvena olen mm. kolaillut pihaa -5C pakkasessa 45 min ajan t-paita päällä, käynyt juoksemassa -14C asteessa t-paidan ja shortsien kanssa (n. 30 min) ja lukemattomia kertoja kävellyt kovilla pakkasilla esim. 5 min ajan lumessa paljain jaloin, makoillut lumihangessa pelkissä shorteissa (ilman saunaa tms.), seisoskellut aamulla -26C pakkasessa 10 min ajan pelkissä boksereissa yms. ja enää ei ole rintakehää tai yläkroppaa palellut. Itseasiassa se ennen vanhaan heikoin alue sietämään kylmää (rintakehä, hartiat, yläkroppa ylipäänsä) on nykyään yksi vahvimmista alueista sietämään äärioloja. Olen ajanut mm. parin kilometrin matkan -15C pakkasessa töihinkin fillarilla ilman kaulahuivia ja vieläpä pitäen takkia ylhäältä auki, että viimä pääsisi kunnolla rinnan alueelle. Rinta ei reagoi kylmään enää kuin aivan äärimmäisissä oloissa. Ylipäänsäkään kylmä ei tunnu enää pahalta. Päinvastoin, juuri nytkin suunnittelen lähteväni ulos yhdellä aluspaidalla ja shortseissa pienelle hölkälle vaikka ulkona on -5C pakkasta koska kylmyys tuntuu hyvältä.

tempokisu
13.03.2018, 19.04
huh hellettä sanoi tempokisu pakkasta; tässä ollaan Upan kanssa satasen lenkillä, ja pikkusäijän osuutta tullaan takas. Pakkasta oli -21 astetta ja tuli aika lämmin jo.
Nykyisin tuo kevyttoppatakki ( ns. Seuran Takki) on ollu ihan käyttötakkina, toppahanskoja ei ole enää tarvittu. Tarkenen ohkasella t-paidalla ja windstopper-takilla, noilla lenkeillä pidin kuivaa vaihtoalupaitaa mukana, yläkroppa hikoilee yleensä nopeesti. Sensijaan sormet ja varpaat on kylmäherkät.

https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kisakuvia%20ja%20lenkkimaisemia/Py%C3%B6r%C3%A4ily01%20S%C3%A4ij%C3%A4ss%C3%A4%20t alvella.jpg?img=smaller