PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ajotekniikka sohjossa

CwA
23.10.2013, 21.11
Varmaankin yksi haastavampia on sellainen sohjo, jossa esimerkiksi on autolla ajettu lumella, lumi jäätynyt ja sitten jää alkaa sulamaan, hyvin paksua sohjoa, joka tahtoo pettää renkaan alla, usein myös ei petä tasaisesti, vaan on kuin ajaisi renkaan katukiveykseen kiinni ajaessaan ajoradalla ja kun kääntää estääkseen kaatumasta, niin rengas ei nouse kovemman sohjojään päälle vaan alkaa luistamaan.

Kokemukseni mukaan tuota vastaan voi kamppailla lähinnä kahdella asialla (+ tietty paremmilla renkailla):
- eturenkaaseen vielä vähemmän painetta, jos eturenkaan saa pitävemmäksi kuin takarenkaan, niin harvemmin kaatuu / meno stoppaa, matalampi paine tarjoaa paremman pidon.

- painopistettä eteen, eli sama kuin jyrkkää mäkeä noustessa.

Noiden lisäksi voi sitten yrittää olla kääntämättä ja siirtää painopistettä pyörän toiselle puolelle vähän kuten trackstandissä, kallistaa pyörää ja pitää ohjauksen suht suorassa, vaatii harjoitusta, mutta tuolla ainakin hitaissa nopeuksissa voi selvitä aika pahoistakin horjahduksista sohjossa ilman jalan asettamista maahan.

Touhu tietty menee jollaintapaa moottoripyörien enduroajoa muistuttavaksi, kun renkaat on riittävän onnettomat ja sohjo riittävän paksua, ehkä tie/polkukin vielä hyvin kalteva.

Tuokin on omalla tavallaan haastavuudessaan kiinnostavaa ajoa, sitä en tiedä mihin maastopyöräilyn alalajiin lähinnä kuuluu, mutta alle kävelyvauhtinen taiteilu nostaa sykkeitä yllättävän hyvin.

Mitäs kikkoja muilla on tuohon haastavaan alustaan?

vuohi
23.10.2013, 21.40
Tuollaisen puoli jäiseen sohjoon auttaa parhaiten leveät ja harvalla nappulakuviolla varustetut kunnolliset nastarenkaat (=ISP 2.35'').

Jos alla on nuo ISP:eet niin mitään ongelmaa ei ole, sitten tosin jos alla on jotain muuta niin itse olen huomannut, että vauhti korjaa virheet. Jos hankalaan paikkaan saapuu hitaasti niin se renkaan sivuttais siirtymä ehtii mahdollisesti kaataa pyörän, kovaa ajetteassa renkaat ehtivät viipyä ongelma kohdissa niin vähän aikaa ettei niistä ehdi tulla isompi ongelmia. Mutkat ovat sitten tietenkin haasteellisia itse tykkään heittää pyörän takajarrulla pikku luisuun, filosofialla jos pyörä luistaa jo se ei voi yllättäen lähteä luistamaan :D

p bonk
23.10.2013, 22.16
Paksupyörä.

HC Andersen
23.10.2013, 22.19
Paksupyörä.
+1

Villlem
23.10.2013, 22.24
paksupyörä.
du dum tss

mutanaama
23.10.2013, 22.59
Tarvitseeko tähän enää sanoa midis.

CwA
23.10.2013, 23.51
Eikös paksupyörät ja ISP kumit ole kuitenkin aivan liian helppoja, missä se haaste sitten on? Kaukana myös ajotekniikasta ja sen kehittämisestä.

;)

mutanaama
24.10.2013, 00.02
Ei se oo sen helpompaa, vauhti vaan kasvaa ja sekös naurattaa.

nure
24.10.2013, 11.06
Ei muuta kuin voimalla ja kiukulla eteenpäin!

JackOja
24.10.2013, 11.31
Ei muuta kuin voimalla ja kiukulla eteenpäin!

Juuri tuo sama tekniikka kuin pehmeässä hiekassa!

kharik
24.10.2013, 16.02
Noiden lisäksi voi sitten yrittää olla kääntämättä ja siirtää painopistettä pyörän toiselle puolelle vähän kuten trackstandissä, kallistaa pyörää ja pitää ohjauksen suht suorassa, vaatii harjoitusta, mutta tuolla ainakin hitaissa nopeuksissa voi selvitä aika pahoistakin horjahduksista sohjossa ilman jalan asettamista maahan.
Tämä se mun mielestä on. Antaa pyörän luiruta alla, kunhan pitää oman kropan kulkusuunnassa ja pystyssä. Sama idea kuin nopeissa mutkissa, pyörä kallistuu, mutta kuski pysyy pystyssä ja on valmiina kääntään pyörän toiselle puolelle. Melkeinpä parhaiten pysyy linjalla kun renkaat tekeekin pientä mutkaa alla vaikka linja olisi muuten suora.

CwA
24.10.2013, 17.26
Tämä se mun mielestä on. Antaa pyörän luiruta alla, kunhan pitää oman kropan kulkusuunnassa ja pystyssä. Sama idea kuin nopeissa mutkissa, pyörä kallistuu, mutta kuski pysyy pystyssä ja on valmiina kääntään pyörän toiselle puolelle. Melkeinpä parhaiten pysyy linjalla kun renkaat tekeekin pientä mutkaa alla vaikka linja olisi muuten suora.

Tohon kun yhdistää vielä tuossa aiemmin mainitun voiman ja kiukun, niin sillä olen itsekkin parhaiten onnistunut, vauhdilla kun kokeilin, niin löysin itseni hyvin läheltä puroon putoamista, ensin pitää opetella hitaasti ja sitten voi lisätä vauhtia :D

Yhtä notkoa hieroin useita kertoja kunnes se onnistui, aina kun jalka koski maahan, niin uusiksi, eihän sitä harjoittelematta opi :)