Näytä tavallinen näkymä : Ketun kierros, Suomusjärvi (Salo)
Onko kukaan ajanut koskaan Suomusjärven Lahnajärvellä/Kettulassa olevaa reilun 20 km Ketun kierrosta? Reittiä ei ilmeisesti enää hoideta, koska sitä hoitanut Suomusjärven Patikka ry. lopetti toimintansa muutama vuosi sitten, mutta reitti polkuineen ja merkkeineen on vielä olemassa, tosin kaikilta osin ei löydettävissä ilman karttaa tai tietoa mistä reitti menee.
Juuri kävin osan reitistä (muutamia kilometrejä lenkin kaakkoissassa) kävelemässä läpi sillä silmällä, että pääsisikö siellä maastopyörällä. Jos oikein innostuu niin sinnehän voisi jotain tapahtuman tynkää alkaa suunnittelemaan jollekin vuodelle, edellyttäen, että reitti on ylipäätään ajokuntoinen.
Onko seudulla/lähistöllä kiinnostunutta maastoporukkaa, jos esimerkiksi ensi viikon sunnuntaina 20.10. lähtisi pyörillä katsomaan miten pitkälle reittiä pääsee ja onko se vaativuudeltaan mikä, paljonko täytyy töitä tehdä että se on ajettavissa jne. Ainakin yksi paksu mänty oli tielle kaatunut, eikä fiksua kiertoreittiä siinä kohtaa ollut, mutta taluttamallahan aina pääsee.
Kartta reitistä. (http://aijaa.com/cvZ3wz)
Kävin tuolla joskus (2010) matkalla jostain johonkin, jäi reitti vähän kesken, mutta sellainen muistikuva olisi että siellä on aivan upeata neulasbaanaa ja jotain ihan muuta... kartalta katsoen ajelin alaosasta myötäpäivään tuonne ylös, jossain tuolla suoralla viivalla siirryin takaisin lähimmälle metsätielle, kun alkoi olla hankalaa/loppui vain aika sillä kertaa. Kännykuvia, joten kuvien paikatkin näkyy kartalla, tosin vähän sinnepäin.
Tuo taas muistuttaa siitä että aina kannattaisi kirjoitella fiiliksiä jonnekin heti retken jälkeen, kun eipä noita muuten muista vuosien jälkeen. Vaikka ei haluaisi julkista blogia edes pitää, mutta itselle ikään kuin muistoksi.
https://plus.google.com/photos/104422750940729847749/albums/5520632724953730113
Kiinnostusta on ja pienellä varauksella voisin sunnuntaina tulla. Tosin mulla on tuo maastokalustotilanne tällä hetkellä sellainen, että joutuisin lainaamaan juniorin perus Nishiki Bigfootia eli mitään supermaastomöyrijää ei ole käsillä. Lisäksi en asu ihan kulmilla vaan Koisjärvellä Saukkolasta 9 kilsaa Helsinkiin päin. Periaatteeni on sellainen, että kaikkiin tapahtumiin joihin tulen tulen fillarilla eli tuota siirtymää täältä tulis vajaa kolmekymppiä suuntaansa. Ei mikään ongelma tietenkään sinänsä :)
Mitäköhän säätä se on luvannut viikonlopulle? Tuntuu, että lunta ne lupailee nyt joka paikkaan, tai vähintään jotain loskap*skaa. Joten pidetään tuo sunnuntai vielä avoinna, lauantaina täytyy katsoa miltä tuntuu jalat Halikko-viestin jälkeen ja mikä on vallitsevä säätila paikkakunnalla.
Ei pystykään tulevassa viikonvaihteessa kun pitäis väsätä uisteluveneelle katos ennen kuin on liian myöhäistä. Eilisen ilmestyneessä Fillari-lehdessä oli juttua tästä (https://www.facebook.com/events/518348184888868/) eli kun vantaalaiset ovat innoissaan tuollaisesta tynkäpätkästä, niin tuolla Ketun kierroksella olis mahdollisuuksia vaikka mihin. Tosin siis mikä on maanomistajien kanta tuolla järjestettäviin mahdollisiin tapahtumiin ja niin edelleen ja niin edelleen.
iLuurin (saatavilla myös winkkaripuhelimeen) Supersää-appsin mukaan Ilmatieteenlaitos lupaa sunnuntaille puolipilvistä (tai aurinkoista, miten päin vaan) ja päivällä +2 ja yöllä -3. Foreca liikuttavan yksimielinen eli päivälle +3 ja yöllä -3 eli kelihän ei tähän aikaan vuodesta tuosta paranis. Kai tuonne nyt sentään joku muu pääsis ?
Onko tuosta kartasta olemassa gepsiin ladattavaa gpx tai muuta filua ?
Tämä kyllä kiinnostaisi, voisin mahdollisesti tulla mukaan jos olet(te) menossa. Lähtöpaikka olisi varmaankin Varesjärventie Lahnajärven lähellä?
Lunowan blogin perusteella tuo ei maastoltaan vaikuta haastavalta, tosin kiinnostavalta edelleen. Reitti kulkee yksityisten omistamilla mailla ja vuonna 2011 tilanne on ollut seuraavanlainen:
Ketunkierros vaikutti oikein mukavalta reitiltä. Viitoitukset on aikoinaan rakennettu maastoon hyvin ja reitin varressa sijaitsi neljä laavua. Polku kulki erilaisissa maastoissa hakkuista nokkospusikkoihin ja helppokulkuisiin kangasmetsiin. Valitettavasti polku ja opasteet olivat paikoitellen erittän vaikeasti havaittavissa, joten välillä metsässä tuli pyörittyä kunnolla seuraavaa merkkiä etsien
Oon tuosta alkupaikasta (se Varesjärventien "kolmio") myötäpäivään reittiä kulkenut jalkaisin hieman tuosta lammesta eteenpäin, mutta toisaalta jos ei kiire ole niin mikä ettei aloittaisi heti siitä virallisesta alkupaikasta. Siitä vastapäivään lähtiessä on polku paikoin aika varvuttunut ja linjalla kulkiessa aika olematon, joten sinne joutunee jotain muuta reittiä katsomaan. Tosin melko harvoinhan tuon pituisia reittejä on ilman yhtään hiekkatiepätkää.
Mutta jos nyt otetaan kuitenkin fillarit viikonlopuksi mukaan ja katsotaan lauantaina tilannetta.
Lunowan blogin perusteella tuo ei maastoltaan vaikuta haastavalta, tosin kiinnostavalta edelleen. Reitti kulkee yksityisten omistamilla mailla ja vuonna 2011 tilanne on ollut seuraavanlainen:
Ketunkierros vaikutti oikein mukavalta reitiltä. Viitoitukset on aikoinaan rakennettu maastoon hyvin ja reitin varressa sijaitsi neljä laavua. Polku kulki erilaisissa maastoissa hakkuista nokkospusikkoihin ja helppokulkuisiin kangasmetsiin. Valitettavasti polku ja opasteet olivat paikoitellen erittän vaikeasti havaittavissa, joten välillä metsässä tuli pyörittyä kunnolla seuraavaa merkkiä etsien
Muistaakseni 2010 Suomusjärven Patikka lopetti toimintansa, joten sen jälkeen sille ei liene mitään tehty. 2008 kesällä muistan vielä saaneni kunnanvirastosta "uuden" kartan reitistä, mutta tuskimpa niitäkään enää löytyy muualta kuin omasta arkistostani. Eihän tuohon tarvitsisi varmaan kovinkaan kummoista hankerahaa kun kävisi lyömässä muutaman opastekyltin pystyyn ja tekisi esitteen.
Jees, tämä on ilman muuta ja kaiken kaikkiaan hieno avaus. Sääli jos ry:n lopettamisen myötä tuollainen reiitti pusikoituisi umpeen. Laavut ja kaikki reitillä elleivät sitten jo ole romahtaneet,,, Tuskinpa kuitenkaan.
Suomusjärvihän ei olekaan enää nykyään kunta vaan Salon taajama. Samoin kuin meikäläisen asuinpaikka on nykyään osa Lohjaa tai peräti Ylälohja, kuten jotkut tahot ovat yrittäneet uutta nimeä entiselle kunnalle lanseerata :)
Salon karttapalvelusta tuosta näkyy myös kartta löytyvän joka aikas mukavasti zoomautuu. Tosin ei pusikko- ja kantotasolle kuitenkaan ;)
Käyn tänään kulkemassa tuon Ketunkierroksen kävellen, mutta koetan katsoa vähän fillaristinkin silmin ajokelpoisuutta. Laitan näkemyksiäni illalla reitistä, jos muistan. Kettulan kolmiosta eli Rotomännyltä alkaen reitti on joka tapauksessa mukavapohjaista aina Kyöppelin harjulle saakka, jos sillä pätkällä ei ole tehty hakkuita parin vuoteen. Muutoin en ole vielä reitillä liikkunut.
Viime vuonna ajelin kanssa osan tuota ketunkierrosta krossarilla, mutta koska olin ajamassa vain läpi Lohjalta Saloon niin aikaa ei jäänyt enempää kiertää. Ihan ok, osittain tosiaan alkanut kasvaa umpeen ja ojien yli meneviä siltoja lahonnut. Maasturilla varmaan mukava ajettava, krossarilla syysliukkailla ei niinkään.
Eipähän sitten kierretty koko kierrosta, kun juuri Lapista palanneena ei jaksanut huvittaa kuin vajaa neljä tuntia tiellä ja osittain hakkuuaukealla kävely. Lähdimme rotomännyltä vastapäivään ja ekat parikilsaa oli metsää ja sähkölinjaa, jotka olisivat maasturilla ajettavia. Sitten Kettulan risteyksestä vanhalta ykköstieltä alkoi pieni avohakkuuosuus joka vaihtui pelloksi ja sitten jyrkäksi kallioksi. Sen jäkeen olikin siten tietä noin 5 kilsaa, josta jatkoimmen takaisin autolle kun tuntui ettei reitti tarjoa ainakaan kävelijälle juuri elämystä, enkä kyllä pyörälläkään lähtisi Kettulan suuntaan ajelemaan ketunkierrosta. Pysyttelisin mielummin vain harjuosuuksilla ja ajelisin vaikka samoja polkuja takaisin.
Eipähän sitten kierretty koko kierrosta, kun juuri Lapista palanneena ei jaksanut huvittaa kuin vajaa neljä tuntia tiellä ja osittain hakkuuaukealla kävely. Lähdimme rotomännyltä vastapäivään ja ekat parikilsaa oli metsää ja sähkölinjaa, jotka olisivat maasturilla ajettavia. Sitten Kettulan risteyksestä vanhalta ykköstieltä alkoi pieni avohakkuuosuus joka vaihtui pelloksi ja sitten jyrkäksi kallioksi. Sen jäkeen olikin siten tietä noin 5 kilsaa, josta jatkoimmen takaisin autolle kun tuntui ettei reitti tarjoa ainakaan kävelijälle juuri elämystä, enkä kyllä pyörälläkään lähtisi Kettulan suuntaan ajelemaan ketunkierrosta. Pysyttelisin mielummin vain harjuosuuksilla ja ajelisin vaikka samoja polkuja takaisin.
Itse koitin myös viikko sitten lähteä sieltä Kettulan risteyksestä hakkuuta puskemaan, mutta totesimme sen mahdottomaksi ja ajoimme suosiolla hiekkatietä jonkun matkaa, jonne jätimme auton ja jatkoimme siitä sen lammen itäpuolta. Siellä se onkin suurimmaksi osaksi tietä. Toisen pätkän kävelimme siitä lähtöpaikalta myös vastapäivään linjaa pitkin ensimmäiselle metsätielle ja tulimme samaa reittiä takaisin. Tuo osa reitistä käsittääkseni enimmäkseen hiekkatietä onkin, ja ne polkuosuudet menee siellä pohjoisosissa ja länsipuolella etelä-pohjoissuunnassa.
Kun en koko reittiä ole vielä kiertänyt, niin en osaa tarkemmin reitin kävelyelämyksellisyydestä sanoa, mutta uskoisin, että kivampi on lähteä myötäpäivään sieltä alkupaikasta, ja loppuosuus sitten on hieman helpompaa tietä, mikä ei ehkä huono vaihtoehto ole etenkin jos yhtenä päivänä aikoo lenkin kiertää.
Mites niilo oletko huomenna vielä innoissaan lähdössä? Meillä olis kalustona maasturi ja krossari, josta haedon tuolla juuri varoitteli ettei ehkä näillä keleillä ole paras mahdollinen.. jos huomenna lähdetään, niin meinattiin tosiaan siitä lähtöpisteestä myötäpäivään, katsotaan vähän jaksamisen ja kelin mukaan miten pitkälle. Jos on hirveä tuuli ja jäätävä ilma niin ei kyllä koko lenkkiä mennä. Eikä varmaan muutenkaan mentäisi, ihan riippuu krossarinmentävyydestä siellä pahimmilla metsäosuuksilla.
:rolleyes:Se oli vissiin X-terran Toyota siellä reitin alkupäässä parkissa tänään. Krossarilla "oikaisin" nimittäin tuota kautta matkalla Saloon. Sai nimittäin vähän taukoa järkyttävästä vastatuulesta ajamalla välillä metsässä. Ja hirvimiehet saivat juuri saalista Kiikalan lentokentän päässä, kun ohi ajelin.
Itse koitin myös viikko sitten lähteä sieltä Kettulan risteyksestä hakkuuta puskemaan, mutta totesimme sen mahdottomaksi ja ajoimme suosiolla hiekkatietä jonkun matkaa, jonne jätimme auton ja jatkoimme siitä sen lammen itäpuolta. Siellä se onkin suurimmaksi osaksi tietä. Toisen pätkän kävelimme siitä lähtöpaikalta myös vastapäivään linjaa pitkin ensimmäiselle metsätielle ja tulimme samaa reittiä takaisin. Tuo osa reitistä käsittääkseni enimmäkseen hiekkatietä onkin, ja ne polkuosuudet menee siellä pohjoisosissa ja länsipuolella etelä-pohjoissuunnassa.
Kun en koko reittiä ole vielä kiertänyt, niin en osaa tarkemmin reitin kävelyelämyksellisyydestä sanoa, mutta uskoisin, että kivampi on lähteä myötäpäivään sieltä alkupaikasta, ja loppuosuus sitten on hieman helpompaa tietä, mikä ei ehkä huono vaihtoehto ole etenkin jos yhtenä päivänä aikoo lenkin kiertää.
Mites niilo oletko huomenna vielä innoissaan lähdössä? Meillä olis kalustona maasturi ja krossari, josta haedon tuolla juuri varoitteli ettei ehkä näillä keleillä ole paras mahdollinen.. jos huomenna lähdetään, niin meinattiin tosiaan siitä lähtöpisteestä myötäpäivään, katsotaan vähän jaksamisen ja kelin mukaan miten pitkälle. Jos on hirveä tuuli ja jäätävä ilma niin ei kyllä koko lenkkiä mennä. Eikä varmaan muutenkaan mentäisi, ihan riippuu krossarinmentävyydestä siellä pahimmilla metsäosuuksilla.
Kyllä mä voisin lähteä mukaan jos aikataulut sopii. Millaista aikataulua olette ajatelleet? Aikaisin aamulla voi olla maasto vähän jäässä vielä.. Kalustona mulla olisi täysjäykkä sinkula, eli vauhti ei ainakaan päätä huimaisi.
Kyllä mä voisin lähteä mukaan jos aikataulut sopii. Millaista aikataulua olette ajatelleet? Aikaisin aamulla voi olla maasto vähän jäässä vielä.. Kalustona mulla olisi täysjäykkä sinkula, eli vauhti ei ainakaan päätä huimaisi.
Ei ihan ennen auringonnousua. Joskus 10-11 maissa voisi aloittaa, niin saisi edes yhtenä aamuna viikossa nukkua edes kahdeksaan. Vauhti tosiaan saa olla rauhallinen. Jos saisi kameran mukana kuljetettua niin voisi vähän dokumentoidakin reittiä polkupätkiltä.
Me katsellaan huomenna aamulla miltä näyttää ja onko haluja lähteä. Voi olla että mennään, voi olla että ei.
Lähdetään kahdentoista maissa katsomaan pääseekö reitillä minnekään. Toivottavasti lämpötila on silloin jo plussan puolella.
Jees, mulla menisi reilusti iltapäivän puolelle ennen kuin pääsisin liikkeelle.. Laittakaahan GPS-jälkeä sitten jakoon!
Täällä ryömitään. Huippu keli! Crossarilla hiukan haastavaa...
Hienoa, että jollain on ylellisesti jo pihatyöt ja muut turhanaikaiset tumputukset tehtyinä ja jonkinnäköinen tutkimusryhmä on maastoutunut. Kelihän ei tästä saakuri juurikaan komeampi vois olla :)
Niilon sanoin onhan teillä siellä gepsi trackaamassa reittiä, että voitte laittaa filun jakoon siltä osin kuin tänään saatte ajettua ?
Hu-huu, palasiko siltä reissulta kukaan ? Onko geps jälkiä tarjota ? Vai ammuttiinko teitä suolapanoksilla ;)
Viimeisen tiedon mukaan tilanne nimittäin olisi se, että siellä olisi yksi pätkä, jonka kautta maanomistaja on kieltänyt kulkemisen,,,
Tiedä sitten, miiten nuo lakipykälät näissä asioissa menee, mutta turha siellä on tietenkään käydä ketään kuumakallea entisestään lämmittämässä, jos tilanne tosiaan on tuo. Mikä pätkä tarkkaan ottaen on kyseessä selvinnee tässä ihan lähipäivinä :)
Palasi toki. :) Tuo kielletty pätkä lienee heti siinä alussa kun lähdetään harjun päälle. Polku menee melko läheltä hiekkakuopan reunaa, ja juuri tuo alue oli lippusiimalla saarrettu. Muistaakseni joskus olisi ollut juttua, että meneekö polku liian lähellä kuopan reunaa ja kuka korvaa jos sieltä joku tippuu (ei se kyllä oikeasti niin lähellä mene että kompastumalla olisi vaara kieriä hiekkakuoppaan). Olisiko peräti maanomistaja ollut huolissaan asiasta? Joten valistunut arvaus on, että kuopan omistaja on siimannut alueen ja kieltänyt kulkemisen polulla sen pelossa, ettei itse joudu korvaamaan jos joku kuoppaan tippuu. Mehän toki mentiin rohkeasti vanhaa polkua pitkin siiman ali, kun ei siinä mitään varsinaista kieltoa ollut, joten nyt jäi kiertävä reitti kartoittamatta. Kyllä siihenkin kiertoreittiin polku ajan mittaan ehkä tulee, mutta ei välttämättä vielä näillä kulkumäärillä.
Reitti tosiaan oli mielenkiintoinen. Koitan kohta kikkailla tuohon karttaan eri väreillä kuljettavuussymbolit. Pätkiä oli, että pyörällä polulla ei tee mitään, ja yksi muuten loistava polku oli melko hyvin jäänyt myrskyn kaatamien isojen runkojen alle ja eteneminen oli aavistuksen haastavaa. Reitin luoteiskulmassa oleva kämppäkään tuskin enää on kenenkään ei-yksityisen käytössä, siellä oli remontti meneillään ja muutenkin sen näköistä, ettei ole enää patikoitsijoiden käytössä (liekö koskaan ollutkaan vai onko esim. partiolaisten kämppä? Tietääkö joku?)
Hieno homma, ajoitteko koko kiekan läpi ?
Ei ajettu. Siitä alkukolmiosta tuonne luoteisnurkan kämpälle asti (pieni pätkä jätettiin tuostakin ajamatta). En tiedä mahtaako tuonne länsi-itä-suuntaiselle pohjoisosalle edes uskaltaa lähteä fillarin kanssa. Tai jos lähtee, niin lienee fiksuinta valita kevyin pyörä mitä on helppo kantaa.. :)
:rolleyes:Se oli vissiin X-terran Toyota siellä reitin alkupäässä parkissa tänään. Krossarilla "oikaisin" nimittäin tuota kautta matkalla Saloon. Sai nimittäin vähän taukoa järkyttävästä vastatuulesta ajamalla välillä metsässä. Ja hirvimiehet saivat juuri saalista Kiikalan lentokentän päässä, kun ohi ajelin.
Meidän auto oli siinä "Kettulan kolmiossa" olevassa parkkiksessa joskus 9-14. Sellaisella pienellä sinisellä Pololla oltiin liikkeellä.
Tunkkasin, kannoin ja retuutin läskiäni tänään kuusi tuntia Ketunkierroksella. Jossain kahden tunnin hujakoilla päässä alkoi soimaan tämä klassikkobiisi (http://www.youtube.com/watch?v=vCadcBR95oU). Pääsin reitin puoleen väliin (länsipuoli, etelästä pohjoisen suoralle) ennen kuin alkoi hämärtyä, tai ehkä silmissä sumeni, mene ja tiedä. "Polun" seuraaminen olisi piakkoin käynyt turhan haastavaksi, joten oikaisin metsätietä takaisin autolle. Ensi kerralla kun menen tuonne kävelemään, jätän kyllä pyörän kotiin.
https://lh6.googleusercontent.com/-vmyaFJR6ku0/UuQa2JSlGlI/AAAAAAAAGFo/P4yylnnpi-o/s600/P1250833_1000.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-6ILqxaPfVP8/UuQa3GwR-UI/AAAAAAAAGF0/9BmdCNAsKDg/s600/P1250835_1000.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-LkVQsJuem8M/UuQa4HvEXNI/AAAAAAAAGGE/aP_KSrY28_g/s600/P1250837_700.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-rLbDob4TtEw/UuQa4zvftnI/AAAAAAAAGGM/lHYjRb3hNx8/s600/P1250838_1000.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-X8xFP91YGok/UuQa8b9hRuI/AAAAAAAAGGw/Vyt6tfrFP3w/s600/P1250850_1000.jpg
Kyllähän tässä reitissä potentiaalia olisi, jos sen saisi raivattua. Merkinnät ovat suurimmalta osin hyvässä kunnossa ja maaston korkeuserot sopivia pyöräilylle.
Albumissa (https://picasaweb.google.com/mikko.s.nissinen/KetunkierrosSuomusjarviTammikuu2014#slideshow) lisää tätä kurjuutta.
Tossahan oli Sanna maininnut, että kannattaa valita kevein pyörä mitä löytyy valikoimasta. :)
Tunkkasin, kannoin ja retuutin läskiäni tänään kuusi tuntia Ketunkierroksella.
Tuohan tuo elävästi mieleen tämän (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49312-Kes%E4lahden-luonto-ja-kulttuurireitit).
Tosin nuo kuvat tuli valittua reitin selkeimmistä osista :rolleyes:
Onkohan Ketun kierroksella tehty mitään raivaustoimenpiteitä kesän aikana? Voisi nyt viimein käydä senkin katsastamassa jos siellä oikeasti pääsee ajamaan enemmän kuin kantamaan.
Kävin patikassa Ketun kierroksella muutama päivä sitten. Kartta oli painettu mieleen vajaa 10v sitten. Lähtö aiemmin mainitulta "Kettulan kolmiolta"
-Alku OK kunnossa Kyöppelinharjulle saakka. Maastopyörälle varmaan helpohkoa maastoa. Sillat ojien yli hiukka liian lahot jalkamiehenkin näkökulmasta.
-Loppu reitistä ei mielestäni sovi pyöräilyyn!
-luoteisnurkassa, lähdepuron viereisellä penkalla kymmenittäin puita nurin.
-pitkospuut ennen Haukilampea ei ainakaan pyöräilykunnossa.
-pohjoinen lääninraja siivu osittain hyvässäkin kunnossa, välistä pehmeää tai tihua.
-itäisella lääninrajalla reittimerkit edelleen melko hyvässä kunnossa, mutta ite polku täysin kadoksissa. Lopulta pudottiin täysin reitiltä ja hämäräkin alkoi tulla. Palattiin Toravantietä lähtöpisteeseen.
-Toravanjärven itäpuolisen reitin kunnosta ei tietoa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.