Näytä tavallinen näkymä : Ohjainlaakeri keskustelu
toripolliisi
19.09.2013, 11.55
Tulipa hommattua projektipyöräksi GT avalanche 3.0 2009. Ongelmaksi muodostui ohjainlaakeri, ja juurikin laakerit. Näyttää olevan avolaakerit, samat kuin 2003 TREK 4500. Sen verran olen googlettanut, että kyseessä on CANE CREEK zs -sarjan headset. Aika nihkeästi on enää juuri tuota uutena tarjolla. Oikeastaan tarvitsisin pelkät laakerit, mielellään umpinaiset.
Ohjainlaakeri viidakko on ihan käsittämätön.. vaihtoehtoja on merkiltä ja mallilta lukuisia. Mittojen kanssa pitäisi osata pelata, ja sellaiset tiedän.. Mutta huh huh!
Nämä vissiin olisivat sopivat.. http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/cane-creek-cartridge-bearings-s2-s3-zs2-is2/rp-prod11266
kaveri1200
20.10.2013, 23.14
Viikko sitten lähdin syyslomalle ja maastopyörä jäi autotalliin. Tänään kun tulin kotiin menin rasvaamaan ketjuja yms. Huomasin että perhanan jäykkä tanko käännettäessä. Rohisee siihen malliin että ois laakerit mennyt. Pyörä on ollut jokapäiväisessä käytössä pari vuotta.
Olisiko kellään antaa vinkkiä mitä tulisi ottaa huomioon uusien ohjainlaakerien hankinnassa?
Pyörä on gt avalance 1.0 2010. Kurkistin laakereihin ja näytti siltä että avolaakerin kehikko oli noussut pois paikoiltaan muutaman sentin kohdalta. Onkohan nuo aiheen aloittajan etsimät laakerit nyt sopivat, ainakin kuullostaisi kun melkein samat pyörät?
Ite en näistä paljoa tiedä, mutta kannattaa avata ja rasvata kaikki laakerit, myös ohjainlaakeri tasaisin väliajoin, vaikkapa kerran kuussa, kun ei iso projekti ole kyseessä edes tälläiselle kädelle joka tässä nyt selittää. ;) Maastureissa ainakin, kun sinne väliin joutuu kaikkea shittiä niin käyttöikä taitaa tasaisella huollolla tuplaantua. Ite en koskaa ohjainlaakeria rikki ole saanut, edes markettipyöristä. Ainakin ite pyytäisin kaveria/ammattilaista vilkaisemaan ennen kuin uutta alkaisin tilaamaan.
Antti Salonen
22.10.2013, 10.23
Ohjainlaakerin huoltaminen kerran kuussa on kyllä hyvin, hyvin liioiteltua. Omat ohjainlaakerit ovat kaikki olleet perustason FSA:ta, Ritcheyä ja sen sellaista, enkä ole ikinä saanut yhdestäkään mitään vaihtokuntoon, ja useimmilla niistä on kuitenkin ajettu kymmeniätuhansia kilometrejä. Tiedän ihmisiä, joilla on yli 100 000 kilometriä ajettuja ohjainlaakereita, joita ei ole ikinä huollettu.
Yleensä kohtuuhintainenkin laakeri kestää pitkään kunhan:
1) Se on asennettu suoraan, eli emäputken päät ovat suorat tai suoristettu, ja kupit asennettu kunnolla paikalleen.
2) Laakeri on kiristetty oikein, sillä sekä välys että liika kireys kuluttaa laakerit ennenaikaisesti.
3) Laakerissa on hyvässä rasvassa - varsinkin maastokäytössä hyvät kumitiivisteet ovat varmasti hyvä idea, mutta laakerissa paksu rasva on aina se ensisijainen tiiviste.
Tässä vaiheessa pitää taas mainostaa merivaseliinia. Tuubi venetarvikeliikkeestä säätämöön ja ohjainlaakerit(kin) kestää.
Sitkeää ja tahmeaa räkää, pysyy kohteessaan kuin suutarin sormi sian perseessä. Tuo on suunniteltu kestämään suolavettäkin.
Halvatkaan laakerit ei ruostu kun tuota tuuppaa reippaasti.
Ohjainlaakerin huoltaminen kerran kuussa on kyllä hyvin, hyvin liioiteltua.
Samaa mieltä. Ainoa keissi jossa tuo voisi olla perusteltua syntyy jos pesee sitä emäputken seutua painepesurilla vaikka viikottain. Ei se kura sinne niin syvälle pääse ainakaan siinä tyypillisessä tilanteessa jossa kohteena on maastopyörän ohjainlaakeri, koska se on tyypillisesti melko hyvin suojattu. Sen sijaan jos vesi pääsee laakerille eikä pääse sieltä heti pois, seuraa ongelmia pitkässä juoksussa.
Samoin haluaisin nähdä sen Pentti Peruspolkijan joka irrottelee keskiölaakerin (tai edes kammet) kuukausihuoltoa varten. Oman kokemuksen mukaan senkin pahin vihollinen on säännöllinen kosketus pesuveteen, erityisesti jos rungossa ei ole keskiön alla valumareikää.
Minä en muuta vaseliinia käytäkään kuin sitä veneisiin tarkoitettua. Voi olla vähän hätävarjelun liioittelua, mutta eipä ainakaan jää voiteluaineesta kiinni.
^Tai upposukellus lampeen. :)
Joo, ehkä vähän liioittelin. ;) Itelle on ainakin tärkeää osien kunto ja tulee fillaria välillä huollettua vähän liikaakin. ;) Kuten taisin mainita, en ole mikään expertti näissä hommissa.
FSA Orbit MX ohjainlaakerissa on laakerit, joissa lukee:
TH INDUSTRIES 1-1/8”
ACB 36° x 36° 872#
Onko tuo jonkin standardilaakeri? Vai pitääkö tilata FSA:n oma varaosa?
http://www.treefortbikes.com/images/raw/TF-HD0200-3.jpg
Marsusram
04.07.2014, 00.51
On muillakin valmistajilla
Spekseistä (http://www.fullspeedahead.com/storage/insidetech/items/EN_1a395026-0b79-4f2c-9f92-590de43babe7_Orbit%20MX.pdf)saa muutkin mitat,
korkeus 6,5mm
ulkohalkaisija 41,5mm
sisähalkaisija 30,2mm
ulkoviiste 36°
sisäviiste 36°
Kiitti vinkistä!
Yritin googlailla noita laakereita, mutta en näin äkkiseltään löytänyt muita kuin FSA, jolla on 36° x 36° laakerit ja kaikki oli TH Industriesin valmistamia. Tuo ”ACB 872” taitaa olla vissiin TH Industriesin oma mallimerkintä?
Näyttäis nuo varaosalaakerit maksavan sen verran, että halvemmalla saisi alennusmyynnistä kokonaisen uuden Orbit MX ohjainlaakerin varaosiksi.
orc biker
04.07.2014, 11.17
Yritin googlailla noita laakereita, mutta en näin äkkiseltään löytänyt muita kuin FSA, jolla on 36° x 36° laakerit ja kaikki oli TH Industriesin valmistamia. Tuo ”ACB 872” taitaa olla vissiin TH Industriesin oma mallimerkintä?
Sama valmistaja, mutta myyvät eri tuotemerkeillä. Muistaakseni jossain näin tuollaisen kympillä, mutta noiden saatavuus on tosi heikkoa. Minulla on yhdessä pyörässäni samanlaiset.
Näyttäis olevan tosi montaa eri mallia konelaakereita noissa ohjainlaakereissa. Vaikka ois vastaava ulkoinen 1-1/8” aheadset, niin joka valmistajalla näyttäis olevan omat ja vielä mallikohtaisetkin konelaakerimallit. Vaikea ottaa selkoa tuosta viidakosta.
Mikähän merkki ois varaosien kannalta järkevin? Iso homma vaihtaa kupit ja alakooli pelkästään sen takia, että laakerit on kuluneet.
Entä onkohan enää markkinoilla mitään 1-1/8" ohjainlaakeria irtokuulilla, jossa ois kuitenkin kohtalaiset tiivisteet?
Tilasin Kiinasta uuden mtb-rungon, johon aion siirtää vanhasta rungosta kaikki osat. Muiden osien sopivuus uuteen runkoon on selvää, paitsi ohjainlaakeri mietityttää. Nykyinen laakeri on siis 1 1/8 aheadset-tyyppinen, jossa on irroitettavat laakerikupit ylä- ja alapäässä. Laakerikuppien sisään tulee kuulalaakerikiekot - ei siis suljettu rakenne vaan kuulat on näkyvillä. Vanha runko on Trek Liquid 20, uusi runko Giant Talon: http://www.aliexpress.com/item/Giant-giant-atx770-quality-aluminum-alloy-16-18-oleodynamic-mountain-bike-frame/1571320287.html
Meneekö laakeri ihan heittämällä paikoilleen?
markuTTI
10.07.2014, 19.50
Levitellään vähän verkkoja ja kysytään tässäkin threadissa tästä, jos joku osaisi jotain neuvoa antaa:
Pitäs uutta ohjainlaakeria saada. Ongelmana on se, että mulla ei vanhaa laakeria tohon ole, kun olen osissa ostellut pyörää, niin ei oo mitään malliakaan. Oon mauserilla mitannut, että haarukan putken ympärysmitta olisi 29mm (taitaa siis olla 28,6mm?) ja rungon reijän sisämitta olisi 34mm. Fillarina on Timeless JMP412 ja etuhaarukkaa en tähän hätään muista, enkä pääse tarkistamaan tällä minuutilla, mutta ei siis ole alkuperäinen.
http://www.bike-components.de/produc...teuersatz.html (http://www.bike-components.de/products/info/p35308_Orbit-Equipe-EC34-28-6---EC34-30-Steuersatz.html)
Tossa yksi esimerkki mitä itse katsonut, mutta voikos joku vähän neuvoa, että ollaanko nyt ollenkaan oikeessa suunnassa vai täysin eksyksissä? Muitakin ehdotuksia otetaan tietty vastaan.
drzilton
21.05.2016, 11.17
Ongelmana on, että ohjainlaakeri löystyy 5 min ajon jälkeen. Keulana on Bluto.
Olen kiristänyt ohjeiden mukaan, vaihtanut spacereiden paikkaa, lisännyt spaceritä ja myös spider lukituskupin alapuolelle (ruotuputki ei ala kantamaan kuppia vasten)
Joko laakeripinnat ei täsmää laakerin kulmiin tai liukupinnat keulan runkoon väärät. Alla kuvat. Kartio ei uppoo Blutoon vaan jää reunastaan kantamaan. Laakeripinta muovia.
Kiinni http://kuvapilvi.fi/k/ydTH.jpg
Auki http://kuvapilvi.fi/k/ydTJ.jpg
Kiitoset avusta jo etukäteen.
drzilton
21.05.2016, 11.28
Olen koittanut toisinkin päin, ei auta, tekee samaa eli löystyy 5 min ajon jälkeen. Mielestäni ton laakerinannn alapuolen pinnan pitäisi olla tasainen blutoa vasten eikä kartio? Kartio jää kantamaan terävää reunaa vasten tohon bluton tasapintaan.
orc biker
21.05.2016, 11.31
Olen koittanut toisinkin päin, ei auta, tekee samaa eli löystyy 5 min ajon jälkeen. Mielestäni ton laakerinannn alapuolen pinnan pitäisi olla tasainen blutoa vasten eikä kartio? Kartio jää kantamaan terävää reunaa vasten tohon bluton tasapintaan.
Joo, minä otin jo viestini pois, kun katsoin kuvasta, että eihän se mitenkään voi toisin päin mennä. Siis tuo crown racen, mikä lie kartio tosiaan, pitäisi olla tosi tiukka. Haarukan putkihan levenee hitusen siitä alaosasta, ja jos sen crown racen haluaa irrottaa, niin sehän vaatii pahimmillaan vasaran ja jonkin iskuvarren lisäksi kunnon väkivaltaa. Samoin kiinni laittaminen vaatii esim. ideaalisesti jonkin sopivan putken pätkä voiman jakamiseksi tasaisesti, tosin itse hakkasin viimeksi pehmustetun ruuuvarin avulla sen kiinni vähän kerrassaan eri reunoista naputellen. Eli pitäisikö sinun hommata uusi sellainen?
Tässä on hyvä esimerkki siitä tiukkuudesta ihan sen haarukan putken ympärillä: https://www.youtube.com/watch?v=9G5R8-qitgM
Äkkiseltään tulee mieleen että triplatarkasta osien järjestys.
tuo mikä sulla on alakoolina näyttää kovasti siltä että kuuluis ylälaakerin yläpuolelle ja se alakooli luulis aina olevan terästä. Valmistajan sivuilta oikea järjestys esille
Iglumies
21.05.2016, 11.38
Auki kuvassa alakooli on väärinpäin.
drzilton
21.05.2016, 13.06
Näin itsekin ajattelin, että luulisi alapuolen olevan metallia. Tota alapuolta oon kääntänytkin eikä vaikutusta.
orc biker
21.05.2016, 13.16
Crown Race maksaa n. 5 €, joten ehkä on helpointa ostaa sellainen uusi kunnollinen metallinen. Sen pitää tulla siihen tiukasti siten, ettei sitä saa jollain vääntämättä auki. Mikä headset on kyseessä?
Ei se pakettilaakerissa ole kooli tuo alimmainen osa, eli kuulat ei siihen vastaa.
drzilton
21.05.2016, 14.03
Cane Creek Ten eli halvin. Käänsin alapuolen. Se Crown Race on muovia eikä mielestäni istu Blutoon vaikka tuli Salsassa mukana. Eli sitä ei saa siihne edes tunkkaamalla kiinni vaan on ns irto-osa. Kun laakerin kiristää ja laittaa kannattimen tiukkaan kiinni niin tosiaan 5 min ajoo ja on niin löysällä että vaakasuuntaista klappia on noin 2mm. Ihan lelu laakeri. Aloin miettiin et onkohan Salsan rungosta emäpurken päät suorat vai sekundarunko.
Salsan runko ja CC10 laakeri on jo monessa keskustelussa todettu toimimattomaksi yhdistelmäksi, siinä on juuri kuvailemasi vika.. CC40 tilalle (pitäis mennä takuuseen) niin jo pelittää..
drzilton
21.05.2016, 18.54
Kiitos tiedosta! Ois pitänyt heti kysyy sulta. Totesin ton CC10 laakerin ihan max retkipyörätasoiseksi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.