PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörä koko?

Pyöräpummi
10.09.2013, 23.11
Maantiepuolella on hyvin selkeä käsitys siitä mikä koon pitää olla.
Sääntö on että mieluummin liian pieni kuin suuri runko.
Olemmehan nähneet kuinka pro-hemmot aja usein yhtä kokoa liian pienellä rungolla.

Nyt kuitenkin joudun valitsemaan maastopyörä koon.
Yllätyksekseni Giantin maastokoot eivät taida vastata maatiepuolen kokoja.
Maantiellä koko on aivan varmasti S, mutta seuraavan muukaan maastossa se olisikin M-koko.
S 1.60-1.70
M 1.70-1.83
L 1.80-1.93
XL >1.91

En ole oikein varma että olisiko tosissaan M-koko hyvä, vai pitäisikö siirtyä merkkiin jonka koko sopii täsmällisemmin?

Lähinnä olen katsellut Anthem Advanced 27,5 -mallia.

sakuvaan
10.09.2013, 23.35
~580mm top tube joillain merkeillä on S joillain M.

S/M/L mitoitusta on aika turha tuijotella, Reach, Stack, Chainstay ja ETT on ne mitat jotka kiinnosta mua ainakin eniten.

Pyöräpummi
10.09.2013, 23.48
Ei ole kova puuha katso Reach, Stack taikka Chainstay taulukosta.
Maantiepuolella tiedän ihan tarkkaan mitä niiden mittojen pitäisi olla minun kohdallani.

Olen uusi maastopuolella enkä tiedä toistaiseksi mitä niiden mittojen pitäisi XC-täysjoustossa olla kohdallani.

Seuraavassa on Anthem Advanced 27,5 geometria (http://www.giant-bicycles.com/sv-se/bikes/model/anthem.advanced.27.5.frame/16032/69146/#geometry)

Wheelbase on 2 cm pidempi M-koossa kuin S:ssä. Tarkoittaa että Reach on 2 cm pidempi.

kaakku
10.09.2013, 23.53
Ei se mitään, ei mekään tiedetä kuinka pitkä sää oikein oot. Tasapeli.

sakuvaan
10.09.2013, 23.53
Sitten suosittelen koeajamaan aika paljon erikokoisia ja erimerkkisiä pyöriä.

Itellä meni se ~2v ennekuin alko ymmärtämään mitä pitää hakea rungolta. :)

Jani R.
11.09.2013, 06.31
Ei se mitään, ei mekään tiedetä kuinka pitkä sää oikein oot. Tasapeli.

Taidan olla ainut joka tietää että tässä taitaa olla kyse 170-175 cm kuskille pyöränhankinnasta. Olen 173 cm ja 26" Radonin keskikoko n. 18" oli sopiva, mutta asento liian pysty, jolloin korjaantui 2 cm pidemmällä stemmillä.

Maastopyörällä koko on paljon helpompi selvittää ja vaikeampaa onkin se millaisesta geometriasta tai pyörästä pitää.

Pave
11.09.2013, 07.43
~580mm top tube joillain merkeillä on S joillain M.

... tai jopa saman merkin eri pyörämalleilla...

Kiovan Dynamo
11.09.2013, 09.39
http://4.bp.blogspot.com/-14HGjmvYisA/T8Z3JR5p48I/AAAAAAAABd8/j1PVjZxT4xk/s320/IMG_0300.JPG

Tuolta näyttää S-kokoinen 26" Anthem X 170-senttiselle säädettynä, jos siitä voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä. Itse ehkä vierestä katselleena ottaisin M-kokoisen jo 175-senttiselle, mutta alkaa sitten jo riippumaan kovasti vartalon mittasuhteista.

Heli
11.09.2013, 10.24
Tuolta näyttää S-kokoinen 26" Anthem X 170-senttiselle säädettynä, jos siitä voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä. Itse ehkä vierestä katselleena ottaisin M-kokoisen jo 175-senttiselle, mutta alkaa sitten jo riippumaan kovasti vartalon mittasuhteista.

Yllä mainitun fillarin omistajana ja myöskin 27.5 Anthem Advancedia kuumottelevana voisin sen verran vinkata, että tarkista geometriataulukoista myös Standover-mitta. Näyttäisi taulukoiden mukaan siltä, että 27.5 Anthem on 2cm korkeampi kuin samankokoinen 26" Anthem X.

Vartalon mitoistahan tuo koon valinta on eniten kiinni. Ja ennen kaikkea se vaikuttaa siihen, onko se fillarimalli sopiva ollenkaan. Jos epäilyttää, niin käy koeajamassa eri merkkisiä fillareita ja ota niistä mittoja ylös.

sakuvaan
11.09.2013, 11.16
Yllä mainitun fillarin omistajana ja myöskin 27.5 Anthem Advancedia kuumottelevana voisin sen verran vinkata, että tarkista geometriataulukoista myös Standover-mitta. Näyttäisi taulukoiden mukaan siltä, että 27.5 Anthem on 2cm korkeampi kuin samankokoinen 26" Anthem X.

Vartalon mitoistahan tuo koon valinta on eniten kiinni. Ja ennen kaikkea se vaikuttaa siihen, onko se fillarimalli sopiva ollenkaan. Jos epäilyttää, niin käy koeajamassa eri merkkisiä fillareita ja ota niistä mittoja ylös.

Ja tietty mieltymykset millainen ohjaamon pitää olla omiin maastoihin/ajotyyliin, itse pidän lyhyistä stemmeistä ja leveästä tangosta, tosin 700mm stonga nykypäivänä on jo aika kapea. :D

Pyöräpummi
11.09.2013, 22.13
Taidan olla ainut joka tietää että tässä taitaa olla kyse 170-175 cm kuskille pyöränhankinnasta. Olen 173 cm ja 26" Radonin keskikoko n. 18" oli sopiva, mutta asento liian pysty, jolloin korjaantui 2 cm pidemmällä stemmillä.

Maastopyörällä koko on paljon helpompi selvittää ja vaikeampaa onkin se millaisesta geometriasta tai pyörästä pitää.

Kysymys on tosissaan 173 cm pituisesta pers-jalkaisesta (ja rumasta) ajurista.

Storlek
Head Angle
Sitt vinkel
Top Tube
Head Tube
Chain Stay
Wheel Base
Standover Height

Centimeters
Degrees
Degrees
Centimeters
Centimeters
Centimeters
Centimeters
Centimeter

XS/14,5 (37.0)
69.5
74.0
55.5
9.5
43.3
106.9
78.9

S/16 (39.0)
69.5
73.0
57.5
9.5
43.3
107.9
79.1

M/18 (44.0)
69.5
73.0
59.5
10.0
43.3
109.9
80.5

L/20 (49.0)
69.5
73.0
61.5
10.0
43.3
111.9
81.9

XL/22 (52.0)
69.5
73.0
63.5
11.0
43.3
113.9
83.9

Seuraava kuva on Anthem Advanced 27,5 rungosta. Yksinkertaisesti kysymys on että otetaanko S -vaiko M -koko?

http://www.giant-bicycles.com/_generated/_generated_se/bikes/models/images/800/2014/Anthem_Advanced_27.5_FR.jpg

Giant on rumien pyörien kuningas palstan kauneusasiantuntijoiden mukaan. Vielä kun saataisiin Jari Sarasvuon arvio tähän. Hän tietää että menestyneet miehet eivät aja "riisipusseilla" ja paljon montaa muuta tärkeää asiaa.
Minulle tärkeintä kuitenkin on että jousitus pelaa. Tuo Maestro-jousitus (http://www.giant-bicycles.com/en-gb/technology/maestro.suspension/58/) taitaa olla yksi parhaimmista?
Luulen myös että taviksille, kuten minulle, tämä olisi aika superi.

En usko että millään pystyisin koeajamalla tekemään mitään luotettavaa arviota koska en ole aiemmin ajanut mitään vastaavaa.
Mahtaako näitä edes tulla mihinkään koeajettavaksi täällä Suomessa?

sakuvaan
11.09.2013, 22.41
Enemmän mulla antais päänvaivaa ratkeavat alalinkut ja epästanu kaulaputki, stemmien saaminen menee vaikeeks.

Pyöräpummi
11.09.2013, 22.57
Giant on mailman suurimpana valmistajana standardi itsessään. Niitä stemmejä saa tilattua suoraan Giantteja edustavista liikkeistä taikka suoraan täältä (http://www.shopgiant-bicycles.co.uk/71/stems.aspx).

sakuvaan
11.09.2013, 23.08
Giant on mailman suurimpana valmistajana standardi itsessään. Niitä stemmejä saa tilattua suoraan Giantteja edustavista liikkeistä taikka suoraan täältä (http://www.shopgiant-bicycles.co.uk/71/stems.aspx).

Maailman suurin standarditekijä ei näemmä osaa tehdä lyhyitä stemmejä, hups. :D

Pyöräpummi
13.09.2013, 18.47
Maailman suurin standarditekijä ei näemmä osaa tehdä lyhyitä stemmejä, hups. :D

Voisitko mahdollisesti avata mikä tämä salamyhkäinen stemmi on ollut?

Kelpaa muidenkin valmistajien pyörät mutta tämä Anthem Advanced 27,5 toimii erittäin hyvin mittatikkuna sekä toiminnan että hinnan suhteen.

Jos joku nyt sattuu tännepäin (http://www.pro-sport-bikes.de/index.php?option=com_content&view=article&id=93&Itemid=68) niin voi käydä koeajamassa 2014 Giantteja kunhan tekee varauksen.

sakuvaan
13.09.2013, 23.16
Voisitko mahdollisesti avata mikä tämä salamyhkäinen stemmi on ollut?

Onks tää joku kompa?

Pyöräpummi
15.09.2013, 21.34
Onks tää joku kompa?

Jos niin haluat, stemmin pituus on kompa!
Kierrät kysymystä kuin kissa kuuma puuroa!

Olen ostamassa ensimmäistä maastopyörää ja vielä täysin ulalla mitoituksesta.
Olisiko jonkulla ajatuksia siitä että sopiiko Anthem Advanced 27,5 koolla M 173 cm pituiselle ajurille, jolla on suhteessa lyhyemmät jalat.
Taulukoista ei myöskään selviä että kuinka pitkä stemmi on ensiasennuksena. Kiinnostaa sen takia että jos nyt tuohon M-kokoon päädyn niin todennäköisesti se stemmi pitää vaihtaa (2 - 1,5 cm lyhyemmäksi).
Voi suositella myös jonkun muun merkin mallia, jonka koot mahdollisesti soveltuisivat paremmin.

juusoj
15.09.2013, 21.36
Mulla on trance 29 M kokosena 181cm ja lyhyet jalat/pitkä selkä.. Stand over on just niin ettei tule pähkinän särkijää ja koko juuri passeli mulle :)

yannara
01.04.2016, 10.31
S 1.60-1.70
M 1.70-1.83
L 1.80-1.93
XL >1.91

Onkos oikeasti niin että Giant poikkeaa noista standardeista? Olisiko noihin arvoihin oikeata linkkiä?

Mä ostin nimittäin tyhmyyksissäni L koon, ja tämä calculatori suosiikin sitä: http://www.ebicycles.com/bicycle-tools/frame-sizer/mountain-bike

Mutta ajettuani M-fättärillä en voi enää ajaa sillä L:n Giantilla kun ajoasento on aivan väärä, joudun kurottamaan ohjaustankoon. En siis tiennyt tätä, ennen kun sain ajella oikealla pyörällä.

Nyt ydin kysymys on se, että menisikö toi L nyt oikeasti 190cm:lle, eli ovatko mitat totta?

stumpe
01.04.2016, 11.55
Eli olet 190cm ja tarkoitat L-koon white 3 proota? Eihän sitä ole saatavilla XL-koossa.

Ei kannata tuijotella muitten valmistajien kokosuosituksia, vaan parasta on kun pikkuhiljaa muodostaa itse käsityksen itselleen oikeasta koosta stemmiä, tankoa kenties tolppaakin vaihtamalla.

Itse suosin pidempää runkoa lyhyemmällä stemmillä, maastopyörään sopii mielestäni nopea kääntyvyys. Mutta nää on makuasioita. Jos runko ei tunnu ahtaalta, niin turhaan stressaat kokosuosituksista.

yannara
01.04.2016, 12.26
Eli olet 190cm ja tarkoitat L-koon white 3 proota? Eihän sitä ole saatavilla XL-koossa.

Ei kannata tuijotella muitten valmistajien kokosuosituksia, vaan parasta on kun pikkuhiljaa muodostaa itse käsityksen itselleen oikeasta koosta stemmiä, tankoa kenties tolppaakin vaihtamalla.

Itse suosin pidempää runkoa lyhyemmällä stemmillä, maastopyörään sopii mielestäni nopea kääntyvyys. Mutta nää on makuasioita. Jos runko ei tunnu ahtaalta, niin turhaan stressaat kokosuosituksista.
Ei, mä olen itse 177cm ja mulla on M White 3 Pro. Olen vuoden verran ajanut Giantin L:llä, totuin siihen, ja kun sitten hyppäsin Whiteen, niin se tuntui aluksi oudolta ja kädet kipeytyi. Fättärikuumeessa ajoin kuitenkin Whitella usemman viikon, jonka jälkeen hyppäsin taas Giantiin, enkä "voi" enää ajaa sillä, kun sen ohjaustanko on niin kaukana ja ajoasento väärä. Nyt mulla olisi Giantille mahdollinen ostaja 190cm pitkä, joka kysyi olisiko se L hänelle sopiva. Nyt kun olen tutkinut Giantin pituustaulukkoa, niin minusta tuntuu että niiden runkojen koot ovat alakanttiin, eli Giantin L olisi oikeasti XL.....

yannara
01.04.2016, 12.28
Jooh, Giantissa on nyt aika pitkä stemmi, veikkaan että saattaisin pitää pyörän ja ajaa sillä, jos hankkisin huomattavasti lyhyemmän stemmin. Varmaan sen satulan ja ohjaustangon väli on se mikä merkitsee enemmän....

stumpe
01.04.2016, 14.23
Se että sopiiko se L-kokoinen 190cm janarille, kokosuosituksien mukaan kyllä, mutta asia selviää kun kaveri istahtaa pyörän päällä ja heittää kierrosta. Joskus voi käydä esim. niinkin, että pyörä tuntuu hyvältä peruslenkillä, kunnes vaikka alamäkeen mentäessä pyörä alkaa tuntua esim. liian pieneltä, ja sitä kautta meno epävakaalta.

stemmejä löytyy mondrakerilta 10-30mm, ovat vaan aika tyyriitä, 80-90e kpl. Fabien Barel taisi sanoa, että pyörän käytös muuttuu hermostuneeksi alle 30mm stemmeillä, mutta huomaako tavan polkija sitä niin on asia erikseen. :D

Tandemi
01.04.2016, 22.29
Anteeksi kun ängen väliin. Tilaan tässä Cuben pyörää (https://www.bikester.fi/467368.html) (ensimmäiseksi, oikeaksi pyöräksi) ja kokoa ajattelin kysäistä. Laitoin ostoskoriin tuon 48,3cm 29". Onko ok?

190cm pitkä kaveri ja jalan sisämitta noin 89cm (kirja haaroväliin ja mittaus) jos näillä jotain apua saisi.

edit. Tämän kuvan perusteella ei olisi väliä kumman tilaisin. 483 vai 533.
http://www.paulscycles.co.uk/smsimg/cube-size.png

pturunen
01.04.2016, 23.24
Omituinen tuo Cuben geotaulukko, standover height puuttuu:

http://www.cube.eu/fileadmin/_processed_/csm_21_787ff8574c.png

Inseam 89 cm voisi viitata siihen, että 190 senttisenä omaat suhteellisen lyhyehköt jalat ja pidemmän selän. 610 cm top tube pituus kuulostaa aika lyhyeltä? Vertasin sitä omaan pyörään, jossa se on 625 cm ja olen inseam 87 cm ja 184 cm.

orc biker
01.04.2016, 23.25
Laitoin ostoskoriin tuon 48,3cm 29". Onko ok?

Ei todellakaan. Minun laskuopillani tuo on vain 19" eli sinulle varmasti liian pieni. 21" lienee sopiva, eikä sekään taatusti ole liian iso. 23" tuo jo sitten vain lähinnä lisää korkeutta. On todella lyhyt malli noin yleensäkin ottaen. Sen muuten näkee jo kuvasta. Jos sinulla on pitkä yläkroppa, niin älä osta tuota. Ajat muuten selkä pyöreänä, eikä se ole mukavaa.

Muoks. Ei tuo muutenkaan ole hyvä. Älä osta tuota. Osta ennemmin vaikka Radon Team 29 5.0 bike-discountista. Se on halvempikin. Siinä on Shimanon jarrut, eikä mitään Tourneyn kampia ja takavaihtajaa! Oikeasti. Pysy tuosta kaukana. Tuo on karsea pyörä hintaansa nähden. Miten Cube voi edes voi tehdä tuollaista, en ymmärrä. 599 €, huhhuh. Vai onko Bikester laittanut omia lisiään?

http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-5.0-463427

Deoren takavaihtaja, Aceran kammet, Shimanon jarrut. Tuo on paljon parempi. Sen lisäksi se on vähän pidemmän mallinen, eikä tuokaan ole pitkä pyörä.

Tandemi
01.04.2016, 23.28
Kiitän. Laitan siispä tuon isomman 533 sinne. Tuhannet kiitokset teille molemmille. :) Täällä Ilmajoella on ihan jees reitit. Jos sitä vaikka innostuisi enemmänkin tuonne maastoon menemään kesälomalla.

mehukatti
01.04.2016, 23.38
175cm on mun mielestä niin M-koon tontilla, kuin vaan voi olla, melkeinpä merkistä riippumatta. Muutenkin jos miettii maastopyörässä kahta kokoa, niin kannattaa valita isompi (=pidempi) ja jos oikeasti tarvetta, niin laittaa vaikka sentin lyhyempi stemmi. 190cm taas on aika selkeesti XL-koon tontilla. Periaatteessa kaikista pisimmillä ohjaamoilla varustetuilla pyörillä (vaikka Konan Processit) 190cm vois ajaa myös L-koolla, mutta kyllä se XL silloinkin on se virallisesti oikea koko. Ensituntuman perusteella en tuomitsisi pyörää, ihmisillä on jännä taipumus preferoida sen tyyppistä geometriaa, mihin ovat tottuneet. Hieman kärjistettynä mummopyörään tottunut tuntee olevansa kotona mummopyörän geometrialla. On siis ihan ok ostaa sellainen maastopyörä, joka tuntuu koeajossa liian pitkältä tai muuten vaan oudolta (ylileveä tanko jne.). Kuukauden päästä se tuntuu jo loistavalta. Evoluutio on vienyt jo jonkin aikaa pidempiin ohjaamoihin, leveisiin tankoihin, jne. ja lähes kaikki nopeet kuskit preferoi niitä.

orc biker
01.04.2016, 23.47
Kiitän. Laitan siispä tuon isomman 533 sinne. Tuhannet kiitokset teille molemmille. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png Täällä Ilmajoella on ihan jees reitit. Jos sitä vaikka innostuisi enemmänkin tuonne maastoon menemään kesälomalla.
Muokkasin liian myöhään tuon, että älä osta. Laitoin yksityisviestin, jos sen ehtisit huomata. Tosiaan tuo on aivan ihmeellisen huono Cuben pyöräksi hintaansa nähden osiltaan ja tuo on järjettömän lyhyt. Jos et tiedä jotain erityistä syytä ostaa tuota, niin älä osta. On aika huono pyörä.

Jos tilasit jo, niin peruuta se :D Tuskin kadut. Ei noilla Tourneylla paljon huvita ehkä maastoon lähteä.

Tandemi
01.04.2016, 23.55
Muokkasin liian myöhään tuon, että älä osta. Laitoin yksityisviestin, jos sen ehtisit huomata. Tosiaan tuo on aivan ihmeellisen huono Cuben pyöräksi hintaansa nähden osiltaan ja tuo on järjettömän lyhyt. Jos et tiedä jotain erityistä syytä ostaa tuota, niin älä osta. On aika huono pyörä.

Jos tilasit jo, niin peruuta se :D Tuskin kadut. Ei noilla Tourneylla paljon huvita ehkä maastoon lähteä.

OK! Onko Ghost millainen pyörä sitten?
En tarvitse mitään älyttömän kovaa pyörää, vaan mahdollisimman ok jolla voi kuntoilla ja ajaa hyvillä mielin. Prismassa olisi Ghost Tacana1, jota tiirailin.

orc biker
01.04.2016, 23.57
On tuo Radon parempi. Se on aika lailla parasta, mitä tuolla rahalla saa, ellei saa jostain jotain erikoistarjousta.

Tuossa Radonissa sinua kymmenen senttiä lyhyemmällä 18" on täydellinen eli ainakin 20" pitäisi sinulle olla, mutta ehkä jopa 22". En osaa varmasti sanoa, mutta jos sinulla on jalat n. 5 cm pidemmät kuin jollain 10 cm lyhyemmällä, niin silloinhan se olisi aika sopiva. Siinä on 5 cm pidempi satulaputki kuin 18":n pyörässä ja pidemmän satulatolpan saa tarvittaessa vaihdettua. Eli minun paras arvaukseni olisi 20". Se olisi näppärän matala, mikä ei minusta haittaa näissä ikinä. 22" olisi varmaan jo liian korkea. Näin minä arvelisin. Stemmillähän voi tarvittaessa pidentää pari senttiä, jolloin saa tehtyä 20":n pyörästä 22":n vastaavan pituisen, jos niikseen tarve tulee.

Tandemi
02.04.2016, 00.04
Tarkoitan siis tällaista:

http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/ghost-tacana-1-hardtail-bike-2016/rp-prod140385

orc biker
02.04.2016, 00.11
OK! Onko Ghost millainen pyörä sitten?
En tarvitse mitään älyttömän kovaa pyörää, vaan mahdollisimman ok jolla voi kuntoilla ja ajaa hyvillä mielin. Prismassa olisi Ghost Tacana1, jota tiirailin.
Radon on paremmilla osilla. Ota se. Shimanon jarrut on ainakin helppo ilmata ja siinä on ihan perushyvää palikkaa kiinni: Deoren vaihtaja ja Aceran kammet. Sen pitäisi kyllä olla oikein hyvä pyörä tuollaiseen peruskuntoiluun. Ei siihen oikeastaan tarvitsisi kuin paremman keulan, niin eipä se paljon häviäisi jo oikeasti hyville pyörille. Mutta sille ei tuossa hintaluokassa vain voi mitään. 800 € on sitten jo se seuraava olennaisen parannuksen tarjoava malli, eikä niitäkään ole kuin kaksi kaikkien merkkien tarjonta yhteen laskettuna.

Tandemi
02.04.2016, 00.19
Tarkoitatko tätä?
http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-50/

orc biker
02.04.2016, 00.26
Tarkoitatko tätä?
http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-50/
Kyllä. Laitoin aiemmin tuohon linkin sen ainoan kaupan, joka myy tuota merkkiä, sivuille. Huomaa, että luultavasti tarvitset polkimet ostaa siihen vielä. Sillä ei ole väliä, otatko eri tilaukseen vai tuohon, kun kuitenkin menee omat postikulut muutaman euron verran. Polkimet ovat alkaen 5 €. Saahan niitä toki muualtakin. Jos nyt tuon päädyt ostamaan.

yannara
28.04.2016, 22.18
Voiko 41cm kokoinen mtb runko olla liian pieni mulle, eli 176cm?

juu-zo
28.04.2016, 22.26
Riippuu täysin rungosta ja miten tuo 41cm on mitattu.

Tandemi
29.05.2016, 11.00
Noniin, ZR team 5.0 20" tuli tilattua.. Toivottavasti ok ostos..:seko:

yannara
20.07.2016, 22.28
Ei saatana, mistä tääkin on revitty kun aloin yhden myyjän kanssa väittelemään sopivista rungon koosta ja pituuksista;

Hybridi- & Maastopyörien valintataulukko

Pituus

Jalan sisämitta

Runko (tuuma)

Runko (cm)

Runko (koko)

145cm - 160cm

63cm - 68cm

13" - 15"

44cm - 48cm

XS

160cm - 170cm