Näytä tavallinen näkymä : Vaihdevaijerit ristissä rungon sisällä
Ensimmäinen pyöräni, jossa vaijerit on vedetty rungon sisään, Specialized Crux, sanoi eilen lenkillä oikeasta kahvasta naks-naks-naks. Vaihdevaijeri katkesi kahvan juuresta. Vaihdoin aamulla uuden vaijerin, mutta se liikkuu _todella_ tahmeasti ja analysoin, että vika on siinä, että etu- ja takavaihtajan vaijerit menivät ristiin rungon sisällä. Siispä simppeli kysymys: onko hyviä vihjeitä kuinka vaijerit pitäisi pujottaa rungon läpi, jotta ne eivät varmasti olisi ristissä?
Tack jo etukäteen!
Enpä muista miten ne vaijerit Cruxissa menee. Mutta jos ne ovat alunperinkin ristissä kulkeneet, niin tuskin siitä löytyy syytä tahmeuteen. Sinne vaijerin kuoren sisään on luultavasti jäänyt joku vanhan vaijerin säie, joka nyt kanittaa uuden kanssa.
Katso kuitenkin ensin, että vaijeri liikkuu keskiön alla oikeaa reittiä pitkin siinä ohjurissa.
Kare_Eskola
04.09.2013, 09.49
Kippurasarvisten vaihdevaijerit kannattaa vetää rungon sisällä (tai perinnepyörissä viistoputkella) ristiin, koska sillä tavalla niihin tulee loivempi mutka matkalla tangosta runkoon, mikä vähentää kitkaa.
Olet sössinyt vaihdevaijerin vaihdon jollain muulla tavalla. Ehkä Campa-vaijeri Shimanon letkussa? Luultavasti siellä kahvan juuressa on jotain vikaa, koska eivät vaijerit omia aikojaan katkeile.
Tankonauha pois, uusi kuori, leikkaus huolella, koko homma...
Luultavasti siellä kahvan juuressa on jotain vikaa, koska eivät vaijerit omia aikojaan katkeile.
Häh? Et oo ikinä saanut takavaihtajan vaijeria poikki?
Se vaijeri kyllä katkeaa just sieltä missä rasitus on suurin, eli lähes poikkeuksetta jostain kahvan juuresta.
Kannattaa aina rungon sisäisiä vaijereita vaihtaessa ensin työntää sellainen ohut vaijerin kuori vanhan vaijerin päälle rungon läpi. Sitten vetää vanha vaijeri pois niin että kuori jää paikalleen. Sitten uusi vaijeri työnnetään kuoren läpi. Lopuksi sitten vedetään se kuori pois. Tällä tavalla tehtynä vaijerin reitti pysyy varmasti samana rungon sisällä eikä tule muitakaan pujotteluongelmia.
Veikkaan kanssa että vanhan vaijerin säikeitä jäänyt johonkin jumittaan. Esimerkiksi vaihtajan sisään. Tai sitten joku vaijerin kuori on rikki.
Kiitos vinkeistä!
Kaikkiin pyöriini (tämä CruX on nyt neljäs) olen joskus joutunut takavaihtajan vaijerin vaihtamaan katkeamisen vuoksi -> minusta ovat kulutusosia tai sitten kaikissa on ollut jokin vika juurikin vipujen juuressa ;-)
Kaikkiin pyöriini (tämä CruX on nyt neljäs) olen joskus joutunut takavaihtajan vaijerin vaihtamaan katkeamisen vuoksi -> minusta ovat kulutusosia tai sitten kaikissa on ollut jokin vika juurikin vipujen juuressa ;-)
Kummallista, itse en ole KOSKAAN joutunut vaihtamaan ainuttakaan vaijeria katkeamisen vuoksi. Testattu on vuosien varrella Shimanon, Campagnolon ja Powercordzin vaijereita. Ovat kestäneet kaikki pirulaiset.
Kummallista, itse en ole KOSKAAN joutunut vaihtamaan ainuttakaan vaijeria katkeamisen vuoksi.
Jospa sulla on hienovaraisempi vaihtotekniikka ;-)
Kummallista, itse en ole KOSKAAN joutunut vaihtamaan ainuttakaan vaijeria katkeamisen vuoksi. Testattu on vuosien varrella Shimanon, Campagnolon ja Powercordzin vaijereita. Ovat kestäneet kaikki pirulaiset.
Sama vika täälläkin - 30 vuotta ajamista ja paljon. Ei ole kyllä vaijerit katkeilleet - runkoa, kampea, poljinta, vannetta ja ohjaintankoa on kyllä mennyt poikki/hajalle!
Vähän jäin ihmettelemään ohjetta rungon sisäisille vienneille laittaa ensin ohut vaijerin ohjuri ja SITTEN VETÄÄ SE POIS kun vaijerit on paikoillaan. Kyllä minä ainakin olen ne ohjurit jättänyt ihan paikoilleen sinne sisään. Ei ihme että kanittaa jos vaijerit menevät vielä ristiin.
Kyllähän suurimmassa osassa sisäisistä kaapeloinneista vaijerit ovat ilman kuoria siellä sisällä ja "ristiin meno" tarkoittaa vaan sitä että ne menee edestä sisään eri puolilta kuin tulevat poljinkeskiön alta, jolloin ne eivät hakkaa niin helposti rungon seinämiin. Kyllähän nuo sisäänmenokohdat on yleensä sen verran järkevästi laitettu, että ei ne kireällä olevat vaijerit siellä toisiaan hinkkaa. Mutta jos vedät vanhan vaijerin pois ja sitten työnnät uuden sisälle niin se voikin mennä väärältä puolelta muihin vaijereihin nähden ja sitten ne hinkkaa. Tähän juuri auttaa tuo asennusaikaisen suojakuoren käyttö jolla voi varmistaa, ettei vaijerin reitti vaihdu rungon sisällä.
Itsellä oli semmoiset ohuet muovisuojat vaijerien päällä koko matkalla ja sellainen sitten oli katkennut poljinkeskiön alla ja katkeamiskohta hinkkasi vaijerin rikki. Otin ohuet kuoret kokonaan pois ja panin vain tuohon keskiön alle (ja vähän matkaa rungon sisälle) oikean paksun vaikerikuoren ja hyvin pelaa. Ja veikkaan että kestää 10 kertaa pidempään. Mutta nuo jäljelle jääneet ohuet kuorenpalat ovat juuri sopivia työvälineitä noiden vaijerin reittien säilyttämiseen vaihtaessa.
Posankka
11.09.2013, 11.30
Mulla katkesi takavaihtajan vaijeri kahvan (ultegra) läheltä. Peukaloni on keskellä kämmentä joten vein huoltoon vaihdettavaksi. Ei kuulemma ole kauhean harvinaista, että katkeaa ja useimmiten juuri tuosta samasta kohtaa.
Joo, on noita huoltopuuhien aikaan Ultegroissa ja sataviitosissa nähty. Ei omissa kuitenkaan koskaan.
BTW, eikös Cruxissa ole semmoinen leveä aukko vaijereita varten? Siis siinä viistoputken juuressa, keskiömuhvin yläpuolella. Silloin pujottamiseen ei tarvii muoviputkea, koska vaijerit tulee läpi suoraan oikeaan osoitteeseen.
No niin, nyt on hybridissa etuvaihtaja ja vaihtajien vaijerit alaputken sisällä ristissä.
Hullulta tuntuu, mutta näin kai ne kuuluukin olla. Jos etu- ja takavaihtajan vaijereiden paikkaa muuttaa rungon sisäänmenoissa, niin vajereille tulee jyrkät mutkat.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.