Näytä tavallinen näkymä : Kona Sutra - Uusi pyörä ja uudet ongelmat
MatkaajaHemmo
16.08.2013, 16.49
Sain elokuussa vastikään hankittua Sutran ja olen ollut harvinaisen tyytyväinen sen suorituksiin niin painavien laukkujen kanssa kuin ilmankin. Jalkakivut (liialliset rasitusvammat) ovat hävinneet tyystin parempien välitysten myötä (vanha pyörä vain 7 vaihteinen). Olen kuitenkin saanut uusia ongelmia:
- Etupyörästä näkee että heiluu polkemistahdin mukana hieman kummallekin sivulle vaikka poljen satulalla. Satulan korkeuden pitäisi olla kunnossa kun olin jatkuvasti hakenut parempaa asentoa mutta tuntuu ettei tuo kyseinen ilmiö häivy millään. En kuitenkaan tunne että lantio heiluisi samalla lailla mikä voisi aiheuttaa samaa, mutta ehkä on parempi jos ulkopuolinen tarkastelisi asentoa?
- Saan peukalon nivelen/lihaksen todella kipeäksi ajon aikana (60km / 3 tuntia) ja kämmen kramppaa. Lenkin jälkeen kipu ei ole hellittänyt seuraavanakaan päivänä. Kipu iskee kun yritän pidellä vaikka kahvikuppia kämmenotteella. Droppitanko kyllä tuntuu ergonomiselta ja erilaisia otteita riittää, mutta en ymmärrä mitä teen väärin kun tuollainen vaiva iskee noin lyhyessä ajassa. Mahdoinko pitää kättä jotenkin liian sivulla yläotteella, jotenkin peukalon varassa? Kämmeneen ainakin auttaa pyöräilyhanskojen "tyyny".
- Droppitanko aiheuttaa todella paljon niska- ja hartiakipuja. Lenkin jälkeen mulla on ne paikat aivan jumissa. Olen yrittänyt pyöräilyn aikana välttää ylimääräistä jännittämistä mutta tuntuu ettei ainakaan niskakipua pysty välttämään.
Jake_Kona
16.08.2013, 17.37
Olisko liian pitkä stemmi. Ajoasento liikaa käsien päällä ja siitä kaikki kivut?
MatkaajaHemmo
16.08.2013, 18.07
Olisko liian pitkä stemmi. Ajoasento liikaa käsien päällä ja siitä kaikki kivut?
Sutran runkokoko on 53cm ja myyjä totesi että ajoasento näytti hyvältä ja että seuraava koko 56cm olisi aivan liian iso.
Aluksi kun en ollut tottunut droppitangon matalaan asentoon niin asensin sen toisinpäin niin että korotti noin 2cm korkeammalle. Sittemmin kun totuin asentoon niin päätin asentaa sen takaisin matalemmalle että saisin hitusen vähemmän tuulenvastusta. Korkeammalla asennolla muistaakseni oli kuitenkin yhä hartiakipuja, tosin vähemmän mutta johtui varmaan lähinnä siitä että silloin poljin pienempiä matkoja.
En usko että stemmi olisi liian pitkä koska käsivarsien asento kuitenkin vastaa melko hyvin erilaisten netistä löytämieni opastuskuvien malleja.
kettukolo
16.08.2013, 20.02
sutra on pitkä. itse vaihdoin lyhemmän stemmin. tilanne parani. minulla 53 ja vaimolla 49. olen 172 lyhyt ja jotenkin tuntuis muutamalla koeajolla tuo 49 paremmalta. tuolla isommalla tosin olen hyvin pärjännyt kolmella pitkällä euroopan reissulla. useita viikkoja kuudesta kymmeneen tuntiin päivässä satulassa.
lyhennä stemmiä, siirrä satulaa eteen ja taaksepäin, nosta ja laske.
itsellä on tuplateipit tangossa ja haskat. kyllä se sieltä löytyy.
MatkaajaHemmo
17.08.2013, 00.43
sutra on pitkä. itse vaihdoin lyhemmän stemmin. tilanne parani. minulla 53 ja vaimolla 49. olen 172 lyhyt ja jotenkin tuntuis muutamalla koeajolla tuo 49 paremmalta. tuolla isommalla tosin olen hyvin pärjännyt kolmella pitkällä euroopan reissulla. useita viikkoja kuudesta kymmeneen tuntiin päivässä satulassa.
lyhennä stemmiä, siirrä satulaa eteen ja taaksepäin, nosta ja laske.
itsellä on tuplateipit tangossa ja haskat. kyllä se sieltä löytyy. Itse olen 175cm. olen kokeillut siirtää vähän taaksepäin ja se tuntuu välittömästi jaloissa niin että reiden takaa kipeytyy pahasti, eli ajoasento meni huonommaksi. Täytyy kokeilla satulan eteenpäin siirtämistä vaikkakin tuntuu että menee liian eteen.
kuovipolku
17.08.2013, 10.12
Voisi myös olla kyse siitä mitä kysyjä epäileekin eli että ote kahvoilta on jos ei väärä niin kysyjälle sopimaton. Jos paino on ikäänkuin peukalon ja peukalohangan varassa tai otetta joutuu (mainitun etupyörän seilaamisen, tienpinnan töyssyjen ym takia) pitämään tiukentamalla peukalo-otetta, niin kipeytyminen on melko luonnollinen seuraus (etenkin jos peukalon nivelsiteet ovat joskus kärsineet).
Tällöin voisi kokeilla käsivarsien vähän liioiteltua koukistamista, peukalon tietoista "keventämistä" ja tietysti otteen siirtämistä kahvan "nupeille" (tai mikä myhkyrä se olikaan) mahdollisimman tiheään.
steelmän
17.08.2013, 11.54
Itse olen 175cm.
Kettukoloa kompaten sanoisin tuon valitsemasi 53 cm. kooonkin olevan inan iso, itse olen 178 cm. ja muistaakseni joskus tsuumailin k.o. mallia ja koin juuri tuon 53 cm. isoksi.
Minulla mitat 175/83 cm, kossarin vaakamitta sama 55 cm, stemmi 9 cm, satulakulma 74 astetta. Hyväksi todettu, hurjan paljon kilometerjä takana. Ajo saman kaltaista mihin tuo Sutrakin on tarkoitettu.
Sutran vaakamitta on pitkä ja satulakulma vaikuttaa ajopituutta lisäävästi. Todennäköisesti kokonaisajoasento on liian pitkä, mutta stemmillä voi korjata. Kokonaisajopituus satulaputken keskeltä ohjaustangon keskelle 63...64 cm vois olla sopiva. Riippu tietenkin ylävartalon ja käsien pituudesta. Samoin tuhannesta muusta seikasta, millipeliä lopullisen ajoasennon löytäminen.
Halloo halloo
17.08.2013, 19.28
Minulla on kestänyt reilusti yli 2000km taipua droppitangon päälle. Nyt ei enää tule selkä kipeäksi.
MatkaajaHemmo
03.09.2013, 00.19
Nyt vasta huomasin toisenlaisen ongelman. Onko normaalia että polkimet ovat niin lähellä eturengasta että jos kääntää sivulle niin kengän kärki osuu lokasuojaan ja hyvällä tuurilla eturenkaaseen asti? Ostin äskettäin pyöräilykengät ja aluksi luulin johtuvan niistä, mutta sama asia tavallisillakin kengillä. Osumaa voi välttää vain nostamalla kengän kärkeä liioitellun ylös ja se taas haittaa polkemista.
EDIT: Löysinkin jo termin "Toe overlap". Vaikuttaa siltä että vanhemman pyörän pienemmät renkaat (26") eivät aiheuttaneet vastaavaa tai sitten oli vain niin minimaalinen mahdollisuus etten huomannut.
Halloo halloo
03.09.2013, 12.16
Pienemmissä runkokooissa overlappia suurempia enemmän. Se täytyy tiedostaa ja varoa mutkissa.
nuubiainen
03.09.2013, 15.36
Itse olen 180 cm ja ajan 56 cm Sutralla, 565 mm efektiivinen vaakaputki. Ei ole ollut mitään ongelmia, ehkä mulla sitten on pitkät käsivarret.
Kokeilisin kans stemmin vaihtamista lyhyempään ja/tai jyrkempään. Satulaa siirtämällä ongelmaa ei pidä korjata. Ja useimmilla tosiaan droppitankoon tottuminen kestää kauan. Uudenlainen asento koko yläkropalle.
Nyt vasta huomasin toisenlaisen ongelman. Onko normaalia että polkimet ovat niin lähellä eturengasta että jos kääntää sivulle niin kengän kärki osuu lokasuojaan ja hyvällä tuurilla eturenkaaseen asti? Ostin äskettäin pyöräilykengät ja aluksi luulin johtuvan niistä, mutta sama asia tavallisillakin kengillä. Osumaa voi välttää vain nostamalla kengän kärkeä liioitellun ylös ja se taas haittaa polkemista.
EDIT: Löysinkin jo termin "Toe overlap". Vaikuttaa siltä että vanhemman pyörän pienemmät renkaat (26") eivät aiheuttaneet vastaavaa tai sitten oli vain niin minimaalinen mahdollisuus etten huomannut.
Eipä se nyt älyttömän epänormaalia ole. Pyörän geometriasta, kampien pituudesta ja kengän koostahan tuo riippuu. Samoin toki siitä missä kohtaa polkimella kenkä on (tai klossi kengän pohjassa). Tiukalla geometrialla varustetuissa ratafillareissa (joilla moni kadullakin ajaa, itse mukaan lukien) tuo on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Kyllä toisaalta omassa crossarissakin lokarien kanssa toe overlappia tulee. Eipä siitä liiemmin haittaa ole ellei hitaassa vauhdissa ole tarve kääntyä jyrkästi. Kovemmassa vauhdissa tuo ei ole ongelma koskaan. Vielä jos pyörä ei ole fiksi ja asian tiedostaa niin eipä siinä mitään.
Jake_Kona
04.09.2013, 20.04
Tässä taannoin joku totesi ettei sutraan menisi leveämpää rengasta alla kun on lokarit kiinni. Laitoin alle misukan pivot sportit 37-622 ( tai no toinen mitta 700x35c). Taakse mahtui hyvin, mutta edestä ahdisti haarukan paikkeilla. Näin...
http://img.tapatalk.com/d/13/09/05/ebutadug.jpg
...sain lokaria ylemmäs. Mitä tuolla etulipakkeella tekee?
http://img.tapatalk.com/d/13/09/05/zyqy4ybe.jpg
jartsuli
04.09.2013, 20.33
Etulippa ihan siksi ettei heitä yläkautta naamalle.. kun ajelee <25kmh niin ei ongelmaa.
MatkaajaHemmo
05.09.2013, 01.44
Tässä taannoin joku totesi ettei sutraan menisi leveämpää rengasta alla kun on lokarit kiinni.
Sutrassa on valmiina 700x32C renkaat ja muistan lukeneeni että maksimi rengaskoko sutralle lokareita vaihtamatta olisi 700x37C.
nuubiainen
05.09.2013, 10.14
Sutrassa on valmiina 700x32C renkaat ja muistan lukeneeni että maksimi rengaskoko sutralle lokareita vaihtamatta olisi 700x37C.
37-millinen nastarengas ei ainakaan mene (eteen) lokarin kanssa. Syynä tarpeettoman ahdas etuhaarukka, ihan hyvin siihen olisi voinut tehdä vähän enemmän tilaa.
Marsusram
06.09.2013, 14.45
Sutran runkokoko on 53cm ja myyjä totesi että ajoasento näytti hyvältä ja että seuraava koko 56cm olisi aivan liian iso.
Aluksi kun en ollut tottunut droppitangon matalaan asentoon niin asensin sen toisinpäin niin että korotti noin 2cm korkeammalle. Sittemmin kun totuin asentoon niin päätin asentaa sen takaisin matalemmalle että saisin hitusen vähemmän tuulenvastusta. Korkeammalla asennolla muistaakseni oli kuitenkin yhä hartiakipuja, tosin vähemmän mutta johtui varmaan lähinnä siitä että silloin poljin pienempiä matkoja.
En usko että stemmi olisi liian pitkä koska käsivarsien asento kuitenkin vastaa melko hyvin erilaisten netistä löytämieni opastuskuvien malleja.
Ihmisillä on erilainen näkökenttä ja näkeminen ohjaa pään asentoa. Ainakin itsellä on silmät sen verran syvällä, että joudun nostamaan päätä pystyyn (kun silmiä ei saa päälaelle). Eli jännittämään ala-asennossa niskaa, jotta näkisin kunnolla ympärilleni. Selkä-niskarangan asento ajaessa pitäisi saada luonnolliseksi, eikä jäädä jännittyneenä mutkalle.
Honky Incissä stemmin kääntö auttoi riittävästi.
Veivaaja
06.09.2013, 15.04
Juu! Ja ilman etulippaa (mullakin sama 'patentti' käytössä) vesisateella vesi lentää valoon ja tahtoo peittää sitä. Ongelma on pahin lumisateella.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.