Näytä tavallinen näkymä : Look S-Track
arisaast
04.08.2013, 22.20
Spedut meni kappaleiksi kun hioin ajolinjaa kivikkopolulla. Nyt pitäisi löytää uudet polkimet tilalle ja miksei sitä jotakin uutta kokeilisi. Eggbeaterit ei aikanaan oikein toimineet itsellä ja aloin katsella Lookin Quartzeja. Huomasin kuitenkin että sieltähän on tullut uusi malli, joka näyttää aika mielenkiintoiselta. Linkki perusmalliin (http://www.lookcycle.com/en/us/vtt/pedales/s-track.html). Paino näyttäisi eri malleilla lähtevän 142g/poljin ja siitä alaspäin.
Onkohan kenelläkään kertynyt tuosta vielä kokemuksia? Lähinnä kiinnostaa tuo vapaaliikkeen määrä ja yleinen tuntuma. Eggbeatereiden tunnottomasta fiiliksestä en tykännyt. Ja mistähän noita voisi Suomessa saada, kun pedaalit olisi mukava saada melko pian. Lieneeköhän Velosportissa hyllyssä jopa?
Chenotte
05.08.2013, 08.35
Mulla on ollut S-Trackit käytössä koko kesän. Tykkään polkimista kovasti, tosin niin tykkäsin Eggbeatereistäkin...
Polkimet napsahtaa kiinni (ja auki luultavasti) jämäkämmin kuin egut. Vapaaliikkeen määrä mutulla on samaa luokkaa. Tuntumaa saa säädettyä klossin alle tulevilla korokepaloilla. Mitä enemmään koroketta, sitä herkemmin jalka liikkuu polkimilla.
Kiva ominaisuus on myös Caget polkimen ympärille http://www.lookcycle.com/en/us/vtt/pedales/s-track-cage.html jota käytän esim enska ajeluissa. Kahdella ruuvilla kiinni, joten se on helppo ja nopea aina tarvittaessa kiinnittää ja irroittaa.
Reiska79
05.08.2013, 12.00
Lainaampa samaa puuta. Eli itselläni hakusessa myös uudet pedaalit. Emännällä on nyt käytössä sellaiset "hybridipolkimet", joissa toisella puolella lukko ja toisella tasainen. Itselläni pari vuotta sitten halvalla hommatut ekat lukkopolkimet, mallia Wellgo. Nyt ajatus olisi uusia ainakin omat (Wellgot ehkä emännän pyörään...), tai sitten molemmat polkimet. Kaipailisin nyt vinkkejä erityisesti omaan poljinhankintaan. Eli takana 2-3 kesää maantiepyöräilyä vaihtelevalla (koko ajan paranevalla) aktiivisuudella. Kuskilla (mulla) painoa noin 83-84 kg ja voimanostajan taustat (eli voimaa suhteessa painoon reilun puoleisesti). Olisko vinkkiä toimivista polkimista omaan käyttöön; muutama 30-50 km lenkki viikossa, pääosin suht rauhallisesti ajettuna. Pelit sais olla suht helposti käytettävät ja asennettavat ja sellaiset, jotka suht kivutta irroittaa risteyksessä. Ja vaatimuksena, että toimii yhdessä näiden kenkien http://www.bike-discount.de/shop/a63088/sh-r087w-white-black.html (ollut käytössä pari vuotta) kanssa. Sopiiko ylipäätään klossit kenkiin hyvin merkistä ja mallista riippumatta, vai pitääkö Shitmanon SPD / SPD-SL -tossuihin olla Shitmanon vastaavat polkimet. Ehkä tämä alin tieto minulle se tämän postin oleellisin. Eli toimiiko noiden kenkien kanssa esim. Exustarit, Lookit, Timexit tjs.? Niin ja emännällähän on käytössä vielä jotkut spinning-kengät, joissa siis klossit upotettu sinne pohjan sisään (joo, mennee vaihtoon jossain välissä)... uskaltaako niihin olettaa minkään polkimen sopivan?
Kiitoksia jo etukäteen kommenteista...
Kiovan Dynamo
05.08.2013, 12.32
Noihin kenkiin menee joko SPD-standardin mukaiset klossit (noihin kahteen keskellä olevaan pitkän malliseen uraan) tai sitten maantieklossit noihin kolmeen reikään ympärillä. Eli sen suhteen voit valita itse, kummat haluat. Koska kengän pohja on aivan sileä, toisinsanoen klossille ei ole minkäänlaista upotusta, niin molemmat klossityypit ovat aivan yhtä ikäviä kävellä joka tapauksessa.
Klossit ovat poljinkohtaiset, elikä jos kengässä kiinnitysreiät natsaavat, niin kengän merkillä ei ole väliä. Noihin kenkiin minä laittaisin ihan oikeat maantiepolkimet Lookilta, Timeltä tai vaikka Shimanolta ihan saatavuudesta ja mieltymyksistä riippuen.
Noihin rouvan spinning-kenkiin menee todennäköisesti vain SPD-standardin mukaiset maastoklossit.
Edit. Tuohon Arin alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että Lookin heikko kohta lienee tuo jousiteräslenkki, mikä toimittaa lukon virkaa. Siihen muutama makea osuma kivistä, niin vaikkei se menisikään poikki, niin klossin kiinnityksen ja irroituksen tuntuma voi muuttua aika oleellisesti.
Timellä on vähän samanlainen systeemi, mutta siinä on erillinen jousi, joten tuohon lenkkiin tulleet osumat eivät vaikuta lukitukseen niin kauan, kun itse lenkki ei mene poikki. Minulla nyt on ollut senkin kanssa vähän huonoa tuuria ja jo kahdet XC8:it menneet kiviin kuukauden sisään... :(
Reiska79
05.08.2013, 13.14
Klossit ovat poljinkohtaiset, elikä jos kengässä kiinnitysreiät natsaavat, niin kengän merkillä ei ole väliä. Noihin kenkiin minä laittaisin ihan oikeat maantiepolkimet Lookilta, Timeltä tai vaikka Shimanolta ihan saatavuudesta ja mieltymyksistä riippuen.
Sitä juuri mietinkin, että mitenköhän kiinnitysreijät natsaavat noissa kengissä muiden merkkien klosseihin. Mieltymyksistä on paha sanoa, kun on tullut kokeiltua vain Wellgon "hybridia" ja Wellgon lukkopoljinta (muistaakseni Biltemasta tarttui hetken mielijohteesta mukaan). Tulkitsen tämän kuitenkin niin, että suurimman osan maantiepolkimista pitäisi noihin kiinnitysreikiin natsatata(?), eli ei muuta kuin tilailemaan - kiitoksia!
arisaast
05.08.2013, 13.37
Bike Companyn kanssa käydyn keskustelun jälkeen S-Trackit tilaukseen. Katotaan kestääkö kiviä. Näillä ajotaidoilla osumia varmaan tulee. :)
Reiska79
07.08.2013, 09.49
Olisko mitään kommenttia, jos esim. jonkun seuraavista pedaaleista ottaisin itselleni:
- Look Keo Classic
- Exustar E-PR200
- Time X-Presso 2 / 4
Tai onko suositella jotain vastaavaa?
noniinno
27.11.2017, 10.57
Crankit räjähtivät taas kerran, ja tekisi mieli kokeilla jotain uutta. Mitä olette mieltä otsikon polkimista?
Vai mitä sanotte näistä https://www.merlincycles.com/look-quartz-carbon-mtb-pedals-49212.html
Lookin uusi poljin näyttäisi olevan kopio Shimanosta...https://www.lookcycle.com/en/x-track-experience/
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.