Näytä tavallinen näkymä : Shimano Alfine 8 speed ongelmia
aarreoskari
04.08.2013, 20.45
Tausta lyhyesti: Asensin 29eriin viime syksyllä Alfinen kasivaihteisen navan. Koko talvi oli yhtä juhlaa sopivan kevyen välityksen, nopean vaihdevivun ja huoltovapauden kanssa. Maasturi on ollut kesällä vähemmällä käytöllä ja lopputalvesta ilmennyt vaiva ei ole ollut mielessä, mutta ajattelin laittaa koneen kuntoon syksyksi.
Suuremmilla vaihteilla polkiessa alkaa kuulumaan ja tuntumaan tasaisin väliajoin pientä naksumista. Tämä ei tunnu vaikuttavan pyörän kulkuun ja varsinaiseen veivaamiseen, mutta se ei myöskään kuulostaa siltä, että se kuuluisi asiaan. Huoltotelineessä naksunaa on todella vaikea saada toistettua käsivoimin, jaloissa ja asfaltilla voimaansiirtoon tulee varmasti enemmän vääntöä ja vaiva ilmenee. En ole googlailulla löytänyt vastaavaa, joten mietin onko foorumilla Alfine experttejä?
Ketjulinjan suoristamiseksi eturatas on kiinnitetty 15mm e.Thirteen pulteilla. Anonisoidut pultit näyttävät nyt jo siltä kuin ne olisi kalastettu kolera-altaasta ja laitettu fillariin kiinni. Voiko tästä aiheutua naksunaa? Jos joku tietää mistä voi ostaa kestävämpiä pitkiä pultteja niin arvostaisin!
Lisätaustana lopputalvesta fillari oli ulkona viikon, kun säätila vaihteli veden ja kovan pakkasen välillä. Sen jälkeen suoraan takaisin ajoon. Naksuna ilmeni tämän jälkeen. Pitäisikö navalle tehdä öljykylpy alle vuoden käytön jälkeen?
Kiitos!
aarreoskari
04.08.2013, 20.47
Vastaavasti otan mielellään vastaan suosituksia Helsinkiläisistä pyörähuolloista, joilla on kokemusta Alfinesta.
Ihan ekaksi tutkisin, johtuuko naksunta kuluneesta ketjusta. Mikäli Alfine toimii moitteetta, niin en sitä epäilisi. Suosittelen etenkin talvikäytössä oleville napavaihteille öljykylpyä vuosittain, niin pysyy kunnossa. Tehdasuusissa navoissa on yleensä aika jäykät rasvat sisällä.
aarreoskari
05.08.2013, 00.14
Ketju on kyllä samanikäinen kuin napa, mutta voihan se olla vaurioitunut jollain tavalla.
Löytyyköhän stadista paikkaa, jossa öljykylpyä tehtäisiin? Taloyhtiön askarteluhuone on putkiremontin käytössä eikä öljyn kanssa lotraaminen makuuhuoneessa kiinnosta :)
ibikessa onnistuu Alfinen huolto ja öljyäminen.
Taloyhtiön askarteluhuone on putkiremontin käytössä eikä öljyn kanssa lotraaminen makuuhuoneessa kiinnosta :)
Ei se ole kovinkaan kummoinen toimenpide, kyllä onnistuu missä vaan. Sanomalehti alle.
Itse olen tehnyt kuplan koneremontin keittiön pöydällä ilman suurempia öljyvahinkoja.
aarreoskari
09.08.2013, 19.44
Vaihdoin ketjun ja tein nopean testilenkin. Naksuna on kadonnut! Kiitos vinkistä Sisu!
Pyörässä oli Shimanon Alfine takarattaaseen suosittelema kapea HG93 ketju. Vaihdoin nyt ronskimman KMC:n 1/8" ketjun tilalle. FSA:n eturatas oli vanhasta sinkula-asennuksesta, eikä välttämättä sopiva kapealle ketjulle.
Öljykylvyn voisi ajoittaa talven alle tai sen jälkeen. Perheestä löytyy toinenkin Alfine, joten kylpyjen ajoittaminen auttanee perustelemaan vaivaa.
Osa levyjarrullisista käyttäjistä on raportoinut, että napa tiputtaa öljyä kiekolle ajaessa ja esittävät ratkaisuna tähän öljykylvyn sijaan perusteellista rasvaamista. Omassa pyörässä takajarrun levystä tarttuu mustaa likaa, kun vetäisee nenäliinalla. En tiedä onko lika tullut navasta, ketjuista vai jostain muualta. Öljy kuulostaa paremmalta talviajoa ajatellen.
Käytetyissä setupeissa ketjun vaihto yleensä auttaa, mutta kannattaa tarkistaa, ettei rattaat ole liian kuluneet. Menee pian uusikin ketju vaihtokuntoon. Öljykylpy kannattaa tehdä ennen pakkasia, että saadan veden ja likaisen öljyn tilalle vain öljyä. Oikein tehtynä ei öljyä jää valumaan navan ulkopuolelle. Rasva on liian jäykkää koneistolle.
Se musta lika on ihan likaa, mutta suurimmilta osin jarrupaloista lähtenyttä tavaraa. Öljy tai rasva pilaa levyjarrut kyllä heti ja sen kyllä huomaa.
Jamppa199
16.10.2013, 15.22
Itselläni on tänä kesänä saksalaisesta Fun-Cornerista hankittu Cube Hyde Race, joka on varustettu Shimano Alfine 8 -napavaihteistolla. Viime aikoina pyöräni takanavasta on alkanut kuulumaan aarreoskarin kuvailemaa ärsyttävää naksumista. Ääni ei kuulu aina, eli välillä voi mennä jopa useampia päiviä, että sitä ei kuulu. Silloin kun ääni kuuluu, niin se kuuluu poljettaessa millä vaihteella tahansa. Koska pyörä on kohtuu uusi, niin ketjut eivät ole kuluneet. Vaihteiston säätö on myös takanavassa olevien keltaisten merkien mukaan kohdallaan. Fun-Cornerin ensimmäinen vastaus oli, että ketjut ovat liian tiukalla. Näin ei kuitenkaan ole. Voisin kokeilla tässä viestiketjussa mainostettu öljykylpyä. Voisiko joku vääntää rautalangasta ohjeet sen tekemiseen? Mitä öljyä kannattaa käyttää? Vai kannattaako takapyörä lähettää suosiolla takaisin Saksaan takuukorjattavaksi?
aarreoskari
23.11.2017, 17.25
Ketjun vaihtaminen auttoi itselleni ensiapuna naksunaan.
Öljykylpy oli helpompi kuin odotin, mutta kannattaa varata runsaasti tilaa ja erilaisten ohjeiden suosittelemia tarpeita lähettyville. Käytin hyvälaatuista autoille tarkoitettua vaihdeöljyä. Napa ei ollut kovin likaisen näköinen, mutta muutti vaihdeöljyn väriä kyllä aika tehokkaasti kylvyn jälkeen. Tarkemmat ohjeet ovat ehtineet unohtumaan tehokkaasti. Etsin englanninkielisestä wikipediasta ohjeita ja johdin niistä parhaita paloja. En muista enää käytinkö lopulta öljykylvyn ja laakerirasvan yhdistelmää...
Tässä videossa on selkeästi purkaminen ja kasaaminen: https://www.youtube.com/watch?v=XGks14goow0
Sittemmin olen vaihtanut painavan Alfine-kiekon takaisin vapaaratas-sinkulaan talvimaastopyörään. 2:1 välityksellä pääsee talven läpi aivan mainiosti tasaista sekä ylä- ja alamäkeä riittävää 20 km/h vauhtia riippumatta kuormasta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.