PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uusi tanko hybridiin, mikä?



Henley
11.07.2013, 00.28
Olen keväästä ajellut Trekin hybridillä ja kilometrien karttuessa huomannut toivovani mahdollisuutta vaihtaa ajoasentoa pysyvästi. En pidä ranteiden mielestäni epäergonomisesta asennosta suora(hko)lla tangolla. Ranteet kipeytyvät, kun ne 'taittuvat' alaspäin ja suorilla osuuksilla olen huomannut että nojaan tankoon vain pikkurillin puoleisella kämmenensyrjällä. Tämä ei kuitenkaan ole hirveän mukavaa sekään, ja varsinkaan ei turvallista.
Lisäksi huomaan että hartiat on vaikea pitää alhaalla edessä. Sen sijaan ne nousevat ylöspäin samalla kun kyynärpäät kyynärpäät lukittuvat.

Eli laitanko nousukahvat nykyiseen tankoon, vai vaihdanko tangon toisen malliseen? Entäpä aerobar-tyyppinen ratkaisu? (ja joo, tiedän että pyöräilyssä vallitsee jonkinlainen kastijako pyörätyyppien mukaan ja sen mukaan varustelussakaan näitä raja-aitoja ei ole suotavaa ylittää, mutta koska en ole oikea pyöräilijä, voin mielestäni tehdä mitä vain, mikä tuntuu hyvältä.)

Mikäs sitten on stemmin osuus näissä tankohommissa? Sillä ei käsien asentoon voi vaikuttaa mutta ajoasentoon muuten.

Tässä siis tosiaan olen polkaisemassa harrastusta käyntiin ja mistään en tiiä mitään.

DjZorlag
11.07.2013, 01.20
Pari pointtia alkuun.
-Varmista että sinulla on oikea ajoasento. Ranteet ei lukossa mihinkään suuntaan vaan niin että kyynärvarsi osoittaa suunnilleen tangon keskipisteeseen. Myöskään kyynärpäät eivät saisi olla lukossa eli kädet aivan suorassa. Oletko asettanut oikean penkin korkeuden ja kulman sekä eteen taakse säädön siten, että KOPS= knee over pedal spindle toteutuu juuri ja juuri. Kunhan tuo on kunnossa niin sitten vasta aletaan tutkimaan pyörän etupäässä olevia ajoasentoon vaikuttavia osia. Jos nykyisillä osilla et saa miellyttävää ajoasentoa millään säädöillä niin luonnollisestihan osia pitää vaihtaa.
-Jos hartiat nousee korviin ja kädet ovat lukossa, tanko on liian kaukana. Eihän pyörä ole liian iso? Jos sattuu olemaan niin tuo mainitsemasi stemmi voi olla avain ratkaisuun. Se oikeastaan pääasiassa määrittää koko ylävartalon ja käsien asennon oikeassa ajoasennossa, joten pienetkin, jopa sentin muutokset esim. stemmin pituudessa voivat vaikuttaa merkittävästi ajoasentoon ja esim. korjata joidenkin pyöräilykivut kokonaan.
-Nousukahvat voi tuntua aluksi auttavan, mutta loppupeleissä kannattaa ensin laittaa ajoasento täysin kuntoon ja katsoa niiden tarvetta sitten myöhemmin.
-Aerobar hybridissä voisi olla aika veikeä näky. Teoriassa voi toimiakkin, mutta ainakin kaikki ihonmyötäisin ajokamppein ohi kulkevat cyklaajat voivat katsoa hieman kieroon. Varmaa on että jos pyörä on oikean kokoinen, saat hyvän ajoasennon ilman aerobar -viritelmiä. Lisäksi voi olla ettei Aerobar oikein aloitteleijalle sovi, koska se vaatii aika aggressiivisen ajoasennon, mikä ei useimmille ole kovin miellyttävä.
-Ja tuo stemmi. Sen jälkeen kun ajoasento varpaasta haaroväliin on kunnossa, stemmi astuu peliin ja suureksi osaksi määrittää ylävartalon ajoasennon. Ajoasentoa voi muuttaa stemmillä ja sen ylä tai alapuolella olevien spacereiden kanssa ylemmäs, alemmas, eteen, tai taakse. Itse asiassa stemmi juurikin vaikuttaa noihin kyynärpäiden ja lapojen asentoon. Toki ranteiden asentoon se ei niin hirveänä vaikuta. Siihen liittyy sitten tuo tanko, gripit, kahvat yms.

Ja tervetuloa uuden harrastuksen pariin, joka on väline- ja tekniikkaurheilua parhaimmillaan. :)

HMK
11.07.2013, 09.14
Tuo ranteiden mahdoton asento suoralla tangolla on juuri se tärkein syy, miksi pitäydyn tiukasti maantietangoissa niissä pyörissä, joiden päällä on tarkoitus istua vähänkin pidempiä aikoja yhtäjaksoisesti. Suora sopii kauppareissuille muutaman kilometrin matkoille. Omistuksessa on ollut suoratankoisiakin, useampiakin. Niitä on säädelty ja osia vaihdeltu, mutta se ei vaan toimi. Jos tankosi on aivan suora, ei sille ole mitään tehtävissä. Jos riser tai edes vähän taaksepäin taivutettu, voi yrittää käännellä sitä kannattimessaan tai vaihtaa erilaiset kahvat. Se voi hieman helpottaa, mutta pois ongelman saa käyrätankoisella pyörällä. Juu, ja ennen kuin joku tulee veistelemään jotain 24h ajoja ajavista maastopyöräilijöistä: Tiedän kyllä, että maastopyörissä käytetään suoria tankoja. Maastoajo on kuitenkin sikäli erilaista, että siinä pyörän päällä jumpataan muutenkin koko ajan. Asento vaihtuu, ajetaan enemmän putkelta, jalkaudutaan välillä... Tiellä ajaminen on paljon staattisempaa, mikä tuo ongelmat esiin pitkällä matkalla. Anteeksi pötköön kirjoittaminen, mutta jostain syystä tällä konella ei onnistu rivinvaihto.

H. Moilanen
11.07.2013, 09.25
Ergogrippiä kannattaa kokeilla.

HMK
11.07.2013, 09.40
Ja vielä ranteiden asennosta: Kahvoja tai tangon asentoa vaihtamalla tai tankoa kapeammaksi sahaamalla voit vaikuttaa siihen mainitsemaasi ranteiden taipumiseen. Niillä ei kuitenkaan ole vaikutusta siihen perusongelmaan, että joudut vääntelemään ranteesi kierteelle asetellessasi kädet suoralle tangolle. Käyrän tangon kahvoilla kädet on luonnollisessa asennossa kämmenet sisäänpäin. Siihen sinukin kätesi pyrkivät, kun nojaat tankoon kertomasi mukaan vain kämmenen ulkosyrjällä. Vähän sama asia, kuin tietokoneella työskentelyssä. Käsikivut poistuu kerrasta, kun vaihtaa hiireen, jossa käsi on pystyasennossa. Vaikka pyörä ei ole tietokone eikä ohjaustanko hiiri, eikä niillä tehdä samoja liikkeitä, niin Googleta nimi Evoluent. Siellä lisää käden asennosta.

nure
11.07.2013, 11.24
Ergogrip toimii ja barendseillä laajenee otevalikoima mutta kuulostaa vahvasti väärältä otteelta, ei painoa kämmenelle vaan ranne suorana sormet kahvoilla.Kun kyse asentovirheestä niin ei tangon vaihto kyllä auta vaan asennon korjaus.

Henley
11.07.2013, 11.31
Hoplaa! Onpas tullut paljon hyviä vinkkejä, kiitos vastanneille!

Ranneongelmaan tuskastuneena kävin tarkistuttamassa pyörän koon pyöräliikkeessä viime viikolla, sen pitäisi olla ok. Tosin mielipidehän on vain yhdeltä ihmiseltä, mutta en usko että siinä mitään merkittävää ongelmaa on. Ajoasento täytyy siis ottaa vielä tarkemman tarkastelun alle. Mutta nyt kun mietin, niin silloin kun 'lepuutan' ranteita pitämällä vain kämmenen ulkosyrjän tangolla, kyynärpäät ovat rentoina. Tällöin myös käsillä on vähemmän painoa ja ainakin itsellä selkä-ja vatsalihakset tekevät kannatustyötä.

Nyt kun tarkemmin ajattelen niin mutkalla on ranteen lisäksi koko käsivarsi, radius ja ulna kiertyvät ristiin ja ranne alas.

KOPS lähtee tarkastelun alle tänään illalla lenkkikaverin avustuksella. Mitähän muita suoria ja kulmia olisi syytä tarkastella?

Pikaisen googletuksen perusteella nykyinen tanko taitaa olla mallia riser, nyt kun HMK tarjoili minulle oikean termin.

Ergogrippi taasen on kuin nousukahva, mutta muotoiltu?

via
11.07.2013, 11.45
tällä palstalla on muutama vakioteema, "kaikkien" tulisi ajaa cc:lla ja droppitanko on ehdoton - itselläni on käytössä -90-luvun Nishiki, maasturi suht suorinen tankoineen nousukahvoilla. Olen ajanut kolmen viikon lenkkejä kesäisin, 6-8 tuntia satulassa per päivä jo useamman vuoden paikkojen kipeytymättä.

LÖydä "Henley" oma ratkaisusi poissulkemisen kautta, kuten oletkin jo alkanut tehdä.

lansive
11.07.2013, 12.00
Ergogrippi taasen on kuin nousukahva, mutta muotoiltu?

Ei kun majavanhäntä (http://www.ergon-bike.com/us/en/product/gp1), joka pakottaa ranteen oikeaan asentoon. Itselläni oli sama ongelma ja vuoden ajelu Ergonin kahvoilla riitti jolloin opin pitämään ranteen oikeassa asennossa myös pyöreällä tangolla. Myös tangon taivutuksella ja leveydellä on merkitystä. Ranteen pitää olla suorassa eikä kääntyä sivulle kun tangosta pitää normaalisti kiinni.

hartsu
11.07.2013, 19.25
Minulla oli myös sama juttu että suoralla tangolla ranteet kipeytyi jo vartin ajon jälkeen.
Nyt on hybridissä (http://farm7.staticflickr.com/6119/6214016193_98060c06c5_b.jpg) Mary ja Ergonit joilla ongelma poistui kyllä kokonaan. Maryssa on aika paljon taivutusta taaksepäin jolloin ranne tulee aika luonnolliseen asentoon. Lisäksi kun siinä on taivutusta myös eteenpäin niin sen pitäisi periaatteessa toimia samanmittaisella kannattimella kuin suora tanko,

Ohiampuja
12.07.2013, 15.47
Mites tuollainen? Tässä olisi nousukahvan tynkää samalla...

http://www.ergon-bike.com/us/en/product/gp2

Henley
12.07.2013, 16.18
Sain eilen naapurista lainaan tuollaiset Team Liidelin Ergonia vastaavat levikkeet joissa myös nousukahvan tynkä. Tuntuivat lyhyen ajon perusteella helpottavan rannekipua. Nousukahvan tyngät tosin tekevät asennosta hullunkurisen leveän. Lyhyempi tanko ehkä? Huomasin että kyynärpäät aukeavat sivulle ennemmin kuin alas, kun ote on vaakatangossa.

Siirsin muuten satulaa edemmäs, ja uskoisin että KOPSit ovat nyt entistä enemmän kohdillaan...

Tomy
30.01.2017, 14.00
Jatketaanpas tähän, kun tarve on kutakuinkin sama kuin aloittajalla.

Eli hakusessa on reippaammalla back sweepillä oleva tanko työmatkapyörään. Pyörä on tavarapyörä, mutta ohjaamo on pitkän vaakaputken maastopyörän geometrialla. Olen nyt vajaan vuoden ajanut hiukan kavennetulla mtb-riserilla ja tuntuma on periaatteessa aika ok. Mutta uskon että se voisi olla parempikin. Pitkillä pätkillä ranteet kipeytyvät ja tuntuu että tekisi mieli vaihtaa otetta. Se ei kuitenkaan ole nykyisellä tangolla mahdollista. Osaako joku suositella hybrideihin tai touring pyöriin tarkoitettuja taaksepäin taivutettuja tankoja. Saa mielellään löytyä jostain isosta saksalaisesta nettikaupasta. Itse en tosin niitä selatessani ole kovin moneen etsimääni tankoon törmännyt.

Puskis
30.01.2017, 15.51
Rosella ainakin isohko valikoima halpoja Ergotecin stongia erilaisilla sweepeillä. Motonetista sai jotain ihan hyvää trekking-tankoa ennen, mut eipä oo enää valikoimissa.

maapaa
30.01.2017, 17.59
SQlab:lla on myös joitain malleja.

Tomy
30.01.2017, 18.18
Rosella ainakin isohko valikoima halpoja Ergotecin stongia erilaisilla sweepeillä. Motonetista sai jotain ihan hyvää trekking-tankoa ennen, mut eipä oo enää valikoimissa.

Kiitos! Rosen olin kokonaan unohtanut. Sieltähän löytyy asiallisen hintaisia tankoja.


SQlab:lla on myös joitain malleja.

Jep. Taidan ottaa Rosesta halvan 20e tangoin työmatkapyörään ja vähän arvokkaamman SQLabin tangon läskipyörään. Sillähän se selviää, onko tangon taivutuksella mitään vaikutusta.

orc biker
30.01.2017, 19.38
En pidä ranteiden mielestäni epäergonomisesta asennosta suora(hko)lla tangolla. Ranteet kipeytyvät, kun ne 'taittuvat' alaspäin ja suorilla osuuksilla olen huomannut että nojaan tankoon vain pikkurillin puoleisella kämmenensyrjällä.

Siis tankoko viettää alaspäin päitään kohti? Erittäin todennäköisesti tankosi ei ole täysin suora, joten sitä saa nostettua kääntämällä tankoa eri asentoon. Usein ranneongelmaiset kokevat, että suurempi "sweep back" auttaa. Eli tanko taipuu jyrkemmin taakse ja lähemmäs. Voin suositella SQlabin kahvoja, grippejä. Niistä saa mukavan otteen. Ei pitäisi puutua käsien. Jos yhdistää suuremman sweep backin ja nuo, niin varmaan tulee ihan hyvä.



Entäpä aerobar-tyyppinen ratkaisu? (ja joo, tiedän että pyöräilyssä vallitsee jonkinlainen kastijako pyörätyyppien mukaan ja sen mukaan varustelussakaan näitä raja-aitoja ei ole suotavaa ylittää, mutta koska en ole oikea pyöräilijä, voin mielestäni tehdä mitä vain, mikä tuntuu hyvältä.)

Hyvä homma. Ei kannatakaan upota itseään rajoittaviin muotteihin ja tyylisuuntauksiin, vaan hakea sitä, mikä toimii omissa tarkoituksissa. Aerobarin saa ostettua erikseen jälkikäteen clip-on-tyyppisenä. Silti kannattaa olla mieleinen tanko. Nyt ostaessa tosin kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että tangon keskikohta on riittävän pitkään riittävän tasainen, että siinä on tilaa kiinnittää se.

Äh. Avaus onkin vuodelta 2013. Ehkä tämä asia onkin jo ehtinyt ratketa. Toivottavasti.

orc biker
30.01.2017, 19.43
Saa mielellään löytyä jostain isosta saksalaisesta nettikaupasta. Itse en tosin niitä selatessani ole kovin moneen etsimääni tankoon törmännyt.
Bike24:ssä on todella iso valikoima, ehkä jopa isoin. https://www.bike24.com/1.php?mid=0;pgc=0;menu=1000,2,89;content=7

Puskis
30.01.2017, 21.07
Vinkkinä esim. tämä: https://www.rosebikes.fi/tuote/ergotec-aerowing-ii-handlebar/aid:721015 taitaa olla tämä https://www.bike24.com/p220128.html

Tuolla on kyl varmaan kympinkin hintaluokassa ihan hyviä vaihtoehtoja.