Näytä tavallinen näkymä : Maastopyöräily lukkopolkimilla
Harrastaako joku maastopyöräilyä lukkopolkimilla? Ite en omista enkä ole koskaan edes kokeillut. Joillakin noita näkee maastopyörissä ja joidenkin jopa kuullut käyttävän maastossa, mutta en tiedä minkälaisessa maastossa. Miten onnistuu amatöörillä kivisillä ja kantosilla poluilla?
Ymmärrän hyvin, että ammattilais maastopyöräilijä niitä käyttää: parempi ajotaito, riski kannattaa ottaa, jne.
Takamisakari
11.06.2013, 14.04
..Huumoria?
Pienen opettelun jälkeen jalka irtoaa tarpeeksi nopeasti ettei kaatumisia tule (ko. syystä). Talvellakin ehti hyvin ottaa jalalla kiinni kun eturengas lähti peilijään takia alta.
sakuvaan
11.06.2013, 14.15
Shimano SM-SH56 klossit ja irtaantuminen on helppoa.
Enemmän mulla on spedujen kanssa ongelmia liikkeelle lähdössä hankalassa paikassa kuin irtaantumisessa.
Eiköhän liki kaikki tosissaan maastossa ajavat ole käyttäneet / käyttävät lukkiksia. Nyt tosin viime vuosina on monella lukkikset vaihtuneet flätteihin. Itse olen ajanut maastossa lukkiksilla vuodesta -97...
tirsintarsi
11.06.2013, 14.27
Itse vaihdoin flateista lukkoihin viime kesänä ja juurakko-/kiviajo nopeutui lähes äänennopeuteen verrattuna fläteillä :) Ei tartte pelätä, että jalat lipeää polkimilta. Nurin on menty muutamia kertoja ihan lukoista johtuen mutta pääsääntöisesti irtoaa jalat riittävän livakasti. En hyvin todennäköisesti vaihda enää takaisin flätteihin ennen eläkeikää.
mhelander
11.06.2013, 14.29
Ja mun kaatumiset kengät polkimissa loppu siihen kun hommasin Time Atac -polkimet ja kävelykeleposet maastoilukengät. Virvelitehtaan polkimilla ei tehny mitään ainakaan nojapyörällä ja metsässä. Ilman lukkopolkimia ei hommasta tule mitään, monestakin syystä.
Uuh... Ei kai kukaan maastopyöräile ilman lukkopolkimia?
Uuh... Ei kai kukaan maastopyöräile ilman lukkopolkimia?
Aika moni nykyään. XC:tä ja mara-kisaa tuskin ajetaan fläteillä mutta muuta maastoa yhä enemmän. Niilläkin pääsee kovaa, jyrkkää ja röykkyistä maastoa.
Ruuvaan lukot heti takaisin kun koipi on kunnossa mutta nyt on puolisen vuotta ajellut fläteillä ja koettanut poistaa huonoja tapoja. Tätä ennen lukot vuodesta-97 saakka...
Sauli Lumikko
11.06.2013, 14.55
Mä teen molempia.
Lukot on tietyllä tavalla helpommat, jos vaan irtautuminen (ja kiinnittyminen) käy sujuvasti, ja senhän oppii aika nopeasti. Lukkojen kanssa pyörän hyppyyttäminen on helpompaa, jalat ei irtoa röykyissä niin helposti ja pudotuksetkin voi vaan ajaa "päin" pelkkä painonsiirto mielessä.
Flättien kanssa bunny-hopit ja pyörän päällä pysyminen on haastavampaa ja tiukassa paikassa ei saa runtattua ihan yhtä kovaa vääntöä kampiin. Kunnon fläteillä ja kengillä häviää kuitenkin lukoille performance-puolella yllättävän vähän. Pitkän lukkistelukauden jälkeen flätit toivat pyöräilyyn kivaa vaihtelua.
Blackno1
11.06.2013, 15.02
Aluksi ajelin flateillä, sitten vaihdoin Time ATAC lukkoihin jonkin aikaa niillä ajaminen jännitti. Timen pedaalit irtoavat ainakin minulla alitajuisesti kun jalka pitää saada irti yllättävässä tilaneessa.
..Huumoria?
Ei tosiaan kokemusta polkimista ja maastopyöräillyt nyt vähän yli vuoden verran. Harkinnassa nuo lukkopolkimet.
Harrastaako joku maastopyöräilyä lukkopolkimilla?
Onhan tuota tullut yritettyä toistakymmentä vuotta...
Joillakin noita näkee maastopyörissä ja joidenkin jopa kuullut käyttävän maastossa, mutta en tiedä minkälaisessa maastossa. Miten onnistuu amatöörillä kivisillä ja kantosilla poluilla?Hyvinhän se onnistuu, ainakin, jos mennään enemmän tasaisella tai ylämäkeen, siis pienen alkutotuttelun jälkeen. Alamäkipainotteisissa lajeissa flätellä on vankka kannattajakuntansa, mutta miksi? Olisikohn oma osuutensa siinä, että klossien paikka päkiän alla periytyy pitkälle maantiepyöräilystä, eli tehontuoton optimoinnin näkökulmasta. Alamäkilajeissa korostuu kontrollin näkökulma, ja tällöin fläteiilä ajatellaan olevan paremmat mahdollisuudet.
Äh, antaa viisaampein eli Fabien-sedän (http://vimeo.com/30128286#at=0) kertoa viisaat sanansa lukkopolkimien tuunaamisesta endurokäyttöön...
Vaihdoin vajaat kolme vuotta sitten flätteihin. Ensin vähän jännitti ja opettelussa meni tovi, nyt lukot ovat jääneet kokonaan. Ehkä joskus vaihdan takaisin, jos tulee joku hyvä syy mieleen. Käytin lukkoja aluksi varmaankin vain siksi, että niin nyt vaan kuuluu tehdä. Sitten kokeilin Racing BMX:ää Lahdessa ja huomasin, etten osaa ajaa fläteillä. Sehän harmitti ja piti opetella - maastossa siis kuitenkin. Sille tielle jäin ainakin toistaiseksi. Mukavaa on ollut, onneksi tuli kokeiltua!
StantheMan
11.06.2013, 16.54
Minä olen ihan ja täysin tumpelo maastossa, mutta aina käytän lukkopolkimia. Ei tule muuten mieleenkään ajaa. Pyörä ei liiku minnekään varsinkaan ylämäessä. Kaatuminen kuuluu maastoajoon ja sama lopputulos on lukoilla ja ilman - turvallaan kivikossa.
Onks muita polkimia? Tän täytyy olla vitsi...
sakuvaan
11.06.2013, 17.51
Ajaisin varmaan edelleen fläteillä ellei olisi tullut ongelmia jalan kanssa, speduihin siirtyminen auttoi.
pinohiiri
11.06.2013, 18.52
Joo, eihän sitä ilman lukkoja osaisi enää ajaakaan (eli siksi pitäisi ottaa flättitreenijakso...) eli ei muuta kuin hankkimaan vaan ja opettelemaan. Alkuun tulee niitä "helppoja" kaatoja, kun ei osaa vielä irrottaa tossua lukosta, mutta sen oppii kyllä nopeasti. Varsinkin, kun on pari kertaa kaatunut pysähdyksistä kyljelleen todistajien ollessa läsnä. :)
Itsekin ihmettelen näitä jotka riskeeravat lukkopolkimien kera kivikoissa ja juurakoissa. Loukkaantumisen riskihän on ilmeinen. Itse käytän tavallisia Prisman lenkkareita ja avopolkimia niin ei tarvitse pelätä kaatumisia.
StantheMan
11.06.2013, 19.37
Ei taida incbuff ihan oikeesti maastossa ajella. Ei kenenkään taidot / reagointinopeus riitä pitämään itseään pystössä ilman tai lukkojen kera. Eiköhän nokallaan, kyljellään ja selällään rymyäminen ole ihan luontainen lajiominaisuus.
Polun tukko
11.06.2013, 19.54
Itse vaihdoin lukot shimanon saintteihin. Ajo trailia ja enskaa jne perus maasto kuntoilua. Pari kertaa kun kunnolla pannutti(mm. Selän magneettikuvaus jne) niin vaihdoin flätteihin. Toki aina voi opetella ajamaan paremmin ja kaatumatta mutta en kadu valintaani. Tietyissä tilanteissa esim laskuissa flätit tuovat itselle varmuutta mitä lukot ei tuoneet. Samoin juurakoissa ja kivikoissa fläteillä menty samoista paikoista kuin lukolla mutta sillä erotuksella etten kaatunut.
Tämä on ihan makuasia. Mullei oo mihkään kiire ja väitän pysyväni monen vauhdissa flätti pedaaleillakin:)
Tietyissä tilanteissa esim laskuissa flätit tuovat itselle varmuutta mitä lukot ei tuoneet. Samoin juurakoissa ja kivikoissa fläteillä menty samoista paikoista kuin lukolla mutta sillä erotuksella etten kaatunut.
Tämä on ihan makuasia.Todellakin makuasia ja olemme kukin erilaisia, tässäkin sen huomaa: joskus muinoin kun vielä ajoin lukoilla ja menimme ajamaan alamäkeä bikeparkiin - muut vaihtoivat flätteihin, mutten uskaltanut ajaa fläteillä, joten pidin lukot tsygässä, koska ne juuri toivat minulle varmuutta alamäessä ja kivikoissa. :) Sehän toki vain tarkoitti sitä, etten osannut vielä yhtään ajaa! Homma meni ihan kivasti eteenpäin - jos nyt ei kovin pitkälle olla päästy vieläkään! - kun flätit opettelin.
kolistelija
11.06.2013, 20.10
Kummaa kyllä, erilaisia ollaan. En muista että kaatuminen olisi kertaakaan liittynyt polkimiin millään tavalla.
Ajo on helpompaa lukkopolkimilla. Tekniset ja varsinkin ylöspäin ajettavat vaikeat paikat helpottuvat huomattavasti lukoilla.
mhelander
11.06.2013, 23.49
Itsekin ihmettelen näitä jotka riskeeravat lukkopolkimien kera kivikoissa ja juurakoissa. Loukkaantumisen riskihän on ilmeinen. Itse käytän tavallisia Prisman lenkkareita ja avopolkimia niin ei tarvitse pelätä kaatumisia.
Ei taida incbuff ihan oikeesti maastossa ajella. Ei kenenkään taidot / reagointinopeus riitä pitämään itseään pystössä ilman tai lukkojen kera. Eiköhän nokallaan, kyljellään ja selällään rymyäminen ole ihan luontainen lajiominaisuus.
Pikkuhiljaa selkenee tämäkin...
Sauli Lumikko
12.06.2013, 01.22
Ilmankos IncBuff epäilee, että maastokisoissa "joku roikkuu takavaihtajassa jatkuvasti". ( http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46909-Sy%F6te-MTB-20-7-2013&p=1992852#post1992852 )
Vähäistä kokemusta koko maastotouhusta. Noin puoli vuotta flateillä ja nyt olen lukoilla ajanut 4 lenkkiä. Huomasin että varsinkin juurakot/vastamäet helpottuivat hirveästi. Isommassa kivikossa tekisi vielä mieli mennä flateillä, kun ei tule vielä "selkärangasta" kenkien irroitus. Mutta eikösen se loppukesästä mene jo sekin huomaamatta.
mhelander
12.06.2013, 09.38
Ilmankos IncBuff epäilee, että maastokisoissa "joku roikkuu takavaihtajassa jatkuvasti". ( http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46909-Sy%F6te-MTB-20-7-2013&p=1992852#post1992852 )
:) mua ei ainakaan siihen asti haittaa roikkuminen kunhan ei ala pukkimaan reitiltä. Sitten pääsee piru irti... mutta herrasmies touhua on ollu maastossa kisailu ainakin tällä vuosituhannella. Ei mikään syy olla ajamatta tapahtumissa, ellei sitten ole joku muu todellisempi syy... viitteitä näyttää jo tulevan esiin.
Markku Lehikoinen
12.06.2013, 14.16
Jokainen ajaa, niinkuin tykkää. Paitsi jos ajaa, niikuin joku muu tykkää.
Omia mieltymyksiään jotkut uhoavat ehdottomina ja kaikenkattavina totuuksina,
kannattaa hieman suodattaa.
Itselläni on toisessa pyörässä lukot(CB:n candyt) ja toisessa lätyt, molemmilla ajan
ihan yhtä sujuvasti (lue: hissukseen ja varovasti).
Markku Lehikoinen
Verska-Vesa
12.06.2013, 15.44
Käytin lukkoja aluksi varmaankin vain siksi, että niin nyt vaan kuuluu tehdä.
Sama täällä. Sitä helposti puheiden perusteella kuvittelee ettei fläteillä muka pystyisi ajamaan eikä varsinkaan polkemaan.
Takamisakari
12.06.2013, 15.59
...Omia mieltymyksiään jotkut uhoavat ehdottomina ja kaikenkattavina totuuksina..
Mä kun olin kovasti valmis uhoamaan että eihän maaston voi mennä ilman lukkiksia jos meinaa ajaa kunnolla (=lujaa), mutta ehkä olin väärässä. Pl. DH mistä en ymnmärrä juurikaan muuta kun että en osaa/uskalla.
Minä olen ihan ja täysin tumpelo maastossa, mutta aina käytän lukkopolkimia. Ei tule muuten mieleenkään ajaa. Pyörä ei liiku minnekään varsinkaan ylämäessä. Kaatuminen kuuluu maastoajoon ja sama lopputulos on lukoilla ja ilman - turvallaan kivikossa.
Minkälaista maastoa tarkalleenottaen tarkoitat, jossa lentää turvalleen?
Tollasta kalliota kivikkoa ja juurakkoa tulee ajeltua hissuksiin, tottunut lukkiksiin mutta nyt viimeaikoina olosuhteiden pakosta ajellut flateilla .. kyllä näemmä niilläkin pärjää jos ei ole kiire mutta vauhdissa hirvittää pysyykö jalat polkimilla ja ylämäet menee talutteluksi.
Minä ajan maantiellä tietenkin lukoilla mutta maasturilla ilman. En tiedä miksi. Eniten hirvittää kyllä talvella että ei saa jalkaa irti polkimesta riittävän nopsaan jos etupyärä luistaa alta. Vaikka en kyllä usko että se jalan irroittaminen edes aina edes auttaisi. Kyllähän se konttaaminen taitaa lajiin kuulua.
kökkömuori
14.06.2013, 08.46
Harrastaako joku maastopyöräilyä lukkopolkimilla? Ite en omista enkä ole koskaan edes kokeillut. Joillakin noita näkee maastopyörissä ja joidenkin jopa kuullut käyttävän maastossa, mutta en tiedä minkälaisessa maastossa. Miten onnistuu amatöörillä kivisillä ja kantosilla poluilla?
Ymmärrän hyvin, että ammattilais maastopyöräilijä niitä käyttää: parempi ajotaito, riski kannattaa ottaa, jne.
Olen tälläinen 50+ ja aloittanut pyöräilyharrastuksen 25 vuotta sitten, silloin oli maantiepyörissä vielä pääosin remmit käytössä, lukkopolkimien yleistyessä otin ne käyttöön. Maastossa olen ajellut 90-luvun puolesta välin lähtien ja aina olen ajanut lukkopolkimilla. Pyörällä ajamisen kun ei pidä olla polkemista vaan pyöritystä ja se ei kyllä onnistu ilman lukkopolkimia. Myös juniorikuskien pitäisi oppia käyttämään mahdollisimman pian lukkopolkimia ja samalla oppia pyöritystekniikka, silloin pyörä liikkuu ihan eri malliin :)
StantheMan
14.06.2013, 09.16
Minkälaista maastoa tarkalleenottaen tarkoitat, jossa lentää turvalleen?
Kuopion ja Tahkon poluille ovat keskittyneet minun harvat maastoajoni. Nykyään lähes ainoa maastoajoni vuodena aikan on Kalakukkoajo Kuopiossa syksyllä (suosittelen - itse jaksan 60 km ajaa sen aikana). Eiköhän ne ihan HC-luokan maastoja ole. Väsyneenä kaadun kyllä missä tahansa, vaikka asvaltilla. Lukot auttavat tiukoissa tilanteissa. Niiden avulla tilanne on hallinnassa pitempään, kunhan muistaa polkea. Yllättävän hankalista paikoista polkemalla (lukoilla) pääsee, kunhan on uskallusta. Ei lukkojen tarvitse sikatiukalla ole. Itselläni ne ovat aika löysällä.
Kaveri aloitti maastopyöräilyn kuukausi sitten. Ekat lenkit ajoi ilman lukkoja, mutta nyt ei vaihtais pois. On paljon helpompi polkea lukoilla. Ja kyllä ne töppöset sieltä polkimista irtoaa, kun säätää pedaalit riittävän löysälle. Ja itsekin ajan aina lukoilla.
perttime
14.06.2013, 10.59
Fläteillä ihan oikeasti pystyy ajamaan poluilla!
(ja jopa polkemaan, varsinkin jos pyörässä on useampi kuin yksi vaihde)
Itse tosin olen ehtinyt tottumaan lukkopolkimiin. Viime kesänä laitoin vähäksi aikaa flätit kiinni pyörään, että muistuisi mieleen minkälaista se on. En osannut... täysjäykkä pyörä pompotti kuskia polkimilta juuripyykkilaudoissa.
StantheMan
14.06.2013, 11.10
Kyllähän yksi tuntemani alan kuopiolainen "ammattimies" ajaa fläteillä, eikä se näytä vauhtia hidastavan :cool:
syklopaatti
14.06.2013, 11.14
Tämä foorumi on muuttunut vuosien varrella suvaitsevaisemmaksi.
Jos vuonna 09 ois kehunut flättejä hyväks maastoon niin siitä ois seurannut julkinen ristiinnaulitseminen ja kauhia melankolia.
Myöskään löysistä ajovarusteista ei kannattanut mainita tai sai natsipallukan.
Varmaan tämä enduron nousu on tuonut palstalle ns. painovoimapyöräilyyn suuntautunutta porukkaa tai jotain.
Foorumi on kuitenkin muuttunut ja positiiviseen suuntaan. Eläköön yksilönvapaus.:p
Niin ja ajan maastossa sekä lukoilla ,että fläteillä.
hannupulkkinen
14.06.2013, 11.40
Foorumi on kuitenkin muuttunut ja positiiviseen suuntaan. Eläköön yksilönvapaus.:p
Niin ja ajan maastossa sekä lukoilla ,että fläteillä.
Minusta foorumilla on lisääntynyt raivostuttava piirre, että ihmiset eivät lue mitä tänne on postattu. Kysellään samoja asoita toistamiseen ja usean kerran eikä jakseta edes kymmentä edellistä viestiä tutkia saatikka sitten hakua käyttää.
Se käyttääkö minkälaisia polkimia metsässä riippuu siitä mitä ajaa. XC ei suju fläteillä mutta kikkailu ja Enduro voi sujua, jos vain pysyy pokimilla.
Mitää etua fläteillä ajamisesta en näe. No ehkä voi kuvitella kaatumisten vähenevän, mutta kun säätää polkimet oikein niin irrottautua voi yhtä nopeasti kuin fläteilläkin ja kiinnihän lukkikset loksahtavat itsestään.
Minusta foorumilla on lisääntynyt raivostuttava piirre, että ihmiset eivät lue mitä tänne on postattu. Kysellään samoja asoita toistamiseen ja usean kerran eikä jakseta edes kymmentä edellistä viestiä tutkia saatikka sitten hakua käyttää.
Mitää etua fläteillä ajamisesta en näe. No ehkä voi kuvitella kaatumisten vähenevän, mutta kun säätää polkimet oikein niin irrottautua voi yhtä nopeasti kuin fläteilläkin ja kiinnihän lukkikset loksahtavat itsestään.
No klikkaa vaikka videolinkkiä 29 viestiä ylempää. Sieltä voi löytyä pari punnittua lisäargumenttia.:)
Baas 009
14.06.2013, 12.08
Monet jotka oikeasti osaavat ajaa, ajavat fläteillä. Tukipinta on isompi ja vissiin nykyisissä littanoissa on oikeasti hyvä pito, ittellä ei kokemusta.
Itte ajelen lukoilla, siksi että pysyy ne jalat polkimilla, ja siksi että tehontuotto on paljon helpompaa ja tasaisempaa lukoilla. Tapana kun on ajaa varsinkin tekniset ylämäet isoilla kampikierroksilla ja pienellä välityksellä.
Spedukaatuiluja tullut kyllä joskus muttei enää aikoihin. Pitää polkimet sopivan löysällä ja voideltuna niin varmasti irtoaa helposti. Wellgon lukkopoljin meni aika v-mäiseksi kun sitä ei ollut rasvannut, shimpat on toimineet ilman kiukutteluja.
Sama täällä. Sitä helposti puheiden perusteella kuvittelee ettei fläteillä muka pystyisi ajamaan eikä varsinkaan polkemaan.
Fläteillä pystyy vain polkemaan, lukoilla myös pyörittämään, siinä se oleellisin ero. Tasaisen vetomahdollisuuden takia lukoilla voi käyttää heikomman vetopidon (=paremmin rullaavia) renkaita ja muutenkin ajo on helpompaa.
Itse ajan kesät lukoilla, talvet fläteillä, eikä kummallakaan mitään ongelmaa. Keväällä menne helposti muutama minutti, että muistaa, että on lukot käytössä ja irroitus tulee selkärangasta. Oikein säädettynä lukot irtoaa kyllä voimaa käyttäen riittävän nopeasti, vaikka asian unohtaisikin.
Tuohon talven flättikauteen ensisijaisena syynä rahansäästö eli se, että ei tarvi ostaa kasaa erilaisia kenkiä. Fläteillä on helppo vaihtaa kenkää kelin mukaan. Ei haittaa vaikka lämpötilat sahaa plussalta -30 asteeseen. Tarvittaessa voi käyttää raskaasti nastoitettua kenkää, jolla pysyy pystyssä vielä pyörän pysähtymisen jälkeenkin, vaikka olisi mitä jäätä alla. Lisäksi nuoskalumi aiheuttaa lukoilla omat harminsa.
perttime
14.06.2013, 13.39
Minkälaista maastoa tarkalleenottaen tarkoitat, jossa lentää turvalleen?Omalla kohdallani se on tyypillisesti hidasvauhtinen juuriyhdistelmä, jossa jompi kumpi pyörä jää jumiin juurten väliin juuri kun tasapaino on tasan väärässä paikassa. Viimeisin kaatumiseni oli tosin aavistuksen vauhdikkaampi, kun takapyörä lipesi polun reunassa olleesta matalasta "penkereestä" ja ajolinjan muutoksen vuoksi ohjaustanko nappasi kiinni koivunrankaan.
Fläteillä pystyy vain polkemaan, lukoilla myös pyörittämään, siinä se oleellisin ero.Myös fläteillä voi pyörittää, jos malttaa yhtään opetella, joskin ylöspäin vetäminen ei niillä voi olla kovin voimakasta.
Voimakas ylöspäin vetäminen onkin tosin vain se viimeinen hätävara, jos pyörässä ei ole pieniä välityksiä. Muuten siinä ei ole järkeä energiankäytön eikä myöskään polvien kestämisen kannalta.
mehukatti
14.06.2013, 14.19
Marassa ja XC:ssä lukkopolkimet lienee paremmat, mutta endurossa ja alamäessä polkimien valinta on lähinnä makuasia. Näissä jälkimmäisissä kannattaa ehkä käyttää sitä, mihin on parhaiten tottunut. Jos valitsee avopolkimet, niin kannattaa hankkia kunnolliset flätit ja niille suunnitellut kengät (esim. Five Ten). Jotkut peruspolkimet ja lenkkarit antaa täysin virheellisen kuvan hommasta. Lisäksi väittäisin, että kunnollinen oppiminen avopolkimiin vaatii pitkän aikaa (kuukausia tai jopa yli vuoden). Jos ei oo oppinut kunnolla, niin sit tapahtuu esim. niitä jalkojen tippumisia. Toinen hyvä indikaattori avopolkimiin oppimisessa on se, että saako niillä tehtyä bunnyhopin. Siinä kiteytyy aika hyvin asian ydin, eli saako nilkan asentoja dynaamisesti hyödyntämällä tukevan otteen polkimista ja koko pyörästä. Itse käytän enskassa ja dh:ssa avopolkimia, kuten myös metsälenkeillä (jossa tosin kanssapolkijoilla ei yleensä ole trikoita), mutta tasamaalla lukkoja. Itsellä tippuu jalka avopolkimelta ehkä muutaman kerran vuodessa ja ajan sekä kisailen kuitenkin aika aktiivisesti.
Verska-Vesa
14.06.2013, 15.16
Mehukatti puhuu asiaa, se jalkojen lipsahdus avopolkimelta on saman tason aloittelijamoka kuin kyljelleen kaatuminen kun kenkä ei irtoa lukkopolkimesta. Ei kumpaakaan tapahdu käytännössä ikinä kun osaa homman.
Verska-Vesa
14.06.2013, 15.28
Myös juniorikuskien pitäisi oppia käyttämään mahdollisimman pian lukkopolkimia ja samalla oppia pyöritystekniikka, silloin pyörä liikkuu ihan eri malliin :)
Itse olen sitä mieltä, että kaikkien aloittelijoiden pitäisi opetella ensin ajamaan avopolkimilla, ja vasta sen jälkeen siirtyä lukkopolkimiin jos sellaisia haluaa käyttää.
Avopolkimet opettaa väkisin oikean jalkatekniikan hypyissä, röykyissä yms. koska muuten putoat kyydistä pois, samaa tekniikkaa voi sitten käyttää lukkopoljintenkin kanssa niin ei tulisi niitä noloja lukkis-bunnyhoppeja, täysin kontrolloimattomia ilmalentoja ynnä muita.
Bikejames on kanssani samaa mieltä, esim. tässä hyvä teksti: http://www.bikejames.com/strength/im-really-not-anti-clipless-pedals-im-pro-flat-pedals/
Jake_Kona
14.06.2013, 15.32
Itsellä ei sanottavasti ole maasturointikokemusta, mutta kun talviasennossa ajelen fläteillä kävi tässä lenkiltä takaisin tullessa jotta "irroitin jalan kantapääväännöllä" kun tuntui niinkuin olisi lukot kiinni. 5/10 kengät ja nastaflätit
lukoilla mennään mutta kyllä tuli messilässä avopedaalia ikävä pitkällä pätkällä mikä oli täynnä mukula kiveä,ihan vaan sen takia että useampi minuutti ns varpaillaan rynkytystä saa hassuja lihaksia tuleen. ja taisi se voittajakin ajaa fläteillä :)
Sen verran varovainen olen, että sen vähän, mitä ajan maastossa, ajan kyllä lukoilla. Pyörä pysyy siellä, missä sen pitää olla, kun on lukot. Jos taitoa on paljon, niin kai se onnistuu fläteilläkin.
Minä en uskalla ajaa autollakaan ennenkuin sidon itseni penkkiin kiinni.
arctic biker
15.06.2013, 13.32
ihan vaan sen takia että useampi minuutti ns varpaillaan rynkytystä saa hassuja lihaksia tuleen.marko k
Hmm, jos sulla oli kengät kuitenkin lukoissa kiinni kivikossa niin tulee mieleen että klossien siirto taakse päin vois auttaa. Muistan että foorumilla oli klossien asentamisesta tässä mielessä aikoinaan kovasti porinaa.
Pitkään (n. 17 v.) lukoilla ajaneena lukoista johtuvat läheltä-piti-tilanteet liittyvät lähes poikkeuksetta loppuunkuluneista lukoista/klosseista johtuvista yllättävistä jalan irtoamisista, ei juuri koskaan lukon kiinni jäämisistä. Tykkään yrittää ajaa kaikki kivikkonousut yms. tekniset paikat, joissa voimaa pitää pystyä tuottamaan myös epäedullisessa kammen asennossa ja oudoilla kadensseilla (SS:t), joten lukot ovat olleet mulle aina se oikea valinta.
Ajotekniikkaa ja luonnollista pyörän hallintaa toki voisi välillä kehittää flattien kanssa, mutta tätä varten pitäisi hankkia taas uudet kunnolliset kengät ja polkimet, eivät tahdo nykyisetkään enää mahtua eteisen kaappiin... ;)
Sauli Lumikko
15.06.2013, 13.48
Arctic Biker: Täsmälleen samaa Fabien-setä jutteli edellisellä sivulla linkitetyllä videolla. Kovassa rytyytyksessä jalan on hyvä olla edempänä polkimen päällä, mikä fläteillä onnistuu laittamalla jalan siihen mihin tykkää, mutta lukkojen kanssa vaatii klossin siirtämistä taaksepäin. Fabienin suositus oli 8 mm taaksepäin, mutta tämä lienee aika yksilökohtaista.
Lukkojen irtoamiseen ja kaatumiseen liittyen: joskus ihan alkuaikoina saattoi tulla spedulipat, mutta noin muuten kaatumiset ovat kyllä sellaisia, että nurin mennään polkimista riippumatta. Yksi asia on tosin hyvä huomioida: jos kampi on suunnilleen puoli neljän ja puoli kuuden välissä, se saattaa estää kengän kärkeä kääntymästä sisäänpäin ja lukko ei päästäkään irti.
juu katsoin fabion videon ja aloin pohtimaan tuota taaksepäin siirtoa ja huomenna lenkillä kokeilen. kisassahan ei tarvita maksimi voimaa vaan enemmän vauhdin ylläpitoa ja lenkillä mulla ei niin kiire ole. calpiksessa ekalla ja tokalla kierroksella pähkäilin että irrotanko vai enkö siinä jyrkässä laskussa ja kolmannelle ylös mennessä päätin etten irrota ja kas 10sek parempi aika kun keskitty ajamiseen eikä kaatunut tai arponut vaan antoi mennä. flättejä varten tartteis pehmeemmät kengät,tosin ne on muutenkin kohta ostoslistalla.
Seitsämän lukkopolkimilla ajetun vuoden jälkeen vaihdoin kokeilumielessä vuosi sitten lukot flätteihin kuukaudeksi. Hankin kunnolliset piikkiflätit ja 5.10 tossut niiden kaveriksi. Yritin parhaani mukaan selvitä isopyöräisellä sinkulallani tutuista HKI:n keskuspuiston pätkistä ja siinä samassa opetella hieman droppeja ja bunnyhoppeja avareilla. Menestys oli vaihtelevaa.
Elokuiselle mtbcf:n 4K-retkelle vaihdoin lukot takaisin ja olin varsin äimistynyt siitä, miten paljon pyörän hallinta ja voimansiirto olikaan helpompaa flätteihin verrattuna! Ero oli suurempi kuin olisin suoralta kädeltä arvannut!
Palattuani retkeltä kotiin vaihdoinkin sitten kiiruusti flätit takaisin, enkä ole sen jälkeen lukkopolkimia maasturiini kiinnittänyt...
arctic biker
15.06.2013, 20.20
Kumpiinkahan HenB mahtoi päätyä?
Sori Sauli, noita videoitten latautumisia en kovasti usein jaksa oottaa... Itte piän Shimanon keskitason kengissä klossit melkein niin takana kuin mahdollista. Sinne ne on pikkuhiljaa vaeltaneet reilun kymmenen lukkisvuoden aikana. Säikeen keskustelu on mielestäni ollut erinomaisen hyvätasoista. Pitäsköhän muuten kohtapuoliin lähteä maastolenkille tänä vuonna ekaa kertaa lukkopolkimilla. Aloitan maastokauden aina fläteillä... Kun tuo talvikin niillä menee.
Pitäsköhän muuten kohtapuoliin lähteä maastolenkille tänä vuonna ekaa kertaa lukkopolkimilla. Aloitan maastokauden aina fläteillä... Kun tuo talvikin niillä menee.[/QUOTE]
alkaahan tuo maa jo pikkuhiljaa olemaan sulana...
itsellekkin tuli vähän uutena ajatuksena tuo klossien mahdollisimman taakse siirto,toivotaan että auttaa.
Hienoa kun joku sanoo että "fläteissä on isompi kontaktipinta jne liirumlaarum". Ei ole varmaan ikinä kuullut lukoista missä on tukikehikko ympärillä.
kolistelija
16.06.2013, 12.44
Hienoa kun joku sanoo että "fläteissä on isompi kontaktipinta jne liirumlaarum". Ei ole varmaan ikinä kuullut lukoista missä on tukikehikko ympärillä.
Tai kovapohjaisista kengistä yhdistettynä tukeviin XC polkimiin. :)
Jokainen kuitenkin tavallan ja onneksi meillä on vaihtoehtoja enemmän kuin tarpeeksi.
arctic biker
16.06.2013, 15.32
Pitäsköhän muuten kohtapuoliin lähteä maastolenkille tänä vuonna ekaa kertaa lukkopolkimilla. Aloitan maastokauden aina fläteillä... Kun tuo talvikin niillä menee.
alkaahan tuo maa jo pikkuhiljaa olemaan sulana...
itsellekkin tuli vähän uutena ajatuksena tuo klossien mahdollisimman taakse siirto,toivotaan että auttaa.[/QUOTE]
Joo, oon mie varovasti jo käynyt. Ollut vaan muuta fyysistä touhua että maantiellä viihtynyt. Helpompi pitää sykkeet järjellisinä. Näissä töppyröissä mettäajelussa rankkuusaste on ihan kohtuullinen.
Siirrä klosseja pikkuhiljaa taaksepäin. Jos kertaheitolla teet maksimisiirron niin voi nilkat ihmetellä. Mulla näyttäs olevan Shimanon kengissä 4 milliä vielä varaa siirtää.
Pakko pitkästä aikaa tulla kertomaan oma mielipide.
Talvella on kenkien kanssa sähläämisen vähentämiseksi mukava ajella fläteillä. Truvativin jotkut megakokoiset polkimet alla ja 5.10 varrekkaat kengät jalassa meni hienosti kaikki ajot.
Kevään tultua vaihdon parin lenkin jälkeen äkkiä lukot takaisin, kun huomasi miten ylämäkiä ei osannut ajaa ja poljintuntuma jäi kovin etäiseksi.
Kyllä se polkuilu luonnistui fläteillä, mutta enemmän saan irti pyörästä, itsestäni ja maastosta lukkojen kanssa.
muutokset kun tekee isolla kädellä niin ne huomaa. siirsin aivan taakse ja huomattavasti parempi,20km meni ihan itestään eikä tuntunu yhtään hassulta vaan hyvältä.
Ajan kyllä itte palauttavat lenkit maastossa lukkopolkimilla mutta maantiellä ehkä kannattaa ajaa läteillä ettei mee juntturaan ihminen
Ite en oo tuohon maantiehommaan lähteny ollenkaan. Vaikuttaa epäilyttävältä ja eihän niin kapeilla kumeilla voi pysyä pystyssä.
Ite en oo tuohon maantiehommaan lähteny ollenkaan. Vaikuttaa epäilyttävältä ja eihän niin kapeilla kumeilla voi pysyä pystyssä.
Jos lähdet maantielle niin eka vaan läteillä liikkeelle
syklopaatti
16.06.2013, 23.46
Jos lähdet maantielle niin eka vaan läteillä liikkeelle
Heh...:D Se vois olla aikas pas...mielenkiintoinen kokemus.
syklopaatti
16.06.2013, 23.54
Kävin tuossa lauantaina mäkeä laskemassa ja otin pitkästä aikaa flätit alle.
Aika nopeeta se oli tää kantapäät alhaalla sääntö päässy unohtumaan kun meinas jalat karata joka röykyssä. Sen kun taas sisäisti niin hyvin pysyi jalat polkimilla ja pyöräkin tuli vakaammin hypyt.
Heh...:D Se vois olla aikas pas...mielenkiintoinen kokemus.
mulla on maantiepyörässä semmoset varvasraudat ja niillä voi ajaa lenkkareilla
Marcolli
17.06.2013, 01.02
Te, jotka pyöräilette ilman lukkopolkimia loogisuuden nimissä kaiketi myös hiihdätte suksilla, joissa ei ole siteitä.
Tämmöiseen asiaan voimakkaan kannan ottamalla tulee paljastaneeksi vain typeryytensä.
Te, jotka pyöräilette ilman lukkopolkimia loogisuuden nimissä kaiketi myös hiihdätte suksilla, joissa ei ole siteitä.
Loogisuuden nimissä kaiketi tässä kuuluisi lukea: "Te, jotka pyöräilette ilman polkimia loogisuuden nimissä kaiketi myös hiihdätte suksilla, joissa ei ole siteitä."
tupla lollersson..
http://yle.fi/urheilu/blogi_avopolkimet/5456402
Vastarannan Jukka kokeili fläteillä ajoa ja piti kokemastaan. Kannattaisikohan kaikkien kokeilla vaihtelun vuoksi?
mhelander
17.06.2013, 13.33
Tämmöiseen asiaan voimakkaan kannan ottamalla tulee paljastaneeksi vain typeryytensä.
+1. Osa on sen jo tehnyt...
Latasin tuossa Pädille Brian Lopesin ja Lee McCormackin kirjan "Mastering mountain biking skills" (on muuten varsin pätevä).
Siinä oli geneerisenä vinkkinä, "aja talvella fläteillä ja kesällä lukoilla".
Tietty vois vielä ajatella/päätellä (jokainen voi itse miettiä miksi), että jos ajaa paljon dirttiä, pump trackeja, teknisiä "skinnyjä", trialia, niin flätit on luonnollinen valinta?
Itse ajoin nyt talven Five Teneillä + Shimano Saint- fläteillä. Vasta yks kerta lukoilla takana nyt kesällä ("xc-lenkille"), lähikallioilla lyhyillä lenkeillä flätit jääny käyttöön, ihan hauskuuden ja tietyn rentouden vuoksi + kuten tässä miljoona kertaa todettu, flättikuuri tekee tekniikalle tosi hyvää. Kateissa ollut bunny hop alkaa pikku hiljaa sujua jne. Samoin omasta mielestä tuollasella "enska/AM" tason täysjoustolla, jousituksen käyttöä ajossa tulee kelattua enemmän fläteillä ajaessa, pitää olla tarkempana, että mikä voima vaikuttaa mihinkin jne. (ja sit taas pyörä lentää poluilla ku laittaa luccikset takas? ainakin toivon niin :))
ilkkaluukkonen
19.06.2013, 19.17
Mullakin on ollut jo pitkään tarkoitus käydä vähän ajelemassa fläteillä, jotta tekniikka paranis. Toistaiseks on lukoilla ajettu ihan kaikki ajot peruspolusta bike parkkiin, eikä kyllä lukittuminen pelota yhtään. Enemmän tällä hetkellä kai pelottais fläteillä ajella yhtään haastavampaa alamäkeä...
Näkökulmani voi olla vähän osastoa "perse edellä puuhun" mutta minä en lähtisi enää kirveelläkään maastoon ilman lukkopolkimia. Oman vauhdikkaan etenemisen kannalta ne on niin keskeisessä asemassa. Esteiden ylittämisessä ja teknisessä maastossa pidän tasaisen ja oikea aikaisen voimantuottoa tärkeimpänä pyörän käsittelytaitona. Jyrkissä teknisissä ylämäissä ei ole puhettakaan että menisin yhtä pahoista paikoista fläteillä. Ja jos vaikeiden paikkojen ajo ei onnistu, en myöskään koe kehittyväni.
Omat ajelut on vahvasti XC-painotteista, jos sillä on mitään väliä.
Tähän asti olen ajanut iloisesti fläteillä ja ajatellut että mitä niillä lukoilla.
No, sitten tuli kesäkuun 10. päivän ilta...
Ensin alas juurakon muodostamasta ~30 cm dropista minkä jälkeen heti välittömästi suoraan reilun pään kokoiseen kiveen jonka jälkeen oli pudotusta varmaan puolisen metriä siitä kiven yläpinnasta mitattuna. Ei se eka pudotus mitään mutta suoraan siihen kiveen ajo aiheutti vähän ohjelmaa kun pyörä lähti ohjuksena ylöspäin ja vaihtoi sitten vähän kohtauskulmaa kun takapyörä osui kiveen... pahimmillaan oli pyörä ilmassa ja kuski irti pyörästä kunnon death gripiä tangosta lukuunottamatta ja sitten tuli vähän tilannetta siinä alastulossa kun oli tosiaan jalat irti polkimista ja takapuoli irti satulasta, ehdin ajattelemaan että nyt sattuu ja kovaa. Iski murto-osasekunnin paniikki kun tajusin että jalat ei tule osumaan polkimille mitenkään ja sitten kävi niin tajuton säkä että jysähdin satulaan täydellisellä tähtäyksellä. Seuraavassa alamäessä pyörä vapisi kuin horkassa, ajattelin että ne kiekot oli sitten siinä mutta eipä ole kiekoissa vikaa. Ne oli minun säikähdyksestä tärisevät kädet jotka sen masiinan sai menemään kaikkea muuta kuuin suoraan.
Kengät ja polkimet tulee toivottavasti ensi viikolla. :o
Oblomov34
22.06.2013, 22.48
Mulla on n. vuoden kokemus "oikeasta" maastopyöräilystä kunnon pyörällä ja koko sen ajan olen lukkopolkimilla edennyt. Täytyy sanoa että edelleen on homma opettelua. Ymmärrän ja allekirjoitan kaikki tässä ketjussa mainitut lukkopolkimien hyödyt, mutta silti olen edelleen ylivarovainen lukkisten kanssa ja se hidastaa vauhtia ja lisää vaaratilanteita. Olen koko ikäni ajanut erilaisilla kaksipyöräisillä, mm. motocrossia ja motoenskaa olen ajanut kilpatasolla. Ehkä juuri siksi jalkojen kiinnittäminen polkimiin on tuntunut luonnottomalta. Selkäytimessä on tarve tasapainottaa menoa jalalla sekä laittaa jalka maahan tietyn tyyppisissä tilanteissa. Kun tulee tiukka paikka sitä jotenkin alitajuisesti "miettii", että mitenköhän ne jalat saa irti.. tämä taas usein johtaa siihen, että varovaisuus tuottaa vaaratilanteita. Pitäisi vain uskaltaa pitää vauhtia yllä.
syklopaatti
23.06.2013, 14.34
Mulla on n. vuoden kokemus "oikeasta" maastopyöräilystä kunnon pyörällä ja koko sen ajan olen lukkopolkimilla edennyt. Täytyy sanoa että edelleen on homma opettelua. Ymmärrän ja allekirjoitan kaikki tässä ketjussa mainitut lukkopolkimien hyödyt, mutta silti olen edelleen ylivarovainen lukkisten kanssa ja se hidastaa vauhtia ja lisää vaaratilanteita. Olen koko ikäni ajanut erilaisilla kaksipyöräisillä, mm. motocrossia ja motoenskaa olen ajanut kilpatasolla. Ehkä juuri siksi jalkojen kiinnittäminen polkimiin on tuntunut luonnottomalta. Selkäytimessä on tarve tasapainottaa menoa jalalla sekä laittaa jalka maahan tietyn tyyppisissä tilanteissa. Kun tulee tiukka paikka sitä jotenkin alitajuisesti "miettii", että mitenköhän ne jalat saa irti.. tämä taas usein johtaa siihen, että varovaisuus tuottaa vaaratilanteita. Pitäisi vain uskaltaa pitää vauhtia yllä.
Kannattaa ,ehkä kokeilla kunnon flättejä ja oikeita flättikenkiä.
sakuvaan
23.06.2013, 15.02
Jos sulla on shimanon klossit niin minkä väriset, mustat vai hopeiset?
Jos mustat nakkaa ne lepikkoon ja pistä tilalle hopeiset SH56, noilla onnistuu irtaantuminen luonnostaan jopa pannutuksissa.
Asentaja
24.06.2013, 11.36
@Oblomov34 - Maastopyöräilyssä et voi ajaa mutkia "kaasulla", joten jalkaa ei myöskään kannata laittaa koskaan maahan jos ei ole aivan pakko. Usko pois, kyllä se jalka helähtää irti polkimesta kun sen täytyy. Sen lisäksi että lukoista on apua pyörittämiseen, niin niistä saa myös varmuutta epätasaisella alustalla, kuten juurakoissa rytyyttämiseen. Ajaminen on sitä parasta opettelua, joten vedät vaan kaikki paikat jalat polkimilla ja kohta se sujuu ilman epävarmuutta.
Verska-Vesa
24.06.2013, 11.56
@Oblomov34 - Maastopyöräilyssä et voi ajaa mutkia "kaasulla", joten jalkaa ei myöskään kannata laittaa koskaan maahan jos ei ole aivan pakko.
Kyllä se jalka on ihan kiva olla joskus auki ihan varmuuden vuoksi, esim. tosi mutaisissa offcamber-mutkissa. Samoin jos eturengas lähtee kesken mutkan alta, on hyvä saada jalka mahdollisimman nopeasti maahan. Itselleni kävi esim. Laajavuoren endurossa parikin kertaa niin että nopeassa mutkassa eturengas muljahti alta kun irtokivi lähti liikkeelle, näistä olisi ehkä selvinnyt jalat polkimillakin mutta kyllä jalalla oli ihan kiva ottaa tukea maasta.
Itse neuvoisin Oblomovia niin, että jos lukkopolkimilla ajaminen ei ole hauskaa, vaihda avopolkimiin. Niin minäkin tein.
perttime
24.06.2013, 19.09
Niinpä.
Lukkopolkimet eivät ole (ihan :eek: ) pakollinen varuste.
Kuten ulkomaanpellejen sivuilla joskus huomataan sanoa: "Whatever puts the bigger smile on your face."
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.