PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mikä pyörä kannattaa ostaa?

aloittelua
09.06.2013, 18.03
Olen todella hukassa pyörän ostamisessa. Mitä enemmän etsii tietoa, sitä enemmän menee vaan sekaisin. Itse en siis tiedä pyöristä juuri mitään, joten vinkkejä kaivataan. Hintahaarukka 500-800 euroa.

Pyörällä tulisi pääsääntöisesti ajettua asfalttipinnoitteella, mutta myös hiekalla. Alussa tulisi ajettua vain lyhyempiä matkoja, mutta tarkoitus on ajaa pidempiäkin matkoja. Eli 1-10km:n matkoja. Pituutta minulla on 170cm ja painoa 60kg.

Suuri kiitos kaikille vastaajille jo etukäteen.

juho_u
09.06.2013, 18.13
Eiköhän nuo matkat aja kaikilla fillareilla. Ostaa vaan oikean kokoisen pyörän.

wekkuli
09.06.2013, 18.14
Kuinka nopeasti fillarifoorumi kiihtyy nollasta cyclocrossiin?

juminy
09.06.2013, 18.22
Pois koneen äärestä istumasta ja etsimästä. Koeajolle älälä osta ekasta liikkeestä, vaikka se myyjän mielestä onkin tehtävä niin. Kierrä useampi liike - sitten kun on kierretty voit mennä takaisin siihen niistä, josta aiot sen ostaa - kokeile useampaa erilaista fillaria, kuuntele useampi erilainen suositus.

pepper
09.06.2013, 19.17
Noi matkat on sen verta lyhyitä että sama vaikka jopolla päästäis :-) No ei vaiteskaan, sillä jopolla sataa metriä kauemmaksi viitsi, joku perus pyörä.

TERU
09.06.2013, 20.08
Nyt pitää selvittää oma vaatimustaso. Tämä palstakin auttaa siinä kun osaa poimia oikein asiat. Sitkeästi vaan paneutumista, jännä vaihehan tuo ennen valintaa on. Itse on kuitenkin lopulta päätettävä mikä kannattaa ostaa.

karit
09.06.2013, 23.50
Pistän tähän samaan lankaan samanlaisen kysymyksen mutta hieman tarkennettu. Olen ostamassa ensimmäistä maastopyörääni, olen päättänyt jo että ostan jäykkäperäisen fillarin. Mitä nyt olen itse lukenut ja vertaillut olen saanut kavennettua valikoimaan kahteen eri pyörään. Ensimmäinen vaihtoehto olisi Felt Six 60, ja toinen olisi Konan Blast. Tässä voisin myös venyä hinnassa Konan Cinder Coneiin jos se olisi sen arvoista. Feltin pyörä olisi "edullisin" jonka saisin hintaan 720€, Konan Blastin saisin hintaan 765€, ja Cinder Cone 850€. Käyttötarkoituksena olisi pyörä siis maastolenkkien varten, pidempää laatua. Itse en osaa kertoa mitään eroja esim. jarrujen laadusta tai vaihteiden kestävyydestä, niin arvostaisin jos joku voisi opastaa minua tässä ongelmassa. Toki saa ehdottaa muita hintahaarukassa 600 - 850 €.

kpyora
10.06.2013, 02.55
Jamis (http://www.evanscycles.com/products/jamis/satellite-comp-2013-road-bike-ec041513) tai Roux (http://www.evanscycles.com/products/roux/menthe-2013-road-bike-ec051742) asfaltille. Minusta tuolla hinnalla ei ole mahdollista saada järkevää maastopyörää (vrt. allekirjoitus). :D

karit
10.06.2013, 16.14
Maantiepyörää en osta. Ja aikomuksena ei ole ottaa pyörää varsinaiseen "kovaan" käyttöön. Enimmäkseen sorateillä ja metsäpoluilla tulee varmaan pyöräiltyä, ja täälläpäin ei edes löytyisi rinteitä minne voisi mennä.

juho_u
10.06.2013, 16.31
Tän kun oot lukenut, niin kysele sitten lisää. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41406-Maastopy%F6r%E4-aloittavalle-max-1000e

karit
10.06.2013, 17.26
Luettuani nopeasti lanka vaikuutta siltä että jäykkäperä olisi minulle parempi vaihtoehto. Mutta eihän 800-1000€ pyörä voi olla täyspaskakaan? Jos vertaa siihen että halvimmat saa 500€.

juho_u
10.06.2013, 17.41
Mutta eihän 800-1000€ pyörä voi olla täyspaskakaan?

Voi se olla, ja yleensä onkin. Tuossa hintaluokassa ostaminen on kaikkein vaikeinta, yli 3000€ valinta helpottuu huomattavasti.

karit
10.06.2013, 18.38
Mitkä ovat yleiset syyt siihen että pyörät alle 1000€ ovat sysipaskoja? Luin monta eri arvostelua Konan Cinder Conesta ja yleisnäkymä on että se on laadukas pyörä hinnakseen.

H. Moilanen
10.06.2013, 18.52
Nimenomaan. Hintaisekseen. Eli vähiten paska paskojen joukosta, mutta silti paska. Kuten kaikissa muissakin asioissa, kunnollisia fillareita on mahdoton valmistaa (=myydä) tietyn hinnan alle.

Jos tonni on ehdoton raja pyörään, siirtäisin katseeni Radoneihin. Tonnin Raato (ZR Race 6.0) lienee tällä hetkellä tonnin fillareista kaikkein asiallisin.
http://www.bike-discount.de/shop/kS1/a78442/zr-race-6-0.html
http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a78446/zr-race-6-0-sram.html

karit
10.06.2013, 20.24
Ihan sama, ostan ton Konan

aloittelua
10.06.2013, 21.44
Oon tänään käynyt katselemassa pyöriä ja eräs myyjä suositteli Nishiki city/hybrid 401:stä. Vuosimalli 2012 ja hintaa 650 euroa. Tarakka ja lukko tulevat mukaan. Vaikutti ainakin ihan hyvältä ajettavalta. Tosiaan on mahdollista, että tulee pidempiäkin matkoja poljettua kuin tuo 10km, jonka laitoin tuohon työmatkan pituuden vuoksi.

Paastomyöräilijä
10.06.2013, 21.53
Ettei nyt olisi osalla vähän suhteelisuudentaju hukassa tässä ketjussa. Eiköhän se nyt ole jo suurin voitto, ettei tulla siitä lähi-marketista Yosemite kainalos pois ja olla onnellisia halvasta pyörästä. Itse ainakin aloitin harrastuksen tästä "paskojen joukon" ehkä vähemmän paskasta päästä ja en kyllä vieläkään ymmärrä mitä siinä olisi pitänyt olla parempaa. Kaikki pelasi niin kuin pitikin, palikat kesti hyvin ja mikään paikka ei ainakaan jäänyt sen takia ajamatta, että oli liian huono osasarja kiinni. Se on totta, että tuolta Saksasta saisit samalla rahalla parempaa palikkaa pyörään ja itsekkin niitä suosittelisin, mutta kyllä sä tuolla Konallakin sinne maastoon voit mennä. Paskakin on katsojan silmissä. :)

H. Moilanen
10.06.2013, 22.03
Itse ainakin aloitin harrastuksen tästä "paskojen joukon" ehkä vähemmän paskasta päästä ja en kyllä vieläkään ymmärrä mitä siinä olisi pitänyt olla parempaa.
Niin varmaan aika moni muukin tällä palstalla, niinkuin minäkin. Olisin kuitenkin harrastukseni alkumetreillä arvostanut palstan asiantuntemusta säästääkseni vähäisiä eurojani. En tullut pyytäneeksi apua, joten omaan piikkiin menee. Rahaa siinä vaan meni hukkaan.

Sen sijaan sitä en ymmärrä, että kysytään apuja ja näkemyksiä hankintaan, vaikka valinta on jo tehty. Ehkä se on ihmisluonteessa; täytyy saada muiden hyväksyntä omalle hankinnalle ja omaa päätöstä täytyy kehua vaikka olisi tullut tehtyä kuinka huono valinta tahansa.

karit
10.06.2013, 22.11
No juttu tässä on se että saan bikeshop.fi:stä 15% alennusta kun ostan pyörän, siksi otan sieltä. Ja ei tarvi oottaa pyörää kauan sen saapumista suomeen ja ei tule kalliita rahtikuluja.

juho_u
10.06.2013, 22.18
Tuollaisen alennuksen saa tinkimällä muistakin liikkeistä, ei sen takia kannata hylätä muita pyöriä. Tuo radon on vain hintaisekseen asiallisilla palikoilla.

Paastomyöräilijä
10.06.2013, 22.18
Niin varmaan aika moni muukin tällä palstalla, niinkuin minäkin. Olisin kuitenkin harrastukseni alkumetreillä arvostanut palstan asiantuntemusta säästääkseni vähäisiä eurojani. En tullut pyytäneeksi apua, joten omaan piikkiin menee. Rahaa siinä vaan meni hukkaan.

Sen sijaan sitä en ymmärrä, että kysytään apuja ja näkemyksiä hankintaan, vaikka valinta on jo tehty. Ehkä se on ihmisluonteessa; täytyy saada muiden hyväksyntä omalle hankinnalle ja omaa päätöstä täytyy kehua vaikka olisi tullut tehtyä kuinka huono valinta tahansa.

No kerro nyt sitten hyvä mies, mikä näissä tonnin pyörissä on ne seikat minkä perusteella kutsut niitä paskaksi ja mistä lähtien se paska muuttuu joksikin muuksi, niin osaa sitten vastaisuudessa varoa.

H. Moilanen
10.06.2013, 22.21
No kerro nyt sitten hyvä mies, mikä näissä tonnin pyörissä on ne seikat minkä perusteella kutsut niitä paskaksi ja mistä lähtien se paska muuttuu joksikin muuksi, niin osaa sitten vastaisuudessa varoa.

Paino ja kulumiskesto. Siedettävän jäykkäperän hintalappu on pääsääntöisesti nelinumeroinen, myös ulkomailta ostaessa. Pienet poikkeukset ja alennusmyynnit asia erikseen. Linkkaamani Raadot ovat minulle siedettävää tasoa, vaikka jäävätkin euron päähän tonnista.

Osasarja X7/SLX tai parempi läpeensä, navat konelaakerein ja kiekkoparin paino alle 2000g. Ilmakeula (RS Reba/SID tai Fox) tuohon vielä lisäksi tarkoittaa yleesä yli tonnin hintaa.

karit
10.06.2013, 22.26
Teillä on varmaan väärä käsitys nyt minkälaiseen käyttöön otan tämän pyörän. Kuten sanoin niin ensimmäiseksi maastopyöräksi. Eniten helppoja polkuja ja mettäteitä tulee poljettua varmaan, jossain harvoissa tapauksissa sitten hieman rankempaa maastoa.

H. Moilanen
10.06.2013, 22.33
Ensimmäisen välineen hankinta on riskipeliä; ostaakko kerrasta hyvä sillä riskillä, ettei hurahdakkaan lajiin tai ostaakko budjettitehokas versio sillää riskillä että hurahtaa lajiin ja joutuu kohta ostamaan uuden. Varsinkin jos menee koeajamaan kaverin parempaa pyörää.

Omalla kohdalla se ensimmäinen maastopyörä kuului tuohon budjettiluokkaan. Kun käyttötunteja kertyi viikossa enemmän ja vaikka maasto oli helppoa harjupolkua, pyörä oli siitä huolimatta aina nopeasti käytetty loppuun kaikkien kuluvien osien kohdalta. Tyhmyyksissäni rupesin vielä tuohon ankkurirunkoon ostamaan parempaa palikkaa. Jälkikäteen ajatellen koko homma meni täysin käteen.

Ohiampuja
10.06.2013, 22.53
Minun mielestä eka pyörä kannattaa ottaa sieltä halvasta päästä. Sillä on ihan hyvä harjoitella lajin saloja, ajamista ja pyörän huoltoa.

Jos ja kun pyöräilyyn hurahtaa, niin ei se raha silti hukkaan mene. Liki kaikilla "kunnon" pyörän omistajilla on myös toinen pyörä. Kurapyörä tai baaripyörä, se mitä käytetään kun sillä hiilikuitu-XTR-Fox setillä ei raaskita ajaa. Tai siihen odotetaan Saksasta uutta palikkaa, kun se kevennysosa ei kestänytkään sitä kivikkoon kaatumista. :)

ErnoNykanen
11.06.2013, 03.20
Omasta mielestä tuo cinder cone ei nyt ihan niin huono ole kuin joistain kommenteista voisi päätellä. Totta on, että pieni lisäsatsaus parempaan keulaan parantaisi ajokokemusta oleellisesti, mutta kyllähän tuolla nyt alkuun pääsee. Ja jos ajo on helppoja polkuja (=sellaisia, että ei ole pahempia kiviä/juuria) niin kyllä tuo keulakin ajaa asiansa satunnaisissa töyssyissä.

Jos budjetin ehdoton yläraja on saavutettu niin huonompiakin vaihtoehtoja on olemassa. Tuosta on sitten ainakin helppo lähteä päivittämään parempaa pyörää, jos ajossa sellaista huomaa kaipaavansa. Eikä tarvitse ainakaan miettiä, että onkohan päivitys sitten kuinka oleellisesti parempi. Nälkä kasvaa syödessä niin eikös ne rahat riitä pidempään, kun aloittaa halvemmalla? :)

Keskiäkäinen lohjalainen
11.06.2013, 08.43
Mitkä ovat yleiset syyt siihen että pyörät alle 1000€ ovat sysipaskoja? Luin monta eri arvostelua Konan Cinder Conesta ja yleisnäkymä on että se on laadukas pyörä hinnakseen.

Eipä tuo nyt aivan paskalta näytä. Todennäköisesti osa toimivat aivan kohtuullisesti eikä mikään välttämättä hajoa ensimmäiseen pomppuisempaan alamäkeen. Tonnin hintaluokassa saksalaiset postimyynti-ihmeet tarjoavat kuitenkin parempaa vastinetta rahoille.

Näin se vaan on :)

Keskiäkäinen lohjalainen
11.06.2013, 08.59
Teillä on varmaan väärä käsitys nyt minkälaiseen käyttöön otan tämän pyörän. Kuten sanoin niin ensimmäiseksi maastopyöräksi. Eniten helppoja polkuja ja mettäteitä tulee poljettua varmaan, jossain harvoissa tapauksissa sitten hieman rankempaa maastoa.

Ei meillä mitään väärää käsitystä ole :)

Me vaan tiedetään, mitä tapahtuu, jos/kun homma ns. nappaa. Silloin se fillari alkaa aika helposti saada osakseen vähän ankarampaa rakkautta :)

"Pääsisköhän tuon alamäen kivikon läpi vielä vähän lujempaa..."

hkultala
12.06.2013, 10.35
Vastaus ketjun aloittajalle, ei tuolle myöhemmin kysyneelle:

Koska mukana on myös hiekkatieajoa, maantiepyörä putoaa pois vaihtoehdoista. Ja cyclocrossari menee budjetin ulkopuolelle. Ja jos ajo on kuitenkin pääasiassa asfalttia, ei maastopyörässä ole järkeä.

Eli "hybridiksi" tai "fitness-pyöräksi" menee sitten.

Toisaalta sitten 500 euron ja 800 euron hybrideissä on hyvin pieni laatuero, joten ei kannata maksaa turhaan siitä "kalliimmasta hybridistä" jos halvempi on käytännössä yhtä hyvä.

Mistä kannattaa maksaa:
1) Osasarja mieluiten Deore-tasoa. Halvemmat (alivio/acera) on huonolaatuisia.
2) Levyjarrut. Toimii paremmin huonoissa olosuhteissa

Mistä ei kannata maksaa:
1) Etujousitus. hybridien etujousitus on kuitenkin halvalla tehty ja huono, jäykkä keula on jämäkämpi ja kevyempi.

Mutta kannattaa tosiaan käydä koeajamassa useampaa ja oleellista on ostaa oikean kokoinen pyörä.

sonnet
12.06.2013, 15.06
Vastaus ketjun aloittajalle, ei tuolle myöhemmin kysyneelle:

Mistä kannattaa maksaa:
1) Osasarja mieluiten Deore-tasoa. Halvemmat (alivio/acera) on huonolaatuisia.
2) Levyjarrut. Toimii paremmin huonoissa olosuhteissa

Levyjarrut on kivat, ja mekaaniset tosi helppohoitoiset, vaikkeivät olekaan niin herkät ja mukavat (jos herkästä tykkää) kuin hydrauliset.

Osasarjasta pidetään usein tuota "deore vähintään" ja "105 vähintään" shimpan nyrkkisääntöinä. Deore toimii mukavasti mutta minun on ollut pakko alkaa uskoa, että A-alkuisetkin toimivat hyvin enkä tiedä mistä niiden huono tai ei-toimi-kunnolla-maine syntyy.

H. Moilanen
12.06.2013, 18.45
Levyjarrut on kivat, ja mekaaniset tosi helppohoitoiset...

Hydrauliset vieläkin helpommat. Mekaanisia joutuu säätämään palojen kuluessa, nestesysteemi hoitaa säädön itse.

sonnet
12.06.2013, 18.53
Hydrauliset vieläkin helpommat. Mekaanisia joutuu säätämään palojen kuluessa, nestesysteemi hoitaa säädön itse.

Maku- ja käyttöasteen sekä ehkä merkinvalinnan asia sekin. Sekä käyttötavan; jotkut ei paljon jarruttele vaan ennakoivat jne.
Hydraulisten kanssa ollaan some time ilmaamassa joko jarrunestettä tai hydrauliöljyä.

aloittelua
12.06.2013, 19.56
Tässä linkki vielä siihen pyörään, jonka ajattelin ostavani lähipäivinä: http://www.nishiki.fi/mallisto/2012/hybrid-city-trekking/hybrid-401

H. Moilanen
12.06.2013, 20.18
Makee paino.

Frosty
12.06.2013, 23.22
Tässä linkki vielä siihen pyörään, jonka ajattelin ostavani lähipäivinä: http://www.nishiki.fi/mallisto/2012/hybrid-city-trekking/hybrid-401

Makee paino.
Pari kyseisen pyörän omistajaa tunnen. Molemmat varsin tyytyväisiä. Taisi olla niin , että kyseisellä merkillä painoon lasketaan myös mukana tulevat varusteet. Noilla osillahan ajelee, ja erot runkojen painoissa ovat pieniä.

Ohiampuja
13.06.2013, 10.53
A-alkuisetkin toimivat hyvin enkä tiedä mistä niiden huono tai ei-toimi-kunnolla-maine syntyy.
Shimpan A-alkuisten osien laatu on parantunut huomattavasti tässä viime vuosina. Aikoinaan Alivio oli aika heikko, vaikka STX ja STX-RC osiin verrattuna... Muistaakseni nuo STX-sarjat korvattiin Deorella joskus 2000-vuoden huitteissa.

Eli aika vanhat ongelmat saattavat painaa siellä taustalla. :)

jaloporo
13.06.2013, 11.23
Mitä mieltä olette tästä pyörästä? Lähinnä työmatkapyöräilyyn (n. 5 km suunta) ja silloin tällöin 15-20 km pitempiä matkoja kesäisin? n. 750e olisi hinta paikallisessa liikkeessä.

http://www.bianchiusa.com/bikes/strada/metropoli/metropoli-due/

Turhake
13.06.2013, 21.02
Se mikä noissa halvemmissa maastopyörissä eniten mielestäni pissii on haarukka ja jarrut. Halvan joustokeulan melkein mieluummin korvaa kevyemmällä jäykällä keulalla ja paskoista levareista saa vain vitutusta, kun eivät funkkaa kunnolla. Painavammallakin pyörällä pärjää, kunhan muuten toimii ja kestää hyvin. Toki raha helpottaa valintaa mutta tosiaan..kannattaako ihan oikeasti lyödä pyörään 3000-5000, jos ei sittenkään jaksa polkuja koluta? No ei. Seuraavaan pyörään voi sitten investoida enemmän, kun tietää mitä haluaa.

Mitä mieltä olette tästä pyörästä? Lähinnä työmatkapyöräilyyn (n. 5 km suunta) ja silloin tällöin 15-20 km pitempiä matkoja kesäisin? n. 750e olisi hinta paikallisessa liikkeessä.

http://www.bianchiusa.com/bikes/strada/metropoli/metropoli-due/

Varmaan tuolla noita matkoja ajelee. Hinta-laatusuhteesta en osaa tarkemmin sanoa mutta minusta tuo ehkä hivenen kalliilta vaikuttaa kokonaisuuteen suhteessa. Noista citypyöristä kannattaa hieman osien hintaa edit: eli tasoa piti sanoman ja sitten kokonaispainoa vertailla keskenään. Varsinkin, jos ei pääse koeajamaan vaihtoehtoja.

aloittelua
16.06.2013, 11.23

Nyt on pyörä ostettuna ja kyllä ihan hyvältä vaikuttaa. Varmasti itselleni sopiva pyörä ja mukavaa oli sillä kyllä ajella. Edellisestä pyöräily kerrasta onkin kulunnut jo yli 10 vuotta.

Niin ja kiitos kaikille vastanneille.

TaalasmaanSeppo
23.07.2015, 09.25
Täällä olisi yksi pyöräilyn ystävä, joka on päättänyt päivittää kalustonsa ajan tasalle. Olen pyöräillyt viime vuodet milloin milläkin käytetyllä romulla ja nyt kaipaisin neuvoa uuden pyörän valintaan.

Haussa on pyörä seuraavilla spekseillä:
- Ajo koostuu pääasiassa asvalttitiellä sekä kaupunkialueella tehdystä kuntoilusta ja kaupassa käynnistä, satunnaisesti myös hyviajelua metsäpoluilla.
- Matkan pituudet 5 - 40 km
- hintahaarukka 400 - 600 €

Olen kallistumassa hybridiin, ilman jousitusta. Mitkä merkit ja mallit ovat kelpo pelejä ja mitä kannattaa välttää?

rjrm
23.07.2015, 09.55
Eikös tää keskustelu ole jo käyty. Lukemattomia kertoja :)

Ski
23.07.2015, 10.43
http://www.pelagobicycles.com/bicycles/men/san-sebastian-street.html

latuman
23.07.2015, 10.52
Täällä olisi yksi pyöräilyn ystävä, joka on päättänyt päivittää kalustonsa ajan tasalle. Olen pyöräillyt viime vuodet milloin milläkin käytetyllä romulla ja nyt kaipaisin neuvoa uuden pyörän valintaan.

Haussa on pyörä seuraavilla spekseillä:
- Ajo koostuu pääasiassa asvalttitiellä sekä kaupunkialueella tehdystä kuntoilusta ja kaupassa käynnistä, satunnaisesti myös hyviajelua metsäpoluilla.
- Matkan pituudet 5 - 40 km
- hintahaarukka 400 - 600 €

Olen kallistumassa hybridiin, ilman jousitusta. Mitkä merkit ja mallit ovat kelpo pelejä ja mitä kannattaa välttää?

Jos olet sekuntiakaan metsässä, hommaa maastopyörä. Bike-discountista kallein mahdollinen jäykkäperä Radon mitä budjetti antaa periks. Maasturi toimii asfaltilla ja metsässä, mutta hybridi yhdistää maantienpyörän ja maastopyörän huonot puolet.

Jami2003
23.07.2015, 11.19
Jos olet sekuntiakaan metsässä, hommaa maastopyörä. Bike-discountista kallein mahdollinen jäykkäperä Radon mitä budjetti antaa periks. Maasturi toimii asfaltilla ja metsässä, mutta hybridi yhdistää maantienpyörän ja maastopyörän huonot puolet.
Tälle ääni. Lisäyksellä kallein Radon 29er mille budjetti antaa periksi. Maastopyörässä renkaan koon vaikutus on valtava varsinkin maantiellä. Nappulaisempikin rengas rullaa ihan eri tavalla mitä 26:sena.

e: ja lukittavalla keulalla. Siinä on toinen must varuste mielekkääseen maantieajeluun maastopyörällä.

stenu
23.07.2015, 11.47
Musta on järkevintä valita kalusto sen mukaan, millaisessa käytössä se on suurimman osan aikaa. Ei mulla muuta.

E: jos budjetti taipuu 650 euroon, voisi joku tuollainen (http://www.evanscycles.com/products/pinnacle/lithium-four-2015-hybrid-bike-ec071282#features) olla kohtuupätevä jokapaikanhöylä:

http://images.evanscycles.com/product_image/image/6dc/837/347/149608/large/pinnacle-lithium-four-2015-hybrid-bike.jpg

cool J
23.07.2015, 15.00
Musta on järkevintä valita kalusto sen mukaan, millaisessa käytössä se on suurimman osan aikaa.

Minusta pyörän joutuu valitsemaan sen vaativimman käytön mukaan (halusi tai ei).
Jos 90% ajosta on maantiellä ja 10% maastossa, joutuu ostamaan maastopyörän.
(Jos se 10% on alamäkiajoa niin, joutuu ostamaan DH pyörän... ainakin suunnilleen näin)

Jake_Kona
23.07.2015, 17.18
Itsellä on tämän kesän ajot hoidettu vain ja ainoastaan krossarilla. 25mm contin GP4000sII alla pikipinnalla ja kevään hiekkatieajelut leveällä nypylärenkaalla. Ilokseni etuvaihtajaakaan en ole enää tarvinnut kuin muutaman kerran koko kesänä (kuntoajoissa).
Sitten kysymys kuuluu miksi krossari maantielle?
Minulla se on varustettuna satulatolppatarakalla ja siihen voi sekunnissa kiinnittää ison tai pienen topikin laukun. Eli pyörä on täydessä valmiudessa lähteä 50-120km satoi-tai-paistoi-kaikki-tarvittava-mukana/reissulle. Maantiepyörä on sitten puhtaasti ei mitään ylimääräistä mukaan-ajoon.
Sama tie kaksi eri tarkoitusta siksi kaksi eri pyörää. Jos on hitustakaan henkilö joka ei halua säätää mitään ennen lenkkiä. #JustGoAndRide

stenu
23.07.2015, 21.05
E: jätinpä postaamatta.

stenu
24.07.2015, 11.07
Minusta pyörän joutuu valitsemaan sen vaativimman käytön mukaan (halusi tai ei).
Jos 90% ajosta on maantiellä ja 10% maastossa, joutuu ostamaan maastopyörän.
(Jos se 10% on alamäkiajoa niin, joutuu ostamaan DH pyörän... ainakin suunnilleen näin)

...vastaanpa sittenkin, kun jäi vaivaamaan.

Olisko sulla vähän tarkoitushakuiset esimerkit? Meinaat varmaan sitten myös, että jos on haluaa ajaa 90% maantiellä ja 10% bemaksia, niin joutuu ostamaan BMX-pyörän ja ajelemaan ne maantielenkit sillä..?

Useimmat ymmärtää kyllä sen, että jos haluaa ajaa maantietä ja DH:ta, joutuu hankkimaan kaksi fillaria tai vaikka vuokramaan sen DH:n satunnaisia bikepark-vierailuja varten.

Onneksi yleensä nuo ostanko "X- vai Y-tyyppisen pyörän dilemmat" on vähän realistisempia tyyliin: Poljen lenkkejä asfaltilla, mutta välillä osun hiekkateille, ostanko asfalttipyörän vai krossarin? No osta asfalttipyörä, johon mahtuu vähän tuhdimmat kumit. On kivempi ajaa se 90% ajasta ja satunnaiset hiekkatievierailut pärjää hyvin asfalttipyörälläkin. Tai ajelen pääasiassa hiekkateita, mutta välillä tekisi mieli helpoille poluillekin. Ostanko krossarin vai maasturin? No mun mielestä krossari on taas kerran parempi valinta ja sillä hyvin kestää joskus testailla vähän maastoisempiakin pätkiä.

Turhien reservien ostaminen on kyllä hyvinkin tyypillistä nykyään. Suksikaupassa helposti päädytään ostamaan ne ylileveät puuterilankut, jos vaikka joskus tulis lähdettyä Japaniin. No sitten, kun on yhden talven kituutellut Vihdin mäessä niiden kanssa, kyllästyy ja skimbat löytyy Tori.fi:stä.

latuman
24.07.2015, 12.05
Hybridillä maastossa ärsyttää enemmän kuin maasturilla kelvillä. Mikä tämä ei pidä paikkaansa, voi sitten ostaa sen hybridinkin. Etenkin jos viitsii vaihdella renkaita, ei hybridistä mun mielestä oo mitään hyötyä asfaltilla verratuna maasturiin. Yleisesti ottaen.

stenu
24.07.2015, 12.31
No makuja ja asenteita on monenlaisia. Mutta sen mitä mä olen ajellut tuollaisilla 500-600 euron maastureilla vuokrapyörinä etelässä, niin niissä kyllä maksaa ihan turhasta niistä kahden kilon joustokeuloista ja melkeinpä levareistakin. Kahden kilon alurunko ja viidentoista kilon kokonaispaino ei myöskään inspiroi mua ajamaan - ei edes maastossa saatika maantiellä. Joku tuollainen Pinnaclen kaltainen jäykällä teräskeulalla varustettu, hintaansa nähden mahdollisimman kevyt pyörä melkeinpä vaikka V-jarruilla olisi minusta huomattavasti kivempi, myös satunnaiseen maastoajeluun.

Jos ei ole peukalo ihan keskellä kämmentä niin vaikkapa ostamalla käytetyn 90-luvun teräs-Konan parilla satasella ja käyttämällä loput 400 euroa hankkimalla siihen uudet kiekot ja uusimalla voimansiirron kuluneimmat osat, saa ajettavuudeltaan huomattavasti kivemman pyörän kuin ostamalla jonkun nykytyylin kaikilla "herkuilla" varustetun budjettimaasturin uutena.

latuman
24.07.2015, 13.00
Itellä on just Pinnacle Ramin One täysjäykkä. Tässä voi verrata: Pinnacle Lithium Three
http://images.evanscycles.com/product_image/image/175/fab/3b3/149605/product_page/pinnacle-lithium-three-2015-hybrid-bike.jpg

Ja Pinnacle Ramin One
http://images.evanscycles.com/product_image/image/601/fca/1e4/149416/product_page/pinnacle-ramin-one-2015-mountain-bike.jpg

Geometria vähän eri, mutta varsinkin renkaiden takia ottaisin (ja otinkin) itse tän jälkimmäisen. Myös jälkimmäisessä vain yks eturatas, jonka itse koen paremmaksi ratkaisuksi, mutta se on nyt ihan miten ite tykkää. Hinnathan näissä o about samat, parikybää halvempi toi Lithium.

Tuskin menee kummankaan kanssa kovin paljon metsään ostos (tai no jälkimmäisellä ehkä vähän enemmän, sillai hyvällä tavalla)

cool J
25.07.2015, 11.31
Olisko sulla vähän tarkoitushakuiset esimerkit?
Useimmat ymmärtää kyllä sen, että jos haluaa ajaa maantietä ja DH:ta, joutuu hankkimaan kaksi fillaria tai vaikka vuokramaan sen DH:n satunnaisia bikepark-vierailuja varten.

Ei olis tosiaan pitäny mainita tota DH:ta ollenkaan. Se olikin suluissa ihan sen takia että se ei ollut enää oikein realistinen esimerkki.

Onneksi yleensä nuo ostanko "X- vai Y-tyyppisen pyörän dilemmat" on vähän realistisempia tyyliin: Poljen lenkkejä asfaltilla, mutta välillä osun hiekkateille, ostanko asfalttipyörän vai krossarin? No osta asfalttipyörä, johon mahtuu vähän tuhdimmat kumit.

Minusta ne on aika usein "Hybridi- vai maastopyörä" tyyppisiä (tässä vaan yksi esimerkki http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52676-Hybridi-vai-maastopy%F6r%E4)
Ja itse vastaisin että maastopyörä jos ajat maastossa.

Krossari on toki hyvä kun sillä voi ajaa kesät ja talvet, saa lokarit jne... mutta en itse suosittelisi polkuajoon kenellekään, joka ei ole aikaisemmin ajanut polulla juuri ollenkaan. Eli jos aikoo hiekkateitä ja polkuja, minä suosittelisin 29" maastopyörää hyvin rullaavilla renkailla.

Turhien reservien ostaminen on kyllä hyvinkin tyypillistä nykyään.

Saatat olla oikeassa, tai voi olla vaan spekulointia, en osaa sanoa.
Sukset kiertää kyllä myös senkin takia paljon, kun niitä on helppo ja halpa ostaa ja myydä.

EDIT: Mutta tässä on nyt vaan siis pari (vähän?) erilaista näkemystä, potentiaalinen pyörän ostaja tovottavasti lukee molemmat ja tekee omat päätöksensä. Eihän tässä tarvitse mitään yhteisymmärrystä saavuttaa. Ja toi Pinnacle näyttää äkkiä katsoen ihan fiksulta pyörältä, kunhan vaan sopii omaan käyttötarkoitukseen.

latuman
25.07.2015, 12.01
Kannattaa tietty muistaa ton Pinnaclen suhteen, että se on halpa pyörä ja se vaatii ymmärrystä. Jos osaa, kannattaa tehdä ensihuolto kunnolla ennenkuin alkaa ajamaan. Omassa esim kammet oli löysällä (alkoi naksumaan aika äkkiä). Gripit pyöri tangossa jo heti alkuunsa, joten ostin lukolliset gripit. Toisaalta, satula on kyllä parempi mitä missään maastopyörässä olen koskaan kokenut.

Halvan ostaminen on aika lailla mun mielestä asenteesta kiinni. Toiset ei suostu ajaa sataa kilometriä enempää, kun on "niin paska pyörä" ja toiset ottaa 500 euron pyörästä 10 vuotta autotonta kulkua pelkillä perushuolloilla.

IncBuff
25.07.2015, 12.08
Crossari on ihan kiva polulla niin pitkään kun tulee vastaan ensimmäinen ja toinen yli sentin korkea juuri tai kivi.

Uncle
25.07.2015, 15.55
Eikös tää keskustelu ole jo käyty. Lukemattomia kertoja :)

Ehkä on ehkä ei. Jos ei ole mitään annettavaa keskustelulle niin miksi tulla tänne viisastelemaan?

Itse löysin tämän forumin pyörän ostamisen yhteydessä ja jokaista neuvoa olen arvostanut. Ymmärrän kyllä jos veteraanina kyllästyttää vastata samoihin kysymyksiin uudestaan ja uudestan :)

Ski
27.07.2015, 09.28
Niin kysymys on varmaan siitä että on jo monta topiccia auki jossa käydään vastaavaa keskustelua.
:)
Mutta kysymistä ja keskustelua vartenhan tämä foorumi on olemassa siitä iso peukku.

Lasa
29.07.2015, 18.20
Hei. Olen hankkimassa ensinmäistä pyörää. Haussa tietenkin pyörä jossa hinta/laatu kohtaa. Itsellä ei mitään tietoa pyöristä ja ajattelin täältä kysyä apua.

- Budjetti 500 euroa. Ajaminen tapahtuu lähinnä pyöräteillä/kuntopolulla.
- Kuskin pituus 185cm.

Kiitos auttaville :)

latuman
29.07.2015, 18.25
Hei. Olen hankkimassa ensinmäistä pyörää. Haussa tietenkin pyörä jossa hinta/laatu kohtaa. Itsellä ei mitään tietoa pyöristä ja ajattelin täältä kysyä apua.

- Budjetti 500 euroa. Ajaminen tapahtuu lähinnä pyöräteillä/kuntopolulla.
- Kuskin pituus 185cm.

Kiitos auttaville :)

Katso viestiäni tuolla ylempänä. Siinä on sulle 500 euroa maksavat vaihtoehdot. Toinen "hybridi" -geometrialla ja toinen maastogeometrialla. En ole ensimmäistä kokeillut, mutta jälkimmäinen löytyy, ja voishan tätä omaa ainakin luulla aavistuksen ketterämmäksi suunnanvaihtajaksi.

Tuohon hintaan ei parempaa osaa taida oikein saada. Katsotaan mitä muut ehdottaa.

Lasa
30.07.2015, 20.55
Meneekö pahasti metsään jos ostankin konan dew plussan?

Jotenkin mielummin ostaisin kivijalkaliikkeestä.:)

latuman
30.07.2015, 22.58
Meneekö pahasti metsään jos ostankin konan dew plussan?

Jotenkin mielummin ostaisin kivijalkaliikkeestä.:)

Ehdottomasti parempi kuin nuo Pinnaclet. Lisäksi tietty ikuinen runkotakuu kun käyt rekisteröimässä pyörän, sekä ainakin Jyväskylässä miellyttävä liike sekä asiakaspalvelu. Vaikkei ole maastopyörä, veikkaan, että ei säikähdä rajumpaakaan menoa. Renkaistahan se meno jäänee kiinni.

Ohiampuja
30.07.2015, 23.16
Turhien reservien ostaminen on kyllä hyvinkin tyypillistä nykyään.
Tästä olen samaa mieltä, tätä tapahtuu aika monessa harrastuksessa.

Minun mielestä myös ilkivalta/varasindeksi kannattaa huomioida. Itse pärjäisin jäykkäperä 29" :llä liki joka paikassa, ei sillä pubiin tai leffaan viitsi lähteä. Tästä syystä ostin viime vuonna Sportaxista halvan Norcon jäykällä keulalla ja mekaanisilla levareilla. Maksoi muistaakseni 450 €.

Itse asiassa se on ollut ihan hyvä pyörä, sillä on mukava ajella työmatkoja ja pitkin Hervannan latupohjia.

Niin se pyörätyyppi. 29" jäykkäperästä moi tarvittaessa modata hybridin, mutta hybridistä ei modata maasturia vaikka mieli tekisi. :)

izmo
30.07.2015, 23.27
Hyvä yleispyörä on Rekin 29 +

Olen testannut ja todennut hyväksi

Lasa
31.07.2015, 19.09
Noniin kävin tänään liikkeitä kiertemässä. Konan dew plussa olis 700 egeä eli menee yli budjetin :/

Löysin 550 eurolla feltin qx75..onko kokemuksia pyörästä ja kannattaako tuommosta edes miettiä?
http://www.feltbicycles.com/International/2015/Bikes/allround/qx/qx75-mens.aspx

(http://www.feltbicycles.com/International/2015/Bikes/allround/qx/qx75-mens.aspx)

Ulkorengas
31.07.2015, 21.51
Noniin kävin tänään liikkeitä kiertemässä. Konan dew plussa olis 700 egeä eli menee yli budjetin :/

Mikä olikaan kipurajasi? Koossa ja värissä riittää valinnanvaraa:
http://www.bikeshop.fi/Kona_Dew_Plus_2015/ekauppa/pKODWP15/&listpos=8

IncBuff
31.07.2015, 22.06
Jos budjetti vaan antaa periksi niin mielestäni paras pyörä Konan mallistosta, jos maastokoneita ei lasketa, yleispyöräksi Suomen oloihin on Big Rove AL tai miksipä ei Big Rovekin, mutta hinta pompsahtaa.

http://www.bikeshop.fi/Kona_Big_Rove_AL/ekauppa/pKOROVBAL/
http://www.bikeshop.fi/Kona_Big_Rove/ekauppa/pKOROVB/